Rahman ve Rahim Olan Allah’ın Adıyla FELAK SURESİ
قُلْ اَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ ﴿١﴾ FELAK SURESİ قُلْ اَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ ﴿١﴾ 1 (EY muhatab!) De ki: “Sığınırım ben (yokluk gecesini) yararak varlığı çıkaran sabahın Rabbine:
وَمِنْ شَرِّ غَاسِقٍ اِذَا وَقَبَ ﴿٣﴾ FELAK SURESİ مِنْ شَرِّ مَا خَلَقَ ﴿٢﴾ 2 O’nun yarattığı her şeyin şerrinden! وَمِنْ شَرِّ غَاسِقٍ اِذَا وَقَبَ ﴿٣﴾ 3 Ve (aklı-iradeyi) bastırdığı zaman zehirli-zifiri bir (cehalet) karanlığının şerrinden!
وَمِنْ شَرِّ النَّفَّاثَاتِ فِى الْعُقَدِ ﴿٤﴾ FELAK SURESİ وَمِنْ شَرِّ النَّفَّاثَاتِ فِى الْعُقَدِ ﴿٤﴾ 4 Ve düğümlere üfleyenlerin şerrinden! وَمِنْ شَرِّ حَاسِدٍ اِذَا حَسَدَ ﴿٥﴾ 5 Ve haset ettiğinde hasetçinin şerrinden!
FELAK SURESİ Nuzul Sıra 23 Ayet Sayısı 5 Nuzul Yılı 3 Mushaf Sıra 113 SURENİN KİMLİĞİ FELAK SURESİ Nuzul Sıra 23 Ayet Sayısı 5 Nuzul Yılı 3 Mushaf Sıra 113
NÜZUL YERİ
FELAK SURESİ KONUSU (3) İnsan iradesinin, görünmeyen ve bilinmeyen tarafından esir alınma tehdidine karşı formül; Rabbe Sığın. 2. Görünmeyen ve bilinmeyen varlıklardan korkmak, insanın Allah ile olan ilişkisindeki zaafiyetinden kaynaklanmaktadır.
FELAK SURESİ KONUSU 3. İnsan Nelerden Rabb’e sığınacaktır. Cehalet Karanlığından, Üfürükçülerden, Hasetçinin hasedinden.
Rahman ve Rahim Olan Allah’ın Adıyla FELAK SURESİ
قُلْ اَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ ﴿١﴾ FELAK SURESİ قُلْ اَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ ﴿١﴾ 1 (EY muhatab!) De ki: “Sığınırım ben (yokluk gecesini) yararak varlığı çıkaran sabahın Rabbine: FORMÜL: İnsan iradesinin, görünmeyen ve bilinmeyen tarafından esir alınma tehdidine karşı muhteşem bir formül: Rabbe sığın.
قُلْ اَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ ﴿١﴾ FELAK SURESİ قُلْ اَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ ﴿١﴾ 1 (EY muhatab!) De ki: “Sığınırım ben (yokluk gecesini) yararak varlığı çıkaran sabahın Rabbine: İNSAN NİÇİN KORKAR: Görünmeyen ve bilinmeyen varlıklardan korkmak, insanın Allah’la ilişkisindeki zafiyetine bağlıdır.
قُلْ اَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ ﴿١﴾ FELAK SURESİ قُلْ اَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ ﴿١﴾ 1 (EY muhatab!) De ki: “Sığınırım ben (yokluk gecesini) yararak varlığı çıkaran sabahın Rabbine: Bu Ayet; Görünmeyen ve bilinmeyen karşısında Allah’tan başkasına sığınmayı dışlar ve reddeder.
قُلْ اَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ ﴿١﴾ FELAK SURESİ قُلْ اَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ ﴿١﴾ 1 (EY muhatab!) De ki: “Sığınırım ben (yokluk gecesini) yararak varlığı çıkaran sabahın Rabbine: İnsan Nelerden Rabbe sığınacaktır? Yalnızca cin ve şeytan gibi görünmeyen ve bilinmeyen dünyalara dair vehme dayalı korkulardan değil, aynı zamanda ‘’cehalet karanlığı’’ gibi kendini bilmezlik durumundan da Rabbe sığınacaktır.
قُلْ اَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ ﴿١﴾ FELAK SURESİ قُلْ اَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ ﴿١﴾ 1 (EY muhatab!) De ki: “Sığınırım ben (yokluk gecesini) yararak varlığı çıkaran sabahın Rabbine: İnsan Nelerden Rabbe sığınacaktır? Kalbin akılla olan bağını koparıp insanları ‘’bilgiye değil korkuya, makule değil mahsusa, imana değil heyecana çağıran üfürükçüler’’ gibi şarlatanlardan ve “hasetçinin hasedi” gibi zararlı duygulardan da Rabbe sığınacaktır.
FELAK SURESİ مِنْ شَرِّ مَا خَلَقَ ﴿٢﴾ 2 O’nun yarattığı her şeyin şerrinden! Şer, Niye Yaratılmıştır? Şer’in Kaynağı Allah mıdır? Allah’ın fiilleri özünde hayırdır. O, şerrin kaynağı değildir. Şerri Allah istemez ve yapmaz. Yaratıklar ister. Allah da imtihan gereği yaratır. Bu yüzden Şer, Yaratan’a değil yaratılana isnat edilmiştir. Buna rağmen Şer yaratılanın cevherinde olan bir şey değildir, ona arız olan bir şeydir.
