ÖZEL EĞİTİMDE SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Özürlüler Destek Programı Hibe Programının Konusu:
Advertisements

FİZİKSEL AKTİVİTENİN ENGELLİ BİREYLER ÜZERİNDEKİ KATKILARI
İKİ FARKLI İLÇEDE TOPLUM TEMELLİ REHABİLİTASYON PROJESİ
PROENİN ORTAYA ÇIKIŞ GEREKÇESİ PROJENİN UYGULAMA AŞAMALARI
Uluslararası Hareketlilik ve Finansman İzmir Ekonomi Üniversitesi Oturumu.
REHBERLİK HİZMETLERİNİN ÖRGÜTLENMESİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ
ÖZEL EĞİTİM HİZMETLERİ
Özel Eğitim Değerlendirme Kurulu
TIBBİ TANILAMA EĞİTSEL TANILAMA
REHBERLİK HİZMETLERİNİN ÖRGÜTLENMESİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ
ÖZEL EĞİTİM HİZMETLERİ
ÖZEL EĞİTİM NEDİR?.
ÖZEL EĞİTİM VE KAYNAŞTIRMA UYGULAMALARI
ÖZEL EĞİTİMİN DÜNÜ ve BUGÜNÜ
ERİŞİLEBİLİRLİK Engelli ve Yaşlı Hizmetleri Genel Müdürlüğü
EVDE SAĞLIK HİZMETLERİ NEDEN ? NASIL?
Özel Eğitim Şeyda Demir.
“Genel DEA Eğitimi” EuropeAid/125317/D/SER/TR Oturum 4 Politika Sürecinde DEA Organize Edilmesi: Kurumsal Stratejiler.
5. İzmir İktisat Kongresi “Küresel Yeniden Yapılanma Sürecinde Türkiye Ekonomisi” NİTELİKLİ ÜNİVERSİTE EĞİTİMİ HERKESİN HAKKI Prof. Dr. Kayhan Erciyeş.
15 Ekim 2012 Afyonkarahisar ENGELLİLERİN HAKLARINA İLİŞKİN SÖZLEŞMENİN UYGULANMASININ TEŞVİK EDİLMESİ VE İZLENMESİNE İLİŞKİN ULUSLARARASI VE ULUSAL MEKANİZMALAR.
POLATLI REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ MÜDÜRLÜĞÜ
ENGELLİ BİREYLERİN BAKIMI
EĞİTİM SÜRECİ Yönetim ve Denetim PDR ve diğer öğrenci kişilik hizmetleri Akademik:Öğretim ve araştırma.
2. GRUP Prof. Dr. Selma ÇİVİ Prof. Dr. Dilek GÜLDAL Doç. Dr. Yeşim UNCU Yrd. Doç. Dr. Nazlı ŞENSOY Yrd. Doç. Dr. Muharrem.
5. İzmir İktisat Kongresi “Küresel Yeniden Yapılanma Sürecinde Türkiye Ekonomisi” NİTELİKLİ ÜNİVERSİTE EĞİTİMİ HERKESİN HAKKI Prof. Dr. Aydın Öztürk İzmir.
ÖZEL EĞİTİM NEDİR? Çoğunluktan farklı ve özel gereksinimli çocuklara sunulan, üstün özellikleri olanları yetenekleri doğrultusunda kapasitelerinin en üst.
FIRINLI İLKÖĞRETİM OKULU Okullarda görev yapan Öğretmenlerimizin en büyük sıkıntılarından biri de bireysel eğitim gerektiren ve “Kaynaştırma” eğitimine.
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI (BEP)
“ÖZEL EĞİTİM GÜZEL GELECEK”
ÖZEL EĞİTİM DÜZENLEMELERİ
REHBERLİK HAZIRLAYAN Uzm. Psk. Dan. Elif ÇORUHLU
KARESİ REHBERLİK ARAŞTIRMA MERKEZİ MÜDÜRLÜĞÜ
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI (BEP)
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİNDE DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR
«Özel Gereksinimli Bireylerin Yetersizlik Tür ve Düzeylerine Göre Tanılama ve Destek Eğitim Hizmetlerine Katılma Durumları» Mustafa AYRAL, Şenol DEMİRHAN,
ÖZEL EĞİTİM OKUL VE SINIFLARI MALTEPE RAM
EŞİT BİR EĞİTİM İÇİN ENGELSİZ KAMPÜS
YÜKSEKOVA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
6. ORTAK SINAVLARA GİRİŞ YERİ a. Olağanüstü haller ve özel durumlar dışında 8 inci sınıfta öğrenim gören her öğrenci kendi okulunda sınava.
1. HAFTA: Özel Gereksinimli Bireyler
KAYNAŞTIRMA VE DESTEK ÖZEL EĞİTİM HİZMETLERİ
ÖZEL EĞİTİMDE TANILAMA
VAN TUŞBA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
ÖZÜRLÜLÜK(ENGELL İ )NED İ R? Bedensel, zihinsel ve ruhsal özelliklerinden belirli oranda fonksiyon kaybına neden olan organ yokluğu ve bozukluğu sonucu.
Nazilli Rehberlik ve Araştırma Merkezi
Leonardo da Vinci Ortaklık Projesi ÖĞRETMEN EĞİTİMİ ENGELLİ ÇOCUKLARLA ÇALIŞAN ÖĞRETMENLERİN MESLEKİ EĞİTİMİ.
ÖZEL EĞİTİM HİZMETLERİ SEMİNERİ. EĞİTİM HAKKI Özel gereksinimi ve/veya engeli olan ya da olmayan tüm çocuklar eğitim hakkından yararlanma özgürlüğüne.
BEP GELİŞTİRME BİRİMİ Aralık 2005-Ankara. BEP Geliştirme Birimi Başkan Aile Sınıf Öğretmeni Gezerek Özel Eğitim Görevi Verilen Öğretmen Özel Eğitim.
ÖZEL EĞİTİME GEREKSİNİM DUYAN ÇOCUKLAR VE ÖZEL EĞİTİM
ETKİLEŞİM ve İŞBİRLİĞİ
T.C. MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI Nazilli Rehberlik ve Araştırma Merkezi Müdürlüğü ÖZEL EĞİTİM İHTİYACI OLAN ÖĞRENCİLERE SINAV UYGULAMA KLAVUZU 1.
EĞİTSEL VE DAVRANIŞSAL DEĞERLENDİRME- ASSESSMENT Ders 2: Yasal Düzenlemeler Prof. Dr. Tevhide Kargın.
TANILAMA.
50.Yıl T.C. BAŞBAKANLIK DEVLET PERSONEL BAŞKANLIĞI
DOÇ. DR. HATİCE BAKKALOĞLU
Özel Gereksinimli Bireyler için Haklar ve Hizmetler
ENGELLİ OLMAYA İLİŞKİN TEMEL KAVRAMLAR
EDD DERS 4: GÖNDERME SÜRECİ VE FORMAL-İNFORMAL DEĞERLENDİRME
3. ÜNİTE TÜRKİYE’DE ÖZEL GEREKSİNİMLİ ÇOCUKLARIN EĞİTİMİ İLE İLGİLİ ÖRGÜTLENME VE MEVZUAT.
Türkiye'deki Yasal Düzenlemeler
Engelli Bireylerin Eğitimi Yasası (Individuals with Disabilities Education Act-IDEA)-(1990)
ÖZEL EĞİTİM Özel eğitime ihtiyacı olan bireylerin eğitim ve sosyal ihtiyaçlarını karşılamak için özel olarak yetiştirilmiş personel, geliştirilmiş eğitim.
ÖZEL EĞİTİMDE TANILAMA
DOÇ. DR. GONCA POLAT ARŞ.GÖR.CİHAN ASLAN TIBBİ SOSYAL HİZMET DERSİ
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ KAYNAŞTIRMA.
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI (BEP)
ROLLER ve SORUMLULUKLAR
  Özel eğitim gerektiren bireylerin, Türk Millî Eğitiminin genel amaçları ve temel ilkeleri doğrultusunda, genel ve meslekî eğitim görme haklarını kullanabilmelerini.
Şiddetin Birey Üzerindeki Etkileri AD ve SOYAD: Yunus Emre Ataman Sınıf:9/E No:640 Ders: Sağlık Bilgisi ve Trafik Kültürü.
ÖZEL EĞİTİM VE REHBERLİK
Sunum transkripti:

ÖZEL EĞİTİMDE SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ Psk. Hüseyin ABAY

DİE ve Başbakanlık Özürlüler İdaresi Başkanlığı-2002 Araştırma Verileri Türkiye’de engelli oranı % 12.29 dur. 8.431.937 engelli durumundadır. Ortopedik, görme, işitme, dil ve konuşma ile zihinsel engelli oranı % 2.58 (1.8milyon) Süreğen hastalığı olanlar % 9.7 (6.6milyon)

Türkiye’de Özel Eğitimin Kısa Tarihi Örgün eğitimde yer alması 1889’da İstanbul Ticaret Mektebi bünyesinde işitme engelli çocuklara eğitim veren bir okulun açılması ile sağlanmıştır. 1980 de Özel Eğitim Genel Müdürlüğü kurulmuştur. 1983’de Özel Eğitim ve Rehberlik Dairesi Başkanlığına dönüşmüştür. 1983 de 2916 sayılı özel eğitime muhtaç çocuklar kanunu çıkarılmıştır. 1997 de özel eğitim hakkında 573 sayılı kanun hükmünde kararname kararlaştırılmıştır ve yürürlüğe girmiştir. 2005–2006 yılında öğrenci sayısı 36208 dir. Bugün yaklaşık 200–300 bin öğrenci eğitim almaktadır (Resmi olmayan veri).

