KİŞİLER ARASI İLETİŞİM VE KİTLE İLETİŞİM SÜREÇLERİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ERGANİ DEVLET HASTANESİ EĞİTİM BİRİMİ
Advertisements

ÖĞRETİM VE ÖĞRENMEYE İLİŞKİN İLKELER İletişim ve Öğrenme
KİŞİSEL İMAJ ve BEDEN DİLİ SITKI ASLANHAN
İ L E T İ Ş İ M ve E M P A T İ.
MARKA YÖNETİMİ HAFTA V.
GENEL ve TEKNİK İLETİŞİM
TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI
İ L E T İ Ş İ M Dr. Mustafa Aydın BAŞAR.
İ L E T İ Ş İ M Dr. Necla Tugay Aytekin.
KİŞİLER ARASI İLETİŞİM -1-
İletişimde Süreç Yaklaşımı
İLETİŞİM Varlıkların kendi aralarında anlaşmak için oluşturdukları simgeler sistemine denir. Gergin ortamlarda, kişilerin sağlıklı ve olumlu düşünmesi.
Dr. Hasan Özder Hizmetiçi eğitim
TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI
ALGILAMA YÖNETİMİ BÖLÜM 7.
MEDYA Medyayı Tanımak - Kitle İletişimi ve Medya -
Az anlamak, yanlış anlamaktan iyidir. A.France
İLETİŞİM MODELLERİ LASWELL MODELİ.
İLETİŞİM - DİL VE KÜLTÜR İLİŞKİSİ
Öğretim Teknolojileri ve İletişim Süreci
4.ÜNİTE C.ETKİLİ İLETİŞİM.
KODLAR Temel Kavramlar.
Öğretmen Davranışları
KURUM İÇİ İLETİŞİM HAZIRLAYAN HAVA GÜLER.
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ VE MATERYAL TASARIMI
Sözlükte "iletişim" ne demek?
İLETİŞİM BECERİLERİ Dr. Fatma Nur Eneç Can.
-İLETİŞİM- SUNUSU.
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ VE MATERYAL GELİŞTİRME
EĞİTİM TEKNOLOJİSİ VE İLETİŞİM
İletişim.
ERGENLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ VE SORUNLARI
İLETİŞİM VE EMPATİ.
Didim Akbük Sağlık Eğitim Merkezi
YAKIN DOĞU ÜNİVERSİTESİ ATATÜRK EĞİTİM FAKÜLTESİ
İLETİŞİM VE İLETİŞİMİN ÖĞELELERİ Yrd. Doç. Dr. Bahadır KÖKSALAN
Sağlık Hizmetlerinde İletişim ve Halkla İlişkiler
DİL-KÜLTÜR-UYGARLIK İLİŞKİSİ
İ L E T İ Ş İ M ve E M P A T İ Dr. Mustafa Aydın BAŞAR.
GİRİŞİMCİLİK VE LİDERLİK
YETERLİK VE MODÜL TABLOSU
Bireyler Arası İlişkiler ve Haberleşme
EĞİTİMDE İLETİŞİM SÜRECİ
/ 501 İLETİŞİM Duygu, düşünce yada bilgilerin akla gelebilecek her türlü yolla başkalarına aktarılmasıdır.
BÖLÜM 2 ÖĞRETİM TEKNOLOJİSİ VE İLETİŞİM. BÖLÜM 2 ÖĞRETİM TEKNOLOJİSİ VE İLETİŞİM.
İLETİŞİM.
ÖĞR.GÖR. ALİ OSMAN GÖKCAN
ATATÜRKÇÜLÜK ÜNİTESİ TEST SUNU
5.3. İLETİŞİM.
İletişim Süreci ve Öğeleri- İletişim Türleri- İletişim Biçimleri
'Dikkat vücudunuz konuşuyor'
Diksiyon ve Güzel Konuşma 1. Hafta
İLETİŞİM Duygu, düşünce yada bilgilerin akla gelebilecek her türlü yolla başkalarına aktarılmasıdır / 50.
Gökçe Erinç Büyükşengür
Sağlık İletişimi – 2 Nida KAHRAMAN/Okan Üniversitesi/2010.
Toplum ve Toplumsal Yapı
İletişim: Duygu, düşünce veya bilgilerin akla gelebilecek her yolla başkalarına aktarılmasıdır. Bu sürecin amacı ; “anlaşılmak”tır.
Bölüm 5 İLETİŞİM VE EĞİTİM
Kişilerarası İletişimin Öğeleri
İKNA VE TUTUM DEĞİŞİMİ.
İLETİŞİM ÇEŞİTLERİ.
İLETİŞİM, PROPAGANDA: TUTUM DEĞİŞTİRME SÜRECİ
İ L E T İ Ş İ M ve E M P A T İ.
YETİŞKİN EĞİTİMİ ORTAMLARINDA YETİŞKİNLERLE ETKİLİ İLETİŞİM YETİŞKİNLERLE ETKİLİ İLETİŞİM Dr. Serap KARABACAK Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü İzleme.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
İKNA SÜRECİ.
İLETİŞİM NEDİR??.
İletişim nedir Temel İletişim. Bir aklın, başka bir aklı etkileme sanatıdır. İletişim.
Sunum transkripti:

KİŞİLER ARASI İLETİŞİM VE KİTLE İLETİŞİM SÜREÇLERİ Yrd.Doç. Dr. Nilüfer YÖRÜK KARAKILIÇ

Kişiler arası iletişim, bilgi, fikir ve duyguların bir kimseden diğerine geçme sürecidir. Bu sürecin gerçekleşebilmesi için mutlaka kişiler arası bir ilişkinin kurulmasına ihtiyaç vardır. Bu durumda iletişim, insanları birbirine bağlayan ve onların sosyal bir grup halinde anlaşmalarını sağlayan bir etkileşim olayıdır.

İletişim Şekilleri 1. Sözlü İletişim İletişimde sözler esastır. İletişim sırasında yararlanılan kelime, rakam ve her türlü sözlü ve yazılı işaretin hepsine sembol denir. İletişim Şekilleri

2. Sözsüz İletişim İletişim süreci, konuşulan veya yazılan semboller şeklinde kodlanmış bulunan bilgi, fikir ve duygunun dil aracılığıyla ifade edilmesi olduğu kadar, genel olarak bedenin konumu ve görünümü, giyilen kıyafetin etkisi ile bazı beden hareketleri tarzında sözsüz bir anlatım biçimi olarak da gerçekleşebilir.

Sözsüz İletişim Tipleri Sözsüz iletişim, söze dayalı iletişim şekillerinin yetersiz kaldığı ya da zihnin tasarımladığı anlamların söze dökülmeden çeşitli beden hareketleri, mimik ve jestler, ses tonlamaları, beden duruşu, kılık ve kıyafetler, mekanın fiziki kullanımı ve kişisel özellikler gibi görsel göstergeler şeklinde ortaya çıkan bir iletişim tipidir. Sözsüz İletişim Tipleri

Sözlü iletişimin çoğunlukla belirli bir kültür içerisinde şekillenen ulusal bir dil aracılığıyla gerçekleşmesine karşılık, sözsüz bir kısmı evrensel, bir kısmı bölgesel, bir kısmı sosyo-kültürel, bir kısmı da kişisel bir anlam çerçevesi içinde gerçekleşebilmektedir.

a. Sözsüz iletişim ve fiziki görünüş İnsanların fiziki görünüşleri, kılık ve kıyafetleri ve duruşları da onların bilinç üstü ve bilinçaltı duygu düşünce ve eğilimlerinin etkisi altında şekillenen davranışsal sonuçlarıdır. a. Sözsüz iletişim ve fiziki görünüş

b. Sözsüz iletişim ve yüz ifadesi İnsan bedeninin en fazla sözsüz iletişim mesajı ürettiği bölgelerden birisi, yüz kısmıdır. Kişilerin yüz ifadeleri, başta göz hareketleri olmak üzere, kaş pozisyonları, ağız dudak şekilleri, alın ve burun ile ilgili göstergeler olarak ortaya çıkmaktadır. b. Sözsüz iletişim ve yüz ifadesi

c. Sözsüz iletişim ve baş hareketleri Beden dilinin mesaj üretme ve çevreye gönderme konusunda en fazla yoğunlaştığı merkezlerden biri olarak baş hareketleri, özellikle kişilerin grup içinde ve toplumsal süreçlerdeki konumu ve kimliği açısından açık göstergelerden biri sayılmaktadır. c. Sözsüz iletişim ve baş hareketleri

d. Sözsüz iletişim ve el-kol hareketleri El sıkışma bir iyi niyet göstergesidir. Bunun yanında kol kavuşturma ortama kendini kapama olarak algılanır. d. Sözsüz iletişim ve el-kol hareketleri

e. Sözsüz iletişim ve oturma biçimleri Oturuş biçimi açısından kişilerin ortama karşı hissettiklerini gözlemlememiz mümkündür. e. Sözsüz iletişim ve oturma biçimleri

f. Sözsüz iletişim ve dokunma

g. Sözsüz iletişim ve kur davranışları

İletişim Sürecinin Temel Unsurları 1. Göndericiler 2. Alıcılar 3. Mesaj aktarıcı ve alıcı organlar 4. Mesajlar, kanallar ve ortam 5. Mesajın kodlanması, çözülmesi ve geri besleme İletişim Sürecinin Temel Unsurları

