İŞBİRLİKLERİ Prof. Dr. Gündüz Ulusoy TÜSİAD-SÜ Rekabet Forumu İmalat Sanayiinin Sorunları ve Çözüm Yolları Paneli 18 Mart 2006.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
WCM – DÜNYA KLASINDA ÜRETİM PROGRAMI
Advertisements

MBA-502 Stratejik Yönetim Yard. Doç. Dr. Erlan Bakiev
Stratejik yönetim işletmenin dış çevresini (rakipler, pazar-piyasa, ürünler, müşteriler, aracılar, tedarikçiler) analiz eder. İşletmenin geleceği ile.
360° Beyin Avı 27 Mayıs ° BEYİNAVI 27 Mayıs 2003 Doç. Dr. Yeşim Toduk Akiş Amrop International 1.
Strateji Tasarımı İlker acar.
KAHRAMANMARAŞ METAL MUTFAK EŞYASI SEKTÖR STRATEJİSİ 27 Eylül 2012 KMTSO.
Yrd. Doç. Dr. Yusuf KARACA Afyon Kocatepe Üniversitesi
TEKNOLOJİ YÖNETİMİNE GİRİŞ HAFTA I-II
TEDARİK ZİNCİRİ YÖNETİMİ.
G E L E C E Ğ İ N İ Z M İ R İ N İ Y A R A T I Y O R U Z
Türk Oda ve Borsaları Akreditasyon Projesi 2009 John Lockett.
Bölüm 2 Stratejik Yönetim Süreci ve Unsurları
Girişimcilik.
ÜNİVERSİTELERDE İŞ MÜKEMMELLİĞİ MODELİ 2 MART 2003.
GİRİŞİMCİLİK Ahmet AYDIN.
Fatih Tuncer HATUNOĞLU İletişim Yazılım Genel Müdürü Mart, 2013 BURSA
1512 Girişimcilik Aşamalı Destek Programı.
Sanayi Ar-Ge Proje Destek Başurusu Hazırlama Becerileri Geliştirme Çalıştayı ArGe_Projesi_Hazirlama_Calistayi (061110)
Prof. Dr. Habip ASAN, TPE Başkanı 31 Ekim2013, İZMİR Türkiye’de Yenilikçi Üretim Yapısına Geçişte Sınai Mülkiyet Alanında Yaşanan Gelişmeler.
Eğitim İhtiyaçları Değerlendirmesi (TNA)
Kurum misyon ve vizyonunu, net bir biçimde paydaşlara odaklanmış bir strateji ve bunu destekleyen uygun politikalar, planlar, amaçlar, hedefler ve süreçler.
“Kümelenme ve Uluslararasılaşma”
OPTIMA CAPITAL YATIRIM LİMİTED ŞTİ
ÖZEL EMEKLİLİK SİSTEMLERİ:
Bölüm 6 Örgütsel Yönlendirme
Kümelenmelerin Sürekliliğine Dönük Öneriler
DIME - EIB - AEA 2008 Workshop ‘Turkey: A Model for Organic Products’ April , Izmir Turkey “ORGANİK TARIMA DAYALI SANAYİNİN GELİŞTİRİLMESİ” ÜZERİNE.
Ortak Öğrenme Nasıl Gerçekleşir? Türk Otomotiv Sektöründen Örnekler TÜSİAD – UİG Rekabet Öncesi İşbirlikleri Başarı Hikayeleri Semineri Dr. Umut EKMEKÇİ.
Gündüz Ulusoy1 Biyoteknolojinin Yarını Semineri Prof. Dr. Gündüz Ulusoy Mühendislik ve Doğa Bilimleri Fakültesi Sabancı Üniversitesi Kurucu Direktör, TÜSİAD-Sabancı.
European Manufacturing Innovation Survey 2004 Avrupa İmalat Sanayiinde Yenilik Araştırması 2004 Proje Konsorsiyum Ülkeleri: Almanya, Avusturya, İngiltere,
Yrd. Doç. Dr. Arzdar KİRACI Başkent Üniversitesi
TEDARİK ZİNCİRİ YÖNETİMİ
