TANZİMAT DÖNEMİ TÜRK EDEBİYATI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
TANZİMAT DÖNEMİ EDEBİYATI ( )
Advertisements

TANZİMAT DÖNEMİ TÜRK EDEBİYATI
TANZİMAT EDEBİYATI ( )
Türklerin tarih içinde karşılaştıkları üç farklı medeniyetin son halkası Batı medeniyetidir.
TANZİMAT EDEBİYATI.
TANZİMAT EDEBİYATI.
Tarafından yayınlanmaktadır.
Zeynep Lal Kırmızyeşil 11C
TANZİMAT EDEBİYATININ GENEL ÖZELLİKLERİ
Edebiyatımızdaki İlkler
CUMHURİYET DÖNEMİNDE ÖĞRETİCİ METİNLER
TANZİMAT EDEBİYATI 3 Kasım 1839’da ilan edilen Tanzimat Fermanı ile hem siyasi hem de edebiyat yaşamımızda yeni bir dönem başlamıştır. Tanzimat hareketi.
SERVET-İ FÜNUN DÖNEMİ.
ŞİNASİ ( ) 1860'dan sonra gelişen edebiyatımız ise bütün istikametlerde Şinasi'nin başlattığı yollardan yürümüştür.
Öykü ( Hikaye ).
KEREM GUVENTURK CAN DIVITOGLU 11/C
KIZILCAHAMAM ANADOLU LİSESİ
TANZİMAT EDEBİYATI ( ) Tanzimat ve ondan sonra gelen yeniliklerle edebi ve fikir hayatımız, Batı ile tanıştı yılında Tercüman-ı Ahval gazetesi.
BATI ETKİSİNDE GELİŞEN TÜRK EDEBİYATI
SERVET-İ FÜNUN EDEBİYATINDA ŞİİR
Döneme adını veren Tanzimat Fermanı’nın 1839 da ilan edilmesine rağmen Tanzimat Edebiyatı neden 1860 yılında başlar ??
TANZİMAT EDEBİYATI
MİLLİ EDEBİYAT DÖNEMİNDE ÖĞRETİCİ METİNLER
Şinasi Şair Evlenmesi.
Performans Ödevi Ders : Dil ve Anlatım Konu : Makale (Makale Nedir?Makale Çeşitleri Nelerdir ? Makalenin Özellikleri) Öğrenci Bilgileri İsim: Burak.
Batı Etkisinde Gelişen Türk Edebiyatının Dönemleri ( )
Ahmet Şuayip’ in Biyografisi
TANZİMAT EDEBİYATI ( ) FETHİYE MEHMET ERDOĞAN ANADOLU LİSESİ MÜCAHİD SERÇEK TÜRK ED. ÖĞRT.
EDEBİYATIMIZDA İLKLER
CUMHURİYET DÖNEMİ TÜRK EDEBİYATI
CUMHURİYET DÖNEMİ TÜRK EDEBİYATI
TANZİMAT EDEBİYATI ÇIKMIŞ SORULAR.
TANZİMAT EDEBİYATI I. GİRİŞ II. OLUŞUMU III. ÖZELLİKLERİ
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI.
Tanzimat dönemi öğretici metinler
HÜSEYİN CAHİT YALÇIN ( )
TANZİMAT DÖNEMİNDE ÖĞRETİCİ METİNLER
TANZİMAT EDEBİYATI.
İBRAHİM ŞİNASİ
NAMIK KEMAL.
TANZİMAT EDEBİYATI 1. DÖNEM
SELÇUK TÜREYEN SELÇUK TÜREYEN DERİNCE 19 MAYIS ANADOLU LİSESİ UZMAN TÜRK DİLİ ve EDEBİYATI ÖĞRETMENİ.
TANZİMAT EDEBİYATI 2. DÖNEM
HÜSEYİN RAHMİ GÜRPINAR ( ) Naturalizm’in temsilcisidir. Ahmet Mithat geleneğini sürdürür. Dili sadedir. Kahramanlarını çevrelerinin.
Servet-İ fünun edebİyatI
ERBAA SINAV DERGİSİ DERSHANESİ. 1. SORU İstanbullu Hoca olarak da anılan Reşit Efendi hangi romanın kahramanıdır?
