EĞİTİMDE PROGRAM KAVRAMI VE PROGRAM TÜRLERİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Spor Pedagojisi.
Advertisements

Günlük Plan Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Öğretim Etkinliklerini Planlama
Bütünleşik Müfredat ve “Bilgisayar” Dersi
EĞİTİMDE PROGRAM KAVRAMI VE PROGRAM TÜRLERİ
Eğitim Programlarının Değerlendirilmesi
ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ EGIT215
Eğitimde Hedefler ve Hedef Türleri
Öğretimde Planlama BENGÜ IŞIK VAHİDE YAKAR ÜMMÜHAN AKPINAR
Eğitim Öğretimde Planlama
PROGRAM TASARIMI YAKLAŞIM VE MODELLERİ
Eğitimde Hedefler Hedef Kaynakları
Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi
PROGRAM GELİŞTİRMEDE TEMEL KAVRAMLAR
MERHABA.
Psik.Dan.& Reh. Yusuf ŞARLAK
Eğitim Bilimlerine Giriş.
Özel Öğretim Yöntemleri
Eğitim ve Eğitim Psikolojisi
Öğretimde Kullanılan Yaklaşımlar (Stratejiler)
EĞİTİM TEKNOLOJİLERİNDE TEMEL KAVRAMLAR
Oguzhanhoca.com /oguzhanhocam /oguzhan_hoca.
Öğretim Tasarımı
FEN VE TEKNOLOJİ PROGRAM VE PLANLAMA
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Görsel Materyalleri Tasarlama Süreci Görsel Tasarımın Unsurları: Görsel Unsurlar Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU.
Eğitimde Program Geliştirme Temel Kavramlar
MERHABA.
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ VE MATERYAL TASARIMI
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI
PROGRAM GELİŞTİRME ve PROGRAM GELİŞTİRME SÜRECİ
EĞİTİMLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
Eğitimde Hedefler Hedeflerin İşlevleri ve Analizi
Danışman: Prof. Dr. Mustafa ERGÜN Hazırlayan: Melike ELMEZ
EĞİTİMDE PROGRAM GELİŞTİRME
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ Özel eğitim gerektiren bireylerin,yetersizliği olmayan akranlarıyla birlikte eğitim-öğretimlerini resmi okullarda sürdürmesi esasına.
PROGRAM GELİŞTİRME VE ÖĞRETİM
Pedagojik Formasyon/ RİZE-2011
Eğitimde Program Geliştirme
Öğretİmİn PlanlarI.
Yrd. Doç.Dr. Şaban Berk Marmara Üniversitesi, Eğitim Fakültesi
EĞİTİM BİLİMİNE GİRİŞ Dr. Kerim Karabacak
WİLLİAM GLASSER. WİLLİAM GLASSER Bir psikiyatrist olan William Glasser özellikle psikolojik sorunları olan insanların davranışlarından sorumlu tutulamayacakları.
EĞİTİM , program gelİŞtİrme Ve ÖĞretim İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLARI
Temel Kavramlar ve İlkeler
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı
Program Geliştirme ve Öğretim
EĞİTİM BİLİMİNE GİRİŞ Dr. Dursun AKSU.
EĞİTİM TEKNOLOJİSİ.
II Hafta Plan Nedir? Eğitim-öğretimde Plan Yapmanın faydaları
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ DERS KİTAPLARI
Program Geliştirmede Temel Kavramlar
Eğitimde Program Geliştirme Süreci ve Eğitim Durumlarının Düzenlenmesi
Eğitimde Program Geliştirme Süreci ve Eğitim Durumlarının Düzenlenmesi
E ĞITIMDE P ROGRAM G ELIŞTIRME T EMEL K AVRAMLAR Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Program Geliştirmede Temel Kavramlar
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ
EĞİTİM program gelİŞtİrme Ve ÖĞretim İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLARI
ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ TEMEL KAVRAMLARI
HAYAT BOYU ÖĞRENME GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
Öğretimin Planlanması
Kültür Toplumu oluşturan insanın öğrendiği, bilgi, sanat, gelenek, görenek ve benzeri yetenek, beceri ve alışkanlıkları içine alan karmaşık bir bütündür.
Bir psikolojik yapı olarak "başarı" ve madde geliştirme süreci
Eğitim programında ders kitabının yeri. Planlı, programlı olmayan hiçbir öğrenme etkinliği eğitim programının kapsam alanına giremez. Planlı, programlı.
Eğitim; bireyin içinde yaşadığı toplumda yeteneğini, tutumlarını ve olumlu değerdeki diğer davranış biçimlerini geliştirdiği süreçler toplamıdır. Bireyin.
ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ TEMEL KAVRAMLAR
PROGRAM ve PROGRAM ÇEŞİTLERİ
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme
Amaçlar-Sınıflama- Modeller-Eğitim Programlarının Ögeleri
Öğretim Etkinliklerini Planlama
Eğitim ve Öğretim Teknolojisi İletişim Süreci
Sunum transkripti:

EĞİTİMDE PROGRAM KAVRAMI VE PROGRAM TÜRLERİ Yrd. Doç.Dr. Fazilet KARAKUŞ

İÇERİK Program ve Türleri Eğitim Programı (Yetişek) Posner’in Eğitim Programı Çeşitleri Eğitim Programının Öğeleri Eğitim Programının Nitelikleri Eğitim Programının Yararları Öğretim Programı Ders Programı Örtük Program Program Geliştirme Program geliştirme süreci

EĞİTİM PROGRAMI Eğitim programı (curriculum) «izlenen yol» anlamına gelmektedir. 20. yy kadar «konular listesi» anlamında kullanılmıştır. Öğretmenlerin rehberliği altında kazandıkları yaşantılar (Caswell & Campell, 1935) Eğitilecek bireylere öğrenme yaşantılarını kazandırma planı (Saylor, Alexander ve Lewis, 1981) Okul ya da üniversitelerin sorumluluğu altında sistematik olarak geliştirilen bilgi ve yaşantılar (Tanner & Tanner, 1980)

EĞİTİM PROGRAMI Bir eğitim kurumunun, çocuklar, gençler ve yetişkinler için sağladığı faaliyetler (Varış, 1994) Geçerli öğrenme yaşantıları düzeni (Ertürk, 1982) Öğrencilerde beklenen değişmeyi meydana getirebilmek için planlanmış faaliyetler (Doğan, 1975) Öğrenene, okulda ve okul dışında planlanmış etkinlikler yoluyla sağlanan öğrenme yaşantıları (Demirel, 1997).

POSNER’E GÖRE EĞİTİM PROGRAMLARI Posner eğitim programın işlevine göre sınıflandırmıştır. Resmi Eğitim Programı (Written Curriculum) İşevuruk Eğitim Programı (Curriculum-in-use) Örtük Eğitim Programı (Hidden Curriculum) Öğretisiz Eğitim Programı (The Null Curriculum) Destekleyici Eğitim Programı (Concomitant Curriculum).

Resmi Eğitim Programı Program kılavuzunu; hedefleri, ders planlarını, konuların işleniş sırasını, kullanılacak araç-gereçleri ve değerlendirmeyi içeren program Yazılı dokümandır ve standarttır.

İşevuruk Eğitim Programı Okulda öğretmenlerin elinde hayat bulan programdır. Öğretmenlerin öğreteceği konuları bunları nasıl öğreteceği ve öğrencilerin öğrenme ürünlerini kapsar. Okuldan okula farklılık gösterir.

Örtük Eğitim Programı Resmi programda yer almayan kast edilerek kazandırılmayan kendiliğinden ortaya çıkan yazılı olmayan programdır. Okuldaki sosyal ve psikolojik etkileşimle oluşan yan ve informal öğrenmeleri kapsar. Öğrenmeler okul kültürü ve ikliminden kaynaklanan öğrenmeleridir. Okuldaki kültür, iklim, ilişkiler, disiplin anlayışı, personelin sahip olduğu inançlar, değerler, tutumlar ve etkileşerek oluşan öğrenmeler bu programın kapsamındadır.

İhmal Edilen Eğitim Program Öğretilmeyen konuları ve bunların sebebini içeren program İki boyutludur: Birincisi TTK öğretim programını oluştururken geniş bir konu alanı içinden seçmediği içerik İkincisi öğretmenlerin kasıtlı ve bilinçli bir şekilde öğretmediği, eksik bıraktığı ya da geçiştirdiği içerik

Destekleyici Eğitim Programı Resmi program dışında kalan planlı, sosyal, kültürel, sportif ve sanatsal etkinliklerdir. Bu etkinlikler öğrencilerin ilgilerine ve gönüllülük esasına dayanır. Okul korosu, okul bandosu gibi.

