YÖNETİM SANATI Hazırlayan Hüsnü Çeşmeci.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İNSAN KAYNAKLARI Ayşegül Akdeniz.
Advertisements

TED ANTALYA KOLEJİ REHBERLİK HİZMETLERİ.
Sosyal Bilgiler Öğreniyorum
ZOR İNSANLARLA BAŞA ÇIKMA
Mart Yönetim yapılanmalarında görülen sorunlardan biri de, “Görev–Yetki–Sorumluluk” sınırlarının iyi belirlenmemiş olmasıdır. Yönetimde; statüyle.
MANTIK Mantığın Konusu.
ETİK GÜNÜ VE HAFTASI Mayıs 2013
RİSK KAVRAMI RİSKLERİN BELİRLENMESİ
TED ANTALYA KOLEJİ PDR SERVİSİ
BAŞARI VE MUTLULUK Ramazan BERKEBAN Psikolojik Danışman
MESLEKİ REHBERLİK PDR SERVİSİ «Büyüyünce Ne Olacaksın»
SUNUM.
İŞLETMELER VEYA KİŞİLERİN HEDEFİ, EN İYİ OLMAK İSTİYORUM + -
TAKIM KURMA VE GELİŞTİRME
OKUL YÖNETİMİNDE PERSONEL EĞİTİM VE İŞLETMECİLİKLE İLGİLİ İŞLER
SORUMLULUK VE GÖREV BİLİNCİ
SUNUM. STRATEJİK YÖNETİM Esnaf ve sanatkâr işyerleri sahipleri; bir meslek koluna tabi olup, mesleki yeteneklerini kullanmak suretiyle ailelerini geçindirmek.
öğretmen-öğrencİ İletİşİmİ ve etkİn dinleme
AİLE EĞİTİM SUNUSU 5.
MODERN YEREL YÖNETİM İÇİN LİDERLİK
STRATEJİK PLANLAMA SABEK A.Ş.
Buluş Yoluyla Öğretim Stratejisi
Ekim Her yapılanma, bir yönetimi gerektirirken, her yönetimde bir yapılanmanın üzerine oturtulmalıdır. Önemi, kuruluşu, işletilmesi ve çöküşü olarak.
ÇALIŞMA ARKADAŞI Hazırlayan Hüsnü Çeşmeci Ağustos 2009.
REHBERLİK.
Aralık Bir yapılanmanın kurallarına uygun gerçekleştirilmesi yetmez; onun, doğru bir şekilde işletilmesi de gerekir… Yönetici, yönetilen ve üçüncü.
Kasım Dört bölüm halinde anlatılması planlanan “Yönetim Sanatı” konusunun bu ikinci bölümünde “yapılanmanın kuruluşu” ele alınmaktadır… Bir yapılanmanın.
Etkin Çalışma Yöntemleri.
Mahmut Fehime Güleç İlköğretim Okulu
Ocak ODUN OLSUN BİZDEN OLSUN anlayışı ile “yönetim” oluşturulamaz… “Biz yaparsak olur” anlayışı ile kurulan organizasyonlar / yapılanmalar doğru-dürüst.
ANNELER BABALAR/ÇOCUĞUNUZ SINAVA GİRİYOR …. Çocuklarımızı çok severken kişisel isteklerimizin, beklentilerimizin onlar için belki de aşırı bir yük olacağını.
TAPU VE KADASTRO XII. BÖLGE MÜDÜRLÜĞÜ TAPU VE KADASTRO XII. BÖLGE MÜDÜRLÜĞÜ MOZAİK PERSONEL PERFORMANSINI GELİŞTİRME VE İYİLEŞTİRME TAKIMI MOZAİK PERSONEL.
ÇALIŞAN MEMNUNİYETİ VE MOTİVASYON
Yetkinlikler Yetkinlikler belirli bir görevi başarıyla yerine getirebilmek için beklenen ortak kurumsal davranış ve tutumları tanımlanmaktadırlar.
Kalite Kültürüne Dönüşüm Stratejileri
ÇATIŞMA ÇÖZME ve İLETİŞİM STRATEJİLERİ
HOŞGELDİNİZ.
TÜFAD İZMİR ŞUBESİ SERTİFİKASYON PROGRAMI – 2 GENÇLERDE YAŞ GRUPLARINA GÖRE TAKTİK ANTRENMANLAR “GENÇ MÜSABAKALARININ GELİŞİMİ” 01 Nisan 2013 – İZMİR Prof.
İDARİ VE MALİ İŞLER DAİRESİ BAŞKANLIĞI KALİTE PROGRAMI.
İLETİŞİM.
ÇOCUKTA İSTENMEYEN DAVRANIŞLARIN DEĞİŞTİRİLMESİ
ANNELER BABALAR/ÇOCUĞUNUZ SINAVA GİRİYOR …
İNOVASYON.
ETKİLİ İLETİŞİM.
İLETİŞİM BECERİLERİ.
VİZYONER LİDERLİK.
KAYGI VE TEST EDİLME KAYGISI
AMAÇ BELİRLEME.
Güce Çok Programlı Anadolu Lisesi
LİDER KİME DENİR? 1. Yönetimde yetke ve etkisi olan kimse, önder, şef. 2. Bir partinin ya da bir örgütün en üst düzeyde yönetimiyle görevli kimse. 3. Bir.
TAKIM RUHU NEDİR? 12-h.
4. Kendimize Karşı Sorumluluklarımız :
BİR YAŞAM TARZI OLARAK SPOR Doç.Dr.Sebahattin DEVECİOĞLU
n Düzey: n Düzey: Lise 1. Sınıf öğrencileri n Genel Hedef: n Genel Hedef: Karar verme becerisini geliştirmelerini sağlayabilme. n Oturum Sayısı: n Oturum.
Bölümün Amacı Bu bölüm, örgütlerin nasıl değiştiğini ve yöneticilerin yenilik ve değişim sürecini nasıl yönettiklerini keşfetmektedir.
KİŞİSEL GELİŞİM & İKY.
Girişimcilik.
YENİ ORGANİZASYON YAKLAŞIMLARI
Kamuda Memur Disiplini ve Ahlakı
YÖNETİM SÜRECİ VE ÖZELLİKLERİ
Okul Yaptırma ve Yaşatma Derneği İlkokulu
OLUMLU DÜŞÜNCE NEDİR? Hayatın her alanında, bizi her konuda etkileyen aslında bizim olaylara nasıl baktığımızdır. Şunu unutmamak gerekir ki; meydana.
GENEL İŞLETME İŞLETMENİN AMAÇLARI
GİRİŞİMCİNİN ÖZELLİKLERİ NELERDİR?
Dr. Adil AKINCI Bankacılık ve Finans Bölümü
Kamu Yönetiminin Denetlenmesi
Girİşİmcİ Kİmdİr? ÖĞR.GÖR.TAYLAN VURGUN.
MOTİVASYON ve FARKINDALIK
Sunum transkripti:

YÖNETİM SANATI Hazırlayan Hüsnü Çeşmeci

HAYVANIN ÇEVREYE FAYDA VE ZARARI SINIRLIDIR. ● Hayvanların akılları ve alet yapma özellikleri yoktur. İç güdüleri “yiyecek / üreme” üzerine programlıdır. “Tok iken (zevk için) öldürmezler”. Bazıları koloni yapılanmasında topluca yaşar. NİÇİN BU KONU SEÇİLDİ? İNSANIN ÇEVREYE FAYDA VE ZARARI SINIRSIZDIR. ● İnsanın “aklı” ve “iradesi” vardır. Alet yapabilme özelliği sebebiyle “fiziki gücünün çok üstünde güç sahibidir”. Zevk için kendi cinsi dahil, binlerce canlıya zarar verebilir ve hatta öldürebilir. Çünkü onun şeytanı da vardır.

