İZMİR DOKUZ EYLÜL ÜNİVERSİTESİ İKTİSADİ VE İDARİ BİLİMLER FAKÜLTESİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
SİYASAL SÜREÇ ve KAMUSAL SEÇİM
Advertisements

Refah İktisadı Tanım: Kamu Ekonomisi
Küresel Kriz Sonrası Kamu Ekonomisinde Yeni Eğilimler ve Beklentiler 5. İZMİR İKTİSAT KONGRESİ İzmir, 31 Ekim 2013 HH Erhan USTA Müsteşar Yardımcısı
SON EKONOMİK GELİŞMELER
KAMU KESİMİNİN TASNİFİ
FİNANSAL AMAÇ VE FİNANS FONKSİYONU
Durgunluk ve Maliye Politikası
Eğitim Ekonomisi.
KAMUSAL MAL VE HİZMET TÜRLERİ
MAKROEKONOMİ”YE GİRİŞ
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
Devlet Anlayışlarının Kamu Harcamalarının Boyutlarına Etkileri
DÜNÜ, BUGÜNÜ VE YARINI SOSYAL HİZMETLERİN Doç.Dr.Ertan Kahramanoğlu
BÜTÇE AÇIKLARI.
DIŞ TİCARET POLİTİKALARI
KAMUSAL EKONOMİK FAALİYETLER. Tüm ekonomik faaliyetler kamu kesimi ve özel kesim tarafından gerçekleştirilir. Kamu ekonomisi, devletin ve bütün kamu kuruluşlarının.
MERKANTİLİZM TANIM Orta çağın sonları ile sanayi devrimi arasında kalan dönem. Ticaret Ev-sanayi şeklinde başlayan sanayi Kapitalist sınıf: sanayiciler,
KAMU HARCAMALARININ ARTIŞINI AÇIKLAYAN YAKLAŞIMLAR
ARZ YÖNLÜ İKTİSATÇILARIN MALİ YÖNÜ VE KAMU TERCİHİ TEORİSİ
devlet anlayışlarının kamu harcamalarının boyutlarına Etkisi
AVRUPA BİRLİĞİ ORTAK TARIM POLİTİKASI Ortak Piyasa Düzenleri
olarak tanımlanmıştır.
VERGİ (devam).
KAMU HARCAMALARI ve GELİRLERİ
GENEL MAKRO EKONOMİK DEĞERLENDİRME VE 2008 YILI BÜTÇESİ HASAN BASRİ AKTAN MALİYE MÜSTEŞARI 3 Ocak 2008 – İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
MALİYE POLİTİKASI.
Makro İktisat İktisadi Analiz
REEL KONJONKTÜR TEORİSİ
Temel Ekonomi - Prof. Dr. Tümay ERTEK
Klasik ve Keynesçi İktisat
SEZGİN ÖZTEK ŞEREF AYAN
Klasik iktisadi yaklaşım
“DÖNÜŞÜM EKONOMİLERİ” dersi
MAKRO EKONOMİYE GENEL BAKIŞ
YAKIN DO Ğ U ÜN İ VERS İ TES İ İ KT İ SAD İ VE İ DAR İ B İ L İ MLER FAKÜLTES İ EKONOMI BÖLÜMÜ 2015/2016 GÜZ DÖNEMI.
Mühendislik Ekonomisi
BÖLÜM 3 EKONOMİLERDE TEMEL SORUNLAR
Devlet borçlanması-3.Hafta
BÜTÇE NEDİR 1. Bütçe: Bütçe, gelecekteki belirli bir dönemde gerçekleşmesi öngörülen gelir ve giderlerin karşılıklı tahminlerini içeren cetveldir.
GİRİŞ Ülkenizde ya da coğrafi bölgenizde turizm ne kadar önemlidir? Şehrinizde ya da kasabanızdaki mevcut istihdamın ne kadarlık kısmı turizm ile.
İktisadın Konusu 1 İktisadın konusu insan davranışlarıdır. Almak, satmak, tüketmek, üretmek vb.
Analitik Bütçe Sınıflandırması
İKTİSADA GİRİŞ.
KAMU MALİYESİ PROF.DR.HALUK EGELİ.
PARA ve PARANIN FONKSİYONLARI
1 Ekonominin Kapsamı ve Metodu KISIM I EKONOMİYE GİRİŞ BÖLÜM İÇERİĞİ
Bankacılık Sistemi.
EĞİTİMİN MALİYETİ VE FİNANSMANI
MAKRO EKONOMİYE GİRİŞ VE TEMEL KAVRAMLAR
2. PİYASA EKONOMİSİNE GENEL BİR BAKIŞ
MAKROEKONOMİYE GİRİŞ Oya Cesur Demir.
ULUSLARARASI İKTİSAT TEORİSİ
KAPİTALİZM VE PİYASA BAŞARISIZLIĞI
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
TEMEL MİKROEKONOMİ 1.GİRİŞ.
KAMU MALİYESİ PROF.DR.HALUK EGELİ.
MAKRO İKTİSAT I BÖLÜM 9 UZUN DÖNEMDE HASILA VE FİYAT DÜZEYİ: KLASİK MAKRO MODEL YRD. DOÇ. DR. OKTAY KIZILKAYA.
SOSYAL BİLGİLRİN TEMELLERİ
Faizlerin Belirlenmesi
Para, Banka ve Finansal Piyasaları Niye Çalışıyoruz?
Alternatif Makro Modeller: Klasik İktisat
Alternatif Makro Modeller: Monetarist İktisat
PARA POLİTİKASI  Para politikasını yürüten Merkez Bankası, kendisini verilen yetkilere dayanarak para arzını denetler ve para piyasasını düzenler. İlke.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
S.1.Aşağıdakilerden hangisi tüketim fonksiyonunu etkileyen değişkenlerden biri değildir? A) Harcanabilir gelir düzeyi B) Enflasyonla ilgili tahminler.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
İKTİSADA GİRİŞ I DERS 6 Y.Doç.Dr.Umut Öneş.
Devlet (Kamu) Ekonomik ve Sosyal Hayata Niçin Müdahale Eder. 1
2. PİYASA EKONOMİSİNE GENEL BİR BAKIŞ
Alternatif Makro Modeller: Keynesyen İktisat
Sunum transkripti:

