Bologna Süreci Değerlendirme Raporu: Türkiye örneği

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Avrupa Öğrenci Birliği Öğrenci Gözüyle Bologna Süreci Öğrencilere Yönelik Bölgesel Çalıştay İstanbul, Türkiye 13 Mayıs 2011 Magnus Malnes Akademik İlişkiler.
Advertisements

MESLEKÎ VE TEKNİK EĞİTİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
Faaliyetin Süresi: 24 ay ( )
1 T.C. Yükseköğretim Kurulu Projenin ülkemizdeki; • Akademik Organizasyonu için Yükseköğretim Kurulu’na, • Finansal Destekleri için Avrupa Komisyonu’na.
Kalite Koordinasyon Grubu, Genel Bilgilendirme Toplantıları
MİSYON VE VİZYON T.C PİRİ REİS ÜNİVERSİTESİ nin VİZYONU ( ÖZGÖRÜŞÜ ); Dünya kalitesi ve standartlarında eğitim ve öğretim vermek, araştırma yapmak ve küresel.
1 T.C. Yükseköğretim Kurulu BOLOGNA SÜRECİ Atılım Üniversitesi 26 Ocak 2009.
1 T.C. Yükseköğretim Kurulu BOLOGNA SÜRECİ’NE GENEL BİR BAKIŞ.
AVRUPA YETERLİKLER ÇERÇEVESİ YAŞAM BOYU ÖĞRENME
1 T.C. Yükseköğretim Kurulu Projenin ülkemizdeki; • Akademik Organizasyonu için Yükseköğretim Kurulu’na, • Finansal Destekleri için Avrupa Komisyonu’na.
Bilgi Paketi Çalışmaları
SAKARYA ÜNİVERSİTESİ’NDE
BOLOGNA SÜRECCİNİN TÜKİYE’DE UYGULANMASI PROJESİ
Bologna Eşgüdüm Komisyonlarının Çalışmaları Prof. Dr. Oğuz ESEN.
AVRUPA YÜKSEK ÖĞRETİM ALANI FAALİYETLERİ KAPSAMINDA TÜRK YÜKSEK ÖĞRETİM SİSTEMİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ Tanınma / AKTS ve DE 7 Mayıs 2012 Prof. Dr. Lerzan.
Avrupa Yükseköğretim Alanı’nın Faaliyetleri Kapsamında Türk Yükseköğretim Sistemi’nin Değerlendirilmesi Yeterlilikler / Öğrenme Kazanımları Prof. Dr.
1 T.C. Yükseköğretim Kurulu BOLOGNA UZMANLARI ULUSAL TAKIMI PROJESİ Balıkesir Üniversitesi Ziyareti Mayıs 2009 Prof. Dr. Süheyda Atalay Prof. Dr.
Dünyada Açık ve Uzaktan Eğitimin Durumu
1 T.C. Yükseköğretim Kurulu BOLOGNA SÜRECİ’NİN TÜRKİYE’DE UYGULANMASI PROJESİ: Öğrenci Konseyi Başkanlarına Yönelik Toplantı 14 Mayıs 2010 Akdeniz.
27 Haziran 2008, Prof. Dr. A.S.GÖKALP BOLOGNA SÜRECİ VE KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ Prof. Dr. Ayşe Sevim Gökalp Prof. Dr. Ayşe Sevim Gökalp.
 Avrupa Üniversiteler Birliği, Avrupa Üniversitelerini temsil eden tek kuruluştur.  Avrupa genelinde Yükseköğretim kurumlarının bütünleşmesini sağlayarak.
Bologna Süreci Nedir? Bologna Sürecinin oluşturmayı hedeflediği Avrupa Yükseköğretim Alanı içerisinde yer alan ülke vatandaşları, yükseköğrenim görmek.
