BATININ bATILILAŞTIRAMADIĞI BİR İDEALİST:

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Ey kahraman Türk kadını,
Advertisements

babasının bizzat Mustafa Kemal olduğunu,
İŞTE ADALET VE DOĞRULUK
Bir Kuruluş Öyküsü.
İkiz Paradoksu Nisa Ekmekcioğlu.
Psikolojik Danışman Ayçin YILMAZ
HZ. MUHAMMED ZAMANI İYİ DEĞERLENDİRİRDİ
HAKLARIMIZ Kazanım: Sahip olduğu haklarını belirtir.
Buharla Çalışan Su Pompaları
- Bilgi Taassubu Önler BİLGİ TAASSUBU ÖNLER.
Beni görmek demek yüzümü görmek değildir
Öğretim Planlaması.
Beni görmek demek yüzümü görmek değildir. Benim fikirlerimi anlıyor ve hissediyorsanız bu yeterlidir.
Uygarlık nedir? Uygarlık ve Çağdaşlık Bilgilendirme
AYDINLANMA ÇAĞI.
MERKANTİLİZM TANIM Orta çağın sonları ile sanayi devrimi arasında kalan dönem. Ticaret Ev-sanayi şeklinde başlayan sanayi Kapitalist sınıf: sanayiciler,
BAŞÖĞRETMENİMİZ MUSTAFA KEMAL ATATÜRK’ÜN ÖZLÜ SÖZLERİ VE FOTOĞRAFLARIYLA ÖĞRETMENLERLER GÜNÜNDE BİZLERLE....
Döneme adını veren Tanzimat Fermanı’nın 1839 da ilan edilmesine rağmen Tanzimat Edebiyatı neden 1860 yılında başlar ??
IX.BÖLÜM YAŞAM TARZI.
ESPAÑA SİSTEMA DE EDUCACİÓN LA EDUCACİÓN SUPERİOR LA FORMACİÓN DE LOS DOCENTES AB Ülkelerinde Eğitim Prof. Dr. Mustafa ERGÜN Nurcan BUNAR.
DİN ANLAYIŞINDAKİ YORUM FARKLILIKLARININ SEBEPLERİ
Ahmet Şuayip’ in Biyografisi
BAŞKALARININ İNANÇLARINA HOŞGÖRÜLÜ OLMAK
1- İmam Hatip Okulları nedir?
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM UZAK DOĞU ÇATIŞMALARI ( ) Avrupa’da NATO’nun ve dolayısı ile Doğu ve Batı blokları arasında dengenin kurulması üzerine, bu iki blok.
İBNİ SİNA . Doğum:Ağustos 980 Afşana Köyü, Buhara, Samanî Devleti(bugün Özbekistan) Ölüm :21 Haziran 1037 Hamedan, İran.
- Hz. Muhammed Danışarak İş Yapardı
4 Mart 1965 Afganistan Kabil'de bir diplamatın oğlu olarak doğdu. Ailesi, 1980'de Amarika Birleşik Devletleri'nde siyasi sığınma hakkı elde etti.
NURETTİN TOPÇU Eğitim ve Kültür Değişmeleri.
Etkili İletişimde Ortamın Yeri ve Önemi KÜLTÜREL ORTAM
ÇOCUK, YAŞAM VE ÖĞRETMEN
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük MAZLUM MİLLETLER
EĞİTİMDE AİLENİN ÖNEMİ
MELİKE KARACA FİZİKOKİMYA.
Binbir Gece Masalları.
Hicret Olayı.
ERGENLİK DÖNEMİ VE ÖZELLİKLERİ
İslam dininin ilk dönemlerinde Müslümanlar sade bir hayat yaşıyorlardı
1.ÜNİTE BİR KAHRAMAN DOĞUYOR ÖZET
DİL-KÜLTÜR-UYGARLIK İLİŞKİSİ
ATATÜRK‘ÜN FİKİR DÜNYASI
Marksizm.
Alevilik.
IMMANUEL KANT Immanuel Kant, 22 Nisan 1724 Doğu Prusya’nın Königsberg kasabasında doğmuştur. Ünlü alman filozofudur. 12 Şubat 1804 Königsberg ‘de vefat.
Osmanlı Devleti 17. yüzyıldan itibaren toprak kaybetmeye başlamıştır
İKİNCİ MEŞRUTİYET DÖNEMİNDE EĞİTİMİN GENEL ÖZELLİKLERİ
ÖĞRETMENLERİN ERGEN ALGILAYIŞI Psi. Dan. Selen Demirtaş-Zorbaz Psi. Dan. Tuğba Kurt Psi. Dan. Mehmet Osman Çetiner.
Tüketici kavramı Ürün çeşitliliği ve bilgisizlik Alış verişte karar verme yetisi Tüketicinin eğitilmesi ihtiyacı Tüketici koruma yolları, Tüketici örgütlerine.
Prof. Dr. İhsan Süreyya SIRMA. (10 Temmuz 1944, Siirt, Pervari)10 TemmuzSiirtPervari fikir adamı, öğretim görevlisi, İslâm tarihi uzmanı ve yazar.İslâm.
OKUL ÖNCESİ EĞİTİME TEMEL OLAN GÖRÜŞLER - DEWEY
FAKÜLTEMİZ HAKKINDA Fakültemiz tarihinde kabul edilen ve tarihinde Sayılı Resmi Gazetede yayınlanan Bakanlar Kurulu Kararı.
İBRAHİM ŞİNASİ HAYATI VE ESERLERİ
ÜNİTE KONULARI 1. Hz. Muhammed’in Doğduğu Ortam
KUZEY EFTAL SESLİOKUYUCU
UMUMİ HUKUK TARİHİ PROF.DR.ABDULLAH DEMİR.
IX.BÖLÜM YAŞAM TARZI.
İSLAM KÜLTÜR VE MEDENİYETİNİN ESASLARI
T.C İnkılap Tarihi Ve Atatürkçülük
Bir İnsan, Tüm İnsanlık Tarihini Ne Kadar Değiştirebilir?
İslam kültür ve medeniyetinde yönetim anlayışının esasları.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
OKUL ÖNCESİ EĞİTİME TEMEL OLAN GÖRÜŞLER - DEWEY
EMEVİLER * İlk İslam hanedanı * 90 yıl * 7. ve 8. yüzyıllar
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Müçtehit öncelikle dinin temel kaynakları olan Kur’an ve sünneti bilmelidir… Müçtehit Kur’an ve sünneti anlayabilecek derecede Arapçayı da bilmelidir.
Osmanlı Siyasi Tarihi (Kuruluş ve Yükseliş Dönemi)
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
SOSYOLOJİK TAHAYYÜL VE WRIGHT MILLS
Sunum transkripti:

BATININ bATILILAŞTIRAMADIĞI BİR İDEALİST: MALİK BİN NEBİ (Cezayir, 1905-1973)

HayatIndan Kesİtler 1905 yılında Cezayir’in Konstantine bölgesinin Tebse şehrinde doğdu. İlk islami eğitimini ailesinden alır. Özellikle de büyükannesi onu çok iyi yetiştirmiştir. İlk ve Ortaöğretimi ülkesinde başarı ile tamamlayıp 1930 yılında Paris’e gider ve orada Yüksek Teknik Okuluna girer. Bu okuldan elektrik mühendisi olarak çıkar. Fransız sömürgeciliğine karşı tavrı ve görüşlerinden dolayı Paris’te çeşitli sıkıntılarla karşılaşır. Elektrik mühendisi olmasına rağmen kendisine iş verilmediği gibi Cezayir’deki babası da memuriyetten uzaklaştırılır.

Paris'te bulunduğu zamanın ilk dönemlerinde Parisli Hıristiyan Gençler Birliğine katılır. Bu kulüp ailesinden uzakta olan ya da çalışan öğrencilere yardımlarda bulunan bir kuruluştur. Bu birliğe katılması onun düşünce ve değerlerinde önemli bir etki oluşturur. Daha sonraları müslüman olarak Hatice ismini alacak olan eşiyle de burada tanışıp evlenir. Bu arada başka faaliyetlere de devam eder. Diğer islam ülkelerinden gelen gençlerle bir araya gelerek fikri, siyasi ve ıslahatçı çalışmalarını sürdürür. Makaleler ve konferanslarla çalışmalarına hız kesmeden devam eder. Bu dönemdeki parlak yükselişi “Mağrib Birliği Lideri” olarak tanınmasını sağlar.

İkinci dünya savaşının başlaması üzerine Cezayir’e gider fakat tekrar Fransa’ya dönmek zorunda kalır. Marsilya’ dan aldığı öğretmenlik teklifiyle tekrar buraya yerleşerek, Cezayirli işçilerin eğitimleri ve İslami yönden bilinçlenmeleriyle yakından ilgilenir. Kültürel atmosferi, çeşitli çevrelerle olan bağlantılarına rağmen davasından bir an bile ayrılmaz. Hiçbir baskıya boyun eğmeden yoluna devam eder.