İnsanın çevresiyle iletişiminin kaosa dönüşmemesinin yolu budur. İnsan toplum içinde yaşamak zorunda olduğuna göre; faydalı olanının önünü açmak, zararlı olanından korunmak nasıl sağlanacak? İnsan, diğer insanlarla "ilkeleri meşru" olan bir ‘YÖNETİM’ altında yaşamalıdır. YÖNETİM YAPILANMASININ ÖNEMİ İnsanın çevresiyle iletişiminin kaosa dönüşmemesinin yolu budur.

Yönetim İçin Yapılan Tanımlardan Bazıları Yönetim, belirlenen hedefe “meşru yoldan, en kısa sürede, en az enerjiyi kullanarak” başarıyla ulaşma sanatıdır. YÖNETİM NEDİR? HEDEF DAHA İYİ Hizmet Etmektir İNSANA DAHA GÜZEL Yönetim, “hukuka bağlı kalarak taraflar arasındaki dengeyi kuran” organizasyondur. Yönetim, “neyin, nasıl” yapılacağına “karar verme ve uygulama” yapılanmasıdır.

- Dernek - Sendika - Vakıf - Siyasi Parti - vb. organizasyon YÖNETİM İÇİN KURULAN - Dernek - Sendika - Vakıf - Siyasi Parti - vb. YÖNETİM BİR "AMAÇ" DEĞİL "ARAÇ"TIR. organizasyon DOĞRU İŞLETİLİR KUTSALLAŞTIRILMAZ

BUGÜNKÜ YÖNETİMLERİN ÇOĞU YENİLİK ÜRETEMİYOR MEVCUT HALİYLE DE YETMİYOR. ANALİZ Sebep:  Bazıları “yönetim nedir” bilmiyor.  Bazıları da kurallara uymuyor.

YÖNETİCİ YÖNETİMDE TARAFLAR YÖNETİLEN ÜÇÜNCÜ ŞAHISLAR - Lider - Başkan - Üyeler - Çalışanlar ÜÇÜNCÜ ŞAHISLAR - Kamuoyu

Kişi bir yönüyle YÖNETİCİ, bir yönüyle de YÖNETİLEN’dir. YÖNETİMİN TARAFLARI Başkan Üyeler Üçüncü Şahıslar Kişi bir yönüyle YÖNETİCİ, bir yönüyle de YÖNETİLEN’dir. YÖNETEN ( Başkan ) YÖNETİLEN ( Üyeler ) BAŞBAKAN BAKANLAR BAKAN BÖLGE MÜDÜRLERİ BÖLGE MÜDÜRÜ BİRİM MÜDÜRÜ BİRİM PERSONELİ MUHATAP VATANDAŞ ÖRNEK

LİDER YÖNETİMDE LİDER Olağanın dışında düşünebilme özelliğinin olması. Farklıdır Olağanın dışında düşünebilme özelliğinin olması. LİDER Yoğunlaşabilendir Hedefe yoğunlaşma özelliğinin olması. Fikir Üretendir Strateji geliştirme bilgi ve tecrübesine sahip olması. YÖNETİMDE LİDER LİDER AKTÜEL FAYDA DEĞİL, KALICI FAYDAYI ÜRETENDİR...  Başkan, çalışanları kontrol altında tutarak hedefe doğru yöneltmeye çalışırken…  Lider, çalışanların temel ihtiyaçlarını karşılayarak onları hedefe doğru motive edendir…

Başkan, kendine rütbe verilmiş ve bunun gereğini yerine getirmesi Başkan, organizasyonun hedeflerini şekillendirme ve icraatı yürütmek üzere seçilmiş / atanmış kişidir. Başkan bunu yaparken kendi görevlerini zamanında ve ciddiyetle yaparak örnek olur. Başkan Belirlenmiş Stratejiyi Daha da Geliştirir. Başkan, kendine rütbe verilmiş ve bunun gereğini yerine getirmesi beklenen kişidir. Başkan, üst düzey yöneticiler arasında koordine / dayanışma sağlayacak kişidir. + Kararı yöneticilerle birlikte verir. + Kişisel kararlarının nedenini açıklar. + Eleştiri ve övgüleri objektif değerlendirir. YÖNETİMDE BAŞKAN BAŞKAN, TEMEL FAALİYETLERİ YÖNLENDİRİR. AYRINTILAR YÖNETİCİLERE BIRAKILIR.

NASIL BİR BAŞKAN? İYİ BAŞKAN KÖTÜ BAŞKAN EYLEM / ÖZELLİK İYİ BAŞKAN KÖTÜ BAŞKAN KENDİNDEN Emindir Korkaktır STRATEJİ / TAKTİK Belirler Belirlenene uyar DİYALOGU Sever En aza indirir YENİ FİKİRLERE Açıktır Şüpheyle bakar NASIL BİR BAŞKAN? HAREKET ÖNCESİ Danışır Tereddüt eder Güven verir Güven ister ÇALIŞANINA Az güvenir ELEŞTİRİSİ Ilımlıdır Serttir Hükmünü sona saklar Önceden hükmünü ilan eder ve soru sorulmadan uyulmasını ister TOPLANTILARDA .............Örnekler çoğaltılabilir.

≠ LİDER BAŞKAN Lider ile başkan çoğu zaman birbirine karıştırılır  Başkan, organizasyonun karmaşıklıklarıyla uğraşırken…  Lider, organizasyonun DEĞİŞİM’i ile uğraşandır. Lider ile başkan çoğu zaman birbirine karıştırılır LİDER BAŞKANLIK YAPMAZ.  Başkan, “Problem nasıl çözülecek” derken  Lider, “Neler problem oluyor” sorusunun cevabını arayandır. BAŞKAN LİDERLİK ÖZELLİĞİ TAŞIYABİLİR.

