10 OTOMOBİL SÜRÜCÜSÜNÜN SORUMLULUĞUNU TEK BAŞINIZA ÜSTLENİYORSUNUZ MİNİBÜS SÜRÜCÜLERİ : YOLCULARINIZIN GÜVENLİĞİNİ TEHLİKEYE DÜŞÜRECEK İNDİRME VE BİNDİRME YAPMAYINIZ ÖĞRENCİ SERVİS ARACI SÜRÜCÜLERİ : ÖĞRENCİ İNDİRME VE BİNDİRMELERDE, ARACINIZIN ARKASINDA BULUNAN “IŞIKLI DUR”İŞARETİ ÇALIŞIR DURUMDA OLMALIDIR Yansı-2
OTOBÜSLERİN FRENLEME MESAFELERİ, AYNI ŞARTLAR ALTINDA OTOMOBİLLERE GÖRE DAHA UZUNDUR ABS VE DİĞER YENİ TEKNOLOJİ SİSTEMLER, FRENLEME MESAFESİNİ KISALTMAZ OTOBÜS SÜRÜCÜLERİ : HIZ SEÇİMİNDE VE YAKIN TAKİP YAPMADA DAHA DİKKATLİ OLMALIDIRLAR Yansı-3
OTOBÜSLER-ÖZELLİKLE ÇİFT KATLI OTOBÜSLER- İÇİN AĞIRLIK MERKEZLERİ DEĞİŞİKLİKLERİ NEDENİYLE, DÖNÜŞLER DAHA KRİTİKTİR KESKİN DÖNÜŞLERDE, DAHA FAZLA ŞERİT GENİŞLİĞİNE GEREKSİNİM DUYARLAR OTOBÜS SÜRÜCÜLERİNİN ARAÇ İÇİNDEKİ KONUMLARI GEREĞİ ARKA TEKERLEK KAYMALARINI HİSSETMELERİ DAHA GÜÇTÜR Yansı-4
OTOBÜS SÜRÜCÜLERİ DAHA, GENİŞ GÖRÜŞ AVANTAJINIZI, MUTLAKA GÜVENLİĞİNİZİ ARTIRACAK ŞEKİLDE KULLANMALISINIZ. HATALI SOLLAMALAR YAPMAYINIZ YOLCULARINIZIN GÜVEN VE KONFORU İÇİN, DAHA YUMŞAK, DAHA AZ SERT FREN TEDBİRLERİNE BAŞ VURAN BİR SÜRÜŞ YAPMALISINIZ Yansı-5
GEÇME VE GEÇME PRENSİPLERİ Yasal Olmalı Güvenli Olmalı Aracın Teknik Yeterliliği Kapsamında Olmalı Emniyet Kemeri Yansı-1
GEÇME VE GEÇME PRENSİPLERİ Sollama Yapmak İstediğiniz Yol kesiminde, Herhangi Bir Yasaklama Olmayabilir. Ancak Güvenli Bir Geçiş İçin Tahmin Ettiğimiz Yeterli Mesafeye Ulaşamadan Bir Yasaklamanın Başladığını Görüyorsanız Yasaklama Olmamasına Rağmen Kesinlikle Geçmeye Başlamalıyız Yansı-1/a Yasal Olan Bir Geçmenin Olmadığı durumlar Var mıdır?
