SUNUM. ESNAF VE SANATKÂR GELİŞTİRİLMELİ Ülkemizde esnaf ve sanatkârlık, kökleri en sağlam, tarihi en eski, en kıdemli ve istihdam ettiği çalışan nüfus.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Etik Günü Göktuğ Kubat 4-C 414 Göktuğ Kubat.
Advertisements

ORİJİNAL YOGA SİSTEMİ İLE BAŞARIYA GİDEN YOL
NESİLLER BULUŞUYOR PROJESİ
SUNUM.
MİLLİ GELİR VE İSTİHDAM TEORİSİ
SUNUM.
SUNUM.
SUNUM.
SUNUM.
SUNUM.
SUNUM. İYİ Kİ SANDIK VAR GİRİŞ: 2010 yılı Ocak, Şubat, Mart aylarında Birliğimize bağlı 154 meslek odamızın genel kurulları var. Oda üyeleri, yeni yöneticilerini.
ÖZGÜVEN NE DEMEKTİR? Kendine güvenmenin ne anlama geldiği konusunda birçok yanlış görüş vardır ve bunlar özgüven kazanmada insanın önünde engel oluştururlar.Kendi.
Uluslararası İş Etiği.
KAZANIMLAR 5. İçinde bulunduğu eğitsel ve sosyal faaliyetlerde işleyen süreçleri demokrasinin ilkeleri açısından analiz eder.
4734 Sayılı Kanun Madde 10’da Yer Alan “İhale Dışı Bırakılma Durumları”  İle İlgili Sunulacak Belgeler ve Temin Yerleri.
TÜRKİYE’DE İŞSİZLİK VE GÖSTERGELERİ
SUNUM.
SUNUM.
SUNUM. STRATEJİK YÖNETİM Esnaf ve sanatkâr işyerleri sahipleri; bir meslek koluna tabi olup, mesleki yeteneklerini kullanmak suretiyle ailelerini geçindirmek.
SUNUM. YURT İÇİ SEMİNERLER VE YURT DIŞI GEZİ VE ZİYARETLER.
YAMAN ENERJİ TÜRKİYE ULUSAL ENERJİ FORUMU 2005 Elektrik Sektörü Altyapı Yatırımları Yaman AKAR Ekim 2005 İstanbul
SUNUM.
“ Hayatın Ortağı Olmak …” ''günümüz ergenleri” ile erişkinler arasındaki uzaklık daha da artacaktır. Günümüzün ''ergen dünyası'' nı, bu dünyada geçerli.
SUNUM.
SUNUM.
SUNUM.
SANAT EĞİTİMİ VE YARATICILIK
SUNUM. HAYAT BOYU EĞİTİM ANLAYIŞI Dünyada 1960’lı yıllarda “Hayat Boyu Eğitim” bir kavram olarak gelişmeye başlamış ve bu eğitim anlayışı epeyce taraftar.
SUNUM. BAŞKANLIK ZOR ZANAAT Esnaf ve sanatkârlar meslek kuruluşlarının organ seçimleri ile yönetim kurulu başkanlarının seçimi 5362 sayılı kanunun 49.
SUNUM. ESNAF VE SANATKÂRLAR MESLEK KURULUŞLARI SEÇİMLERİ YAKLAŞIRKEN.
ENERJİ TASARRUFUNUN ÖNEMİ
Üniversite Eğitimi ve Sürdürülebilir İktisadi Kalkınma Olgusu
SUNUM.
SUNUM.
PSİKOLOJİK DANIŞMA İLE İLGİLİ ÖNYARGILAR
REYSAŞ ‘’ Mükemmeli hedefleyen şirketler, ürettiklerinin aynı mükemmellik anlayışıyla pazara ulaştırılmasını talep etmektedir. ‘’
