ÇAĞDAŞ EĞİTİM AKIMLARINI ORTAYA ÇIKARAN FAKTÖRLER 08.04.2017 ÇAĞDAŞ EĞİTİM AKIMLARINI ORTAYA ÇIKARAN FAKTÖRLER 08.04.2017
ÇAĞDAŞ REFORMCU EĞİTİM AKIMLARI REFORMCU EĞİTİM HAREKETLERİ 08.04.2017
Reformcu eğitim hareketleri deyimi, eğitim ilmi literatüründe : Eğitim reformu hareketleri Eğitimde reform hareketleri Okul reformu hareketleri gibi kavramlarla karşılanır. 08.04.2017
Reformcu eğitim hareketleri genel olarak şu anlamları kapsar : 19. yüzyılın sonlarından itibaren farklı amaçlarla eğitimde yeni talepler ileri süren sosyal politika ve kültür felsefesi esasındaki yenileştirme hareketlerini, Sosyal ve kültürel hayatın çeşitli alanlardaki eğitimi doğrudan doğruya değiştirmek isteyen çeşitli reform tezahürlerini, Okulu, iç ve dış yapısındaki reformlar yoluyla değiştirmek isteyen didaktik yöndeki reform uygulamalarını. 08.04.2017
REFORMCU EĞİTİM AKIMLARININ GELİŞİM KADEMELERİ Reformcu eğitim hareketlerinin ana vatanını 1900-1933 yılları arasında Almanya teşkil etmektedir. Bu hareket bu yıllarda en verimli devresini yaşamıştır. Günümüzdeki Okul Reformu çalışmalarının temelinde bu reformcu hareketlerinin ortaya koyduğu ilkeler yatmaktadır. 08.04.2017
Ferdiyetçilik eğilimi Çocuk 2.Devre (1919-1933) REFORMCU EĞİTİM HAREKETLERİ 1900-1933 YILLARI ARASINDA İKİ ANA GELİŞİM DEVRESİNDEN GEÇMİŞTİR. 1.Devre (1900-1914) Ferdiyetçilik eğilimi Çocuk 2.Devre (1919-1933) Sosyal yetiştirme kaygıları Seçkin kişi olmaktan çok cemiyette bir arada yaşamak 08.04.2017
OKUL REFORMU TERİMİ Okul reformu terimi bugün genel olarak: Okul sistemlerinin yenileştirilmesi Yeniden şekillendirilmesi Temelinden değiştirilmesi gibi anlamlarda kullanılmaktadır. 08.04.2017
OKUL REFORMLARININ ÇİFT YÖNÜ Okulların iç yapı reformu Okulların dış yapı reformu Okulların iç yapı reformu didaktik, öğretim programları, ders teknikleri, okul içi hayat ve düzen tarzları gibi okul pedagojisinin konuları ile ilgili reformlar içine almaktadır. Okulların dış yapı reformu eğitim politikasının ana konularını teşkil eden okul kuruluş sistemleri ile ilgili konulardaki reformları içine alır. 08.04.2017
OKUL REFORMLARININ ANA PROBLEMLERİ Belirli bir kültürel mirasın sahibi olan okullar kültürel geçmiş ile gelecek arasında bir gerilim durumu içerisinde yer almaktadırlar. Bu bakımdan okul reformları: Geçmişten devralınan geleneksel kültürel değerler Yeni kültürel değerler arasında bir denge ve uyum kurmaya çalışır. 08.04.2017
Bu problem okul reformlarının ana problemini teşkil eder. Geçmişten devralınan Yeni kültürel değerler geleneksel kültürel değerler Bu problem okul reformlarının ana problemini teşkil eder. 08.04.2017
OKUL REFORMLARININ ANA EĞİLİMLERİ Okul reformlarında görülen ortak ana eğilimler başlıca iki ana grupta toplanabilir: Endüstrileşme eğilimi Demokratlaşma eğilimi 08.04.2017
ENDÜSTRİLEŞME EĞİLİMİ Endüstrileşme eğilimi yönünden ele alındığında okul reformları, hızlı bir şekilde gelişen endüstriyel oluşuma ve yeni meslekler dünyasına cevap vermek zorundadır. Bu sebepledir ki okul teşkilatları içerisinde ikinci sırada yer alan mesleki ve teknik öğretim okulları günümüzde köklü değişikliklerle yeniden kurulmaktadırlar. 08.04.2017
