Stratejik Yönetimin temel Kavramları Prof. Dr. Erol Eren

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
YÖNETİM VE ORGANİZASYON
Advertisements

Stratejik yönetim işletmenin dış çevresini (rakipler, pazar-piyasa, ürünler, müşteriler, aracılar, tedarikçiler) analiz eder. İşletmenin geleceği ile.
Meslek Yüksekokulu, 25 kasım 2010
Sistem Analizi ve Planlama
Eğitim Programı Kurulum Aşamaları E. Savaş Başcı ASO 1. ORGANİZE SANAYİ BÖLGESİ AVRUPA BİLGİSAYAR YERKİNLİĞİ SERTİFİKASI EĞİTİM PROJESİ (OBİYEP)
DEVLET PLANLAMA TEŞKİLATI MÜSTEŞARLIĞI
FAKÜLTE/BÖLÜM/ YÜKSEKOKUL ADI STRATEJİK PLANLAMA SUNUMU Not:Süreçler değişebilir…
PAZARLAMAYA GİRİŞ PAZARLAMANIN TANIMI
Yrd. Doç. Dr. Yusuf KARACA Afyon Kocatepe Üniversitesi
Global Pazar Analizi 1. adım: Organizasyonun U/A’laşmaya ne derece hazır olduğunu incele. Finansal ve fiziksel kaynaklar, ilgili beceri ve yetenekler,
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 05 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
STRATEJİK YÖNLENDİRME
KONTROL ORTAMI Defterdarlıklar İç Kontrol Eğitimi 10 Mart-27 Nisan 2013 Strateji Geliştirme Başkanlığı 1.
Bölüm 2 Stratejik Yönetim Süreci ve Unsurları
Stratejik Analiz (SWOT Analizi)
Yönetim Bilgi Sistemleri Şubat TAPU VE KADASTRO GENEL MÜDÜRLÜĞÜ.
Girişimcilik.
Bölüm 6 Örgütsel Yönlendirme
GİRİŞİMCİ VE GİRİŞİMCİLİK
Prof. Dr. M. Erdal GÜZELDEMİR
5018 Kapsamında Stratejik Planlama
STRATEJİ GELİŞTİRME BAŞKANLIĞI
Bulut bilişim için Üniversitelerimizde bilişim personeli yeterlikleri 18 Aralık 2013 – Aksaray Üniversitesi Bilişim Teknik Personeli Yeterlik Ölçeği Toplantısı.
22 Eylül 2006 TBB BANKACILIK ALT ÇALIŞMA GRUBU Nurhan Aydoğdu
GÜNCEL EKONOMİK GELİŞMELER VE 2008 OCAK-HAZİRAN DÖNEMİ MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE UYGULAMA SONUÇLARI KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 10 Temmuz 2008 T.C. MALİYE.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 5 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
İZLEMEİZLEME Defterdarlıklar İç Kontrol Eğitimi 10 Mart-27 Nisan 2013 Strateji Geliştirme Başkanlığı 1.
DEĞİŞİM YÖNETİMİ Pervin GÖZENOĞLU.
Yrd.Doç.Dr. Arzu ÜLGEN AYDINLIK
Prof.Dr. M.Kamil Mutluer Sayıştay Başkanı 2 Kamu Harcamalarının Tarihsel Gelişimi t 1929 ÖNCESİ t DÖNEMİ t 1980 SONRASI.
© Copyright Sistem Mühendisliği Uygulama Hizmetleri®, Herkes İçin Bir Anahtar Kavram: “ Yaşam Alanı”
Bülent Şenver Liderlik Oyunları Kalıcı ve her durumda geçerli olan bir yaklaşım var mı? Etik Liderlik.
YÖNT 101 – İŞLETMEYE GİRİŞ I
Küresel Kriz Sonrası Türkiye’de Finansal Sistem “Bankacılık Sektörü” Ekrem Keskin Mayıs 2010.
Öğrenci Adı Soyadı/Numarası
Diferansiyel Denklemler
1 DEĞİŞMEYİN !!!
Yedinci Bölüm İşletme YÖNETİMİNİN FONKSİYONLARI.
