Fikirden Pazara: İnovasyonda Yeni Yaklaşımlar

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
MBA-502 Stratejik Yönetim Yard. Doç. Dr. Erlan Bakiev
Advertisements

TS EN ISO 9001:2008 KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ
Stratejik yönetim işletmenin dış çevresini (rakipler, pazar-piyasa, ürünler, müşteriler, aracılar, tedarikçiler) analiz eder. İşletmenin geleceği ile.
TTGV 22/02/2008 ESİNKAP Eskişehir İli İnovasyon Stratejileri için Kapasite Oluşturma Projesi 22/02/2008 ESİNKAP ESİNKAP.
Kalite Koordinasyon Grubu, Genel Bilgilendirme Toplantıları
Tosyöv Bursa Destekleme Derneği
İhracat Genel Müdürlüğü KOBİ ve Kümelenme Destekleri Daire Başkanlığı
PAZARLAMAYA GİRİŞ PAZARLAMANIN TANIMI
KAHRAMANMARAŞ METAL MUTFAK EŞYASI SEKTÖR STRATEJİSİ 27 Eylül 2012 KMTSO.
AKREDİTASYON SİSTEMİNDE BALIKESİR SANAYİ ODASININ KALİTE UYGULAMALARI Konya.
İNOVASYON NEDİR? Sunan Bülent Orta Stratejik Yapılandırma Danışmanı
İhracat Genel Müdürlüğü KOBİ ve Kümelenme Destekleri Daire Başkanlığı
Kütahya Porselen, 1970 yılında temelleri atılan, 1984 yılında %75’i Güral ailesine geçmiş, %26’sı hissesi de halka açık olarak İMKB de işlem görmekte.
Bölüm 2 Stratejik Yönetim Süreci ve Unsurları
Stratejik Analiz (SWOT Analizi)
Kurum misyon ve vizyonunu, net bir biçimde paydaşlara odaklanmış bir strateji ve bunu destekleyen uygun politikalar, planlar, amaçlar, hedefler ve süreçler.
“Kümelenme ve Uluslararasılaşma”
ÖRNEKLERLE ÜNİVERSİTE SANAYİ İŞBİRLİĞİ
GİRİŞİMCİ SUNUMU.
Support to Local Administration Reform 1 Yerel Yönetimler için Ulusal Eğitim Stratejisi.
Yeni Pazarlama Teknikleri
TOBB İŞGELİŞTİRME VE YATIRIM DANIŞMANLIĞI MÜDÜRÜ
Çevre ve Temiz Üretim Enstitüsü
6. SANAYİ KONGRESİ Üniversitelerin teknoloji tabanlı inovasyon sürecindeki rolü ve teknolojiye dayalı ekonomiye geçişte tetikleyici model arayışı Doç.
2010/8 SAYILI ULUSLARARASI REKABETÇİLİĞİN GELİŞTİRİLMESİ DESTEĞİNE YÖNELİK URGE PROJE YÖNETİMİ EĞİTİM PROĞRAMI T.C. EKONOMİ BAKANLIĞI İhracat Genel Müdürlüğü.
T.C. EKONOMİ BAKANLIĞI.
İhracatta Devlet Yardımları -Uluslar arası Rekabetçiliğin Geliştirilmesinin Desteklenmesi (2010/8 sayılı Tebliğ) -Pazar Araştırması ve Pazara Giriş Desteği.
AKILLI ŞEBEKELİ KİM İŞLETECEK ? Murad ŞERALIOĞLU İGDAŞ EĞİTİM MÜDÜRÜ
Decision Making and Performance Management in Public Finance Kamu Maliyesinde Karar Alma ve Performans Yönetimi TR08IBFI ORGANİZASYON ve SÜREÇ.
HAVZA ÖLÇEĞİNDE STRATEJİK PLANLAMA VE KALKINMA ‘Kelkit Havzası Örneği’
GELECEK ODTÜ’DEN BAŞLAR Haziran
T. C. ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI ÇED VE PLANLAMA GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Y
