TÜRKÇEDE BİLİMSEL METİNLER: Bir Söylem Türü. ● Importance of communication ● Genre (tür) as a medium of communication ● Genre: A distinctive category.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
University of Pennsylvania English Language Programs English Language Programs.
Advertisements

MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ ABET TOPLANTISI, 27 Ocak 2014 MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ ABET BÖLÜM TEMSİLCİLERİ TOPLANTISI 27 Ocak 2014.
Our majors… • study literatures and languages in an interdisciplinary and comparative context • engage in historically self- reflective and multi-culturally.
el ma 1Erdoğan ÖZTÜRK ma ma 2 Em re 3 E ren 4.
“Sen ne iş yapıyorsun?” Professions talebe U4  .
Değişkenler ve bellek Değişkenler
Everyday objects ● Possession
Sentence structure and phrase structure
T.C. İNÖNÜ ÜNİVERSİTESİ Arapgir Meslek YÜKSEKOKULU
“BE” fiilinin Şimdiki ve geçmiş zamandaki şekilleri
JOUR 384 Online Journalism
Copyright © 2014, Anadolu Sigorta. Tüm hakları saklıdır. Profitability Challange in Casco – Putting Demand into Work İstanbul,
Today’s Lesson By the end of this lesson you should be able to greet Each other in Turkish.
Gerekli olduğunda insanlara ulaşın Yer Uzantıları Reach prospective customers at important moment with location extensions. Location Extentions.
1 2 HE in General …………… EM…………… EM Projects …………….. VenueVenue MEU KYK Info on EM in General Yüksek Lisans ve Doktora Programları İçin Hareketlilik.
Cekirdegin Yapisi.
Alakalı müşterileri hedefleyin. Google ile Yeniden Pazarlama Remarketing with Google. Target customers who are already showing interest in your business.
Atlayarak Sayalım Birer sayalım
Diferansiyel Denklemler
Zamana Bağımlı Olmayan Doğrusal (LTI) Sistemlerin Frekans Tepkileri
History of Banking Law.
SALES OF PERSONAL PROPERTY. Commercial sales Installment sales Sales by sample DOMESTIC LAW TURKISH CODE OF OBLIGATIONS, 6098 (Swiss Law) TURKISH COMMERCIAL.
ETKİN OKUMA. ETKİN NOT ÇIKARMA KAYNAK Trakya Çevre Düzeni Planı Raporu, İstanbul: ….., ALINTI – NOT OSB’nin toplam kapasitesinin %...’ı boş. Sf.28.
D-… NASIL YAZMALI?.
Google Display Network Targeting options.
Araştırmacı Öğretmenler Ebru Mugaloglu
BİL 133 – Algoritma ve Programlama I
Orta Öğretimden Üniversiteye Gelen Öğrencilerin Temel Bilgisayar Bilgilerinin İl ve Bölge Bazında İncelenmesi: Karadeniz Teknik Üniversitesi Uygulaması.
talebe Turkish Lessons for Foreigners  Introduction talebe is a beginner-level Turkish language course for young and adult learners.
KIR ÇİÇEKLERİM’ E RakamlarImIz Akhisar Koleji 1/A.
University Entrance System in Turkey/Türkiye’de Üniversiteye Giriş Sistemi Prepared by Yasin Tunç A Deep Approach to Turkish Teaching and Learning Wisconsin.
