PİLOT İSTİHDAMI VE PİLOT ALIMLARINDA DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ VE SEÇİM KRİTERLERİ KAPTAN ERSAN ÖZÜTÜRK BAŞPİLOT/UZM. PSİKOLOJİK DANIŞMAN ULS KARGO HAVAYOLLARI
LÜTFEN SORULARINIZI/ÖNERİLERİNİZİ NOT ALINIZ
İSTİHDAM: TANIM TÜRKİYE’DE PİLOT İSTİHDAMI PİLOT KAYNAKLARI İŞSİZ PİLOTLAR YARDIMCI PİLOT AÇIĞI – KAPTAN PİLOT AÇIĞI YABANCI PİLOT SAYISI – NEDENLERİ TÜRK PİLOTLARIN YABANCI ÜLKELERDE İŞ BULABİLMESİ GELECEK İÇİN YAPILABİLECEK PLANLAMALAR
İSTİHDAM: İstihdam kelime anlamı olarak kullanma, çalıştırma, hizmete alma gibi anlamlar ifade etmektedir. Dar anlamda istihdam ise, bir ülkenin bir yıllık dönem içerisinde gerçekleştirdiği ekonomik faaliyetlere katılacak durumda olan insan gücünün kullanılma, çalışma ya da çalıştırılma düzeyini göstermesi olarak tanımlanabilir (Ref.: Köklü, Aziz (1976:67). Makro İktisat. İstanbul: S Yayınları)
TÜRKİYE’DE PİLOT İSTİHDAMI: Ülkemizdeki havayolu şirketleri ve hava taksi işletmelerinde 650’si yabancı, 4000 civarında pilot istihdam edilmektedir. (Ref: TALPA Basın Bildirisi-25.01.2013)
PİLOT KAYNAKLARI: Türk Sivil Havacılığı pilot ihtiyacını Türk Silahlı Kuvvetleri, Sivil Havacılık Yüksek Okulları, Türk Hava Kurumu ve Uçuş Okullarından karşılamaktadır. 2013 itibarı ile her yıl sisteme 450 pilotun katılması gerekmekte, 2023 yılında ise bu rakamın 750’ye çıkacağı ve sektörde 10.000 pilotun görev yapacağı öngörülmektedir.
İŞSİZ PİLOTLAR: 192’si İşkur’a kayıtlı 500 civarında ATPL (Havayolu Nakliye Pilotu Lisansı) sahibi pilotumuz çalışma olanağı bulamamaktadır.
YARDIMCI PİLOT– KAPTAN PİLOT AÇIĞI: TİP EĞİTİMİ – MALİYETİ TECRÜBELİ F/O-KAPTAN TERCİHİ
YABANCI PİLOT İSTİHDAMI: SEKTÖREL GEREKLİLİKLER 650 YABANCI PİLOT ICAO LİSANSLI – EASA LİSANSLI SHGM’NİN “Yabancı II. Pilot sayısının her havayolundaki pilot mevcudunun önce % 25’i ile, 31.12.2013 tarihine kadar da % 10’u ile sınırlandırılması” KARARI BENZER KARARIN YABANCI KAPTAN PİLOTLAR İÇİN DE DEĞERLENDİRİLMESİ
TÜRK PİLOTLARININ YABANCI ÜLKELERDE İŞ BULABİLMESİ KÜRESEL EKONOMİK KRİZ DENKLİK ÜLKELERİN KENDİ MEVZUATLARI
GELECEK İÇİN YAPILABİLECEK PLANLAMALAR: SEKTÖREL İHTİYACIN BELİRLENMESİ İHTİYACA YÖNELİK EĞİTİM İSTİHDAM