GELECEĞİN ODTÜ’SÜ ÇÖZÜM ÖNERİLERİ 21 Mayıs
Üniversiteler için Buluş Yönetim Ofisi Modeli Özgür KULAK, Namık Kemal Üniversitesi
Kalite Kültürüne Dönüşüm Stratejileri
Değer ve Tedarik Zinciri Analizleri
BİLGİ BAZLI YENİLİKÇİ GELİŞME STRATEJİSİ BAĞLAMINDA TÜRKİYE’NİN KURUMSAL DÖNÜŞÜM İHTİYACI Prof. Dr. Hüsnü ERKAN DEÜ İİBF İktisat Bölümü Yrd. Doç. Dr. Canan.
Yrd. Doç Dr. Ozan BÜYÜKYILMAZ
Strateji Geliştirme Başkanlığı
İNOVASYON.
Türkiye’de Meslekî Eğitim ve Öğretimdeki Yeni Yaklaşımlar
KalDer ve Mühendislik Eğitiminden Beklentiler Dr. Aydın Kosova, 20 MAYIS 2004 KalDer : Centrum İş Merkezi, Aydınevler San. Cad. No: 3 Küçükyalı İstanbul.
Pazarlama nedir? iki veya daha fazla taraf arasında gerçekleşen bir değişim/mübadele sürecidir. Marketing mübadele sürecinde insan istek ve ihtiyaçlarını.
ENM 307 YÖNETİM BİLİŞİM SİSTEMLERİ Dersin Koordinatörü:. Prof. Dr
ISO 9001:2015 KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ ŞARTLAR
Kalite Yönetimi Genel Tanımlar.
Pazarlama nedir? iki veya daha fazla taraf arasında gerçekleşen bir değişim/mübadele sürecidir. Marketing mübadele sürecinde insan istek ve ihtiyaçlarını.
Bölümün Amacı Bu bölümün amacı, örgütlerin peşinde koştukları hedeflerin türlerini ve yöneticilerin bu hedeflere ulaşmak için kullandıkları rekabetçi.
Bölümün Amacı Bu bölüm, örgütlerin nasıl değiştiğini ve yöneticilerin yenilik ve değişim sürecini nasıl yönettiklerini keşfetmektedir.
V- Örgüt Yönünün Belirlenmesi VİZYON, MİSYON, AMAÇLAR-HEDEFLER Örgütler kendilerini tanımlarlar. Bireylerin kişisel özellikleri ve hevesleri gibi örgütler.
Yenilik ve Yeni Ürün Altunışık-Özdemir-Torlak.
Topluluk İnovasyon Girişimi Süreç Açıklaması ve Yol Haritası Dokümanı 26 Mayıs
Toplam Kalite Yönetimi
X- Strateji İçin Kültür ve Liderlik
UĞUR MUSLU B  Friederich List’ in 1841 de yayınlanan ulusal politik ekonomi sistemi çalışmasına dayandırılmaktadır.  Bu çalışmada List ulusal.
2 Pazarlama Strateji ve Planlarının Geliştirilmesi
TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ
KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ
2016 Kayseri Ticaret Odası.
YONT221 KAMU YÖNETİMİ DÜŞÜNCESİNİ GELİŞİMİ VE DEVLETİN ETKİNLEŞTİRİLMESİ YÖNETİŞİM.
TURİZM PAZARLAMASI Emir Hilmi Üner.
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
Sekizinci Beş Yıllık Kalkınma Planı ( ):
SÜREÇ YÖNETİMİ İNŞAAT ŞİRKETLERİ İÇİN PERFORMANS DEĞERLENDİRME VE YÖNETİMİ.
GÜDÜMLÜ PROJE DESTEĞİ.
ARAŞTIRMA GELİŞTİRME VE YAZILIM TİCARET LİMİTED ŞİRKETİ
SELÇUK ÜNİVERSİTESİ REKTÖRLÜK VE BAĞLI BİRİMLERİN KALİTE YOLCULUĞU
Prof Dr Remzi ALTUNIŞIK
Pazarlama İletişimi
Sunum transkripti:

Fikirden Pazara: İnovasyonda Yeni Yaklaşımlar TTGV 22/02/2008 ESİNKAP Eskişehir İli İnovasyon Stratejileri için Kapasite Oluşturma Projesi Fikirden Pazara: İnovasyonda Yeni Yaklaşımlar Açık İnovasyon ve Bölgesel İnovasyon Stratejileri Mahmut KİPER TTGV 09/04/2008 ESİNKAP ESİNKAP

Başarı Öyküleri : Ortak Gözlemler Güçlü bir liderlik vizyonu, Ar-Ge ve İnovasyona süreçlerine ve faaliyetlerine öncelik ve önem (proje yönetim ilke ve esaslarına uyumlu çalışma) Kaliteli insan kaynağı Uzun vadeli ve kararlı uygulama Müşteri, pazar ve rekabete odaklı ve bilinçli çalışma (ürün zamanlamasını doğru yapma) Bilgi ve tecrübeyi kurumsallaştırmak İşbirliğine açık ve istekli olmak Destek mekanizmalarını organik büyüme için bir araç olarak görme Müşterilere öngörülen değeri açık olarak sunma 09/04/2008 ESİNKAP

niş/korumalı pazar/ürün/hizmet rekabete açık pazar/ürün/hizmet KOBİ Basamakları üretim maliyeti operasyonel marj t 16 4 2 1 8 fiyat niş/korumalı pazar/ürün/hizmet öncel pazar/ erken giriş sınırlı (yeni ürün/pazar) yeni veya gelişmekte rakip yok veya standardlar + dinamik pazar/ açık rekabet durağan pazar/ korumacı rekabet Firma sayısı KOBİ’ler Teknoloji Lideri Firmalar Hızlı Takipçi Yavaş Takipçi çeşitlenme ve zenginleşme ürün özelliklerinde standardların kabulü pazar segmentlerinde çeşitlenme, ürünün metalaşması jenerik ürünler rekabete açık pazar/ürün/hizmet 09/04/2008 ESİNKAP

İnovasyonu İfade Edebilmek 09/04/2008 ESİNKAP

İnovasyon Nedir? “İnovasyon değer yaratan taze düşüncedir” Richard Lyons, “Chief Learning Officer” Goldman Sachs. “Google ve Internet’i büyük firmalar keşfetmedi, keza telekom sektöründeki pekçok büyük değişiklik de dışarıdan geldi.” Vinod Khosla Küreselleşme ve Internet’in yayılımı ile yeniliğin hızla demokratikeleşmesi süreci : Açık inovasyon modelleri. OECD İnovasyonun kaynakları : çalışanlar, iş ortakları, müşteriler – IBM, “The Global CEO Study 2007” 09/04/2008 ESİNKAP

Açık ve Kapalı İnovasyon Farkları Kapalı İnovasyon Prensipleri Açık İnovasyon Prensipleri Sektörümüzdeki akıllı insanlar bizim için çalışır. Tüm akıllı insanlar bizim için çalışmaz. Biz şirket içinden veya dışından akıllı insanlarla çalışırız. AR-GE’den kazanç sağlamak için kendi kendimize keşfetmeli, geliştirmeli ve sunmalıyız. Harici AR-GE önemli değer yaratabilir, ortaya çıkan bu değerin bir kısmında hak iddia etmek için dahili AR-GE de gereklidir. İlk olarak biz icat ettiysek, pazara da ilk olarak biz çıkmalıyız. Kar etmek için araştırmaya ilk olarak bizim başlamamız şart değil. Bir inovasyonu pazara en önce sunan firma kazanır. Daha iyi bir iş modeli kurmak pazara en önce çıkmaktan daha iyidir. Sektördeki en çok ve en iyi fikirler bizden çıkarsa kazanan biz oluruz. Eğer iç ve dış kaynaklı fikirleri en iyi kullanan biz olursak, kazanan da biz oluruz. İnovasyon işlemlerimizi kontrol altında tutmalıyız ki başka firmalar bundan kazanç sağlamasın. Başkalarının bizim inovasyonlarımızı kullanmalarından fayda sağlamalıyız ve biz de başkalarının fikri haklarını, -iş modelimizi ilerletmesi koşuluyla-, satın almalıyız. 09/04/2008 ESİNKAP

Açık ve Kapalı İnovasyon Farkları Laboratuvarımız bizim dünyamızdır ! Açık İnovasyon Dünya bizim laboratuvarımızdır ! 09/04/2008 ESİNKAP

Açık İnovasyon Ne Değildir ? Nedir ? Sadece outsource etmek Ar-Ge’den vazgeçmek için bir bahane Her durum için geçerli bir işlem veya yöntem Tesadüfen buluş yapmak Nedir ? Kültür değişimi İç ve dış kaynaklardan en iyi şekilde yararlanma fırsatı Riskleri dağıtma ve azaltma fırsatı 09/04/2008 ESİNKAP

Nasıl Açık İnovasyon ? – İşbirlikleri Sektörel cemiyet, kuruluş ve derneklere üyelik (özellikle yurtdışı) Bunların toplantılarına katılım ve fuar alanlarında yer alma Konferanslar Teknoloji kampusleri Teknoloji marketlerinde boy gösterme Sanal ağlarda yer alma Görünürlük sağlama Web sitesi – İnternet Üniversite ve Araştırma Kurumları AR-GE yaptırma, satınalma, ortak geliştirme Hocalarla işbirliği, danışmanlık Yüksek lisans ve doktora tezleri Misafir öğretmenlik, seminerler, sunumlar Vizibilite önemli 09/04/2008 ESİNKAP