Gündüz mesaisi sırasında Müslüman kardeşlerini aydınlatmaya çalışan Malik Bin Nebi gecelerini ve boş vakitlerini İslâm ve İslâm toplumları üzerinde düşünmek ve araştırma yapmakla geçirir. 1940 yılı sonlarına doğru Marsilya’daki göçmen Cezayirlilerin eğitimi için bir eğitim merkezi açmaya muvaffak olur. 1944 yılında, Almanların Paris’i işgali sırasında bazı gençlerle birlikte, orada Kuzey Afrika’nın kurtuluşu için bir hareket oluşturma çabaları sürecinde tutuklanarak on ay kadar hapiste kalır. Daha sonra Cezayir’de meydana gelen olaylar sırasında tekrar tutuklanarak hapsedilir.

1956’da Paris’ten ayrılıp hac görevini yerine getirdikten sonra Kahire’ye geçer. Burada bulunduğu süre içerisinde Arapçasını da iyice geliştirir. O zamana kadar Fransızca olarak yazdığı eserleri de Arapçaya çevrilir. Sonraki eserlerini de Arapça olarak yayımlar. İslam dünyasının meseleleri ve bunların çözümüne yönelik düşüncelerini aktarır. Aynı amaçla, Suriye, Lübnan, Suudi Arabistan ve Kuveyt’e giderek buralarda da konferanslar verir.

Üstad Malik b Nebi ,Merkezi Üniversite'de çalışmalarını sürdürürken Cezayir Üniversitesi’nde bir mescid açılması için büyük çaba harcar. O aşamada bunu çok önemli bir uygulama olarak görmüştür. Bu mescid 1964'te tamamlanır ve üstadın öğrencilerle ilişkisini güçlendirir. Ne zaman ki resmi kanallarla bunu gerçekleştiremez; öğrencileriyle haftalık fikri toplantılar gerçekleştirmek üzere evini kullanıma açar. Mücadelesini hiç ara vermeden devam ettirir, nihayet hürriyetine kavuşmuş olan memleketinin imdadına koşmak üzere 1963’de Cezayir’e döner. Önce Cezayir Üniversitesi rektörlüğüne, ardından Yüksek Öğretim Danışmanlığı’na ve ardından Yüksek Öğretim Başkanlığı’na getirilir.

1967 yılında görevden ayrılarak tüm vaktini düşünsel çalışmalara ayırır. Bir yandan gençliğin eğitim ve öğretimi için çalışıp çeşitli merkezler açtırırken, öbür yandan gerek memleketin içinde, gerekse dışında durmadan konferanstan konferansa koşar.

Bu arada sürekli olarak diğer İslam ülkeleri tarafından davet edilir ve gittiği her yerde önemli konferanslar verir. Libya, Ortadoğu, ABD ve Avrupa’daki Müslüman gençlik kuruluşlarının davetlisi olarak üniversite gençliğine şu modern çağda müslümanların ne yapmaları gerektiğini açık bir dille izah etmiştir. Ömrünü bu yola adamış olan Malik bin Nebi 1973 yılında vefat etmiştir.

KonferanslarIndan bazIlarI: İdeoloji Üzerine Kültürler ve Kültürümüz Medeniyet nedir, ne değildir?(1963) İdeolojik savaş konusunda; Ara safha ne demektir? (1970) 20. yüzyılın son çeyrek asrında Müslüman’ın vazifesi

FİKİRLERİ Onun en sıklıkla dile getirdiği konu medeniyet olmuştur. Medeniyeti eserlerinde şöyle tanımlar: “ Bir topluma ,her ferdinin ilerlemesi için gerekli olan bütün unsurları sağlayan amillerin tamamıdır.” Mücadelesini öncelikle kendi ülkesi Cezayir ve diğer İslam ülkelerinin sömürüden kurtuluşu için vermiştir. Toplumların değişmesinin tek yolunun, fertlerin tek tek değişmesi olduğu fikrini benimsemiş ve bu fikri eserlerinde sıklıkla vurgulamıştır. Rad Suresi 11. ayetini bu bağlamda ele alır.