BOLOGNA SÜRECİ BİLGİLENDİRMESİ ( ) MUŞ ALPARSLAN ÜNİVERSİTESİ.
T.C. Yükseköğretim Kurulu Prof. Dr. Hasan MANDAL Bologna Uzmanı AVRUPA YÜKSEK ÖĞRETİM ALANININ FAALİYETLERİ KAPSAMINDA TÜRK YÜKSEK ÖĞRETİM SİSTEMİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ.
HAYAT BOYU ÖĞRENME (LLP) Leonardo da Vinci Mesleki Eğitim Programı
Prof. Dr. Nejat Erk, Türkiye Bologna Uzmanı ŞUBAT 2008 CELAL BAYAR ÜNİVERSİTESİ-MANİSA.
BOLOGNA SÜRECİ’NİN TÜRKİYE’DE UYGULANMASI : BOLOGNA UZMANLARI ULUSAL TAKIMI PROJESİ 07 Aralık 2007, Uludağ Üniversitesi, BURSA BOLOGNA SÜRECİ’NİN TÜRKİYE’DE.
BOLOGNA SÜRECİ KALİTE GÜVENCESİ & AKREDİTASYON
Dr. Armağan Erdoğan KIRIKKALE ÜNİVERSİTESİ 11 OCAK 2011 Yükseköğretimin Uluslararası Boyutu.
Dış İlişkiler ve AB Koordinasyon Birimi Kırıkkale Üniversitesi.
T.C. Yükseköğretim Kurulu Prof. Dr. Hasan MANDAL Bologna Uzmanı BOLOGNA SÜRECİ 2014 ve SONRASI DÖNEMİ (YAYILIM, UYGULAMA, SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK, TANINMA) 22.
Dış İ lişkiler ve AB Koordinasyon Birimi Kırıkkale Üniversitesi.
HAYATBOYU ÖĞRENME AVRUPA YETERLİKLER ÇERÇEVESİ ULUSAL MESLEKİ YETERLİLİKLER SİSTEMİ HAYATBOYU ÖĞRENME ÖZEL ÖĞRETİM KURUMLARININ ROLÜ Prof. Dr. Mustafa.
BEK Raporlarının İşlevi Yrd. Doç. Dr. Armağan Erdoğan Namık Kemal Üniversitesi 28 Mayıs 2010.
Yükseköğretim Kurumlarında Bologna Eşgüdüm Komisyonları’nın (BEK) Yapılanması BOLOGNA UZMANLARI ULUSAL TAKIMI PROJESİ 1. BÖLGESEL TOPLANTISI.
BOLOGNA SÜRECİNİN TÜRKİYE’DE UYGULANMASI PROJESİ Öğrencilerin Bologna Sürecindeki Hakları ve Sorumlukları 30 Nisan 2012, Balıkesir Üniversitesi.
Serdar ARSLAN PPKB Uzmanı T.C. Orta Anadolu Kalkınma Ajansı
/ 181 BolognaSürecinde 20 Nisan Dr. Zekeriya Aktürk Ders Bilgi Paketi Hazırlama - Amaç - Öğrenim.
Diploma Eki (DE) Diploma Supplement (DS)
1 T.C. Yükseköğretim Kurulu Projenin ülkemizdeki; Akademik Organizasyonu için Yükseköğretim Kurulu’na, Finansal Destekleri için Avrupa Komisyonu’na Finansal.
İstanbul Ticaret Üniversitesi 15 Nisan 2011 Ankara
BOLOGNA UZMANLARI ULUSAL TAKIM PROJESİ 14 MAYIS 2010, ANTALYA SULTAN GÜROL BOLOGNA ULUSAL TAKIMI ÖĞRENCİ TEMSİLCİSİ
Hazırlayanlar: Mustafa Safa Horpan Özlem Çetin Sibel Temizel
BEK ÜYELERİNİ BOLOGNA SÜRECİ HAKKINDA BİLGİLENDİRME
AVRUPA KALİTE GÜVENCESİ REFERANS ÇERÇEVESİ VE KULLANILAN ARAÇLAR
Bologna Eşgüdüm Komisyonu Başkanları Toplantısı Turgut Özal Üniversitesi 20 Mayıs Mayıs 2011 A. Bülent Özgüler Bilkent Üniversitesi Mezunları ile.