OBEZİTE İLE MÜCADELE.
Farklılıklara Saygı.
SUNUM.
İSTANBUL ESNAF VE SANATKARLAR ODALARI BİRLİĞİ
SUNUM. GÖRÜŞECEĞİMİZ YÖNETMELİK “ESNAF VE SANATKÂRLAR MESLEK KURULUŞLARINCA YAPILACAK MESLEKİ EĞİTİM UYGULAMALARINA DAİR YÖNETMELİK”TİR.
DİJİTAL VATANDAŞLIK E-DEVLET
DİJİTAL VATANDAŞLIK VE E - DEVLET
YEREL ÇEVREDE İŞ VAR MI? Kazanım: Bulunduğu çevredeki meslekleri değerlendirir. 12. Sınıf 102 nolu kazanım etkinliği.
İSTANBUL ESNAF VE SANATKARLAR ODALARI BİRLİĞİ
ÇOCUK GELİŞİMİ VE EĞİTİMİ ALANI ÇOCUK GELİŞİMİ VE EĞİTİMİ ALANI
Bölüm 10 KOBİ’LERİN GÜÇLÜ VE ZAYIF YANLARI
İSTANBUL ESNAF VE SANATKARLAR ODALARI BİRLİĞİ
İKY Tarihsel Dönüşümü (Yaklaşımları) Klasikler, Neo-Klasikler, Modern
Etkili İletişimde Ortamın Yeri ve Önemi KÜLTÜREL ORTAM
İŞÇİ SAĞLIĞI VE İŞ GÜVENLİĞİ
ÇOCUK GELİŞİMİ VE EĞİTİMİ ALANI ÇOCUK GELİŞİMİ VE EĞİTİMİ ALANI
OSMANGAZİ MESLEKİ EĞİTİM MERKEZİ
KARPA & VENA ORTAK GIRIŞIMI
1 CANSAN İLKÖĞRETİM OKULU. 2 “Dünyanın en güzel insanlarına” Sevgili anneme ve babama mektup.
1 Rehberlik; Bireyin kendini anlaması, çevredeki imkanları bilmesi, doğru tercihler yaparak kendini gerçekleştirebilmesi için bireye yapılan sistematik.
BİT’İN SOSYAL KÜLTÜREL KATKILARI
Yaşlı Turizminde Türkiye
BİLİNÇLİ TOPLUMBİLİNÇLİ TÜKETİCİ. TOPLUM BİLİNCİ NASIL OLUŞUR Gerçek İhtiyacın ne olduğu; Birden Fazla Olanların Sıralaması; İhtiyaçların Önem Derecesi;
Uygarlık Düzeyi Açısından Eğitimin Kısa Tarihi. Günümüzde e ğ itim bir sistem olarak ele alınmaktadır. Sistem, birbiri ile ilişkili olan ve birlikte çalışan.
SANAT EĞİTİMİ VE YARATICILIK. O HALDE YARATICILIK NEDİR?
İSTİHDAM VE İSTİHDAMLA İLGİLİ KAVRAMLAR
N Fun Club Sistemine HOŞGELDİNİZ.
KOBİLERDE SOSYAL SORUMLULUK BİLİNCİ. Yıllık 250 kişiden az işçi istihdam eden ve yıllık mali bilançosu (kırk milyon) TL'yi aşmayan ve bu yönetmelikte.
MAKRO EKONOMİ 5. HAFTA.
“Zor iş, zamanında yapmamız gerekip de, yapmadığımız kolay şeylerin birikmesiyle meydana gelir.” J.J.Rousseau İKİNCİ KUŞAĞIN GELECEĞE HAZIRLANMASI VE VARİS.
Küresel Bağlantılar BÖLÜM 11 Genel olarak, NCSS program standartlarının (2010) dokuzuncu tematik alanı olan Küresel Bağlantılar; coğrafya, tarih, ekonomi.
Büro Yönetimi ve Yönetici AsistanLIğI PROGRAMI
KURUMSAL İLETİŞİM.
Sunum transkripti:

SUNUM

ESNAF VE SANATKÂR GELİŞTİRİLMELİ

Ülkemizde esnaf ve sanatkârlık, kökleri en sağlam, tarihi en eski, en kıdemli ve istihdam ettiği çalışan nüfus itibariyle de en hacimli iş ve meslek alanlarından birisi, hatta birçok bakımdan en önde gelenidir.

Herkesçe bilinen bu gerçeğe karşılık, yine aynı şekilde bilinen fakat pek o kadar açık ve seçik bir şekilde dile getirilemeyen bir başka gerçek de, bu kadar önemli ve kıdemli bir meslekte ciddi boyutlarda olduğu söylenebilecek bazı sorunların olduğudur.

Gerçi bu sorunların, henüz kriz niteliğinde olduğu iddia edilemez. Ancak; küçümsenmemesi, hafife alınmaması gerekir ve kendiliğinden sağlıklı bir yeniden yapılanmaya kavuşacağının beklenmesi de doğru değildir.

Tam aksine, hemen her toplumsal konuda olduğu gibi, kendi haline bırakılmaya devam edildiği müddetçe daha da ilerlemesi ve kronikleşmesi söz konusu olur ki; işte bu “kriz” denen halin ortaya çıkmasına sebep olur.

Önce esnaf ve sanatkârlık mesleğinde ciddi birtakım problemlerin mevcut olduğunun açık yüreklilik ile kabul edilmesi gerekir.

Hasta olan hastalığını kabul etmediği müddetçe tedavi olma ve iyileşme imkânını bulamayacağı gibi, esnaf ve sanatkârın sorunlarının çözümünde duyarsız davranılması, sorunların daha da büyümesine, belki de bir gün tedavi edilemeyecek sınıra dayanmasına sebep olabilir. Esnaf ve sanatkârın sorunlarının birisi ekonomik, diğeri de mesleki ve kültürel olarak iki ana başlıkta incelenebilir.

1. Bir İstihdam Alanı Olarak ve İş Kapasitesi Bakımından Esnaf ve Sanatkârlık Hemen her ülkede olduğu gibi Türkiye’de de ekonomik ve toplumsal bakımdan en başta gelen konulardan birisinin istihdam ve buna bağlı olarak işsizlik olduğu bilinen bir husustur.

Ülkemizde istihdam ve işsizlik probleminin, gizli ve açık işsizlik de dahil olmak üzere kendisini hemen hemen her alanda çok açık biçimde ortaya koymakta bulunduğu bir gerçektir.

İstihdam konusunun yarattığı sorunlardan birisi, bazı mesleklerde aşırı yığılmanın oluşudur. Bu yığılmanın kamu kesiminde Türkiye’nin mali imkânları göz önüne alındığında, kaldırılamayacak kadar ağır olduğunu söylemek abartı sayılmamalıdır.

Aynı durumun esnaf ve sanatkâr mesleklerinde de olduğunu söylemek mümkündür. Nitekim muhtelif meslek dallarında, ülkemizde esnaf ve sanatkârların sicile kayıtlı ve kayıtsız olanların sayısının beş milyon civarında olması dikkat çekicidir.

Bu rakamın, ülkemizin ekonomik potansiyelinin üstünde bir rakam olduğu açıktır. Diğer bir ifadeyle mevcut ekonomimizin, bunca esnaf ve sanatkârı beslemeye yetmeyeceği anlaşılabilir. Esnaflık bir bakıma iş bulamayanların iş adresi gibi algılanmakta, bu da mesleği ciddi şekilde yaralamaktadır.

Esnaflık, adeta hemen herkesin yapabileceği bir iş haline dönüşmüş bulunmaktadır. Bir miktar sermayesi olan, belirli bir kariyer ve meslek edinemeyenlerin mesleği olmaya başlamıştır. Ayrıca erken yaşta emekli olduktan sonra kendisine ek iş arayan birçok kişi, gecikmiş yaşta da olsa esnaflığa soyunmaktadır.

Esnaflık eğitiminden, tecrübesinden, töresinden, geleneğinden ve kültüründen habersiz olarak bu mesleğe girenler; bu geleneği ve kültürü olumsuz yönde etkilemişlerdir. Hâlbuki esnaflık da ancak belli bir yaştan itibaren edinilebilen bir kariyerdir.

Büyük ölçüde usta-çırak ilişkisi içerisinde kazanılan ve erken yaşta başlayarak sindire sindire geliştirilen bir çırak, kalfa ve ustalık dönemini kapsamaktadır.

2. Meslek Bilinci, Kültür ve Gelenek Problemleri Şimdi de mesleğin adamı olma konusu üzerinde biraz duralım. Gelişmemiş toplumlarda hemen hemen her işi yapan insan tipine karşılık; Gelişmiş toplumlarda meslek adamlığı titri çok önemlidir.

Mesleğin adamı, belirli bir mesleği hayatı ile özdeşleştiren kişi demektir. Sadece bir mesleği yapıp, o iş sayesinde geçimini temin eden kişi değil, hatta bundan daha önemli olarak, hayatını, var oluşunu onunla anlamlandıran kişi olması gerekir.

“Mesleğin adamı”, o mesleğini aşk ile yapan, mesleğine sadakatle bağlı, üstün ruh sahibi olan kişiye verilmesi gereken lâkaptır. Böyle bir insan, “mesleğim” dediği şeyin sırtına binerek kendisini taşıtan değil, mesleğini sırtına alarak yükselten kişidir.