Bölüm 10 İşlevsel Stratejiler (Fonksiyonel/Bölümsel Stratejiler)
Açık İnovasyon ve Fikri Varlıklar Sertaç Köksaldı İnovasyon ve Sınai Mülkiyet Hakları Konferansı 4 Aralık 2009.
Yedinci Bölüm İşletme YÖNETİMİNİN FONKSİYONLARI.
Üniversiteler için Buluş Yönetim Ofisi Modeli Özgür KULAK, Namık Kemal Üniversitesi
Gündüz Ulusoy & Hande Yeğenoğlu TÜSİAD-SÜ Rekabet Forumu (REF)
Değer ve Tedarik Zinciri Analizleri
RAKİPLERDEN ORTAKLARA: İŞBİRLİKLERİ KOBİ’LER İÇİN YENİ BİR REKABET AVANTAJI REKABET AVANTAJI 13 Ekim 2005 Sabancı Üniversitesi.
Bölüm 2 Stratejik Yönetim Süreci ve Unsurları
Yrd. Doç Dr. Ozan BÜYÜKYILMAZ
Strateji Geliştirme Başkanlığı
KURUMSAL RİSK YÖNETİMİ
Dağıtım Şirketleri ARGE Öncelikleri ve İşbirliği Beklentileri
Erdemir Grubu İç Denetim Sistemi 9 Mayıs 2015.
XII. TEKNOLOJİ ÖDÜLLERİ TANITIM TOPLANTISI Deniz Bayhan Teknoloji Ödülleri Yürütme Kurulu Üyesi Üyesi.
ISO 9001:2015 KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ ŞARTLAR
BBY373 İnsan Kaynakları Yönetimi
KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ
Bölümün Amacı Bu bölümün amacı, örgütlerin peşinde koştukları hedeflerin türlerini ve yöneticilerin bu hedeflere ulaşmak için kullandıkları rekabetçi.
Konu: Kritik Süreçlerin Belirlenmesi
Kurumsal ve Gelişmiş Stratejik Planlama Çözümü.
V- Örgüt Yönünün Belirlenmesi VİZYON, MİSYON, AMAÇLAR-HEDEFLER Örgütler kendilerini tanımlarlar. Bireylerin kişisel özellikleri ve hevesleri gibi örgütler.
Proje Yönetim Döngüsü: -Aşamaları -Rol ve Sorumluluklar
Yenilik ve Yeni Ürün Altunışık-Özdemir-Torlak.
Topluluk İnovasyon Girişimi Süreç Açıklaması ve Yol Haritası Dokümanı 26 Mayıs
Projenin Kontrolü Rogier Tesson Thijs Leijen. Projenin değerlendirilmesine ilişkin kriterler Yatırım kararları, iş planları temel alınarak, mantıklı gerekçelere.
YENİ TÜRK TİCARET KANUNU SÜRECİNDE YOL HARİTASI Hazırlayan: Recep Aşır Temmuz 2012.
2 Pazarlama Strateji ve Planlarının Geliştirilmesi
Doç. Dr. Yusuf KARACA Afyon Kocatepe Üniversitesi
Pazarlama Araştırmalarına Giriş ve Araştırma Süreci
PAZARLAMA ARAŞTIRMALARI
TEDARİK ZİNCİRİ YÖNETİMİ.
YONT221 KAMU YÖNETİMİ DÜŞÜNCESİNİ GELİŞİMİ VE DEVLETİN ETKİNLEŞTİRİLMESİ YÖNETİŞİM.
SÜREÇ YÖNETİMİ İNŞAAT ŞİRKETLERİ İÇİN PERFORMANS DEĞERLENDİRME VE YÖNETİMİ.
ULUSLARARASI TURİZM PAZARLAMASI
SELÇUK ÜNİVERSİTESİ REKTÖRLÜK VE BAĞLI BİRİMLERİN KALİTE YOLCULUĞU
Yükseköğretim Kalite Kurulu DIŞ DEĞERLENDİRME SÜRECİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

