TURKIYE DE YEREL YONETIMLER:

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
YASAL TEMELLER BİTLİS AR-GE BİRİMİ STRATEJİK PLANLAMA EKİBİ.
Advertisements

PLN.4444 Mesleki Uygulama Esasları
İDARİ VESAYET.
Doç. Dr. Pelin Pınar ÖZDEN İstanbul Üniversitesi
Hazırlayan ve Sunan: Çağatay AKYÜZ
Türkiye’de Yerel Yönetimlerin Mali Problemleri
Yerel Yönetim Reform Programı’na Destek Projesi
G E L E C E Ğ İ N İ Z M İ R İ N İ Y A R A T I Y O R U Z
İMAR , PLANLAMA ve KENTSEL DÖNÜŞÜM ŞUBE MÜDÜRLÜĞÜ
EKONOMİ ALANI’NDA YAPILAN İNKİLAPLAR
AB TÜRKİYE ODA FORUMU TOBB ODA/BORSA AKREDİTASYONU Dr. Mustafa LALE Sanayi Dairesi Başkanı 16 Kasım 2009, İSTANBUL.
Yerel Yönetimler Maliyesi
GEÇMİŞTE VE GÜNÜMÜZDE PAYLAŞTIĞIMIZ AVRUPA TOPLU ANKET SONUÇLARI DUMLUPINAR ÜNİVERSİTESİ, KÜTAHYA GAZİANTEP ÜNİVERSİTESİ, GAZİANTEP HARRAN ÜNİVERSİTESİ,
Yerel Yönetimlerde Yeniden Yapılanma Perspektifi
TÜRKİYE’DE YEREL YÖNETİMLERİN TARİHSEL GELİŞİMİ
Türkiye’de Yerel Kalkınma ve Aktörler Emin Dedeoğlu 22 Ocak 2007, Kütahya.
İmar ve Belediye Mevzuatı PLANLI YAPILAŞMA
24 TEMMUZ 1923 ÖNEMLİ MADDELERİYLE SİYASİ ZAFER “LOZAN”
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük TÜRK DIŞ POLİTİKASI
Be Ş eri Sermaye H İ ZMET YöneT İ M İ Prof.Dr.Kamil Ufuk BILGIN TODAIE ankara VI.YEREL YÖNETİMLERİN MALİ YÖNETİMİ FORUMU.
Hayrettin GÜNGÖR TBB Genel Sekreteri
BİLGİ TEKNOLOJİLERİ VE İNSAN KAYNAKLARI
İNKILAPLAR.
TÜRKİYE’DE SANAYİ SEKTÖRÜ
1930’lar Türkiye’si Prof. Dr. Turgut Göksu.
Tarihte hiçbir zaman mutlak gerçek yoktur...
BÜYÜKŞEHİR BELEDİYELERİNDE ESTETİK KURULLARI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA
1924 ANAYASASI.
Çevre Sorunları “Ayamama Felaketi”nin acı biçimde gösterdiği gibi çevre sorunları, artık yaşamımızda istisna olmaktan çıkmış, gündelik yaşamın bir parçası.
HUKUKUN DALLARI Doç. Dr. Mustafa ÇEKER.
Kentleşme, Konut ve Afet Yasal Düzenlemeler ve Uygulamalarla
Ülkemizde Uygulanan Ekonomik Politikaların Temel Amacı -Doğal ve beşeri kaynakları en iyi şekilde değerlendirebilmek.
Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi
Tanzimat Dönemi Osmanlı Adliye Teşkilatı