Desteklerde İnovasyon “... Modern inovasyon firmalar, tedarikçileri ve müşterileri arasındaki sürekli etkileşimden kaynaklanmaktadır... Firmalar inovasyon faaliyetlerini ağlar içerisinde yerine getirmekte ve bu faaliyetler sektörel, bölgesel ve ulusal seviyedeki ortama bağlı gelişmektedir... ... Modern inovasyon süreçlerinin etkileşimli doğası sistemik araçların kullanılmasını gerekli kılmaktadır... Öğrenme ve deneme platformlarının oluşturulması, stratejik istihbaratın sağlanması, talep gelişiminin sağlanması, strateji ve vizyon geliştirilmesi... Kamunun müdahalesini gerekli kılmaktadır... İlk nesil inovasyon politikaları Ar-Ge ye odaklı yenilik arzını geliştirmek üzerine oluşturulmuştu... Mevcut ikinci nesil politikalar ise sistem ve kümelerin geliştirilmesine odaklanmaktadır. Yeni nesil inovasyon politikaları ise farklı sektörlerin ve disiplinlerin arasındaki koordinasyon ve etkileşimi sağlamaya odaklanmaktadır.” “Yenilikçi Gelişme ve Bilgiye Dayalı Rekabeti Destekleyen bir Ortamın Oluşturulması” BM Avrupa için Ekonomik Komisyon UNECE, 2007 09/04/2008 ESİNKAP

Son 50 Yılda Ekonomi Politikaları... TTGV 22/02/2008 Son 50 Yılda Ekonomi Politikaları... İnovasyon artan bir şekilde açık bir proses olma özelliği ve karakteristiği göstermektedir. Bu proseste şirketler, müşteriler, yatırımcılar, üniversiteler vb. pek çok kuruluş yer almakta ve bu kuruluşlar arasında kompleks yapılarda işbirlikleri görülmektedir. Bu işbirlikleri, bir proje özelinde Ar-Ge veya benzer özel bir işbirliği (co-operation) olabileceği gibi daha büyük ölçeklerde farklı amaçlar için oluşturulmuş ağyapı (network) ya da küme (cluster)lerde yer alma şeklinde de olabilmektedir. Bu tür işbirliği sistemlerinin önem kazanmaya başlamasının önemli bir sonucu olarak; Bu sistemleri doğal olarak içeren ya da kurulmasını kolaylaştıran bölgesel gelişme politikaları ağırlık kazanmaya başlamıştır. 09/04/2008 ESİNKAP ESİNKAP

Son 50 Yılda Ekonomi Politikaları... TTGV 22/02/2008 Son 50 Yılda Ekonomi Politikaları... 1990’lardan sonra şu değişiklikler görülmektedir; Bölge: 1950-80 arası ağırlıkla endüstri siteleri ve büyük üretim ölçekleri görülürken, 1990 sonrası bölgesel inovasyon sistemi yaklaşımı ile politika ve stratejilerin belirlenmesi ve uygulanması yaklaşımı ağırlık kazanmıştır KOBİ’ler: Önceleri tedarik zincirleri içinde üretim faaliyetlerini sürdürmeye çalışan KOBİ’lerin artık inovasyon lideri olmak gibi vizyonları olduğu gözlenmektedir. Politikalar: Üstten alta doğru merkezi yönlendirmeler ile sanayi politikaları şeklindeki yaklaşım yerini, bölgesel liderlik hedefli inovasyon politikalarına bırakmıştır. 09/04/2008 ESİNKAP ESİNKAP

Son 50 Yılda Ekonomi Politikaları... TTGV 22/02/2008 Son 50 Yılda Ekonomi Politikaları... 1990’lardan sonra şu değişiklikler görülmektedir; Teknoloji: Kalite, hassas üretim, teknik eğitim ağırlıklı ve proses inovasyonunun öne çıktığı teknolojik eğilimler yerini Ar-Ge odaklı, bilim-teknoloji eğitimine önem veren ürün geliştirme ağırlıklı teknoloji öncüleri ve teknolojilerin farklı alanlarda kullanımını da dikkate alan inovasyon ağırlıklı bir yapıya bırakmıştır. İş Destekleri: Önceleri iş sigortası, fon destekleri, dikey tedarik ilişkilerini özendiren destekler artık, risk sermayesi, ağyapı ve kümeler ile uluslararasılaşma çabalarını destekler hale gelmiştir. Kamunun Rolü: Standartları sağlama ve uyum, bilginin yayınımı ve iyi örnekleri tanıtma şeklinde özetlenebilecek kamu, giderek artan şekilde bilginin geliştirilmesi, farklılaşma, bölgesel inovasyon sistemlerinin oluşumunda katalizör rolü oynamaya başlamıştır. 09/04/2008 ESİNKAP ESİNKAP

