FİZİĞİN DOĞASI.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Nükleer Modeller Tutay Ders:
Advertisements

GAZLAR.
ENERJİ, ENERJİ GEÇİŞİ VE GENEL ENERJİ ANALİZİ
Hafta 2 Bilimin Doğası: Bilimsel bilgi ve bilimsel metod
ELEKTRİK VE MANYETİZMA
BİLİMSEL BİLGİNİN ÖZELLİKLERİ VE FEN - TEKNOLOJİ OKURYAZARLIĞI
Bir maddeyi diğerlerinden ayırmamıza ve ayırdığımız maddeyi tanımamıza yarayan özelliklere denir.
BİYOLOJİ BİLMİNE GİRİŞ VE BİLİMSEL YÖNTEM BASAMAKLARI
Atom ve Yapısı.
FEN ve TEKNOLOJİ / ISI ve SICAKLIK
Görelilik Teorisi 1905 yılında Einstein üç makale yayınladı.
Elektrik-Elektronik Mühendisliği için Malzeme Bilgisi
Bu bölümün kapsamında şu soruların yanıtlarını vermiş olacağız.
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
1.BÖLÜM FİZİĞİN DOĞASI.
ISI VE SICAKLIK.
Maddenin Tanecikli Yapısı ve Isı
Termodinamik. Termodinamiğin 0. ve 1. yasaları. Hess yasası.
Tuğba ERSÖZ 1981:Doğum yeri İZMİR 1999:Mezuniyet İmam hatip Lisesi 1999:100.Yıl Üniversitesi Radyoloji 2011:Yeni Yüzyıl Üniversitesi Tıbbi Görüntüleme.
B İ L İ M Bilim: "Evrenin ya da olayların bir bölümünü konu olarak seçen, deneysel yöntemlere ve gerçekliğe dayanarak yasalar çıkarmaya çalışan düzenli.
FEN LABORATUVARINDA ÖLÇÜ HATALARI VE ANLAMLI RAKAMLAR
KIMYA.
Spin ve parite: Ders Çekirdek fizik I.
FİZİK BİLGİ YARIŞMASI.
BİLGİ EDİNME İHTİYACI:
ATOMUN YAPISI.
MADDELERİN ÖLÇÜLMESİ.
ISI.
YAYILMASI ISININ.
MADDE VE ISI.
ISI VE SICAKLIK.
DİLAN YILDIZ KİMYA BÖLÜMÜ
Bilim Adamının Özellikleri:
ISI VE SICAKLIK.
ENERJİ.
Fizik I.
1. Petrucci, H. R. , Harwood, S. W. , Genel Kimya, Çev. Uyar. T
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
ARAŞTIRMA TÜRLERİ.
1. ÜNİTE FİZİĞİN DOĞASI.
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ.
Bilimsel Bilginin Oluşum Süreci
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
BİLİMSEL ÇALIŞMA NASIL YAPILIR
Fiziksel Büyüklükler: Nicel bir bilim olan fizikte bir doğa olayını incelerken: düşünme (hayal etme), kurgulama, tasarım, planlama ve gözlemleme aşamalarından.
Işık, hem dalga hem de tanecik özelliği gösterir
Bilimsel Araştırma ve Bilimsel Araştırma Süreci II
A Adı ve Soyadı : Şubesi : No :
FİZİK BİLİMİNE GİRİŞ 1. FİZİĞİN UĞRAŞ ALANLARI
Yrd. Doç. Dr. Eren Can Aybek Haziran, 2017
ARAŞTIRMA YÖNTEM ve TEKNİKLERİ
BİLİMSEL SÜREÇ BECERİLERİ
Bilimsel İçerik Bilimsel içerik, bilimsel bilgiyi oluşturmaktadır. Erken çocukluk döneminde fen eğitimi de, çocukların yaşadığı çevre hakkında gerekli.
FIZ 121 FİZİK 1.
FEN ÖĞRETİMİNİN AMAÇLARI NELERDİR?.
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE ÖLÇME
BİLİMSEL YÖNTEM VE BİLİMSEL ARAŞTIRMALAR
MALZEMELERİN SINIFLANDIRILMASI
KİMYA Atom Modellerinin Tarihsel Gelişimi M. Utkucan isenlik.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
MADDENİN HALLERİ MADDENİN KATI HALİ MADDENİN SIVI HALİ
Bu bölümün kapsamında şu soruların yanıtlarını vermiş olacağız.
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
ENERJİ. ENERJİ: Bir cismin iş yapabilme yeteneğine enerji denir. -Farklı enerji türleri vardır. - Nükleer enerji Rüzgar enerjisi Isı ve ışık enerjisi.
MODERN FIZIĞIN GÜNLÜK HAYATTA KULLANıM ALANLARı MODERN FIZIĞIN GÜNLÜK HAYATTA KULLANıM ALANLARı Fizik hayatımızın her alanında kullanılır. Beslenmek, hareket,
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Sunum transkripti:

FİZİĞİN DOĞASI

Fizik Nedir ? Fizik madde ve enerji arasındaki etkileşimi inceleyen ve doğadaki olaylara sistematik ve akılcı bir açıklama getirmeye çalışan en temel bilim dalıdır. Temel amacı, doğayı incelemek ve doğal olaylarını anlamaktır. Fiziğin ilgilendiği zaman ve uzunluk birimleri diğer bilim dallarına kıyasla hayal edebildiğimiz en uzun aralıklardır. Fizik, diğer fiziksel bilimlerin (Kimya, astronomi, jeoloji) temelidir.  Fiziğin evrensel dili matematiktir. Fizikteki bütün kavram ve denklemler matematiksel olarak ifade edilir. 

Fiziğin Alt Dalları Fizik,evrendeki nesne ve olguları farklı alt dallarda inceler.

Elektrik Optik Mekanik Termodinamik Manyetizma Nükleer Fizik Cisimlerin hareket ve denge şartlarını inceler,kuvvet ve enerji üzerine ölçmeler yapar. Termodinamik Isı enerjisini,sıcaklıkla ısı arasındaki ilişkileri ve maddelerin ısı ile değişen özelliklerini inceler. Manyetizma Elektrik akımının ve manyetik maddelerin etraflarında oluşturduğu manyetik alanı inceler. Elektrik Elektron ve protonların elektrik yükleri ile bunların sebep olduğu elektriksel kuvvet ve elektrik alanı inceler. Optik Işığın davranışını, gölgeyi, yansımayı, aydınlanmayı ve kırılma gibi ışık olaylarını inceler. Nükleer Fizik Atom çekirdeğinin yapısını ve çekirdeklerin ışımasını inceler. Atom Fiziği Atomu oluşturan tanecikleri ve bunlar arasındaki etkileşimleri inceler. Katıhal Fiziği Katı hal yapısını oluşturmak üzere moleküllerin nasıl biraraya geldiğini,iletkenlik,yalıtkanlık ve yarıiletkenlik özelliklerini nasıl kazandıklarını inceler.

Fizikte Gözlem ve Deney Fiziğin araştırma metotları çoğunlukla deney ve gözlemdir. Deneysel çalışmalarda doğru sonuçlara ulaşabilmek için gözlem çok önemli bir yer tutar. GÖZLEM ; herhangi bir doğa olayının duyu organları ya da araç-gereç kullanılarak ölçülmesidir.

GÖZLEM Nitel Gözlem ;Ölçü araçları kullanmadan,çoğunlukla duyu organları yardımıyla yapılan gözlemlerdir. Kişiye göre değişiklik gösterebilir.(Özneldir.) Elmanın tatlı olması Arabanın kırmızı olması Asitin keskin kokması Tahtanın sert olması Çaydanlıktaki suyun sıcak olması Nicel Gözlem ; Bir ölçü aracı kullanılarak yapılan kesin gözlemlerdir. Kişiden kişiye değişmez.(Nesneldir.) Hava sıcaklığının 30C ölçülmesi Atmosfer basıncının 76cmHg ölçülmesi Bir kişinin boyunu ölçmek Eşit kollu terazi ile kütle ölçmek Çaydanlıktaki suyun 80C olması

Bilimsel Çalışma Yöntemi Doğada karşımıza çıkan olayları anlayıp,ilkelerle açıklayabilmek için belli bir yöntem izlenmelidir.Bu yöntemin belli bir sırası ve aşamaları vardır.

