TMMB Makina Mühendisleri Odası UÇAK, HAVACILIK VE UZAY MÜHENDİSLİĞİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÖĞRETİM TASARIMI VE TEKNOLOJİLERİNİN TEMELLERİ
Advertisements

DynEd Bilgisayar Destekli İngilizce Dil Eğitim Sistemi
SİSTEM YÖNETİMİ KOORDİNATÖRÜ
Diferansiyel Denklemler
BİLİMSEL ARAŞTIRMA PROJELERİ BİRİMİNİN YIL SONU FAALİYET RAPORU
Kobi Tanımı 150 kişiden daha az çalışanı olan kurumlar
-Demografik- Nüfus Analizi
Bilişim Sistemleri Mühendisliği Bölümü
KnowTech3D 3 Nisan 2014.
Öğr.Gör.Dr. S. Sadi SEFEROĞLU & Arş. Gör. Fatih GÜRSUL
Prof. Dr. Eşref ADALI Yrd. Doç. Dr. Şule Gündüz Öğüdücü Sürüm-A
TRABZON KADASTRO MÜDÜRLÜĞÜ
Sunum Planı Hakkımızda Grup Şirketlerimiz Faaliyet Alanlarımız
FİGES Dr. Tarık Öğüt SİNERJİTÜRK-SAVUNMA’08.
Mustafa Akgül Linux Kullanıcılar Derneği LINUX, E-DEVLET VE BİLGİ TOPLUMU.
AR-GE.
Yüksek Öğretim Kurumlarında ve Mühendislik Programlarında Çeşitlilik
BÖLÜM VI ÜRETİM YÖNETİMİ.
Nükleer Santrallerde Enerji Üretimi ve Personel Eğitimi
KAMUDA İÇ KONTROL SİSTEMLERİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ
SİSTEM YAKLAŞIMI Çağdaş yönetim ve organizasyonlar sistem yaklaşımından esinlenerek tasarlanır. Günümüzde, sistem kavramına yer vermeyen bir yönetim ve.
TÜBİTAK Başkanı Prof. Dr. Nüket YETİŞ’in Takdimi , İstanbul.
ELEKTRİK-ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİNİN MÜHENDİSLİK DÜNYASINDAKİ YERİ
Proje yönetiminde başarının yeni formülü. Daha başarılı projeler Daha ekonomik çözümler Daha özelleşmiş hizmetler için… Neden ?
Sanayi Ar-Ge Proje Destek Başurusu Hazırlama Becerileri Geliştirme Çalıştayı ArGe_Projesi_Hazirlama_Calistayi (061110)
%50 Yurtdışı Google Adwords Reklamlarında %50 Tanıtım Desteği Yurtdışı Tanıtım Desteği.
Bilgi Teknolojisinin Temel Kavramları
BİLİM VE TEKNOLOJİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
Küresel Ekonomik Kriz Sonrası Enerji Piyasalarındaki Oluşum ve Gelişmeler Yavuz Aydın Direktör GE Energy Services Türkiye/Israil 13 Mayıs 2010 GE Energy.
1 Bilgi İletişim Sektörü’nde Ar-Ge C. Müjdat Altay 21 Şubat 2007.
ISTE Standartları Uluslararası Eğitim Teknolojileri (Derneği) Birliği (The International Society for Technology in Education-ISTE) Teknolojinin eğitimde.
Otomotiv Sanayii – inci İzmir İktisat Kongresi 01 Kasım 2013İzmir Otomotiv Sanayii – inci İzmir İktisat Kongresi 01 Kasım 2013İzmir Prof.Dr.Ercan.
AR-GE, İNOVASYON ve ENDÜSTRİYEL UYGULAMA
Bilgisayar Donanımı Dersi
HAZIRLAYAN:SAVAŞ TURAN AKKOYUNLU İLKÖĞRETİM OKULU 2/D SINIFI
Türkiye Bilişim Derneği 1 TÜRKİYE BİLİŞİM DERNEĞİ TBMM Bilişim ve İnternet Araştırma Komisyonu Ankara 3 Mayıs 2012.
Apple Şirket 1 Nisan 1976 yılında kurulmuş ve 3 Ocak 1977’de Apple Computer, Inc. adıyla anonim şirket haline gelmiştir. İsminde yer alan "Computer" (Bilgisayar)
