Türkiye’de ve AB’de kamu harcamaları: karşılaştırmalı bir inceleme

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Avrupa Birliği.
Advertisements

DİŞİ SPERMA DÜNYADA VE TÜRKİYEDE
TÜRKİYE ORGANİZE PERAKENDE SEKTÖRÜ.
ERASMUS PROGRAMI ve İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ
FUTBOL TURİZİMİ Semih PAÇACI.
HAYATBOYU ÖĞRENME PROGRAMLARI
Hayatboyu Öğrenme Programı Leonardo da Vinci Mesleki Eğitim Programı Leonardo da Vinci Genel Tanıtım.
Eğitim alanında Topluluk eylem programı
AB ÜLKELERİ: Almanya • Avusturya • Belçika • İngiltere • Bulgaristan
I. AVRUPA BİRLİĞİ 1) AB Nedir ve Kısa Tarihçe:
Prof. Mark Button, Portsmouth Üniversitesi. İçerik  Avrupa Birliği (ab) şartları  AB ve uluslarası standartlar  İyi düzenlemenin temel unsurları ve.
HAYAT BOYU ÖĞRENME (LLP) Leonardo da Vinci Mesleki Eğitim Programı
SIK SORULAN SORULAR Hale ŞEN Atılım Üniversitesi AB & ULUSLARARASI İLİŞKİLER OFİSİ Kasım, 2009.
ANALİTİK BÜTÇE SINIFLANDIRMASI
Hayatboyu Öğrenme Programı Leonardo da Vinci Mesleki Eğitim Programı Leonardo da Vinci Genel Tanıtım.
HİBELER Mine MUT İstanbul Üniversitesi
HAYATBOYU ÖĞRENME PROGRAMLARI
IAB Türkiye Basın toplantısı Büyük dönüşüm Dijital akıl.
Erasmus’la Hayatınızda bir Fark Yaratın... Uluslararası İlişkiler Ofisi ATILIM ÜNİVERSİTESİ.
HAYATBOYU ÖĞRENME PROGRAMLARI COMENİUS PROGRAMI. Comenius Programı Nedir?  Öğrencilere ve eğitim personeline, Avrupa’daki farklı kültürleri, dilleri.
ATATÜRK ÜNİVERİSTESİ DIŞ İLİŞKİLER OFİSİ ERASMUS+ PROGRAMI.
1. SOSYAL GÜVENLİK SÖZLEŞMESİ İMZALANAN ÜLKELER VE SAĞLIK YARDIM BELGESİ.
ERASMUS ve HİBELER İstanbul Üniversitesi Uluslararası Akademik İlişkiler Kurulu Mine MUT Erasmus Ofis Sorumlusu
AVRUPA BİRLİĞİ EĞİTİM VE GENÇLİK PROGRAMLARI MERKEZİ BAŞKANLIĞI Hayatboyu Öğrenme Leonardo da Vinci (Mesleki Eğitim) Programı.
PCcolog ÜLKE BAYRAKLARI PCcolog.
Mühendislik Eğitiminde Toplumsal Cinsiyet Ayrımcılığı
TÜRKİYE ORGANİZE PERAKENDE SEKTÖRÜ. TÜRKİYE’DE PERAKENDE  ENERJİ, EĞİTİM VE SAĞLIKTAN SONRA DÖRDÜNCÜ BÜYÜK SEKTÖR  2006 YILI TOPLAM CİROSU MİLYAR.
ULUSLAR ARASI ANLAŞMALAR
İHTİYAÇLAR KEŞİFLERİ DOĞURUR
Cansu TASCI Yoksulluk, ülkeden ülkeye, veya coğrafyadan coğrafyaya değişik nedenlerle ortaya çıkabilir. Başlıca nedenler arasında çevresel nedenler,
Avrupa Birliği Bayrağı Geleneksel olarak 12. mükemmeliyetin, bütünlüğün ve birliğin sembolü olduğundan dolayı bayrakta 12 yıldız vardır.
Öğretim Elemanı Değişimi Doç.Dr. Nagihan OKTAYER 14 Mayıs 2009 Erasmus Koordinatörleri Bilgilendirme Toplantısı.
1 AVRUPA BİRLİĞİ HAYAT BOYU ÖĞRENME PROGRAMI (ÖĞRENCİ STAJ HAREKETLİLİĞİ) (ÖĞRENCİ STAJ HAREKETLİLİĞİ)
KAMU İSTİHDAM POLİTİKALARI-4 Prof. Dr. Doğan Nadi Leblebici Bu Slaytta Esen Çağlar’ın 2007 yılında tepav’da yaptığı.