İŞBİRLİKLERİ Prof. Dr. Gündüz Ulusoy TÜSİAD-SÜ Rekabet Forumu İmalat Sanayiinin Sorunları ve Çözüm Yolları Paneli 18 Mart 2006

Gündüz Ulusoy2 TÜSİAD-Sabancı Üniversitesi Rekabet Forumu (REF) TÜSİAD ve Sabancı Üniversitesi’nin ortak girişimleri ile kurulmuş bir araştırma merkezidir. Amacı genel olarak küreselleşme, özel olarak da Avrupa Birliğine entegrasyon sürecinde uluslararası piyasalarda Türk özel sektörünün kalıcı bir pazar payı elde edebilmesi için gerekli rekabet gücü, inovasyon yönetimi ve kıyaslama çalışmalarını yapmaktır.

Gündüz Ulusoy3 TÜSİAD-Sabancı Üniversitesi Rekabet Forumu (REF) REF’in faaliyetleri 3 ana kategoride toplanabilir; –Araştırma faaliyetleri –Bilgi yayılımı faaliyetleri –İşbirlikleri

Gündüz Ulusoy4 TÜSİAD-Sabancı Üniversitesi Rekabet Forumu (REF) Süreklilik Arz Eden Alanlar Genel Kavramları İçeren Alanlar Sektörlere Özel Alanlar Uluslararası KıyaslamaUlusal İnovasyon Girişimi Gıda Sektörü İhracatta Rekabet Kıyaslaması İmalatta Yenilik TÜBİTAK Biyoteknoloji Fraunhofer Institute ile European Manufacuring Innovation Survey SMEExcel İşbirlikleri Leonardo Projesi Nanoteknoloji (planlanıyor) İmalatta Yenilik Araştırması

Gündüz Ulusoy5 İşbirliği İşbirliği, bir şey üretmek veya yaratmak amacıyla karşılıklı çıkar için bir arada çalışma sanatıdır. İşbirliği, yeni tekniğe veya bilgiye ulaşmayı hızlandırır; ölçek ekonomisini ve en iyi üretim uygulamalarını güçlendirir; ürün portföyünü genişletir ve yeni müşterilere ulaşılmasını sağlar.

Gündüz Ulusoy6 İşbirliği İşbirliğinde, karşılıklı çıkar için yetenekler, bilgi, kaynaklar, sistemler ve riskler paylaşılır. Bir proje etrafında işbirliği yapan firmalar kendi çekirdek yeteneklerini kullanacakları işlerine odaklanırlar; diğer işleri ise kendi çekirdek yeteneklerine göre işbirliğinde yer alan diğer firmalar üstlenirler.

Gündüz Ulusoy7 İşbirliği Çeşitleri Tedarik Zinciri (Belirgin bir kumanda zinciri var.) Genişletilmiş İşletme (Baskın bir lider var.) Eşitler Arası İşbirliği (Belirgin bir lider yok..)

Gündüz Ulusoy8 İşbirlikleri 21. Yüzyılda rekabet tek tek firmalar arasında değil, işbirliği yapan firmaların oluşturduğu işbirliği ağları arasında olacaktır. (Next Generation Manufacturing Project, 1997) Ağ(lar) içinde yer alan KOBİ’ler tek başına çalışan firmalara göre genellikle daha rekabetçi ve yenilikçilerdir. Ağ içinde çalışırken firmalar ağ genelini tamamlayıcı işlevler üzerinde odaklanma ve uzmanlaşma fırsatını yakalarlar. (Bologna 2000 SME Conference)

Gündüz Ulusoy9 İşbirliğinin Performansa Etkisi

Gündüz Ulusoy10 Otomotiv Sektöründe İşbirlikleri Şirket Ortak tasarım yaptığı şirketler Araç tedarik ettiği şirketler Parça tedarik ettiği şirketler Ticari anlaşması olduğu şirketler Chrysler Mitsubishi & Renault MitsubishiD.Benz, Fiat FiatFord & PSANissan, SubaruFiat Ford Mazda, Nissan, VW VAGKIA, Mazda GMIsuzuIsuzu, ToyotaIsuzu HondaRover Chrysler IsuzuGMGM, Subaru MazdaFordKIAFordSaab MitsubishiChrysler, VolvoHyundai, ChryslerHyundaiVolvo, D.Benz NissanFordFiat, VAG PSA Renault/Volvo, Citroen, Fiat RoverSuzuki Renault Volvo, PSA, Chrysler Volvo, Subaru ToyotaDaihatsuGMDaihatsu VAG Ford-Autolatina, Toyota Volvo Renault/PSA, Mitsubishi

Gündüz Ulusoy11 Türkiye’de İşbirliği İmalat Sanayiinde Yenilik Araştırması 2004/05 REF tarafından yürütülmüş olan bu araştırmanın sonuçlarına göre firmaların yaklaşık %30’u diğer firmalarla bir tür işbirliği yapmaktadır.