Sosyo-Kültürel Özellikler ve İletişim Her sosyo-kültürel yapı, kendi geleneklerine ve dinamiklerine uygun tarzda bir iletişim zihniyeti yaratmaktadır. Bazı toplumlarda kolay ve açık bir iletişim düzeni oluşturulmuş iken bazılarında iletişim konusunda önemli kısıtlar söz konusudur. Otoriter ve gelenekçi kültür sistemlerinde iletişim konusunda çeşitli kısıtlamaların ve sınırlamaların olduğu söylenebilir. Yine bu kültürel yapı da küsme davranışının çok sık gözlenebildiği söylenebilir. Sosyo-Kültürel Özellikler ve İletişim

İletişim Stilleri Kendini saklama ve gizleme Kendini koruma Kendini gösterme Kendi kendisiyle pazarlık Kendini gerçekleştirme İletişim Stilleri

İletişim Sürecinin İşleyişi a. Tek yönlü iletişim b. İki yönlü iletişim İletişim Sürecinin İşleyişi

A. Merkezi B. Zincir C. Tekerlek D. Serbest İletişim Ağları

Etkili İletişim ve Şartları Etkili iletişim, alıcı veya alıcıların, kaynağın gönderdiği mesaj doğrultusunda beklenilen ve istenilen davranış değişikliklerini göstermeleridir. Bu anlamda etkili iletişim sürecinden yararlanmak isteyen belirli kaynakların hedef aldıkları çok sayıda mesaj alıcı insan vardır. Kaynağın mesaj yollamadaki temel amacı alıcı bireylerin bilgi, duygu, fikir izlenim ve anlayış üzerinde etkili olarak onlarda istenilen bir davranış değişikliği yaratmaktır. Etkili İletişim ve Şartları

Etkili iletişimin başarısı, iletişim sürecinde en fazla kaynağın daha sonra mesajın, alıcının ve ortamın ayrı ayrı etkili olma özelliklerine bağlıdır. a. Kaynağın inanılır olması b. Kaynağın güvenilir olması c. Kaynağın sevilir olması d. Kaynağın cinsiyeti e. Kaynağın güçlü ve egemen olması Kaynağın Özellikleri

Mesajın Özellikleri A. Mesajın anlaşılma özelliği Mesajın etkili olması, her şeyden önce alıcının anlayabileceği ortak bir söylemi temsil etmesine bağlıdır. İletişim sürecinde kaynak, belirlli duygu, düşünce ve anlayışları belirli kelime ve kavramlar şeklinde kodlayarak, belirli bir anlama dönüştürerek alıcıya ulaştırmaktadır. Mesajın Özellikleri

B. Mesajın görüş farklılığı İletişim sürecine bağlı olarak kaynağın alıcıya gönderdiği mesaj belirli bir anlamı ya da anlam kümesini içermektedir. Kaynağın alıcıya gönderdiği mesajların içerdiği anlamların toplamına görüş adı verilir. Alıcıların, iletişim sürecinden çıkardıkları görüş ile kendilerinin bu konudaki iletişim öncesi görüşlerinin ne derece birbirinden farklı olduğu, etkili iletişimin önemli sorunlarından biridir.

C. Mesajın rasyonellik ya da duygusallık boyutu Etkili iletişime konu olan mesajın içerdiği anlam, gözlenebilir olaylara dair neden- sonuç ilişkileri ve mantıki çıkarımlar ağırlıklı ise bu mesaj rasyonel ağırlıklı öğeler taşıyordur. Alıcıların eğitim düzeyi, zeka düzeyi, kültür tipi mesajın rasyonel ya da duygusal boyutunu belirleyen ana unsurlardır.

D. Mesajın korku ya da ümit uyandırma özelliği Etkili iletişime konu olan mesajın, hedef kitleyi etkileme ve ikna etme gücü, çoğunlukla iki zıt duygu üzerinden gerçekleştirmektedir. Bunlardan ilki, gönderilen mesaj ile alıcılarda korku uyandırmaktır, ikincisi ise ümit ve beklenti yaratmak suretiyle onlara davranış değişikliği özgürlüğü tanıyarak, onların beklenilen davranışları seçmelerine sağlamaktadır.

Alıcının Özellikleri A. Kişilik özellikleri Alıcının sahip olduğu özgüven, kendine güven, ve eğitim düzeyinin yüksekliği kişiye yapılan telkinlere karşı durma davranışı geliştirmesine neden olacaktır. B. Bağlanma farklılığı Alıcının mesaja konu olan iletişim öğesine ne kadar bağlı olduğuyla ilgilidir. Alıcının Özellikleri

C. Cinsiyet farklılığı Mesela kadınlar etkili iletişim bakımından dışarıdan gelen telkinlere daha açıktır.

Etkili iletişim amacıyla gerçekleşen iletişim sürecinin hangi ortamda gerçekleştiği bu mesajların alıcılar üzerinde beklenilen tutum değişikliğinin ortaya çıkçmaması bakımından önem arz etmektedir. Ortamın Özellikleri

Kaynak Kodlama mesaj alıcı geribildirim İletişim Süreci