Sağlık Slayt http://hastaneciyiz.blogspot.com.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
? ? ? Bugünlerde şu soruları kendinize soruyor musunuz?
Advertisements

ANNE BEN NASIL DOĞDUM? Ooo! Hayır tatlım, sen benim içimde büyüdün. Sonrada…… Anne ben bu yumurtadan mı çıktım?
GELİŞİME ETKİ EDEN FAKTÖRLER
T. C. ANKARA VALİLİĞİ İL SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ Eğitim Şube Müdürlüğü www
Zor insanla başa çıkma yolları
SAĞLIK Sağlık Okuryazarlığı - Erkek Üreme Sistemi -
ERGENLİK DÖNEMİNİN ZİHİNSEL, RUHSAL VE SOSYAL ÖZELLİKLERİ
Sınav ve Ders Başarısında
ÇOCUK EĞİTİMİNİN ANAHTARI: ÖZGÜVEN
ERGENLİK DÖNEMİ GELİŞİM ÖZELLİKLERİ ve AİLE İÇİ İLİŞKİLER
MÜDÜRLER VE BEBEKLER Ahmet ÇELEBİ / KONYA. Yaşama farklı açılardan baktığımızda ilgisizmiş gibi gözüken şeyler arasında birtakım benzerlikler bulabiliriz.
SINIF YÖNETİMİ ÇOCUK EĞİTİMİ “ÇOCUĞUN RUHSAL GELİŞİMİ”
ÇOCUKLARIN CİNSELLİK SORULARINA VERİLEBİLECEK YANITLAR
Birinci Basamakta “cinsellik ve cinsel işlev bozuklukları”
ÇOCUKLARDA OKUL FOBİSİ
ANNELER BABALAR/ÇOCUĞUNUZ SINAVA GİRİYOR …. Çocuklarımızı çok severken kişisel isteklerimizin, beklentilerimizin onlar için belki de aşırı bir yük olacağını.
EĞİTİM AİLEDE BAŞLAR Davranışlarımızla çocuğumuza model olmalıyız.
ERGEN SAĞLIĞI.
İNSANDA ÜREME, BÜYÜME VE GELİŞME
İnsanda üreme,büyüme,gelişme
Hazırlayan Psk.Dan.Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan. Sinem TARHAN
ÇANKAYA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
ŞAHİNBEY REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
HAZIRLAYANLAR NURTAÇ ÜNLÜ DERYA DEMİR GÜLŞAH BAŞARAN
AİLENİN OKUL BAŞARISINA KATKISI
TV – BİLGİSAYAR – CEP TELEFONU – İNTERNET VE ÇOCUK EĞİTİMİ
ANNE BABA TUTUMLARI Karatay Rehberlik ve Araştırma Merkezi.
AİLEM VE DİN pedagojiformasyon.com.
ÇOCUKLARIMIZ Çocuklar sizin çocuklarınız değil,
ÜREME SAĞLIĞI Dr. Necla TUGAY AYTEKİN.
ETKİLİ İLETİŞİM.
ÇANKAYA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
KIZLARDA GÖRÜLEN ERGENLİK DÖNEMİ DEGİŞİKLİKLERİ VE SORUNLARI
7-19 YAŞ AİLE EĞİTİMİ PROGRAMI
MAHREMİYET EĞİTİMİ Hatice ARAN Rehber Öğretmen
KISKANÇLIK VE UTANGAÇLIK. KISKANÇLIK  İnsanların sahip oldukları ya da sahip olmak istedikleri şeyleri paylaşma durumunda kaldıklarında duydukları hisler.
İNSANDA ÜREME, BÜYÜME VE GELİŞME
ERGENLİK DÖNEMİNDE RİSKLER ve SORUNLAR
ÇOCUK İSTİSMARI HAKKINDA BİLGİLENDİRME.
ÇOCUKLA KALİTELİ ZAMAN GEÇİRMEK
ERGENLİKTEKİ GELİŞİMİN DAVRANIŞLAR ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ
ÇOCUĞUM OKULA BAŞLIYOR
“OKUL KORKUSU” SEMİNERİ
TV – BİLGİSAYAR – CEP TELEFONU – İNTERNET VE ÇOCUK EĞİTİMİ
Çocuğun gelişim dönemine uygun bilgilendirme yapılmalıdır.
ANNE BABA TUTUMLARI VE OKUL BAŞARISINDA AİLENİN ÖNEMİ
BÖLÜM 5 CİNSİYET. BÖLÜM 5 CİNSİYET CİNSİYET Cinsiyet Üzerindeki Biyolojik, Sosyal ve Bilişsel Etkiler Cinsiyet Kalıp Yargıları, Benzerlikler ve Farklılıklar.
BÖLÜM 6 CİNSELLİK. BÖLÜM 6 CİNSELLİK CİNSELLİK Ergen Cinselliğini Keşfetmek Cinsel Tutum ve Davranışlar Ergen Gelişiminin Normal Bir Parçası Cinsellik.
ÇOCUKTA CİNSEL GELİŞİM VE SAĞLIKLI BESLENME
ÇOCUKLARDA CİNSEL EĞİTİM
EYVAH ÇOCUĞUM ARTIK ERGEN!
YUMAKLICERİT ORTAOKULU REHBERLİK SERVİSİ Hazırlayan: Ayşegül ATA
ÇOCUK VE SUÇ.
CİNSELLİK VE VE CİNSEL EĞİTİM:
ÇATALCA ÇOK PROGRAMLI ANADOLU LİSESİ ERGENLİK DÖNEMİ SUNUSU
ÇOCUKLARDA CİNSEL GELİŞİM
OLUMLU DÜŞÜNCE NEDİR? Hayatın her alanında, bizi her konuda etkileyen aslında bizim olaylara nasıl baktığımızdır. Şunu unutmamak gerekir ki; meydana.
GELİŞİME ETKİ EDEN FAKTÖRLER
ÇOCUKLARIMIZA CİNSELLİĞİ NASIL ANLATALIM?
servet akaydın ortaokulu rehberlikservisi
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE GELİŞİM
YRD.DOÇ.DR.NESLİHAN KOÇER İZMİR ÜNİVERSİTESİ
ÇOCUKLARDA OKUL FOBİSİ
ERGENLİK.
EYVAH ÇOCUĞUM ARTIK ERGEN!
ERGENLİK.
Ergenlik Döneminin Genel Özellikleri
GELİŞİM VE ÖĞRENME Ders 4
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Sunum transkripti:

Sağlık Slayt http://hastaneciyiz.blogspot.com

Çocuklar gördüm; korkulu ve ürkek Çocuklar gördüm; korkulu ve ürkek. Keşfettikleri cinsellik yüzünden ayıplanan, hakarete uğrayan…”Pipin düşer sonra.” ya da “Yara olsun da gör gününü.” gibi cümleler yüzünden, her gün, “Yerinde duruyor mu?” diye, cinsel organına bakan… Bilgisizlik yahut yanlış bilgi yüzünden, yaptıklarından dolayı suçluluk duyan ve endişeyle cezalandırılmayı bekleyen… Psikoterapi seanslarımda, en derin acıların, en güçlü çatışmaların gerisinde, ta çocuklukta/ ergenlikte yaşanmış kimi cinsel deneyimlerin, yetişkin yaşama yansımalarını çıkarttım ortaya. * Psikolog Jülide SEVİM, “ANNE BU NE?” (Eylül, 2003)

Cinsel Sağlık Araştırması 2007 Türkiye Gençlerde Cinsel Sağlık ve Üreme Sağlığı Araştırması, sonuç raporu açıklandı. Nüfusbilim Derneği ve Birleşmiş Milletler Nüfus Fonu’nun (UNFPA) işbirliği ile gerçekleştirilen bu araştırma, gençlerin üreme ve cinsel sağlık deneyimleri, davranışları ve tutumları ile bu konudaki bilgileri, gereksinimleri ve hizmet beklentileri konusunda bilgi toplamak amacıyla yapılmış, 3500 hanede hane halkı üyesi gençlere ulaşmayı hedeflemiş bir araştırmadır.