Erasmus ve Hibeler Mine MUT Erasmus Ofis Sorumlusu 29 Kasım 2007 Erasmus Koordinatörler Toplantısı.
FONKSİYONEL SINIFLANDIRMAYA GÖRE ÖDENEK İCMALİ 1. GENEL KAMU HİZMETLERİ , ,00 2. SAVUNMA HİZMETLERİ , ,00 3. KAMU DÜZENİ.
ERASMUS+ ANA EYLEM 1: BİREYLERİN ÖĞRENME HAREKETLİLİĞİ Yükseköğretimde Personel Hareketliliği Harran Üniversitesi AB Ofisi.
ERASMUS+ STAJ HAREKETLİLİĞİ B İ LG İ LEND İ RME TOPLANTISI.
Hibe ve Performans. Üniversitelerin Hibe Miktarları Merkez Hibe Tahsisatını Nasıl Yapar : Merkez üniversitelerin talep ve performanslarına dayanarak toplam.
EPMA European Association for Predictive, Preventive & Personalised Medicine.
ERASMUS GENEL BİLGİLENDİRME TOPLANTISI
Eğitime Erişimin Geliştirilmesi Agnes Roman Eğitim Politikası Koordinatörü ETUCE.
Avrupa Birliği Ülkeleri
ANALİTİK BÜTÇE SINIFLANDIRMASI; *Harcamanın (Giderin) sınıflandırılması 4 bölüm *Harcamanın (Giderin) sınıflandırılması 4 bölüm 13 basamaktan oluşur. 13.
Özlem Keçim.
- Önlisans ve Lisans öğrencileri için en az 2 ay -Üniversitemiz daha fazla öğrencinin yararlanması için herkese eşit olarak 2 aylık hibe vermektedir.
AÇLIK SINIRI:1393 TL YOKSULLUK SINIRI:4403 TL Kaynak: DİSK-AR, IMF veritabanı KİŞİ BAŞINA MİLLİ GELİR:2127 TL.
İŞLETMELERDE ÇALIŞANLARIN BİLGİLENDİRİLMESİ VE DANIŞMA SÜRECİNİN İŞLETİLMESİ AB 15’TEKİ UYGULAMALAR Ek b.
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
AB Avrupa’nın siyasi ve ekonomik bütünleşmesini insan hakları ile hukukun üstünlüğü ilkeleri çerçevesinde sağlamak amacındaki demokratik Avrupa ülkelerinden.
ERASMUS+ STAJ HAREKETLİLİĞİ TOPLANTISI Genel Bilgilendirme
AVRO BÖLGESİ VE AVRUPA MERKEZ BANKASI Avrupa Birliği Maliyesi Sakarya Üniversitesi/SBF-Maliye Yrd. Doç. Dr. Harun KILIÇASLAN.
ERASMUS PROGRAMI Personel Eğitim Alma Hareketliliği Oryantasyonu
ERASMUS PROGRAMI Personel Ders Verme Hareketliliği Oryantasyonu
Küreselleşme ve Rekabet Öğr. Grv. Mehmet Ali ZENGİN.
AVRUPA BİRLİĞİ. BİRLİĞİN GEÇMİŞİ Avrupa Kömür ve Çelik Topluluğu.
PROF.DR. FİLİZ GİRAY ULUDAĞ ÜNİVERSİTESİ YÜKSEKÖĞRETİMİN FİNANSMANI.
ERASMUS+ PROJESİ GENEL BİLGİLENDİRME TOPLANTISI
SAĞLIK HİZMETLERİNİN SUNUMUNA YEREL YÖNETİMLERİN KATILIMI
Gökhan SİLAHTAROĞLU, Zehra Nur CANBOLAT
PISA Programme for International Student Assessment Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programı.
Seyahat İşletmeleri Yönetimi ve Ulaştırma Sistemleri
Seyahat İşletmeleri Yönetimi ve Ulaştırma Sistemleri
2018/2019 DÖNEMİ ERASMUS+ STAJ HAREKETLİLİĞİ
AETR KONVANSİYONU
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Erasmus+ Değişim Programı 2018 Projesi Öğrenci Tanıtımı Mart 2019
Sunum transkripti:

Türkiye’de ve AB’de kamu harcamaları: karşılaştırmalı bir inceleme

Devlet harcamaları kalemlerinin sınıflandırılması: Ekonomik sınıflandırma Fonksiyonel sınıflandırma (COFOG)

Fonksiyonel sınıflandırma - COFOG (Classification of Functions of Government) Toplam harcamalar 1. Genel kamu hizmetleri 2. Savunma hizmetleri 3. Kamu düzeni ve güvenlik hizmetleri 4. Ekonomik işler ve hizmetler 5. Çevre koruma hizmetleri 6. İskan ve toplum refahı hizmetleri 7. Sağlık hizmetleri 8. Dinlenme, kültür ve din hizmetleri 9. Eğitim hizmetleri 10. Sosyal güvenlik ve sosyal yardım hizmetleri

COFOG değişiklikler (1) Ufak paylı harcama kalemlerinin gereğinden fazla önem kazanmasını önlemek (veriler normalize), ve Kalemlerin sayısını düşürüp iktisadi yorumu daha anlamlı kılmak ... ... için bazı kalemleri çıkarmayı, bazılarını ise birleştirmeyi uygun gördük.

COFOG değişiklikler (2) Ayrıca, harcamalardaki faiz ödemeleri kaleminin ne büyümeye ne de refaha etkisi olduğu kabulune dayanarak, faiz harcamalarını çıkararak ikinci bir inceleme yaptık. Burada sadece faiz harcamalarının dahil edilmediği incelemenin sonuçlarını sunucağız

COFOG değişiklikler (3)

Veriler (1) AB ülkeleri + Türkiye Kaynak: Eurostat + IMF/GFS + 2007 katılım öncesi ekonomik programı (Türkiye) Küçük ülkeleri çıkardık: Kıbrıs, Malta, Lüksemburg Kapsanan yılları ise mevcut verilere göre ayarladık. Kullandığımız metodoloji her ülke için aynı yılları almamızı gerektirmiyor, sadece her yıl için tüm kalemlerin mevcut olmasını gerektiriyor.

Veriler (2)

Metodoloji Keşfedici veri analizine (exploratory data analysis) dayalı kümeleme (clustering) tekniği: Kohonen algoritmasına dayanan özörgütlemeli bir harita (SOM – Self-Organizing Map) Veri analizinin avantajları: Çok boyutlu bir veritabanının daha düşük bir boyutta (burada 2 boyutlu harita) incelenmesini olanaklı kılıyor. Regresyon tekniklerinin aksine öncül teorik bir model gerektirmiyor Her ülke için aynı yılları ele almamızı gerektirmiyor (panel). Yılların kısıtlığı olduğu bir ortamda inceleme yapmamızı olanaklı kılıyor (zaman serileri). Zaman boyutu ülkelerin zaman içerisindeki (doğrusal ya da doğrusal olmayan) patikalarını takip etmemizi sağlıyor. SOM’un oluşması: Ortak özelliklere sahip gözlemler (1 yıl için bir ülke) bir araya gelip grup oluşturuyorlar. Sonuçlar (harita, değerler, vs) aşağıdaki tabloda özetlenmiştir. Veriler normalize edildiğinden değerler [-1,1] arasında...

Sonuçlar (1)

Sonuçlar (2) REFAH DEVLETİ GRUPLARI En genel gruplandırma seviyesinde (2 grup): rehaf devleti grupları versus düşük harcamaları gruplar Refah devlet gruplarının özelliği eğitim ve sağlık (merit mallar) harcamalarının ikisinin birden çok yüksek olması. En gelişmiş refah devleti grubu olan 8. Grupta Danimarka, Fransa, İsveç ve Finlandiya (1991-1996) bulunuyor. Bu grupta kamu düzeni harcamaları hariç tüm kalemler yüksek. İkinci refah devleti grubu (7. Grup) daha heterojen. Ortak özellikleri savunma harcamalarının düşük, buna mukabil eğitim ve sağlık harcamalarının yüksek olması. Burada bulunan ülkelerin hepsinin toplam harcamaları yüksek değil. 7. grup Belçika (1993-2005), Avusturya, Portekiz, İtalya (1990-1993), Macaristan ve Slovenya’yı içerir. Belçika öncesinde düşük harcamaları grupta (6. Grup), Finlandiya daha yüksek harcamalı grupta (8. Grup); İtalya ise sonrasında daha düşük harcamalı bir grupta (3. Grup).

