ÜLKEMİZ İHRACATINDAKİ YERİ ve POTANSİYELİ T.C. BAŞBAKANLIK DIŞ TİCARET MÜSTEŞARLIĞI İHRACATI GELİŞTİRME ETÜD MERKEZİ BARTIN'IN ÜLKEMİZ İHRACATINDAKİ YERİ ve POTANSİYELİ Cengiz KARABAYIR İGEME Uzmanı cengizk@igeme.gov.tr
Yıllara Göre Bartın’ın İhracatı Firma Sayısı Milyon $ 1996 8 1,24 1997 5,24 1998 5,71 1999 4,12 2000 5 2,07 2001 6 1,08 2002 15 0,74 2003 12 4,71 2004 18 3,06 2005 24 2,55 2006 21 3,16
Yıllara Göre Bartın’ın İhracatı
Türkiye İhracatı
Yıllara Göre Bartın’ın İhracatı
Bartın’ın Türkiye İhracatı İçindeki Payı Türkiye 2006 Yılı İhracatı : 85.142 Milyon $ Bartın 2006 Yılı İhracatı : 3,16 Milyon $ Türkiye İhracatı İçindeki Payı : % 0037 İl Sıralaması : 69
Bartın’ın İhraç Ürünleri (1.000 $) GTİP Ürünler 2005 2006 94 Mobilyalar 1.460 1.242 39 Plastikten Mamul Eşya 217 784 69 Seramik Mamulleri 309 341 84 Makina ve Cihazlar 53 262 61 Örme Giyim Eşyası 166 62 Örülmemiş Giyim Eşyası 162 20 Konserveler 113 67 89 Yelkenli Tekneler 21 25 32 Müstehzar Kurutucu Maddeler 47 24 76 Aluminyum Eşyalar 16 19 Hububat 27 15 35 Tutkal ve Yapıştırıcılar 26 14 63 Masa Örtüleri 13
Yıllara Göre Bartın’ın İthalatı Firma Sayısı Milyon $ 2000 10 3,89 2001 8 1,99 2002 15 3,90 2003 16 6,18 2004 23 7,15 2005 21 9,82 2006 26 15,74
Bartın’ın İthal Ürünleri (1.000 $) GTİP Ürünler 2005 2006 44 Ağaç - Tomruklar 5.066 5.849 27 Taş kömürü 2.978 58 Özel Dokunmuş Mensucat 1.070 1.889 39 Plastik hammaddeleri 832 1.177 84 Makine ve Cihazlar 664 995 55 Sentetik, Polyester 50 887 54 Dokumalar 16 843 53 Dokumaya Elverişli Lifler 199 87 Dizel Taşıtlar 273 153 12 Yağlı Tohumlar 147 69 Seramik mamulleri 106 131 52 Pamuk 913 113
Bartın’ın Türkiye İthalatı İçindeki Payı Türkiye 2006 Yılı İthalatı : 137.032 Milyon $ Bartın 2006 Yılı İthalatı : 15,74 Milyon $ Türkiye İhracatı İçindeki Payı : % 011 İl Sıralaması : 54
Bartın’ın İhracat Açısından Potansiyel Ürünleri - Mobilya Sanayi Plastik Sanayi Yapı Malzemeleri - Tekstil, Konfeksiyon -
İŞLETMEMİZ İHRACAT YAPMAYI PLANLIYOR!
Strateji tasarlanması Hedef pazardaki potansiyeli araştırmak + Hedef pazarı değerlendirmek Hedef pazardaki müşteri tutumlarını saptamak
DIŞ PAZAR ARAŞTIRMASI NASIL YAPILIR? Geniş bilgi için: www.igeme.gov.tr İhracatta pratik bilgiler Dış pazar araştırması nasıl yapılır?
Sağlam bir ihracat stratejisi kurmak için: DIŞ PAZAR ARAŞTIRMASI Neden Yapıyoruz? * İhracat kararımız doğru mu? * Hedef pazar seçimimiz doğru mu? Ne elde edeceğiz? * Hedef pazarda ürüne talep var mı? * Benim ürünümü alacaklar mı?
