GEÇERLİLİK Kapsam Geçerliliği

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÖLÇME ARACINDA BULUNMASI İSTENİLEN NİTELİKLER
Advertisements

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
GEÇERLİLİK 1- Tarihsel Gelişim 2- Geçerlilik Tanımı
Ölçme Araçlarında Bulunması Gereken Nitelikler
BİR ÖLÇME ARACINDA BULUNMASI GEREKEN NİTELİKLER
Bu slayt ‘ten indirilmiştir.
GÜVENİRLİK ve GEÇERLİK ÇÖZÜMLEMESİ
Test Geliştirme ve Madde Analizi
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Geçerliği ve Güvenilirliği
Güvenirlilik, Geçerlilik Kaynakları ve Model Oluşturma
SPORDA GÖZLEM ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
ÖLÇME ARACINDA BULUNMASI GEREKEN NİTELİKLER
Ölçme Araçlarının Nitelikleri
ÖLÇME ARAÇ ve YÖNTEMLERİNİN NİTELİKLERİ
Ölçme Düzeyleri Ölçeklerin Kullanılması
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
GEÇERLİLİK ve GÜVENİLİRLİK
ÖLÇME ARACINDA BULUNMASI İSTENİLEN NİTELİKLER
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
EĞİTİMDE ÖLÇME & DEĞERLENDİRME -6-
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
Ölçme Araçlarında Bulunması Gereken Nitelikler
Bu slayt ‘ten indirilmiştir.
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Ölçme Aracının Özellikleri
TEST HAZIRLAMA SÜRECİ.
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
MTSK SINAV SORUMLUSU YETİŞTİRME KURSU
EĞİTİMDE ÖLÇME & DEĞERLENDİRME -4-
TEST SINAVLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ Veli ÇAĞLAR Tıp Fak. Anatomi A.D.
Ölçüm Geçerliği Murat Coşar Afyon Kocatepe Üniversitesi
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
2 - ÖLÇME ARAÇLARININ TAŞIMASI GEREKEN NİTELİKLER
ÖLÇME: ARAÇ ve YÖNTEMLERİN
Madde (soru istatistikleri)
Ölçme AraçlarInda BulunmasI İstenen NİTELİKLER
İNCELEME Bilimin İşlevleri İstatistiksel Yöntemler Değişken Türleri
BÖLÜM 5 İşgören Değerlendirme ve Seçme Yöntemleri.
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRMEDE HATA Mehmet ŞAHİN Toprak Sanayi İ.Ö.O./ÇORUM.
UZAKTAN EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Standart Puanlar Z puanı: T puanı: T=10*Z+50 = Bireyin puanı
Ölçeklerde Aranan Özellikler a) Geçerlik b) Güvenirlik c) Kullanışlılık Bu özelliklerden en önemlisi geçerlik, sonra güvenirlik, sonuncusu ise kullanışlılıktır.
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
TEST PLANI MADDE ANALİZİ.
İstatistiksel Analizler
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME
Ders 5: ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
GÜNEŞTEN KORUNMA DAVRANIŞ ÖLÇEĞİNİN TÜRK ADÖLESAN TOPLUMUNDA GEÇERLİLİK VE GÜVENİRLİLİĞİ Özcan Aygün1, Ayşe Ergün2 1 Sakarya İl Sağlık Müdürlüğü, Adapazarı-SAKARYA.
Sınav Analizleri. Sınav Analizleri SINAV ANALİZLERİ 1- FREKANS 2- MADDE ANALİZLERİ FREKANS Dağılımdaki her puanın kaç kez tekrar etiğini gösteren sayı,
VERİLERİN TOPLANMASI Doç. Dr. Ender DURUALP.
Ölçme Sonuçları Üzerinde İstatistiksel İşlemler
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 9
PSİKOLOJİK TESTLER.
GÜVENİRLİK ve GEÇERLİK
KGO KR-20 ve KR-21 Korelasyon Hesaplamaları.
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Ölçme Sonuçları Üzerinde İstatistiksel İşlemler
Geçerlik ve Kullanışlılık
EĞİTİMDE ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME
Yrd. Doç.dr. H. denİz GülleroğlU
ÖLÇME ARACININ YAPISAL NİTELİKLERİ
ÖLÇME DEĞERLENDİRME İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme
Eşleştirme ve Doğru/Yanlış Maddeleri
Güvenirlik Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu.
Sunum transkripti:

GEÇERLİLİK Kapsam Geçerliliği Hazırlayan Veli MUTLU

İçerik Ölçme Aracı Özellikleri Geçerlilik tanımı Test geçerliliği Geçerlilik Öğerleri Kapsam geçerliliği

Ölçme Aracı Özellikleri Geçerlilik: Bir ölçme aracının ölçmeyi amaçladığı özelliği, başka herhangi bir özellikle karıştırmadan, doğru olarak ölçebilme derecesidir. Yani aracın amaca hizmet etmesidir. Kapsam Geçerliliği: Ölçme konusu evreni yeterli ve dengeli olarak örnekleyen ve kapsadığı maddelerin her biri ölçmek istenen davranışı gerçekten ölçen araç, kapsam geçerliliğine sahiptir. Hazırlanan aracın ölçülen konuya ilişkin hedefleri, ağırlıkları oranında kapsaması gerekmektedir.

Ölçme Aracı Özellikleri Uygunluk ya da ilgililik: Ölçme aracının ölçmek için düzenlendiği hedeflerle ilgili olmasıdır. Güvenilirlik: Ölçmenin tutarlılığı ile ilgilidir. Bir testi değişik zamanlarda alan kişilerin, o testten aldıkları puanlar veya sıralamaları değişmiyorsa o test güvenilirdir.

Ölçme Aracı Özellikleri Ayırdedicilik: Bilen ve bilmeyen öğrencileri ayırt edebilme gücüdür. Nesnellik: Ölçme farklı kişiler tarafından yapıldı­ğında da aynı sonucun alınmasıdır. Uygulanabilirlik: Somut koşullara uygun olan ölçme aracının kullanılmasıdır.

Geçerlilik - Tanım Bir ölçme aracının ölçmeyi amaçladığı özelliği, başka herhangi bir özellikle karıştırmadan, doğru olarak ölçebilme derecesidir. Bir ölçme aracının kullanılacağı maksada hizmet derecesidir

Geçerlilik Örneğin sosyoloji yazılı sınavında sosyoloji bilgisini ölçerken yazı güzelliği, anlatım biçimi ve düzgünlüğü, bilgiyi sunuş biçimi vs. yapılan değerlendirmeyi etkilememesi

Test Geçerliliği Başarılı bir test : Ne ölçülecek? Nasıl ölçülecek? Sorularının açıkça belirlenmiş olmasına bağlıdır

Geçerlilik Öğeleri Geçerliliğin iki öğesi vardır : Güvenilirlik Uygunluk veya ilgililik

Geçerlilik Öğeleri Uygunluk istatistiksel yöntemlerle ölçülemez, mantıksal analiz ve uzman yargısı konusudur. Test geliştirilmek istenen davranışları yansıtıyorsa, yeterince örnekliyorsa ilgilidir. Güvenilirlik ölçmenin tutarlılığı ile ilgilidir. Bir testi değişik zamanlarda alan kişilerin aldıkları puanlar veya grup içerisindeki sıraları değişmemelidir

Test Geçerliliği Bir test geçerli olması için güvenilir olmak zorundadır. Güvenilir olan bir test her zaman geçerli sayılamaz. Geçerlilik gerekli ama yeterli koşul değildir. Testin geçerliliği bir derece sorunudur, ya hep ya hiç sorunu değildir.

Test Geçerliliği Geçerliğin hesaplanması Geçerlik katsayısı c=(A+D)/(A+B+C+D). c değerinin 1.0'a yakın olması gerekir. Gene bu tablodan çıkarılabilecek sonuçlar vardır. Başarılıları ayırtedebilme: A/(A+C) Başarısızları ayırtedebilme: D/(B+D). Bu değerlerin de 1.0'a yakın olması gerekir.

