Okumada Anlama Jocelyne GIASSON Böl. 1 : Okumada bir anlama modeli De Boeck, 1996 et 2008.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Özel eğitim nedir? Özel eğitimin farklı açılardan farklı tanımları yapılmaktadır. Özel eğitim büyük ölçüde öğretimle ilgilidir. O halde; Özel eğitimi özel.
Advertisements

Yaşam Boyu Öğrenme S Kaynak II; Eğitimde Program Geliştirme Yazar;Ö.DEMİREL Hazırlayan; Cemil YAYLAR Ders Sor.; Doç. Dr. Nasip DEMİRKUŞ.
Okumada Anlamaya Engeller (Metin)‏
HABER YAZILARI.
Okumada Anlama Hazırlayan: Jocelyne GIASSON Böl. 2 : Okumada anlama öğretimi için bir model Belirgin öğretim. De Boeck, 1996 ve 2008.
Çocuğunun Koçu olarak Aile
Makale İnceleme Soruları
hazırlayan: Jocelyne GIASSON
Bu proje Lifelong Learning Programı çerçevesinde Avrupa Komisyonu tarafından finanse edilmiştir, Comenius ( ) Kullanma Kılavuzu OKUMAK, Bir aktif.
ÜST DÜZEY DÜŞÜNME BECERİLERİNE GÖRE TÜRKÇE DERSİ
METİNLERİN SINIFLANDIRILMASI
Avrupa Projesi A dan Z ye Sözcüklerle ilgili davranış !
3.Hafta: Erken Çocukluk ve Okul Öncesi Dönemlerinde Özel Eğitim
İLETİŞİM.
Yazılı Sınavlar ve Açık Uçlu Yanıtların Değerlendirilmesi
ROL OYNAMA.
HALİL DEMİRSOY SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLİĞİ
Bilimsel Metinler Nasıl Okunur ve Anlaşılır?
OKUMA ÖĞRENME ALANI Yrd. Doç. Dr. Dilek BELET.
ANLATIM TÜRLERİ DENİZLİ LİSESİ (ANADOLU STATÜSÜ)
Üst Düzey Düşünme Becerilerine Odaklanma
Konuşma Becerisini Geliştirici Yöntem ve Teknikler
EGIT 450 Öğrenci Merkezli Eğitim
PROGRAM TASARIMI
TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ VE PARAGRAF SORULARI HAKKINDA İPUÇLARI
Öğretim Durumlarını Planlama
1.DÜNYA SAVAŞI. Ünite Özeti  Bir çok dünya devletinin biraraya gelerek yaptığı 1.dünya savaşının nedenleri,savaşın ortaya çıkardığı sonuçlar incelenecek.
EĞİTİM AİLEDE BAŞLAR Davranışlarımızla çocuğumuza model olmalıyız.
ETKİLİ OKUMA.
9. Sınıf Dil ve Anlatım 2-6HAZİRAN.
YEŞİM KULA ÖMER MART İLKÖĞRETİM OKULU REHBER ÖĞRETMENİ
ÇAĞDAŞ EĞİTİMDE ÖĞRETMEN-ÖĞRENCİ İLİŞKİLERİ EĞİTİMİ
Okulöncesi dönemde okuma yazmaya hazırlık çalışmaları
Probleme Dayalı Öğrenme (Problem Based Learning)
Yrd. Doç. Dr. Özcan PALAVAN
PORTFOLYO DEĞERLENDİRME
TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ.
Bloom’un (bilişsel) Taksonomisi
İLETİŞİM BECERİLERİ.
ELEŞTİREL DÜŞÜNME BECERİLERİ VE DAVRANIŞLARI
KOMPOZİSYON YAZMA GİRİŞ BÖLÜMÜ.
Yrd. Doç. Dr. Özcan PALAVAN
ÇOCUKLA KALİTELİ ZAMAN GEÇİRMEK
ÇAĞDAŞ EĞİTİMDE ÖĞRETMEN-ÖĞRENCİ İLİŞKİLERİ EĞİTİMİ
KISIM 4 Sınıfta Biliş. KISIM 4 Sınıfta Biliş BÖLÜM 12 Öğrenmek İçin Okuma.
HAYAT BİLGİSİ VE SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
Mehmet ŞAHİN Toprak Sanayi İ.Ö.O./ÇORUM
KISIM 4 Sınıfta Biliş. KISIM 4 Sınıfta Biliş BÖLÜM 11 Okumayı Öğrenme.
ANLAMA TEKNİKLERİ: OKUMA EĞİTİMİ
Kişisel Rehberlik.
SOSYAL KABUL SINIF İÇİ ETKİLEŞİMİN ARTTIRILMASI
Betimsel içerik Normatif içerik
KÜÇÜK GRUP EĞİTİMİ Tıp Eğitimi Anabilim Dalı Seminerleri / 151.
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
KONU: Yaşantımız süresince ya bir şeyler okur, bir şeyler yazarız ; ya da bir şeyler dinler, bir şeyler konuşuruz. Bütün bunların ele aldıkları, işledikleri.
EĞİTİMDE YARATICI DRAMA
SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
EGE ÇAĞDAŞ EĞİTİM VAKFI YARATICI YENİLİKÇİ ÖĞRETMEN SEMİNERİ “YARATTIKÇA YAZ ATÖLYESİ” AYDAN AYKAÇ S. YUSUF ÇAĞLAYAN 16 Nisan 2011.
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ VE MATERYAL TASARIMI
AZE216 KÜÇÜK ADIMLAR ERKEN EĞİTİM PROGRAMI
DAVRANIŞ PROBLEMLERİ VE
Yapılandırmacılık (Oluşturmacılık / Constructivism)
İş Fikri Nedir? ÖĞR.GÖR.TAYLAN VURGUN.
YAPILANDIRMACI YAKLAŞIM
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
DEDİKODU TEKNİĞİ VE ARKASI YARIN TEKNİĞİ. DEDİKODU TEKNİĞİ Öğrencilerin konuyu kavramaya çalışmasını o konuda düşünmelerini ve konu hakkında çeşitli fikirleri.
21. YY BECERİLERİ.
KAVRAM HARİTALARI.
Sanat dikey düzlemde (paradigmatik) gerçekleştirilen bir yaratıcılıktır, bir farklılıktır. Bu da güncel, herkesin söylediğinden, yaptığından farklı bir.
1 EĞİTİMDE YARATICI DRAMA EĞİTİMDE YARATICI DRAMA.
Sunum transkripti:

Okumada Anlama Jocelyne GIASSON Böl. 1 : Okumada bir anlama modeli De Boeck, 1996 et 2008.

Geleneksel görüş : 1. Okuma etkinliği = aşama sırasına göre öğretme becerisinin ayrımsal listesi  bu becerilere ayrı ayrı hakim olmak = okumaya hakim olmak Okuma = birbirinden ayrı beceriler mozayiği Modern görüş : 1. Becerilerin bütünleşmesine yönelik daha toparlayıcı bir model  Okuma = Holistik ve birleştirici süreç ; bu beceriler arasında etkileşim olduğunu varsayar (bağlamından çıkarılmış bir okuma becerisi anlamının bir bölümünü kaybeder)‏ Eğretileme (s.5) - bisiklet - senfoni orkestrası Okumada anlama görüşünün gelişimi : bir model

Geleneksel görüş : 2. Anlam metnin içinde  Okuyucunun rolü = bu anlamı yakalayıp belleğine yerleştirmek  okumak = Yazarın yazdığını hiç bir yorum özgürlüğüne yer vermeden anlamak. Daha çağdaş bir görüş : 2. Okuyucunun anlam vermesi - metinden yararlanarak - bilgilerinden yararlanarak - okuma niyetinden yararlanarak anlam verme (yaratma) ≠ herhangi bir şekilde anlama Senfoni orkestrası Eğretilemesinin devamı (s.6). Okumada anlama görüşünün gelişimi : Okuyucunun rolü. Okuyucur Metin

BAĞLAM METİNOKUYUCU Uzlaşma Sağlayan bir Anlama Modeli. Unsurları : Metin, Okuyucu, Bağlam. Yapı Süreç Yazarın niyeti Biçim Okumanın işlevi Psikolojik Sosyal Fizikî

Önemli olan = bu değişkenler arasındaki ilişki Uzlaşma Sağlayan bir Anlama Modeli. Bu ilişki ne denli fazla olursa, anlama o kadar iyi olacaktır O M B O B M M O B Durum 1Durum 2Durum 3 OM B Aşağıdaki durumlar okumada anlamayı zorlaştırır (s.8) :

OKUYUCU değişkeni OKUYUCU Yapı Süreç Bilme yapısıDuygu yapısı Dil üzerine bilgi Dünya üzerine bilgi Mikro- süreç Bütünleşme süreci Makro- süreç Hazırlama süreci Bilme ötesi süreç Kimdir ! Ne yapar !