DEMOKRATLAŞMA EĞİLİMİ Okulların ve öğretimin demokratlaştırılması son 150 yıl içerisinde bütün alanlarda kendini gösteren ana demokratlaşma eğiliminin bir kısmıdır. Bu eğilim çok yönlü tezahürlerle kendisini göstermektedir. Mesela; Öğretim metodu Öğretim programları Ders materyalleri Okul binalarının organizasyonu Öğretmenlerin ve öğrencilerin hak ve görevleri 08.04.2017
SOSYAL FAKTÖRLER 08.04.2017
Ne zaman ortaya çıkmıştır? Demokratlaşma nedir? Ne zaman ortaya çıkmıştır? Demokratlaşmaya sosyal faktörün etkisi nelerdir? 08.04.2017
Öğretimde demokratlaşma “fırsat eşitliği” demektir. 08.04.2017
FIRSAT EŞİTLİĞİ: Eğitimde kadın-erkek, maddî imkanı olan ya da olmayan herkese en yüksek öğretim kademelerine kadar öğrenim görebilmeleri için aynı imkan ve eşitliği sağlayabilmektir. 08.04.2017
SOSYOLOJİDE HAREKETLİLİK : Bir toplumun akla gelebilen her bölümü içerisinde, fertlerin bir pozisyondan diğer bir pozisyona geçme hareketidir. 08.04.2017
Sosyal hareketlilik ikiye ayrılmaktadır: Yatay hareketlilik Dikey hareketlilik 08.04.2017
YATAY HAREKETLİLİK: Pozisyonların değerlendirilmesi işe katılmadan yalnızca bunların “fonksiyonel farkları” na ve özellikle mekan değişikliğine önem veren hareketliliğe denir. Örnek: Bir öğretmenin Hakkari’den Ankara’ya tayin edilmesi. 08.04.2017
DİKEY HAREKETLİLİK: Bir kesimdeki mevkiler sabit değerli sayılıp değer basamaklarına göre pozisyonlar arası geçişler, yükseliş veya düşüş diye ölçülebiliyorsa buna denir. 08.04.2017
Liberalizm özel teşebbüse olanak sağlayan serbest piyasa ekonomisini, Sosyalizm özel mülkiyetin kamu mülkiyetine geçirilip kişiden topluma aktarılmasını öngörür. 08.04.2017
Ve buradan hareketle: Liberalizmde hürriyet Sosyalizmde eşitlik ağırlık merkezi olmuştur. Ortak amaç: Mensup olduğu sosyal ve ekonomik menşeye bakılmaksızın kişinin şahsiyetini tam olarak geliştirebilmesi önemlidir. 08.04.2017
Kanun önündeki eşitlik, sosyal imkânlarındaki eşitliğe tekabül etmektedir. Bu husus modern toplum stilinin en önemli bir özelliğini teşkil etmektedir. 08.04.2017
Toplumsal Sistem ve Eğitim 08.04.2017
Her ulusun, toplumun, topluluğun gerçeği, diğerininkiyle aynı değildir. 08.04.2017
Buradan hareketle toplumun gereksinim duyduğu insan gücünün saptanmasına gidilmelidir. 08.04.2017
Toplumsal sistemin eğitimden bekledikleri olduğu gibi, eğitim sistemine sunduğu fırsatlar ve olanaklar da vardır 08.04.2017
Hem toplum, hem de eğitim sistemleri, birbirlerini değerlendirebilirler. 08.04.2017
Her insan bir toplum içine doğar Her insan bir toplum içine doğar. Orada ya kendi yeteneklerini, becerilerini, duygularını geliştirme olanağı bulur; ya da tersi olur. 08.04.2017
Tüm bu açıklamalara göre; Toplumsal gerçekle, eğitim sistemi arasında tutarlı ilişkiler kurulmalıdır; çünkü toplumsal gerçeği temele almayan hiçbir sistem, başarıya ulaşamaz. 08.04.2017
TEKNİK VE EKONOMİK FAKTÖRLER 08.04.2017
Ekonomik Sistem ve Eğitim 08.04.2017
