COĞRAFİ İŞARETLERİN EKONOMİK ÖNEMİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Demir ÖZDEMİR Eren DURMUŞ
Advertisements

Üretici firma sayısı 30 Sektörde istihdam edilen kişi sayısı yılı üretim miktarı Ton İhracatın üretime oranı %45-50 Üretim kapasitesi.
EV TURİZMİ KOMİTESİ.
YATIRIM TEŞVİK BELGESİ
ENERJİ GÜVENLİĞİ ve ENERJİ ARZI
“Perakendecilerin Veteriner Hekimlikten Beklentileri” Şeref SONGÖR Türkiye Perakendeciler Federasyonu Genel Başkanı.
Kobi Tanımı 150 kişiden daha az çalışanı olan kurumlar
TÜRKİYE ORGANİZE PERAKENDE SEKTÖRÜ.
Elektronik, beyaz eşya ve bilgi teknolojisi alanlarında faaliyet gösteren ve yedi yurtiçi, onbir yurtdışı olmak üzere toplam 18 şirketten oluşan Vestel.
TÜRKİYE KÖMÜR İŞLETMELERİ KURUMUNUN
TÜRKİYE TIBBİ CİHAZ TEDARİKÇİ PROBLEMLERİ
PAZARLAMA YÖNETİMİ.
Avrupa Birliği Ortak Tarım Planı -AB OTP-
Bazı Ekonomilere İlişkin Büyüme Tahminleri
ARZ VE TALEP II: PİYASALAR VE REFAH
ALIŞVERİŞ ALIŞKANLIKLARI ARAŞTIRMASI ÖZET SONUÇLARI Haziran 2001.
EV TURİZMİ KOMİTESİ.
TÜRKİYE’DE COĞRAFİ İŞARETLERİN YÖNETİŞİMİ ve SON GELİŞMELER
Prof. Dr. Habip ASAN, TPE Başkanı 31 Ekim2013, İZMİR Türkiye’de Yenilikçi Üretim Yapısına Geçişte Sınai Mülkiyet Alanında Yaşanan Gelişmeler.
Enerji Sektöründe Lojistiğin Yeri ve Önemi
SÜT ÜRÜNLERİNİN DIŞ TİCARETİNDE FIRSATLAR VE MÜCADELE ALANLARI SÜT ÜRETİM VE TÜKETİMİNDE DEĞER ZİNCİRİ 20 MAYIS 2014.
Soru: Ülkemizin sanayi ihracatında, ilk üç sırayı hangi Sektörler alır? Yanıt: Otomotiv( milyon $-%17,3) Hazır giyim( milyon $-%14,6) Kimya(
Üretim-Tüketim-İhracat
COĞRAFİ İŞARETLER Seher AÇIKEL Marka Uzmanı Aralık 2010 Antalya.
Fransız kalite politikası Yönetişim yaklaşımı Véronique Fouks Institut National de l’Origine et de la qualité Uluslararası Antalya Semineri 11 Ekim 2012.
TARIMSAL ÜRÜNLERDE İHRACAT İADELERİ. Tarımsal Ürün İhracatı yapan firmalara sağlanan bir tür devlet yardımıdır. Tarımsal Ürünlerde İhracat İadesi.
1 YASED BAROMETRE 18 MART 2008 İSTANBUL.
Serhat Kemal Hatipoğlu Marka Uzmanı
Yrd. Doç. Dr. Arzdar KİRACI Başkent Üniversitesi
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 5 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
SOLAREX GENSED-GÜNDER OTURUMU Türkiye’de PV Sektörü ve Geleceği
1 ÜNİVERSİTE – SANAYİ İŞBİRLİĞİNDE KOSGEB DESTEKLERİ (Serhan EKER – 2008 Aralık)
FİNANS SEKTÖRÜNDE YABANCI SERMAYE ARALIK TSPAKB 2 İSTİKRAR  Siyasi istikrar Uluslararası yatırımcıların güvenini sağlayan tek parti hükümeti 
GREEN MARKETING KONFERANSI
Dünyada Devekuşu Üretimi ve Ticareti Akademi Teknoloji Üretim Danışmanlığı Ekim 2004 ÜRGÜP Hakan YILDIZ Hakan YILDIZ.