O, yönetimde TEK ADAM’ dır. O, EFSANEVİ KİŞİDİR (!)…  Her şeyi bilir, yaptığı her şey doğrudur.  Fikirleri tartışılmaz, baş tacı yapılır. DİKTATÖR  Onun için ŞURA bağlayıcı karar yeri değil, bir bilgi edinme yeridir. MODELİ  Korkusu, yakın çevreden birinin yerine geçmesidir. Alternatifsiz kalabilmek için etrafında herhangi bir fikri olmayan kafaları (cüceleri) tercih eder. Ve onlar; sadece dinlemek ve itaat etmekle yükümlüdür. Başkan  Bu sebeple, yönetim kurulu toplantılarına hazırlanma ihtiyacı hissetmez. Her konuda İstediği kadar ve istediği tarzda konuşur. O, yönetimde TEK ADAM’ dır.

  DİKTATÖR MODELİ Başkan İnsan Allah’ın kölesi değil, kulu iken… Niçin; İnsan insanı köle yapmak ister ki?  Bazıları, “ne verirsen yer, ne dersen yapar” cinsinden bir anlayışla insanları yönetmenin rahatlığını yaşamak ister.   DİKTATÖR  Bu anlayışın arka planında; “köle yap / efendilik tasla / despot ol” anlayışı yatar. MODELİ Baskıcı yönetim üretemez... Başkan  Marifet, her birinin ayrı fikir ortaya attığı insanları bir araya getirip yönetmektir.  Uzlaşma zor olabilir. Sonuç daima olumlu olacaktır. Çünkü; aykırı fikirler sinerji doğurur. Bizim toplum, diktatör modeli yöneticiler için mümbit bir topraktır… Bunu değiştirmeliyiz.

Yönetici, çalışanları ve işlevleri bir düzene koyandır. Yönetici, çalışanlar arasında koordine ve dayanışmayı sağlayandır. Bunun için bir altındakileri iyi tanımalıdır. Çünkü “onların neyi iyi yaptıklarını, neyi severek yaptıklarını, zaaflarını, güçlü yanlarını, beklentilerini bilmeden” yönetemezsiniz.  Yönetici, belirlenmiş stratejiyi uygularken faaliyetleri yönlendirendir. YÖNETİMDE YÖNETİCİ  Yönetici, çalışanların örgüte katkılarının en üst düzeyde olması için yeni yollar arayandır. Yönetici, çalışanları ve işlevleri bir düzene koyandır.  Yönetici, problemlerden yılmaz, bilakis onları çözücüdür. Bunun için uzmanlarla görüşmeyi alışkanlık edinendir.

BİR KURULUŞ NE KADAR AKTİF YÖNETİCİYE SAHİPSE KARMAŞALIKTAN O KADAR UZAK KALACAKTIR.

Onlar, devamlı aktiftir...  DÜRÜSTTÜR  TUTARLIDIR  KARAKTER ÖRNEĞİDİR.  MANEVRA YAPMAZ, YOL GÖSTERİR LİDER BAŞKAN YÖNETİCİ Bir yelkenci gibidir. Rüzgar ne yönden eserse essin, rotasında yol almasını bilir. ONLAR İşlerini doğru / iyi yaparlarsa, daha çok güven / itibar kazanacaklarını BİLİRLER. Onlar, devamlı aktiftir...

HER ÇALIŞANIN AYRI BİR ÖNEMİ VARDIR Uçak havada uçmasına rağmen kalkışta ve inişte tekerleğe ihtiyacı vardır. Uçağın havada tekerleğe ihtiyacı yok diye tekerlek göz ardı edilemez. Yönetimde Tamamlayıcı Unsurlar Yönetimin alt biriminde öyle çalışanlar vardır ki; yoklukları veya acemilikleri tüm üretimi aksatabilir. YÖNETİMDE ÇALIŞANLAR HER ÇALIŞANIN AYRI BİR ÖNEMİ VARDIR Bir emtianın iki değeri vardır: 1 - Birim olarak raf değeri. 2 - Kullanıldığı sistem içindeki değeri. ÖRNEK Bir buji, parçacı dükkanında mesela 5 YTL ’dir. Ancak yokluğu veya bozuk olması halinde 100.000 YTL değerindeki otomobil yürümez.

YÖNETİMDE HİYERARŞİ ÜST YÖNETİM ÜST YÖNETİM BİRİM YÖNETİMİ BİREY BİREY YÖNETİMDE HİYERARŞİ İHTİYAÇ / TEKLİF KARAR / SORUMLULUK Yönetimde, ihtiyaçlar aşağıda oluşur. Bunların giderilmesi için oluşan teklifler yukarıya bildirilir. Yönetimde, kararlar yukarda oluşur ve aynı oranda sorumluluk taşınarak aşağıya bildirilir.

LİDER BAŞKAN YÖNETİCİ ÇALIŞANLAR SORUMLULUK PİRAMİDİ ŞOFÖR GİBİDİR Tecrübeli Olmalı LİDER DİREKSİYON GİBİDİR Sağlam Olmalı BAŞKAN MOTOR GİBİDİR Güçlü Olmalı YÖNETİCİ LASTİK GİBİDİR Aşınmamış Olmalı ÇALIŞANLAR YÖNETİM PİRAMİDİ

Yönetilen kişilerin “üçüncü şahıs” kültüründe olup olmaması, yönetimin başarısını etkiler. YÖNETİMDE ÜÇÜNCÜ ŞAHISLAR YÖNETİMDE TAMAMLAYICI UNSURLAR Kurumlar birbirini tamamlamalı... Bir kurumun (yönetimin) başarısı; diğer kurumların ürettikleriyle orantılıdır. YÖNETİMDE DİĞER KURUMLAR İyisi iyi örnek olur Kötüsünden ibret alınır

YÖNETİMDE SACAYAKLARI SORUMLULUK GÖREV YETKİ YÖNETİMDE SACAYAKLARI

( Yönetici + Yönetilen ) YÖNETİM ( Yönetici + Yönetilen ) GÖREV YETKİ SORUMLULUK ( Alınır ) ( Kullanılır ) ( Taşınır ) BİRİ : GÖREV ALIR + YETKİ KULLANIR SORUMLULUK TAŞIMAZSA O insan... DİKTATÖR olur. BİRİNE : GÖREV VERİLİR + YETKİ VERİLMEZ SORUMLULUK İSTENİRSE O insan... KÖLE olur.

x x DİKTATÖR KÖLE Denge en az üç bacakla sağlanır OLUNUR DİKTATÖR OLUNUR DİKTATÖR KÖLE Denge en az üç bacakla sağlanır x x YETKİ SORUMLULUK GÖREV VERİLMEZSE YOKSA Uçlardan uzak kalabilmek, GÖREV / YETKİ / SORUMLULUK ’un aynı anda sahiplenilmesiyle mümkündür.

