UYGARLIK TARİHİ 1. HAFTA UYGARLIK NEDİR?

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
GÜNEŞ DÜNYA AY
Advertisements

TÜRKÇENİN GÜCÜ.
TEMEL KAVRAMLAR Sokrates ve platon.
DİL- KÜLTÜR İLİŞKİSİ
KÜLTÜR MÜDÜRLÜĞÜ. KÜLTÜR MÜDÜRLÜĞÜ ETKİNLİKLERİ Sosyal, sanatsal ve kültürel bir eğitim-öğretim merkezi olan Kültür Müdürlüğümüz, Öğrenci kulüpleri ve.
TOPLUMSAL YAPIYI OLUŞTURAN ÖĞELER
Uygarlık nedir? Uygarlık ve Çağdaşlık Bilgilendirme
COĞRAFYA İÇERİSİNDEKİ YERİ
Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi I
SOSYOLOJİ DERSİ 2.ÜNİTE TOPLUMSAL YAPI.
SPOR SOSYOLOJİSİ. SOSYOLOJİ: Kelime anlamı toplumbilimidir. Latince toplum anlamına gelen Socius ile Yunanca bilgi demek olan logos sözcüklerinin birleşmesinden.
TOPLUMSAL DEĞİŞME NEDİR? Toplumsal değişme, toplumsal yapının, kurumların, toplumsal ilişkiler ağının, davranış kalıplarının, toplumsal norm ve değerlerin.
Tarafından yayınlanmaktadır.
COĞRAFİ KEŞİFLER.
Kültür.
KÜRESEL ORTAM:BÖLGELER VE ÜLKELER
TÜRKİYE’NİN JEOPOLİTİĞİ
FELSEFEYE GİRİŞ II An Introduction to Philosophy
SOSYOLOJİ DERSİ 3.ÜNİTE TOPLUMSAL DEĞİŞME PANT REEE
3.Ünite Öğrenme,Bellek,Düşünme DÜŞÜNMENİN YAPITAŞLARI
İletişim ve Toplum 2010 Bahar
Felsefe Performans Ödevi
Tarihin Faydalandığı Bilim Dalları
Zaman içinde bilim.
Felsefe Nedir?.
2013 YILI ETKİNLİKLERİ. Hacettepe Üniversitesi Stratejik Araştırmalar Merkezi (HÜSAM) tarafından davet edilen Dr. Eugene Kogan tarafından "Armenian Foreign.
KÜTÜPHANE VE İLGİ ALANI
Karanlık çağ İlk çağ Orta çağ Yakın çağ
Soru 1: Galatasaray futbol takımımız UEFA kupasını hangi sezon kazanmıştır? © ©
SANAT TARİHİ.
PSİKOLOJİ İLE DİĞER BİLİM DALLARI ARASINDAKİ İLİŞKİ
T.C. MERSİN ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM FAKÜLTESİ FELSEFE ÖĞRETMENLİĞİ TOPLUM VE SOSYOLOJİ (ÖZEL ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ DERSİ) DERS SORUMLUSU: YRD. DOÇ. DR.
Dünya, Güneş ve Ay.
ÜNİTE İLK ÇAĞ DÖNEMİ 2.KONU: UYGARLIKLAR
Doç.Dr. Sebahattin DEVECİOĞLU Fırat Üniversitesi
STRUKTURCULAR Psikolojinin bir bilim olarak ortaya çıkışına eşlik eden ve doğa bilimlerinden esinlenen bir yaklaşımdır. 1879’da Alman psikolog WILHELM.
AVRUPA.
ÖMER NASUHİ BİLMEN A.İ.H.L SENANUR BEKTAŞ 10/E ARSLAN KÖSE.
SOĞUK SAVAŞ DÖNEMİ.
RÖNESANS Nurdan Gül Kökten Eskişehir Salih Zeki Anadolu Lisesi.
İSLAM KÜLTÜR VE MEDENİYETİ
ESKİCAĞDA. İnsanlar eskiden beri kendilerinin ve davranışlarının türlü nedenlerini merak etmişlerdir.Bazı durumlarda cesur olmak istedikleri halde neden.
KAVİMLER GÖÇÜ (375).
UZAKTAKİ ARKADAŞLARIM
KÜLTÜR VE KÜLTÜRÜN ÖĞELERİ
TARİH ÖNCESİ DEVİRLER TA®İH NOTLA®I.
BİLİM:İnsanlar yaşadığı doğal çevreyi her dönemde kendi ihtiyaçlarına göre düzenlemeye çalışmıştır.Bunun için öncelikle doğanın yasalarını araştırmıştır.bu.
ADIM ADIM TÜRKİYE BATUHAN ÖZDEM.
Nuran BOYRAZ Tarih Öğretmeni HAÇLI SEFERLER İ (1096–1270) XI. yy.'ın sonlarından XIII. yy.'ın sonlarına kadar Hıristiyanların güçlenen Müslüman dünyasına.
Uluslararası Örgütler
ANADOLU (TÜRKİYE) SELÇUKLU DEVLETİ.
KASTAMONU ÜNİVERSİTESİ
AVRUPA ‘ NIN SÖMÜRGECİLİK FAALİYETLERİ
SBEP TARİHİ İPEK YOLU
İSLAM MEDENİYETİ Prof. Dr. Şadi Eren.
BESLENME VE DİYETETİKTE
Pozitivizm A. Comte.
UMUMİ HUKUK TARİHİ PROF.DR.ABDULLAH DEMİR.
1/14 ÜNİTE-1 Psikoloji Bilimini Tanıyalım. 2/14 Psikoloji Nedir? (Etimolojik tanım) Psikoloji kavramı, “psyche” (ruh, nefes, zihin) ve “logos” (bilgi)
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Kültür ve Özellikleri.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
3. HAFTA İLK KURAMCILAR.
V. Ünite Sanat Felsefesi ESTETİK.
MATEMATİĞİN TARİHSEL GELİŞİMİ
Sunum transkripti:

UYGARLIK TARİHİ 1. HAFTA UYGARLIK NEDİR? Hazırlayan: Yrd.Doç. Dr. Nurşen Gök

İnsan (sosyal)Bilimlerinin kelime hazinesi kesin tanımlara izin vermez. Keşke mümkün olsaydı da, bir doğru parçasını, bir üçgeni kimyasal bir cismi tanımladığımız gibi, uygarlık kelimesini de açık, basit bir şekilde tanımlayabilseydik. Fernand Braudel, Uygarlıkların Grameri, İmge Kitabevi yay. İstanbul, 2001, s.31.

Uygarlık Kavramı 18. yy da ortaya çıkmıştır Uygarlık Kavramı 18.yy da ortaya çıkmıştır. Daha önce böyle bir kavram yoktur. 18. Yy. felsefesi ana çizgileriyle bir ilerleme felsefesidir. Batı Avrupa’da yaşamın ve düşüncenin vardığı bu aşama yeni bir kelime ile Uygarlıkla anlatılmak istenmiştir. Uygarlık yeni bir yaşam görüşünün karşılığı olmuştur

Bu anlamda uygarlık kavramıyla Fransa gibi, İngiltere gibi belli bir aşamadaki toplumların yaşama biçimi kastedilmek istenmiştir. Bu anlamda uygarlık, dünyanın bütün toplumlarından ileride onlara örnek olarak sunulan bir şeydi.

19. yy. da ise Batı, Asya halklarının farkına vardı 19. yy.da ise Batı, Asya halklarının farkına vardı. Özellikle İkinci Dünya savaşından sonra Tüm Latin Amerika ve Afrika halkları sahneye çıktı. Batı uygarlığının üstünlüğü söylencesi böylece sona erdi. Sosyoloji ve etnolojideki araştırmalarla özellikle 20. yy. da uygarlılıkların çokluğu gerçeği ortaya çıktı. Tanilli, uygarlık Tarihi, 1983, s.2,3

“Uygarlık” deyince ne anlıyoruz? Charles Seignobos: “uygarlık, yollar, limanlar ve rıhtımlardır” Marcel Mauss “insanlığın tüm kazanımlarıdır” der. Tarihçi Eugene Cavaignac: “Bilim sanat düzen erdemlerin minimumudur” Max alt yapı ve üst yapıdan bahseder. Uygarlığın maddi ve manevi düzeyleri olduğunu hatırlatır bize Fernand Braudel, Uygarlıkların Grameri, İmge Kitabevi yay. İstanbul, 2001, s.33.