1 Arjantin Ülke Sohbet Toplantısı (M.Serhan Kara) Ankara, 28 Mayıs 2007 T.C. BAŞBAKANLIK DIŞ TİCARET MÜSTEŞARLIĞI T.C. BAŞBAKANLIK DIŞ TİCARET MÜSTEŞARLIĞI.
SOFRALIK VE YAĞLIK ZEYTİNDE ÜRETİM MALİYETLERİ VE KARLILIK
DOĞA KORUMA ANLAYIŞI
AVRUPA BİRLİĞİ ORTAK TARIM POLİTİKASI Ortak Piyasa Düzenleri
Türkiye’nin Küresel Çevre Fonu(GEF)’na Yaklaşımları ve Beklentileri
Genç ve çalışmaya elverişli nüfusu, Nitelikli işgücü ve düşük işgücü maliyetleri, Lojistik altyapısı, Sektörün temel hammaddesi pamuk üretimi açısından.
Tarım ve Köyişleri Bakanlığı
SIĞIR VE DANA ETİ PAZAR DURUMU 16 MAYIS AB TOPLAM SIĞIR HAYVANCILIK ARALIK ANKETİ HAYVANCILIK ARALIK ANKETİ ARALIK-TOPLAM ÇİFTLİK HAYVANLARI SIĞIR.
AB SIĞIR VE DANA ETİ PAZAR DURUMU 22 Ekim AB TOPLAM BÜYÜKBAŞ HAYVAN VARLIĞI CANLI HAYVAN May / June SURVEY CANLI HAYVAN May / June SURVEY.
Hızlı Tüketim Ürünleri
İlaç Sektöründe Ufuk Turu AİFD Tuncay Teksöz Pfizer,Türkiye
Türkiye’de 2008 yılında, yaklaşık 494 bin tonu avcılıkla, 152 bin tonu yetiştiricilikle olmak üzere toplam 646 bin ton su ürünleri üretilmiştir. Avcılıkla.
Prof. Dr. Yusuf ZEREN, Yrd. Doç. Dr. Mehmet MİMAN,
COĞRAFİ İŞARETLER Serap TEPE Marka Uzmanı 8 Kasım 2010 Ankara.
COĞRAFİ İŞARETLER’DE ULUSLARARASI SON GELİŞMELER, YÖNETİŞİM VE GAZİANTEP DENEYİMİ Antep Fıstığı ve Yerel Kalkınma Dinamikleri Selim Çağatay*, Ummuhan Gökovalı**,
İŞ DÜNYASINDA MARKALAŞMA
ULUSLARARASI SEMİNER DÜNYA VE TÜRKİYE’DE COĞRAFİ İŞARETLER’DE SON GELİŞMELER Türkiye Coğrafi İşaretlerin Neresinde ? Gelişmeler Sorunlar ve Çözüm Önerileri.
Dünya’da ve Türkiye’de zeytinyağı gündemi
Küçülen Dünya, Gelişen Yumurta Sektörü
Doç. Dr. Hüseyin KARLIDAĞ
MERVE AKTA Ş B NESL İ HAN Ş AH İ NB BETÜL H İ TAYB Ş ÜHEDA GENÇB
GİRİŞ Ülkenizde ya da coğrafi bölgenizde turizm ne kadar önemlidir? Şehrinizde ya da kasabanızdaki mevcut istihdamın ne kadarlık kısmı turizm ile.
Türkiye’nin dünyaya anlattığı hikayesi imalattaki gücüyle başlıyor, ihracattaki potansiyeli ile devam ediyor..
SEMPOZYUM TÜRKİYE ve AVRUPA BİRLİĞİ’NDE COĞRAFİ İŞARETLER ve BURDUR İLİ DENEYİMİ 16 Aralık 2015-Burdur Düzenleyen Kuruluşlar Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi.
Tarıma verilen destek 90'lı yıllara kadar o zamanki Avrupa Ekonomik Topluluğu'nun yıllık bütçesinin %60'ı kadardır. Tarım desteği bugünkü Avrupa Birliği'nin.
GIDA AMBALAJLARI VE KONTROLLERİ
ÜLKEMİZDE EKONOMİK FAALİYETLER
Coğrafi İşaretin Faydaları
Türkİye Yumurta Sektörünün Genel Sekreter YardImcIsı
Türkiye’de Coğrafi İşaretler ve Son Gelişmeler
COĞRAFİ İŞARETLER AFYONKARAHİSAR BULUŞMASI
DESTEK VE TEŞVİK PROGRAMLARI
Tarım sektörünün önemi
Coğrafi İşaretlerin Yerel Kalkınmadaki Önemi
Sunum transkripti:

COĞRAFİ İŞARETLERİN EKONOMİK ÖNEMİ Antalya 16 Aralık 2010 Serap TEPE Marka Uzmanı

Coğrafi İşaretin İşlevleri II. Tali İşlevleri Yerel üretimi ve kırsal kalkınmayı desteklemek Geleneksel bilgi ve kültürel değerleri korumak Turizme katkıda bulunmak Çevreyi ve biyolojik çeşitliliği korumak Ürün taklitçiliği ile mücadele I. Asli İşlevleri Ayırt etmek Coğrafi kaynak belirtmek Üretim metodunu ve kaliteyi garanti etmek Pazarlama aracı olmak

Pazarlama Aracı Olmak Ürün farklılaştırma ile standartlaşmayı önler. Kaynaklandıkları coğrafyanın tanıtımını yapar (Turizm ile ilişkili). Ör: Hereke, İnegöl, Mustafakemalpaşa -Uluslararası boyutta ülke imajı ve prestijinde de önemli pay üstlenirler. Ör: Türk lokumu, kebabı; Champagne Fransa’nın bir sembolüdür.                             

Geleneksel Bilgi ve Kültürel Değerleri Korumak “Yerel değerleri yaşatıp korumak, o kültürü yaşatmakla eşdeğerdir.” Nesilden nesile sözlü aktarımla ilerleyen geleneksel ve kültürel birikimin, ürünün özgün niteliğinin bozulmadan yazıya aktarılmasını sağlar. Gelişen bölgesel kimlik, bölgedeki diğer üreticiler için de kullanılabilir duruma gelir. Tüketicilerin bölgenin kültürü hakkında bilgi sahibi olmasına imkân verirler.

Turizme Katkıda Bulunmak Ürünün kaynaklandığı coğrafi yerin bizzat reklamını yaparak kırsal/ kültürel turizmi çeker. Ör: - Comté bölgesini gecelik 2.190.000 kişi ziyaret etmekte Yemek turları (Arjantin Patagonya’da“Rutas Alimentarias”) Fransa ve İtalya’da şarap turları Gıda müzeleri ( Prosciutto Museum, Parmesan Museum...) Parmesan Museum Prosciutto Museum

Ürün Taklitçiliği ile Mücadele Coğrafi işaret korumasının sağladığı bir faydadır. Üreticileri, sahte kullanımdan dolayı haklarının gasp edilmesinden; tüketicileri ise aldatılmaktan koruyan bir araçtır. Özellikle GOÜ kökenli ürünler için yasal koruma önemli. - “Antigua kahvesi” dünya pazarında sadece %30-40’nın gerçek tahmin - “Darjeeling çayı” üretim 10 milyon kg, satılan 40 milyon kg (2002) Antigua kahvesi Darjeeling çayı

Coğrafi İşaretli Ürünün Net Katma Değeri   Finike portakalı El yapımı veya geleneksel yolla yapılması, bulunduğu yerde kökleşmiş olması ve ‘özgünlük’ uzun vadede karşılığını öder.

Gelenekselleşme Ör: Slow Food hareketi Fiyat dışı faktörlerden (kalite, ün,imaj...) yararlanan rekabeti artırmakta Tüketiciler ve Üreticiler Açısından Coğrafi İşaretler Küreselleşme Üreticiler Tüketiciler Yerel ürünlere, çeşitliliğe Ürün farklılaştırma Farkındalık

Tüketiciler Neden Coğrafi İşaretli Ürün Alır? Tüketici Algılamaları Avrupa Komisyonu’nun Eurobarometer anketine göre: Tüketicileri bu ürünleri satın almaya teşvik eden temel güdüler (1999): Yer ve üretim metodunun garanti edilmesi : % 56 Kökeninin garanti edilmesi ve kalite : % 37 % 43’ü, coğrafi işaretli ürünler için % 10, % 8’i, coğrafi işaretli ürünler için % 20, fazla ödeme yapmaya razıdır. SONUÇ: Avrupa’nın yaklaşık yarısı üretim kökeni ve metodunun garanti edildiği ürünler için fazla ödemeye razıdır.