CYBE duyan hem kadın hem de erkeklerin cinsel yolla bulaşan enfeksiyonlar için belirttikleri bilgi kaynaklarının başında medya gelmektedir. Gençlerin yüzde 53,2’si görsel basını bilgi kaynağı olarak gösterirken yüzde 21,0’ı yazılı basının bilgi kaynağı olduğunu belirtmektedir. Genç kadınların bilgi kaynakları arasında kız arkadaş; erkeklerde ise erkek arkadaşın önemli bir yeri olduğu görülmektedir.

Gençlerin yüzde 96,3’ü (kadınların yüzde 95,5’i ve erkeklerin yüzde 97,1’i) üreme ve cinsel sağlık hizmeti sunulmasını olumlu karşılamaktadır. Kentlerde yaşayan gençlerde, öğrenim durumu yükseldikçe ve hane halkı refah düzeyi arttıkça cinsel sağlık ve üreme sağlığı hizmeti sunumunun verilmesine ilişkin olumlu görüş yüzdesi de artmaktadır. Gençlerin üreme ve cinsel sağlık hizmetleri kapsamında sunulmasını istedikleri hizmetler: Bilgilendirme (yüzde 76,0), danışmanlık hizmeti (yüzde 22,7), cinsel yolla bulaşan enfeksiyonların tedavisi (yüzde 20,1), gebeliği önleyici hizmetler (yüzde 12,9) ve gebelik ve doğum hizmetleridir (yüzde 11,9). Gençlerin yaklaşık yarısı (yüzde 49,0) bu hizmetin okul tarafından verilmesini istemektedirler.

Cinsellik Eğitimine Bakış Cinsellik eğitimine “karşı görüşte” olanlar bu eğitimin sakin çocukları uyaracağını, ergenlik döneminde olan gelişmeleri gereksiz olarak alevlendireceğini, cinsel eğitimin verilmesi durumunda çocuğun denemelere girişeceğini ve kötü sonuçlara götüreceğini düşünmektedirler.

Cinsel eğitime taraftar olanlar ise, bu eğitimin ergenleri ve gençleri cinsel ilişki ile geçen hastalıklardan, istenmeyen gebeliklerden koruyacağı, toplumdaki doğru cinsel tutum ve değerleri, doğru bilgileri öğretecekleri, bilgisizlikten, yanlış yapmaktan kurtulacakları, böylece ergenlerin ve gençlerin cinsel yaşamlarının sağlıklı ve doyumlu olacağı görüşündedir.

Çocuğun cinsel gelişiminde ne gibi farklı faktörler vardır? Çocuğun cinsel gelişiminde; biyolojik ve ailesel faktörler dışında; yaşı ilerledikçe kurduğu akran ilişkileri, içinde yetiştiği kültürel değerler, çocuğu etki altında bırakabilecek televizyon internet vb görsel malzemeler, içinde bulunduğu sosyoekonomik koşullar ve olumlu ya da olumsuz kendi yaşam deneyimleri gibi pek çok faktör söz konusudur. 

Çocuk cinsellikte neyi merak eder? Çocuğun cinsel içerikli sorularının temelinde cinsel duygular değil onun üremeye yani bebeklerin nasıl dünyaya geldiklerine dair merakı yatar. Bu çocuğun uzaya gezegenlere ya da hayvanların yaşayışlarına olan merakından farklı değildir. . Anne ve babanın sorular karşısında duyduğu gerginlik bu farkı bilmemekten ve çocuğun cinsellik anlayışını erişkin anlayışıyla karıştırmaktan kaynaklanmaktadır.

Çocuğa cinsel bilgiler vermenin ideal zamanı onun bu konularda soru sormaya başladığı dönemlerdir. Bu tür sorular genellikle 3 yaş civarında sorulmaya başlanır. İlk sorular kendi bedeni , annenin bedeni ya da bir kardeşin dünyaya gelişi ile ilgilidir.

