Bilgi Yönetimi Ve Yüksek Öğrenim Kurumlarında Kurumsal Açık Erişim Knowledge Management And Institutional Open Access In Higher Learning Institutions Yrd.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Belge Envanteri ve Saklama Planları
Advertisements

Büro Yönetimi ve Yönetici Asistanlığı
TÜRKİYE’DE AÇIK ERİŞİM Açık Erişim Proje Grubu. KAPSAM Açık Erişim Nedir? Kurumsal Arşivler Açık Erişimli Dergiler Türkiye’de Kurumsal Arşivler (Institutional.
ANKARA ÜNİVERSİTESİ Kurumsal Arşivi Açık Erişim Kaynakları
kaynakca.info TÜRKİYE KAYNAKÇASI
Prof. Dr. Gülçimen YURTSEVER Yaşar Üniversitesi İşletme Bölümü
Öğr.Gör.Dr. S. Sadi SEFEROĞLU & Arş. Gör. Fatih GÜRSUL
SAKARYA ÜNİVERSİTESİ’NDE
TÜRKİYE’DE AÇIK ERİŞİM
Yasal Yönleri ile Açık Erişim İlkay Holt, Kütüphane Direktörü 50. Kütüphane Haftası, Panel: Bilimsel Bilgiye Erişimin Sorunları ve Açık Erişim Hareketi.
Eğitim Bilimleri Bölümü
GAZİ ÜNİVERSİTESİ Açıkarşiv Sistemi. Açıkerişim nedir?  Bilimsel içerikli çalışmalara internet ortamında serbest erişimin sağlanmasıdır.
AÇIK ERİŞİM KAYNAKLARI
Stratejik Yönetim süreçlerinin Üniversitelerin hizmet kalitesine olan katkıları Stratejik Yönetim süreçlerinin Üniversitelerin hizmet kalitesine olan katkıları.
Ankara Üniversitesi Açık Arşiv Uygulaması Doç. Dr. Doğan Atılgan Yard.Doç.Dr.Sacit Arslantekin Yard. Doç. Dr. Özlem Bayram AB’06 Pamukkale Üniversitesi.
Dünyada Açık ve Uzaktan Eğitimin Durumu
Yrd. Doç. Dr. Fevzi ENGİN A.İ.B.Ü.İ.İ.B.F
Ankara Üniversitesi Açık Arşiv Uygulaması
Belge Yönetimi Disiplini ve Sistemi
Türkiye'de Büyük Kentler Dışında Kurulan Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümlerinin Özellikleri ve Kurulmakta Olan Bölümlere Öneriler 50.Kütüphane Haftası Doç.
BBY Bilgi Teknolojisi ve Yönetimi
Hazırlayanlar: Ömer Faruk GÜLSOY Adile TUNÇER Nisa KARAKUM
SAĞLIKLI YAŞLANMA: SOSYAL BİR OLGU
Bilgi Kaynaklarının İş letiminde Elektronik Doküman Yönetimi ve Elektronik Belge Yönetimi Sistemlerinin Rolü The Role of Electronic Document Management.
Türkiye ile Avrupa Birliği Arasında Hizmet Sunumu Serbestisi
T.C. SAĞLIK BAKANLIĞI BURSA İLİ ULUSAL ANNE ÖLÜMLERİ ÇALIŞMASI
Amaç Açık Erişim Nedir? Neden Açık Erişim? Açık Erişim Nasıl sağlanır?
Yenİ kurulan Ünİversİtelerdekİ
ANKOS AÇIK ERİŞİM VE KURUMSAL ARŞİVLER ÇALIŞMA GRUBU PROF.DR. UĞUR DEMİRAY (ANADOLU ÜNİVERSİTESİ - DANIŞMAN) GÜLSEVİL AĞCA (YAŞAR ÜNİVERSİTESİ) YASEMİN.
Öğretimde Kullanılan Yaklaşımlar (Stratejiler)
T.C. MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI
ERCİYES ÜNİ. TIP FAKÜLTESİ TIP EĞİTİMİ ANABİLİM DALI
Mayıs 2013 GAZİ ÜNİVERSİTESİ TEKNOLOJİ TRANSFER OFİSİ (TTO)
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Öğretimde Görsel-İşitsel Araçlar Görsel Materyallerin Katkıları Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi,
Ayhan TÖZER Bilişim Baş Uzmanı, BTK
GELECEĞİN ODTÜ’SÜ ÇÖZÜM ÖNERİLERİ 21 Mayıs
