Prof. Dr. Nejat Erk, Türkiye Bologna Uzmanı ŞUBAT 2008 CELAL BAYAR ÜNİVERSİTESİ-MANİSA
(2010 yılına kadar) bilgi temelli bir Avrupa ekonomisi için: öğrenci, öğretim elemanı ve yönetsel kadro hareketliliği yüksek, ulusal eğitim alanları birbiri ile karşılaştırılabilir, ulusötesi eğitim boyutlarını dikkate alan, eğitim ve araştırma etkinliklerini birbiri ile sıkı ilişkilendirmiş ve tüm süreci iç ve dış paydaş katılımı ile sürekli denetleyen ve izleyen Avrupa Yüksek Öğrenim Alanı oluşturmak
Sorbon Ortak Deklarasyonu – Mayıs 1998 Bologna Deklarasyonu – Haziran 1999* Lizbon Stratejisi – Mart 2000 (eğitim, öğretim ve gençlikten sorumlu bakanlar) Prag Bildirisi – Mayıs 2001* Graz Dekl a rasyonu – Temmuz 2003** Berlin Bildirisi – Eylül 2003* Glasgow Dekl a rasyonu Mart 2005** Bergen Bildirisi – Mayıs 2005* Lisbon Deklarasyonu – Mart 2007** Londra Bildirisi – Mayıs 2007* * Ülkelerin Yüksek Öğretimden sorumlu Bakanlarının biraraya geldiği toplantılar ** Yüksek Öğretim Kurumları Temsilcilerinin biraraya geldiği toplantılar
İki yılda bir gelişmelerin ülkeler seviyesinde ve Avrupa genelinde izlenmesi (Trends Raporlarıyla) hedeflenmiştir. PRAG 2001 Bologna İzleme Grubu (BFUG) Berlin 2003 Bologna Rehberleri (Uzmanları) Ulusal Takımı (BoP,BoE )
Türkiye Ulusal Takımı, “Yüksek Öğretim Kurulu” tarafından AB Komisyonu’nun onayı ile seçilmektedir. Ulusal Takım, YÖK’ün yürüttüğü ve Ulusal Ajans’ın finansman ve bütçeleme konularını koordine ettiği “Bologna Süreci’nin Türkiye’de Uygulanması Projesi” kapsamında etkinliklerini sürdürmektedir. Ulusal Takım, 46 ülkeden yaklaşık 300 kişilik Avrupa Bologna Uzmanları Takımı’nın bir parçasıdır ve Avrupa’da ilgili toplantılara katılmaktadır.
DÖNEM FAALİYETLERİ 2 Ulusal “Bologna Konferansı” Ankara (11 Şubat 2005) İstanbul (6 Haziran 2005) 10 Bölge Toplantısı Düzenleme Bologna Web Sitesi Oluşturma Bologna Sürecini Tanıtıcı Dokümanların Hazırlanması
7 TÜRKİYE’NİN BOLOGNA KARNESİ 7 KALİTE GÜVENCESİORTA (2.00)ÇOK İYİ (4.00) AYA ile uyumlu Ulusal Kalite SistemiORTA (2)MÜKEMMEL (5) Kullanılan Ölçütler ve Dış Değerlendirme SistemiORTA (2)ÇOK İYİ (4) Öğrencilerin KatılımıORTA (2)ÇOK İYİ (4) Uluslar arası KatılımORTA (2)İYİ (3) DERECE SİSTEMİMÜKEMMEL (4.67)ÇOK İYİ (4.33) İkili Sistemin Uygulama DüzeyiMÜKEMMEL (5) 1 den 2’ ye GeçişÇOK İYİ (4)MÜKEMMEL (5) İkili Sistemei Kayıtlı Öğrenci OranıMÜKEMMEL (5)- Ulusal Yeterlilikler Çerçevesi-İYİ (3) DİPLOMA VE EĞİTİM SÜRELERİNİN DENKLİĞİÇOK İYİ (3.67)ÇOK İYİ (4.33) Diploma EkiÇOK İYİ (4) Lizbon Tanıma KonvansiyonuİYİ (3)ÇOK İYİ (4) AKTSÇOK İYİ (4)MÜKEMMEL (5) YAŞAM BOYU ÖĞRENİMİYİ (3.00) Deneyime Dayalı Yeterliliklerin Tanınması-İYİ (3) ORTAK DERECELERMÜKEMMEL (5.00) Ortak derecelerin Oluşturulması ve Tanınması-MÜKEMMEL (5) GENEL ORTALAMAİYİ (3,45)ÇOK İYİ (4.13) TÜRKİYE’NİN BOLOGNA KARNESİ BERGEN-2005LONDRA-2007
DÖNEM FAALİYETLERİ 35 İl (Üniversite) Toplantısı MEB Temsilcileri Toplantısı (8 Aralık 2006, Ankara) Meslek Odaları ve STK’lar İle Toplantı (8 Aralık 2006, Ankara) Ulusal Öğrenci Konseyleri Temsilcileri Konferansı (9 Aralık 2006, Ankara) Bologna Süreci Ulusal Değerlendirme Konferansı (18 Aralık 2006, Ankara) Nihai Rapor
3. DÖNEM FAALİYETLERİ (30 Nisan 2008 tarihine kadar yapılması planlanan) 12 Bölge Konferansı Yerinde Ziyaretler (5 Üniversite) 4 Ulusal Konferans (MEB, DPT,Maliye Bakanlığı, STK’lar ve öğrenciler) Bologna Süreci Ulusal Değerlendirme Konferansı Nihai Rapor
1- YÜKSEKÖĞRETİM YETERLİLİKLERİ ( QUALIFICATIONS FRAMEWORK) Yusuf Ziya ERDİL (Muğla Üniversitesi) Nezih GÜVEN (O.D.T.Ü.) Hasan MANDAL (Anadolu Üniversitesi) Selda ÖNDEROĞLU (Hacettepe Üniversitesi) Lerzan ÖZKALE (İ.T.Ü.)
2- AVRUPA KREDİ TRANSFER SİSTEMİ VE AKADEMİK TANINMA Süheyda ATALAY (Ege Üniversitesi) İsmail Naci CANGÜL (Uludağ Üniversitesi) Çağatay ÇETİNKAYA (Anadolu Üniversitesi) Mete KURTOĞLU (O.D.T.Ü.)
3- YÜKSEKÖĞRETİMDE AKADEMİK DEĞERLENDİRME VE KALİTE GELİŞTİRME Yusuf ATICI (Fırat Üniversitesi) Kerim EDİNSEL (Ondokuz Mayıs Üniversitesi) Nejat ERK (Çukurova Üniversitesi) Tamer GÖK (Mersin Üniversitesi) Çiğdem GÜLDÜR (Gazi Üniversitesi) H. Güçlü YAVUZCAN (Gazi Üniversitesi)