Yani profesyonel esnaf ve sanatkârdır. Mesleğini yükselten, ilerleten, geliştiren bir insandır.

Hangi meslekte olursa olsun, insanlarımızın çok büyük bir kısmının mezun olduktan, o mesleğin diplomasını ya da ustalık belgesini aldıktan sonra mesleği ile ilgili ciddi bir yayını takip etmemesi, değişen ve gelişen teknolojiyi kullanamaması; zamanla mesleğinden kopmasına ve yapamaz hale gelmesine neden olacaktır.

Burada özellikle vurgulamak istediğimiz husus; esnaf ve sanatkârlarımızın büyük bir çoğunluğunun, “mesleğinin adamı” dediğimiz kişiler gibi; mesleğini severek, kendisini adayarak, gelişmeleri takip ederek ve işinde uygulayarak yaptıklarını söylememizin zor olduğudur.

İşlerini adeta lütfen yapan, “ben bu işi yapacak adam mıydım?” diye düşünen, velinimeti olan müşterisiyle kâfi derecede ilgilenmeyen bir işyeri sahibinin, profesyonel bir adam, yani mesleğinin adamı olduğu söylenemez.

Esnaflıkta meydana gelen bu hoş olmayan durumun arkasında esnaflık kültürünün ve geleneğinin aşınmasının, kendisini yenileyememesinin yattığını söylemek kehanet sayılmamalıdır.

Esnaflık, her şeyden önce belirli bir gelenek üzerine kurulmuş önemli bir kurumdur. Esnaflık bilincinin belirleyici olduğu bu gelenek, her meslekte olduğu gibi öncelikle bir “görev ahlâkı” ile donatılmış olmayı da zorunlu kılar.

Yaptığı işten, müşteri memnuniyetinden, kazancından da önemli olan Allah’ın rızasını kazanmanın bilincinde olmasıdır. Bu terbiye ile yetişmiş esnafın kazandığı değerler, sırtından çıkarıp atabileceği bir gömlek değil, vücudunu saran bir deri hükmündedir.

Özetlersek: Esnaf ve sanatkârlık, herkesin yapabileceği bir iş olmaktan çıkarılmalı, Ahilikteki gibi bir esnaflık kültür ve geleneğinin yeşerip gelişeceği bir ortam, günün şartlarına göre yeniden düzenlenmelidir.

Ülkemizin orta direği sayılan esnaf ve sanatkârın sıkıntıları dikkate alınarak, mutlaka ciddi şekilde çözümüne doğru çalışmalar yapılmalı, geliştirilmeli ve hepimizin bu insanlara ihtiyacımızın olduğu bilinciyle hareket edilmelidir.

Esnaf ve sanatkârlarımızın sorunlarını çözecek mevkide olanlara diyoruz ki: Bugünün büyük sorunları, geçmişin yanlış çözümlerinde saklıdır.

Yanlış çözümler maalesef bugün de devam etmektedir. Ülkesine yatırım yapmak ve istihdam yaratmak için tüm birikimlerini ortaya koyan esnaf ve sanatkârlarımıza bürokratik ne kadar zorluk varsa hepsi uygulanmakta, adeta cezalandırılmaktadır.

Yurt dışındaki ülkelerde kendilerine her türlü teşvik ve kolaylıklar sağlandığı için yatırımlarını ülke dışına kaydıran, orada istihdam yaratan esnaf ve sanatkârlarımızın sayısı giderek artmaktadır. Esnaf biterse ya da bitirilirse pek çok ekonomik ve sosyal sorunların çıkacağını söylemek yanlış olmaz kanaatindeyiz.

Ülkesine ve devletine bağlı ve saygılı bu kesime yetkili herkes tarafından bilinen fakat uygulamakta ağır davrananların, en kısa zamanda doğru çözümleri acilen getirmelerini arzu etmekteyiz.

Bu duygu ve düşüncelerle saygılarımızı sunarız. Metin İÇTEM İstanbul Esnaf ve Sanatkârlar Odaları Birliği Eğitim Müdürü Faydalandığımız kaynak: Durmuş HOCAOĞLU Çerçeve Dergisi

Hazırlamış olduğumuz sunumları web adresinden “Eğitim Müdürlüğü” bölümüne girerek bilgisayarınıza indirebilirsiniz.

TEŞEKKÜR EDERİZ İSTESOB EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ Eğitim Müdürü: Metin İÇTEM Eğitim Müd. Asistanı: Ahmet Z. GÜNDOĞDU