HUTBE YAZMA VE İNCELEME

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
PARAGRAF.
Advertisements

hazırlayan: Jocelyne GIASSON
YÖNETİM İŞLEMİNİN FONKSİYONLARI
Bitirme Çalışması Çevre Mühendisliği Bölümü Bölüm Başkanı Prof. Dr. Yüksel ARDALI
Tam Öğrenme Modeli (Mastery Learning)
MEDYA OKURYAZARLIĞI DERSİ BAĞLAMINDA EĞİTİM İHTİYACI VE KONYA’DA MEDYA OKURYAZARLIĞI DERSİ SEÇİMİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER: 1.
PROJEYE DAYALI FEN DERSİ Proje tabanlı öğrenme yöntemi, öğrencilere problem çözmeyi, karar vermeyi ve araştırmayı öğretir. Ayrıca öğrencilere belirlenen.
Eğitim Öğretimde Planlama
HAZIRLAYAN EMEL DOKUR MERMERDAŞ
HALİL DEMİRSOY SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLİĞİ
İLETİŞİM SORUNLARI.
PROJE TABANLI ÖĞRENME Konu Adı: Dünyamızın İklim Zenginliği.
PROJE NEDİR? Önceden belirlenmiş bir süre içerisinde;
A.K.Ü. Fen-Edebiyat Fakültesi Matematik Bölümü
REHBERLİK.
Öz et.
Oguzhanhoca.com /oguzhanhocam /oguzhan_hoca.
OKUL ÖNCESİ DÖNEM: İnsan hayatının her döneminde olduğu gibi
Öğretim Durumlarını Planlama
TEKNİK RAPOR YAZIMI Önemli Noktalar Kurtuluş Küllü
TASARRUF NE GÜZELDİR.
Yetkinlikler Yetkinlikler belirli bir görevi başarıyla yerine getirebilmek için beklenen ortak kurumsal davranış ve tutumları tanımlanmaktadırlar.
ÖDEV VERME VE DEĞERLENDİRME Meral KOCABAY
TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ 6. SINIFLAR
İçerik Öğrenme Öğrenme Teorileri
İLETİŞİM - DİL VE KÜLTÜR İLİŞKİSİ
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük İLETİŞİM VE İNSANİ İLİŞKİLER
Yrd. Doç Dr. Özcan PALAVAN
RAPOR YAZMA KURALLARI Doç.Dr.Elif GÖKÇEARSLAN ÇİFCİ
Yrd. Doç. Dr. Özcan PALAVAN
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ Özel eğitim gerektiren bireylerin,yetersizliği olmayan akranlarıyla birlikte eğitim-öğretimlerini resmi okullarda sürdürmesi esasına.
PORTFOLYO DEĞERLENDİRME
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ
ÖDEV-BAŞARI Sevgili Öğrenciler;Ödevin eğitim hayatınızda çok önemlidir. Ödevin amaçları şunlardır Derse hazırlıklı gelmek Derste öğrenilen konuları pekiştirmek.
KEŞFEDEREK ÖĞRENME (BULUŞ YOLUYLA ÖĞRENME)
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ
Öğretİmİn PlanlarI.
SINIF YÖNETİMİ.
SINAV KAYGISI KONUSUNDA VELİLERE ÖNERİLER
Mehmet ŞAHİN Toprak Sanayi İ.Ö.O./ÇORUM
II Hafta Plan Nedir? Eğitim-öğretimde Plan Yapmanın faydaları
ANLATIM YÖNTEMİ BELİRLEME
Probleme Dayalı Öğrenme
PROJELER-1 Öğrencilerin istedikleri bir konuda inceleme, araştırma ve yorum yapma, yeni bilgilere ulaşma ve sonuç çıkarma amacıyla öğretmen rehberliğinde.
“Ders Kitabı İnceleme” … Yayınları Numara İsim Soyisim.
WEB QUEST. Günümüzün gelişen teknolojisiyle birlikte artık ödevler tozlu ansiklopedilerden değil de derya- deniz internetten yapılır oldu. Buna ayak uydurmak.
KOMPOZİSYON TANIMI:  Farklı parçaları, uyumlu ve düzenli şekilde bir araya getirmeye Kompozisyon denir.
ANLATIMA HAZIRLIK.
GENEL İŞLETME İŞLETMENİN AMAÇLARI
GÜNLÜK & TASARIM GÜNLÜĞÜ
EĞİTİMDE YARATICI DRAMA
VAAZDA MENKIBE VE ŞİİRLERDEN YARARLANMA ESASLARI
ARAŞTIRMA YÖNTEM ve TEKNİKLERİ
SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı
VE İŞTE DİĞER 6 BECERİ.
OKUL ÖNCESİ UYUM PROGRAMI
TANITIM - KARŞILAŞTIRMA
Proje Oluşturma ve Yönetimi
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ROGRAMLARI-I
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ROGRAMLARI-I
Öğretimin Planlanması
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
Sunum Teknikleri - Prof.Dr. Durmuş Dündar Arş.Gör. Nurten Çalışkan
Etkili Bir Seminer Nasıl daha iyi bir seminer verebiliriz?
KAVRAM HARİTALARI.
1 EĞİTİMDE YARATICI DRAMA EĞİTİMDE YARATICI DRAMA.
Sunum transkripti:

HUTBE YAZMA VE İNCELEME Prof. Dr. Cemal TOSUN

HUTBE YAZMANIN İŞLEM BASAMAKLARI

HUTBE İKİ KISIMDAN OLUŞUR HUTBENİN PLANI HUTBENİN METNİ

HUTBENİN PLANI Hutbe (Hutbe Metni), önceden hazırlanan bir plâna (Hutbe Plânı) göre yazılır ve bu plânla birlikte değerlendirilmek üzere komisyona teslim edilir. Hutbe plânı, değerlendirilecek hutbenin taslağı mahiyetindedir ve hutbenin temel niteliklerini içerir. Bu nitelikler, hutbe metninin değerlendirilmesinde de ölçüt işlevi görür.

HUTBE PLANI UNSURLARI Hutbenin Konusu Problemi Amacı Kazanımları Temel Niteliği Kaynakları

HUTBE PLANI UNSURLARI: KONU Konu adı belirtilir. Konu adının amaç ve muhtevayı yansıtmasına özen gösterilir. Konu seçiminde belirli günler, geceler, çözümüne dinin katkısı öngörülen güncel sorunlar, cemaatin ihtiyaçları ve beklentileri dikkate alınır.

HUTBE PLANI UNSURLARI:PROBLEM Hutbenin ele aldığı problem tanımlanır. Varsa alt problemler yazılır. Problem yazımı, betimleme (problemin niteliklerini açıklama) ya da soru kipinde olabilir. Problem yazımı, hutbenin, problem ya da hedef merkezli olduğunu ortaya koyar. Problem yazılırken, hutbe problem merkezli ise, problem açıkça belirtilmelidir. Hedef merkezli ise, hedef açıkça belirtilmelidir. Problem ve hedefi birlikte nitelendirmek de mümkündür.

HUTBE KONUSU/PROBLEMİ Hutbede işlenecek/ele alınacak konunu veya problemin tanımlanması Amaç; amacı ve muhtevası belirli ve uyumlu bir hutbe yazmak

HUTBE KONUSU/PROBLEMİ Ne için hutbe okuyacağız? Bu günkü görevi yapmış olmak için değil? Ne için Hutbe yazacağız? Edebiyat Yapmak için değil

HUTBE KONUSU/PROBLEMİ Bilgi boyutlu olabilir Eksik bilgilerin tamamlanması Yanlış bilgilerin düzeltilmesi Yeni bilgi verilmesi vb.

HUTBE KONUSU/PROBLEMİ Duygu boyutlu olabilir Duyguları harekete geçirme Yatıştırma Yanlış duygulanımları önleme

HUTBE KONUSU/PROBLEMİ Bilgi duygu birlikteliği olabilir Duyguları harekete geçirerek Bilgiler konusunda ikna etme Bilgi aramaya sevk etme Bildiklerini uygulamaya sev etme vb.