Kapsam Geçerliliği Bir konu yada üniteyi kapsayan belli bir derste öğrenciye kazandırılmak istenen davranışların tümünün bir testle yoklanmasına olanak yoktur. Bir derrsteki başarıyı ölçmek için düzenlenen bir testin, o dersin hedeflerini ve içeriğini yeterince kapsayıp kapsamadığı önemli bir sorundur.

Kapsam Geçerliliği Öğretim pğrogramlarının etkinliği yada öğrenci başarısını ölçmek için yapılan testler kapsam geçerliliğine sahip olması gerekir. Kapsam geçerliliği bir bütün olarak testin ve testteki her bir maddenin maksada ne derece hizmet ettiğidir.

Testin Kapsam Geçerliliği Bir testin kapsam geçerliliği Testteki toplam maddelerin ölçülecek davranışları ve konu içeriğini örnekleme derecesine Testteki her bir maddenin ölçmek istediği davranışı ne derece iyi ölçtüğüne bağlıdır. Ölçme konusu evreni yeterli ve dengeli olarak örnekleyen ve kapsadığı maddelerin her biri ölçmek istediği davranışı gerçekten ölçen bir test kapsam geçerliliğine sahiptir.

Test Hazırlığı Test hazırlığında dikkat edilecek noktalar: Her bir madde için ölçmek isteneni ölçüyor mu sorusunu sormak. Bir bütün olarak test ders konularını ve hedeflerini yeterli örnekliyor mu değerlendirmesini yapmak.

Örnek Doğru olarak kare kök alma davranışını ölçmek için aşağıdaki soru uygun mu? 255 Sayısının karekökü aşağıdakilerden hangisidir ? a) 14.8 b) 14.9 c) 15.8 d) 15.9 e) 16.1

Örnek Bu sorunun cevabı tahminle veya sağlama ile bulunabilir. İstenilen davranışı tam olarak ölçmüyor. 255 Sayısının karekökü alındığında virgülden sonra gelen ilk rakam aşağıdakilerden hangisidir ? a) 1 b) 3 c) 5 d) 7 e) 9

Kapsam Geçerliliği Belirleme Kapsam geçerliliği iki yolla belirlenebilir: Mantıksal veya Rasyonel yaklaşım İstatiksel yaklaşım Mantıksal Yaklaşımda Belirtge tablolarından dağılıma uyup uymadığına bakmak Her madde diğerlerinden farklı bir davranışı ölçüp ölçmediğini incelemek Uzman kişi görüşlerine başvurulur

Kapsam Geçerliliği Belirleme İstatistiksel yaklaşımda Önceden geliştirilen ve doğru olan testle karşılaştırmak ve korelasyon katsayısı bulunur Geliştirilmiş olan test “başarılı” ve “başarısız” olarak ayrılan iki gruba uyguylanır. Başarılı grubun puanları başarısız grubun puanlarından yeterince büyük olup olmadığına bakılır

Yaklaşımların Yetersizlikleri İstatistiksel yaklaşım testteki maddelerin işe yararlılığı ile hedeflere uygunluğunu belirleyemez Mantıksal yaklaşımda ise her zaman iyi bir test veya uzman kişi bulmak zordur

Kaynaklar Halit Tekin. Eğitimde ölçme değerlendirme. Yargı yayınları, 1994 İlgi ŞEMİN “Ölçme-Değerlendirmede Temel İlkeler”, Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi Fizyoloji Anabilim Dalı, DEU TIP FAKÜLTESİ DERGİSİ ÖZEL SAYISI ,2001 (www.tip.deu.edu.trde/dergi/2001-x/15.doc) Mustafa ERGÜN, Prof Dr., “Öğretimde Planlama ve Değerlendirme” VICKERY SAHWNEE, “Let’s Not Overlook Content Validity”, Decision Line,1998

TEŞEKKÜRLER