Gündüz Ulusoy12 Türkiye’de İşbirliği İmalat Sanayiinde Yenilik Araştırması 2004/05 Metal sektöründe işbirliği yapan firmaların işbirliği yaptığı alanlar

Gündüz Ulusoy13 Türkiye’de İşbirliği İmalat Sanayiinde Yenilik Araştırması 2004/05 Araştırma kuruluşları ve üniversiteler ile yapılan işbirliklerinin coğrafi dağılımı (adet)

Gündüz Ulusoy14 Türkiye’den Örnekler Temsa ve DAF arasındaki “Uzun Dönem Tedarik ve Stratejik İşbirliği Anlaşması” çerçevesinde DAF, Temsa Otobüslerinde kullanılmak üzere muhtelif motor ve ilgili aksamı Temsa’ya tedarik etme ve Temsa’nın yapacağı uygulamaların uygunluğunu kontrol etme kararı almıştı yılından itibaren Bursa fabrikalarında, Fiat, PSA Peugeot Citroen Grubu için yeni bir hafif ticari aracın üretimine başlamaya hazırlanan Tofaş, lisans hakları (fikri mülkiyet hakları) kendisine ait olacak bu proje için 350 milyon Euroluk yatırım yapacak.

Gündüz Ulusoy15 SMEexcel Projesi REF’in de ortak olarak yer aldığı bir Leonardo projesi olan SMEexcel projesi, KOBİ’lerin işbirliği kurma konusunda strateji belirleme çalışmalarına destek olacak metotların geliştirilmesi ve yaygınlaştırılması amaçlanmaktadır. Araştırma, 5 ülkeden (Çek Cumhuriyeti, İrlanda, İskoçya, Polonya ve Türkiye) 5 araştırma kuruluşu ve 5 KOBİ’den oluşan bir konsorsiyum tarafından sürdürülmektedir. Proje dahilinde 5 ülkede bir saha araştırması gerçekleştirilmiştir.

Gündüz Ulusoy16 İşbirliğinde Bulunma Sebepleri – SMEexcel

Gündüz Ulusoy17 İşbirliği Yapan Firmaların İşbirliğine Katkıları – SMEexcel

Gündüz Ulusoy18 TANIMLAMA OLUŞTURMA UYGULAMA ÖLÇME Geçit 2 Geçit 3 Geçit 4 Geçit 5 İLGİ UYANDIRMA Geçit 1 İşbirliği Süreci Gözden geçir ve değerlendir İşbirliği projesini uygula Düzeni oluştur İşbirliğini öğren Kendinin ve ortakların ihtiyaçlarını belirle

Gündüz Ulusoy19 Sinerji Modeli – Olgunluk Skalası Eniyileyen (5) En üst düzey yetenek sahibi ve liderlik gösterebiliyor. Standart (4) İyice anlaşılmış. İyi bir uygulama ve yetenek düzeyi. Tanımlı (3) Kısmen anlaşılmış. Temel uygulama düzeyi. Oluşma (2) İsterler hakkında temel anlayış var. Ancak uygulayamıyor. Başlangıç (1) Mevcut değil veya tahmin edilemiyor. Ticari Sinerji Stratejik Sinerji Kültürel Sinerji Operasyonel Sinerji

1. Aşama -Fayda – Maliyet Analizi -İşbirliğine Hazır Olma Endeksi

Fayda – Maliyet Ön Analizi İşbirliği daha fazla incelemeye değer mi?

Gündüz Ulusoy22 Fayda – Maliyet Analizi Kuruluşunuz için potansiyel fırsatlar hakkında beyin fırtınası Risk düzeyinin tahmini Fayda ve maliyetleri tahmini Nakit akışının değerlendirilmesi

Gündüz Ulusoy23 Fayda – Maliyet Analizi Risk-Kazanç gösterimi üzerinde değişik fırsatların değerlendirilmesi Olgun bir kuruluş için iyi bir işbirliği adayı Daha az olgun bir kuruluş için iyi bir işbirliği adayı

İşbirliğine Hazır mısınız? / Run example

Gündüz Ulusoy25 İlgi Uyandırma Aşamasına İlişkin Firma Bazında Uygulanacak Kontrol Listesi İşbirliğinin organizasyonunuza olası katkılarınızı anlıyor musunuz? Almış olduğunuz yükümlülüklerin, içerdiği maliyetlerin, talep ettiği zamanın farkında mısınız? Fikri mülkiyet haklarını konusunu ve getirdiklerini anlıyor musunuz? İşbirliğinin kuruluşunuzdaki karar alma mekanizma ve yollarını ve güç dengelerini nasıl etkileyeceğinin farkında mısınız?