Chapter 3 Brainstorming a Game Idea: Gameplay, Technology, and Story
Grid Nedir? Cevat Şener BMB-ODTÜ
SÜPER BİLGİSAYARLAR. 1 United States Jaguar - Cray XT5-HE Opteron Six Core 2.6 GHz / 2009 Cray Inc. 2 China Nebulae - Dawning TC3600 Blade, Intel X5650,
2012 AKILLI ULAŞIM SİSTEMLERİ ÇALIŞTAYI OPERASYON VE UYGULAMA PANELİ
1 ÜNİVERSİTE – SANAYİ İŞBİRLİĞİNDE KOSGEB DESTEKLERİ (Serhan EKER – 2008 Aralık)
YÜZÜNCÜ YIL ÜNİVERSİTESİ PROJE DESTEK OFİSİ
1 Bilişim ve İletişim Sektörü Neden Stratejiktir ? Bilişim ve İletişim iş yapış şekillerini ve sosyal hayatı doğrudan etkileyen ana-yapıtaşı konumundadır.
TÜRK HAVA KURUMU ÜNİVERVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER FAKÜLTESİ
MESH MÜHENDİSLİK ve YAZILIM A.Ş. Şirket Sunumu
THE LINKING EASTERN ANATOLIA TO PROGRESS PROGRAMME(TUR/98/002) (DOĞU ANADOLU KALKINMA PROGRAMI) Erol Çakmak Programme Manager Ankara/ Eylül 2006 BİRLEŞMİŞ.
REIDIN.com-GYODER Yeni Konut Fiyat Endeks Sonuçları
Karadeniz Teknik Üniversitesi
ÖZEL SEKTÖR GÖZÜYLE SAĞLIK ALANINDA ÜRETİM VE GELECEĞE İLİŞKİN ÖNGÖRÜLER SEİS Yönetim Kurulu Başkanı Metin DEMİR.
ODTÜ Bilgisayar Mühendisliği
1 BİLİM YÖNETİMİ KONFERANS 43 SİSTEMLERİN BİLİMSEL PARADİGMASI: ORGANİZASYONEL SİSTEMLER TOPLUMSAL SİSTEMLER ÖRNEK: TOYOTA İMALATI FREDERICK BETZ PORTLAND.
İLETİŞİM ÇÖZÜMLERİNDE ENTEGRASYON
NÜFUSUN GELİŞİMİ DAĞILIŞI ve NİTELİKLERİ
TÜRKİYE YATIRIM DESTEK VE TANITIM AJANSI
ÖĞRETİM TASARIMI VE TEKNOLOJİLERİNİN TEMELLERİ
T. C. ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI ÇED VE PLANLAMA GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Y
H.Abdullah KAYA Daire Başkanı Ankara
Dersin Kapsamı Bilgisayar Nedir, Ne Yapar?
Study Turkish Sayılar... Study Turkish
SAYILAR NUMBERS. SAYILAR 77 55 66 99 11 33 88.
Tanecikler Ararsı Etkileşmeler Seher DEMİRAY 2013 Materyal Metot Yapılandırmacı tabanlı etkileşimli doğrudan öğretim(YÖTEDÖ) metodu, geleneksel öğretime.
Türkiye’de Yüksek Başarımlı Hesaplama Prof. Dr. Cevdet Aykanat Bilkent Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği Bölümü.
Geçmişten günümüze pek çok tanım ile açıklanan bilgi politikası bilginin üretilmesine, yönetilmesine, işaretlenmesine ve kullanılmasına öncülük eden; birbiri.
Süreç Yönetimi.
İNTERNET NEDİR? DÜNYANIN DÖRT BİR YANINDAKİ VERİ TABANLARINI VE BİLGİSAYARLARI BİRBİRİNE BAĞLAYAN BİLGİSAYAR AĞI OLARAK TANIMLANABİLİR.
BİLGİ YÖNETİMİ KAVRAMI ve GELİŞİMİ
İnternet’in Tarihi Gelişimi.  Internet, teknik olarak, birçok bilgisayarın ve bilgisayar sistemlerinin birbirine bağlı olduğu, dünya çapında yaygın olan.
Bir Oyunun Oluşturulması: Oynanış Şekli, Teknolojisi ve Hikayesi
HAVA TRAFİK KONTROL BÖLÜMÜ
Sunum transkripti:

TMMB Makina Mühendisleri Odası UÇAK, HAVACILIK VE UZAY MÜHENDİSLİĞİ VII. ULUSAL UÇAK, HAVACILIK VE UZAY MÜHENDİSLİĞİ KURULTAYI 3 – 4 MAYIS 2013 ESKİŞEHİR Hava Aracı Tasarımlarında Yazılım Sorunları Panel – KONU: Özgün, Çağdaş ve Özgür ONGUN ULUSAL SAYISAL UÇUŞ YETENEĞİ (USUY) Araştırma Geliştirme (ArGe) ve Uygulama Geliştirme (UyGe) PROJESİ Hüsnü Arsev Eraslan ER - YAZILIM

Hava Aracı Tasarımlarında Yazılım Sorunları TMMB Makina Mühendisleri Odası VII. ULUSAL UÇAK, HAVACILIK VE UZAY MÜHENDİSLİĞİ KURULTAYI 3 – 4 MAYIS 2013 ESKİŞEHİR Hava Aracı Tasarımlarında Yazılım Sorunları Panel – KONU: Özgün, Çağdaş ve Özgür

 Bilgi Temelli Mühendislik (BTM) Uçak (Hava-Aracı ve Uzay-Arac) Tasarım Yöntembilimleri “Aircraft Design: A Conceptual Approach” Raymer, D. P., Washington D.C. 2006. Sayın Emekli Tümgeneral (T.C. Hava Kuvvetleri) Ömer İnak tarafından önemi belirlenmiş ve önerilmiş bilgi olarak, Bilgi Temelli Mühendislik (BTM) Knowledge Based Engineering (KBE) Design and Engineering Engine (DEE ) Tasarım ve Mühendislik Motoru (TMM) Çoklu Model Üretici (ÇMÜ) Multi Model Generator (MMG) Multidisciplinary Design and Optimization (MDO) Çokbilimdallı Tasarım ve Eniyileme (ÇTE)  “Knowledge Based Engineering Techniques to Support Aircraft Design and Optimization”, Gianfranco La Rocca, Ph.D., Dissertation, Technische Universiteit Delft,1 April 2011.

1964 - 2013 DIGITAL FLIGHT NASA – Ames Reseach Center (ARC) SAYISAL UÇUŞ 1964 - 2013 DIGITAL FLIGHT NASA – Ames Reseach Center (ARC) Stanford University, Boeing, U.S. Air Force 1990 – 2009 Açıklama (Disclosure) 2010 – ? GİZLİ (Confidential - Secret) ?

1950 yıllarından günümüze gelen sürede, hiç bir “ulusal” uçak için, gereken “özgür” [independent] kullanabilme şartları sağlanamamıştır. 1.1. T.C. Ulusal Uçak (Hava-Aracı/Uzay-Aracı) Gerçekleştirme Çabaları – Geçmişi (Özet) 1930 yılında ulusal uçak (ve uçak motoru) gerçekleştirme başlatıldı. 1948 yılında ulusal uçak üretimi durduruldu. 1950 yılında ulusal uçak üretimi sonlandırıldı. 1976 yılında, F-16 uçaklarının Türkiyede üretilmesine karar verildi. 1986 yılında ilk yapımları başlatıldı. 2006 yılından sonra TUSAŞ/TAI şirketininin ürettiği F-16 blok 50 uçaklarının yerli yapımlarının hangi düzeylerde olduğu bilinmemektedir. 1950 yıllarından günümüze gelen sürede, ulusal olarak, “güncel kuşak”, “özgün” ve “çağdaş” hiç bir “uçak tasarımı“ başarılamamıştır.

SAYISAL UÇUŞ: 1964 USA (ABD) F- 4 Phantom Geliştirme Programı SAYISAL UÇUŞ: 1964 USA (ABD) APOLLO Programı (NASA başlangıcı) Hava-Uzay ARGE Programı: 50 YIL 1960 - 1969: $26 + $6 = ~$32 milyar 500.000 emekçi / katılımcı (çok değişik alanlarda) 20.000 kurum / şirket (çok değişik alanlarda) 1967: ~$4 milyar 2012 – harcama düzeyinde: ~$150 milyar

NEREDEYİZ ? NEREYE GİDİYORUZ ? NASIL GİDİYORUZ ? F- 4 Phantom Geliştirme Programı SAYISAL UÇUŞ: 1964 USA (ABD) APOLLO Programı (NASA başlangıcı) ? SAYISAL UÇUŞ: 2013 TÜRKİYE GÖREV BİLGİSAYARI Projeleri ? HAVA-ARACI (TUSAŞ) Projeleri ? UZAY-ARACI (GÖKTÜRK – 2) Projesi NEREDEYİZ ? NEREYE GİDİYORUZ ? NASIL GİDİYORUZ ?

Rüzgar-Tüneli Deneyleri Rüzgar-Tüneli Deneyleri 1960 - 1970 Sabit / Döner Kanat Genel / Düşük Dengeli Hava-Aracı Uzay-Aracı Genellikle-Dengesiz Kullanım Tasarımı Kavramsal Tasarım Uçuş Manevraları Uçuş Rejimleri Gelişmemiş Hava-uzay Tasarımı En-Gelişkin Hava-uzay Tasarımı Rüzgar-Tüneli Deneyleri Çok Yüksek Kapsamlı Sayısal Modelleme En-Gelişkin Yazılım İlk Prototip Uçuş Zarfı Geri-Bildirim Rüzgar-Tüneli Deneyleri Doğrulama-Onaylama Uçuş Deneyleri Çok Yüksek Kapsamlı Sayısal-Uçuş Uygulamaları Uçuş prototipi Uçuş Zarfı Sabit / Döner Kanat Hava-Aracı Yapım - Üretim Uzay-Aracı Kullanıma-Özel Yapım - Üretim