EKONOMİ NEDİR? Sınırlı ve kıt kaynaklarla insanoğlunun sonsuz istek ve gereksinimlerini verimli ve etkili bir biçimde gidermeyi araştıran ve bunlara çözümler getiren, uygulayan bir bilim dalıdır.(Sönmez,2002) 08.04.2017
Ekonomik sistem büyük oranda insanla ilgilidir; çünkü insanların istek ve gereksinimlerini karşılamak üzere tasarlanıp uygulamaya konulmuştur. 08.04.2017
Kapitalist rekabet, girişimcilik, özel sektör, sermaye, kâr Kapitalist rekabet, girişimcilik, özel sektör, sermaye, kâr. Sosyalist toplumsal çıkar,devlet sektörü, emek. Karma Ekonomi devlet ve özel sektör ekonomik sistemde yerini alır, ekonomik yaşamı genellikle devlet düzenler. Serbest Ekonomi devlet yalnızca yön gösterici, engelleri kaldırıcı, serbest rekabet ve Pazar ekonomisine dayalı bir anlayışı devreye sokacaktır. 08.04.2017
Bu bağlamda eğitim sistemi, ekonomik sistemin gereklerini yerine getirmek, onun istediği insan modelini hem nitelik, hem de nicelik açısından yetiştirmek zorundadır. 08.04.2017
Ekonomik sistemle eğitim arasındaki ilişki şu maddeler altında toplanabilir: 1) Hem ekonomi, hem de eğitim birer açık sistemdir ve birbirlerine bağlıdırlar. 08.04.2017
2) Ekonomik sistem eğitim sisteminin gereksinim duyduğu malî kaynakları ve araç-gereç donanımlarını sağlar. 08.04.2017
3) Ekonomik sistem, araştırma, inceleme, deney,gözlem v. b 3) Ekonomik sistem, araştırma, inceleme, deney,gözlem v.b. sonucu elde edilen yeni bilimsel bilginin uygulanmasını, yaşama geçirilmesini sağlayabilir. 08.04.2017
4) Eğitim, ekonomik sisteme geçerli ve güvenilir, uygulanabilecek çağdaş bilimsel bilgi sunar. 08.04.2017
5) Eğitim, ekonominin gereksinim duyduğu nicelik ve nitelikte üretici ve tüketiciyle, ekonomiye yeni ufuklar açabilecek yaratıcı ve uygulayıcı insanlar yetiştirebilir. 08.04.2017
6) Eğitim, insana yapılan en verimli ve etkili, uzun vadeli bir yatırımdır; çünkü ekonomik, toplumsal ve politik sistemle ilgili, yani kültürel sistemin tüm ögelerini kurup işleten, onaran, bozan, yıkan, yeni yapılar bulan,yaratan, tüm bunları değerlendiren insandır. 08.04.2017
Teknik ve Ekonomik Sebepler 08.04.2017
Okul kuruluş sistemlerinin demokratlaştırılmasını gerektiren ana faktörlerin başında teknik ve ekonomik faktörler gelmektedir. 08.04.2017
Endüstrileşme statik zümresel toplum düzenini yıkarak sosyal hareketliliğe yol açmıştır. Bu sosyal hareketlilikle birlikte demokratlaşma da zorunlu hale gelmiştir. 08.04.2017
Bütün endüstriyel ülkelerde okul, en büyük bir sosyal kurum halini aldı. 08.04.2017
Ekonomik ve teknik gelişmelerin yeni taleplerini bu dar çevre artık karşılayamaz hale geldi. Onun için de her ülke geniş ve uzun süreli eğitim planlamaları ile bu meseleyi kendi bünyesine uygun düşen bir tarzda çözmeye çalışmaktadır. 08.04.2017
KAYNAKÇA ERGÜN,M.Eğitim Felsefesi.Ocak Yayınları,ANKARA 1996 AYTAÇ,K.Avrupa Okul Sistemlerinin Demokratlaştırılması.Ankara Üni. Basımevi,ANKARA 1985 SÖNMEZ,Veysel.Eğitim Felsefesi.Anı Yayınları,ANKARA 2002 AYTAÇ,K.Çağdaş Eğitim Akımları(Yabancı Ülkelerde).DTCF Basımevi,ANKARA 1981 AYTAÇ,K.Avrupa Eğitim Tarihi.DTCF Basımevi,ANKARA 1980 KANAD,H.F.Pedagoji.MEB, İSTANBUL 1977 08.04.2017