Eğer Sollama Şeridine Çıktıktan Sonra, Geçtiğimiz Sürücü Hızını Azaltmıyor veya siz yeterince Hızlanamıyorsanız, Hemen vazgeçin ve Asıl Şeridinize Dönün Yansı-1/b
Mümkün Olduğunca Orta Şeride Yaklaşın Böylece Karşı Şeridi En Geniş Açıdan Görürsünüz Yol Uygunsa ; Başınızı Hafifçe Sola Çevirin Arkadan Araç Gelmediğine Emin Olun GEÇME SIRASINDAKİ DAVRANIŞLARINIZ Takip Mesafesini Koruyun, Aksi taktirde; Görüş Açınız Daralacak Gerektiğinde Geçmeye Başlamadan Önce Hızlanacak Alan Bulamayacaksınız Yansı-4/a GEÇME SIRASINDAKİ DAVRANIŞLARINIZ Yansı-4
GEÇME SIRASINDAKİ DAVRANIŞLARINIZ Geçeceğiniz Araç Sürücüsünü Selektör Yaparak Uyarın Sol Sinyalinizi Yakın ve geçme Şeridine Çıkın Hızınızı Artırarak Geçme Zaman ve Mesafesini Azaltın Yalnız Geçmeye Başlamadan Önce veya Geçiş Şeridinde Vites Değiştirin Yansı-4/b
GEÇME SIRASINDAKİ DAVRANIŞLARINIZ Karşınızdan Gelebilecek Trafiği İzleyin Geçtiğiniz Aracı Sürekli İzleyin Geçtiğiniz Aracı Sağ Aynanızdan Tam Olarak Görünce Sinyal Verin ve Sürme Şeridinize Girin Yansı-4/c
GEÇME SIRASINDAKİ DAVRANIŞLARINIZ Unutmayı ! Devlet Karayolunda Otomobiller için Azami Hız 90 km/h, Otoyollar İçin de 120 km/h’dır Ancak hızınızı Hava, Yol, Trafik ve Yük Durumunu Gözönüne Alarak, Riske girmeyeceğiniz Hıza İndirmelisiniz Yansı-4/d
HIZIN ETKİLERİ Kazaların En önemli Nedenidir Bir Çoğumuz Diğer Trafik Kuralını Daha Az İhlal Ederken Hız İhlalini Maalesef Hemen Her Zaman Yapmaktayız Hızınızı, Hava, Yol, Trafik ve Yük Durumuna Göre Ayarlamalıyız Böylece Daha En Başta Kaza Oluşumunu önler veya Olası Kazalardan Hafif Yaralarla Kurtuluruz Yansı-1 Hız
HIZIN ETKİLERİ Sürücü Hızını Artırdığında Yolu ve Çevresindeki Olayları Yeterince Göremez Gördüklerini Kısa Sürede Değerlendiremez Bu Nedenle Riski Zamanında Tanımlayarak Gerekli Manevrayı Yapamaz Sözü Edilen Zaafları Ortadan Kaldırmada, Sürücünün Yaşı, Tecrübesi ve Becerisi Etkili Olamaz Yansı-2/a
HIZIN ÖLÜM VE YARALANMA ÜZERİNE ETKİSİ Her 10 Yılda En Az 50 Bin Nüfuslu Bir Kenti Kaybediyoruz Neden Yansı-5 Araçlar mı? Yollarımız mı? Ya Biz Sürücü ve Yayalar! Kuralları Biliyoruz Ancak Uygulamıyoruz Çünkü Risk Bilgimiz Eksik O Kuralın Niçin Konulduğunu Düşünmüyoruz
Hız Limitleri, Trafikte Bir Düzeni Sağlamak ve Belirli Hızlar Ölçü Alınarak İnşa Edilmiş Yollarda Kazaları Engelleyebilmek İçin Konulmuştur Yansı-5/b
HIZIN ETKİLERİ Sonuç Olarak Şu Asla Unutulmamalıdır Hızın Yasal Sınırları Üzerinde Olması Hızın Yasal Sınırlar Dışındaki Hava, Yol, Trafik ve Yük Durumuna Göre Azaltılmaması Ölüm ve Yaralanma Riskini Artırır Yansı-5/c Hayat, Bizlere Her Zaman ikinci Şansı Vermeyebilir “Keşke” Demektense, Riske Girmeyi ve Hızlı Araç Kullanmamayı Yeğlemeliyiz Yansı-5/d