Osmanlı devleti’nde taşra ve eyalet yönetimi
ÇAĞDAŞ ÜNİVERSİTE YOLUNDA
TÜRK KADININA SAĞLANAN HAKLAR
TÜRKİYE’DE İLLER BAZINDA BİNA İNŞAATI VERİLERİ YARDIMIYLA GIS ORTAMINDA YAPILAŞMANIN ŞEHİRLERE ETKİSİNİN İNCELENMESİ.
ULU ÖNDER ATATÜRK ’DEN GÜNÜMÜZE EĞİTİM
SİYASİ HUKUKİ EĞİTİM ve KÜLTÜR TOPLUMSAL EKONOMİ
KENTSEL SİYASET. KENTSEL SİYASET Kentsel Siyaset-2 Doç.Dr. Ahmet MUTLU.
YEREL YÖNETİMLER ÖĞR. GÖR. A. ÇAĞLAR ERKAN.
DOÇ.DR.ABDULLAH DEMİR ZİRVE ÜNİVERSİTESİ HUKUK FAKÜLTESİ
Osmanlı Devletinin Avrupa Devletlerine olan dış borçlarını ödemek için kurduğu idaredir.
AB Avrupa’nın siyasi ve ekonomik bütünleşmesini insan hakları ile hukukun üstünlüğü ilkeleri çerçevesinde sağlamak amacındaki demokratik Avrupa ülkelerinden.
YEREL YÖNETİM BELEDİYE VE GÖREVLERİ.
ÇAĞDAŞ TÜRKİYE YOLUNDA ADIMLAR.
ATATÜRK’ÜN HAYATININ KRONOLOJİSİ 1893:Askeri Rüştiye'ye girdi ve Kemal adını aldı.1893:Askeri Rüştiye'ye girdi ve Kemal adını aldı. 1895:Selanik Askeri.
İnsanlar ve yönetim ARDA KIRTASİYE. Yerel yönetimler İnsanların beslenme,barınma ve sağlık gibi temel ihtiyaçları vardır.İnsanlar bu ihtiyaçlarını karşılamak.
MİLLİ BAYRAMLARIMIZ YUNUS EMRE ÇAY YUNUS EMRE ORTAOKULU ESRA KABADAYI Yunus Emre ÇAY1.
SAĞLIK BAKANLIĞININ GÖRVLERİ VE SAĞLIK HİZMETİ VEREN KURUMLAR
İstanbul Büyükşehir Belediyesi Çevre Koruma Müdürü
Türkiye Sağlık Reformları Tarihi
SON VERİLERLE TÜRKİYE ve ESKİŞEHİR
MERSİN BÜYÜKŞEHİR BELEDİYE MECLİSİ
TOPRAKTAN GELEN YAŞAM.
Tanzimat Dönemi Osmanlı Adliye Teşkilatı
ÇAĞDAŞ TÜRKİYE YOLUNDA ADIMLAR / Sağlık Alanındaki Gelişmeler
Aracı Şehirler MEWA Bölgesel Forumu 22/09/2017 Nevşehir
Merkezi Yönetim ile Yerel Yönetim İlişkileri
MERSİN BÜYÜKŞEHİR BELEDİYE MECLİSİ MERSİN BÜYÜKŞEHİR BELEDİYE MECLİSİ
MERSİN BÜYÜKŞEHİR BELEDİYE MECLİSİ
MERSİN BÜYÜKŞEHİR BELEDİYE MECLİSİ
YEREL YÖNETİMLER PAYLAR
TVS’NİN ANALİZİ Prof. Dr. Selda AYDIN.
YEREL YÖNETİMLER PAYLAR
İNKILAPLAR. Siyasi Alanda Yapılan İnkılaplar  Saltanatın kaldırılması (1 Kasım 1922)  Ankara’nın başkent olması(13 Ekim 1923)  Cumhuriyetin ilanı (29.
Tanzimat Dönemi Osmanlı Adliye Teşkilatı
12. Hafta Ders İçeriğinin Başlıkları
Sunum transkripti:

TURKIYE DE YEREL YONETIMLER: Doç.Dr. Ahmet MUTLU

YEREL YONETIMLERIN TARIHCESI Turkıyede yerel yonetımler 1839 Tanzımat Fermanı’nı ızleyen donemde ve 1854 Kırım Savası sonrasında kurulmustur. Osmanlı donemınde kendıne ozgu ıdare yapısı, toprak rejımı,malıyesı,vakıf duzenı ve kadılıgı oldugu ıcın ayrıca bir yerel yonetım bırımi olmamıştır.

Osmanlı Döneminde Belediye 16 agustos 1854 te resmı teblıg ıle Fransızların komun ıdaresı model alınmak suretıyle ılk beledıye kurulusu olan İSTANBUL SEHREMANETI kurulmustur. Bu yonetımın başında padısah tarafındna atanan ŞEHREMİNİ vardı. Ayrıca 12 uyelık sehır meclısı bulunurdu.

Osmanlı Döneminde Belediye İstanbul Şehremanetinin Görevleri -zorunlıu ıhtıyac maddlerının kolaylıkla bulunmasını saglamak ve gozetmek -narh tespıtı ve denetımı -yol,kaldırım onarımı ve yapımı -sehrın temızlık ıslerı -carsı pazar denetımı fıyat kalıte ölçü, tartı denetımı -devlete aıt vergıyı ve resımlerı toplayıp, malıyeye teslım etmek , İstanbul sehrıemanetı basarılı olamadı. Bunun uzerıne 1855 te padısaın yazılı ızını ıle Intızamı Sehır Komısyonu kuruldu.1857 de bu komısyon da dagıltıldı.

Osmanlı Döneminde Belediye İntizamı Şehir Komisyonu denemesinden sonra fiilen ilk beledıye 1855’te Beyoglu ve Galata semtınde (6.Daire-i Belediye) kuruldu. 1868 de cıkarılan nizamname ıle tum İstanbulda beledıyeler yayıldı. Daha sonra dıger sehırlere de yayıldı. 1877 de İstanbul ıcın cıkarılan DERSAADET BELEDIYE KANUNU beledıyelerı aynen korumuş, ama 14 olan beledıye sayısını 20 ye cıkarmıstır. 1912 de cıkarılan DERSAADET BELEDIYESI HAKKINDA GECICI KANUN ıle İstanbuldakı beledıye daıresı kaldırılmıs, yerıne 9 adet beledıye subesı acılmıstır. 1924 te cıkarılan ANKARA SEHRAMENETI ile Ankara’ya ozel bır yonetım bıcımı gelmıstır.

Cumhuriyet Dönemi Bu dönem yeni devletin temellerinin atıldığı bir dönemdir. Kurtuluş Savaşı sonrasında Türkiye, Osmanlı Devleti’nde 389 belediye devralmıştır. Cumhuriyete intikal eden bu belediyelerin 20 tanesinde düzenli içme suyu, 4 tanesinde elektrik tesisatı, 17 tanesinde mezbaha, 7 tanesinde spor alanı, 29’unda park ve bahçe,90 tanesinde de düzenli pazaryeri saptanabilmiştir. Dolayısıyla düzenli bir alt yapının varlığından bu dönemin belediyeleri açısından söz etmek mümkün değildir.

Cumhuriyet Dönemi 24 Nisan 1921 Teşkilatı Esasiye Kanununda lafzı olarak mahalli idarelerden bahsedilmiştir (m.10-23). Ancak cumhuriyetin kuruluş yılları olan bu dönemde, savaşın yol açtığı yıkım ve bulaşıcı hastalıkların boyutları; sermaye birikimi ve yerli girişimciliğin olmayışı ve siyasi sistemi sağlamlaştırma gereksinimi merkeziyetçilik geleneğini daha da kuvvetlendirmiştir.

Cumhuriyet Dönemi Ancak bilinçli bir YY politikası olmasa da, yerel yönetim uygulamalarına örnek teşkil edecek çabaların var olduğu muhakkaktır: Yeni başkent Ankara’nın imarı kapsamındaki çalışmalar. Bu dönemde Ankara, Türkiye’nin başkenti olmuş, 1924 tarihli ve 417 sayılı kanunla da şehrin adı ‘’Ankara Şehremanetine’’ çevrilmiştir. Bu düzenleme ile Cumhuriyet yönetimi de, başkent belediye yönetiminin diğer belediyelerden ayrılması ve ayrı kanunla düzenlenmesi prensibine devam etmiştir. Yeni başkent Ankara, böylece kentsel politikaların geliştirildiği belediyecilik uygulamalarının da öncü girişimlerine tanık olmuştur.

