OKUMA ÖĞRENME ALANI Yrd. Doç. Dr. Dilek BELET.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Mutluköy İlköğretim Okulu
Advertisements

BATIKENT İLKYERLEŞİM ANAOKULU
Okumada Anlama Hazırlayan: Jocelyne GIASSON Böl. 2 : Okumada anlama öğretimi için bir model Belirgin öğretim. De Boeck, 1996 ve 2008.
ÜST DÜZEY DÜŞÜNME BECERİLERİNE GÖRE TÜRKÇE DERSİ
Okumada Anlama Jocelyne GIASSON Böl. 1 : Okumada bir anlama modeli De Boeck, 1996 et 2008.
YAZMA ÖĞRENME ALANI Yrd. Doç Dr. Ş. Dilek BELET.
Okul öncesİ Eğİtİmde Günlük Program AkIşI
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
ANLATIM TÜRLERİ DENİZLİ LİSESİ (ANADOLU STATÜSÜ)
Üst Düzey Düşünme Becerilerine Odaklanma
ÖĞRENME YÖNTEMLERİ.
Bilişşsel Hedeflerin Ölçülmesi
REHBERLİK.
DRAMA 5. HAFTA DRAMANIN YAPISI VE UYGULANMA AŞAMALARI
Problem Çözme Becerileri
Konuşma Becerisini Geliştirici Yöntem ve Teknikler
YANSITICI DÜŞÜNME.
TASARRUF NE GÜZELDİR.
ETKİLİ OKUMA.
TÜRKÇE ÖĞRETİMİ Yrd. Doç Dr. Ş. Dilek BELET.
Okulöncesi dönemde okuma yazmaya hazırlık çalışmaları
Yrd. Doç Dr. Özcan PALAVAN
İLKÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNE DİL BECERİLERİNİN GELİŞTİRİLMESİNE YÖNELİK VELİLERE ÖNERİLER (KİTAP KULLANIMI) Yrd. Doç Dr. Ş. Dilek BELET.
EĞİTİMDE HEDEFLERİN BELİRLENMESİ
YAZMA ÖĞRENME ALANI Yrd. Doç Dr. Özcan PALAVAN.
Yrd. Doç. Dr. Özcan PALAVAN
EĞİTİMDE HEDEFLERİN BELİRLENMESİ
KONU: OKUMA ALIŞKANLIĞI
PROBLEM ÇÖZME YAZILIMLARI
Bloom’un (bilişsel) Taksonomisi
ETKİLİ TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ VE SINAV ANI STRATEJİLERİ
KOMPOZİSYON YAZMA GİRİŞ BÖLÜMÜ.
Yrd. Doç. Dr. Özcan PALAVAN
YAZMA ÖĞRENME ALANI Yrd. Doç Dr. Özcan PALAVAN. YAZMA NEDİR? Yazma, bireylerin konuşma ve düşüncelerini yazılı olarak anlatmalarıdır.
DİL BİLGİSİ ÖĞRETİMİ Yrd. Doç Dr. Ş. Dilek BELET.
TAHSİN TEMİZER SİLVAN R.A.M. MÜDÜRÜ
Öğrenme Düzeyi Araştırması 3:
KİTAP OKUMA ALIŞKANLIĞI
Temel Kavramlar ve İlkeler
OKUMANIN İLKELERİ.
En fazla ödül kazanmış olan İngilizce Dil Eğitimi Programı.
KISIM 4 Sınıfta Biliş. KISIM 4 Sınıfta Biliş BÖLÜM 12 Öğrenmek İçin Okuma.
HAYAT BİLGİSİ VE SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
Eğitim Sisteminde Öğretmenin Rolü
GÜNDEM: 1. Toplantının açılışı, oklama kağıdının imzalanması. 2. Birinci dönem çalışmalarının değerlendirilmesi. 3. Okuma – yazma öğreniminde sınıfın.
ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ
ANLAMA TEKNİKLERİ: OKUMA EĞİTİMİ
BRUNER’İN BİLİŞSEL GELİŞİM DÖNEMLERİ
Okumayı Sevmeyen Çocuklar OCAK 2016 İZMİT REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
Prof. Dr. Ahmet Arıkan (Hilal Gülkılık’tan alınmıştır)
Bir kavramın uygulama düzeyinde kazandırılması ile ilgili kuralın “eğitim” kavramına uygulanması İçerik Türü: Kavram İçerik Türü: Kavram Davranış Düzeyi:
Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY
KOMPOZİSYON TANIMI:  Farklı parçaları, uyumlu ve düzenli şekilde bir araya getirmeye Kompozisyon denir.
ANLATIMA HAZIRLIK.
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
Bir İŞLEM Öğretilecekse, Öğretmenin Sunuda Kullanacağı içerik Öğeleri Öğrencinin Alıştırma + Değerlendirme Etkinliklerinde Kullanacağı İçerik Öğeleri Genelleme.
MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI Talim veTerbiye Kurulu Başkanlığı
YANSITICI DÜŞÜNME Dewey yansıtıcı düşünmeyi herhangi bir düşünce ya da bilgiyi ve onun amaçladığı sonuçlara ulaşmayı destekleyen bir bilgi yapısını etkin,
Eğitim Kademelerine Göre Rehberlik Hizmetleri
SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
Pre-Service Turkish Teachers’ Opinions About Children’s Literature
VE İŞTE DİĞER 6 BECERİ.
TANITIM - KARŞILAŞTIRMA
Mutluköy İlköğretim Okulu
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ROGRAMLARI-I
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
Öğretim Programı (1-4) Kazanımları Sunusu
İLKOKUMA YAZMA ÖĞRETİMİNDE KURAM VE UYGULAMALARI MUSTAFA KILIÇLI SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ SINIF ÖĞRETMENLİĞİ YÜKSEK LİSANS.
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
Sanat dikey düzlemde (paradigmatik) gerçekleştirilen bir yaratıcılıktır, bir farklılıktır. Bu da güncel, herkesin söylediğinden, yaptığından farklı bir.
Sunum transkripti:

OKUMA ÖĞRENME ALANI Yrd. Doç. Dr. Dilek BELET

1. TÜRKÇE DERSİ İÇİNDE OKUMA ÖĞRENME ALANININ YERİ VE ÖNEMİ İÇİNDEKİLER 1. TÜRKÇE DERSİ İÇİNDE OKUMA ÖĞRENME ALANININ YERİ VE ÖNEMİ 2. OKUMA EĞİTİMİ VE NİTELİĞİ Okuma Süreci Bileşenleri Okuma ve Anlama Okuma Eğitiminin Amaçları 3.OKUMA EĞİTİMİ SÜRECİ Okuma Öncesi Etkinlikler Okuma Etkinlikleri Okuma Sonrası Etkinlikler 4. OKUMA TÜRLERİ Sessiz Okuma Sesli Okuma Paylaşmalı Okuma Rehberle Okuma Eşli (arkadaşla) Okuma Öğrencilerin Hep Birlikte Sesli Okuması Eleştirel Okuma Metinler Arası Okuma 5. OKUMA İLGİSİ VE ALIŞKANLIĞI 6. OKUMA HIZI

Türkçe öğretimi ve okuma Türkçe dersi; özellikleri dikkate alındığında öğrencilere “anadillerini kazandırmayı” hedefler. İlköğretimden başlayarak Türkçe dersinde okuma ve yazma becerilerinin kazandırılmasının yanı sıra öğrencilerin doğru ve hızlı okuyabilen, okuduğunu anlayabilen, sözcük dağarcığı geniş, dili sözlü ve yazılı olarak iyi kullanabilen bireyler olmaları hedeflenir.

Okumanın önemi Okuma beynin yetenek ve gücünü, kuvvetli düşüncelere karşı kullanmayı geliştirme amacı ile yapılır. Okuma alışkanlığı edinmiş bir birey, değişik düşünceleri yargılamada, bunlar üzerine kurulmuş mantık ve önermeleri fark etmede beceri kazanmış olacaktır. Birey dünya görüşünü okuma ile genişletir, bilgilerini okuma ile artırır .

Okumanın Amacı Güncel olayları anlama, günlük gereksinimleri karşılamak, Profesyonel ve mesleki ilgileri sürdürmek ve ilerlemek, Zaman doldurmak ya da bireysel doyum sağlamak, Entellektüel gereksinimleri karşılamak, Bireysel ya da sosyal ilgi, istek ve gereksinimleri karşılamak, kendini geliştirmek.

Okuma Nedir? Okuma, bir yazıyı, sözcükleri, cümleleri, noktalama işaretleri ve diğer öğelerle algılama ve kavrama sürecidir (Oğuzkan, 1987, s. 37). Yazılı sembollerin kavranması olarak da ifade edilebilen bu süreç, sayfa üzerindeki alfabetik sembollerin yorumlanmasından daha fazlasını gerektirir.

Okuma Nedir? Okuma sürecinde bir anlama ulaşıldığında birey kendini iletişim kurulan kavramla özdeşleştirir. Bireyin daha önce edinilen bilgileri, konuya olan tanışıklığı, kültürü, yaşam deneyimleri, ifade ve sözcüklerin bireysel yorumları anlamayı etkiler. Bu etkenlerin her biri kişiden kişiye değiştiği için okuma deneyimi de bireye özgüdür (Carter ve diğerleri, 2002, s. 136)..

Okuma Nedir? Bu bağlamda, okuma; okuma beceri ve alışkanlığı kazanma ile okuduğunu anlama ve değerlendirme gücü kazanma olmak üzere iki temel ögeden oluşur.

Okuma süreci bileşenleri Okuma, materyalde verilen, duygu ve düşüncelerin çözümlenmesi ve değerlendirilmesi gibi fizyolojik, bilişsel ve duyuşsal yönleri bulunan karmaşık bir süreçtir. Görme, hatırlama, seslendirme, değerlendirme ve anlama gibi ilişkili eylemleri içeren okumanın; iletişim, algılama ve öğrenme süreci olduğu da söylenebilir.

