Rahman ve Rahim Olan Allah’ın Adıyla TEKASÜR SURESİ
اَلْهٰیكُمُ التَّكَاثُرُ ﴿١ TEKASÜR SURESİ اَلْهٰیكُمُ التَّكَاثُرُ ﴿١ 1 Çoğaltma tutkusu sizi oyalayıp durdu, حَتّٰى زُرْتُمُ الْمَقَابِرَ ﴿٢ 2 Ta ki siz mezarlıklara (2) varıncaya dek.
كَلَّا سَوْفَ تَعْلَمُونَ ﴿٣ TEKASÜR SURESİ كَلَّا سَوْفَ تَعْلَمُونَ ﴿٣ 3 Ama hayır! Vakti gelince, gerçeği (burada) öğreneceksiniz; ثُمَّ كَلَّا سَوْفَ تَعْلَمُونَ ﴿٤ 4 O da olmadı, o zaman vakti gelince gerçeği (orada) öğreneceksiniz.
كَلَّا لَوْ تَعْلَمُونَ عِلْمَ الْيَقٖينِ ﴿٥ TEKASÜR SURESİ كَلَّا لَوْ تَعْلَمُونَ عِلْمَ الْيَقٖينِ ﴿٥ 5 Yoo, eğer bu (tutkunun neye mal olduğunu) tam kavramış olsaydınız, لَتَرَوُنَّ الْجَحٖيمَ ﴿٦ 6 Elbet (dünyayı) cehenneme (çevirdiğinizi) de görürdünüz;
ثُمَّ لَتَرَوُنَّهَا عَيْنَ الْيَقٖينِ ﴿٧ TEKASÜR SURESİ ثُمَّ لَتَرَوُنَّهَا عَيْنَ الْيَقٖينِ ﴿٧ 7 (Tutun ki burada göremediniz), ama daha sonra (âhirette) onu zaten gözlerinizle göreceksiniz; ثُمَّ لَتُسْپَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعٖيمِ ﴿٨ 8 Nihayet o gün, ebedi nimetlerden vaz geçip (geçici nimetlere yönelmenizden) dolayı hesaba çekileceksiniz.
TEKASÜR SURESİ Nuzul Sıra 16 Ayet Sayısı 8 Nuzul Yılı 2 Mushaf Sıra SURENİN KİMLİĞİ TEKASÜR SURESİ Nuzul Sıra 16 Ayet Sayısı 8 Nuzul Yılı 2 Mushaf Sıra 102
NÜZUL YERİ
TEKASÜR SURESİ KONUSU (3) 1. İnsanlığın en yaygın hastalığı; ‘’biriktirme tutkusu’’. 2. Yığdıkları altında ezilmek, kendini kaybetmek, varoluş amacını yitirmek. 3. Servet, hesabı sorulacak bir nimettir.
Rahman ve Rahim Olan Allah’ın Adıyla TEKASÜR SURESİ
اَلْهٰیكُمُ التَّكَاثُرُ ﴿١ 1 Çoğaltma tutkusu sizi oyalayıp durdu, TEKASÜR SURESİ اَلْهٰیكُمُ التَّكَاثُرُ ﴿١ 1 Çoğaltma tutkusu sizi oyalayıp durdu, Tekasür; Tutkuyla çoğaltmak manasındadır. Modern zamanların en yaygın hastalığı; güç tutkusudur. Bu tutkuya esir olan, sürekli biriktirir ve yığar. Çok malın kendisine her kapıyı açacağını düşünüyor. İnsanı dünyevileşme belasına karşı uyarıyor. Kınanan “çok mal” değil, mal az da olsa onu “çoğaltma tutkusudur.
اَلْهٰیكُمُ التَّكَاثُرُ ﴿١ 1 Çoğaltma tutkusu sizi oyalayıp durdu, TEKASÜR SURESİ اَلْهٰیكُمُ التَّكَاثُرُ ﴿١ 1 Çoğaltma tutkusu sizi oyalayıp durdu, İMTİHAN; Biriktirme, Sahip olma, Önceleme, Önemseme, Çok olmasını isteme; İnsanın içine yerleştirilmiş bir fitnedir, imtihandır.
اَلْهٰیكُمُ التَّكَاثُرُ ﴿١ 1 Çoğaltma tutkusu sizi oyalayıp durdu, TEKASÜR SURESİ اَلْهٰیكُمُ التَّكَاثُرُ ﴿١ 1 Çoğaltma tutkusu sizi oyalayıp durdu, Niçin Önümüze Böyle İmtihan Konmuştur; Allah, hayr olan çokluğa koşmakla, maddi çokluğa koşmayı ayrıştırmak için bizim önümüze bu imtihanı koymuştur. Bakalım bu biriktirme duygumuzu, Hayır biriktirmede mi kullanacağız, yoksa mal biriktirmede mi kullanacağız.