İZMİR DOKUZ EYLÜL ÜNİVERSİTESİ İKTİSADİ VE İDARİ BİLİMLER FAKÜLTESİ MALİYE BÖLÜMÜ MALİYE SOSYOLOJİSİ MERVE ÖZDEMİR 2010466104 MELİHA KAYA 2010466116 NİYAZİ İLTAR 2010466111 AHMET ERDÖŞEMECİ 2010466034

DEVLET ANLAYIŞLARININ KAMU HARCAMALARININ BOYUTLARINA ETKİLERİ

KAMU MALİYESİ İLE İLGİLİ YAKLAŞIMLAR DEVLET YAKLAŞIMI Devletin toplumdaki rolünü hükümet, bürokrasi, piyasalar ve vatandaşlar arasındaki ilişkilerini yeniden tanımlamaya ve biçimlendirmeye yönelik olan yaklaşımdır. KAMU MALİYESİ İLE İLGİLİ YAKLAŞIMLAR 1) NORMATİF - POZİTİF YAKLAŞIM Normatif Pozitif 2)KLASİK-FONKSİYONEL (MODERN) YAKLAŞIM Klasik Yaklaşım (A.Smith) Fonksiyonel Yaklaşım (J.M.Keynes) 3)GELENEKSEL-GÜNÜMÜZDEKİ YAKLAŞIM Geleneksel Yaklaşım Günümüzdeki Yaklaşım

4)BİREYSEL MALİ YAKLAŞIMLAR Seligman Black Arrow Tinbergen Pigou-Dalton Downs Niskanen Buchanan-Tullock McKean Breton İktisadi Rasyonalite Musgrave Marksizm Anayasal İktisat Arz Yanlı İktisat Jackson-Brown Kamu Tercihi Liberal Yaklaşım Emil Sax

1.NORMATİF - POZİTİF YAKLAŞIM a) NORMATİF: Olacak olan olayları teorik olarak inceler. b) POZİTİF: Olmuş olan olayları inceler. 2.KLASİK - FONKSİYONEL (MODERN) YAKLAŞIM a) KLASİK YAKLAŞIM (A.SMİTH) Jandarma devlet anlayışı Tam istihdamda denge olmalı Bütçe dengesi sağlanmalı Görünmez el prensibi Dışlama etkisi Özel kesim verimli, kamu kesimi verimsizdir Borçlanma olağanüstü durumlarda yapılmalıdır Tarafsız maliye

b) FONKSİYONEL YAKLAŞIM (J.M.KEYNES) Müdahaleci-sosyal devlet anlayışı Açık bütçe verilebilir Eksik istihdamda denge Çarpan etkisi Borçlanma normal kamu geliridir (Abba Lerner) Taraflı (fonksiyonel) maliye