Y Ö N E T E N GÖREVİ YETKİSİ SORUMLULUĞU Ortak bir amaç için oluşturulan yapılanmada; alt ve üsttekiler ile uyumlu olarak çalışan, amaca uygun hareket ederek görevlerini yerine getiren, yetkilerini kullanarak sorumluluğa katlanandır. GÖREVİ YETKİSİ SORUMLULUĞU ADİL OLMAK İTAAT İSTEMEK BAŞARILI OLMAK  Temsil yeteneğine sahip olmak.  Hukuka ve fıkha uygun amir olmak.  Strateji geliştirmek.  Yönetim makamı hizmet makamıdır, mülkiyet makamı değildir. Başarı varsa kalmalı, değilse gitmelidir.  Emirlerine uyulmasını istemek.  Yetki vermek.  Yetki almak. NOT: TOPLANTI SANATI Seminerinde konuyla ilgili ek bilgiler vardır.

Y Ö N E T İ L E N GÖREVİ YETKİSİ SORUMLULUĞU Kişinin, yapılanma içinde (yönetilen olduğu konumlarda da) Görev / Yetki / Sorumluluk bilincini taşıması gerekir. GÖREVİ YETKİSİ SORUMLULUĞU İTAAT ETMEK TAVIR KOYMAK KATLANMAK  Alınan kararları uygulamak.  Vefadan önce adalet vardır “adaletin olmadığı yerde itaat yoktur” kültürünü kazanmak.  Yetkisini sorumsuzca kullananlara itaat ederse, yönetimin başarısızlığına sebep olmanın sonuçlarına katlanmak.  Eleştirme yetkisini kullanmak.  Başarısız yöneticiyi değiştirmek. NOT: TOPLANTI SANATI Seminerinde konuyla ilgili ek bilgiler vardır.

Hukuka dayalı düzen kurulamazsa yönetimde kaos oluşur. BİLGİ / BECERİ / BEKLENTİ 'de farklı özellikli kişilerin bir araya geldiği YAPILANMADIR.  Üyeleri / çalışanı verimli olmaya gelişigüzel çağıramazsınız.  Onlar sınırlı / sınırsız rant beklentisi içindedir.  Maddi / manevi çıkarları varsa çalışırlar.  Eğer bu insanların aynı yönde (misyonda) ve birlikte (ekip ruhunda) hareket etmeleri sağlanamazsa, meşru yükselme isteği, birbirlerini yerlerinden etmeye dönüşür. YÖNETİMDE HUKUKUN OLUŞTURULMASI Hukuka dayalı düzen kurulamazsa yönetimde kaos oluşur. Çerçevesi taraflarca kabul edilmiş HUKUK, barışı; barış ise başarıyı getirir.

Kurallar ve disipline bağlılık "DENETİMİ" sağlar. MODERN YAPILANMALARIN TEMEL ÖZELLİĞİ Yönetimde beklentiler sınırsız ve hukuk dışı olamaz Görev yaparken Yetki kullanırken Sorumluluk taşınırken DEVAMLI HUKUK ZEMİNİNDE KALMAKTIR. Hukuka uygun davranış "ADALETİ" sağlar. Adaletli davranış "EŞİTLİĞİ" sağlar. Kurallar ve disipline bağlılık "DENETİMİ" sağlar.

YÖNETİMDE DENGE Taraflar Arasında Denge Kurulmalıdır.

DOĞRU YAPILANMA Yetki Yetki YÖNETİCİ YÖNETİLEN Tarafların YAPILANMA - YÖNETİM Yetki HUKUK Yetki DOĞRU YAPILANMA Tarafların Farklı düşünceleri sebebiyle "ÇATIŞAN" Ortak menfaatleri sebebiyle "UZLAŞAN" Yönlerinde DENGE KURARAK barış sağlanmalıdır.

TARAFLARIN MENFAATLERİ YÖNETİMDE DOĞRU ORGANİZASYON VE KOORDİNE İLE TARAFLARIN MENFAATLERİ KORUNMALIDIR.

YÖNETİCİNİN YETERSİZ KALMASI HALİNDE BOZUK YAPILANMA OLUŞUR

İhtilallerdeki “darbe yönetimi” buna bir örnektir YÖNETİLEN YÖNETİCİ İhtilallerdeki “darbe yönetimi” buna bir örnektir Aşırı Yetki (A) Azaltılmış Yetki ● Yönetici, yönetilenin yetkilerini kısar. Bu da kendi yetkisini tek yönlü artırmak demektir. ● Bu anormal durum, yapılanmada ek gerilim oluşturur. Yapılanmanın mukavemeti yetersiz kalırsa sistem menfaatlerin çatıştığı (A) da kırılır.

kurulur ve devam ettirilir. ● Taraflar birbirini sevmek zorunda değildir. Ancak, birbirine saygı duymak zorundadır. ● Taraflar, çatışarak fayda elde edemez. Doğru olan, basit ve rahat ilişki ile ADİL YÖNETİM’i kurmaktır. YÖNETİMDE Adil Yönetim, doğru işletilen DENETİM ve TAHKİM'le kurulur ve devam ettirilir.

Yönetici Yönetilen DENETİM ve TAHKİM DENETİM TAHKİM Yönetimin haklarını kullanma yetkisidir. Kişinin hakkını isteme yetkisidir. Yönetici Yönetilen DENETİM ve TAHKİM Yönetici, yetkisinin kısıtlı olduğu durumlarda denetim hakkını en üst düzeyde kullanarak dengeyi sağlamaya çalışır. Yönetilen, yöneticinin keyfi davranışlarına karşı tahkim hakkını kullanarak dengeyi kurmaya çalışır.

Hakları Kullanılırken DENETLEME ve TAHKİM Hakları Kullanılırken HER HAKKIN BİR SINIRI OLDUĞU UNUTULMAMALIDIR.

 Otoriter olmakla kaba / sert olmayı birbirine karıştırır.  Otoriter görünmek için, yüksek sesle konuşmayı / bağırıp çağırmayı huy edinir. BAZI YÖNETİCİLER Oysa, sertlik zaaf belirtisidir.  Aşırı kibar davranış içindedir.  İncitici olmamak adına taviz verir. BAZI YÖNETİCİLER Oysa, yumuşaklık zaaf belirtisidir. PARADOKS SERTLİK YUMUŞAKLIK İnsanlar, kendilerine değer veren iyi niyetli yöneticileri güçsüz olarak tanımlayıp istismara kalkmamalı, aksine takdir etmelidir. YÖNETİCİLERİNİZİ UÇLARA İTMEYİNİZ !