Koordinatörler Toplantısı - 14 Mayıs 2009 Hayatboyu Öğrenme Programı-Erasmus Desteklenen Faaliyetler: Yoğun Programlar (IP) ve Diğer Proje Faaliyetleri.
BOLOGNA UZMANLARI 5.DÖNEM ULUSAL TAKIM PROJESİ 1 EKİM 2009,NEVŞEHİR SULTAN GÜROL BOLOGNA ULUSAL TAKIMI ÖĞRENCİ TEMSİLCİSİ
MESLEK ANALİZİ ÇALIŞTAYI III 21 – 25 Ocak 2013 Ankara
BOLOGNA SÜRECİNİN TÜRKİYE’DE UYGULANMASI PROJESİ Kasım 2006 Fırat Üniversitesi, Elazığ Nezih Güven- Bologna Rehberi.
ÖĞRENCİ GÖZÜYLE BOLOGNA SÜRECİ 30 NİSAN 2012,İZMİR N.KÜRŞAD SOLAK AFYON KOCATEPE ÜNİVERSİTESİ ÖĞRENCİ KONSEYİ BAŞKANI.
DEÜ ÇEVRE MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ MÜDEK BAŞVURUSU Bilgilendirme Sunuşu 2004.
BOLOGNA SÜRECİ 01 Temmuz 2011 – Giresun. BOLOGNA SÜRECİ - TARİHÇE  25 Mayıs 1998: Sarbonne Ortak Deklerasyonu  19 Haziran 1999: Bologna Deklarasyonu.
Dr. Armağan Erdoğan TÜRK YÜKSEKÖĞRETİMİNDE BOLOGNA SÜRECİ UYGULAMALARı VE GELECEĞE BAKıŞ SOSYAL BOYUT KAVRAMı: UYGULAMALAR VE ÖNGÖRÜLER Dr. Armağan Erdoğan.
Ulusal Eczacılık Eğitimi Akreditasyon Kurulu (ECZAK) –
TÜRK YÜKSEKÖĞRETİMİNDE BOLOGNA SÜRECİ VE GELECEĞE BAKIŞ I. BOLOGNA SÜRECİ ARAŞTIRMALARI KONGRESİ HACETTEPE ÜNİVERSİTESİ, EYLÜL 2015 Prof. Dr. Mehmet.
Türk Üniversitelerinde AKTS deneyimi -Arka Planı ve Geleceğe Bakış- Prof. Dr. Lerzan Özkale İTÜ, Bologna Uzmanı I. Bologna Süreci Araştırmaları Kongresi.
05 Kasım 2010, Muş BOLOGNA SÜRECİ ve MUŞ ALPARSLAN ÜNİVERSİTESİ DENEYİMİ.
AVRUPA ÜNİVERSİTELER BİRLİĞİ KURUMSAL DEĞERLENDİRME PROGRAMI DENEYİMLER-KAZANIMLAR Prof. Dr. Selda Önderoğlu Hacettepe Üniversitesi HÜADEKK Üyesi Özdeğerlendirme.
Avrupa Yükseköğrenim Alanında Kalite Güvencesi için Standardlar ve Anahatlar European Association for Quality Assurance in Higher Education ENQA, 2005.
Bologna Süreci ve Anorganik Kimyada Alternatif Araştırma Alanları
“TANINMA , DİPLOMA EKİ-AKTS, UYGULAMALARI”
T.C. Yükseköğretim Kurulu
Avrupa Yükseköğretim Alanı’nın Faaliyetleri Kapsamında Türk Yükseköğretim Sistemi’nin Değerlendirilmesi Yeterlilikler / Öğrenme Kazanımları Prof. Dr.
BOLOGNA UZMANLARI 5.DÖNEM ULUSAL TAKIM PROJESİ 1 EKİM 2009,NEVŞEHİR
Tanınma / AKTS ve DE Prof. Dr. Lerzan ÖZKALE Bologna Uzmanı
Avrupa Kredi Transfer Sistemi (AKTS-ECTS) Diploma Eki
IŞIK Üniversitesi & Bologna Süreci
Uluslararası Gelişmeler: 2012 Bükreş Bakanlar Zirvesi Sonuçları
Sunum transkripti:

Bologna Süreci Değerlendirme Raporu: Türkiye örneği Yasemin Yağcı Uluslararası Yükseköğretim Araştırmaları Merkezi Kassel Üniversitesi 12 Şubat 2010 Ankara

İçerik Türkiye‘de Bologna Süreci reformlarının derece sistemi, hareketlilik, kalite güvencesi, sosyal boyut açısından değerlendirilmesi Sonuç yerine: yüksek performanslı sistemler

Stratejik Operasyonel Araçlar Hedefler hedefler İki aşamalı derece sistemi Modüler yapı ve seçmeli dersler Aşamalı derece sistemi ve müfredat reformu AKTS Hareketliğin artması Lizbon Tanıma Sözleşmesi Diploma eki Kredi ve bursların nakledilebilirliği Hareketlilik ve tanıma Kalite değerlendirme sistemleri Yükseköğretime katılımda eşitlik ve hakkaniyet Kalite güvencesi Esnek giriş şartları Yeterlilikler çerçevesi Esnek öğrenme yolları Sosyal boyut Finansal destek Öğrenci hizmetleri

Neden Türkiye? Operasyonel hedeflerin pek çoğunu gerçekleştirmiş Stratejik hedeflerin ise bir kısmını gerçekleştirmiş Bologna Sürecinin en büyük yükseköğretim sistemlerinden birisi

Derece sistemleri: hedefler İki /üç aşamalı derece sistemine geçiş Modüler yapının benimsenmesi ve seçmeli derslerin makul bir düzeyde sunulması AKTS benzeri kredilendirme sisteminin kullanılması Kredilerin öğrenim çıktıları, öğrenci yükü ve ulusal yeterlilikler çerçevesi ile ilişkilendirilmesi

Derece sistemleri: değerlendirme Tüm AYA sistemleri iki dereceli sisteme geçmiştir. Çoğu AYA sisteminde bazı alanlar (örn. tıp, diş hekimliği, veteriner hekimliği ve eczacılık programları) 2 aşamalı derece sistemin dışında bırakılmıştır Modüler modelin benimsenmesi yolunda çalışmalar devam etmektedir Programlarda genel olarak seçmeli ders oranı %25’ten azdır

Derece sistemleri: değerlendirme 42 ülkede AKTS ya kullanılmaktadır ya da ülkeler geçiş sürecindedir (Türkiye ve Ispanya) 6 ülke ise AKTS ile uyumlu ulusal kredilendirme sistemleri kullanılmaktadır Ancak 28 ülkede AKTS hemen tüm programlarda kullanılırken, Türkiye’nin de içinde bulunduğu 6 ülkede programların %75’inden azında AKTS kullanılmaktadır. Ancak 11 ülkede krediler hem öğrenim çıktılarına hem de öğrenci yüküne göre tanımlanmıştır. 20 ülkede ikisinden birisi, Türkiye’nin de içinde bulunduğu 10 ülke de ise kontak saatleri temel kriterdir.

Hareketlilik/Tanıma: hedefler Lizbon Tanıma Sözleşmesi’nin onaylanması Diploma ekinin kullanılması Kredi ve bursların nakledilebilirliğinin sağlanması

Hareketlilik/Tanıma: değerlendirme Türkiye’nin de içinde bulunduğu 44 ülke Lizbon Tanıma Sözleşmesini onaylamıştır. Diploma eki hemen tüm ülkelerde otomatik ve ücretsiz olarak verilmektedir. Türkiye‘de ise istek üzerine ve sadece ilk nüshası ücretsiz olarak verilmektedir. 23 ülkede krediler, 20 ülkede burslar nakledilebilir niteliktedir. Türkiye‘de ise bu sadece krediler için mümkündür.