PİLOT ALIMLARINDA DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ VE SEÇİM KRİTERLERİ: YASAL GEREKLİLİKLER SEÇİM SİSTEMLERİ GENEL KURAMSAL YAPI UYGULAMALAR UYGULAMADAKİ SORUNLAR ÖNERİLER
YASAL GEREKLİLİKLER JAR-FCL GEREKLİLİKLERİ ŞİRKETLERİN EK GEREKLİLİKLERİ LİSE – ÜNİVERSİTE MEZUNİYETİ
GENEL KURAMSAL YAPI: PİLOT SEÇİMİNDE YAYGIN OLARAK KULLANILAN KRİTERLERDEN BAZILARI: YETENEK KİŞİLİK ÖZELLİKLERİ MESLEKİ BİLGİ SEVİYESİ MOTİVASYON YABANCI DİL
1. BİLİŞSEL YETENEKLER PERCEPTION - ALGILAMA ATTENTION - DİKKAT MEMORY - BELLEK MOTOR - PSİKOMOTOR SPATIAL PROCESSING - ŞEKİL UZAY LOGIC, REASONING – MANTIK, MATEMATİK AUDITORY PROCESSING - DİNLEME-BİLGİ İŞLEME PROCESSING SPEED - İŞLEM HIZI
2. KİŞİLİK TESTLERİ: YABANCI ÜLKELERDE GELİŞTİRİLMİŞ TEST KULLANIMI GÖRÜŞME GRUP GÖRÜŞME
3. BİLGİ: GENEL HAVACILIK BİLGİSİ TİP’E ÖZEL BİLGİ
4. MOTİVASYON: GÖRÜŞME İLGİ ENVANTERİ İŞ MUTLULUĞU İŞTEN AYRILMA
5. YABANCI DİL: ICAO LEVEL 4 ŞİRKET GEREKLİLİKLERİ
UYGULAMALAR
1. YETENEK ÖLÇÜMÜ: UÇAKTA SİMÜLATÖRDE BİLGİSAYARLI TEST SİSTEMLERİNDE KAĞIT KALEM TESTLERİNDE YAPILMAKTADIR.
2. KİŞİLİK TESTLERİ: HER BİRİ FARKLI BİR KURAMSAL ALTYAPIYA DAYANAN KİŞİLİK TEST/ENVANTERLERİ YABANCI ÜLKELERDE GELİŞTİRİLMİŞ TEST/ENVANTERLER GÖRÜŞME GRUP GÖRÜŞME ELEME
3. BİLGİ TESTLERİ İŞVERENE GÖRE DÜZENLENMİŞ TESTLER LİSANS SAHİBİ OLMANIN YETERLİ SAYILMASI
4. MOTİVASYON İLGİ ENVANTERLERİ GÖRÜŞME REFERANS
UYGULAMADAKİ SORUNLAR
YETENEK ÖLÇÜMÜ SORUNLARI UÇAKTA ÖLÇÜM MALİYET-YASAL ZEMİN SİMÜLATÖRDE ÖLÇÜM MALİYET-ZAMAN BİLGİSAYARLI TEST SİSTEMLERİNDE ÖLÇÜM YAYGIN DEŞİFRE OLMASI HAZIRLIK KURSU-KİTAPLARI OLMASI HEDEFLENEN DAVRANIŞLARI ÖLÇTÜĞÜNÜN İSPATI
YETENEK ÖLÇÜMÜ SORUNLARI KAĞIT KALEM TESTLERİNDE ÖLÇÜM KLASİK KALMASI BİLGİSAYARLI SİSTEMLERİN AYNI ZAMANDA KOKPİT GEREKLİLİKLERİNİ DE ÖLÇÜYOR OLMASI
2. KİŞİLİK ÖZELLİKLERİNİN ÖLÇÜLMESİNDEKİ SORUNLAR: PATOLOJİ ÖLÇEN TESTLERİN KULLANIMI KİŞİLİK TESTLERİ İLE İŞ İÇİN GEREKLİ OLDUĞU DÜŞÜNÜLEN YAPILARIN ÖLÇÜLMESİ PİLOTTA OLMASI GEREKEN ÖZELLİKLER KONUSUNUN BULANIKLIĞI KİŞİLİK ÖZELLİKLERİ İLE PİLOTAJ BAŞARISI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN ZAYIFLIĞI PİLOTAJ BAŞARISI İÇİN GEREKEN NİTELİKLERİN TEKNOLOJİ VE ZAMANLA DEĞİŞMESİ