Gündüz Ulusoy26 İlgi Uyandırma Aşamasına İlişkin Destek Veren Kuruluşlar Tarafından Uygulanacak Kontrol Listesi Müşteri firmalarınızın ilgisini nasıl uyandıracağınızı biliyor musunuz? Müşteri firmalarınız arasında işbirliği uygulamasını nasıl başaltacağınızı biliyor musunuz?

2. Aşama Tanımlama Aşaması İşbirliği için önceliklerinizin belirlenmesi Ortakların yeteneklerinin belirlenmesi

Firmanın Analizi İşbirliği sizin için en iyi yol mu?

Gündüz Ulusoy29 Adım 2 Kuruluş hakkında iç ve dış bilgi toplanıyor Mevcut iş performansının gözden geçirilmesi İç Analiz Dış Analiz Kuruluşun yeteneklerinin belirlenmesi ve sıralanması Yeteneklerin tanımlanması Kuruluş fırsatlarının gözden geçirilmesi Fırsatlara öncelik verilmesi Adım 1 Firma hakkında temel bilgileri sağlıyor. Adım 3 Bilgileri değerlendiriyor ve nasıl hareket edilmesini belirliyor. Adım 4 Kararların nasıl uygulanacağını belirliyor ve işbirliği çalışmalarını başlatıyor Fırsatlar ve yeteneklerin karşılaştırılması Firma içi geliştirme önceliklerinin belirlenmesi İşbirliği için olası adayların belirlenmesi İşbirliği startejisinin belirlenmesi İş hedefleri üzerinde anlaşma Risklerin belirlenmesi ve ölçülmesi Risk / Getiri Analizi Amaçlar, ölçütler, hedefler, aksiyonlar İhtiyaçların Tanımlanması

Gündüz Ulusoy30 Firmanın Amaçlarının Belirlenmesi Ölçülebilir hedefler firmanın gidiş yönünü belirliyor.

Gündüz Ulusoy31 Firmanın Güçlü Yönlerinin Belirlenmesi Bir kuruluşun yetenekleri onun güçlü yönlerinin bir bileşidir. Yetenekler çekirdek yeteneğe dönüşebilir.

Gündüz Ulusoy32 Fırsatların Belirlenmesi Bir çok fırsat söz konusu olabilmektedir. Öncelik sırasına göre dizmek için bir yönteme ihtiyaç vardır.

Gündüz Ulusoy33 Risk / Fayda Analizi Yeni pazarlar oluşturmak ve yararlanmak için K&T ile yakın ilişki kurulması. Tıp aletleri sektörü için bir dizi hizmet tasarlanması ve pazarlanması İşbirliği için daha olası seçenek.

Gündüz Ulusoy34 Fırsat – Yetenek Analizi Fırsatlar belirlenip önceliklendirildikten sonra bunların üzerine nasıl gidileceği sorunu gündeme gelir. Siz mi yapacaksınız yoksa işbirliğine mi gideceksiniz?

Grup Bazında İşbirliği Analizi En iyi fırsatları bulma

Gündüz Ulusoy36 Ortaklığın İnşası Grup Bazında Fırsatların Bulunması ve Gözden Geçirilmesi Fırsatların Seçimi ve Önceliklendirilmesi Adım 1 Ortaklığa açık olan fırsatları belirliyor. Fırsatlar ve Grup Yeteneklerinin Eşlendirilmesine Yönelik Analiz Ortaklık Hedeflerinin Tanımlanması Üst Düzey İşbirliği Planının Konsolidasyonu Risk / Getiri Analizi Amaçların, Ölçütlerin, Hedeflerin, Aksiyonların Belirlenmesi Yeni Ortaklar? Adım 2 Bilgileri değerlendiriyor ve nasıl devam edilmesi gerektiğine karar veriyor. Adım 3 Kararları uygulamaya koyuyor ve işbirliği sürecini başlatıyor.