Sonuçlar (3) DİĞER GRUPLAR Burada İngiltere toplam harcamalarının, eğitim ve sağlık harcamalarının düşük olması; savunma ve kamu düzeni harcamalarının yüksek olması bakımından kendi başına bir grupta bulunuyor. Türkiye toplam harcamaları en düşük olan 4. grupta yer alıyor ama ayrışmıyor. Bu grubun diğer üyeleri: İrlanda, İspanya, Romanya, Slovakya, Litvanya. Grubun ortak özellikleri: toplam harcamalar, genel kamu hizmetleri, savunma, eğitim, sosyal güvenlik harcamaları çok düşük. Ancak Türkiye’nin toplam harcamalarının düşük olması nedeniyle kalemlerin düşük olması normal. Dolayısıyla harcamaların dağılımını bulunduğu gruptaki diğer ülkelerle karşılaştırdık.

Sonuçlar (4)

Sonuçlar (5) Ham verilere baktığımızda tüm toplam harcamaları tüm ülkelerin ortalamasının epey altında olan Türkiye’nin, harcamalar dağılımına baktığımızda, 4. Gruptaki diğer ülkelere kıyasla savunma ve ekonomik işler harcamalarının yüksek; sosyal güvenlik harcamalarının ise düşük olduğu ortaya çıkıyor. Savunma harcamalarının toplam harcamalardaki payını, savunma harcamalarının yüksek olan Yunanistan ve İngiltere ile karşılaştırdığımızda, bunların son dönem değerlerinden çok farklı olmadığı görülüyor: İngiltere’de de, Yunanistan’da da dönem başı toplam harcamaların %10’una tekabül eden harcamalar, 2005 yılında İngiltere’de %6,1, Yunanistan’da ise %6,6’dir. Türkiye’de % 6,3. Sağlık ve eğitim harcamalarına gelince, yine toplam harcamalardaki payı bulunduğu gruba göre ciddi bir sapma göstermese de, ülkeler toplamının altında kalmaktadır. Burada nüfus yapısı ile karşılaştırma yapılırsa, Türkiye’nin genç nüfusu sağlık hizmetlerinin çok da yüksek olmasını gerektirmeyebilir, ancak eğitim harcamalarının düşük kaldığı açıktır.

Sonuçlar (6)

Sonuçlar (7) Not: Türkiye’nin büyüme oranını nüfus artışına göre düzenleyecek olursak daha düşük çıkacaktır. Son olarak, elde edilen gruplandırmaları büyüme oranları ile karşılaştırdığımızda zengin (kişi başı GSYİH yüksek) ülkelerinin çoğunun refah devleti gruplarında yer aldıkları görülüyor. Buradaki en önemli istisnalar bir yanda İrlanda ve Hollanda: zengin olmalarına rağmen “refah devleti harcamaları” (özellikle eğitim ve sağlık) düşük ülkeler (bunlara Almanya* ve İngiltere de eklenebilir); diğer yanda Slovenya ve Macaristan: zengin olmadıkları halde eğitim ve sağlık harcamaları yüksek olan ülkeler.

Sonuçlar (8) Kullanılan kalemler fazlaca genel olabilir: harcamaları ‘üretime yönelik’ ve ‘üretime yönelik olmayan’ şekinde ayıracak olursak daha anlamlı sonuçlar elde edebiliriz, ancak teoride hangi kalemlerin üretimi teşvik edeceği halen tartışmalı olmakla beraber ampirik çalışmalarda da tanımlar bir hayli farklılık göstermektedir. Hizmetlerin niteliği, verimliliği ve bunların ölçümünün önemi Türkiye için Gönenç et al. (2005) ve Dünya Bankası (2005) tarafından da vurgulanmıştır. Bunun yanısıra karar alma mekanizmalarının daha katılımcı süreçlerden geçmesi büyük önem taşımaktadır. Dünya Bankası (2005), ilgili kurumların bütçe kararları süreçlerine dahil edilmelerinin önemini vurguluyor. Buna ilgili kurumları oluşturan kişilerin uzmanlık niteliklerinin önemini de vurgulamakta yarar var.