Çok Yüksek Kapsamlı Rüzgar Tüneli Deneyleri Kavramsal Tasarım Tarafından Belirlenmiş Uçuş Manevraları ve Uçuş Rejimleri Hava-Uzay Tasarım Yetenekleri Rüzgar-Tüneli Deneyleri Çok Yüksek Kapsamlı Rüzgar Tüneli Deneyleri (Advanced Aerospace Design Capabilities ) Extensive Wind Tunnel Testing: 1955 – 1970 Zamanla-Değişen Uçuş Manevralarının Deneylenmesi Güç, Sakıncalı ! Sesaltı Akışlar (Subsonic Flow ) Deneyleri: Sonuçlar Genellikle Güvenilir Düzeylerde (Ölçeklemelerden Sonra) ? Sesüstü Akışlar (Supersonic Flow) Deneyleri: Yüksek Giderler, Kısa Süreler, Sonuçlar Güvenilir Düzeylerde (Ölçeklemelerden sonra) ?

PWT opened in January 1961 (78.6 mln) F-16 Model Testing 5.3 m (16 ft) Wind Tunnel

F-22 Store Separation Experiments The von Karman Gas Dynamics Facility (A/B/C) - VKF Boeing X-37 X-15 Rocket (1950’s)

  APOLLO GERİGİRİŞ (REENTRY) - 1969 1960’larda, ARNOLD ArGe Merkezi Yakınında, ABD’nin ilk ArGe programlarında çalışanlara ve Hava Kuvvetleri Personeline Hava-Uzay Mühendisliği alanlarında Yüksek Lisans ve Doktora vermek için University of Tennesee Space Institute, Dr. Goethert direktörü olarak, 1960’larda kurulmuştu.  APOLLO GERİGİRİŞ (REENTRY) - 1969

APOLLO Command Module (Kumanda Birimi) - 1969

APOLLO GERİGİRİŞ (REENTRY) - 1969 SAYISAL MODELLEME 1965 -1969

Rüzgar-Tüneli Deneyleri Rüzgar-Tüneli Deneyleri 1960 - 1970 Sabit / Döner Kanat Genel / Düşük Dengeli Hava-Aracı Uzay-Aracı Genellikle-Dengesiz Kullanım Tasarımı Kavramsal Tasarım Uçuş Manevraları Uçuş Rejimleri Gelişmemiş Hava-uzay Tasarımı En-Gelişkin 90 % 10 % Hava-uzay Tasarımı 90 % 10 % Rüzgar-Tüneli Deneyleri Sayısal Modelleme En-Gelişkin Yazılım Çok Yüksek Kapsamlı İlk Prototip Uçuş Zarfı 90 % Geri-Bildirim Doğrulama-Onaylama 90 % Rüzgar-Tüneli Deneyleri Uçuş Deneyleri Çok Yüksek Kapsamlı 90 % 10 % Sayısal-Uçuş Uygulamaları Uçuş prototipi Uçuş Zarfı Uzay-Aracı Kullanıma-Özel Yapım - Üretim Sabit / Döner Kanat Hava-Aracı Yapım - Üretim

  CDC-6400/6600 (silicon) Compiler: FORTRAN Temmuz 1964 Control Data Corporation 1st Solid-State Digital Computer Seymore Cray (UNIVAC şirketinden ayrılmış) Yaklaşık Olarak: Hız: ~ 1 MHz ~ 4 MFLOP/sn Bellek: ~ 512 Kbyte Disk Storage: ~ 100 MBytes  Compiler: FORTRAN

   Uçuş Denetim Bilgisayarı (Digital Flight Control Computer) 1950 – 1970: Bilimsel olarak en ileri sayısal modelleme programı  Computational Fluid Dynamics (CFD) group Los Alamos National Laboratory (LANL) 1960-1970 ve 2010 Önemli Konular  Uçuş Denetim Bilgisayarı (Digital Flight Control Computer)  Uzay Mikroçekim (Space Mlcrogravity)

Rüzgar-Tüneli Deneyleri Rüzgar-Tüneli Deneyleri 1970 - 1980 Sabit / Döner Kanat Genel / Düşük Dengeli Hava-Aracı Uzay-Aracı Genellikle-Dengesiz Kullanım Tasarımı Kavramsal Tasarım Uçuş Manevraları Uçuş Rejimleri Gelişmemiş Hava-uzay Tasarımı En-Gelişkin Hava-uzay Tasarımı 80 % 20 % Rüzgar-Tüneli Deneyleri Çok Yüksek Kapsamlı 80 % 20 % Sayısal Modelleme En-Gelişkin Yazılım İlk Prototip Uçuş Zarfı 80 % Geri-Bildirim Rüzgar-Tüneli Deneyleri Doğrulama-Onaylama 80 % Uçuş Deneyleri Çok Yüksek Kapsamlı 90 % 10 % Sayısal-Uçuş Uygulamaları Uçuş prototipi Uçuş Zarfı Uzay-Aracı Kullanıma-Özel Yapım - Üretim Sabit / Döner Kanat Hava-Aracı Yapım - Üretim