Yapı = Okuyucunun özellikleri (Okuyucu Kimdir) okuma durumlarından bağımsız olarak Bilmeyle ilgili OKUYUCU değişkeni Duyguyla ilgili Dil üzerine (s.10) : - Sesbilim bilgileri - Sözdizim bilgileri - Anlam bilgileri - Edim bilgileri Dünya üzerine : Daha çok bilgi = daha iyi anlama = yeni bilgi edinme - Okumadaki davranışlar -özel ilgiler + başka (s.15)‏

OKUYUCU değişkeni Süreç = Okuyucu okurken ne yapıyor (ortaya konan beceriler)‏ Eşzamanlıdır (ayrımsal değildir)‏ Mikrosüreç Bütünleşme süreci Makrosüreç Bir tümcenin içerdiği bilginin anlaşılmasına yönelik Tümceler arasında tutarlılık aramaya yönelik  tümce veya parçaları arasında bağ kurmak. Metnin tümünün anlaşılmasına, metni tutarlı bir bütün yapan bağlara yönelik

OKUYUCU değişkeni Varsayımlarda bulunmayı, metni önceki bilgilerle bütünleştirmeyi sağlar  metni aşmayı sağlar (metnin ötesine geçmeyi) ve yazarın öngörmediği çıkarımlar yapmayı sağlar. Hazırlama süreci Bilme ötesi süreç Anlamayı yönetir, okuyucunun kendini metne ve duruma göre ayarlamasını sağlar (anlamayı kaybettiğini saptama …)‏

OKUYUCU değişkeni mikrosüreç - Yazarla aynı / neredeyse aynı tümce ve anlam yapısını kullanarak metnin bir kısmını tekrar yerine koyabilme yeteneği = mikrosüreç bütünleşme süreci - Bağ kurma yeteneği = bütünleşme süreci makrosüreç - Genelleme kurma yeteneği = makrosüreç Hazırlama süreci - Metnin dışına çıkma yeteneği = Hazırlama süreci bilme ötesi süreç - Metni nasıl anladığı üzerine düşünme yateneği = bilme ötesi süreç Kısaca Okuyucunun çeşitli bilme etkinlikleri :

BAĞLAM METİNOKUYUCU Uzlaşma Sağlayan bir Anlama Modeli. Unsurları : Metin, Okuyucu, Bağlam. Yapı Süreç Yazarın niyeti Biçim Okumanın işlevi Psikolojik Sosyal Fizikî

METİN değişkeni Metin türüne göre okuyucunun farklı davranışları  metinleri sınıflandırma gerekliliği. Okumanın işlevine göre : - yararlılık işlevi - estetik işlevi Yazarın niyetine göre : - Okuyucunun duygularına etki etmek :şiir, öykü, anlatı … - Okuyucunun davranışlarına etki etmek : izlenecek işleyiş, talimat, kullanım yöntemi, problem ortaya koyma, dikkat tavsiyesi, … - Okuyucunun bilgilerine etki etmek : tutanak, makale, monografi … Edebî türlere göre : Resimli kitap, öykü, efsane, dokümanter çizgi roman, şiir, güldürü metni Nasıl ?

BAĞLAM METİNOKUYUCU Uzlaşma Sağlayan bir Anlama Modeli. Unsurları : Metin, Okuyucu, Bağlam. Yapı Süreç Yazarın niyeti Biçim Okumanın işlevi Psikolojik Sosyal Fizikî

ORTAM değişkeni Okuyucunun bir metinle temasa geçtiğinde içinde bulunduğu (yapıları ve süreçleriyla birlikte) tüm koşullları içerir ; bu koşulların içerisinde okuyucunun kendisine saptamış olduğu ve ortamın kendisine saptadığı koşullar vardır. Psikolojik ortam : 1.Okuma niyeti = en önemlisi (örn. : bir evin tarifini bir hırsız olarak ya da bir alıcı olarak okumak, s.22)‏ 2. Okuma motivasyonu 3. Sunulan metne olan ilgi =projelendirme !

BAĞLAM değişkeni Sosyal bağlam = Okuma ödevi sırasında okuyucu, öğretmen ya da denkleri arasında meydana gelen tüm etkileşiml şekilleri (bireysel okuma, bir gurup önünde okuma, rehberli ya da rehbersiz okuma, …)‏ Fizikî bağlam = Okuma sürecindeki tüm maddî koşullar (dış gürültüler, metnin basım kalitesi, ortamın ısısı, …)‏

Somut olarak Öğrencide anlamayı kolaylaştırmak için, herşeyden önce bu üç bağlamın düzgün biçinde uyarlanmış olmasından emin olunmalı : Okuyucu metni anlamak için gerekli bilgilere sahip mi ? Metin okuyucunun beceri düzeyinde mi? Psikolojik, sosyal ve fizikî bağlam anlamayı kolaylaştırıyor mu ? Bu 3 soruya verilecek yanıtın olumlu olması = Okumada anlamanın öğretilmesinde ön koşuldur. Images : clipart sur