Son 50 Yılda Ekonomi Politikaları... TTGV 22/02/2008 Son 50 Yılda Ekonomi Politikaları... Özellikle son dönemlerde, sürdürülebilir kalkınma politikalarıyla birlikte eko-inovasyon kavramı da çok öne çıkmış ve ulusal, bölgesel ve firma ölçeğindeki inovasyon stratejilerinde kapsamlı bir yer almaya başlamıştır. Bugünkü nesillerin ihtiyaçlarını, gelecek nesillerin kendi ihtiyaçlarını karşılayabilmelerini tehlikeye sokmaksızın karşılayabilen kalkınma” olarak tanımlanan Sürdürülebilir Kalkınma, hızla gelişen bilim, teknoloji ve sanayi ile ekonomik açıdan yaşam kalitesini yükseltirken, çevrenin kirletilmemesini ve doğal kaynakların sürdürülebilir şekilde tüketilmesini öngörmektedir. 09/04/2008 ESİNKAP ESİNKAP

Bölgesel İnovasyon Sistemi (BİS) İçin Kavramsal Çerçeve TTGV 22/02/2008 Bölgesel İnovasyon Sistemi (BİS) İçin Kavramsal Çerçeve Küresel ekonomi ile paradoksal bir şekilde inovasyon çalışmaları bölgesel hale gelmektedir. Benzer şekilde geliştirme çalışmalarının da bölgesel kümelerde yoğunlaştığı gözlenmektedir. Özellikle ATGİ faaliyetlerinin bölgesel sistemlerde yoğunlaşmasının başlıca nesnel gerekçeleri olarak şunlar öne çıkarılmaktadır; Gömülü bilgiye ulaşılma ve paylaşılmasında bölgesel işbirlikleri ve faaliyetler önem taşımaktadır, Endüstri-üniversite ve kamu kurumları arasında bilgi temelli ağyapılar bölgesel ölçekte daha kolay sağlanabilmektedir, Teknoloji üretici ve kullanıcıları arasındaki etkileşim bölgesel düzeyde daha etkin olmaktadır, Bilgi çeşitliliği ve kritik büyüklüğe ulaşma konusunda bölgesel düzey daha ölçülebilir ve verimli bir ölçek olmaktadır. 09/04/2008 ESİNKAP ESİNKAP

Bölgesel İnovasyon Sistemi (BİS) Tanımlar TTGV 22/02/2008 Bölgesel İnovasyon Sistemi (BİS) Tanımlar BİS; yeni bilgilerin ticarileşmesi için, ulusal, küresel ve diğer bölgesel sistemlerle bir alt sistem olarak ilişkili olan ve bilgi üretimi ve yayınımı amaçlı etkileşimi sağlayan bir sistem olarak tanımlanmaktadır (Cooke ve arkadaşları 2000). Daha da geniş bir tanımda BİS; sosyal ve sınırsal özellikleri nedeniyle ortaya çıkan firmalararası iletişim, sosyo-kültürel yapı ve kurumsal çevrenin, gömülü ortak öğrenme ve sürekli inovasyon faaliyetlerinin gelişimini biçimlendirdiği bölgeler olarak tanımlanmaktadır. Böylece, bölgesel düzlemin sosyal ve kültürel önem ve etkisi de vurgulanmaktadır. 09/04/2008 ESİNKAP ESİNKAP