FELAK SURESİ مِنْ شَرِّ مَا خَلَقَ ﴿٢﴾ 2 O’nun yarattığı her şeyin şerrinden! Yaratılanlarda Şer Varmıdır? Yaratılanı yaratılış amacına uygun kullanmada şer yoktur, onu yanlış kullanmak şerre yol açar. Parçada şer görünen, bütünde hayır görünebilir. Kulun baktığı yerden şer görünen, Allah’ın bak dediği yerden hayır görünebilir.
FELAK SURESİ مِنْ شَرِّ مَا خَلَقَ ﴿٢﴾ 2 O’nun yarattığı her şeyin şerrinden! Yaratılanın şerri, kişinin zifiri bir gecede duyduğu korkuya benzer; aslında bu korkunun gerçek gerekçesi gece değil, bilinmezlik, yani cehalettir.
وَمِنْ شَرِّ غَاسِقٍ اِذَا وَقَبَ ﴿٣﴾ FELAK SURESİ وَمِنْ شَرِّ غَاسِقٍ اِذَا وَقَبَ ﴿٣﴾ 3 Ve (aklı-iradeyi) bastırdığı zaman zehirli-zifiri bir (cehalet) karanlığının şerrinden! Her karanlık, bir çeşit gizem ve korku nedenidir. Önünü görememek, insanı nasıl davranacağı noktasında çaresiz bırakmaktadır. Bunu sadece gece karanlığı olarak almak eksik olur. Hayatı karartan şey, öncelikle ve özellikle cehalet karanlıkları, insana şer olarak sunulabilecek en tehlikeli etkenlerdir.
وَمِنْ شَرِّ النَّفَّاثَاتِ فِى الْعُقَدِ ﴿٤﴾ FELAK SURESİ وَمِنْ شَرِّ النَّفَّاثَاتِ فِى الْعُقَدِ ﴿٤﴾ 4 Ve düğümlere üfleyenlerin şerrinden! En-Neffasât; O gün tüm muhatapların bildiği bir işleme tekabül eder ki, bu da kehanet ve sihirbazlıkla uğraşan kişilerdir.
وَمِنْ شَرِّ النَّفَّاثَاتِ فِى الْعُقَدِ ﴿٤﴾ FELAK SURESİ وَمِنْ شَرِّ النَّفَّاثَاتِ فِى الْعُقَدِ ﴿٤﴾ 4 Ve düğümlere üfleyenlerin şerrinden! Düğümlere üfleyenler, insanlar arasındaki akrabalık ve muhabbet bağlarını koparmak için karanlık yöntemler kullanırlar. Bu “düğümler” iç-benin (nefsin) kördüğümleridir ve onlara üfleyenler de duygu ve düşünce dünyasındaki düğümleri ve sorunları çözme iddiasıyla insanları aldatan umut tacirleri ve sahtekarlardır. ..
وَمِنْ شَرِّ النَّفَّاثَاتِ فِى الْعُقَدِ ﴿٤﴾ FELAK SURESİ وَمِنْ شَرِّ النَّفَّاثَاتِ فِى الْعُقَدِ ﴿٤﴾ 4 Ve düğümlere üfleyenlerin şerrinden! Sözün özü: bu, insanın duygularını karıştırma girişiminin her türünü kapsar. Duygu kirlenmesi bunun sonucudur. İnsan beynine veya bilincine yapılan yazılı, sözlü, görünen-görünmeyen, hissedilen-hissedilmeyen, bilinen-bilinmeyen insan yada şeytan kaynaklı her türlü olumsuz ve kötü müdahaleler bu tip şerlerdir.
وَمِنْ شَرِّ حَاسِدٍ اِذَا حَسَدَ ﴿٥﴾ FELAK SURESİ وَمِنْ شَرِّ حَاسِدٍ اِذَا حَسَدَ ﴿٥﴾ 5 Ve haset ettiğinde hasetçinin şerrinden! Haset: Başkasında olan bir nimetin ondan alınıp kendisine verilmesini şiddetle istemek manasındadır. Bu ibâre; “hasedini dışa vurduğunda” veya “hasedine yenildiğinde” şeklinde anlaşılabilir.
وَمِنْ شَرِّ حَاسِدٍ اِذَا حَسَدَ ﴿٥﴾ FELAK SURESİ وَمِنْ شَرِّ حَاسِدٍ اِذَا حَسَدَ ﴿٥﴾ 5 Ve haset ettiğinde hasetçinin şerrinden! Bu durumda şerli olan, insanın içinde bir zaaf olarak uyuyan haset duygusu değildir. Asıl şerli olan, o duygunun faal hale gelerek sahibinin vicdan ve aklını esir almasıdır.
وَمِنْ شَرِّ حَاسِدٍ اِذَا حَسَدَ ﴿٥﴾ FELAK SURESİ وَمِنْ شَرِّ حَاسِدٍ اِذَا حَسَدَ ﴿٥﴾ 5 Ve haset ettiğinde hasetçinin şerrinden! Haset’in Sonucu: Haset, hasetçinin haset ettiğine dua, kendisine bedduadır. Haset, özü itibarıyla Allah’a itirazdır; kime, neyi, ne kadar vereceğine itiraz. Haset hastalığının ilacı, hasetçinin haset ettiğine dua etmesidir…