2. KİŞİLİK ÖZELLİKLERİNİN ÖLÇÜLMESİNDEKİ SORUNLAR: PİLOTLARIN BU DEĞERLENDİRME SONUCU ELENMELERİ/HAYAL KIRIKLIĞI DEĞERLENDİRMEYİ YAPAN KİŞİ/KURUMLARIN YETKİNLİĞİ
2. KİŞİLİK ÖZELLİKLERİNİN ÖLÇÜLMESİNDEKİ SORUNLAR: KULLANILAN TESTLERİN YURTDIŞI KAYNAKLI OLMASI – UYARLAMA KÜLTÜREL-CİNSEL FARKLILIKLARIN GÖZ ARDI EDİLMESİ GRUP DANIŞMA-GRUP GÖRÜŞME KÜLTÜRÜNÜN PSİKOLOJİ DÜNYASI DIŞINDA BİLİNMEMESİ
KİŞİLİK ENVANTERLERİ ÖRNEK 1: EYSENCK KİŞİLİK ENVANTERİ DIŞADÖNÜK 4 1 NEVROTİK DENGELİ 3 2 İÇE DÖNÜK
KİŞİLİK ENVANTERLERİ ÖRNEK 1: EYSENCK KİŞİLİK ENVANTERİ DIŞADÖNÜK %37 %32 NEVROTİK DENGELİ %60 %14 İÇE DÖNÜK
KİŞİLİK ENVANTERLERİ ÖRNEK 1: EYSENCK KİŞİLİK ENVANTERİ DIŞADÖNÜK DÜŞÜK ÖĞRENME DÜŞÜK KAYGI NEVROTİK DENGELİ YÜKSEK KAYGI YÜKSEK ÖĞRENME İÇE DÖNÜK
KİŞİLİK ENVANTERLERİ ÖRNEK 2: MMPI – MINNESOTA MUTIPHASIC PERSONALITY INVENTORY ŞARTLARI KARŞILAYAN 437 DENEYİMLİ PİLOT MMPI1-MMPI2 SONUÇ: DEFENSIVE MANNER ON TEST HIGH IMPULSIVENESS
KİŞİLİK ENVANTERLERİ ÖRNEK 3: CATTELL PF 16 UYARLAMA ÇALIŞMASI İÇ TUTARLILIK
3 PSİKOLOJİK ÖLÇÜTLER İLE PİLOTAJ BAŞARISI İLİŞKİSİ (META ANALİZ): N K r (Corr.) COGNITIVE 17900 35 ,24 INTELLIGENCE 15403 26 ,16 PSYCHOMOTOR-INFORMATION PROCESSING 8522 29 AVIATION INFORMATION 3736 16 PERSONALITY 6304 21 ,14 ACADEMICS 4267 9 ,15 TRAINING EXPERIENCE 5806 10 ,30 N: Number of subjects, K: number of correlations, r: mean observed correlation
3. MOTİVASYON ÖLÇÜLMESİNDEKİ SORUNLAR: GÖRÜŞME YAPAN KİŞİ/KURUL/KURUM
ÖNERİLER: YETENEK TESTLERİ: MÜMKÜN İSE SİMÜLATÖR KULLANILMASI BİLGİSAYARLI SİSTEMLERİN GEÇERLİK-GÜVENİRLİK İNCELEMESİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ YETENEK FAKTÖRÜNE DAHA FAZLA ÖNEM VERİLMESİ
ÖNERİLER: KİŞİLİK TESTLERİ: SONUÇLARA GÖRE ELEME YAPILMAMASI KARARIN KURULA BIRAKILMASI HAVACILIK PSİKOLOJİSİ KONUSUNDA PERSONEL YETİŞTİRİLMESİNİN TEŞVİKİ
ÖNERİLER: BİLGİ TESTLERİ: DAHA YAYGIN KULLANILMASI
ÖNERİLER: MOTİVASYON TESTLERİ: İLGİ ENVANTERLERİNİN KULLANIMI İŞLETMELERİN İŞ MUTLULUĞU KONUSUNDA ÇALIŞMALAR YAPMASI KURULLARDA KARAR AĞIRLIĞININ PİLOTLARA VERİLMESİ, GEREKTİĞİNDE SUBJEKTİF YAKLAŞIMLARA İZİN/DEĞER VERİLMESİ