Uygarlık kavramı bir ulusa değil daha geniş alana gönderme yapar Tarihçi: Karmaşık Gelişkin uygarlıklardan bahseder. Ulusal daha küçük uygarlıklardan değil, sürekli çizgiler olan farklı renklerden mozaiklerden bahseder. (Bir Sicilya, Katalonya, Bask, İskoçya ,..vs değil ) Bunun yerine Batı Uygarlığı, Uzakdoğu Uygarlığı, İslam Uygarlığı

Bir Türk kültür yada uygarlık alanından bahsetmek mümkün değildir, çünkü uygarlık yada kültür alanlarını belli bir ırka bağlamak, değişmenin alanı olan tarihe en azından bir unsurun değişmezliğini, yani etnik öğenin zaman içinde hep aynı kaldığını kabul anlamına gelecektir. Uygarlığı başka kıstaslar içinde ele alarak Türklerin de içinde yer aldıkları çeşitli uygarlık ve kültür oluşumlarını gündeme getirmek gerekir. M. Ali Kılıçbay, Felsefesiz sanat oyunsuz tarih,imge kitabevi, 1996, s. 126.

Uygarlıkları neye göre tanımlayacağız: Uygarlıkları insan bilimlerine göre tanımlanır Coğrafya (uygarlıklar mekanlardır) Sosyoloji (uygarlıklar toplumlardır) İktisat (uygarlıklar ekonomidir) Psikoloji (uygarlıklar zihniyetlerdir) Fernand Braudel, Uygarlıkların Grameri, İmge Kitabevi yay. İstanbul, 2001

Uygarlıkların gerçekliklerinin esas bölümü, onların coğrafi yerleşimlerinin zorlama ve avantajlarına bağımlıdır.

Coğrafyanın çocuğu uygarlıklar Hazır avantajlara bakarsak her uygarlık insan tarafından ele geçirilmiş dolaysız ayrıcalıkların çocuğu olacaktır. Eski dünyanın nehir uygarlıkları: Sarı nehir, Nil, Fırat Dicle Denizin çocuğu olan talassokratik uygarlıklar: Yunan, Roma. Mısır Nil’in armağanıysa, bunlar da Akdeniz’in armağanıdır. Baltık ve Kuzey Denizi üzerinde merkezlenen Kuzey Avrupa uygarlıkları Atlantik’in çevresindeki uygarlıklar. Bugün okyanusun ve ona bağlı yerlerin esas bölümü, tıpkı eskiden Roma’nın Akdeniz çevresinde olduğu gibi, Atlantik’in etrafında gruplanmışlardır. Fernand Braudel, Uygarlıkların Grameri, İmge Kitabevi yay. İstanbul, 2001, s.39.

Coğrafi sınırlar kültürel varlıklar tarafından defalarca aşılır Coğrafi sınırlar kültürel varlıklar tarafından defalarca aşılır. Her uygarlık, komşularıyla olan değişimler ve şoklarla gelişir. Her uygarlık kültürel varlıkları ithal ve ihraç eder..pusula, top barutu, çeliğe su verme, felsefe sistemi, bir tapını, din… Bu yolcular hiçbir kültürel sınırın kapalı olmadığını ortaya koyar…Dün bu yolculuk çok yavaştı bugün çok hızlı…Avrupanın endüstriyel uygarlığının ulaşmadığı çok çok az yer kalmıştır dünyada. Uygarlıklar arası diyalog devam ediyor (hala ilkel ve modern eskimo örneği, modern uygarlıkla karşılaşan başka hangi uygarlıklar biliyorsunuz…) 7.yy. çin modası 15. yy. fransaya gelmiş bu artık yaşamayan dünyanın kıyafetleri moda fransada sarayda….artık olmayan yıldızların bize ulaşması gibi.. Fernand Braudel, Uygarlıkların Grameri, İmge Kitabevi yay. İstanbul, 2001, s.45. 12

Uygarlıklar arası etkiler ve Uygarlıkların evrimi Hiçbir uygarlık türdeş (homojen) değildir. Bir uygarlık, başka uygarlık yada uygarlıklarla ilişki içindedir. Böyle bir ilişki doğar doğmaz o uygarlık değişmeye başlar. İnsanlık tarihi, uygarlıklar arasındaki bu ilişkilerin ve onların sonucu ortaya çıkan değişikliklerin tarihidir. İlk çağda Asurlular Babil uygarlığının üzerine kondular. Roma uygarlığı Yunan uygarlığının yetiştirmesidir. Haçlı savaşlarında karşılaşan sadece ordular değil, aynı zamanda iki ayrı uygarlığın, İslam Uygarlığı ile Hıristiyan uygarlığının tekniğiydi… Server Tanilli, Uygarlık Tarihi, İstanbul, 1981, s.7.