3.GELENEKSEL-GÜNÜMÜZDEKİ (ÇAĞDAŞ) YAKLAŞIM a) GELENEKSEL YAKLAŞIM Müdahaleci Üretici devlet;müteşebbis devlet Merkeziyetçi yapı Devlet özel tekelin söz konusu olduğu alanlardaki mal ve hizmetlerin sunumunu üstlenir Devlet,tam kamusal mal ve hizmetlerin yanında yarı kamusal,doğal tekel ve özel mal ve hizmetleri de üretir Eğitim ve sağlık hizmetlerini merkezi yönetim sunar Ekonomik büyüme ve kalkınmayı sağlamak devletin temel görevlerinden biridir Devlet fiyat istikrarını sağlamak için para politikası araçlarını kullanır

b) GÜNÜMÜZDEKİ YAKLAŞIM Tarafsız Sınırlı devlet,düzenleyici devlet Adem-i merkeziyetçi yapı Devlet,ölçek ekonomilerinin söz konusu olduğu alanları rekabete açar ve özel tekellerin oluşumunu engelleyici ve tüketicileri koruyucu yasal önlemler alır Devlet temel nitelikteki kamusal malların dışındaki mal ve hizmetlerin üretimini mümkün olduğunca özel sektöre ve üçüncü sektöre bırakır Temel eğitim ve sağlık hizmetleri devlet tarafından sunulur.Diğer eğitim ve sağlık hizmetleri mümkün olduğunca özel sektöre devredilir Devlet özel sektörü teşvik ederek piyasa mekanizması aracılığıyla ekonomik büyüme ve kalkınmayı sağlar Fiyat istikrarını sağlama görevi özerk merkez bankasına aittir

4.BİREYSEL MALİ YAKLAŞIMLAR a) ARROW YAKLAŞIMI (İmkansızlık- Olanaksızlık Teoremi) Bireysel tercihlerin aynı olması imkansızdır. Bireysel tercihlerle toplumsal tercihler tutarlı değildir. b) PİGOU- DALTON YAKLAŞIMI Pigou ve Dalton vergilemeden sağlanan marjinal liranın harcanmasının yaratacağı sosyal fayda ile mükellefe olan maliyetin ( faydasızlığın ) eşitlenmesi suretiyle sosyal refahın kamu harcamaları yolu ile maksimize edilmesi gerektiğini ileri sürmüştür. c) MCKEAN YAKLAŞIMI (Hükümetin Görünmez Eli) Hükümetler oy kaybettirici hizmetlerin yerine oy kazandırıcı hizmetlere yönelirler.

d) DOWNS YAKLAŞIMI (Demokrasinin Ekonomi Teorisi ) Hükümetler kamusal tercihlerin belirlenmesinde, sağladıkları siyasal desteği maksimize etmede kullanarak, iktidarını devam ettirmeyi amaçlamaktadırlar. e) BUCHANAN-TULLOCK YAKLAŞIMI (Maliyetlerin Minimizasyonu) Siyasal karar alma sürecinin etkinliği, iki maliyete neden olur; 1. dışsal maliyet ; oy birliği halinde maliyet azalır, 2.karar alma maliyeti; teknik(bilgi edinme,iletişim vb.) zaman maliyetleri . f) DOWS-BUCHANAN-TULLOCK YAKLAŞIMI (Maksimizasyon Yaklaşımı) Karar alma sürecinde yer alan, Seçmenler: fayda Politikacılar: oy Bürokratlar : bütçe Baskı grupları : rant Maksimizasyonuna uygun kamusal tercihlerini belirlerler.  