Bilgiye Erişimde Özgürlük. Açık Erişim Hareketi Akademik camia Ortak çıkarlar yaratmak Bilginin paylaşılması toplumsal bir harekettir.
18 Mart Yalova.  22 Mayıs 2008 tarih ve 5765 sayılı kanun ile kurulmuş olan Yalova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Öğretim.
Erzurum Teknik Üniversitesi Erzurum Teknik Üniversitesi’nin Misyonu Prof. Dr. Muammer YAYLALI Erzurum Teknik Üniversitei Rektörü.
Yrd Doç. Dr. Cenk Akbıyık Öğretim İlke ve Yöntemleri
Türkiye’den Program Örnekleri. Tıp Bilişimi Eğiticisi Kim Olacak?
1 Bilgiye Erişimde Fırsat Eşitliği Projesi Olarak EKUAL'in Doğuşu ve Gelişimi Prof.Dr. Cem SARAÇ Hacettepe Üniversitesi.
Koordinatörler Toplantısı - 14 Mayıs 2009 Hayatboyu Öğrenme Programı-Erasmus Desteklenen Faaliyetler: Yoğun Programlar (IP) ve Diğer Proje Faaliyetleri.
Kurumsal İçerik Yönetimi Kapsamında Bilgi Güvenliği
T.C Hacettepe Üniversitesi DEĞİŞİM ÖĞRENCİLERİ TOPLULUĞU
PROJE TABANLI ÖĞRENME. Proje tabanlı öğrenme, öğrenci merkezli bir öğretim modelidir.
Üniversitelerde e-öğrenmenin yayılımı
BİLGİ OKURYAZARLIĞI EĞİTİM PROGRAMI TASARIMI ÇALIŞTAYI
Trabzon Bölge 9. Sınıf Anketleri
HACETTEPE ÜNİVERSİTESİ GENÇ MÜHENDİSLER TOPLULUĞU
Uzaktan Eğitim Çalışmaları ve Başlanan e-Eğitim Projesinin İçeriği
Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi. Hacettepe Üniversitesi – Eğitim Fakültesi STRATEJİK AMAÇLARIMIZ Vizyon ve misyonumuza dayalı olarak oluşturulan.
Sosyal Pazarlamanın Yeni Aracı: Kitle Fonlaması
EŞİT BİR EĞİTİM İÇİN ENGELSİZ KAMPÜS
Eğitim hakkı, ayrım gözetilmeksizin herkesin sahip olması gereken, vazgeçilemez ve devredilemez bir haktır. Eğitim hakkı, başta çocuklar olmak üzere herkesin,
Muaz Ayhan IŞIK Türkiye Büyük Millet Meclisi
BİLİMSEL ARAŞTIRMALAR PROJELER KOORDİNATÖRLÜĞÜ
Özürlü Öğrenci Birimleri Engelsiz Üniversite Birimleri 17.MAYIS.2010 Prof. Dr. Bülbin Sucuoğlu
ADIYAMAN ÜNİVERSİTESİ
Sayılarla Yükseköğretim Akademik Arşiv Projesi (YAAP) ve Uluslararası Görünürlük Gültekin GÜRDAL İzmir Yüksek Teknoloji Enstitüsü Kütüphane ve Dokümantasyon.
Ata TÜRKFİDANI Yaşar Üniversitesi, İzmir ANKOS AEKA OpenAIREplus – Zenodo Son Gelişmeler 3. Ulusal Açık Erişim Çalıştayı Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı.
3. ULUSAL AÇIK ERİŞİM ÇALIŞTAYI AÇIK ERİŞİM ÜNIVERSİTELERDE NELERİ DEĞİŞTİRECEK? Ekim 2014 Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı BİLKENT ANKARA İlkay Holt.
YÖK ULUSAL AKADEMİK ARŞİV PROJESİ EĞİTİM SEMİNERİ NEDEN AÇIK ERİŞİM? Mart 2014 Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı BİLKENT ANKARA Gültekin GÜRDAL.
ÇANKIRI KARATEKİN ÜNİVERSİTESİ BİLGİ VE BELGE YÖNETİMİ BÖLÜMÜ
BİLGİ YÖNETİMİ KAVRAMI ve GELİŞİMİ
ANKARA ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ SOSYAL HİZMET BÖLÜMÜ
Dijital kütüphane işlevleri
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Dspace Kurumsal Arşİv KullanIm kILAVUZU
Sunum transkripti:

Bilgi Yönetimi Ve Yüksek Öğrenim Kurumlarında Kurumsal Açık Erişim Knowledge Management And Institutional Open Access In Higher Learning Institutions Yrd. Doç. Dr. Hüseyin Odabaş Atatürk Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü XIII. Türkiye'de İnternet Konferansı

BİLGİ YÖNETİMİ Bilgi yönetimi, bireylerin ya da kurumların sahibi olduğu her türlü bilgi kaynağına yeni anlamlar ilave ederek ve bunları yeniden yorumlayarak bilgi üretmesi, çoğaltması, kullanması, çevresi ile paylaşması ve düzenli bir biçimde muhafaza etmesi evrelerinden oluşan bütünsel bir çerçevedir. 2 XIII. Türkiye'de İnternet Konferansı

Bilgi yönetimi Bilgi yönetiminin temelini, bilginin kayıt altına alınması, düzenlenmesi, paylaşılması, geribildirimler aracılığı ile yeni bilgilere dönüştürülmesi ve yeni bilgilerin üretkenliğe daha fazla katkıda bulunması oluşturur. 3

Veriden Bilgiye 4 XIII. Türkiye'de İnternet Konferansı

Kurumsal bilgi yönetimi Kurumsal bilgi, kurum içinde üretilen veya kuruma dışarıdan gelen, o kurumla ilgili kayıtlı ya da kayıtsız her türlü bilgiyi ifade eder. Organizasyonlarda bilgi yönetimi, her türlü kurumsal bilgiyi döngüsel bir sistem içinde bütün organizasyona yayma ve paylaşma uygulamasıdır. 5 XIII. Türkiye'de İnternet Konferansı

Kurumsal bilgi yönetimi Kurumsal bilgi yönetimi, kurumsal faaliyetler içinde çalışanların edindikleri zihinsel deneyimler ile kurumda üretilen ya da kurumla ilgili dışarıdan sağlanan, elektronik ve geleneksel kayıt ortamlarındaki her türlü bilgi kaynağının toplanmasına, düzenlenmesine, muhafaza edilmesine, kurumsal bilgi havuzu üzerinde paylaşıma açılmasına, elde edilen bu bilgilerle yeni bilgiler üretilmesine ve son olarak da kurumsal faaliyetler içinde eritilerek verimliliğe katkı sağlanmasına yönelik uygulamadır. 6 XIII. Türkiye'de İnternet Konferansı

