Liderlik ve Motivasyon

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Siyaset Bilimine Giriş
Advertisements

MUSTAFA YEŞİLADA
UZAKTAN EĞİTİMDE ZAMAN YONETiMi Uzm.Nazime Tuncay.
EKİP ÇALIŞMASI.
 1 Ekim 2010 ile 1 Kasım 2010 tarihleri arasında İ stanbul Haydarpa ş a Numune E ğ itim ve Ara ş tırma Hastanesi Acil Servisine ba ş vuran toplam 985.
 HAZIRLAYAN : MEHMET RAC İ KILIÇ.  Anne ve babalar!  Genellikle çocuklarımızın çok zeki oldu ğ unu dü ş ünürüz; ancak okulda bazı derslerden ba ş.
Karşılaştırmalı Eğitim Yönetimi
İNSAN-MAKİNA SİSTEMLERİNDE PERFORMANSI ETKİLEYEN SOSYAL FAKTÖRLER
Liderlik ve Örgütsel Adalet
Olumlu Disiplin Yöntemleri
İNSAN DAVRANIŞLARININ MOTİVASYONU
LİDERLİK.
Liderlik ve Motivasyon
ÖZEL ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
Uzaktan Eğitim Kuramları
İLETİŞİM ÇEŞİTLERİ.
0-6 Yaş Arası Çocukların Temel Gelişimsel Özellikleri
 BÜTÜNLEŞME Çevrenin taleplerinin karşılanması için gerekli bölümler arasındaki birliğin kalitesini ifade etmektedir. Bu tanım, bağımsız birimler arasındaki.
ANA BABA TUTUMLARI. Tuncay DEMİRTAŞ.
YÜKSEK ÖĞRETİM KURUMUNA BAĞLI SAĞLIK ÇALIŞANLARININ İDARİ VE YÖNETİCİ PERSONELİNİN ATAMA VE TERFİ KRİTERLERİ HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ (MERSİN.
İGEP İş Tasarımı ve Hedef Belirleme
BİR ÖZEL HASTANEDE ÇALIŞAN HEMŞİRELERİN
ÇALIŞAN MEMNUNİYETİ VE MOTİVASYON
Medya Araçlarının Yararları Ve Zararları
AİLE VE İLETİŞİM AİLE VE İLETİŞİM.
YALIN KILIÇ TÜREL Kasım-BOTE-4-ELAZI Ğ Gizlilik ve Doğruluk Ders: bilişim etiği.
Ünite Portfolyo Sunumu Serap Karaman
İNOVASYON.
E Ğİ T İ MDE PROGRAM DE Ğ ERLEND İ RME Belgin TOPAL, E ğ timci Hakan AKSOY, E ğ itim Yöneticisi.
ÇALI Ş MA VE EKONOM İ K YA Ş AM. “ÇALI Ş MA”YI TANIMLAMAK İ nsan ihtiyaçlarına kar ş ılık gelen mal ve hizmet üretimini amaçlayan, zihinsel ve fiziksel.
SOSYOLOJİ NEDİR?.
TABAKALAŞMA VE SINIF.
Liderlik.
Giri ş imcilik Fikrinin Geli ş mesi. Giri ş imcilik zorlu ve dikenli bir yol. Mutlak ba ş arı için; çok iyi bir planlamacı, detaycı bir ara ş tırmacı,
BÖLÜM 12 Örgütlerde Grup Süreçleri. BÖLÜM 12 Örgütlerde Grup Süreçleri.
Çoklu Zekâ Kuramının Öğrenme-Öğretme Süreçlerine Yansıması.
LİDERLİK 11. hafta.
Ki ş inin ya ş amı boyunca edindi ğ i i ş e yönelik deneyim ve faaliyetlerle ilgili algıladı ğ ı tutum ve davranı ş lar dizisidir.
YAKIN DOĞU ÜNİVERSİTESİ ATATÜRK EĞİTİM FAKÜLTESİ
Yönetimin Fonksiyonları Örgütleme Yöneltme (Liderlik)
Viran ş ehir Rehberlik ve Ara ş tırma Merkezi STRESLE BAŞA ÇIKMA YÖNTEMLERİ.
Yöneti ş im(governance),küresel le ş menin etkisi ile ortaya çıkmı ş ve birçok ülkede son yılların moda kavramı haline gelmi ş tir.
İŞİ KAYBETMEME İşte Kalabilirlik Becerileri. İşverenler Ne İster? American Society For Training and Development ( ASTD) İşyeri Esasları 1. Nasıl Öğreneceğini.
Rensis Likert ( ) – Sosyal psikolog, Michigan Üniversitesi – Verimsiz, etkinliğin düşük olduğu işletmelerde çalışanlar «işe eğilimli yönetici»
DAVRANIŞ BİLİMLERİNE GİRİŞ
SOSYAL GELİŞİM Öğr. Gör. İdris KARA.
Yrd. Doç. Dr. Ş ule Aydın Turan YÖNETİMİN FONKSİYONLARI: YÖNELTME- LİDERLİK.
Dr. Adil AKINCI Bankacılık ve Finans Bölümü
ÖĞRENME SINIF YÖNETİMİ
MÜŞTERİ MEMNUNİYETİ ÇALIŞANIN MOTİVASYONU DEMEKTİR.
Yrd. Doç. Dr. Ş ule Aydın Turan POSTMODERN EKOL: Temel Yetenek, DKK, Şebeke Örgütler.
TOPLUMSAL HAREKETLİLİK
UEFA KURSLARI BAŞARILI ANTRENÖRLÜK İÇİN 50 ÖNERİ BAŞARILI ANTRENÖRLÜK İÇİN 50 ÖNERİTFF-TÜFAD ZORUNLU ANTRENÖR GELİŞİM SEMİNERİ 15 HAZİRAN 2016 İZMİR COŞKUN.
Ömer AKKAYA Nazmi GÖKÇE KATILIMCI LİDERLİK. KATILIMCI L İ DERL İ K (Participative leadership) Katılımcı liderlik, liderin yönetim yetkisini grup üyeleriyle.
MOTİVASYON 1. KONULAR... 2  Genel olarak Motivasyon teorileri  Kapsam teorileri.
İşler nasıl gruplandırılacak (bölümleme)?
ÖZEL ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ 1
İLETİŞİM.
Yrd. Doç. Dr. Şule Aydın Turan
fiedler’ın durumsallık kuramı
Liderlik Lider Nedir? Lider Nereden gelir? Yönetici? Lider? Etkileme
TUTUM VE ALGILAR.
BEDEN EĞİTİMİNDE YÖNETİM VE ORGANİZASYON
Yönetimin Tanımı ve Unsurları
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
BEDEN EĞİTİMİNDE YÖNETİM VE ORGANİZASYON
İnsan Kaynakları Yönetiminin
Sunum transkripti:

Liderlik ve Motivasyon Yrd. Doç. Dr. Alev Elçi

Liderlik Teorileri -2

Liderlik kuramlarının gelişimi Geçerli kuramlar Geçerli zaman dilimi Kuramın özeti Büyük adamlar kuramı 1950 öncesi Lider, tarihin seyrine karar verir Geleneksel Liderlik Kuramları Özellikler Kuramı 1910- 2.Dünya Savaşı Liderlerin genel ve ortak özellikleri Davranışsal Kuramlar 2.Dünya Savaşı - 1960 Liderlerin gösterdiği davranışlar Durumsallık Kuramları 1960- 1980 Herkese uyan, değişmeyen ve en iyi liderlik yoktur. Bunlar duruma bağlıdır. Yeni Liderlik Kuramları 1980 den günümüze Toplumun yeni formunun yanıtı – Karizmatik Liderlik

Durumsallık Yaklaşımları 1960’lardan sonra yönetim kavramındaki değişiklikler liderlik yaklaşımını da etkilemiş, araştırmacılar lider ve grubunun etrafındaki çevreye odaklanmıştır. Değişik durum ve şartlar > değişik liderlik tarzları En iyi liderlik tarzı yoktur Lider içinde bulunduğu durum neyi gerektiriyorsa ona göre davranmalıdır Zaman zaman demokratik, zaman zaman otoriter olabilir