  Los Alamos National Laboratory (LANL) FLIC (Fluid in Cell) PIC (Particle in Cell) SMAC VOF (Volume of Fluid) C. W. "Tony" Hirt (1963 ?,1981-2012)  Oak Ridge National Laboratory (ORNL) FLIDE (Fluid in Discrete Element) Arsev H. Eraslan (1974 -1981,1982 - 2012) 

Rüzgar-Tüneli Deneyleri Rüzgar-Tüneli Deneyleri 1980 - 1990 Sabit / Döner Kanat Genel / Düşük Dengeli Hava-Aracı Uzay-Aracı Genellikle-Dengesiz Kullanım Tasarımı Kavramsal Tasarım Uçuş Manevraları Uçuş Rejimleri Gelişmemiş Hava-uzay Tasarımı En-Gelişkin Hava-uzay Tasarımı 50 % 50 % Rüzgar-Tüneli Deneyleri Çok Yüksek Kapsamlı 50 % 50 % Sayısal Modelleme En-Gelişkin Yazılım İlk Prototip Uçuş Zarfı 80 % Geri-Bildirim Rüzgar-Tüneli Deneyleri Doğrulama-Onaylama 80 % Uçuş Deneyleri Çok Yüksek Kapsamlı 90 % 10 % Sayısal-Uçuş Uygulamaları Uçuş prototipi Uçuş Zarfı Uzay-Aracı Kullanıma-Özel Yapım - Üretim Sabit / Döner Kanat Hava-Aracı Yapım - Üretim

Rüzgar-Tüneli Deneyleri Rüzgar-Tüneli Deneyleri 1990 - 2000 Sabit / Döner Kanat Genel / Düşük Dengeli Hava-Aracı Uzay-Aracı Genellikle-Dengesiz Kullanım Tasarımı Kavramsal Tasarım Uçuş Manevraları Uçuş Rejimleri Gelişmemiş Hava-uzay Tasarımı En-Gelişkin Hava-uzay Tasarımı 5 % 95 % Rüzgar-Tüneli Deneyleri Çok Yüksek Kapsamlı 10 % 90 % Sayısal Modelleme En-Gelişkin Yazılım İlk Prototip Uçuş Zarfı 10 % Geri-Bildirim Rüzgar-Tüneli Deneyleri Doğrulama-Onaylama 10 % Uçuş Deneyleri Düşük Kapsamlı 40 % 40 % Sayısal-Uçuş Uygulamaları Uçuş prototipi Uçuş Zarfı Uzay-Aracı Kullanıma-Özel Yapım - Üretim Sabit / Döner Kanat Hava-Aracı Yapım - Üretim

Rüzgar-Tüneli Deneyleri 1990 - 2004 - 2012 Sabit / Döner Kanat Genel / Düşük Dengeli Hava-Aracı Uzay-Aracı Genellikle-Dengesiz Kullanım Tasarımı Kavramsal Tasarım Uçuş Manevraları Uçuş Rejimleri En-Gelişkin Hava-uzay Tasarımı 100 % SAYISAL 100 % Sayısal Modelleme En-Gelişkin Yazılım UÇUŞ İlk Prototip Uçuş Zarfı Rüzgar-Tüneli Deneyleri Doğrulama-Onaylama 10 % Uçuş Deneyleri Çok Düşük Kapsamlı 20 % 80 % Sayısal-Uçuş Uygulamaları Uçuş prototipi Uçuş Zarfı Uzay-Aracı Kullanıma-Özel Yapım - Üretim Sabit / Döner Kanat Hava-Aracı Yapım - Üretim

   Çok yüksek düzeylerde üstünbilgisayar yatırım harcamaları LİNPACK Benchmark 2008 IBM Roadrunner - 1.15 Pflop/sn - LANL, ABD 2009 CRAY Jaguar - 1.759 Pflop/sn - ORNL, ABD 2010 Tianhe-IA - 2.566 Pflop/sn - Tinanjin, Çin 2011 Fujitsu K - 10.51 Pflop/sn - Kobe, Japonya 2012 IBM Sequoia - 16.32 Pflop/sn - LLNL, ABD $ 250,000,000 2013 CRAY Titan - 17.59 Pflop/sn - ORNL, ABD $ 92,000,000 M(mega): 106, G(giga): 109 , T(tera): 1012 , P(peta): 1015, Exa(exa): 1018  Çok yüksek düzeylerde üstünbilgisayar yatırım harcamaları  Çok yüksek düzeylerde üstünbilgisayar kullanım harcamaları

