9. BÖLÜM Faktör Piyasası-1.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Tam rekabet çok sayıda alıcı ve satıcı firmalar fiyatı veri alırlar
Advertisements

Ders 10 Faktör Piyasaları
Bölüm 8 Tam Rekabet ve Tekel (Monopol) Piyasaları
ARZ VE TALEP I: PİYASALAR NASIL İŞLER?
Bölüm 5 Tüketici Tercihi ve Talep
Bölüm 7 Maliyet ve Arz David Begg, Stanley Fischer and Rudiger Dornbusch, Economics, 8th Edition, McGraw-Hill, 2005 PowerPoint presentation by Alex Tackie.
Rekabetçi Piyasalardaki Firmalar
Üretim Teknolojisi ve Maliyetler
Bir eksik rekabetçi firma;
Mal Piyasasında Üretim ve Fiyatlandırma
Toplam Talep ve Toplam Arz.
ÇEVRESEL PROBLEMLERİN ÇÖZÜMÜNDE EKONOMİK ANALİZLER
Üretim faktörleri Üretim faktörleri: Mal ve hizmetleri elde etmek için kullanılan kaynaklar Emek: İnsanların mal ve hizmet üretiminde sarf ettikleri bedensel.
Kâr Maksimizasyonu.
Tam Rekabet Tam rekabet piyasasının dört özelliği:
TA-TT SORULARI.
ÜRETİM, MALİYETLER VE FİRMA DAVRANIŞLARI
FİRMA DAVRANIŞI VE ENDÜSTRİYEL ORGANİZASYON
CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.
Üretim düzeyi nasıl seçilir?
DEÜ.İİBF-İktisat Bölümü
Toplam Talep ve Toplam Arz.
Ünite 4 GELİR ve ÜCRET DÜZEYİNİN BELİRLENMESİ:TOPLAM TALEP-TOPLAM ARZ (AD-AS) MODELİ.
Üretim ve Maliyetler.
6. BÖLÜM Tam Rekabet Piyasası ve Firma Dengesi
Bazı terimler Gelir Maliyetler Karlar
Klasik ve Keynesçi İktisat
CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.
CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.
Bazı anahtar terimler Piyasa Talep Arz Denge fiyatı
Azalan Verimler Yaklaşımı
8 Kısa Dönem Maliyetler ve Çıktı Kararları B Ö L ÜM İ Ç E R İ Ğ İ
CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.
MİKRO İKTİSAT PROBLEM ÇÖZÜMLERİ 3 Aralık 2008
7. Bölüm Tam Rekabet ©2010  Worth Publishers 1.
Doç. Dr. Ahmet UĞUR İnönü Üniversitesi İktisat Bölümü
Doç. Dr. Ahmet UĞUR İnönü Üniversitesi İktisat Bölümü
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
TÜKETİMİ DİĞER ETKİLEYEN FAKTÖRLER
HÜKÜMETLERİN FİYAT KONTROLLERİ
EŞ ÜRÜN ANALİZİ.
Maliyet Analizi.
Firma Teorisi Tam Rekabet Piyasası.
Bölüm 6. Tüketici Dengesi Analizi Bölüm 7. Üretici Dengesi Analizi
MALİYETLER Doç. Dr. Ahmet UĞUR.
ARZ DOÇ. DR. AHMET UĞUR.
Adnan Menderes Üniversitesi Aydın İktisat Fakültesi Ekonomi ve Finans Bölümü Ekonomi I Ders notları 4.hafta ders notları Yrd.Doç.Dr. Öznur Özdamar
PART I Introduction to Economics © 2012 Pearson Education Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft CASE FAIR OSTER.
Bölüm 5 Kısım 1 Fiyat Teorisi.
 Bölüm 8: Piyasa Koşulları ve Kârı Ençoklama Kaynak: Yönetim Ekonomisi – Prof. Dr. İ. Özer Ertuna.
Doç. Dr. Mahmut BİLEN ENDÜSTRİEL EKONOMİ. 2 ENDÜSTRİ YAPISINI BELİRLEMEK İÇİN KULLANILAN YÖNTEMLER: TALEP VE MALİYET ile ÖLÇEK EKONOMİLERİ YÖNTEMİ Bu.
Doç. Dr. Mahmut BİLEN ENDÜSTRİEL EKONOMİ. ENDÜSTRİDE GİRİŞ VE ÇIKIŞLAR 2 Bu konuyu çalıştıktan sonra :
Milli Gelir ve Fiyatların Genel Düzeyi: Toplam Talep ve Toplam Arz
KLASİK MAKRO EKONOMİK MODEL
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
MAKRO İKTİSAT I BÖLÜM 9 UZUN DÖNEMDE HASILA VE FİYAT DÜZEYİ: KLASİK MAKRO MODEL YRD. DOÇ. DR. OKTAY KIZILKAYA.
10. MONOPOLCÜ REKABET PİYASASI
DÖVİZ VE DÖVİZ PİYASASI
Yrd. Doç. Dr. Akın Usupbeyli
Alternatif Makro Modeller: Klasik İktisat
3 Talep, Arz ve Piyasa Dengesi BÖLÜM İÇERİĞİ
İKTİSADA GİRİŞ I DERS 11 Y.Doç.Dr.Umut Öneş.
REKABET KOŞULLARINA GÖRE PİYASALAR VE FİRMA DENGESİ
AKSAK REKABET PİYASALARI
İKTİSADA GİRİŞ I DERS 12 Y.Doç.Dr.Umut Öneş.
İKTİSADA GİRİŞ I DERS 13 Y.Doç.Dr.Umut Öneş.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Alternatif Makro Modeller: Keynesyen İktisat
MAKRO İKTİSAT II BÖLÜM 13-1 TOPLAM ARZ VE TOPLAM TALEP: MAKRO DENGE
Sunum transkripti:

9. BÖLÜM Faktör Piyasası-1

Amaçlarımız Kısa dönem emek talep eğrisi Uzun dönem emek talep eğrisi Emek talep eğrisi, endüstri ve piyasa Eksik piyasalarında enek talep eğrisi Emek arz eğrisinin elde edilmesi Anahtar kavramlar: Marjinal ürün hasılatı, marjinal faktör maliyeti, Çıktı etkisi, Faktör ikame etkisi, Boş zaman talep eğrisi, Monopolcü sömürü 2

Giriş Üretim Faktörleri Emek Sermaye Toprak Doğal kaynaklar Bu faktörler (girdiler) firma tarafından talep edilir Bu faktör ve talebin karşılandığı yerlere FAKTÖR PİYASALARI denir. Faktör piyasalarını talep edenler genellikle Firmalardır Faktör piyasalarını arz edenler genellikle Hane halkıdır Bir firma karını maksimize eden çıktı düzeyini belirlerken, Gerekli olan üretim faktörlerini seçer Firmanın girdi piyasasında talebi incelenmeli TÜRETİLMİŞ TALEP ya da TÜREV TALEBİ: Firman girdi piyasasındaki talebi, mal ve hizme satışına bağlı olma durumu 2

Kısa Dönem Girdi Talebi (Short Run Input Demand) Her firma minimum maliyet ister mi? Belli bir çıktı düzeyi için, en düşük maliyet ile gerçekleştirmek için optimal girdi düzeyini belirlemek, X malı üretimi için, Sermaye (K), Emek (L) K yerine kira bedeli (r) Emek birimi için (w) Kısa dönem sermaye girdisi (K) sabit ve emer girdisini (L) değişken kabul edelim. Tam rekabet piyasa Hem emek piyasası (faktör ya da girdi) Hem ürün piyasası (çıktı) Eş ürün eğrilerinde optimal girdi bileşeni (Üretim miktarına ve girdi fiyatına bağlıdır) 2

Rekabetçi Piyasada Firmanın Emek Talebi Optimal çıktı düzeyi için marjinalist mantık, karı maksimum yapacak girdiyi belirler Marjinal fiziki ürün İlave işgücünün karlı olup olmadığı, Emeğin marjinal fiziki ürünü (MPPL) ya da emeğin marjinal ürünü(MPL) Burada fiziki ölçü kullanılmaz, Emeğin marjinal hasılatı kullanılır (MRPL) MRPL= (MR) * (MPL) Burada, MR= Px En son emek birimi maliyeti [Marjinal faktör maliyeti (MFC)] aşıyorsa, firma için ilave işçi almak karlıdır. 2

Rekabetçi Piyasada Firmanın Emek Talebi Emek girdisi için MFC, ilave emek kullanıldığında firmanın toplam maliyette çıkan artışıdır. Tam rekabette, MFC=w Tam esnek bir talep eğrisi, MRPL= (MR) * (MPL) Burada, MR= Px Marjinal ürün hasılatı MRPL Ya da Marjinal ürün değeri MVPL= (MR) * (MPL) MRPLya da MVPL= Px * (MPL)=w Marjinal ürün hasılatı (MRPL) eğrisi firma için emek talep eğrisidir. (MRPL) eğrisi emek için firmanın en yüksek ücreti gösterir ya da (MRPL) eğrisi belli bir ücret düzeyinde firmanın istihdam edeceği emeği gösterir. 2

Rekabetçi Piyasada Firmanın Emek Talebi Emek girdisi ile talep eğrisi genellikle sol yukardan sağ aşağıya doğru eğimlidir. Azalan verimler prensibi Sermaye girdisi sabit iken emek girdisi arttıkça, ilave emek girdisinin marjinal verimliliği (MPL) eninde sonunda azalacaktır. Emek girdisi arttıkça, emek birimi başına düşen sermaye miktarı azalır. MRPLde azalacaktır. (MRPL) eğrisi emek için firmanın en yüksek ücreti gösterir ya da (MRPL) eğrisi belli bir ücret düzeyinde firmanın istihdam edeceği emeği gösterir. 2

Rekabetçi Piyasada Firmanın Emek Talebi Emek faktörü için Ortalama ürün hasılatı 2

Karı Maksimize Eden Emek Miktarı ve Emek Talep Eğrisi Eğimi Marjinal ürün hasılatı (MRPL) eğrisi firma için emek talep eğrisidir. Ls:Emek arzı. LD:Emek arzı. [Marjinal faktör maliyeti (MFC)] 2

Emek Talep Eğrisin Elde Edilişi ve Eğimi Alternatif Yöntem Girdi Talep Eğrisi P=MC 2

Rekabetçi Piyasada Uzun Dönem Üretim Faktörü Talebi Marjinal ürün hasılatı (MRPL) eğrisi firma için emek talep eğrisidir. Ls:Emek arzı. Tüm girdiler değişkendir, hem emek hem sermaye girdisi ayarlanabilir. Örneğin emek girdi fiyatı azalırsa, marjinal maliyet düşer.Bu durum MRPL’yi arttırır.Yani sağa kayar. Emek miktarı artar.İkame etkisiyle uzun dönem emek talebi daha yatık olur. 2

Uzun Dönem Emek Talep Eğrisin Elde Edilişi ve Eğimi Alternatif Yöntem 2

Artan ücretler firmanın ortalama ve marjinal artırır Çıktı ya da Ürün Etkisi ikame etkisi Çıktı ve ikame etkisi Artan ücretler firmanın ortalama ve marjinal artırır Bu durum ürün fiyatlarını artırır Tüketim azalır Üretim azalır (Çıktı etkisi)