Stratejik bir hedef olarak hareketlilik Peki bu yapısal reformların ‚Türkiye‘de öğrenci hareketliliğine etkisi ne olmuştur? 1999-2006 yıllarında giden öğrenci oranı 0,8 gelen öğrenci oranı ise 0,1 azalmıştır. (EURO Stat 2006)

Kalite güvencesi: hedefler Karşılaştırılabilir kalite güvencesi sistemlerinin geliştirilmesi Avrupa‘da kalite güvencesi sistemleri ağını oluşturmak ve yaygınlaştırmak Avrupa ve Ulusal Yeterlilikler Çerçevelerinin oluşturulması

Kalite güvencesi: değerlendirme YÖDEK‘in kurulması ile operasyonel hedefler büyük ölçüde gerçekleştirilmiştir MÜDEK örneği Ancak, Düzenli iç ve dış değerlendirme süreçleri üniversitelerin pek azında gerçekleştirilmektedir Türkiye‘de Avrupa Yeterlilikler Çerçevesi ile uyumlu bir çerçevenin oluşturulmasına yönelik çalışmalar sürmektedir

Sosyal boyut: hedefler Esnek giriş koşulları Esnek öğrenme yolları Kapsamlı ve kaliteli öğrenci hizmetleri (konaklama, yemek, ulaşım, vs.) Finansal yardım (doğrudan ve dolaylı)

Sosyal boyut: değerlendirme ÖSYS uygulaması 25 ülkede yaygın (non-formal) ve sargın eğitim (informal) yollardan yükseköğretime erişmek ya da muafiyet almak mümkün. 11 ülkede de bu yönde çalışmalar mevcuttur. Ancak, Türkiye’nin de içinde bulunduğu 8 ülkede bu yol tamamen kapalıdır. Esnek öğrenme yollarından en yaygın olarak kullanılanları haftasonu/akşam kursları ve açık öğretimdir. Barınma, yemek, sağlık ve danışmanlık hizmetleri yaygın olarak KYK ve üniversiteler tarafından sağlanmaktadır

Sosyal boyut: finansal destek Kaynak: Orr 2008, OECD 2005 ve 2006 ve IMF 2009 verilerinden uyarlanmıştır

Stratejik bir hedef olarak sosyal boyut Cinsiyete göre: Bayan öğrenci oranı Bayanların nüfustaki oranı Sosyo-ekonomik gruplara göre: = 0,87 Üniversite mezunu (ISCED 5-6) İlköğretim mezunu (ISCED 0-2) Mavi yakalılar Anne 3,08 1,19 0,30 Baba 2,81 0,55 0,71 Kaynak: Orr et al. 2008, EURO Student III 2005-2008

Yüksek performanslı sistemler Ulusal düzey ile Avrupa/Bologna düzeyi arasında güçlü bir iletişimin olması Karar alma ve uygulama süreçlerinin aktif katılımla gerçekleşmesi Ulusal düzeydeki reform ihtiyacı Varolan ulusal mekanizmaların Bologna modeliyle uyumlu olması Destekleyici mekanizmaların varlığı (örn. Finansal destek, gerekli yasal düzenlemeler, yükseköğretim dışındaki alanlarda da gerekli değişikliklerin yapılması, iletişim ve bilgi değişimi) Sürekli bir değerlendirme ve izleme sisteminin varlığı, bunun için de düzenli veri toplanması

Kaynaklar Bologna Süreci Ulusal Eylem Planları 2005-2007 & 2007-2009 EURO Stat Education and Training Statistics Eurydice 2007 Focus on the Structure of Higher Education in Europe – 2006/07: National Trends in the Bologna Process. Eurydice/European Comission: Brussels  Huisman, J., Witte, J, and File JM (2006) The Extent and Impact of Higher Education Curricular Reform Across Europe. Final Report to the Directorate General for Education and Culture of the European Commission. CHEPS: Enschede. OECD Stat 2006 “Education and Training” Statistics OECD 2008 Education at a Glance 2008. Orr et al 2008 Social and Economic Conditions of Student Life in Europe. W. Bertelsmann Verlag GmbH & Co. KG, Bielefeld. The European University Association 2007 Trends V: Universities Shaping the European Higher Education Area. European University Association asbi: Brussels The International Monetary Fund 2009 “World Economic Outlook Database” 

Teşekkürler…