XIX. yy. edebiyatımızın girişimler dönemidir. Roman, öykü, tiyatro alanlarında ilk örnekler verilmiş, şiirdeki başkaldırmalar.
Aruzu ustaca kullandığı , ulusal duyguları ön plana çıkardığı vatan millet konuları şiirleri ile ün yapmıştır. Milli Edebiyat akımının ilkelerini benimseyen.
İBRAHİM ŞİNASİ HAYATI VE ESERLERİ
Selanik’te yaşadığı yıllarda şiire başlamış, sonraları Agah Kemal takma adıyla Servet-i Fünun’u destekleyen yazılar kaleme almıştır. Sonraki yıllarda.
GÜZEL SANATLAR VE EDEBİYAT GÜZEL SANATLAR İÇİNDE EDEBİYATIN YERİ
Hikaye.
TANZİMAT EDEBİYATI II. DÖNEM
Taaşşuk-ı Talat ve Fitnat, Tanzimat Edebiyatı'nın birçok türünde eserler vermiş yazarlarından Şemsettin Sami tarafından kaleme alınmış bir romandır.
EDEBİ KİŞİLİĞİ ve ESERLERİ
NamIK KEMAL.
İBRAHİM ŞİNASİ.
Ziya Paşa (1825 – 1880).
TANZİMAT EDEBİYATI’NIN OLUŞUMU
1. Seyirlik yer antik tiyatro Tiyatro sözcüğü Yunanca'da "seyirlik yeri" anlamına gelen "theatron"dan türetilmiş, dilimize İtalyanca'daki "teatro" sözcüğünden.
ROMAN NEDİR? Yaşanmış ya da yaşanabilecek olayların, insanlar arasındaki ilişkilerin, insan psikolojisinin uzun bir şekilde yer ve zaman bağlamında anlatıldığı.
SERVET-İ FÜNUN EDEBİYATI
MAKALE. Herhangi bir konuda bilgi vermek, bir gerçeği ortaya koymak, bir tezi kanıtlamak veya bir düşünceyi savunmak amacıyla kaleme alınan ve temel öğesi.
TANZİMAT EDEBİYATININ GENEL ÖZELLİKLERİ. TANZİMAT EDEBİYATININ GENEL ÖZELLİKLERİ Divan edebiyatına bir tepki kişiliğinde doğan Tanzimat edebiyatı;Divan.
XIX. yy. edebiyatımızın girişimler dönemidir. Roman, öykü, tiyatro alanlarında ilk örnekler verilmiş, şiirdeki başkaldırmalar.
YAHYA KEMAL BEYATLI ( ). Selanik’te yaşadığı yıllarda şiire başlamış, sonraları Agah Kemal takma adıyla Servet-i Fünun’u destekleyen yazılar kaleme.
10edebiyat.net. Tanzimat'tan önce roman kavramına yabancı olan toplumumuzda hikâye kavramı, halk hikâyeleri ve mesnevilerle bir tutulmuş, bir bakıma halk.
ROMAN. Tanım  Roman, bir kişi ya da bir grup insanın başından geçenleri, onların iç ve dış yaşantılarını belli bir kronolojik, mantıksal, duygusal ya.
Batı Etkisinde Gelişen Türk Edebiyatının Dönemleri ( ) GAZİANTEP
Öykü ( Hikaye ). Gerçekleşmiş ya da gerçekleşmesi mümkün olayların kişi, zaman ve mekâna bağlı olarak farklı bir kurguyla anlatılmasına "öykü (hikâye)"
Sunum transkripti:

TANZİMAT DÖNEMİ TÜRK EDEBİYATI

Tanzimat Edebiyatı Batı etkisindeki Türk Edebiyatının ilk devresidir. Tanzimat Dönemi siyasi açıdan Tanzimat Fermanının ilan edildiği 1839 tarihiyle başlar. Tanzimat Döneminin sanatsal açıdan başlangıcı ise TERCÜMAN-I AHVAL gazetesinin çıkarılması iledir.(1860) Tanzimat Edebiyatı 1. Dönem ve 2. Dönem olarak iki bölümde ele alınır.

HAZIRLIK DÖNEMİ 1839 ile 1860 yılları arasını kapsar. Özellikle Fransız Edebiyatı’ndan şiir, hikaye ve roman çevirilerinin yapıldığı bir geçiş dönemidir.Divan Edb. İle Tanzimat Edb. Arasında bir köprü gibidir. Devlet eliyle çıkarılan ilk Türk gazetesi olan TAKVİM-İ VAKAYİ bu dönemde çıkarılır Bu dönemde Yusuf Kamil Paşa’nın Fenelon’dan çevirdiği Telemak ilk çeviri romanımızdır.

1. DÖNEM(1860-1878) “Sanat toplum içindir.” görüşüyle eserler vermeye çalışmışlardır. Dilde sadeleşmeyi amaçlamışlar ancak başarılı olamamışlardır. Fransız Edebiyatı’nı örnek almışlar ve Fransa’da ortaya çıkan “ROMANTİZM” akımının etkisinde kalmışlardır. Batı Edebiyatı’ındaki roman, makale, eleştiri, deneme gibi türler edebiyatımıza bu dönemde girmiştir. Ortaya koyulan romanlar teknik bakımdan kusurludur. Şiirde Divan Edb. nazım şekilleri kullanılmıştır ancak içerikte yeniliğe gidilmiştir. Şiirlerde adalet, hürriyet, zulüm gibi konular işlenmiştir. Şiirde biçim güzelliği değil içerik ön plana çıkarılmaya çalışılmıştır. Türk Edebiyatı’na “noktalama işaretleri” bu dönemde getirilmiştir. Çeviri edb. ve gazetecilik dönemin özelliklerindendir. Dönemin şair ve yazarları ŞİNASİ, NAMIK KEMAL VE ZİYA PAŞA’dır

2. DÖNEM Ağırlaşan siyasi şartlardan dolayı “Sanat, sanat içindir.” anlayışını benimsemişlerdir. Toplumsal konuların yerini aşk, ayrılık, düş kırıklığı gibi konular almıştır. Divan Edebiyatı’nın etkisi azaldığından edebiyatta yenilik hareketleri belli bir düzeye ulaşmıştır. Dönem sanatçılarından ABDÜLHAK HAMİT TARHAN şiirde yeniliğin öncüsü olmuştur. Biçim yönünden yeni nazım şekilleri denense de dildeki ağırlık devam etmiştir. Dönemin yazar ve şairleri RECAİZADE MAHMUT EKREM, ABDÜLHAK HAMİT TARHAN, AHMET MİTHAT EFENDİ, ŞEMSEDDİN SAMİ, SAMİ PAŞAZADE SEZAİ, NABİZADE NAZIM VE MUALLİM NACİ’dir.

ŞİİR Her iki dönem şairleri biçim yönünden Divan şiiri geleneğine bağlı kalmışlardır. Her iki dönem şairleri “Romantizm”in etkisinde kalmışlardır. 1.dönem şairleri “toplum için sanat” anlayışını; 2.dönem şairleri ise “sanat için sanat” anlayışını benimsemişlerdir. 1.dönem şairleri “vatan,millet,adalet” gibi konuları ele alırken; 2. dönemdekiler “aşk, doğa, ölüm” gibi konuları ele almışlardır. 1. dönem şairleri dilde sadeleşmeyi amaçlamış ancak bunda başarılı olamamışlardır. 2. dönem şairleri ise ağır olan bu dili daha da ağırlaştırmışlardır. Şiirde sanatlı söyleyiş her iki dönem şairleri için de amaç olmaktan çıkmıştır. İki dönemin şairleri de şiirde parça güzelliğini bırakıp bütün güzelliğine ve konu birliğine önem vermiştir.

ROMAN VE HİKAYE İlk çeviri roman Yusuf Kamil Paşa’nın Fenelon’dan çevirdiği Telemak’tır. İlk yerli romanımız Şemseddin Sami’nin yazdığı “Taaşşuk-ı Talat ve Fitnat”tır. İlk edebi romanımız Namık Kemal’in yazdığı “İntibah”tır. İlk tarihi romanımız Namık Kemal’in yazdığı “Cezmi”dir. İlk köy romanımız Nabizade Nazım’ın yazdığı “Karabibik”tir. İlk hikaye kitabımız Ahmet Mithat Efendi’nin “ Letaif-i Rivayat”ıdır. Konular genellikle günlük yaşamdan ya da tarihten alınmıştır. Yazarlar, kişiliklerini eserlerine yansıtmışlardır. Olay akışında rastlantılara sıkça karşılaşılır. Kahramanlar tek yönlüdür; hep iyi ya da hep kötü. 1.dönemde romanın amacı halkı eğitmek iken 2.dönemde amaç sanattır. 1.dönem “Romantim”in, 2.dönem “Realizm”in etkisinde kalmıştır.

TİYATRO İlk ciddi tiyatro 1867’de Güllü Agop’un idare ettiği Osmanlı Tiyatrosu’dur. İlk Türk piyesi küçük bir dram ola”Hikaye-i İbrahim Paşa ve İbrahim Gülşeni”dir. Batılı anlamdaki ilk tiyatro Şinasi’nin yazdığı “Şair Evlenmesi’ adlı komedidir. Sahnelenen ilk tiyatromuz ise Namık Kemal’in yazdığı “Vatan Yahut Silistre’dir. Tiyatro halkı eğitmek amacından dolayı daha çok okunmak için yazılmıştır. 1.dönem tiyatrolarının dili 2. döneme göre daha anlaşılır bir niteliktedir.