1. 2 İşletmelerin genel amaçları 3 Değer Arttırma: İş letme piyasa de ğ erini hissedarları açısından maksimum yapmalıdır 4.
SIĞIR VE DANA ETİ PAZAR DURUMU 16 MAYIS AB TOPLAM SIĞIR HAYVANCILIK ARALIK ANKETİ HAYVANCILIK ARALIK ANKETİ ARALIK-TOPLAM ÇİFTLİK HAYVANLARI SIĞIR.
Bankacılık sektörü 2010 Ocak-Aralık dönemindeki gelişmeler Ocak 2011.
PERFORMANS PROGRAMI HAZIRLIK SÜRECİ Nisan, Yeni Kamu Yönetimi Anlayışı Üzerine Genel Bir Değerlendirme Ana Hatlarıyla Performans Programı Performans.
Bankacılık sektörü 2010 yılının ilk yarısındaki gelişmeler “Temmuz 2010”
AB SIĞIR VE DANA ETİ PAZAR DURUMU 22 Ekim AB TOPLAM BÜYÜKBAŞ HAYVAN VARLIĞI CANLI HAYVAN May / June SURVEY CANLI HAYVAN May / June SURVEY.
STRATEJİK YÖNETİM Ercan EROĞLU Yalova 2006.
Türkiye Bankalar Birliği 49. Genel Kurulu 1 Türkiye Ekonomisi ve Bankacılık Sistemindeki Gelişmeler Ersin Özince Türkiye Bankalar Birliği Yönetim Kurulu.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 15 Ekim 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Bölüm 2 Stratejik Yönetim Süreci ve Unsurları
Yrd. Doç Dr. Ozan BÜYÜKYILMAZ
ÖĞR. GRV. Ş.ENGIN ŞAHİN BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİSİ.
Uluslararası İnsan Kaynakları Yönetimi YONT414
MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI
MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI
STRATEJİK PLANI Silivri İlçe MEM Stratejik Planı
ISO ÇEVRE YÖNETİM SİSTEMİ TEMEL EĞİTİMİ
Şirketlerde Yönetişim Biçimleri
Bölümün Amacı Bu bölüm, kurumsal kültür ve etik değerler ile bunların örgütlerden nasıl etkilendiğine dair görüşleri incelemektedir.
Bölümün Amacı Bu bölümün amacı, örgütlerin peşinde koştukları hedeflerin türlerini ve yöneticilerin bu hedeflere ulaşmak için kullandıkları rekabetçi.
Bölümün Amacı Bu bölüm, yöneticilerin uluslararası çevre için örgütleri nasıl tasarladığını keşfediyor. Bölüme, öncelikle, küresel büyümeyi harekete.
V- Örgüt Yönünün Belirlenmesi VİZYON, MİSYON, AMAÇLAR-HEDEFLER Örgütler kendilerini tanımlarlar. Bireylerin kişisel özellikleri ve hevesleri gibi örgütler.
İşletme Çevreleri, Büyüme, Küçülme ve Analizler
2 Pazarlama Strateji ve Planlarının Geliştirilmesi
Doç. Dr. Yusuf KARACA Afyon Kocatepe Üniversitesi
CRM İÇIN STRATEJIK BIR YAKLAŞıM Hafta 5 – Adrian Payne Chapter 1 Prof. Dr. Remzi ALTUNIŞIK.
PAZARLAMA ARAŞTIRMALARI
2016 Kayseri Ticaret Odası.
YÖNETİM FONKSİYONLARI
“STRATEJİ NEDİR?” STRATEJİK DEĞİŞİM.
STRATEJİK PLANLAMA VE YENİ KAMU YÖNETİM ANLAYIŞI
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

Stratejik Yönetimin temel Kavramları Prof. Dr. Erol Eren Konu-1 Stratejik Yönetimin temel Kavramları Prof. Dr. Erol Eren

Stratejik Yönetim Tanımı: Bir işletmenin uzun dönemli performansını belirleyen Kararlar ve faaliyetler bütünüdür.