Durumsallık Yaklaşımları Bir çok değişken arasında ilişkiler: Liderlik <> Lider <> Çalışma koşulları Liderlik davranışının boyutları Gelişen teknolojinin sürekli değiştirdiği üretim tarzına Değişim hızına paralel belirlilik/belirsizlik durumuna Örgütün dayandığı otokratik/demokratik kültür altyapısına Liderin kişiliğine Yapılacak işlerin gereklerine Grup üyelerinin niteliklerine, tavırlarına Örgütsel ve fiziksel çevreye göre değişiklik göstermektedir.

Durumsallık Yaklaşımları Liderlik bireyin nitelik ve davranışları sonucunda ortaya çıkmamaktadır Aksine çevrenin ve koşulların etkisi altında ortaya çıkmaktadır Belli durumlarda ve çevrelerde lider olabildiği halde, değişik çevre ve koşullarda lider olamayabilir

Liderliği etkileyen faktörler Liderin içinde bulunduğu durumu belirleyen ve liderin davranışları ve başarısını etkileyen faktörler (Hellriegel, Scolum ve Woodman, 1988) 1. Liderin kişisel özellikleri 2. İzleyenlerin kişisel özellikleri 3. Grubun özellikleri 4. Örgütün yapısal özellikleri

Liderliği etkileyen faktörler

Fiedler’in etkin liderlik modeli Lider tarzını iki boyutta inceler İlişkiye yönelik: insanlarla ilgilidir, lider karşılıklı güven, saygı ve çalışanların gereksinimlerini dinleme, giderme İşe yönelik: görevi yaparak motive olur, açık-net talimatlar, performans değerlendirme Ohio Yaklaşımı gibi ve hatta davranışsal Blake & Mouton liderlik ızgarasının boyutlarına benzer

Fiedler’in etkin liderlik modeli LPC (Least preferred Co-worker- En az tercih edilen iş arkadaşı) Ölçek kullanarak ölçüm yapılır. İki kutuplu ölçek Sevimli, arkadaşça, red edici, gergin, mesafeli Sevimsiz, arkadaşca olmayan, kabullendirici, rahat, yakın Lider en az tercih edilen iş arkadaşını olumlu tanımlarsa (yüksek LPC) > ilişkiye yönelik lider, diğerlerin duygularına hassas Olumsuz tanımlarsa (düşük LPC) > göreve yönelik lider, göreve insanlardan fazla değer verir

Liderin durum faktörleri Liderin durumu üç faktöre göre ortaya çıkar (Wagner, 1998) Lider-İzleyen ilişkisi: izleyenler lidere güven saygı duyarsa > iyi. İzleyenler az yada hiç güvenduymazsa, saygı göstermezse > kötü. Görevin yapısı: izleyenlerin amacı ve bu amaca ulaşmak için kullandıkları araçlar net ise > yüksek görev yapısı ve yapısal görev Pozisyonun gücü: Bulunduğu konum dolayısıyla liderin izleyenlerini sahip olduğu gücü (ödüllendirme, cezalandırma, terfi verme, tenzil etme) varsa ve kullanıyorsa.

Lidere durum kontrol önerileri (Fiedler) Lider-İzleyen ilişkisi Görevin yapısı Pozisyonun gücü Astlarınıza daha az veya daha çok zaman ayırın Yatay örgütlenmeye gidin Kurumunuzun size sağladığı gücü gerektiğinde kullanın İş dışında gezi, piknik,vb. etkinlikler düzenleyin Hizmet içi eğitim faaliyetlerini arttırın Astlarınızı işleriyle ilgili bilgi edinin Güvendiğiniz astlarınızdan sizin için çalışmalarını isteyin Görev ile ilgili yönerge, çizim, vb. geliştirin Astlarınıza ulaşan bilgiyi kontrol edin Astlarınızı ödüllendirin Astlarınıza danışın Yetkinizi devredin Bilgiyi astlarınızla paylaşın Sorunları tanımlayın Karar alma ve planlama sürecine astlarınızın katılımını sağlayın Yeni görev ve sorumlulukları gönüllü olarak üstlenin Gücünüzün derecesini göstermek için tuzaklar kurmayınız Kararlı olunuz