DIŞ PAZAR ARAŞTIRMASI Nasıl Yapılır? * Masa başı araştırması * Alan araştırması
MASA BAŞI ARAŞTIRMASI 1.Ürünün özellikleri / dış ticaret sınıflandırması 2.Hedef pazardaki tüketim (pazarın büyüklüğü, bölümleri, eğilimler, tüketim eğilimleri) 3.Hedef pazarda üretim, ithalat, ihracat 4.Hedef pazarda ticaretin yapısı (dağıtım kanalları) 5.Hedef pazara giriş (kalite standartları, ambalajlama, işaretleme, etiketleme, çevre ile ilgili kısıtlamalar, gümrük vergileri, kotalar, ödeme yöntemleri, teslimat koşulları,vs) 6.Hedef pazarda fiyatlar ve kar marjları, fiyat bilgisi için kaynaklar 7.Hedef pazardaki ticari yayınlar + fuarlar 8.Hedef pazardaki potansiyel alıcıların + ilgili kurum ve kuruluşların adresleri
BİR ÖRNEK: Mobilya üreticisiyiz. İhracat yapmak istiyoruz. ------------------------------------------------------------- Ürünümüzün Gümrük Tarife Pozisyon Numaraları (GTİP): 94.01 : Oturmaya Mahsus Mobilyalar 94.03 : Diğer Mobilyalar 94.01.30 : Yüksekliği ayarlanabilen döner koltuk ve sandalyeler 94.01.61 : Ahşap iskeletli, oturmaya mahsus, içi doldurulmuş mobilyalar 94.03.40.10: Hazır mutfak üniteleri SITC Standard Sanayi Ticaret Sınıflandırması: 821 : Mobilya Aksam ve Parçaları
BİR ÖRNEK: Mobilya üreticisiyiz. İhracat yapmak istiyoruz. ------------------------------------------------------------- Türkiye’nin Mobilya ihracatı, Değer: Milyon dolar GTİP 2002 2003 2004 2005 2006 94.01 152 227 288 309 327 94.03 109 178 260 337 390 TOPLAM 261 405 548 647 717
Türkiye’nin Mobilya İhracatı, Değer: Milyon dolar
BİR ÖRNEK: Mobilya üreticisiyiz. İhracat yapmak istiyoruz. ------------------------------------------------------------- Türkiye’nin Mobilya ihracatı yaptığı ilk 15 ülke, 2006, Milyon dolar ALMANYA 103 IRAK 55 FRANSA 44 HOLLANDA 38 YUNANİSTAN İRAN 31 İNGİLTERE ROMANYA 25 RUSYA FEDERASYONU 22 A.B.D. KUZEY KIBRIS T.C. 19 AVUSTURYA 17 AZERBAYCAN-NAHÇ. 16 SUUDİ ARABİSTAN BELÇİKA 15
http://www.dtm.gov.tr/dtmihrrehber/index.cfm Ürün Adı Ürün: Mobilya BİR ÖRNEK: Mobilya üreticisiyiz. İhracat yapmak istiyoruz. ------------------------------------------------------------- Türkiye’den hangi firmalar ihracat yapıyor? http://www.dtm.gov.tr/dtmihrrehber/index.cfm Ürün Adı Ürün: Mobilya
BİR ÖRNEK: Mobilya üreticisiyiz. İhracat yapmak istiyoruz. ------------------------------------------------------------- 9401 Dünya İthalatı: World estimation 43,850,479 United States of America 13,818,887 Germany 5,182,747 United Kingdom 2,898,479 France 2,642,438 Canada 2,515,126 Japan 1,734,698 Belgium 1,389,729 Spain 1,048,213 Netherlands 843,766 Mexico 760,408 Austria 705,809 Italy 691,261 Switzerland 671,38 Australia 638,43 Sweden 620,531 Czech Republic 499,124
BİR ÖRNEK: Mobilya üreticisiyiz. İhracat yapmak istiyoruz. ------------------------------------------------------------- -Verilere göre hedef ülke seçilmesi -Hedef ülkelere ihracat yapan ülkelerin incelenmesi -Hedef ülkelerin gümrük vergileri (http://mkaccdb.eu.int ) : -Hedef ülkelerde düzenlenen fuarlar
ALAN ARAŞTIRMASI Nasıl yapılır? 1.Hedef pazardaki alıcılarla yüz yüze görüşme 2.Hedef pazarda ürünün satışa sunulduğu yerleri ziyaret (perakendeciler, toptancılar, show roomlar, depolar, zincir mağazalar, marketler) 3.Hedef pazarda ürün ile ilgili bir fuarı gezme ve/veya fuara katılma
MUHTEMEL SONUÇLAR: * Hedef pazara ihracata hemen başlayabilirim! * Hedef pazara ihracat yapabilmem için ürünümde ve/veya teklifimde değişiklik yapmam gerekiyor. * Hedef pazara ihracat yapmam kısa vadede mümkün görünmüyor.
Tüm bu konularda destekler var! İhracata Yönelik Devlet Yardımları -Pazar Araştırması Projelerinin Desteklenmesi -Pazar Araştırması Raporları ve İstatistik Satın Alınması ile İlgili Üyelik Giderlerinin Desteklenmesi -Elektronik Ticaret Sitelerine Üyelik Giderlerinin Desteklenmesi -Sektörel Nitelikli Ticaret Heyeti Programları
Pazar Araştırması Projelerinin Desteklenmesi Destekten Yararlananlar -- Şirketler, % 70 -- Sektörel Dış Ticaret Şirketleri, % 80 Şirketler için bir yılda en fazla 5 adet SDŞ’ler için bir yılda en fazla 10 adet (Proje başına en fazla 10.000)
Pazar Araştırması Projelerinin Desteklenmesi A). Ulaşım B). Konaklama C). Satın Alınan Doküman ve Hizmetler
Pazar Araştırması Projelerinin Desteklenmesi A). Ulaşım Uçak, Otobüs, Tren, Gemi Bileti Şehirlerarası ulaşım giderleri Araç Kiralama (günlük 50 $, en fazla 500 $)
Pazar Araştırması Projelerinin Desteklenmesi B). Konaklama Günlük en fazla 200 $ (oda + kahvaltı)
Pazar Araştırması Projelerinin Desteklenmesi C). Satın Alınan Doküman ve Hizmetler Tercümanlık Hizmeti Gideri (günlük 75 $) - Basılı Doküman ve Yayın Gideri (proje başına en fazla 750 $)
Pazar Araştırması Projelerinin Desteklenmesi İbraz Edilecek Belgeler - Dilekçe Başvuru Formu İmza Sirküleri Maliye Bakanlığına Muhatap Taahhütname Harcama Belgeleri Pazar Araştırması Sonuç Raporu Görüşme Formu Ticaret Sicili Gazetesi (sermaye paylarını gösteren) SSK Bildirgesi
İGEME’DEN NASIL FAYDALANABİLİRİM ?
İlginize Teşekkür Ederim Cengiz KARABAYIR İGEME Uzmanı Tel: 312-4172223/290 cengizk@igeme.gov.tr