2006 yılında, NASA Langley Research Center (NASA-LaRC) Ar&Ge Merkezi, “geleceğin yöntemkuralı” kavramını, yine, “Sayısal Uçuş” [“Digital Flight”] olarak kanıtlamıştır (Salas, 2006). 2000 yıllarında, “Yüksek Başarımlı Sayarlama” (“YBS”) [High Performance Computing (HPC)] düzeylerine ulaşmayı başarmıştır. 2010 yılında, YBS (HPC) üstünbilgisayar Sequoia - IBM - BlueGene için, yatırım giderlerinin $250 milyon ve sürekli giderlerinin $800/saat düzeylerine erişebileceği saptanmıştır. 1980 - 1990 yılları süresinde, gereken üstünbilgisayar yetenekleri, ve “bilgisayar-kullanımı” düzeyleri, hızlı olarak artmıştır. 2004 yılında, ABD’de, öncelikle, NASA Ames Research Center (NASA-ARC) Ar&Ge Merkezi, hava-uzay teknolojilerinin “geleceğin yöntemkuralı” kavramını “Sayısal Uçuş” [“Digital Flight”] olarak tanımlamıştır (Bailey, 2004). 

 2012 yılında, German Aerospace Center (DLR) [Alman Hava-Uzay Merkezi], Sayısal Uçuş yöntemkuralının değişik yöntembilimlerini kullanarak Digital-X: DLR’s WayTowards the Virtual Aircraft [“Sayısal-X: DLR’ın Sanal Uçağa Doğru Yolu” ] yaklaşımın oluşturmuştur (Kroll and Rossow, 2012).  2012 yılında, Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA) [Japonya Hava-Uzay Araştırma İşletmesi, Sayısal Uçuş yöntemkuralının değişik yöntembilimlerini kullanarak EFD/CFD-Hybrid Wind Tunnel” [“Deneysel Akışkan Dinamiği (DAD)/Sayısal Akışkan Dinamiği (SAD)”] yaklaşımını oluşturmuştur (Watanabe, Kuchi-ishi and Aoyama, 2012).  2013 yılında, ABD’de NASA ARC (Ames Resarch Center) Merkezinde “SimLabs” Oluşturulmuş ve Digital Flight ArGe Çalışmaları Başlatılmıştır.

   Sayısal Uçuş Yöntemkuralı Gerçekleştirme – Proje Kapsamı 1930 - 1970 yıllarında geliştirilmiş “geçmişin yöntemkuralı” yöntembilimlerinin kullanımları, günümüzde, hava-uzay teknolojileri ileri düzeylerde gelişmiş ülkelerde, ÖÇÖ hava-uzay teknolojilerinin gerçekleştirilmesinde, yüksek düzeylerde azaltılmıştır.  1990 - 2000 yıllarında, bu ülkelerde, “geleceğin yöntemkuralı” Sayısal Uçuş yöntembilimlerinin uygulamaları başlatılmıştır.  2010 yılında, hava-uzay teknolojileri ileri düzeylerde gelişmiş tüm ülkelerde, ÖÇÖ hava-uzay teknolojilerinin geliştirilmesinde, “kavramsal tasarım” [technical design] evresinin başlaması ve “uçuş geçerleme” [flight validation] evresinin bitmesi sırasında gerçekleştirilmesi gereken tüm sayısal işlemlerin, “geleceğin yöntemkuralı” Sayısal Uçuş yöntembilimlerine uyumlu olarak, yapılandırılmalarının gerektiği, kesinlikle, kanıtlanmıştır.

  1.3.1. ÖÇÖ Hava-Uzay Teknolojileri - Geçmişin Yöntemkuralı Hava-uzay teknolojileri alanlarında, uluslararası-bilimsel-düzeylerde geçmişin yöntemkuralı olarak kanıtlanmış yaklaşım, T.C. ulusal ÖÇÖ uçak (hava-aracı/uzay-aracı) gerçekleştirme programlarında, genellikle,“günümüzün” olarak tanımlanmakta ve kullanımı değişik düzeylerde olarak sürdürülmektedir.  T.C. ulusal ÖÇÖ uçak (hava-aracı/uzay-aracı) gerçekleştirme programlarında kullanılmaları südürlen geçmişin yöntemkuralı yaklaşımı, ideal gerçekleştirme durumlarında, 9(dokuz) “işlemsel evreler” [procedural phases] olarak sıralandırılmış düzenlere göre uygulanmaktadır: (1) Kavramsal -Tasarla, (2) Teknik -Tasarla, (3) Rüzgar-Tüneli Deneyle, (4) YAP, (5) Uçuş-Veritabanı Oluştur, (6) Uçuş -Deneyle, (7) Uçuş -“Geçerle” [Validate], (8) Uçak -“Belgele” [Certify], ve (9) Üret ve Kullan.