KHDAK'de İndüksiyon Tedavisi Sonrası Yeniden Evrelemede Cerrahi
The Science of the Smallest and the Largest
HİSTOGRAM OLUŞTURMA VE YORUMLAMA
Prof. Dr. Leyla Küçükahmet
Doç. Dr. Yasemin KIRKGÖZ Yabancı Diller Böl. Bşk.
HAZIRLAYAN:SAVAŞ TURAN AKKOYUNLU İLKÖĞRETİM OKULU 2/D SINIFI
Kemal Kaya Dr. of Veterinary Medicine Travel Writer, Blogger Education Maltepe University Economic and Managerial and Social Sciences, Marketing MBA Istanbul,
Fikri Akdeniz Fikri Akdeniz Çağ University Department of Mathematics and Computer Science TURKEY 23rd IWMS,Ljubljana, Slonenia 11 June, 2014.
Yaşam Boyu Öğrenme Prof. Dr. Ali ŞEN Akdeniz KARPAZ Üniversitesi A person establishes his/her own life with his abilities and willpower! To Our Dear.
Yapı Kullanım Alıştırmalar
Factoring agreement is the agreement which includes any or all of the following functions: The collection, the keeping of the borrower and customer records.
Müşterilerle Beraber Değer Yaratmak M. Tolga Akçura Kurucu Ortak.
Rules and regulations Feeling = SENSE !!! FORCE!!! takviye ask Incident= 1 event /co= together.
I ASİMO I ASİMO PREPARED: CENGİZ MURAT TEKİNBÜĞRÜ English Course Presentation TURKEY Mechatronics Engineering at SAKARYA UNIVERSITY PREPARED: CENGİZ.
HABTEKUS' HABTEKUS'08 3.
4 X x X X X
Mukavemet II Strength of Materials II
Bilişim Enstitüsü ++ Bilişim Enstitüsü ++ Bilişim Enstitüsü ++ Bilişim Enstitüsü ++ Bilişim Enstitüsü ++ Bilişim Enstitüsü ++ Bilişim Enstitüsü C ++ Nesne.
Strateji Geliştirme Başkanlığı 1 DÜNYA EKONOMİSİ REEL SEKTÖR.
Bir bölme işleminde bölen 8,Bölüm 7, kalan 1ise bölünen Kaçtır?
1 DEĞİŞMEYİN !!!
Test : 2 Konu: Çarpanlar ve Katlar
Past tense ● Time expressions
1 (2009 OCAK-ARALIK) TAHAKKUK ARTIŞ ORANLARI. 2 VERGİ GELİRLERİ TOPLAMIDA TAHAKKUK ARTIŞ ORANLARI ( OCAK-ARLIK/2009 )
Çocuklar,sayılar arasındaki İlişkiyi fark ettiniz mi?
Toplama Yapalım Hikmet Sırma 1-A sınıfı.
SAYILAR NUMBERS. SAYILAR 77 55 66 99 11 33 88.
ÖĞR. GRV. Ş.ENGIN ŞAHİN BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİSİ.
Diferansiyel Denklemler
CONDITIONAL SENTENCES
MIDDLE SCHOOL I-SEARCH Research Paper... Product.... Presentation...
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
News You Can Use Homework A Peek at Our Week Upcoming Events
Chapter 5 – Balancing of accounts
9.2 Operant Conditioning “Everything we do and are is determined by our history of rewards and punishments.” –BF Skinner Operant Conditioning: learning.
What is dna? Mrs. Fletcher – Oct
WTP: Energy efficiency improvements
HIGHLIGHTS Fully Built Out Restaurant in busy Publix Anchored Center!
Core Competencies Communication - Critical Thinking - Creative Thinking - Positive Personal & Cultural Identity - Personal Awareness & Responsibility.
Sunum transkripti:

TÜRKÇEDE BİLİMSEL METİNLER: Bir Söylem Türü

● Importance of communication ● Genre (tür) as a medium of communication ● Genre: A distinctive category of discourse of any type, spoken or written. ● Genre – discourse analysis relationship ● Examples of genre: newspapers, poetry, journals, articles, scintific texts etc

ACADEMIC TEXTS ● Authentic genre in literature ● Represent one of the main genres in text-type studies with its prototypical and cultural features for the purposes of making cross-cultural comparisons and revealing text patterns belonging to various languages ● Investigate grammatical categories ● Have their own distinctive style, rules and techniques ● Purpose: convey information and represent how a study is designed, conducted and concluded

TÜRKÇE BİLİMSEL METİNLERİN GİRİŞ VE SONUÇ BÖLÜMLERİNDE KULLANILAN YÜKLEM TÜRLERİNİN DERLEM TEMELLİ İNCELENMESİ

RESEARCH QUESTIONS ● Predicates ● Frequency ● Similarities and differences ● Academic genre

LIMITATIONS ● 3 domains: humanities, fundamentals, applied ● 15 disciplines: linguistics biology education philosophy physics engineering economy statistics medicine psychology chemistry sociology mathematics history tourism ● 5 years: ● words

ARTICLES (Hum, Tourism, 2005, intro)

ARTICLES(Hum,Psychology,2009, conc)

ARTICLES (Fund, Statis, 2008, intro)

ARTICLES(Fund, Math, 2007, conc)

ARTICLES (App, Edu, 2009, intro)

ARTICLES (App, Engi, 2007, conc)

FINDINGS Verb NounAdjective Adverb (34.255) (7892) (840) (21) edilmiştir değildir önemlidirkuşkusuzdur görülmektedir sahiptir mümkündür erkendir göstermektedir biridir yüksektir sanki bulunmuştur konusudur gereklidir elbette olmuştur gerçekleştirilmiştir ilişkilidir aslında gerekmektedir birisidir zordur kuşkusuz etmektedir durumdur uyumludur işte olmaktadır niteliktedir büyüktür sonundadır bulunmaktadır düşüktür farklıdır mesela görülmüştür durumundadır geçerlidir olabilir gerçektir kaçınılmazdır belirlenmiştir konudur zorundadır yapılmıştır şeklindedir zorunludur saptanmıştır içindedir yaygındır olacaktır sonucudur sorumludur

FINDINGS Hum-introFund-introApp-intro olmuşturedilmiştirolmaktadır görülmektedirdenirgörülmektedir etmektedirkullanılmaktadıredilmiştir bulunmaktadıryapılmıştıryapılmıştır olmaktadırincelenmiştirkullanılmaktadır Hum-conc Fund-conc App-conc görülmektediredilmiştirbulunmuştur göstermektedirgörülmektedirgöstermektedir gerekmektedirverilmiştirgörülmektedir edilmiştirgöstermektedirgörülmüştür olmuşturediliredilmiştir

CARS (Create A Research Space) (Araştırma Alanı Yarat Modeli) Swales, 1990

The Create A Research Space (CARS) Model, J. Swales (Edim) Move 1 Establishing a territory (Adım) Step 1 Claiming centrality and/or Step 2 Making topic generalization(s) and/or Step 3 Reviewing items of previous research Move 2 Establishing a niche Step 1A Counter-claiming or Step 1B Indicating a gap or Step 1C Question-raising or Step 1D Continuing a tradition Move 3 Occupying the niche Step 1A Outlining purposes or Step 1B Announcing present research Step 2 Announcing principal findings Step 3 Indicating Research Article structure

CARS Model-Conclusion Background information Statement of results (Un)expected outcome Reference to previous research Explanation Exemplification Deduction and Hypothesis Recommendation

alan* makale çapraztablosu (?) makale Toplam GirişSonuç AlanİnsanSayı (?) % alan47,0%53,0%100,0% % makale49,3%43,8%46,2% % toplam21,7%24,5%46,2% temelsayı % alan43,2%56,8%100,0% % makale20,5%21,2%20,9% % toplam9,0%11,8%20,9% uygulamalısayı % alan40,4%59,6%100,0% % makale30,2%35,0%32,9% % toplam13,3%19,6%32,9% Toplamsayı % alan44,1%55,9%100,0% % makale100,0% % toplam44,1%55,9%100,0% 23

Giriş Bölümü AdımlarıİnsanTemelUygulamalı Önem belirtme Konu ile ilgili genellemeler Alanyazını değerlendirmesi Karşı sav geliştirme403 Araştırma eksikliği belirtme544 Sorun belirtme Araştırma geleneğini sürdürme694 Amaç belirtme Araştırma konusunu sunma Ana bulguları belirtme1995 Makale yapısını belirtme

Sonuç Bölümü AdımlarıİnsanTemelUygulamalı Önbilgi Bulgular Beklen(mey)en Sonuçlar Alanyazını Taraması Açıklama Örnekleme3388 Çıkarım ve Varsayımlar Öneriler

CONCLUSION ● verb > noun > adjective > adverb ● passive + -DIr (görülmektedir) ● differences between domains ● effective in constructing academic genre 26