Özgün üretimler, standart tarımsal üretimden 2 sebeple daha kârlıdır: Üreticiler Açısından Coğrafi İşaretler Menşe yerine dayalı üretim, çokuluslu şirketlere nazaran ‘küçük ve orta ölçekli işletmeler’ için daha uygundur. Özgün üretimler, standart tarımsal üretimden 2 sebeple daha kârlıdır: - Farklılaştırma ile ürün, tüketicilerce alma eğilimi yüksek özel niteliklere sahip olur. - Ek fiyat (price premium) içerirler.

Bir değerlendirmeye göre; Coğrafi işaretlerin ekonomiye 3 önemli etkisi vardır: I. Katma değer yaratması, - Ek fiyatlar - Toprağın değerlenmesi (Coğrafi işaretli ürün üretimi yapılan yerlerin kıymeti artmakta) II. Üretimin artması, III. Üretim zincirinde ilk üretici olan çiftçiler lehine değer dağılımı sağlaması

Ek Fiyatlar (Price Premium) Çalışmalara göre, Cİ taşıyan ürünlerin perakende fiyatlarının benzerlerine göre daha yüksek. Tüketiciler bu fiyat açığını işlem- üretim taahhüdü ve kalitenin maliyeti olarak değerlendirir. Ör: Fransa’da Fiyat farkı %30 Şaraplarda % 230

Coğrafi İşaretli Ürün Ek Fiyat Gemlik zeytini ( Türkiye) %75 ek fiyat Bresse Tavuğu (Fransa) Beyaz et fiyatının 4 katı Champagne (Fransa) 12 $ 40 $ Antigua kahvesi çekirdeği (Guatemala) 0,5 $ 1,5$ Parma jambonu (İtalya) 39 liret/kg 42 liret/kg Toscano yağları (İtalya) %20 daha fazla fiyat Jamao kahvesi (Dominik Cumhuriyeti) 67 USD 107 USD

Ülke Ekonomisine Katkıları Fransa Cİ ürün 18 milyar € (2004) En az 53.000 kişiye doğrudan istihdam. (2004) İtalya Cİ ürün 13 milyar € (2002) Toplam 300.000 kişiye istihdam sağlamış.(2002) İspanya 3,5 milyar € değerinde gelir yaratmıştır.(2002) Ayvalık zeytinyağı 607 adet Cİ’li üründen elde ettiği toplam hasılat (ciro) 18 milyar €. (2004) 500 adet (330-165) Cİ’li üründen elde ettiği toplam hasılat 12 milyar € 5 milyar €’sunu şarap ve alkollü içkiler oluşturur (2002). Tüm Cİ ürünlerinden 3.5 milyar € gelir elde etmektedir. 2.8 milyar € ‘su şarap ve alkollü içkiler; 0,7 milyar € ‘su diğer ürünlerden. (2002). Malatya kayısısı

Türkiye’de Coğrafi İşaretlerin Ekonomiye Katkısı 2005, TPE, Envanter çalışması , İl valilikleri - Amaç Cİ kapasitesini tespit etmek - Bu ürünlerin il ekonomisine olan katkısını belirlemek   ÜRÜN ÜRETİM MİKTARI İL EKONOMİSİNE KATKISI Amasya Misket Elması 6056 ton/yıl 4.239.200 TL Bartın Tel Kırma 150.000 TL Giresun Fındığı 100.000 ton/yıl 650.000.000 TL Karaman Obruk Tulumu 150 ton/yıl 1.500.000 TL Turfanda Mut Kayısısı 60.000 ton/yıl 60.000 TL Lamas limonu 500.000 ton / 2005yılı, İhraç 172.000 ton/2003yıl  İhracat geliri 80 milyon $/ 2003 Kaman Cevizi 1400-1500 ton/yıl 500.000- 900.000 TL Malatya kayısısı 250.000; Ege pamuğunun en az 100.000 kişiye istihdam

SONUÇ Cİ’ler Değer yaratmakta İstihdam ve üretim alanlarında canlılık yaratmakta Kaliteye yönlendirmekte Üretim zinciri içerisinde katma değerin daha iyi dağılımını sağlamakta, Kırsal nüfusu korumak ve göçü önlemekte Çevreyi ve biyolojik çeşitliliği korumakta Ürün taklitçiliği ile mücadelede… kullanılabilen potansiyel araçlardır.

TEŞEKKÜRLER!