Gündüz Ulusoy37 Fırsatları İrdeleme Anahtar teslim üretim Yarıiletken sektörü İrlanda pazarı Dışarıya verme Sertifikalı müteahhit Risk ölçme yöntemi her fırsatın göreli riskini ölçmeye yarıyor. Risk /Fayda değerlendirmesi grafik olarak en iyi seçenekleri gösteriyor.

Gündüz Ulusoy38 D Y D Y RİSK Yıllık Gelir €,000 Fırsatların Değerlendirilmesi Kendin yap Yapma Değer mi? İşbirliği Yap

Gündüz Ulusoy39 Fırsat - Yetenek Analizi Fırsatlar belirlenip önceliklendirildikten sonra bunların üzerine nasıl gidileceği sorunu gündeme gelir. Siz mi yapacaksınız yoksa işbirliğine mi gideceksiniz?

Gündüz Ulusoy40 Tek Sayfada İşbirliği Stratejisi Tek sayfada işbirliği stratejisi önemli amaçları, hedefleri ve aksiyonları vurgulayarak işbirliği ortaklığının oluşmasına yardımcı olur. Stratejinin zaman boyutu İşbirliği ortaklığının vizyonu Önemli hedefler Üst düzey amaçlar Projeler, aksiyonlar ve sahipleri

Gündüz Ulusoy41 Tanımlama İçin Kontrol Listesi Bir firma veya firma grubu olası bir iş fırsatı belirleyebildi mi ? Grubun tüm üyeleri bu birlikteliğin kendilerine ne fayda getireceğini belirlediler mi ? Bundan sonraki aşamalar için bir aracıya gerek var mı ? Eğer öyle ise böyle bir kişi belirlenip davet edildi mi ?

3. Aşama Oluşturma Aşaması Yapı, Sistem ve Anlaşmaların Yerli Yerine Oturtulması

Gündüz Ulusoy43 Oluşturmanın Unsurları Gizlilik Anlaşması Kontrol ve Yönetim Metodları Paydaş Analizi İş Planı B Planı IPR Anlaşması İşbirliği Anlaşması Ortaklar arasında uyum ve birlik Veri ve bilgi Uyum Kurumsal yönetişim Çevre Kalite Finansal sistemler Problem Çözme Süreci İletişim Süreci Önemli bir ihtiyaç ortaklar arasında bazı önemli konularda uyum ve birliği sağlayarak işbirliğini çalıştırabilmek. Ortaklar arasında güven ve koordinasyonu sağlayabilmek amacı ile bazı anlaşmaların yapılıp devreye alınması gerekiyor.

Gündüz Ulusoy44 Oluşturma İçin Kontrol Listesi Metrikler kullanan ve hedefler içeren bir iş planı. Her ortağın sağladığı faydanın ölçülmesi. Yönetim yapısı, hesap verme düzeni, gözden geçirme mekanizmaları ve nihayete erdirme mekanizması kurulmuş durumda. Bilgi paylaşımı/ kaynak dağıtımı sistemleri. Genel kontrol politikası üzerinde anlaşma. IPR önlemlerinin ve ortaklara yüklediklerinin tam olarak anlaşılmış olması. Ortaklar arasında yatırım, banka hesapları, faturalandırma, harcama yetkileri, vs. içeren finansal sistem.

4. Adım Uygulama İşbirliği Faaliyetlerinin Uygulanması

Gündüz Ulusoy46 Uygulamanın Unsurları Takip etme ve kontrol süreçleri. Performans ölçümü. Problem çözümü. Yatırım ve kaynak yönetimi. Geniş çaplı ve sürekli iletişim.

Gündüz Ulusoy47 Uygulama İçin Kontrol Listesi Performans metrikleri belirlendi ve uygulamada. Ortakların kaynakları bütünleştirildi. Ortaklar arasında veri ve bilgi akışı bütünleştirildi. İşbirliğini gözden geçirme mekanizması oluşturuldu ve uygulanıyor. Bir karar verme süreci belirlendi ve uygulanıyor. Hedeflere ulaşılıyor ve eksik kalınan noktalarda ise bu hususların üstüne gidiliyor. Etkin liderlik. Her ortak işbirliğinden fayda sağlıyor mu ?

Teşekkür Ederim