ideal gerçekleştirme

 ÖÇÖ uçak (hava-aracı/uzay-aracı) gerçekleştirme projelerinde, geçmişin yöntemkuralı (veya geleceğin yöntemkuralı) kullanımlarında, herhangi bir işlemsel evre süresinde, kendiliğinden belirebilecek, veya kullanıcı tarafından belirlenebilecek ”Önürün Gerçekleştirme Sorunları” türü bir tasarım ve/veya yapım sorununun oluşabileceği bilinmektedir.  Bu “sorunlu gerçekleştirme” durumlarında, (1) Kavramsal Tasarla evresi ile başlayan ve (7) Uçuş-Geçerle olarak, tüm “uçuş rejimleri” ve “uçuş manevraları” bilgilerini oluşturmak için kullanılan evre ile sonlanan, 7(yedi) işlemsel evrenin kapsadığı, evreler sırasına göre düzenlenmiş, “Düzelt-Değiştir” döngülerinin uygulanmalarının da gerekebileceği bilinmektedir.

sorunlu gerçekleştirme

  ÖÇÖ Hava-Uzay Teknolojileri – Sayısal Uçuş Yöntemkuralı İleri-teknoloji düzeylerinde ÖÇÖ hava-aracı gerçekleştirme projelerinde kullanımı gereken Sayısal Uçuş yöntemkuralı, 8(sekiz) işlemsel evreler olarak sıralanmış düzenlere göre uygulanmaktadır: (1) Kavramsal-Tasarla, (2) Teknik-Tasarla (3) Uçuş-Veritabanı Oluştur, (4) Uçuş-Deneyle, (5) Uçuş-Geçerle, (6) YAP, (7) Uçak-Belgele, ve (8) Üret ve Kullan.  Geçmişin yöntemkuralı ’nın en önemli işlemsel evrelerinde biri olarak tanımlanan (3) Rüzgar-Tüneli Deneyle evresinin, ileri-teknoloji düzeylerinde uçak (hava-aracı) gerçekleştirme projelerinde kullanılan Sayısal Uçuş yöntemkuralı’nın bir işlemsel evresi olarak içerilmemesinin gerektiği de saptanmıştır.

      ONGUN-USUY AMAÇLARI ONGUN – Ulusal Sayısal Uçuş Yeteneği (USUY) Gerçekleştirme ve Uygulama Projesi, T.C. ulusal “Özgün”, “Çağdaş”, Özgür (ÖÇÖ) uçak (hava-aracı ve uzay-aracı) gerçekleştirme girişimlerinde, (1).gereken tüm tasarım, deneyleme ve kullanım işlemlerinin, uluslararası en-ileri-bilimsel ve en-ileri-teknolojik düzeylerde olarak, başarılmasını ve (2).gereken uçak yapımlarının,“yerli” (indigenous), T.C. ulusal teknolojik alt yapı kaynaklarına dayanılarak, oluşturulmasını sağlayabilmek için gereken tüm sayısal modelleme ve uygulama yazılım kaynaklarını, (1) Sayısal Uçuş Modelleme Yeteneği (SUMY), (2) Sayısal Uçuş Veritabanı Yeteneği (SUVY), (3) Sayısal Uçuş Zarfı Yeteneği (SUZY), (4) Sayısal Uçuş Denetim Yeteneği (SUDY) ve Sayısal Uçuş Benzetici Yeteneği (SUBY), oluşturacaktır ve T.C. ulusal kullanımlarını destekleyecektir.     

 Geleceğin yöntemkuralı, uçak-tasarla ve uçuş-geçerle süresinde, çok sayıda Sanal Önürün yapılarının oluşturulmasını ve çok sayıda Sanal İşlemler gerçekleştirilmesini gerektirebilir.  Fakat, geleceğin yöntemkuralı, bu uçak-tasarla ve uçuş-geçerle süresinin içerdiği hiç bir işlemsel sürede, yüksek düzeylerde yapılandırma giderler gerektiren, Gerçek (Uçak) Önürün-Gerçek İşlemler süresinin içerdiği, veya Gerçek Uçak kullanılarak, Gerçek Uçuş bilgilerini oluşturan Gerçek İşlemler süresinin içerdiği, hiç bir işleminin gerçekleştirilmesini gerektirmez.

 Geleceğin Sayısal Uçuş yöntemkuralı, (5) Uçuş-Geçerle işlemsel evresinin başarılı olarak sonuçlandırılmasına kadar, elde olan, ileri-bilimsel düzeylerde olarak gerçekleştirilmiş sayısal uçuş modelleme yazılım derlemlerini, özellikle,“Sayısal Akışkanlar Dinamiği” (SAD) [Computational Fluid Dynamics (CFD)] yazılım derlemlerini uyguluyarak, bir Sanal Uçak için oluşturulmuş tüm Sanal Önürün yapıları için gereken Sanal İşlemler düzenlerinin gerektirdiği tüm sayısal bilgileri oluşturur.  Önemli olarak, geleceğin Sayısal Uçuş yöntemkuralı’nın içerdiği sayısal uçuş modelleme yazılım derlemlerininin, uçak-tasarla ve uçuş-geçerle süresinde oluşturulması gereken Sanal-Uçuş bilgilerinin, düzenli olarak gerçekleştirilebilmeleri, genellikle, “Yüksek Başarımlı Sayarlama” (YBS) [High Performance Computing (HPC)] türü sayısal modelleme uygulamalarının gerektirdiği düzeylerinde, bilgisayar-kullanımı giderleri gerektirir.