BAŞARILI OLMASI GEREKİR. Toplum Adına Sorumluluk Yüklenen YÖNETİCİLERİN...  Tespit, karar, plan, uygulama, denetleme, kamuoyu desteği sağlamada…  Bireyin özel haklarını, toplumun ortak hukukunu korumada… BAŞARI ESASTIR BAŞARILI OLMASI GEREKİR. AKSİ HALDE Yönetimde zaafiyet doğar Toplumda kaos oluşur

YÖNETİMDE BAŞARI ÖLÇÜLEBİLİR OLMALIDIR YÖNETİM, HUKUKA BAĞLI KALARAK BAŞARILI OLMA SANATIDIR. Başarı, hem iç dinamikler açısından, hem dış dinamikler açısından “objektif değerler” (ölçülebilen değerler) göz önünde bulundurularak düne göre bugünü farklı kılmaktır. YÖNETİMDE BAŞARI ÖLÇÜLEBİLİR OLMALIDIR  Başarının kriteri taraflarca önceden konulmalıdır.  Aksi halde yönetimin başarılı olup olmadığı tartışmalarıyla zaman kaybedilir.

KURUM BAŞARIYI YAKALAR KURUM BAZINDA Güçlü yönetimi oluşturur Doğru Siyaset Kararlı uygulama yapar Doğru Kadro Kamuoyu desteği sağlar Doğru Uygulama YAPILIRSA KURUM BAŞARIYI YAKALAR Başarı İçin KİŞİ BAZINDA Fikir oluşturur Bilgi Görgü Yeni açılımlara zemin hazırlar İdrak Yaptığı işin mantığını kavratır GEREKİR KİŞİ BAŞARIYI YAKALAR

Bugünkü yönetim anlayışında değerler sistemimiz altüst olmuş durumdadır. Alkışlanacak tavırlarla utanılacak davranışlar birbirine karışmıştır. DEMEK Kİ AKLI POZİTİF ANLAMDA KULLANMIYORUZ. YÖNETİMDE AKIL Anlama AKIL YETENEĞİ OLDUĞUNA GÖRE Kavrama (Pozitif anlamda) Hüküm verebilme Bir grup insanı belirli amaçlar etrafında toplayabilme ve bu amaçlar için onları harekete geçirebilme YETENEĞİ OLDUĞUNA GÖRE YÖNETİCİLİK SORUNLARLA MÜCADELEDE AKLI REHBER EDİNELİM.

YÖNETİM BU ÜÇ ÖZELLİĞE SAHİP OLMALIDIR. Analiz Yeteneği Bir problemi çözmeden önce onu iyi anlamak gerekir. Bunun için sorun, parçalar haline getirilerek incelenir. YÖNETİMDE YETENEK Yorum Yeteneği Sorun tespit edildikten sonra çözüm için ileri sürülen fikirler dinlenilir. Karşıt fikir sahipleri birlikte konuyu müzakere ederler. Sentez Yeteneği Karşılıklı oluşan fikirlerden sorun çözücü yepyeni fikirler üretilir. YÖNETİM BU ÜÇ ÖZELLİĞE SAHİP OLMALIDIR.

Yönetim, belirli amaçlara ulaşmak için eldeki tüm kaynakları birbiriyle uyumlu / verimli / etkin kullanabilecek kararları alma ve uygulama süreçlerinin toplamıdır. YÖNETİMDE PLANLAMA Planlama, yönetimin hedefine ulaşması için gerekli olan YOL HARİTASI ’nı çıkarmak üzere, gelecek hakkında bilgi toplama ve tahminde bulunmadır. YÖNETİM, PLAN YAPAN VE UYGULAYAN BİR ORGANİZASYONDUR.

Puma denilen hayvan avının büyüklüğü oranında arkasından koşar Puma denilen hayvan avının büyüklüğü oranında arkasından koşar. Puma, bir tavşanın arkasından birkaç dakika koşar. Avını yakalayamayacağını anladığında koşmayı bırakır. Çünkü, tavşanı yiyerek elde edeceği enerjiden çoğunu harcamak istemez. Bu sebeple puma, ceylanın arkasından daha fazla koşar. (M. ÖZEL’den) PUMA MANTIĞI Yorum  İnsan / yönetim çoğu zaman puma kadar akıllı davranmaz.  Çok lüzumsuz işlerin arkasından günlerce, yıllarca koşar. Sonunda hedefine ulaşır.  Ancak, eline geçen sarf ettiklerine göre bir hiçtir. Allah’ın torpili yoktur. Verdiği aklı kim kullanırsa o kazanır PLAN MANTIK ÜZERİNE OTURMALIDIR.

YÖNETİM, YAPABİLENİNDEN YAPABİLECEĞİNİ İSTEMEKTİR. YAŞANMIŞ BİR OLAY

Birbirine yakın iki köyün birinden tren yolu geçecektir Birbirine yakın iki köyün birinden tren yolu geçecektir. (X) köyü teklifi hemen kabul ederek tren yolunun köylerinden geçmesini sağlamış ve şehre kolayca gidip gelmişler. Trenin faydasını öğrenen (Y) köyü sakinleri bir heyetle (X) köyü istasyonundaki şefe müracaatla “tren bizim köyden de geçsin” demişler. OLACAĞI İSTEMEK Bunun mümkün olamayacağını öğrenip çıkarlarken arkada kalanlardan biri şefe dönerek; “iki çizgi gidiyor, birini bizim köyden geçiremez misin?” demiş. Şef gülerek “olacağı iste” demiş.

MUHATABINDAN NE İSTEYECEĞİNİ VE NE ALABİLECEĞİNİ BİLENDİR. BAŞARILI YÖNETİM

TARAFLARIN İSTEKLERİNİN BİR MANTIĞI OLMALIDIR. BİR HİKAYE

TARAFLARIN İSTEKLERİNİN BİR MANTIĞI OLMALIDIR. Hikaye …(X) Ülkesindeki yönetim; vatandaşından vergi olarak her gün bir yumurta getirmelerini; bunun içinde herkesin birer tavuk sahibi olmasını ister. Vatandaş isteğe uyarak birer tavuk temin eder. Yönetim bazı günler yumurta getiremeyenlerden ceza olarak o gün için tavuklarını getirmelerini, sonraki günlerde yine yumurta getirebileceklerini söyler. Yorum  Tavuk her gün yumurtlamaz. Bu sebeple vatandaşın her gün yumurta getirmesi mümkün değildir.  Yumurta yerine tavuk istenildiğinde ise, elindeki tek tavuğunu kaybedenlerin bir daha yumurta getiremeyecekleri kesindir. SONUÇ TARAFLARIN İSTEKLERİNİN BİR MANTIĞI OLMALIDIR.