İşletme Politikası Tanımı: Genellikle firmanın fonksiyonel faaliyetlerini birbirleriyle uyumlu hale getiren genel yönetim çabaları ve eğilimi

Stratejik yönetimin Dört Evresi Temel Finansal planlama Tahmin temelli planlama Dışa yönelimli stratejik planlama Stratejik yönetim

Stratejik Yönetim Başlıca önemli yararları: İşletme için stratejik vizyonu açıkca belirleme Stratejik açıdan önemli olan konuların üzerine odaklanma Hızlı değişen bir çevrenin anlaşılmasını temin etme

Stratejik Yönetim Herzaman biçimsel bir süreç değildir: Örgüt şimdi nerededir? (Bizim olmasını istediğimiz yer değil!) Hiçbir değim yapılmaz ise,1 yıl, 2 yıl, 5 yıl ya da 10 yıl sonra nerede olacaktır? Yönetim ne tür özel çabalarda bulunmalıdır? Ne gibi risk ve sakıncalar içermektedir?

Stratejik Yönetimde meydan okuyucu güncel sorunlar Küreselleşme Pazarların ve şirketlerin uluslararasılaşması Ulusal pazarlardan ziyade Küresel çapta (Dünya çapında) Elektronik Ticaret Firmanın işlemlerini yürütmek için internet kullanma Ürün özellikleri ve maliyetlere odaklanan (gelenekselden daha çok stratejik düzeyde rekabet için)

Küresel Konular Avrupa Birliği (EU) 27 üye ülkenin Ekonomik Bütünleşmesi Kuzey Amerika Serbest Ticaret Anlaşması (NAFTA) Üç üye ülke arasında ticareti iyileştirme Mercosur Arjantin, Brezilya, Uruguay, ve Paraguay arasında serbest ticaret alanı Güney-Doğu Asya Ülkeleri Birliği (ASEAN) Üye ülkeler arasında sınırsız bir ekonomik bölge oluşturma (Güney Kore, Singapur, Malezya, Endonezya, Hong Kong)

E-Ticaret 7 Trend: Internet firmaları değiştirmeye zorlamaktadır Pazara giriş ve marka oluşturma geleneksel dağıtım kanallarının gücünün azalmasına neden olmaktadır Güç dengesi tüketiciye geçmektedir Rekabet değişmektedir

E-Ticaret 7 Trend (devam) İş büyüklüğü büyük bir hızla artmakta Internetten satınalmalar işletmeleri geleneksel sınırlarının dışına çıkarmaktadır Bilgi rekabet avantajının anahtar varlığı ve kaynağı haline gelmektedir

Örgütsel Uyum Örgütler çevreleriyle nasıl uyumlu hale gelirler: Popülasyon ekolojisi teorisi Kurum teorisi Stratejik seçim yaklaşımı Örgütsel öğrenme teorisi

Çevresel değişime uyum koşulları Stratejik fleksibilite: Kritik kaynakların gelişme ve sürekliliğini uzun bir süre elde bulundurma isteği İşletmenin öğrenen organizasyon olma isteği

Öğrenen Örgütler Tanımı: Bir örgütün bilgi yaratma,elde etme, transfer etme ve bunları kendi bünyesinde yeni davranış ve bilgilere dönüştürme becerisi

Öğrenen Örgütler Dört Ana Faaliyet : Sorunları sistematik bir biçimde çözmek Yeni yaklaşımları denemek Kendinin ve başkalarının kazanılmış tecrübelerinden yararlanarak öğrenme Bilgiyi örgütün tamamına hızlı ve verimli bir sekilde transfer etme