Bilgi yönetimi 7

Kurumsal bilgi yönetimi Kurumlarda bilgi ve belgeye işlemlerine yönelik faaliyetleri düzenler, Kurumsal bilgi kaynaklarının düzenlenmesini ve daha etkin olarak kullanılmasını sağlar, Kurumun bilgi potansiyelini ortaya çıkarır ve örtük bilgi kaynaklarının açık kaynaklara dönüşmesini sağlar, Bilgiye dayalı aktiviteleri yeniden yapılandırarak kurumun genel dinamizmini arttırır, Bilgi yönetiminin bireysel ve kurumsal düzeyde sağlayacağı yararlılıklar şu şekilde listelenebilir: 8 XIII. Türkiye'de İnternet Konferansı

Kurumsal bilgi yönetimi Kurumun kurum dışında yaşanan gelişmelere göre pozisyon almasını ve rekabet koşullarına uygun hareket etmesini sağlar, Bireysel ve kurumsal öğrenme davranışı kazandırarak ve/veya bu davranışın geliştirilmesini sağlayarak kurumun mevcut yeteneğini arttırır, Kurumda karar alma sürecini hızlandırır ve daha doğru kararlar alınmasını sağlar, Çalışanların tümünü bilgiye dayalı aktivitenin içine dâhil eder, bireysel deneyimlerin kayıtlı bilgilere dönüştürülmesini ve aynı zamanda kurumsal bilgi kaynaklarının kalıcı olmasını sağlar, 9 XIII. Türkiye'de İnternet Konferansı

Kurumsal bilgi yönetimi Yeni bilgi üretimi ile birlikte yeni ürün ve hizmetlerin geliştirilmesini teşvik eder, Personel arasında daha rekabetçi bir ortam oluşturarak, başarılı olanların öne çıkmasına olanak sağlar ve dolayısıyla kurumun verimliliğine katkıda bulunur. Gereksiz bilgi kaynakları ile gerekli-gizli-önemli-acil bilgi kaynaklarının bilgi havuzunda pozisyonunu ve kullanım koşullarını belirler. 10 XIII. Türkiye'de İnternet Konferansı

Açık erişim ve açık arşivler Açık erişim, bilgi kaynaklarının gereksinim duyan bireylere telif hakkı koşulu olmaksızın ulaştırılmasını ilke edinen bir düşünce birliği ve/veya girişimdir. Açık erişim, ‘bilimsel kaynakların parasal, yasal ve teknik kısıtlamalar dışında tutularak, erişilebilir, kaydedilebilir, çoğaltılabilir, taranabilir, ilişkilendirilebilir, veri dosyası olarak çeşitli yazılımlara yüklenebilir ve her türlü yasal amaç için kullanılabilir olması’dır. 11 XIII. Türkiye'de İnternet Konferansı

açık erişimin üç temel özelliği şunlardır: Yayınlara engelsiz erişim ve kullanım izni, Yayının uygun standartlara sahip en az bir arşivde depolanması ve Yayına uzun vadeli erişim ve koruma garantisinin verilmesidir 12 XIII. Türkiye'de İnternet Konferansı Açık erişim ve açık arşivler

Türkiye’de açık erişim ve açık erişim girişimleri konusunda yaşanan gelişmelerin duyurulduğu ilk toplantı 2003 yılında Ankara Üniversitesi’nde yapılmıştır. Mayıs 2003’te Orta Doğu Teknik Üniversitesi Kütüphanesinde oluşturulan Elektronik Tez Arşivi Türkiye’de açık erişim konusunda geliştirilen ilk adımlardan uygulamadır. 13 XIII. Türkiye'de İnternet Konferansı Açık erişim ve açık arşivler

Açık arşiv oluşturma konusunda ikinci girişim Hacettepe Üniversitesi Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü’nde 2004/2005 bahar döneminde açılan bir doktora dersi kapsamında yaşama geçirilmiştir. Ankara Üniversitesi tarafından 2005 yılında çalışmalarına başlanan ve aynı yıl hizmete giren açık arşiv ise Türkiye’de yüksek öğrenim düzeyinde oluşturulan genel nitelikli ikinci kurumsal arşivdir. 14 XIII. Türkiye'de İnternet Konferansı Açık erişim ve açık arşivler