Cumhuriyet Dönemi Ankara deneyi Cumhuriyet Türkiye’sinde önemli bir yere sahip olmuştur. Burada elde edilen deneyim 1580 sayılı Belediye Kanunu’na esas teşkil etmiştir. 1930 yılında yürürlüğe giren 1580 sayılı Belediye Kanunu, hemen onun ardından yürürlüğe giren ve halkın toplu halde bulunduğu yerlerin denetimini belediyelere veren 1593 Sayılı Umumi Hıfzıssıhha Kanunu ve imar alanında bir takım yetkiler içeren 1933 tarihli 2290 sayılı Belediyeler Yapı ve Yollar Kanunu belediyelerimiz için önemli düzenlemeler getirmiştir.

Cumhuriyet Dönemi Ayrıca, bu dönemde belediyelere kısa ve uzun vadeli avans ve kredi verebilmek amacıyla 2301 sayılı kanunla Belediyeler Bankası kurulmuştur (sonraları feshedilerek İller Bankasına dönüştürülecektir). Belediyelere %10’luk pay içeren 2256 sayılı Gümrük Tarifesi Kanunu çıkarılmış, Bunun yanında 1937 tarih ve 3166 sayılı Kanun ile Belediyelere 5 hektar orman yetiştirme görevi verilirken; 1938 tarih ve 3530 sayılı Kanun ile sportif faaliyet görevi verilmiştir.

Cumhuriyet Dönemi Özellikle 1580 sayılı Belediye Kanunu’nun, her türlü yerel hizmeti belediyelere görev olarak vermesi o yılların şartları içinde dikkat çekicidir. Ankara ve İstanbul’da belediye ve valiliğin birleşik bir idarede bütünleşmesini öngörmüştür. Ancak dönemin şartları gereği etkili bir vesayeti devam ettirici hükümler de getirmiştir. 1580 sayılı Belediye Kanunu’nun yürürlüğe girmesi ile Vilayet ve Dersaadet Belediye Kanunları ile 1924 tarihli Ankara Şehremaneti Kanunu yürürlükten kaldırılmıştır.

Cumhuriyet Dönemi Tek parti döneminde parti-devlet bütünlüğü gereği merkeziyetçilik artmış ve devletçilik önemli bir ilke olarak belediye uygulamalarına da yansımıştır. İmtiyazlı şirketler tarafından verilen elektrik, su, havagazı vb.. bir çok hizmet bu dönemde belediyeleştirilmiştir.

Cumhuriyet Dönemi 1984 yılında büyük kentler için yeni bir yönetim modeli devreye sokulmuş, 3030 sayılı BŞB Yasasıyla Büyükşehir yönetimi uygulaması başlamıştır. Böylece İstanbul, Ankara ve İzmir’de uygulanan Büyükşehir belediye modeli 1986’da Adana, 1987’de Bursa, Gaziantep ve Konya, 1988’de Kayseri, 1993’de Mersin, Eskişehir, Diyarbakır, Antalya, Samsun, İzmit ve Erzurum 3030 sayılı yasa kapsamına alınarak genişletilmiştir.

Cumhuriyet Dönemi 2000’li yıllara gelindiğinde ise yeniden yapılanma süreci ciddi bir ivme kazanmıştır. Dış etkenlere bağlı olarak Avrupa Birliği Süreci temel bir etken olarak öne çıkmıştır. Bunun yanında küreselleşmenin etkileri de azımsanmayacak ölçüde olmuştur. Bu amaçla son dönemlerde yerel yönetimlere ilişkin olarak Kamu Yönetimi Temel Kanun Tasarısı, İl Özel İdaresi Kanunu, Belediye Kanunu ve Büyükşehir Belediye Kanunları çıkarılmıştır.

Cumhuriyet Dönemi Böylece 1930 yılından beri uygulanan 1580 sayılı Belediye Kanunu yerini, 2005 yılında 5393 sayılı Belediye Kanunu ve 3030 Sayılı BŞB Kanunu’nun yerini de 5216 sayılı Büyükşehir Belediye Kanunları almıştır. Söz konusu kanunların arka planında ise dünyadaki yeniden yapılanma sürecine esas teşkil eden çağdaş yönetim ilkeleri yer almıştır.