HUTBE KONUSU/PROBLEMİ BELİRLEME Bireysel gözlemlerle Metodlu arayışlarla Sorunlar İhtiyaçlar Zorunluluklar Tespit edilir Metodlu her zaman tercih edilir

HUTBE KONUSU BELİRLEME İsteyene istediği konuda değil Gerekli konuda hutbe yazdırmayı öncelemeli Cemaatinizin bilgi eksikliklerini Bilgi yanlışlıklarını Davranış yanlışlıklarını Duygu yanlışlıkları VE DAHİ DESTEKLENMESİ GEREKEN BİLGİ DUYGU VE DAVRANIŞLARINI BELİRLEYİCİ KÜÇÜK ARAŞTIRMALAR YAPILMALI

HUTBE KONUSU BELİRLEME Bulgulara göre planlama yapılmalı Bu plana göre hutbe yazımı istenmeli ve teşvik edilmeli Diğer yazanlar da değerlendirmeye alınmalı

HUTBE KONUSU/PROBLEMİ YAZMA Örnek: Problem: İl-Bölge genelinde cemaatte Dua konusunda bazı yanlış bilgiler ve bunlara dayalı uygulamalar gözlenmektedir. Alt Problemler:

HUTBE KONUSU/PROBLEMİ YAZMA Örnek: Problem: İl-Bölge genelinde İslam Dininde tabiata verilen değer konusunda bilgisizlik ve buna bağlı duyarsızlık gözlenmektedir.

HUTBE KONUSU/PROBLEMİ YAZMA Örnek: Problem: Beş vakit namaz konusunda bilgi eksikliğine az rastlanmasına rağmen, uygulamasında bilgiyle orantı görülememektedir Amaç: Namaz ibadetinin inanan insan için önemini vurgulayarak, konu ile ilgili bilgilerinin uygulamaya geçirilmesi konusunda uyarmak (duygu) ve harekete geçirmek (ikna)

HUTBE PLANI UNSURLARI: AMAÇ Hutbe ile ulaşılmak istenen amaç ifade edilir. Amaç, problemle bütünlük içinde olmalıdır.

HUTBE AMACI YAZMA Problem cümlesine uygun yazılır İl-Bölge genelinde cemaatte sıkça rastlanan Dua konusunda bazı yanlış bilgileri (Bilgi) düzeltmek ve yanlış bilgilere dayalı dua uygulamalarının sebepleri ve sonuçları konusunda cemaati bilinçlendirmek (Bilgi-ikna).

HUTBE AMACI YAZMA İl-Bölge genelinde İslam Dininde tabiata verilen değer konusunda görülen bilgisizliği ve buna bağlı yaşanan duyarsızlığı; ortadan kaldırmak Ortadan kaldırmada dinin katkısını sunmak Farkettirmek ve öğrenmeye sevk etmek

HUTBE PLANI UNSURLARI: KAZANIMLAR Kazanımlar, amaç gerçekleştiğinde, hutbeyi dinlemiş olan cemaatin edinebileceği öngörülen bilgi, duygu, tutum ve davranışları anlatır. Kazanımların mutlaka problem ve alt problemlerle örtüşmesi gerekir. Problem cümlesinin ihtiva etmediği kazanım yazılmamalıdır.

HUTBE PLANI UNSURLARI: HUTBE KAZANIMLARI YAZMA Konuya-Probleme dayalı yazılan amacın kazanım olarak detaylandırılmasıdır Bu hutbeyi dinleyen her bir cemaat; Dua’nın anlamını kavrar Nasıl dua yapabileceğini bilir Dua konusunda yapılan yanlışları listeler Yanlış dua uygulamalarının olumsuz sonuçlarının farkında olur Dua konusunda yanlış uygulamalardan kaçınır

HUTBE PLANI UNSURLARI: TEMEL NİTELİĞİ Hutbenin bilgilendirici, ikna edici ya da duygulandırıcı niteliklerinden hangisinin öne çıktığı belirtilir. Bilgilendirici hutbe; bilgi kazandırıcı, yanlış bilgiyi düzeltici, eksik bilgiyi tamamlayıcı niteliği/nitelikleri taşıyabilir. Bu özellik; düşünceleri harekete geçirme, yeniden düşünme, mevcut bakış açısını gözden geçirme ve sorgulama hedeflerine yöneliktir. İkna edici hutbe; cemaatin inanç, değer, düşünce, tutum ve davranışlarında bir takım olumlu değişiklikleri hedefler. Bu özellik ile delillerle iradeye seslenme, yeni bakış açısı kazandırma, mevcut bilgileri pekiştirme hedeflenir. Duygulandırıcı/Motive edici hutbe; insanlara olumlu davranışları kazandırmak için, onların duygularını harekete geçirmeyi öne çıkarır. Hutbelerin temel niteliği, yazılan hutbenin dil/anlatım formunu belirler. Bir hutbe bu üç nitelikten her birine sahip olmalıdır. Ancak, her hutbenin öne çıkan bir ana niteliği bulunmalıdır. Hutbe ana amacına uygun bir ana nitelikte belirginleşmelidir. Ana niteliğin hangisi olduğu, diğer hangilerinin ana niteliğe yardım için olduğu belirtilmelidir.