Okuduğunu Anlama Okuduğunu anlama yalnızca kavramları, şekilleri ve terimleri doğru bilmenin ötesinde bir süreçtir. Örneğin anlamlarını bilmeden bir öğrenci, kavram ve terimleri yineleyebilir. Oysa, okuduğu bilgiyi anlayan öğrenci bilgiyi en etkili bir biçimde kullanabilir .

İlköğretimde okuduğu anlama çalışmaları İlköğretim basamağında Türkçe dersleriyle kazandırılması amaçlanan okuduğunu anlama becerileri; okunan bir metne uygun başlık bulma, okuduğu bir metnin anafikrini bulma, anafikri destekleyici yardımcı fikirleri bulma, metinde geçen ve anlamı bilinmeyen sözcüklerin anlamını kestirme,

İlköğretimde okuduğu anlama çalışmaları okuduğu bir metni, özünü kaybetmeden kendi ifadeleriyle anlatma, metinde geçen olay yerini bulma, okuduğu metindeki kahramanların özelliklerini bulma, okuduğu metindeki neden-sonuç ilişkilerini bulma, metnin hangi amaca yönelik olarak yazıldığını açıklama şeklinde sıralanabilir .

Okuma eğitimi

Okuma Eğitiminin Amaçları Anlamak için okuma becerisi kazanabilme Eleştirel olarak değerlendirme becerisi kazanabilme Uygulama becerisini (yazılı materyalleri okuyarak anlatım gücü) geliştirebilme Okumayı zevkli bir alışkanlık biçimine getirebilme Sözcük dağarcığını geliştirebilme

Okuma eğitimi süreci okuma öncesi etkinlikler, okuma okuma sonrası yapılacak etkinlikler olmak üzere üç bölümden oluşmaktadır .

Okuma öncesi etkinlikler; Okuma eğitimi süreci Okuma öncesi etkinlikler; okunacak metinle ilgili önceki bilgileri etkin hale getirme, okuma amacını oluşturma, tahminlerde bulunma ve metni gözden geçirme, elde edilen sonuçları ve bilgileri sınıflandırmadır.

Okuma eğitimi süreci Okuma etkinliği; Okuma sonrası etkinlikler öğrencilerin okuma aşamasında sözcüklerin işaretleri bu sözcüklerin kendi zihinlerindeki tanımları ve sözcük bilgileri kullanarak seslendirmeleridir. Okuma sonrası etkinlikler yanıt verme ve incelemedir.

Okuma türleri sessiz okuma, sesli okuma, paylaşmalı okuma, rehberle okuma, eşli okuma, koro halinde okuma, Eleştirel okuma, Metinler arası okuma.

Okuma ilgi ve alışkanlığı Bireylerin kendisini, çevresini doğru biçimde algılayıp, içinde bulunduğu sosyal çevreye uyum sağlaması yönünden de okuma alışkanlığını kazanmış olması önem taşımaktadır. Bu alışkanlığın kazanılmasına ve geliştirilmesine etki eden etmenler; okul, öğretmen, çocuğun ilgi ve beğenileri, aile bireyleri, arkadaş çevresi ve bunların yanı sıra içinde bulunduğu dönem ve bu dönemin özellikleri olarak sıralanabilir.

Okuma alışkanlığı Çok okuyan okuyucu: Bir yılda 21 kitap ve daha fazla kitap okuyan Orta düzey okuyucu: Bir yılda 6-20 kitap okuyan Az okuyan okuyucu: Bir yılda 1-5 kitap okuyan Okuyucu olmayan: Hiç kitap okumayan kişidir.

Okuma alışkanlığını etkileyen etmenler Bu alışkanlığın kazanılmasına ve geliştirilmesine etki eden etmenler okul, öğretmen, çocuğun ilgi ve beğenileri, aile bireyleri, arkadaş çevresi ve bunların yanı sıra içinde bulunduğu dönem ve bu dönemin özellikleri olarak sıralanabilir. Bu bağlamda, çocuğun ilgilerinin bazı nesneler ve uğraşılar üzerinde yoğunlaştığı, temel beceri ve alışkanlıkların kazanıldığı ve geliştirildiği bir dönem olan ilköğretim yıllarında çocuklara okuma alışkanlığının kazandırılması gerekmektedir

Okuma ilgisi Okuma ilgisi, okuyucunun okuma yöntemine, ya da okuma malzemesi seçimine göre değişir. Okuma malzemesinin seçimine göre dört tip okuyucu vardır (Kayalan, 1992, s. 14): Romantik tip: Daha çok kurgusal öykülere ve romanlara ilgi duyanlar. özellikle 9-11 yaş arasında ortaya çıkar. Gerçekçi tip: Özellikle fantastik kitapları tercih ederler Entellektüel tip: neden arayarak, herşeyin açıklanmış olmasını isterler. Kurgusal olmayanı tercih eder ve erken öğrenmek isterler Estetik Tip: Sözcüklerin ritmini, kafiyesini sever. Şiiri özellikle tercih eder, kitap bölümlerini yazar, kitapları sık sık yeniden okurlar.