Cinsel konularla ilgili soru sormayan çocuklar ya daha önce sordukları sorular nedeni ile ayıplanmıştır ya da kendilerini rahat hissedecekleri bir ev ortamı bulamamışlardır. Bu nedenle oyunlarında ve arkadaşları ile konuşmalarında sorularına cevap ararlar. Merakını gidermek isteyen çocuk doktorculuk oynayarak hemcinslerinin ve karşı cinsin bedenini keşfetmeye çalışır

Çocukların Sıklıkla Sorduğu Sorular Neden erkekler doğum yapamazlar? Kadın ve erkek vücudu farklıdır. Annenin vücudunda, bebeği büyütebileceği, Uterus denilen bir bölüm vardır. Uterus mide ve bağırsaktan ayrıdır. Baba da Uterus yoktur. Bu yüzden baba bebek yapamaz, fakat bebeğin olması için hem anne hem de baba gerekir.

Neden anne tek başına bebek yapamaz? Bebeğin oluşabilmesi için, annenin yumurtası ile babanın sperminin birleşmesi gerekir.Bebeklerin oluşmasında ve büyümesinde, anne- baba aynı derecede önemlidir. Bebeğin ikisine de ihtiyacı vardır.

Bebek nasıl oluşur? Annenin içine nasıl girer? Babanın vücudundan meni adı verilen bir sıvı gelir.Bu sıvının içinde spermler vardır. Spermlerden bir tanesi annenin vücudundaki, Ovum adı verile bir hücre ile birleşir. Bu hücreler karşılaştıklarında birbirleriyle kaynaşırlar ve tek bir hücre olurlar. Bu hücre de zamanla büyürv ebebk haline glir.

Annenin hücresi ile babanın hücresi nerede birleşir? Anne ile baba birbirlerini çok severler. Bazen sevgilerini birbirlerini okşayarak göstermek isterler. Birbirlerini okşadıklarında, babanın penisi, annenin vajinasının içine girecek hale gelir. Penis içeriye girince, meni denilen sıvıyı içine bırakır.

Spermlerden biriyle annenin vücudundaki yumurta birleşir Spermlerden biriyle annenin vücudundaki yumurta birleşir. Buna cinsel ilişki denir. Okşamalar, penisin annenin içine girişi, annenin canını hiç acıtmaz. Hem anne hem de baba bu okşamalardan çok hoşlanırlar. Hoşlandıkları için yaparlar ve bebekleri olur.

Meni ile Çiş Aynı Şey midir? Hayır, meni çişten tamamen farklıdır. Meni, bebek yapmaya yarayan spermleri taşıyan özel bir sıvıdır. Çiş, yani idrar, idrar torbasında birikir. Meni is testislerde birikir. İkisi de penisin ucundaki delikten çıkar, ama ikisi aynı anda çıkmaz.

Anne ile baba Ne Zaman Birbirlerini Okşarlar? Anne ile baba yalnız kaldıkları zaman birbirlerini okşarlar. Çünkü; bu çok özel bir duygudur ve başkalarıyla paylaşmak istemezler. Bu yüzden senin de, odamıza girerken kapıyı çalman gerekiyor.

Çocuğunuzla Konuşurken Nelere Dikkat Etmelisiniz?

Diğer taraftan bazı anne ve babalar da çocuklarının sordukları soruları kuşlar , arılar gibi hayvanlar üzerinden onları anlatarak cevaplamak isterler. Böylece üreme ile ilgili bilgilerin daha masum hale geleceğini ve cinsellikten arınacağını düşünürler. Oysa çocuğun asıl merak ettiği konu insanların üremesidir. İşe kuşlar ve arılarla başlamak sadece anne-babanın sıkıntısını hafifleten kaçamak bir yoldur , çocuğun merakını gidermez.