Eğitim Programının Öğeleri

Hedef Eğitim sürecine giren bireyde bulunması uygun görülen, eğitim yoluyla kazandırılabilir istendik özelliklerdir. Bu öğede «Bireyleri niçin eğitiyoruz ?» sorusuna yanıt aranır

İçerik Hedeflere ulaşmak için bilimsel yöntemlerle belirlenmiş, geçerliliği ve güvenirliliği ispatlanmış nesnel bilgi birikimlerinin düzenlenmiş halidir. Hedefler ulaşmak için «Ne öğretelim?» sorusuna yanıt aranır?

Eğitim Durumları Eğitim sürecinde öğrenciyi etkileme gücüne sahip dış şartlardır. Öğrencilerde istenilen davranışların gelişmesi için öğrenme yaşantılarının düzenlenmesidir. Bu öğede «Nasıl öğretelim?» sorusuna yanıt aranır?

Değerlendirme Öğrencilerin kazanması beklenen istendik davranışların kazanılıp kazanılmadığı hakkında bir yargıya varma işidir. Eğitim programının etkililiği hakkında karar verilir.

Eğitim Programının Nitelikleri Toplumun istek ve beklentilerine cevap verebilme ile ilgilidir. Nitelikli program devletin felsefesi ile mevcut kültürü göz ardı etmemeli Amaçlara Uygunluk Programda yer alan konuların ve etkinliklerin öğrencilerin ilgi, ihtiyaç ve beklentilerini karşılaması Aynı zamanda yaşamda geçerli olması İşlevsellik İyi bir program içerik ve etkinlikleri ayrıntılı şekilde değil ana çizgileriyle belirtmesi Çerçeve olma

Eğitim Programının Nitelikleri Çeşitli durumlara uyum sağlama Bireysel farklılıklara duyarlı ve farklı öğrenme yolları önerme Esnek İçerik ve etkinlikler birbiriyle tutarlı Güncel bilgileri içerme Bilimsel Programın zaman-emek-maliyet açısından uygulanabilir olmasıdır. Ekonomik

Eğitim Programının Yararları Eğitim etkinliklerine yön verir: Eğitim-öğretim etkinlilerini planlı ve kasıtlı hale getirir. Verimi artırır: eğitim öğretim sürecindeki etkinliklerin niçin, ne zaman, ne ile, nasıl yapılacağının bilinmesini sağlar. Öğreticiye rehberlik eder: öğretmenleri neyi nasıl yapacakları konusunda bilgilendirir ve yönlendirir. Eşgüdümü sağlar: Ortak amaçlara ve istendik niteliklere ulaşmak adına, aynı eğitim basamaklarındaki etkinliklerde eşgüdümü sağlar.

Öğretim Programı Okulda ve okul dışında bireylere kazandırılmak istenen kazanımları ve bir desin öğretimi ile ilgili tüm etkinlikleri içeren yaşantılar düzeneğidir. Öğretim programının üç temel öğesi hedefler/kazanımlar, eğitim durumları ve değerlendirme

Ders Programı Bir ders süresi içinde planlanan hedefin/hedeflerin bireye nasıl kazandırılacağını gösteren tüm etkinliklerin yer aldığı bir plandır. Öğretim programı içinde yer alan her bir ders süresi için ayrı ayrı hazırlanır.

Program Geliştirme Eğitim programının hedef, içerik, öğrenme-öğretme süreci ve değerlendirme öğeleri arasındaki dinamik ilişkiler bütünüdür. Belirlenmiş kazanımların gerçekleşmesi için yapılan sistematik ve koordineli çabaların bütünüdür.

Program Geliştirme Süreci Komisyon oluşturma Çalışma Planı Hazırlama İhtiyaç analizi yapma Hedefleri yazma Davranışları yazma İçerik analizi yapma Belirtke Tablosu yapma Eğitim Durumlarını Hazılama Değerlendirme Düzeltme İzleme

Doğru Cevap B

Kaynakça Demirel, Ö. (1997). Eğitimde program geliştirme. Kuramdan uygulamaya. Ankara: Pegem A yayıncılık Doğan, H.(1975). Program geliştirmede sistem yaklaşımı. Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(14), 36. Ertürk, S.(1982). Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: Meteksan Lmt. Şti. Posner, G.J. (1995). Analyzing The Curriculum 2 ed. McGraw-Hill, Inc, Newyork. Saylor, J.G.,Alexander, W.M. & Lewis, A.J. (1981). Curriculum Planning for Better Teaching and Learning 4 ed.Newyork: Holt Varış, F. (1994). Eğitimde Program Geliştirme. Teori ve Teknikler, Ankara: Alkım Yayıncılık