BİR BÜTÜN PARÇALARDAN OLUŞUR HER BİR PARÇA ASGARİ KALİTEDE OLMALIDIR. KALİTE Bazı parçaları kalitesiz olan bir bütün, toplamda kaliteli olamaz. Kalitesiz parçanın kırılması, bütünü işlevsiz kılar. YÖNETİMDE DOĞRU ORGANİZASYON PARÇALAR UYUMLU OLMALIDIR. UYUM Birbiri ile uyuşmayan parçalardan bir bütün oluşturulamaz. Çünkü uyumsuz parçalar birbirini kırar / aşındırır. EKSİK PARÇA NE EKSİK, NE FAZLA PARÇA OLMAMALIDIR. Bütünü oluşturacak tüm parçalar doğru seçilmelidir. Eksiği yetersizlik, fazlası yüktür. Vücuttaki tüm organlar birbiriyle uyumludur. Birbirlerine yardımcı olarak vücudu fonksiyonel kılarlar. Aksi durum hastalıktır. Çünkü, aynı organlar kanser hücresi de üretebilir.

Kişinin istidatlı olması yetmez. Çalışma diyağramındaki Rafta duran parçalar, diyagramdaki yerine montaj edilinceye kadar, üretken değildir. ELEMAN İSRAFI Kişinin istidatlı olması yetmez. Çalışma diyağramındaki yeri doğru olmalıdır. YETİŞMİŞ İNSAN SAYISI ÇOK AZDIR. YANLIŞ YERDE KULLANARAK İSRAF EDİLMEMELİ.

İMKANLARI DOĞRU YERDE KULLANMAK MOBİLYA KERESTESİ YAKACAK ODUNU Mobilya Yapılamaz  Yakmak İsraftır Yakacak Olarak Kullanmak Ekonomiktir Mobilya Yapımında Kullanmak Ekonomiktir Yönetimde, bilgi gerektiren yerde bilgili, tecrübe gerektiren yerde tecrübeli, fizik gerektiren yerde o özelliği taşıyan eleman çalıştırılmalıdır.

Problemin bir parçasıdır Çözümün bir parçasıdır Önemli Olmak Kişi yalan söyleyerek, göz boyayarak önemli bir makama geçebilir. O makam o insanı “değerli” yapmaz, “önemli” yapar. Değerli Olmak ÖNEMLİ OLMAK DEĞERLİ OLMAK DEĞİLDİR Bilgi ve insani özelliklere sahip olmakla sağlanır. ÖNEMLİ OLMAK İSTEYEN DEĞERLİ OLMAK İSTEYEN Problemin bir parçasıdır Çözümün bir parçasıdır Sadece konuşur İş yapar Elinden geleni yapar Gerekeni yapar BİZE DÜŞEN DOĞRU İNSANI DOĞRU YERE TAŞIMAK OLMALIDIR YANLIŞ OLACAK OLANIN ÖNÜNÜ KESMEK Makam ve mevkie gelme arzusu meşru bir istektir. Ancak, elinde güç olmadan yaşayamayacak karakterdeki kişilere asla güç verilmemelidir. Böyleleri insanı köleleştirmeyi “onları yönetmek” sanırlar. Kendileri de dahil olmak üzere herkese zarar verirler. Yorum

Ve... HERKES BİR ŞEKİLDE YALAN SÖYLÜYOR. Batı ülkelerinde  Devletin hukuka dayalı yönetimi  Bireyin disipline edilmiş günlük hayatında kurallara uyma anlayışı  Dürüstlük, üretkenlik, ekonomik kalkınma YÖNETİMDE YALAN YALANI EN AZA İNDİRİYOR... Biz de ise Yetişme tarzının yanlışlığı Bilgi yetersizliği (Cahillik) En büyük kusur YALAN Eğitimsizlik (Beceriksizlik) Üretebildiğinden çoğunu tüketme isteği İnsanı haksız beklentiye sevk ediyor. Ve... HERKES BİR ŞEKİLDE YALAN SÖYLÜYOR.

TİCARİ RANT BEKLENTİSİ ÜRETMEDEN TÜKETME İSTEĞİ BU KÖR DÖNGÜ BAŞLADIMI DURMAK BİLMEZ KÖR DÖNGÜ YALAN, AHLAKİ ÇÖKÜNTÜYÜ GETİRİYOR TİCARİ RANT BEKLENTİSİ DOĞURUYOR YALAN SÖYLEMEK BİR İNSANLIK SUÇUDUR BU BEKLENTİ YALANI GETİRİYOR

YALAN ve AF Yalancılar asla AFFEDİLMEMELİ.  Yönetici, kesin delillerle ispatlanmadıkça herkes için güzel zan beslemek zorundadır.  Yönetici, her durumda doğruyu söylemek zorundadır.  Yönetici, dönekliği hoş görmediği gibi, onun türevi olan yalancılığı da hoş göremez. Çünkü, yalancı, yalanları ile yönetimi yanıltacak ve adaletin bozulmasına sebep olacaktır. YALAN ve AF Namuslu hatalarda kasıt aranmaz YÖNETİMDE, Yanlış söyleyenleri, yanlış yapanları affedebilirsiniz. Güzel bir metotla defedilir Yalancılar asla AFFEDİLMEMELİ.

Sorunlar Birikmeye Başlar HIZLI BÜYÜYEN BİR ORGANİZASYONDA  Yöneticiler gurura kapılır  Gurur hedef şuurunu kaybettirir  Lider / başkan / yönetici, süper de olsalar yalnız başlarına yetersiz kalmaya başlar  Büyüyen sorunlar karşısında yetkilinin daha güçlü olmaya çalışması / daha çok çalışması yetersiz kalır YÖNETİMDE GURUR Sorunlar Birikmeye Başlar  Önemli olan, nelere sahip olunduğu değil, kiminle sahip olunduğudur.  Esas olan, yükü, uygun olanlarla bir şekilde paylaşmaktır. YÖNETİMDE TAKIM RUHU, KİŞİSEL GURURU ÖNLER.

Birbirlerini nötrleştirirler En iyi oyunculardan oluşmuş bir takım; “ekip ruhu” ve “oyun stratejisi” yoksa… Amatör oyunculardan oluşan fakat “iyi bir ekip ruhuna sahip ve iyi bir stratejiyi benimsemiş” takıma yenilir. EKİP OLABİLMEK K İ Ş İ OLUŞAN GÜÇ Çünkü sıfır kişi = 2 kişi Birbirlerini nötrleştirirler + = 2 kişi On bir kişi Yüz on bir kişi + + = 3 kişi Birbirleriyle uyum içinde çalışan iki insanın oluşturduğu enerji, iki insan enerjisi toplamı değildir, on bir ayrı birey enerjisi toplamı gibidir. Hele üç kişi bir araya gelse…

"Etkili olmak" işleri doğru yapmaya götürür. İKİSİ ARASINDA ÇOK FARK Başarı, olağanüstü şeyler yapmakta değil, son derece olağan şeyleri olağanüstü güzel yapmakta ( etkili olmakta) yatar. "Etkili olmak" işleri doğru yapmaya götürür. İKİSİ ARASINDA ÇOK FARK VARDIR. FAKAT, İKİSİ DE GEREKLİDİR. Öncelikler Başarı, “önemli şeyler” yapmakta değil, önce “en önemli şeyleri” yapmakta yatar. "Öncelikler" doğru işleri yapmaya götürür. Başarı, yapabildiğin kadarını yapmak yerine, ne gerekiyorsa onu yapmak ilkesinin benimsenmesinde yatar. "Her şeyi bilen" kişi performansının elverdiğini yapar. "Ne gerekiyorsa onu yapmak" için ekip ve ekip çalışması gerekir.