Bölgesel İnovasyon Sistemi (BİS) Modelleri TTGV 22/02/2008 Bölgesel İnovasyon Sistemi (BİS) Modelleri BİS ile ilgili pek çok sınıflandırma mevcuttur. AB ve ABD tercihlerine bakıldığında, BİS’i kurumsal güdülü (Institutional) ve girişimci güdülü (enterpreneurial) olarak sınıflandırmak mümkündür (Cooke,2004). AB tarafından tercih edilen modelde BİS, ağırlıkla kamu kurumları ya da bölge kurumları tarafından yönlendirilmektedir. ABD’de ise genellikle girişimcilerin kendileri ya da risk sermaye kuruluşları gibi aktörler, BİS şekillenmesinde etkili olmaktadır. AB sisteminin uzun dönemli ve kararlı bir özellik gösterdiği belirtilmektedir. Dış destekler olmadan BİS tasarımı ve uygulanmasının güç olduğu, uygulamalarda gözlenen bazı başarısızlıklarda da desteklerin daha onarıcı etkileri bulunduğu söylenmektedir. 09/04/2008 ESİNKAP ESİNKAP

Bölgesel İnovasyon Sistemi (BİS) Önemli Noktalar TTGV 22/02/2008 Bölgesel İnovasyon Sistemi (BİS) Önemli Noktalar BİS kavramsal olarak hala tam anlamıyla anlaşılamamıştır, Başarılı ve verimli politika ve uygulama pratikleri ile ilgili arayışlar hala sürmektedir, Farklılık ve bölgeye ve bölge paydaşlarına odaklılık BİS için de çok önemlidir, Katılımcılık, niyet ve öğrenme isteği başarı için anahtar konumdadır, Merkez ve bölgesel dengesini anlamak kolay olmamaktadır, BİS performansını artırmak için sorun ve problemlerin tanımı iyi yapılmalı, politika ve strateji seviyeleri yeterli düzlemde (sayıda) oluşturulmalıdır. 09/04/2008 ESİNKAP ESİNKAP

Bölgesel İnovasyon Sistemi (BİS) Temel Bileşenler TTGV 22/02/2008 Bölgesel İnovasyon Sistemi (BİS) Temel Bileşenler AB kapsamında yapılan bir atölye çalışmasında bir BİS uygulamasında önem sırasına göre belirlenen temel unsurlar; BİS organizasyonu ve yönetimi İyi iletişim, Projelerin planlanması ve yararlı proje sonuçları, Güçlü yönler ve önceliklerin belirlenmesi, Diğer programlarla bağlar, Değerlendirme ve geri besleme sistemleri, Ortak görüşlerde buluşma, En iyi örnekler yaratma ve kullanma, Hedef grupların belirlenmesi, Projelerin KOBİ’lerle ilgisi, Değişik seviyelerde ağyapıların oluşumu, Sürdürülebilirliğin sağlanması, Pilot projeler için fon kaynağı, Üçlü sarmal için kafa yapısı değişimi. 09/04/2008 ESİNKAP ESİNKAP

BİS Basamakları Seviye A: Bölgenin önceden gelen bir inovasyon stratejisi yoktur. Politik olarak bu amaçlı bir girişimi bulunmamaktadır ve inovasyona yönelik faaliyetler için ayrılan kaynaklara erişilememektedir. Seviye B: Bölgenin inovasyon faaliyetleri için bir altyapısı bulunmaktadır. Politik seviyede inovasyon yetkinliği için istek vardır ve bu kapsamda bölgenin güçlü ve zayıf yönleri belirlenmiştir. Seviye C: Bölge İnovasyon Sistemi için önceliklerini ya da yoğunlaşacağı faaliyetleri ve bunlar için kaynaklarını tanımlamıştır. Önemli bölge aktörleri belirlenmiş ve harekete geçirilmiştir. 09/04/2008 ESİNKAP

BİS Basamakları Seviye D: Bölge İnovasyon Sistemi için faaliyet planları doğrultusunda, tariflenmiş sonuçları sağlamak için kaynakları seferber etmiştir. İşbirliği yapan bölge aktörleri şeffaf ve katılımcı şekilde yapılan faaliyetleri izlemekte ve iyileştirmektedir. Tüm aktörler rol ve sorumluluklarının farkındadırlar. Seviye E: İnovasyon kültürü bölgede nüfuz etmiştir ve faaliyetlerin önemli bir parçası olarak ele alınmaktadır. Bazı gerekli inovasyon birimleri oluşturulmuş ve bunların da katılımı ve katkısı ile ‘lider’lik anlayışından ‘koordinasyon’ anlayışına, ‘proje’ yaklaşımından ‘sistem’ yaklaşımına evrilme tamamlanmıştır. 09/04/2008 ESİNKAP

Verimli, işbirlikli ve başarılı bir çalışma diliyoruz. TTGV 22/02/2008 Verimli, işbirlikli ve başarılı bir çalışma diliyoruz. 09/04/2008 ESİNKAP ESİNKAP