-Eksik rekabet piyasalarını tam rekabete çekme g) İKTİSADİ RASYONALİTE YAKLAŞIMI ''Devlet özel kesimin yeterli olmadığı alanlarda tamamlayıcı bir fonksiyon ifa edecektir'' -Samuelson görüşü,devlet kamusal ve yarı kamusal mal ve hizmetleri üretmelidir. -Eksik rekabet piyasalarını tam rekabete çekme -Maliyet mukayesesi Yaklaşımı (Brochier,Tabatoni) h) MUSGRAVE YAKLAŞIMI Devletin 3 temel fonksiyonu -Fiyat mekanizması tek başına optimum kaynak dağılımını gerçekleştiremez. -Devlet gelir dağılımını iyileştirmelidir. -Ekonomik istikrar ve kalkınma için devlet maliye politikasını kullanmalıdır.

ı) KAMU TERCİHİ YAKLAŞIMI (BUCHANAN ) Piyasa başarısızlığının yerine devletin başarısızlığını almıştır. Devletin başarısızlığı ; -Devletin aşırı büyümesi -Rasyonel seçmenin bilgisizliği ve ilgisizliği -Çıkar ve baskı gruplarının rant kollama faaliyetleri -Oy ticareti -Politik miyopluk -Oy çokluğunun benimsenmesi i) LİBERAL YAKLAŞIM fizyokratlardan etkilenmişlerdir. Tabii nizam ( doğal düzen) Piyasa temizliği Tam rekabet koşullarında piyasa Tam istihdam Mahreçler (say) yasası “Her arz kendi talebini yaratır.”  

KAMU HARCAMALARI TANIMLARI Klasik maliyecilerin KH tanımı -Kamu tüzel kişiliklerince yapılması -Toplumsal ihtiyaçların karşılanması -Belli usullere göre yapılması Modern maliyecilerin KH tanımı -Toplumsal hizmetleri sağlamak için yapılması -Ekonomik ve sosyal hayata müdahale amacı ile yapılması Dar anlamda(kapsamda) KH tanımı -Merkezi yönetime dahil kamu idarelerinin yapmış olduğu harcamalar ile vergi harcamalarından oluşur. MERKEZİ YÖNETİME DAHİL KURUMLAR; -1.sayılı cetvele Genel Bütçeli İdareler -2.sayılı cetvele dahil Özel Bütçeli İdareler -3.sayılı cetvele dahil Düzenleyici ve Denetleyici Kurumlar

Geniş anlamda (kapsamda) KH tanımı a)Merkezi yönetim bütçesi b)Sosyal güvenlik kurumları c)Mahalli idareler d)KİT'ler e)Döner sermayeli işletmeler f)Kamu fonları Gerçek kamu tüketimi tanımı -Kamu harcamaları -Transfer harcamalarıdır.

GELENEKSEL MALİYE MALİ KONULAR YENİ MALİYE Çarpan ve hızlandıran etkisinin milli geliri artırıcı özelliği vardır. Kamu harcamalarının beklenen etkileri Çarpan ve hızlandıran mekanizmalarının milli geliri artırıcı etkilerinin çok güçlü olduğu görüşü benimsenmemektedir. Konjonktürle mücadelede kamu harcamaları etkin bir şekilde uygulanır. Kamu harcamalarının sınırları  Kamu harcamalarına yönelik anayasal ve yasal sınırlamalar konulması söz konusudur. Kamu harcamalarının ekonomiyi yönlendirici boyutlarda olması gerekir. Kamu harcamalarının boyutları Kamu harcamalarının hacimce küçük olması gerekir. Piyasanın yönlendirilmesinde kamu harcamaları etkin şekilde kullanılmalıdır. Kamu harcamalarının piyasayı yönlendirme gücü Piyasanın yönlendirilmesinde kamu harcamalarının kullanımı sınırlı tutulmalıdır. Adalet, güvenlik ve savunma gibi kamu hizmetleri yanında kamu teşebbüsü kurulması, sübvansiyon verilmesi gibi ekonomiyi yönlendirmek için kamu harcamaları etkin şekilde kullanılmalıdır. Kamu harcamalarının hangi kamu hizmetleri için kullanılması gerektiği Kamu harcamaları ağırlıklı olarak adalet ve güvenlik gibi temel devlet fonksiyonları için kullanılmalıdır. Önce giderlerin yapılması, sonra bu giderleri karşılayacak gelir kaynaklarının bulunması esastır. Gelir-gider önceliği sorunu Giderlerin eldeki gelir miktarına uygun olarak gerçekleştirilmesi daha uygundur. Sürdürülebilir kamu maliyesi ilkeleri belirlenmelidir.

TEŞEKKÜRLER…