Sezmek Görsel Alandaki Eşya ve Olayların Gözlenmesidir Hız Artışı Beynin ve Gözün Sezmek İçin Gereksinim Duyduğu Zamanı Ortadan Kaldırır Sürüş Sırasında Cisimlerin Yerlerini, Uzaklıklarını ve Hızlarını Tanımlayamamak Büyük Bir Risktir Yansı-6/a
TÜNEL GÖRÜŞ Kavşak Yaklaşımlarında Yaya Hareketlerinin Yoğunlaştığı Şehir Geçişlerinde Büyük Tehlikeler Barındırır Hız Nedeniyle Tünel Görüş Ortaya Çıkar Sürücü Yolun Çevresindeki Riskleri İnsan ve Yaya Hareketliliğini Yeterince Göremez Yansı-7/a
SÜRAT (HIZ) KÖRLÜĞÜ Artan Hız Sonucunda, Sürücünün, Yol ve Çevresine Yönelik Görsel Verileri Tam Olarak Algılayamamasıdır Sürat Körlüğüne Maruz Kalan Sürücüler, Araçlarının Hızlarını km/saat Seviyesinde Daha Az Olarak Algılamaktadırlar Yansı-8
Sürücü Sürat Körlüğü Nedeniyle Hızını Olduğundan düşük Görür Takip Mesafesini Artırmaz Gerektiğinde Çarpmadan Duramaz Yansı-8/a
Ortalama Trafik Hızında 1 km/sa’lık Azalma, Kaza Adedinde, Tipik Olarak, % 3’lük azalma Sağlar Yansı-9/b
32 km/sa Hızla Giden Araçların Çarptığı Yayaların % 5’i Yaşamını Yitirirken, 64 km/sa Hızla Hareket Eden Araçların Çarptığı Yayalarda Ölüm Oranı % 85’tir Yansı-9/c
80 km/sa Hızla Giden Araçta Yolculuk Yapanların Ölme Olasılığı, 30 km/sa Hızla Giden Bir Arabanın 20 Katıdır Yansı-9/d
HIZ-ÖLÜM İLİŞKİSİ -1- (SÜRÜCÜLER VE YOLCULAR İÇİN) Bir Kazada Araç İçerisindeki İnsan mı Yoksa Yaya ma Daha Ölümcül Darbeler Alır? Yanıt : Tabii ki Yayalar... Ancak Emniyet Kemeri, Koltuk Baş Arkalığı Kullanmıyorsanız, Siz de En Az Yaya Kadar Öldürücü Darbeler Alabirsiniz Yansı-10
80 km/sa Hızla Giden Araçta Yolculuk Yapanların Ölme Olasılığı, 30 km/sa Hızla Giden Bir Arabanın 20 Katıdır Yansı-10/d
Doğru Olmayan Gerçekler - 2 “Sürücülerin Bir Çoğu, Kendilerinin Yeterli Deneyime Sahip Olduklarını, Bu nedenle Araçların Hızlı kullandıklarını Belirtirler” Hızın, Tüm Sürücüler Üzerine Geçerli Olan Etkileri Vardır; Tecrübeli Olmak, Bu Etkilerden Kurtulmayı Sağlamaz Yansı-16
Hız Artışının Tüm Sürücüler Üzerinde Geçerli Olan Etkileri ; Görüş Daralır; Yol Çevresi, Bağlanan Yollar ve Bu Alanlardaki Diğer Araçlar ve Yaya Hareketleri Gözlenemez Gelişen Olaylar Kısa Zamanda, Doğru, Tam ve Net Olarak Algılanamaz Net Olarak Algılanamayan Gelişmeler Üzerine, Sağlıklı Yorum Yapmak ve Doğru Manevrayı Uygulamaya Koymak Güçleşir Bu Etkilerden Hiçbir Sürücünün (Deneyimli-Deneyimsiz, Kadın-Erkek, Genç-Yaşlı vs...) Kaçınması Mümkün Değildir! Yansı-16/a
Yansı-17