اَلْهٰیكُمُ التَّكَاثُرُ ﴿١ 1 Çoğaltma tutkusu sizi oyalayıp durdu, TEKASÜR SURESİ اَلْهٰیكُمُ التَّكَاثُرُ ﴿١ 1 Çoğaltma tutkusu sizi oyalayıp durdu, Neyi Çoğaltmamız lazım? İmanımızı, Kullanmak için ilmimizi, İnfakı, Yardımı, Cihadı, Daveti, İhlası, İbadetleri, Bunlar Kevser’dir, Çok Hayırdır.
اَلْهٰیكُمُ التَّكَاثُرُ ﴿١ 1 Çoğaltma tutkusu sizi oyalayıp durdu, TEKASÜR SURESİ اَلْهٰیكُمُ التَّكَاثُرُ ﴿١ 1 Çoğaltma tutkusu sizi oyalayıp durdu, Eğer Bunları (aşağıdakileri) Çoğaltırsak Ne Olur?; Mal çoğaltma, Bulunduğumuz yapıda amacımız adam çoğaltma, Bilgi çoğaltma, Makam çoğaltma, İçi boşaltılmış ibadet çoğaltma olursa, Bular bizi Allah’a yaklaştırmaz, uzaklaştırır. O zaman da mahrumiyet anlamına gelen EBTER oluruz.
اَلْهٰیكُمُ التَّكَاثُرُ ﴿١ 1 Çoğaltma tutkusu sizi oyalayıp durdu, TEKASÜR SURESİ اَلْهٰیكُمُ التَّكَاثُرُ ﴿١ 1 Çoğaltma tutkusu sizi oyalayıp durdu, İnsan Neden Tekasür Hastalığına Yakalanır? Zamanında yokluk çekmişse Tekasür’ü kendisine meşru görür. Gözleri sürekli başkalarının malındadır. (Taha 131: Kendilerini sınamak için verdiğimiz bu dünya hayatının aldatıcı parlaklığına gözlerini dikme. Zira senin Rabbinin sana verdiği nimet çok daha yararlı ve çok daha kalıcıdır.) Bu ayette Rabbimiz, başkalarının malına bakışımızı değiştiriyor. İnsan peşincidir; elde ettiği somut şeylerle yalancı haz duyar ve Ahiret’te Cennet hayatında tadacağı hazdan vaz geçer.
TEKASÜR SURESİ حَتّٰى زُرْتُمُ الْمَقَابِرَ ﴿٢ 2 Ta ki siz mezarlıklara varıncaya dek. İki mânaya birden gelebilir: Birincisi; “ölüp kabirlerinize girinceye dek”, İkincisi; “mezarlarınızı saymaya varıncaya dek”. Metnin iç bağlamı birincisini, nüzul sebebi rivayetleri ikincisini destekler.
TEKASÜR SURESİ حَتّٰى زُرْتُمُ الْمَقَابِرَ ﴿٢ 2 Ta ki siz mezarlıklara varıncaya dek. Çoklukla Övünmenin Sonucu: Çoklukla övünmenin ölünceye kadar devam etmesi, insanı Allah’a itaatten ve ibadetten alıkoyması anlamına gelmektedir. Kendileri bir şey yapmayıp da atalarının yaptığıyla övünenler de bu ayetler kapsamına girmektedir.
كَلَّا سَوْفَ تَعْلَمُونَ ﴿٣ TEKASÜR SURESİ كَلَّا سَوْفَ تَعْلَمُونَ ﴿٣ 3 Ama hayır! Vakti gelince, gerçeği (burada) öğreneceksiniz; ثُمَّ كَلَّا سَوْفَ تَعْلَمُونَ ﴿٤ 4 O da olmadı, o zaman vakti gelince gerçeği (orada) öğreneceksiniz. Zımnen: Eğer çoğaltma tutkusuna kapılarak körleşmeseydiniz, İşin hakikatini şimdi de öğrenebilirdiniz
TEKASÜR SURESİ كَلَّا سَوْفَ تَعْلَمُونَ ﴿٣ 3 Ama hayır! Vakti gelince, gerçeği (burada) öğreneceksiniz; Gerçeği, vakti gelince bu dünyada öğreneceksiniz. Biz de ölmeden önce, dünyanın her şey olmadığını yaşayarak ve yaşlandıkça öğreneceğiz. Yaşlandıkça, hırslarımız yok olmaya başladığında, ayaklarımız yere basmaya başladığında, dünyanın gerçekten geçici olduğunu kavrar ve o saatten sonra varlığımızın amacının derdine düşeriz.
