KİMLİK GELİŞİMİ VE KENDİNİ KABUL

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
Advertisements

Psikolojik Danışma ve Rehberlik Servisi
AİLE ve ERGENLİK Kişilik Oluşumunda Ailenin Etkisi
Öğrenci davranışlarını etkileyen etmenler
ANA BABA VE ERGENLİK.
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
TOKİ ŞEHİT MUSTAFA DOLUMAY ANAOKULU
ERGENLİK DÖNEMİ VE ÖZELLİKLERİ
11-12 YAŞ GRUBU ÇOCUKLARIN GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
HÜMANİSTİK ÖĞRENME Hümanistik yaklaşımlar bireyin öznel algıları üzerinde yoğunlaşırlar. Buna göre bireyin kendine dünyayı ve olayları yorumlama biçimi.
İSTEK ÖZEL ACIBADEM OKULLARI
ÇOCUK EĞİTİMİNİN ANAHTARI: ÖZGÜVEN
DÖNEMLERE GÖRE GELİŞİM GÖREVLERİ
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK HİZMET ÇEŞİTLERİ
BUGÜN Freud ve Erikson’un karşılaştırılması
REHBERLİK.
İSTEK ÖZEL ACIBADEM OKULLARI PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK BÖLÜMÜ
ANNE BABA TUTUMLARI.
OKULÖNCESİ EĞİTİM NEDİR?
TAHSİN YENTUR İLKOKULU
ÇANKAYA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
Uzm.Psk.Dan.Sinem TARHAN
ERGENLİK DÖNEMİNDE ARKADAŞ ETKİSİ
Y.Doç.Dr. Ayhan URAL Abant İzzet Baysal Üniversitesi Bolu / TÜRKİYE
Tutum Kişinin herhangi bir olaya ve kişiye karşı olan tutumu onun kişiliği doğrultusunda gerçekleşir. Genellikle ev dışındaki ortamlarda yaşıtları tarafından.
KENDİMİ TANIYORUM Kazanım: Kendini tanımanın ders seçimindeki önemini fark eder. 9. Sınıf 74 nolu kazanım etkinliği.
Kişilik Gelişimi.
ANNE-BABA TUTUMLARI İLKNUR NURKAN
OKUL BAŞARISIZLIĞI.
VELİLERE SEMİNER.
ÇOCUĞUN OKULA UYUM BAŞARISINI ARTTIRMAK İÇİN VELİYE DÜŞEN GÖREVLER
PSİKOLOJİ EĞİTİM.
ERGENLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ VE SORUNLARI
ÇANKAYA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
ALAN TERCİHLERİ VE MESLEK SEÇİMİ
ERGENLİK DÖNEMİNDE RİSKLER ve SORUNLAR
ERGENLİK DÖNEMİNDEKİ GENÇLERLE ANNE BABA İLİŞKİSİ
REHBERLİK SERVİSİNİN TANIMI VE İLKELERİ
Çocuğu doyuran, büyüten, eğiten ve ilk terbiyeyi veren anne, verdiği eserin sorumlusudur. (anonim)
ZİHİN ENGELLİ ÇOCUKLARDA ZİHİNSEL GELİŞİM
Eğitimin ve Toplum.
BAŞARI ÇALIŞMA ve KARİYERLER
KENDİNİ TANIMA Ses tonumuzun ve davranışlarımızın, yani iletişimde mesajlarımızın % 90'ının kontrolünü elimizde tutabilmemiz ancak kendimizi tanımamızla.
AİLE OLMAK DEĞERLER EĞİTİMİ.
BİREYİN GELİŞMESİ Yrd. Doç. Dr. İhsan SARI
DİĞER TUTUMLAR.
BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN. BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN.
ERGENLİK DÖNEMİ PSİKOSOSYAL GELİŞME
Öğrenciyi Tanıma Yrd. Doç. Dr. İhsan Sarı.
ERGENLİK.
Aile Katılımı Nedir? Çocuğun gelişimi hakkında anne babaları bilgilendirme. Anne babalara duygusal destek sağlama. Çocuklarına öğretmenlik ve rehberlik.
ALAN TERCİHLERİ VE MESLEK SEÇİMİ
ANA BABA VE ERGENLİK.
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ROGRAMLARI-I
GENÇLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ
ERGENLİK DÖNEMİ ANNE-BABA SORUMLULUKLARI
Adler’in Yaklaşımı Temel Kavramlar Aile bütünlüğü:
YAŞ ÖĞRENCİLERİNİN GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
ŞİDDET.
REHBERLİK PSİKOLOJİKDANIŞMANLIK VE İLGİLİ BİLİMLER
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR. Kazanımlar Bu üniteyi tamamladığınızda aşağıdaki hedeflere ulaşmanız beklenmektedir: Gelişimle ilişkili olan.
İLETİŞİMİ ETKİLEYEN DEĞİŞKENLER
AİLEDE İLETİŞİM.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
GELİŞİM.
Sunum transkripti:

KİMLİK GELİŞİMİ VE KENDİNİ KABUL İNEGÖL REHBERLİK ARAŞTIRMA MERKEZİ 2006

İçerik Tanım Gelişim etkileyen etmenler Çocuk yetiştirme tutumları ve kişilik Temel aile gereksinimleri ve kişilik Bireylerin temel gereksinimleri ve kişilik

Kişilik sosyal kişisel özelliklerinin dinamik ahlaki bütünleşmesidir. Bireyi diğerlerinden farklı kılan tüm ayırıcı özellikleri onun kişiliğidir. sosyal kişisel özelliklerinin dinamik ahlaki bütünleşmesidir. zihinsel fiziksel

Kişilik gelişimi insanın doğumundan itibaren gelişmeye başlar Kişilik gelişimi insanın doğumundan itibaren gelişmeye başlar .Kişiliğin temellerinin 0-7 yaşları arasında atıldığı ifade edilmektedir.Gelişimde diğer önemli dönem ‘ERGENLİK’ dönemidir.

Ben kimim? Hangi hareket doğru? Nasıl davranmalıyım? Ergen bu dönemde: Ben kimim? Hangi hareket doğru? Nasıl davranmalıyım? gibi sorulara cevap arar. Değer yargılarımız ve ahlaki standartlarımız anne babamızın ,akrabalarımızın, çevremizdeki yetişkinlerin değer yargıları ve ahlaki standartlarından etkilenir.

Kimliğimizin oluşması çok sayıda değişkenin etkisine bağlı olarak gerçekleşir. Genetik ve biyolojik etkenler, Bireyin içinde yaşadığı kültürel etkenler, İçinde bulunduğu sosyal sınıfa bağlı etkenler, İçinde yaşanılan psikolojik ortama bağlı etkenler,

Genetik ve biyolojik etkenler: Bireylerin sinirlilik, sosyal olma,saldırganlık, gibi özelliklerin genetik temellerinin olması . Tek yumurta ikizlerinde yapılan araştırmalar ayrı yumurta ikizlerine göre daha çok benzediği saptanmış.

Genetik etkenler tarafından belirlenen fiziksel özellikler de kişilik gelişimini etkiler(zayıf,çelimsiz olanlara bağımsızlıktan yoksun,fazla yeteneği olmayan ,hassas kişilermiş gibi davranılması) Uzun boylu kuvvetli kişilere yetişkinmiş gibi davranılması.

Bilişsel gelişimimiz doğumla getirdiğimiz zihinsel kapasitemizle ilişkilidir. Bilişsel gelişim aşamalarından soyut işlem aşamasına herkes ulaşamamaktadır. Bu aşamaya ulaşan bireyler; araştırıcı, sorgulayıcı, kuralın ardındaki mantıki nedeni anlamaya çalışan kimlik geliştirmektedirler. Ulaşamayanlar verilen talimatları hemen uygulayan tabi olan bir kimlik edinirler.

Kültürel etkenlerin kişilik gelişimine etkileri: Her toplumun diğerlerinden ayrı bir kültürü,düşünme ve hissetme özelliği,hedefi vardır. Bireysel davranışlarımızın çoğunda sahip olduğumuz kültürün etkisi vardır. Yemek yeme biçimi,temizlik alışkanlığı,giyim tarzı, dili kullanma biçimi, çalışma ve zamanı kullanma biçimi,dini inanışlarımız ve kalıp yargılarımız hep kültürümüzün etkisindedir.

