Arz ve Talep Barış Serkan Kopurlu.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Arz ve Talep Barış Serkan Kopurlu.
Advertisements

Arz ve Talep Esnekliği ve Eğrileri
Talep Esneklikleri.
ders 3 esneklİk Mankiw 2007, BL. 5
Bazı Kavramlar Piyasa, Pazar (Market) Talep (Demand) Arz (Supply)
Bölüm 3 Talep, Arz ve Piyasa
Piyasa Dengesi ve Devlet Müdahaleleri.
Esneklik (elastisite) ve Uygulamaları
Esneklik Kavramı Bir önceki bölümde bir malın talep edilen miktarını belirleyen bir takım etkenler bulunduğunu belirtmiş, bu etkenlerdeki değişimlerin.
htpp://kisi.deu.edu.tr/dilek.seymen
ARZ VE TALEP I: PİYASALAR NASIL İŞLER?
FAİZ ORANI DAVRANIŞI.
Bölüm 5 Tüketici Tercihi ve Talep
9. BÖLÜM Faktör Piyasası-1.
Temel Ekonomi - Prof. Dr. Tümay ERTEK
Mal Piyasasında Üretim ve Fiyatlandırma
ECON 101 İKTİSADA GİRİŞ Prof. Dr. Nejat Erk.
ÇEVRESEL PROBLEMLERİN ÇÖZÜMÜNDE EKONOMİK ANALİZLER
Üretim faktörleri Üretim faktörleri: Mal ve hizmetleri elde etmek için kullanılan kaynaklar Emek: İnsanların mal ve hizmet üretiminde sarf ettikleri bedensel.
ULUSLARARASI İKTİSAT DERS-6 SLAYT GÖSTERİSİ
Tam Rekabet Tam rekabet piyasasının dört özelliği:
FİRMA DAVRANIŞI VE ENDÜSTRİYEL ORGANİZASYON
Tüketici tercihinde 4 ana unsur
CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.
OHT 2.1 Griffiths and Wall: Economics for Business and Management, 2nd edition© Pearson Education Limited 2008 Talep, Gelir ve Tüketim Davranışları.
DEÜ.İİBF-İktisat Bölümü
Anahtar Terimler Piyasa Talep Arz Denge fiyatı
Toplam Talep ve Toplam Arz.
Ünite 4 GELİR ve ÜCRET DÜZEYİNİN BELİRLENMESİ:TOPLAM TALEP-TOPLAM ARZ (AD-AS) MODELİ.
Bölüm 14 Bilişim (Bilgi) Teknolojileri Information Technology.
Üretim ve Maliyetler.
6. BÖLÜM Tam Rekabet Piyasası ve Firma Dengesi
htpp://kisi.deu.edu.tr/dilek.seymen
Bazı terimler Gelir Maliyetler Karlar
5 Esneklik BÖLÜM İÇERİĞİ Talebin Fiyat Esnekliği
CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.
CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.
Bazı anahtar terimler Piyasa Talep Arz Denge fiyatı
CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.
Doç. Dr. Ahmet UĞUR İnönü Üniversitesi İktisat Bölümü.
Doç. Dr. Ahmet UĞUR İnönü Üniversitesi İktisat Bölümü
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
Mikroiktisat: Teori ve Uygulama Bölüm 2 Arz ve Talep
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
HÜKÜMETLERİN FİYAT KONTROLLERİ
EŞ ÜRÜN ANALİZİ.
TALEP (demand).
Bölüm 6. Tüketici Dengesi Analizi Bölüm 7. Üretici Dengesi Analizi
TALEP DOÇ. DR. AHMET UĞUR.
PİYASA DENGESİ DOÇ. DR. AHMET UĞUR.
ARZ DOÇ. DR. AHMET UĞUR.
Adnan Menderes Üniversitesi Aydın İktisat Fakültesi Ekonomi ve Finans Bölümü Ekonomi I Ders notları 4.hafta ders notları Yrd.Doç.Dr. Öznur Özdamar
GENEL OLARAK TALEP Turizm talebine geçmeden önce iktisatta talep kavramının nasıl ele alındığına bakmakta yarar var. Talebi incelememizin temel nedeni.
Üçüncü Bölüm Talebin Arka Planı: Tüketici Teorisi.
PART I Introduction to Economics © 2012 Pearson Education Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft CASE FAIR OSTER.
 Bölüm 5: Talep Teorisi Kaynak: Yönetim Ekonomisi – Prof. Dr. İ. Özer Ertuna.
 Bölüm 8: Piyasa Koşulları ve Kârı Ençoklama Kaynak: Yönetim Ekonomisi – Prof. Dr. İ. Özer Ertuna.
ARZ VE TALEP.
PİYASA DENGESİ Doç.Dr.Gülbiye Y. YAŞAR.
Milli Gelir ve Fiyatların Genel Düzeyi: Toplam Talep ve Toplam Arz
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
ARZ, ARZ FONKSİYONU VE ARZ EĞRİSİ
Turizmde Arzı ve Talep Esneklikleri Öğr.Gör.Zeynep Sıla ÖZŞEN
MAKRO İKTİSAT I BÖLÜM 9 UZUN DÖNEMDE HASILA VE FİYAT DÜZEYİ: KLASİK MAKRO MODEL YRD. DOÇ. DR. OKTAY KIZILKAYA.
Bölüm 3 Talep, Arz ve Piyasa
3 Talep, Arz ve Piyasa Dengesi BÖLÜM İÇERİĞİ
BÖLÜM 2: TALEP VE TÜKETİM TEORİSİ
İKTİSADA GİRİŞ I DERS 4 Y.Doç.Dr.Umut Öneş.
MAKRO İKTİSAT II BÖLÜM 13-1 TOPLAM ARZ VE TOPLAM TALEP: MAKRO DENGE
Sunum transkripti:

Arz ve Talep Barış Serkan Kopurlu

Tüketici Dengesi Jazz Club Toplam Fayda Marjinal Fayda Fiyat MF/P 1 12 22 3 28 4 32 5 34 6 (1) BASKETBALL GAMES 21 33 42 48 51

Tüketici Dengesi

Tüketici Dengesi QB Utils MUB MUB/PB 1 15 2 23 3 30 4 35 5 38 6 40.5 7 42.5 8 44 9 45 10 45.75 11 46.25 12 46.5 QA Utils MUA MUA/PA 1 40 2 70 3 90 4 100 5 105 6 107

Talep İktisat teorisinde belirli bir dönemde farklı fiyatlardan tüketicilerin satın almak istedikleri ve satın alma gücüyle desteklenmiş mal ve hizmet miktarına talep denir Malın kendi fiyatı Tüketicinin geliri İlişkili malların fiyatları Tüketicinin zevk ve tercihleri Tüketicinin beklentileri Ceteris Paribus

Talep Kanunu bir mala olan talep miktarı ile malın kendi fiyatı arasında ters orantılı bir ilişki vardır. Bu ilişki Talep Kanunu olarak adlandırılır

Talep Tablosu & Talep Eğrisi

Tüketici Gelirinin Değişmesi tüketicinin aylık geliri attığında tüketicilerin o mala olan talebi de artıyorsa bu mallara normal mal diyoruz. tüketiciler gelirleri arttıkça belirli mallara olan taleplerini azaltabilirler. Bu mallara ise düşük mal diyoruz.

İlişkili Malların Fiyatlarının Değişmesi Eğer farklı mallar bir ihtiyacı gidermede birlikte kullanılıyorsa bu malları tamamlayıcı mallar olarak adlandırıyoruz. Eğer bir ihtiyacı gidermede farklı mallar birbirlerinin yerine kullanılabiliyorsa bumallara ikame mallar diyoruz.

Zevk ve Tercihler Farklı cinsiyetlerde, farklı yaş gruplarında, farklı eğitim düzeylerinde, farklı sosyal ve kültürel çevrelerde bireylerin zevk ve tercihlerinin de farklılaşması doğaldır. Tüketicilerin zevk ve tercihlerinin bir mala doğru yönelmesi o malın talep eğrisini sağa doğru kaydırır.

Tüketici Beklentileri Gelecekte malın fiyatının artması bekleniyorsa, mala olan bu dönemdeki talep artar. tüketicilerin gelirleri konusundaki beklentileri de mal ve hizmetlere olan talebi etkiler

Piyasa Talep Eğrisi

ARZ bir malı üreten üreticinin belirli bir dönemde belirli bir fiyattan satmak istediği ürün miktarına piyasaya arz edilen miktar denir. Malın kendi fiyatı Üretim girdilerinin fiyatları Üretim sürecinde bu malla ilişkili olan diğer malların fiyatları Teknoloji Üreticinin beklentileri

Arz Edilen Miktar ve Malın Kendi Fiyatı bir malın kendi fiyatı ile piyasaya arz edilmek istenen miktar arasında doğru yönlü bir ilişki vardır. Fiyat artarsa arz edilen miktar da artar. Bu ilişkiye iktisat teorisinde Arz Kanunu adı verilir.

Arz Tablosu ve Arz Eğrisi

Üretim Girdilerinin Fiyatları Doğal olarak girdi fiyatlarındaki bir artış üreticinin maliyetlerini de artıracağından her fiyat düzeyinde üreticilerin arz etmek isteyecekleri ürün miktarı daha az olacaktır.

Üretilen Diğer Malların Fiyatları Bir malın üretiminde kullanılan üretim girdileri ve tekniklerle pek çok farklı mal üretilebilir. Örneğin buğday ve arpa üretimde birbirlerine çok kolaylıkla ikame edilebilir iki üründür. Eğer arpa fiyatları artıyorsa üreticiler arpa üretmeye yönelip, buğday arz etmekten vazgeçebilirler.

Teknoloji Diğer tüm değişkenler sabitken üretim maliyetlerini azaltan bir teknolojik yenilik üreticilerin kârlarını artırır ve her fiyat düzeyinde üreticilerin daha fazla mal arz etmelerine yol açar.

Üreticilerin Beklentileri Üreticilerin malın gelecekteki fiyatı konusundaki beklentileri bu dönemde arz etmek istedikleri mal miktarını da belirler. Tavuk eti örneğimize dönersek, gelecek dönemlerde tavuk fiyatlarının düşmesini bekleyen bir üretici bu dönemde fiyatlar henüz düşmeden daha fazla tavuk arz etmek isteyecek, bu durumda arz eğrisi sağa kayacaktır.

Piyasa Arz Eğrisi

PİYASA DENGESİ Bir piyasada dengenin oluşması arz ve talebin bir araya gelmesiyle mümkün olur. Talep Fazlası Arz Fazlası

Piyasa Dengesi

Talebin Değişmesi

Arzın Değişmesi

Arzın ve Talebin Eş Anlı Değişmesi

Yumurta Piyasasında Sağlık Bakanlığı’nın, yumurta tüketimin kalp krizini tetiklediğini açıklaması Sucuk fiyatının düşmesi Tavuk yemi fiyatının yükselmesi Yumurtalı salataların trend olması Nakliye esnasında kırılmaları engelleyen paketleme teknolojsinin geliştirilmesi

Esneklik İktisat teorisinde bir değişkenin bir başka değişkene ne kadar duyarlı olduğunun ölçüsü olarak esneklik kavramı kullanılır

Talebin Fiyat Esnekliği

Özel Durumlar

Çapraz Esneklik

Gelir Esnekliği

Arz Esnekliği