İÇİNİZDE NEYİ BESLERSENİZ ONU BÜYÜTÜRSÜNÜZ. RAKİP OL, DÜŞMAN OLMA! Dünya Halter Yarışması’nda Yunanlı sporcu bir dalda en fazla kiloyu kaldırır, toplamda da Türk öndedir. Madalyayı “toplamda en fazla kaldıran” alacağından, madalya Türk’e verilir. TV muhabiri Yunanlı sporcuya sorar: “Türk olmasaydı da madalyayı ben alsaydım dediğin oldu mu?” Yunanlı sporcu; “Hayır!..Ben onun gibi bir sporcuyu geçmek için çalıştım. O olmasaydı ben bugün bu noktada olamazdım” der. YAŞANMIŞ BİR OLAY Yorum Esas olan; güçlü rakibe düşmanca bakmak değil, onu geçme azmine sahip olabilmektir. Gelişme rekabettedir, düşman olmada değil. İÇİNİZDE NEYİ BESLERSENİZ ONU BÜYÜTÜRSÜNÜZ.

YÖNETİMLER, BU ZİHNİYETİN YIKILMASI İÇİN GEREĞİNİ YAPMALIDIR.  İslam öncesi Araplar da kavim kültürü hakimdi.  Bu kültürde biri suç işler ve kim olduğu tespit edilemezse “zanlı olan kabileden” herhangi biri cezalandırılırdı.  İslâm, bu anlayışı yıkarak kültürde / hukukta devrim yapmıştır.  İslâm Hukuku, bugün evrensel hukuk olarak kabul edilen “Cezanın Şahsiliği Prensibi” ni getirmiştir. KABİLECİLİK ZİHNİYETİ Yorum Maalesef kabilecilik zihniyeti (Toplu Suçlama) bugün de bir başka biçimde devam etmektedir. “Şu bölgede veya şehirde doğmak, falanın çocuğu olmak, kılık - kıyafetin şöyle olması vb. ” suçlama için yeterli olmaktadır. YÖNETİMLER, BU ZİHNİYETİN YIKILMASI İÇİN GEREĞİNİ YAPMALIDIR.

YÖNETİMDE ÇÜRÜME VE ÇÖKÜŞ Yönetim, hedefini kaybederse kişiye hizmet eden (kişisel rant sağlayan) organizasyon haline gelir. ....Çürüme başlamıştır. Göreve değil de insana bağlı yönetim anlayışı çıkmaz sokaktır. ....Çürüme başlamıştır. YÖNETİMDE ÇÜRÜME VE ÇÖKÜŞ Yönetim, kendi planını ve uygulamasını yaparak toplumu / üyeyi / ortağı şekillendirmek, düzenlemek, değiştirmek ve idare etmek için doğru kurulmuş organizasyon olmalıdır. Yönetim bunu unutup kamuoyu desteği almak adına popülist yönetim anlayışıyla hareket edebilir. ....Çürüme başlamıştır. Yönetimde devamlılığın olmaması, işlerin iyi takip edilmemesi, yaz – boz ’lara neden olur. ....Çürüme başlamıştır. Çürüme, yetişmiş elemanı az olan yönetimlerde daha hızlıdır.

YÖNETİMLERDE "ÇÖKÜŞ" BÖYLE BAŞLAR…  Bugün; çoğu yönetimler enerji ve heyecanlarını kaybetmiş durumdadır.  Bugün; birey / yönetim her şeyin bedelsiz ve anında olmasını istiyor. İstekler karşılığı bir mesai / ter / bedel de ödemek istemiyor.  Bugün; dinamik ve aydın yöneticiler çoğunlukla içinde bulundukları organizasyonları terk ediyor. Sıradanlar kalıyor, onlar da devamlı yük oluyor.  Bugün; toplumumuzda kişinin ve kuruluşların ANALİZ YAPMA / TEŞHİS KOYMA / TEDAVİ YAPMA kapasitesi hayli zayıflamıştır. Çözülme süreci belki yavaşlatılabilir. Ama bir kez başladı mı tersine çevrilemez Analiz yapamama çürümeyi, teşhis koyup tedavi yapamama da çöküşü getiriyor. YÖNETİMLERDE "ÇÖKÜŞ" BÖYLE BAŞLAR…

ÇÖKÜŞÜN PANZEHİRİ FİİLİ DUADIR ÇÖKÜŞ BİR SONUÇTUR  Çöküş, onu doğuran sebepleri önceden tespit etmek / korkmak / tedbir almakla önlenir.  Korkmak iyidir, insanı duyarlı yapar. Korkunun terbiyesi tedbirdir. Tedbir almak korkaklık değildir. Aksi durum çöküşü getirir. ÇÖKÜŞÜN PANZEHİRİ FİİLİ DUADIR Fiili dua olmasa idi, peygamberler bizzat savaşa gitmezdi. Coğrafya Dil Duası (Temenni) Fiili Dua (Gereğini Yapmak) Türkiye ÇOK YOK Batılılar ►Türkiye’de ağaç dikmeden yağmur duasına çıkılıyor. Dua sonunda yemek pişirmek için mevcut ağaçlar kesilip kazanların altında yakılıyor. ► Batı, “yeşil” konusunda bizden daha hassas davranıyor. Ö R N E K

Çöküşe Meydan Vermemek Yöneticinin Fiili Duası Sorumluluğunu taşıdığı kişilere karşı kurumu doğru yönetmek için gereğini yapmaktır. Unutulmasın ki; Allah’ın yardımı, kulun yapması gerekenlerden sonra başlar. Çöküşe Meydan Vermemek Almanya’nın Polonya’yı işgal ettiği günlerde; birlikleriyle bir kasabaya gelen Alman komutan büyük bir eve yerleşir. Alman komutan ilerleyen zamanda tuvalete gitmek ister ve evin sahibini çağırır ve derdiğini söyler. Ev sahibi “Benimle gel” der ve evin dışına çıkar. Ev sahibi tarlanın bir ucuna geldiğinde komutana “Buraya et” der. Alman komutan bozulur ve ev sahibine “Sizde organize yok mu? Helasız ev olur mu?” der. Ev sahibi Alman komutana “Bizde organize olsa idi, ben senin tarlana ederdim” der. Hikaye Mehmet Barlas – 13.5.2001 STV İŞİ DOĞRU YAPALIM, TARLAMIZI KORUYALIM…

DİYALOG, SORU SORMAKLA BAŞLAR.  Bazı yöneticiler güçlü görünmek adına bilgi vermekten kaçınır. Halbuki güç, kendinde değil, yönettiği insanlardadır.  Bu inceliği fark edemeyenler, kendilerine yazık etmekle kalmaz, yönettikleri kuruma da zarar verir.  Dedikodu, suçlama, yalan ve kişileri yıpratma girişimleri böyle ortamda gelişir. YÖNETİMDE SORUYA MUHATAP OLABİLMEK Belirsizliği en aza indirmek, yönetileni mutlu eder. Bu sebeple “açıklık politikası” uygulanmalıdır.