Bilimsel bir araştırmaya başlanırken önce problem saptanır,açık ve anlaşılır şekilde tanımlanır. Nitel ve nicel gözlemler yapılarak problemle ilgili veriler toplanır.Veriler problemlerle ilgili gerçekleri içerir. Eldeki veriler ışığında probleme çözüm olabilecek bir hipotez kurulur.İyi bir hipotez; deney ve gözlemlere açık olmalı,toplanan tüm verilere uygun olmalıdır. Hipoteze dayalı tahminler yapılır.Bu tahminler kurulan hipotezden mantıklı sonuçlar çıkarılmasıdır.Tahminler genellikle ‘’ Eger ….. ise,……’dır.’’ şeklindedir. Tahminler kontrollü deneyler ve nicel gözlemlerle test edilir. Deneyler ve gözlemler tahminleri doğrular nitelikteyse hipotez gerçeklik kazanır.Aksi durumda ise eldeki verilerle yeni hipotezler kurularak çalışmaya devam edilir. Gerçekler tekrarlanan deneylerle büyük ölçüde kabul edilebilirse teori halini alır.Teorilerin çürütülebilme ihtimalleri vardır. Bir teorinin doğruluğu bütün bilimlerce kabul edilir ve evrensel geçerlilik kazanırsa yasa(kanun) halini alır.

Bir Bilimsel Çalışma Örneği : PROBLEM ; Elektrik telleri neden uzayarak aşağı doğru sarkmaktadır? GÖZLEM ; Elektrik tellerinin boyları yazın daha uzun olmaktadır(Nitel Gözlem) Bodrum’da kışın ölçülen bir elektrik teli 3.50m iken yazın bu değerin 3.83m olduğu görülüyor.(Nicel Gözlem) HİPOTEZ ; Elektrik tellerinin uzamasının sebebi sıcaklık artışı olabilir. TAHMİN ; Elektrik tellerinin uzamasının nedeni sıcaklık artışı ise tüm metal teller sıcaklık artışı karşısında uzamalıdırlar. KONTROLLÜ DENEY ; Aynı boydaki aynı cins iki metal telden biri sabit sıcaklıkta tutulurken diğerinin sıcaklığı arttırılarak boy değişimi gözlenir.Bu deney farklı metal çiftleri ile de tekrarlanır.(Bakır,gümüş,altın,…. teller) GERÇEK ; Yapılan deneyler sıcaklık artışının metallerin boylarını uzattığını gösterdi.Bu durumda hipotez gerçektir deriz. TEORİ ; Bu aşamadan sonra devam eden deney ve gözlemlerde bu durumun aksini gösteren bir veri yoksa hipotez teori haline gelir. KANUN ;Bugün de biliyoruz ki maddeler sıcaklık artışı karşısında hacimlerini arttırırlar.

Bir Bilimsel Çalışma Örneği : PROBLEM ; Oldukça hızlı giden bir aracın ani fren yapması durumunda kaza yapmasının nedeni nedir? GÖZLEM ; Trafik kazaları yağmurlu günlerde daha sık görülüyor.(Nitel Gözlem) Bir yıl boyunca ülkemizde gerçekleşen trafik kazalarının %60’ı yağışlı havalarda meydana gelmiştir.(Nicel Gözlem) HİPOTEZ ; Trafik kazalarının nedeni yağmurlu günlerde yolların daha kaygan olmasıdır. TAHMİN ; Kazaların sebebi yağışlı hava ise tüm araçlar yağışlı günlerde kaza yaparlar. KONTROLLÜ DENEY ; Yapılan deneylerle yağışlı havalarda tüm araçların kaza yapmadığı görülür.Bu durumda tahmin doğru değildir ve terk edilir.Yeni bir hipotez kurularak bilimsel yöntem tekrarlanır.