Lidere durum kontrol önerileri (Fiedler) Fiedler durumun istenirliliğini belirtmede kullanılan 3 değişkenin liderlik davranışına uygunluğunu belirlemek için sekiz özgün koşul tanımlar Lider davranışını değiştirmeyeceği için grubun hangi liderlik tarzına uygun olduğunu belirlemeye çalışır Örgütteki koşullar o liderlik tarzına uygun duruma getirilmelidir Modelde dikey eksenler düşük ve yüksek ilişki, yatay eksen diğer üç değişkenin çeşitli bileşimlerini göstermektedir Liderler düşük yada yüksek LPC leri olsa bile doğru durumu bulurlarsa etkili lider olabilirler. Düşük LPC li hem çok olumlu hem çok olumsuzda lider olabilir, ama yüksek LPC li orta olumlulukta lider olabilmekte.

Lider Etkililiği (Fiedler)

Fiedler Uygun lider tarzı, çeşitli durumlardaki kontrol derecesine bağlıdır Başarılı ve etkin liderlik için durum ve liderlik tarzının örtüşmesi gerekir Durum ve liderlik tarzının örtüşmemesi durumunda durumu değiştirmeye çalışmak liderlik tarzını değiştirmeye çalışmaktan daha kolaydır Kutuplaştırıcı bir model sunmaz, liderin karşı karşıya kaldığı pratik duruma göre değişen bir liderlik davranışları yelpazesi sunar… durum değişir > davranış değişir

Liderliğin Hayat Eğrisi Görev yönelimi ve ilişki yönelimine ek olarak üçüncü boyut (Hersey ve Blanchard, 1988) Etkinlik- Etkililik Başarılı ve etkili yönetsel liderlik arasında ayırımı vurguladılar Başarılı yönetici: tehditlere, baskıya, yaptırımlara başvurarak personelin organizasyonun gerektirdiği işleri yapmasını sağlayabilir. Planlanmış hedeflere ulaşacaktır. İnsanlar kendisine öfkeli ve kızgın olacakları için etkili olmayabilir. Etkili yönetici: Çalışma grubundaki insanları zorunlu oldukları işleri yapmaya esinlendirdiği, motive ettiği , çalışanların işletme kadar kendi gereksinimlerin karşılandığını hissettiği, tatmin duygusu içinde olduğu için lider başarılı olduğu kadar etkilidir.

Liderliğin Hayat Eğrisi Göreve dönük ve ilişkiye dönük davranış temel boyutlarında dört temel liderlik tarzı bulunmaktadır. Olgunluk: kişilerin kendi davranışlarını yönlendirmede sorumluluk alma istek ve yetenekleri İzleyenlerin olgunluk düzeyi iş olgunluğu: iş ile ilgili bilgi ve beceri düzeyi psikolojik olgunluk: bir şey yapmaya istekli olmak, saygı ve güzen duymak

Hersey ve Blanchard Söyleyen: (Gi) lider rolleri tanımlar, çeşitli görevelr için ne- nasıl-nerede-ne zaman yapılacak söyler. Emir veren Fikir satan (Gİ) hem emir verir hem de destek verir Katılan (gİ) lider kolaylaştırır ve iletişim kurar, izleyiciler karar verir Yetki devreden (gi) lider az oranda emir ve destek verir Modele eleştiriler: Olgunluk karmaşık bir kavramdır, modelde sadece iki boyutu ele alınmıştır Örgütsel politika ve gruplar arası etkileşim yok sayılmıştır İzleyenlerin yüksek derecede yeterli fakat kendine az güven duyabilecekleri göz önüne alınmamıştır

Kaynaklar Paksoy, H.M. (2008). Küreselleşme, Liderlik ve Liderlik teorileri. Liderlik ve Motivasyon. (Ed.) C. Serinkan.Nobel Yayın:Ankara Şahin, F. (2012). Büyük adam düşüncesinden liderlikte özellikler kuramına kavramsal bir bakış. C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 13(1).