Açık erişim arşivi oluşturan bir başka üniversite ise Atatürk Üniversitesi’dir. Altyapı hazırlıklarına 2007 yılında başlanan açık arşiv projesi, 2008 yılında Atatürk Üniversitesi Açık Arşiv Sistemi adıyla yayın hayatına başlamıştır. Sistemin amacı kitap, makale, tez, bildiri, rapor, ders notları gibi bilimsel yayın özelliği taşıyan her türlü materyali bilim dünyasının hizmetine sunmaktır ve bu özelliği nedeniyle genel nitelikli bir açık arşivdir. 15 XIII. Türkiye'de İnternet Konferansı Açık erişim ve açık arşivler

16 XIII. Türkiye'de İnternet Konferansı Açık erişim ve açık arşivler

Sonuç Bilimsel bilgi üretiminin yapıldığı öncü kuruluşlar üniversitelerdir. Üniversiteler üretilen bilginin olabildiğince güncel şekilde, geniş alanlara ve sınırsız biçimde yayılması için de çözüm üreten kurumlar olmalıdır. Bilgi yönetimi mevcut her türlü bilgi kaynağının en üst düzeyde erişilebilir ve paylaşılabilir olmasını sağlayan bir uygulamadır. Açık erişim ise üretilen bilgi kaynaklarının coğrafik, maddi ve yasal kısıtlamalardan arındırılarak kullanıma açılmasını ilke edinen yaklaşımdır. Açık arşivler, üniversitelerin hem kendi kurumsal vizyonunu daha üst düzeylere çıkarmak için hem de bünyesinde çalışan öğretim elemanlarının yayınlarını duyurabilmelerini sağlamak için gereklidir. 17 XIII. Türkiye'de İnternet Konferansı

Sonuç Bilgi yönetimi ve açık erişim yaklaşımlarının her ikisi de oldukça benzer amaçlara sahiptirler. Üniversitelerde üretilen bilimsel bilgilerin paylaşılabilir olması, bilgi yönetimi yaklaşımının prensip olarak benimsenmesine bağlı olduğu kadar, açık erişimin kaçınılmaz bir zorunluluk olduğunun kabullenilmesine de bağlıdır. O halde üniversitelerde bilgiyi yönetebilmenin ya da bilimsel bilgi kaynaklarını paylaşabilmenin araçlarından biri de açık arşivlerdir. Bu bakımdan üniversiteler, üretilen her türlü bilimsel bilgi kaynağını açık arşivler yoluyla bilim dünyasının hizmetine sunmalıdır. 18 XIII. Türkiye'de İnternet Konferansı

Sonuç Açık arşivler, hangi konularda ne oranda bilgi kaynağının üretildiğini ortaya koyan araçlardır. Açık arşivler üniversitede üretilen bütün yayınların envanterini gösteren bir bilgi havuzudur. Araştırmalarda çalışılan konu yoğunluğun hangi alanlara doğru genişlediğinin farkına varılmasıyla mükerrer çalışmaların önüne geçilebilir ve ulusal boyutta zaman ve kaynak israfı önlenebilir. Aynı zamanda açık arşivlerde idari düzenlemeler, mevzuat ve raporlar gibi birincil bilimsel kaynaklar dışında yayınlar da arşivlenebilmektedir. Dolayısıyla açık arşivler aynı zamanda üniversitelerin idari arşiv hizmetlerine destek sağlayan bir araç özelliğine de sahiptir. 19 XIII. Türkiye'de İnternet Konferansı

Bilgi Yönetimi Ve Yüksek Öğrenim Kurumlarında Kurumsal Açık Erişim Knowledge Management And Institutional Open Access In Higher Learning Institutions Yrd. Doç. Dr. Hüseyin Odabaş Atatürk Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü XIII. Türkiye'de İnternet Konferansı