TEKASÜR SURESİ ثُمَّ كَلَّا سَوْفَ تَعْلَمُونَ ﴿٤ 4 O da olmadı, o zaman vakti gelince gerçeği (orada) öğreneceksiniz. Bunu dünyada fark etmesiniz de Ahrette fark edeceksiniz. Oysa Vahiy, bu hale gelmeden bize gerekli uyarıyı yapmaktadır.
كَلَّا لَوْ تَعْلَمُونَ عِلْمَ الْيَقٖينِ ﴿٥ TEKASÜR SURESİ كَلَّا لَوْ تَعْلَمُونَ عِلْمَ الْيَقٖينِ ﴿٥ 5 Yoo, eğer bu (tutkunun neye mal olduğunu) tam kavramış olsaydınız, لَتَرَوُنَّ الْجَحٖيمَ ﴿٦ 6 Elbet (dünyayı) cehenneme (çevirdiğinizi) de görürdünüz; Zımnen: Eğer kavrasaydınız, çoğaltma tutkusunun sizi böyle oyalamasına izin vermezdiniz. ‘’Gerçek sandığınız gibi değil, Eğer kesin bilgi ile gerçeği bilmiş olsaydınız, mutlaka ateşi görürdünüz.’’
TEKASÜR SURESİ Dünyayı, Cehenneme Çevirme Yarışı; Yani; Yani; Çoğaltma tutkunuzu, Biriktirme, aç gözlü olma duygunuzu, Bir tarafa bıraksaydınız gerçeği görürdünüz ve neye değer vermeniz gerektiğini kavrardınız. Çokluk yarışına giren ve bu yönleriyle övünerek oyalanmanın sonucunda Hakk’ı unutanlar, hem bu dünyada hem de ahrette ‘’gerçeğin farkına varacaklardır’’
TEKASÜR SURESİ Eğer Tam Kavramış Olsalardı; İnsanlar, eğer sağlam bir bilgi ile gerçeğin takipçisi olsalardı, henüz bu dünyadayken, cehennemin gerçekleşeceğinin farkına varabilirlerdi. Ya da, sağlam bilgiye ulaşabilselerdi, cehennemin varlığını hissedecekler ve adeta onu görmüş gibi bir tutuma girebileceklerdi. Böyle yapmamakla, yani dünya tutkusuna kapılmakla dünyanızı cehenneme çevirdiğinizi de göreceksiniz.
ثُمَّ لَتَرَوُنَّهَا عَيْنَ الْيَقٖينِ ﴿٧ TEKASÜR SURESİ ثُمَّ لَتَرَوُنَّهَا عَيْنَ الْيَقٖينِ ﴿٧ 7 (Tutun ki burada göremediniz), ama daha sonra (âhirette) onu zaten gözlerinizle göreceksiniz; ثُمَّ لَتُسْپَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعٖيمِ ﴿٨ 8 Nihayet o gün, ebedi nimetlerden vaz geçip (geçici nimetlere yönelmenizden) dolayı hesaba çekileceksiniz. Geçici nimetleri biriktirme tutkusuyla oyalanmak sizi gerçek nimeti görür gibi inanmaktan uzaklaştırdığı için de iş işten geçmiş olacak
ثُمَّ لَتَرَوُنَّهَا عَيْنَ الْيَقٖينِ ﴿٧ TEKASÜR SURESİ ثُمَّ لَتَرَوُنَّهَا عَيْنَ الْيَقٖينِ ﴿٧ 7 (Tutun ki burada göremediniz), ama daha sonra (âhirette) onu zaten gözlerinizle göreceksiniz; ثُمَّ لَتُسْپَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعٖيمِ ﴿٨ 8 Nihayet o gün, ebedi nimetlerden vaz geçip (geçici nimetlere yönelmenizden) dolayı hesaba çekileceksiniz. Ne büyük yanılgıya düştükleri için hesaba çekilecekler. Ahretteki nimetleri, dünyadaki geçici hazlara feda ettiklerinden dolayı hesaba çekilecekler.
ثُمَّ لَتَرَوُنَّهَا عَيْنَ الْيَقٖينِ ﴿٧ TEKASÜR SURESİ ثُمَّ لَتَرَوُنَّهَا عَيْنَ الْيَقٖينِ ﴿٧ 7 (Tutun ki burada göremediniz), ama daha sonra (âhirette) onu zaten gözlerinizle göreceksiniz; ثُمَّ لَتُسْپَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعٖيمِ ﴿٨ 8 Nihayet o gün, ebedi nimetlerden vaz geçip (geçici nimetlere yönelmenizden) dolayı hesaba çekileceksiniz. Nimet; Genelde ; Sahip olunan tüm değerlerdir. Özelde ; Kur’an’ın sunduğu bütün prensiplerdir. Rabbim, ebedi nimetler karşısında dünyadaki geçici nimetleri tercih etmekten bizleri muhafaza eylesin.