Stratejik Yönetim Modeli Strateji oluşturm Strateji uygulama Geri besleme / öğrenme Genel Çevre Endüstri Çevresi Varolma nedeni Hangi Sonuçları Ne zaman Elde Edeceğiz Misyon ve Amaçları Gerçekleş- tirme Planı Karar Verme Rehberleri Planları tirmek İçin Yapılacak Faaliyetler Proğramların Maliyetleri ve Varsa Kazançları İş Yapmak İçin Gerekli Aşamalar Zinciri Başarıyı İzleme Süreci Ve gerekli Düzeltici Önlemleri Alma Dışsal Çevresel Taramalar İçsel - Yapı ve Kumanda Kanalları - Kültür - İnançlar - Beklentiler - Değerler - Kaynaklar - Varlıklar - Yetenekler - Bilgi ve Teknoloji Strateji Oluşturma Misyon Amaç Stratejiler Politikalar Strateji Uygulama Programlar Bütçeler Süreçler Başarı Değerleme & Kontrol Vizyon Tepe yönetiminin yeniliğe orijinalliğe açıklığı; başkaları-nın düşüncele-rinden ve katkıların-dan ilham alma derecesi

Çevre Analizleri Tanımı: İşletme içindeki görevli kişilerce dışsal ve içsel çevreden bilgilerin elde edilmesi,işlenmesi,değerlendirilmesi ve dağıtılması

Strateji oluşturma Tanımı: İşletmenin güçlü ve zayıf yönlerinin ışığı altında çevresel fırsatların ve tehditleri etkili biçimde değerlendirerek uzun dönemli planları geliştirme.

Amaçlar Planlanmış faaliyetlerin sonuçları Neler yapıldı Onları Zamanında gerçekleştirdik mi Mümkünse rakamlaştırılmış ve tarıhlendirilmiş şekilde değerlendirme

Stratejik faktörlerin farkına varma Çevresel Analizler Stratejik faktörlerin farkına varma Dışsal Çevre Fırsatlar, Tehditler İçsel Çevre Güçlü ve zayıf yönler

Strateji Oluşturma (Formüle etme) Amaçlar, Hedefler Amaç rakamlaştırmadan ve tamamlama zamanı ifade edilmeden bir kimsenin neyi elde etmek istediğinin açık uçlu bır ifadesidir.

Amaçlar ve Hedefler Şirket Amaç ve Hedefleri aşağıdaki konuları içerir. Karlılık (net kar) Büyüme (toplam varlıklarda artış, vs.) Kaynaklardan (öz sermaye ve borçlardan) Yararlanma oranları (ROE or ROI) Pazar liderliği (pazar payı)

Vizyon Vizyon yöneticinin yeniliğe, orijinalliğe ve yaratıcılığa açıklığının, başka insanların görüşlerinden ve katkılarından ilham alma derecesinin bir göstergesidir.

Vizyon Bir yöneticinin geçmişte ve şimdi düşünülmemiş ya da başarılmamış olan, gelecekte başarılmasını düşündüğü yapılması gerekenlerle ilgili açıkça ifade edilen ve o kişinin kendisine özgü düşünceleridir. Vizyon strateji olmadan sınanmamış düşünceler ve ham hayallerdir.

Vizyon Her yönetici ve lider orijinaldir. Kendine özgüdür ve farklıdır. Gelecekte yapılması düşünülen tüm faaliyetlerin algılanması ve değerlendirilmesini gerektirir. Her yönetici kendi ekibi ve imkanlarıyla (araç, gereç ve teknoloji vb.) neleri yapabileceğine bunların miktarı, çeşitlerini, yurt içi ve yurt dışı başka ülkelerde faaliyet yapma eğilimlerini değerlendirip açıklaması gerekir. Vizyon yönetici tarafından açıklanıp başkaları tarafından anlaşılıp paylaşıldıkça değer kazanır.