Bir ifadesinde bununla ilgili olarak şunu söyler: Siyasi yönetimi toplumun zihniyet ve yaşayışının bir ürünü olarak gören Malik  Bin  Nebi, toplumsal ortamın temiz ve özgür olması halinde yönetimin bu ortama yabancı şeyleri topluma dayatamayacağını, ancak ortam sömürge olmaya elverişli ise yönetimin sömürgeci olmasının da kaçınılmaz olduğunu, dolayısıyla sömürgeciliği yerleştirenin siyasetçiler değil bireylerin bizzat kendileri olduğunu ileri sürer. Bundan dolayı sömürüye müsait olma durumu üzerinde yoğun bir biçimde durur. Bir ifadesinde bununla ilgili olarak şunu söyler: “Yönetim ne olursa olsun sadece içinde yaşadığı ortama uygun olarak değişen bir toplumsal araçtır. Eğer bu ortam temiz ve özgür bir ortamsa, yönetim bu ortamın kabul etmeyeceği bir unsuru dayatmaz.”

DÜŞÜNCESİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER Eğitsel ve Sosyal Faktörler: Ailesi, özellikle büyükannesi ve ülkesinin sosyal yapılanması(sömürgecilerin çok etkin olması) Fransız yönetimini eleştiren öğretmenlerinden; Şeyh Abdülmecid Şeyh İbn’ül Abid Şeyh Mevlud Arkadaşı Muhammed bin Sai Fransız öğretmeni Martin (Fransız edebiyatı ve tarihini ondan öğrenmiştir) Fransa da yaşadığı dönemde o toplumun yapısı ve batı medeniyetinin bazı etkileri (sosyal, teknik ve estetik yönden etkilenmeler)

Sömürü ve İdeolojik Savaşın Etkileri: Arkadaşlarıyla birlikte köylü isyanına katılması Lise tahsilini bitirdiği sırada kendisine yapacağı iş için vize verilmemesi, Doğu Araştırmaları Enstitüsüne kabul edilmeyişi, mühendislik bölümünü bitirdiği halde ne ülkesinde ne Fransa’da iş bulamaması

Kültürel Faktörler: Kendi deyimiyle; Ahmed Rıza’nın, “Batılı Siyasetin Doğuda Ahlaki Yenilgisi” ve Muhammed Abduh’un “Tevhid ve Değişim” adlı eserleri Fransız okulundaki öğretmenlerinden de Descartes’in felsefesini öğrenmiş ancak onun yöntemlerine körü körüne bağlanmamıştır. Cezayir’de yayınlanan gerek sömürü karşıtı gerekse yanlısı çoğu yayınları ilgiyle takip etmesi (Şihab, L’humanite, İkdam, Ra’ye, Lalutte Social, el-Asrul Cedid vb.) Bazı batılı düşünürlerden, felsefeci ve müsteşriklerden de etkilenmiştir. (Felsefecilerden: Nietzsche, Kant, John Devy gibi..)

İbni Haldun’un Fransızcaya tercüme edilen eserlerinden, özellikle Mukaddimesinden. Doğudan; Gandi ve Hintli şair Rabindranat insani-toplumsal yönüyle etki etmişlerdir. Fransız müslüman düşünür Mösyö Cryil Anakilto’nun görüşleri.

İSLAM DÜNYASINA MESAJLARI: Müslümanlar içinde bulundukları tüm zorluklara katlanmalı.Fakat davadan vazgeçmemelidir. İslam felsefesinin yeniden ihya edilmesi bir gerekliliktir. İslami iktisadın (ekonomi) yeniden düzenlenmesi tüm müslümanlar açısından önemli bir meseledir. İslam ümmetinin birliği için tüm müslümanlar ellerinden geldiğince çalışmalıdırlar. Davet ve dönüşüm fıkhının incelenmesi ve Müslüman-ların, bilhassa davetçilerin bu yönden donanımlandırılması ihmal edilmemesi gereken bir alandır.

CEZAYİR İSLAMİ HAREKETİNE KATKILARI: Üniversite, enstitü ve orta öğretimde kültürlü İslami akım hakim olmuştur. Medeniyet fikrine derinlik kazandırmış ve bir düşünce metaforu oluşturmuştur. Aydınlara ve öğrencilere özgüven aşılamıştır. Niceliksel değil niteliksel bir etki bırakmıştır; sayıları değil, toplumun ve insanların fikri kalitesini ön planda tutmayı önemseyen bir düşünce akımı oluşturmaya çalışmıştır. Kadınları İslami harekete kazandırmıştır. İslami mücadeleye derinlik kazandırmıştır.

ESERLERİNDEN BAZILARI: Cezayir’de İslam'ın Yeniden Doğuşu Kur’an Fenomeni İslam Davası Sömürge Ülkelerde Fikir Savaşı Çağa Tanıklığım İslam ve Demokrasi İslam Dünyasında Fikir ve Put Ekonomi Dünyasında Müslüman

HAZIRLAYAN BETÜL KOCA btl.koca@gmail.com 27/12/2011