TÜRKÇEDE BİLİMSEL METİNLER: Bir Söylem Türü
● Importance of communication ● Genre (tür) as a medium of communication ● Genre: A distinctive category of discourse of any type, spoken or written. ● Genre – discourse analysis relationship ● Examples of genre: newspapers, poetry, journals, articles, scintific texts etc
ACADEMIC TEXTS ● Authentic genre in literature ● Represent one of the main genres in text-type studies with its prototypical and cultural features for the purposes of making cross-cultural comparisons and revealing text patterns belonging to various languages ● Investigate grammatical categories ● Have their own distinctive style, rules and techniques ● Purpose: convey information and represent how a study is designed, conducted and concluded
TÜRKÇE BİLİMSEL METİNLERİN GİRİŞ VE SONUÇ BÖLÜMLERİNDE KULLANILAN YÜKLEM TÜRLERİNİN DERLEM TEMELLİ İNCELENMESİ
RESEARCH QUESTIONS ● Predicates ● Frequency ● Similarities and differences ● Academic genre
LIMITATIONS ● 3 domains: humanities, fundamentals, applied ● 15 disciplines: linguistics biology education philosophy physics engineering economy statistics medicine psychology chemistry sociology mathematics history tourism ● 5 years: ● words
ARTICLES (Hum, Tourism, 2005, intro)
ARTICLES(Hum,Psychology,2009, conc)
ARTICLES (Fund, Statis, 2008, intro)
ARTICLES(Fund, Math, 2007, conc)
ARTICLES (App, Edu, 2009, intro)
ARTICLES (App, Engi, 2007, conc)
FINDINGS Verb NounAdjective Adverb (34.255) (7892) (840) (21) edilmiştir değildir önemlidirkuşkusuzdur görülmektedir sahiptir mümkündür erkendir göstermektedir biridir yüksektir sanki bulunmuştur konusudur gereklidir elbette olmuştur gerçekleştirilmiştir ilişkilidir aslında gerekmektedir birisidir zordur kuşkusuz etmektedir durumdur uyumludur işte olmaktadır niteliktedir büyüktür sonundadır bulunmaktadır düşüktür farklıdır mesela görülmüştür durumundadır geçerlidir olabilir gerçektir kaçınılmazdır belirlenmiştir konudur zorundadır yapılmıştır şeklindedir zorunludur saptanmıştır içindedir yaygındır olacaktır sonucudur sorumludur
FINDINGS Hum-introFund-introApp-intro olmuşturedilmiştirolmaktadır görülmektedirdenirgörülmektedir etmektedirkullanılmaktadıredilmiştir bulunmaktadıryapılmıştıryapılmıştır olmaktadırincelenmiştirkullanılmaktadır Hum-conc Fund-conc App-conc görülmektediredilmiştirbulunmuştur göstermektedirgörülmektedirgöstermektedir gerekmektedirverilmiştirgörülmektedir edilmiştirgöstermektedirgörülmüştür olmuşturediliredilmiştir
CARS (Create A Research Space) (Araştırma Alanı Yarat Modeli) Swales, 1990
The Create A Research Space (CARS) Model, J. Swales (Edim) Move 1 Establishing a territory (Adım) Step 1 Claiming centrality and/or Step 2 Making topic generalization(s) and/or Step 3 Reviewing items of previous research Move 2 Establishing a niche Step 1A Counter-claiming or Step 1B Indicating a gap or Step 1C Question-raising or Step 1D Continuing a tradition Move 3 Occupying the niche Step 1A Outlining purposes or Step 1B Announcing present research Step 2 Announcing principal findings Step 3 Indicating Research Article structure
CARS Model-Conclusion Background information Statement of results (Un)expected outcome Reference to previous research Explanation Exemplification Deduction and Hypothesis Recommendation
alan* makale çapraztablosu (?) makale Toplam GirişSonuç AlanİnsanSayı (?) % alan47,0%53,0%100,0% % makale49,3%43,8%46,2% % toplam21,7%24,5%46,2% temelsayı % alan43,2%56,8%100,0% % makale20,5%21,2%20,9% % toplam9,0%11,8%20,9% uygulamalısayı % alan40,4%59,6%100,0% % makale30,2%35,0%32,9% % toplam13,3%19,6%32,9% Toplamsayı % alan44,1%55,9%100,0% % makale100,0% % toplam44,1%55,9%100,0% 23
Giriş Bölümü AdımlarıİnsanTemelUygulamalı Önem belirtme Konu ile ilgili genellemeler Alanyazını değerlendirmesi Karşı sav geliştirme403 Araştırma eksikliği belirtme544 Sorun belirtme Araştırma geleneğini sürdürme694 Amaç belirtme Araştırma konusunu sunma Ana bulguları belirtme1995 Makale yapısını belirtme
Sonuç Bölümü AdımlarıİnsanTemelUygulamalı Önbilgi Bulgular Beklen(mey)en Sonuçlar Alanyazını Taraması Açıklama Örnekleme3388 Çıkarım ve Varsayımlar Öneriler
CONCLUSION ● verb > noun > adjective > adverb ● passive + -DIr (görülmektedir) ● differences between domains ● effective in constructing academic genre 26