Misyon oluşturma Örgütün varolma nedeni Çalışanlar arasında paylaşılmış beklentiler oluşturma Sosyal paydaşlar için önemli olan kamu oyu imajı oluşturma Biz kimiz, Biz ne yapıyoruz, Biz ne olmayı istiyoruz

Misyon oluşturma İşletmelerin varlık nedenlerine veya kendilerini ne tür bir işletme olarak görmek istediklerine misyon denir. Misyon işletmenin hangi mal ve hizmet sektörünü seçtiğini, pazar ihtiyaçlarını ve teknoloji gereksiniminin ifadesini içerir.

Misyona Sahip Olmanının Yararları 1.Bütün yönetici ve personelin benzer amacı gerçekleştirmek için bir arada olmasını sağlar. 2.Tüm örgütsel güçleri bir araya toplar ve motivasyonunu sağlar. 3.Örgütün akılcı kaynaklar bulmasına yardımcı olur. Stratejinin belirlenerek bunların tahsisine yardımcı olur. 4.Örgütün sorumluluğu ve yöneticilerin iş sorumluluğu almasına yardımcı olur. 5.Örgütsel amaçların ve stratejilerin belirlenmesini kolaylaştırır.

Stratejiler Tanımı: Strateji bir kuruluşun amaçlarını, vizyonunu ve misyonunu nasıl gerçekleştireceğine ilişkin kapsamlı bir master planı oluşturmadır. Bu plan rekabet avantajlarını maksimize ederken dezavantajlarını da minimize eder.

Stratejiler 3 Tip Strateji Yatırımlarını Çeşitlendirmiş Şirket Düzeyi strateji İşletme Düzeyi strateji Fonksiyonel Düzey strateji

Stratejiler Yatırımlarını Çeşitlendirmiş Şirket Düzeyi Strateji Dengelilik Büyüme Küçülme, Tasarruf

Stratejiler İşletme Düzeyi Strateji Rekabetçi stratejiler İşbirlikçi stratejiler

Stratejiler Fonksiyonel Düzey Strateji Teknolojik liderlik Teknolojik izleyicilik

Strateji Hiyerarşisi Yatırımlarını Çeşitlendirmiş Şirket Düzeyi Strateji İşletme (bölüm düzeyi) Strateji Fonksiyonel Strateji

Politikalar Tanımı: Stratejinin planlanmasından sonra uygulamalara ilişkin olarak personele yol gösterecek uzun süreli fonksiyonel düzeyler ilişkin kararlar

Strateji uygulaması Programlar Strateji uygulaması Bütçeler Süreçler

Program; Ana amaçlara ulaşbilmek için yer, zaman, şahıs ve usul göstererek adım adım yapılması gerekenleri tanımlayan kısa süreli uygulama planlarıdır. Esneklik özelliği az, bir defa kullanılan planlardan oluşan, alt kademelerle ve uygulamalarla ilgilidir. Tam belirlilik hali ve çok az bir risk içermektedir.

Bütçe Programda belirlenmiş her faaliyetin neden olacağı giderler ile bazı faaliyetlerden sağlanacak gelirlerin rakamsal ve nakdi ifadelerinden oluşan öngörüdür.

3.Stratejinin Kontrolü; Stratejik amaçları gerçekleştirmek için oluşturulan politikalar ve kurulacak örgütsel yapının, işletmenin amaçları ile uygunluğu bakımından karşılaştırılarak kontrol edilmesi,gerekliyse düzeltici önlemlerin alınması konularını içerir.

3.Stratejinin Kontrolü; 1. Stratejik amaçları gerçekleştirmek için oluşturulan politikalar ve kurulacak örgütsel yapının, işletmenin amaçları ile uygunluğu bakımından karşılaştırılarak kontrol edilmesidir. 2. Elde edilen sonuçlarla stratejik amaçların karşılaştırılarak düzeltici önlemlerin alınmasıdır. 3. Çevresel taramaları sürekli olarak yaparak mevcut değişmeleri zamanında gerçekleştirmedir.

Strateji Değişimi Yeni BİS ( CEO ) Dışsal müdahaleler Sahiplik değişimi Başarı yetersizliği Stratejik dönüm noktası Strateji Değişimi dürtüleri Nedenler