Çocuğun sorularına verilecek cevaplar onun merakını giderici ve doyurucu olmalıdır. Ancak bilgi verme amacıyla çocuğa her şeyi tüm detayları ile anlatmak ve çocuğun aklını karıştırmak da gerekmez. Çocuğun neyi anlayıp anlamayacağını kavramak zor değildir. Her çocuğa yaşına uygun anlayabileceği bir dil kullanarak bilgi verilebilir. Çocuğa cinsel konularda yaşına uygun bilgi vermek ona basit trafik kurallarını öğretmek gibidir

Çocuğa her şeyi detaylı biçimde anlatmanın bir anlamı ve yararı yoktur Çocuğa her şeyi detaylı biçimde anlatmanın bir anlamı ve yararı yoktur. Ona yaşına göre kaldıramayacağı derinlikte bilgiler vermek cinselliğin erken devreye girmesine neden olabilir. Cinsel konulardan bahsederken anne ve babaların yüz ifadeleri, gerginlikleri ve huzursuzlukları da çocuklar tarafından dikkatle algılanır

Huzursuz, gergin ve utangaç bir ifadeyle ne söyleyeceğini bilemeyen anne ve babalar çocuklarına bu konunun aslında konuşulmaması gereken kötü ve çirkin şeyler olduğu mesajını vermiş olurlar. Oysa çocuğun algılaması gereken cinselliğin doğallığı ile birlikte gizliliği ve özelliğidir

Bu Gerginlikte Başvurulan Pembe Yalanlar

İleri görüşlülük adına çocuğa yaşının üstünde detaylı bilgiler veren ve çocuktan hiçbir şeyi gizlenmemesi gerektiğini düşünen anne ve babalar vardır. Bu anne-babalar rahatlıkla evde çıplak dolaşabilmekte ya da yaşı ilerlemesine rağmen çocuğu ile birlikte banyo yapabilmektedirler. Bu tür tutum ve davranışlar çocuğun ruhsal gelişimi için oldukça sakıncalıdır.

Kalabalık bir ortamda çocuğumuz bizi utandıracak sorular sorduğunda nasıl davranabiliriz? 1-Zaman kazanmaya çalışabiliriz: “Evet, bu iyi bir soru” türünde bir yanıt size düşünme fırsatı yaratır. 2-Kısmi cevaplandırma: konu ile ilgili aklınıza gelen ilk yanıtı verin ama ilk fırsatta bu konu üzerine düşünüp bir dahaki sefere daha açıklayıcı olun 3-Erteleme: “bu soru çok özel bir soru ve bunu seninle daha sonra ikimiz baş başa iken konuşmak isterim.

Çocuğumu Mastürbasyon Yaparken Gördüm. Ne Yapmalıyım? Mastürbasyon, çocuk gelişiminin doğal aşamalarından biridir. Vücudunu keşfetmeye çalışan çocuk, cinsel organını okşadığında/bir yerlere sürttüğünde, zevk aldığını keşfeder ve tekrarlar. Mastürbasyon zararlı değildir. Zararlı olan, yetişkinler tarafından çocuğa söylenen azarlayıcı sözler ya da yanlış bilgilerdir.

“Çabuk çek elini oradan. Kopartırım şimdi.” “Seni gidi pis çocuk. Mikrop kapar, hastalanırsın demedim mi ben sana?” “Çabuk çek elini oradan. Kopartırım şimdi.” türünden yaklaşımlar, çocukta korku ve gerginlik yaratır. Oysa mastürbasyon büyütülmesine, sorun haline getirilmesine gerek yoktur. Bunun yerine, çocuğunuzu yüreklendirerek, sizinle konuşması için teşvik etmelisiniz.

Kuracağınız; “Bütün çocuklar senin gibi bazen cinsel organları ile oynar. Bu çok doğaldır.Ben de çocukken bir ara oynamıştım, ama sonra daha güzel oyunlar bulup, bundan vazgeçtim.” anlamında ki cümleler çocuğunuzu çok rahatlatacaktır. Öncelikle mastürbasyonun olağan olduğunu bilerek, doğal davranmalı, sıklığını gözlemleyerek, çocuğunuzun kendini keşfetmesine izin vermelisiniz.

KAYNAKLAR: Prof. Dr. İbrahim Ethem ÖZGÜVEN (“Cinsellik ve Cinsel Yaşam” kitabı) Psikolog Jülide SEVİM (“Anne Bu ne?” Kitabı) Dr. Öznur KOCABAŞ (“Çocuklarda Cinsel Gelişim” adlı makalesinden)

Dinlediğiniz için teşekkürler Sağlık Slayt http://hastaneciyiz.blogspot.com