HUTBENİN TÜRÜNÜN BELİRLENMESİ Bilgilendirici bir hutbedir Duygulandırıcı bir hutbedir İkna edici bir hutbedir

HUTBE PLANI UNSURLARI: ATIF KAYNAKLARI Kazanımlara ulaştıracak muhteva için uygun dini içeriğin atıf kaynakları (Ayet, Hadis ve bunları anlama, yorumlama ve uygulama geleneğine ilişkin kaynaklar) belirtilir.

HUTBENİN METNİ Girişte problem ve/veya kazanımlara işaret eden cümleler yer alır. Problemle ilişkilendirilerek, doğrudan dini kaynağa/dayanağa atıf yapılır. Dini kaynaklara atıflar, ana nitelik (bilgilendirme, ikna etme, duygulandırma) merkezli olarak çeşitlendirilir. Günlük hayattan verilecek somut örnek olay ve olgularla konuya açılım kazandırılır. Bu bağlamda tarihsel olaylardan da yararlanılabilir. Sonuç kısmında kazanımlar merkezli bir özet yapılabilir.

Konuyu-Problemi Takdim HUTBE KRAVATI Giriş Gelişme-Ana Metin Sonuç Konuyu-Problemi Takdim Genişletme: Açıklama delillendirme Örnekler verme Özetle-sonuca bağla

Niçin etkili bir giriş Hutbe bir uçuşa benzetilebilir. Uçuşta en zor olan kalkış ve iniştir. Motive edemeyen-güdüleyemeyen bir girişten başarılı bir gelişme ve sonuç beklenemez. Ayet her zaman etkili bir giriş sağlayabilir

Girişe başlama şekilleri Bir hutbeye aşlamak için çeşitli imkanlar vardır: Metinli bir giriş yapılabilir Konunun önemine işaretle Konunu bir özelliğine, mesela bize olan yabancılığına Metnin gerektirdiği durumu açıklama Bir bağlantı yaparak başlama Gündelik bir olaya, Cemaatle ilgili bir duruma, Gün veya geceye.

Şunları anlatmak da uygundur Bir tecrübeyi, Örnek bir anekdotu,

Giriş Şekilleri Şunlar da olabilir Durum tasviri, Bir soru, Bir provakasyon, Bir nesne, Şiir,

Giriş ne yapmalı Giriş dinleyiciyi, doğrudan metnin mesajına ulaştırmalı. Giriş doğrudan hutbe konusuna yöneltmeli İlgisiz, yakın ilgili yada başka şeylerle de ilgili bir başlangıç ilgi dağılmasını beraberinde getirir. Doğrudan konuya

İyi bir girişin özellikleri Şunlardır: Kısa ve özdür ilginçtir. Konunun merkezindendir Amaçlıdır

GELİŞTİRME Amacı gerçekleştirecek ve kazanımlara ulaştıracak, Konuyu ve Problemi içeren/aşmayan Türe uygun muhteva ve Dil niteliklerine sahip bir açıklama Mümkün olduğunca metin destekli

Hutbeyi bitirme Hutbenizin bitişini kesinlikle hafife almayın. İyi ve dikkatlice hazırlayın Çok iyi bir Hutbe bile kötü bir bitiriş yüzünden etkisinden çok şey kaybedebilir. Onun için, hutbeyi bitirmek için hiçbir çabayı eksik bırakmayın İrticali bile konuşacak olsanız, bitirişinizi önceden hazırlayınız

Hutbe bitişi nasıl olmalı? Hutbenin ana mesajlarını özetler, Hedef cümleyi iletir, Net bir sonuç verir, soru bırakmaz Kazanımlar merkezli vurgulu cümleler