HAKLAR SINIRSIZ DEĞİLDİR... ELEŞTİRİ HAKKI  Yöneticinin yanlış fikirlerine ve yönetimin olumsuz davranışlarına yapıcı bir şekilde karşı çıkabilmek “eleştiri hakkı”nı kullanmak demektir.  Bir yönetimde eleştiri yapılamaz veya yapanlar ciddiye alınmaz bölücülükle suçlanırsa, o örgüt sağlıklı değildir.  Hoşgörü yoksa, farklılıklar rahmet ve zenginlik kaynağı olarak algılanmıyorsa, parçalanma uzak değildir. YÖNETİMDE ELEŞTİRİ VE TAVSİYE Eleştiri hakkı ile kişiye saldırı birbirine karıştırılmamalıdır. Bazıları söylenen sözleri değil, söyleyeni hedef alır. Bu da ‘üretime katkı’ değil, kişiye saldırıdır… Kabul edilemez. HAKLAR SINIRSIZ DEĞİLDİR...

KALEYİ ELE GEÇİRME STRATEJİSİ YÖNETİMDE Zaaf, Kurumun İçinden Gelir Tehlike, Kurumun Dışından Gelir Ele geçirilecek kaleye top atışı yapılarak duvarlar test edilir. En zayıf nokta tespit edilince bütün toplar o noktaya çevrilir ve sürekli ateş altına alınır. YÖNETİMDE SALDIRILARA DİRENÇ Zaaf, Kurumun İçinden Gelir Açılan delik kaledekilerce kapatılmak istense de sürekli ateş altındaki delik büyür de büyür. İçerdekilerde bezginlik oluşur… Sonunda savunma çöker… Dışarıdakiler oradan kaleye girerler. KALEYİ ELE GEÇİRME STRATEJİSİ SALDIRGANA ZAYIF NOKTA BIRAKMAMAK GEREKİR.  Mazeret / bahane / şikayet… Bu kelimelerin arkasına sığınmak, zayıf nokta oluşturur.  Yabancılar yanında iç meseleleri konuşmak, zayıf nokta oluşturur. Başkalarının düştüğü hatalardan ders alarak onlardan sakınmak gerekir. Böylece hatalar en aza indirgenmiş olur.

Bu maddenin zararlarını duvara astığı afişte şöyle sıralamıştı; SAKIN GAZA GELMEYİN ! Dihidrojen Monoksit Maddesinin Zararları  Yoğun terlemelere ve kusmaya yol açabilir.  Tabiatta büyük zarar veren asit yağmurlarının ana unsurudur.  Gaz haline gelmiş hali çok ciddi yanıklara sebep olabilir.  Kazara solunarak ciğerlere dolması ölüme davetiye çıkarır.  Erozyona yol açar.  Otomobil frenlerinin etkinliğini azaltır.  Ölümcül kanser tümörlerinin hepsinde görülmüştür. Bir bilim fuarında, bir öğrenci Dihidrojen Monoksit maddesinin zararlarından bahsederek yasaklanmasını istiyordu. Bu maddenin zararlarını duvara astığı afişte şöyle sıralamıştı; YASAKLANMALIDIR... Bir saat içinde, dinleyici 50 kişiden 43’ü yasaklama isteğini destekleyip imza verdiler; altı kişi kararsız kaldı. Sadece bir kişi itiraz ederek; “Bu madde, iki hidrojen bir oksijen, yani; hayatın can damarı SU ‘dur “ dedi.. Mustafa Özel - 9.9.2001 (Yeni Şafak)

 Yöneticiye düşen görev; bu odaklara fırsat vermemektir.  Çevremizde gizli çekim yapan / ses kaydı yapan / telefon dinleyen / evrak çalan kimseler olabilir.  Yasa dışı yollarla bilgi toplayan bu kimseler elde ettiklerini şantajda kullanmak isteyebilir.  Yöneticiye düşen görev; bu odaklara fırsat vermemektir. Bunun en Kolay yolu YÖNETİMDE NAMUSLU OLMAK Açık Fikirli Olmak Konuşmayı yasalara uygun yapmak. Kayıt İçi Ticaret Yapmak Rüşvete dayalı ticaret, karaborsa, kaçakçılık vb. “yasal olmayan ticaret” yolları kısa zamanda deşifre olur ve “şantaj” olarak kullanılır. Namuslu olmak koruyucu bir zırhtır Özel Hayatta Namuslu Kalmak Gayri ahlaki özel hayatı olan yöneticilere bir gün kendi kaseti seyrettirilir. Bu kasetin bir bedeli vardır. Şantaj böyle başlar. VERİLEMEYECEK HESABI OLMAYANLARA KİMSE ŞANTAJ YAPAMAZ.

ÜYENİ GELİŞTİR Kİ KURUMUN YAŞASIN. EĞİTİM İnsanı yetiştiren Motivasyon kazandıran Manevi olarak zenginleştiren Yönetim becerilerini geliştiren YÖNETİMDE EĞİTİM BİR FAALİYET ZİNCİRİDİR Yönetim, insanla insan için yapıldığına göre; a) Yöneten Eğitilmiş Olmalıdır Doğru yönetmek adına. b) Yönetilen Eğitilmiş Olmalıdır Yöneteni doğru denetlemek adına. GELECEKTE İYİ EĞİTİM GÖRMÜŞLERE YER OLACAKTIR...

SONUÇ OLMAYAN YÖNETİM TARAFINDAN İŞGAL EDİLİR. MUHASEBESİ DENETİMİ DEĞERLENDİRMESİ OLMAYAN YÖNETİM BECERİKSİZLER İSTİSMARCILAR SONUÇ AJANLAR TARAFINDAN İŞGAL EDİLİR.

BİTİRİRKEN Yukarıda anlatılanları doğru buluyorsanız, HAYATINIZA UYGULAYINIZ! BİTİRİRKEN Bulunduğunuz yerde YÖNETİM SANATI'nın uygulanması için GAYRET SARFEDİNİZ! GELİŞMENİN BAŞKA YOLU YOKTUR.

Faydalandıklarıma teşekkürlerimle... Herşeyin görevini doğru yaptığı dünyada İnsanın da görevini doğru yapması beklentisiyle Sağlık ve mutluluklar dilerim. Faydalandıklarıma teşekkürlerimle... Hüsnü Çeşmeci