Şehirleşme gelişme ile birlikte bireylerimizde çocukluktan yetişkinliğe geçişte sorunlar yaşamakta,gerginlikler,çatışmalar başlamakta,ergen yetişkinliğe geçişte : Cinsiyet rolünü benimseme Bir mesleğe sahip olma Serbest ve bağımsız hareket edebilme gibi gelişim ödevlerini tamamlamalıdırlar.

Sosyal sınıflara bağlı etkenler: Bireylerin sahip oldukları sosyal sınıflar onların tutumlarını ve değerlerini etkilemektedir.(Ekonomik düzeyleri,mesleki ve eğitim durumları). Yapılan araştırmada aileler üst- orta- alt SES(sosyal ekonomik seviye)ayrılarak şu sonuçlar elde edilmiştir:

Ailelerin çocuklarına yönelik beklentileri ve tutumlar farklı olmaktadır.Ailelerin beklentileri çocuğun kişilik özelliklerini biçimlendirir.Çocuktan beklentilerin düşük seviyede olması çocuğun geliştireceği benlik kavramlarını olumsuz etkilemektedir.

Alt SES’ye mensup ailelerin çocuklarından eğitimsel beklentileri üst SES’ye mensup ailelerin beklentilerinden daha düşük düzeydedir. Alt SES’deki aileler düşük düzeyde başarı beklentisine sahip olmakla birlikte üst SES’ye sahip ailelere oranla okul başarısı ile daha az ilgilenmektedirler.

Ailelerin gelir düzeyi yükseldikçe, ergenlerin özsaygıları yükselmektedir. Anne babasının tahsil durumu yüksek olan bireylerin özsaygıları ,öğrenim durumu düşük olan anne-babaların çocuklarına göre yüksektir.

Kişilik gelişiminde psikolojik etmenler: Psikolojik ihtiyaç ve istekler: Büyüme,gelişme,kuvvetlenme isteği İlerleme,olgunlaşma,değişme isteği Bağımsızlığını elde etme isteği Başarma ve güven kazanma isteği Beğenilme ve takdir edilme isteği Olumlu sosyal ilişkiler kurma isteği Mutlu olma isteği

Temel aile gereksinimleri Değerli olma duygusu Güven ortamı Yakınlık dayanışma duygusu Sorumluluk duygusu Zorluklarla mücadele ederek onların üstesinden gelmeyi öğrenme Mutluluk ve kendini gerçekleştirme ortamı Sağlıklı manevi yaşamın temellerini oluşturma ortamı

Benlik kavramı: Bireyin kendisi hakkında sahip olduğu inançların bütünüdür. Bireyin yalnızca kendine ait tutumlarından,duygularından,algılarından,değerlerinden ve davranışlarından ibaret olan kendine ilişkin görüşü olarak tarif edebiliriz.

Benlik kavramı ergenlikte ve ilk yetişkinlikte son derece önemli olan dinamik ve yaşam boyu süren bir süreç içinde gelişir. Disiplin ve sevgi aracılığıyla ana- babadan, Uygun davranışı gösterme baskısıyla yaşıtlardan Başarı ve başarısızlıkla okul yaşantılarından vb. etkilenir.

Anne baba tutumları ve kişilik: Çocuk yetiştirme tutumları toplumsal ve kültürler arası farklılıklarla beraber toplumdaki aileler arasında da farklılıklar göstermektedir. Toplumun normlarını ailenin değerleri, inançları ve tutumları etkilemektedir.

Anne baba tutumları: Demokratik ve eşitlikçi anne-baba tutumları, Aşırı koruyucu ve müdahaleci anne- baba tutumları, Aşırı otoriter ve baskıcı anne-baba tutumları,

Kişiliğin sürekliliği: Sahip olunan fiziksel özelliklerimiz gibi kişilik özelliklerimiz de sürekli midir? Araştırmalar kişiliğin bazı özellikleri değişse de yaşamı boyunca sürekliliğini koruduğunu ortaya koymuştur.

TEŞEKKÜR EDERİZ..