Bilgi Ekolojisi ve Internet

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Program Geliştirme “uzmanlık eğitimi”
Advertisements

Bilgi Okuryazarlığı Becerilerinin Önemi ve Eğitim Sistemindeki Yeri
Kalite Koordinasyon Grubu, Genel Bilgilendirme Toplantıları
Büro Yönetimi ve Yönetici Asistanlığı
Bilişim Sistemleri Mühendisliği Bölümü
INTERNET TABANLI HASTA KAYDI PAYLAŞIMI VE TELEKONSÜLTASYON PLATFORMU
TÜRKİYE BELGE SAĞLAMA SİSTEMİ (TÜBESS)
eAvrupa, eAvrupa+ ve Türkiye
Girişimcilik.
Çağın Gidişine Göre Öğretmen Nasıl Olmalı?
AB Bilgi ve İletişim Teknolojileri Politika Destek Programı BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİ POLİTİKA DESTEK PROGRAMI ( ) PROGRAM HAKKINDA GENEL.
Eğitimde Hedefler ve Hedef Türleri
BBY Bilgi Teknolojisi ve Yönetimi
ETKİ DEĞERLENDİRME ÇALIŞMALARI
Hacettepe Üniversitesi Kütüphanecilik Bölümü
Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi
İlköğretim Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı
Doç.Dr.Ş.Şule ERÇETİN Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi.
HALK KÜTÜPHANELERİ SOSYAL AĞLARDA HALK KÜTÜPHANELERİNE ERİŞİM.
Üniversite Sanayi işbirliği ile başarmak Prof. Aytül Erçil Sabancı University
KÜRESEL EKONOMİK YENİDEN YAPILANMA SÜRECİNDE TÜRKİYE EKONOMİSİ Türkiye’nin Stratejik Sektörlerinde Temel Politikalar Paneli - Enerji Sektörü - Necmiddin.
ORTA DOĞU TEKNİK ÜNİVERSİTESİ Sürekli Eğitim Merkezi www. sem. metu
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ
Bulut Depolama.
T. C. ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI ÇED VE PLANLAMA GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Y
Ünite Portfolyö Sunumu
Eğitimde Bilgisayar Uygulamaları
Kütüphaneciliğin Destanı Ekim 2004, Ankara Y.T. Bilgi Yönetiminin Kavramsal Tanımı ve Uygulama Alanları Yaşar Tonta H.Ü. Bilgi ve Belge Yönetimi.
BİT’ini Kullanarak Bilgiye Ulaşma ve Biçimlendirme
IPA II Dönemi Hazırlıkları
TÜBESS (TÜRKİYE BELGE SAĞLAMA SİSTEMİ); Ulusal Belge Sağlamada Yeni Bir Boyut 25 Mayıs 2011 Antalya Mehmet BOZ
“INET-TR ’2000: Türkiye’de Internet Konferansı” 9-11 Kasım 2000, İstanbul Y.T. Elektronik Bilgi Hizmetleri ve Erişim Yönetimi Yaşar Tonta H.Ü. Kütüphanecilik.
SWOT ANALİZİ NEDİR? -STRENGTHS?, WEAKNESS?, OPPORTUNITIES?, THREATS?
37. Kütüphane Haftası 26 Mart – 1 Nisan 2001, İstanbul Y.T. Bilgi Ekonomisi ve Elektronik Bilgi Hizmetleri Yaşar Tonta H.Ü. Kütüphanecilik Bölümü
Kurumsal İçerik Yönetimi Kapsamında Bilgi Güvenliği
Bilgi Çağında Kütüphane
“Bilgi Ekonomisi Konferansı” 16 Ocak 2001, Ankara Y.T. Bilgi Ekonomisi ve Bilgi Hizmetlerinin Kişiselleştirilmesi Yaşar Tonta H.Ü. Kütüphanecilik Bölümü.
Bilgiye Erişimin önemi ve Bilgi kaynakları
Eğitimde Hedefler Hedeflerin İşlevleri ve Analizi
SLAYT 1BBY220 OCLC WorldCat Yaşar Tonta Hacettepe Üniversitesi yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/ BBY220 Bilgi Erişim İlkeleri.
Uygarlık Şekil 1 - Dinamize Toplumsal Bütün S S
“Sosyal Bilimler ve Internet” 18 Nisan 2000, Hacettepe Üniversitesi, Beytepe Y.T. Sosyal Bilim Araştırmalarında Elektronik Yayınların Kullanımı Yaşar Tonta.
BİLGİ OKURYAZARLIĞI EĞİTİM PROGRAMI TASARIMI ÇALIŞTAYI
EBA nedir? Eğitim Bilişim Ağı (EBA) sınıf seviyelerine uygun, güvenilir ve incelemeden geçmiş doğru e-içerikleri bulabileceğiniz sosyal bir platformdur. 
“Türkiye’de Kütüphanecilik Eğitiminin Yeniden Yapılanması” Mayıs 2000, İstanbul Y.T. Türkiye’de Kütüphanecilik Eğitiminin Yeniden Yapılanması Yaşar.
Genel Öğretim Yöntemleri [Öğretim Stratejileri]
BİLGİSAYAR DESTEKLİ EĞİTİM UYGULAMALARI
Tanıtım webinarı: Tanıtım eğitimi anket sonuçları 11 Mart 2015.
Koç Üniversitesi Kütüphanesi Şubat 2010
Şekil 1 - Dinamize Toplumsal Bütün Kaynak: H. Erkan (1998); Kültür Politikamızda Yeni Boyutlar KÜLTÜREL ALAN EKONOMİK ALAN P.SÜREÇ S.SÜREÇ K.SÜREÇ DIŞ.
Bölümün Amacı Bu bölüm, bilişim teknolojisinin evrimini incelemektedir. Bölüm, örgütsel işlemlere uygulanan bilişim teknolojisi sistemlerine göz atarak.
1.1 © 2003 by Prentice Hall BÖLÜM 3 BİLİŞİM SİSTEMİ YAKLAŞIMLAR ve ORGANİZASYONA ETKİLERİ.
Bölümün Amacı Bu bölüm, örgütlerin nasıl değiştiğini ve yöneticilerin yenilik ve değişim sürecini nasıl yönettiklerini keşfetmektedir.
EBA (Eğitim Bilişim Ağı) Portalının Tanıtım Semineri
“ INDICATE” UZUN SÜRELİ SAYISAL KORUMA SAHA ÇALIŞMASI Hakan Koray OZLUK Bahadır AYDINONAT 15 – 16 Ekim 2012 Ankara.
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
Modern Taşımacılık Yönetimi Yaklaşımları 3PL 4PL ŞEVVAL OLGAÇ.
1 BİLGİSAYAR-2 Eğitim Teknolojisi Dr. Hüseyin Arak.
Planlama, Organizasyon ve Yönetim Hafta2
İNTERNET ADRESLERİ.
ISLD 318 TEKNOLOJİ VE YENİLİK YÖNETİMİ
YETERSİZLİĞİ OLAN BİREYLERE İLİŞKİN ULUSLARARASI YASAL DÜZENLEMELER
EĞİTİMDE BİLİŞİM TEKNOLOJİSİNİN ETKİSİ
Dijital kütüphane işlevleri
AVRUPA BİRLİĞİ ÇERÇEVE PROGRAMLARI
Öğretim Teknolojisi ve Öğretim Tasarımı
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
SİBER GÜVENLİK BÖLÜM 6.
Öğretmenlerin Bit Tutumları
Mustafa Tunalı İ.H.O. Bilişim dersi Ödevi Konu:Eba Tanıtım Ad Soyad:Abdulsamet GÖREN Sınıf:5-F Numara:19 Konu:Eba Tanıtım Ad Soyad:Abdulsamet GÖREN Sınıf:5-F.
Sunum transkripti:

Bilgi Ekolojisi ve Internet Yaşar Tonta H.Ü. Kütüphanecilik Bölümü tonta@hacettepe.edu.tr http://yunus.hun.edu.tr/~tonta/tonta.html

Bilgi Ekolojisi Bilgi Çevresi: Bilgi ile ilgili insanlar, süreçler, teknoloji, politika ve stratejiler, kültür ve davranışlar arasındaki çapraz ilişkiler bütünü

Dış Çevre Örgütsel Çevre Bilgi Çevresi İş . Bilgi . Teknoloji Örgütsel Çevre İş . Fizik . Teknoloji Personel Kültür/ Davranış Strateji Bilgi Çevresi Süreç Politika Mimari Davenport,1997: 34

Bilgi Ekolojisi ve Eflatun 'İnsanlar yazıyı öğrenirlerse akıllarına unutkanlık aşılanır; bellek alıştırması yapmayı bırakırlar. Çünkü yazılı olana güvenirler; şeyleri ezbere değil, dışsal işaretler aracılığıyla hatırlamaya çalışırlar. Keşfettiğiniz şey bellek içindeğil, hatırlama için bir reçetedir. Ve size inananlara sunduğunuz şey gerçek bir hikmet değil, sadece onun görüntüsüdür. Çünkü size inananlara birçok şey söyleyerek, ama öğretmeden, onları çok biliyorlarmış gibi gösterebilirsiniz. Oysa çoğunlukla hiçbir şey bilmezler. Ve insanlar gerçek hikmetle donatılmazlarsa diğer insanlara yük olurlar.'