ÖZEL EĞİTİM HİZMETLERİNİN VERİLDİĞİ YERLER Özel eğitim ve rehabilitasyon merkezleri Özel özel eğitim okulları Devlete ait özel eğitim veren ilköğretim okulları İlköğretim okulları özel alt sınıfları İlköğretim okullarında kaynaştırma yoluyla özel eğitim Eğitim uygulama okulları İş eğitim merkezleri Vakıflara ait özel eğitim merkezi ve okulları OÇEM’ler Hastaneler

ÖZEL EĞİTİM SÜRECİNDE YAŞANAN SORUNLAR Perspektif sorunu Sistem sorunları Bilgi sorunu Denetleme sorunları Toplumsal duyarsızlık Etik sorunlar

1.Perspektif sorunu a.Eğitim perspektifinden bakılması Özel eğitimin tıbbi-gelişimsel-davranışsal vb. boyutlarını ve akademik beceriler dışındaki diğer gelişim alanlarını göz ardı ederek daraltmaktadır.

1.Perspektif sorunu b. Engelli birey odaklı bakış açısı Ailenin diğer üyelerinin gereksinimlerinin ve aile biriminin yadsınması Bu durumun aileye yönelik sosyal destek mekanizmalarının ve toplumsal duyarlılığın gelişmesine engel teşkil etmesi. Psikolojik sonuçları: Depresyon, kaygı bozuklukları, bağımlıya bağımlılık (co-dependency) Sosyal sonuçları: Aile içi çatışmalar, parçalanmış aile, diğer kardeşlerin ihmali…vb.

2. Sistem sorunları RAM’da engel gruplarına ilişkin yeterli uzman personelin bulunmaması RAM’da değerlendirme ve hedef belirleme süresinin yetersiz olması Gereğinden fazla evrak yükü

3.Bilgi sorunu Psikologlara ilişkin RAM personeline ilişkin Eğitimcilere ilişkin İlköğretim okullarındaki öğretmenlere ilişkin Ailelere ilişkin Terminolojiye ilişkin

4.Denetleme sorunları Denetimcilerin özel eğitim konusunda donanımlı olmamaları Denetimin idari ve evrak denetimiyle sınırlı kalması

5.Toplumsal duyarsızlık Tıp personelinin aileyi tanı ve/veya tedavi süreci hakkında bilgilendirmemesi Eğitim personelinin aileyi sürece dahil etmemesi ve aileye sosyal destek konusunda yetersiz olması Toplumun engelli ve ailesine karşı nezaket kuralları ve duyarlılıkta yetersizliği

6.Etik sorunlar RAM personelinin kendi uzmanlıkları olmayan tıbbi tanılar hakkında yorum yapmaları ve ailenin yanlış yönlendirilmesi Kurum sahiplerinin ve çalışan personelin özel eğitimi çoğunlukla yalnızca para kazanmak veya geçici geçim kaynağı olarak görmesi. Engelli bireye ve ailesine karşı sorumluluklarını ihmal etmesi, kendini geliştirmek için çaba göstermemesi ve hatta buna direnç bile gösterebilmesi. İlköğretim öğretmenlerinin çocukları dışlaması. Bazı ailelerin çocuğun eğitimi için ödenen paraları kuru sahipleriyle paylaşma karşılığı kurum tercihinde bulunması. Bazı kurum,kuruluş veya şahısların sadece para kazanmak adına projeler oluşturması.

ÇÖZÜM ÖNERİLERİ Eğitim bakış açısı yerine rehabilitasyon bakış açısının hakim olması Çalışmaların aile odaklı yürütülmesi

Engelli bireyin değerlendirmesinin ve eğitim planının, eğitim almakta olduğu kurumda yapılması ve RAM’ın denetleyici fonksiyonu üstlenmesi RAM’ın tarama, bilgilendirme, yönlendirme, denetleme …vb. işlevleri yerine getirmesi

Değerlendirme ve denetleme araçlarının standardize edilmesi; evraka ilişkin sade, anlaşılır ve denetlemesi kolay bir yapı oluşturulması Denetleme ekiplerinde uzman personelin bulundurulması

Kısa vadede özel eğitimde çalışacak psikologların TPD tarafından sertifikalandırılması Uzun vadede Rehabilitasyon Psikolojisi alanında yüksek lisans programlarının yaygınlaştırılması RAM ve eğitim personelinin donanımlı hale getirilmesi

Hastanelerde engelli aileleriyle ilgilenecek, onların sorularını yanıtlayacak, onlara bilgi verecek birimler kurulması. Özel eğitim sürecinde yer alan personelin engelli bireye ve ailesine yaklaşımda nezaket kuralları hakkında bilgilendirilmesi

Toplumsal duyarlılığın arttırılması konusunda uzun vadeli ve kapsamlı politikaların oluşturulması

Engelli bireye sahip ailelerin yasal hakları konusunda bilgilendirilmesi ve etik ihlaller konusunda farkındalığının arttırılması

TPD Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı Özel Eğitim Alt Komisyonu