 En önemli olarak, Sayısal Uçuş yöntemkuralı uygulamalarında, Gerçek Uçak Önürün yapısını gerçekleştiren işlemsel evre (6).YAP eylemlerinin, kesinlikle, öncelikle oluşturulmuş Sanal Uçak yapısını kullanarak Sanal Uçuş işlemlerini oluşturan evre (3).Uçuş-Veritabanı Oluştur sırasından sonra ve, ek olarak, işlemsel evreler (4).Uçuş-Deneyle ve (5).Uçuş-Geçerle sıralarından da sonra gerçekleştirilmesinin gerektiği saptanmıştır  Önemli Sonuç: İleri-teknoloji düzeylerinde ÖÇÖ hava-araçlarının, özellikle, 4üncü-kuşak (örnek F-16), 5inci-kuşak (örnek F-22), ve/veya teknolojik ve bilimsel düzeylerde daha ileri, yeni-kuşak savaş uçaklarının gerçekleştirilmesini sağlayacak projelerde, geçmişin yöntemkuralı kullanımlarının olanaksızlığına karşın olarak, geleceğin Sayısal Uçuş yöntemkuralı kullanımlarının olanaklı olacağı, ve başarılı olacağı, kesinlikle, kanıtlanmıştır.

Hava/Uzay Aracının kavramsal ve teknik tasarımının geliştirilmesinde Çok düşük düzeylerde geliştirme süreleri Çok düşük düzeylerde işgücü giderleri Çok düşük düzeylerde rüzgar tüneli yatırımları Çok düşük düzeylerde rüzgar tüneli kullanım giderleri Yapımı gerçekleştirilmiş Hava-Uzay Aracının gereken uçuş şartlarını başaramama olanağı: çok düşük düzeyde çekinceli (risky) başarma olanağının saptanması: çok düşük düzeyde işgücü SAYISAL UÇUŞ

Gelişmemiş Hava-Uzay Tasarım Yetenekleri Kavramsal Tasarım Tarafından Belirlenmiş Uçuş Manevraları ve Uçuş Rejimleri Gelişmemiş Hava-Uzay Tasarım Yetenekleri (Rudimentary Aerospace Design Capabilities): 1930 – 1960 Zamanla-Durağan (Steady-State) Akışlar Zamanla-Değişkene-Yakın (Pseudo-Transient) Akışlar Pano-Yöntemi türü (Panel-Method type ) Akışlar Olasıklı (?) Akış türü (Potential-Flow type) Akışlar Sınır-Katmanı türü, Akış-Direnimi-Baskılı (Boundary Layer type, Viscous Dominated) Akışlar YANLIŞ

    2010 – 2011yıllarında, ABD Hava Kuvvetleri ArGe çalışmaları Condor-Cluster - 1760 PS3 (Linux) GPU - 500 Tflop/s  Air Force Research Laboratory (AFRL) üstünbilgisayar sistemi 1760 PlayStation 3 GPU (Graphics Processing Unit) [ÇİB (Çizgeleme İşlem Birimi)] birikiminden gerçekleştirilmiştir.   yaklaşık $2 milyon düzeylerinde bir yatırım harcaması  Üstünbilgisayar elekrik harcamalarının %10’u düzeyinde

    USUY için gereken bilgisayar yeteneği: 2012 yılında, AMD Radeon tarafından, hızlı “oyunlama” (gaming) için gerçekleştirilmiş olan  Yalın düzeyde olarak, sadece $3000 yatırım harcaması Elektrik kullanımı1 kwatt’ın altında Quad AMD-7970 – Crossfire X (GPU) - (Linux) – 16/4 Tflop/s Memory 2 - 64 Gbyte, 4(dört) Radeon 7970 GPU (ÇİB) kartı 32 sayısal işlem biriminden (2048 akım işlemcisinden)  USUY için gereken bilgisayar yeteneği:  40 (kırk) Quad AMD-7970 – Crossfire X  Gereken yatırım harcaması: 40 X ($3000 + $1000 ) = $ 160.000

Günümüzün ve Geleceğin Yöntemkuralı “Sayısal Uçuş” Geçmişin Yöntemkuralı (1930 -1970) Uçuş Benzetici Oluşturması : Gerçek Uçuş İşlemlerinin Bitiminde Günümüzün ve Geleceğin Yöntemkuralı “Sayısal Uçuş” Sayısal Uçuş Benzetici Oluşturması : Kavramsal – Teknik TASARIM