Bilgi Ekolojisi ve Popper ‘Dünya uygarlığı bir savaşla yok olup, geriye kütüphanelerde saklanan nesnel bilgi içeriği kalırsa, uygarlığı yeniden kurmak mümkündür. Halbuki bu nesnel bilgi içeriği, yani kütüphaneler yok olup, yalnızca öznelerin öğrenme yeteneği kalsa, çağdaş uygarlığı yeniden inşa etmek hemen hemen imkânsızdır.’

Bilgi Stratejisi ve Politikaları Bilgi stratejisi: Bilgi ile ne yapmak istiyoruz? Bilgi politikaları: Potansiyel bir güç olan bilginin yönetimi ve kullanımı ile ilgili politikalar

Bilginin Denetimi Daha fazla Daha az merkezi denetim merkezi denetim Monarşi Federalizm Feodalizm Anarşi Daha fazla merkezi denetim Daha az merkezi denetim Davenport, 1997: 69

Bilginin Denetimi ve Toffler “…bilgiyi düzenleme biçimimiz çoğu zaman insanları organize ediş biçimimizi saptar ve bunun tersi de geçerlidir.” Toffler, 1992: 191

Bilgi Davranışı ve Kültürü Birey, grup ya da örgütlerin bilgiye yaklaşım, tutum ve davranışları ve bilgiyi kullanma biçimleri (arama, yararlanma, değiştirme, paylaşma, saklama, görmezden gelme, vs.)

Bilgi Personeli İnsanlar halen (hâlâ?) en iyi bilgi bulan, sınıflayan, süzen, yorumlayan ve bütünleştiren kişiler (bilgi profesyonelleri, bilgi teknolojileriyle ilgili personel)

Bilgi Yönetimi Süreçleri Bilgi gereksinimlerinin saptanması, bilginin toplanması, dağıtımı, kullanımı, paylaşımı, vd. ile ilgili süreçler

Bilgi Mimarisi Gerekli bilgi kaynaklarını bularak insanların bilgi gereksinimlerini karşılamak için kullanılan araç-gereç; bilgi teknolojisi Dikkat: Bilgi mimarisi bilgi kültür ve davranışlarını (pek) değiştirmiyor

Bilgi Teknolojisi “Bilgi üretmek ve yaymak için kullanılan teknoloji; bu bilgiyi bulmak, süzmek, düzenlemek ve özetlemek için bir yöntem yoksa, yararsızdır.” İçerik-teknoloji bütünleşmesi; “bohçalama” Hal Varian, “The information economy” Scientific American 273: 161-162, Sep. 1995.

Bilgi Ekolojisi ve Internet Hızlı bilgi artışı Daha ucuza bilgi üretimi, dağıtımı ve depolanması “Canlı” dokümanların ortaya çıkışı Çok hızlı ve zaman ve mekândan bağımsız bilgi erişim Bilgiye sahip olmadan erişebilme ...

Sorunlar Alt yapı sorunları Ekonomik sorunlar Güvenlik sorunları Telif hakları ve arşivleme ile ilgili sorunlar Erişim sorunları ...

Bilgi Yönetimine Mekanik Yaklaşım Bilgi çevreleri tasarlanırken kullanılan araçların çoğu mühendislik ve mimarlıktan geliyor. Bir bina ya da güç kaynağı tasarlarken geçerli olabilecek varsayımlara güveniliyor, ancak bu varsayımlar örgütler için nadiren geçerli olabiliyor Davenport, 1997: 8

Bilgi Yönetimi ve Tom Peters “Bilgi yönetiminde başarı %5 teknoloji, %95 psikolojidir.” Çünkü sorunların %80’i teknolojiden değil, insanlardan kaynaklanıyor. Davenport, 1997: 8

Türkiye’de Bilgi Hizmetlerinin Durumu Bilgi hizmetleri için ayrılan bütçelerin azlığı Koleksiyon büyüklükleri Alt yapı eksikliği Yetişmiş insangücü eksikliği “Yok” denebilecek düzeyde bir işbirliği 2

Bilgi Ekolojisi ve Ulusal Bilgi Alt Yapısı Bilgi otoyolu (ağ) Elektronik kütüphane (“her yerde ve hiçbir yerde”) Türkiye Ulusal Enformasyon Ana Planı (TUENA) Çalışmaları (http://www.tuena.tubitak.gov.tr/) Alt yapı maliyeti İçerik maliyeti

Sonuç “Bilgi yönetimi = Teknolojiye yatırım yapmak” yaklaşımı sorunları çözmek için yeterli değil. “Bilgi ekolojisi” yaklaşımı (bütüncül yaklaşım, sosyo-teknik tasarım) yeğlenmeli.

Bilgi Ekolojisi ve Internet Yaşar Tonta H.Ü. Kütüphanecilik Bölümü tonta@hun.edu.tr http://yunus.hun.edu.tr/~tonta/tonta.html