Örgütsel Değişimde İdeoloji ve Adaletin Sembolik Yapılandırılması “Ideology and the symbolic construction of fairness in organizational change” Ömür Önhon.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ HUKUK FAKULTESİ
Advertisements

TS EN ISO 9001:2008 KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ
Stratejik planlama sürecinde dikkat edilecek hususlar
PAZARLAMAYA GİRİŞ PAZARLAMANIN TANIMI
Liderlik ve Örgütsel Adalet
PAZARLAMA YÖNETİMİ: ÜNİTE 3
Stratejik Analiz (SWOT Analizi)
Marka Konumlandırma Brand Positioning
ÖRGÜT KÜLTÜRÜ İ.
Güçlü Kişilik Özellikleri Üstün Yönetsel Beceriler
5018 Kapsamında Stratejik Planlama
Support to Local Administration Reform 1 Yerel Yönetimler için Ulusal Eğitim Stratejisi.
Yrd.Doç.Dr. Arzu ÜLGEN AYDINLIK
AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ ÜST DÜZEY YÖNETİCİ SEMİNERİ 1-2 MART 2003 ANTALYA.
İŞ VE MESLEK DANIŞMANLIĞI UYGULAMALI DANIŞMANLIK EĞİTİMİ
ÇALIŞAN MEMNUNİYETİ VE MOTİVASYON
Yetkinlikler Yetkinlikler belirli bir görevi başarıyla yerine getirebilmek için beklenen ortak kurumsal davranış ve tutumları tanımlanmaktadırlar.
DİN ANLAYIŞINDAKİ YORUM FARKLILIKLARININ SEBEPLERİ
YÖNETİCİLİK VE MOTİVASYON
Kalite Kültürüne Dönüşüm Stratejileri
Yönetici Kimdir Yönetici bir işi yapmak için insanları ve kaynakları yöneten kimsedir. Yöneticilerin bir çok özelliği olması gerekir.
İÇ GİRİSİMCİLİK.
STRATEJİK YÖNETİM Ercan EROĞLU Yalova 2006.
Kalite Nedir? Furkan LEVENTOĞLU.
Performans ölçme ve değerlendirme güz
İNOVASYON.
Yönetim Fonksiyonları
ENM 307 YÖNETİM BİLİŞİM SİSTEMLERİ Dersin Koordinatörü:. Prof. Dr
Kalite Yönetimi Genel Tanımlar.
Bölümün Amacı Bu bölüm, örgüt yapısının temel kavramlarını tanıtıyor ve bir yapıyı örgüt şemasında göründüğü şekliyle nasıl tasarlayacağımızı anlatıyor.
Bölümün Amacı Bu bölüm, kurumsal kültür ve etik değerler ile bunların örgütlerden nasıl etkilendiğine dair görüşleri incelemektedir.
ŞEKİL 13.1 “Temel Dönüşüm” “İmalat Şirketine Yönelik Süreç”
KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ
Bölümün Amacı Bu bölümün amacı, örgütlerin çevrelerindeki değişimleri nasıl değerlendirmeleri gerektiği ve bu değişimlere nasıl yanıt verebilecekleri.
Bölümün Amacı Bu bölümün amacı, örgütlerin peşinde koştukları hedeflerin türlerini ve yöneticilerin bu hedeflere ulaşmak için kullandıkları rekabetçi.
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ.
BİR YAŞAM TARZI OLARAK SPOR Doç.Dr.Sebahattin DEVECİOĞLU
Bölümün Amacı Bu bölüm, yöneticilerin uluslararası çevre için örgütleri nasıl tasarladığını keşfediyor. Bölüme, öncelikle, küresel büyümeyi harekete.
Kariyer Yönetimi Uygulamaları
VI: STRATEJİ OLUŞTURMAK
Henri Fayol ve Yönetim Süreci “Sınai ve Umumi İşlerde İdare” ( )
BÖLÜM 12 Örgütlerde Grup Süreçleri. BÖLÜM 12 Örgütlerde Grup Süreçleri.
Bölümün Amacı Bu bölüm, örgütlerin nasıl değiştiğini ve yöneticilerin yenilik ve değişim sürecini nasıl yönettiklerini keşfetmektedir.
YENİKENT AHMET ÇİÇEK TEKNİK VE ENDÜSTRİ MESLEK LİSESİ TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ ÜST DÜZEY YÖNETİCİ SEMİNERİ 2010 ANKARA Nihat BÜLBÜL.
Mobil Pazar Çevresi ve Pazar Fırsatları
V- Örgüt Yönünün Belirlenmesi VİZYON, MİSYON, AMAÇLAR-HEDEFLER Örgütler kendilerini tanımlarlar. Bireylerin kişisel özellikleri ve hevesleri gibi örgütler.
Aynı durumda kalmamak Başka bir biçim veya duruma geçmek.
Topluluk İnovasyon Girişimi Süreç Açıklaması ve Yol Haritası Dokümanı 26 Mayıs
GİRİŞİMCİLİK VE LİDERLİK
İstihdam Zara Todd. İstihdam Engelli kişiler, ücretli istihdama erişimde dünyanın her tarafında engellemelerle karşılaşmaktadır. Pek çok ülkede, engelli.
Toplam Kalite Yönetimi
X- Strateji İçin Kültür ve Liderlik
DAVRANIŞ BİLİMLERİNİN ETKİLENDİĞİ ÇAĞDAŞ YAKLAŞIMLAR
TAKIMA DAYALI PERFORMANS DEĞERLENDİRME
İŞ VE İŞLETME AHLAKI.
Dr. Adil AKINCI Bankacılık ve Finans Bölümü
Kurumsal Kültür Yapılandırma Projesi
Başarılı Uluslararası İnsan Kaynakları Yöneticisi Kimdir?
Başarılı Uluslararası İnsan Kaynakları Yöneticisi Kimdir?
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
Stratejik İKY ve Örgüt Performansı İlişkisi
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
ISO 9001:2015 standardı – Maddelerinin Tanıtımı
Şirketlerde Finansal Değişim Yönetimi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
KURUM KÜLTÜRÜ VE İKLİMİ
İŞLETMEDE BİLGİ SİSTEMLERİ
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
Sunum transkripti:

Örgütsel Değişimde İdeoloji ve Adaletin Sembolik Yapılandırılması “Ideology and the symbolic construction of fairness in organizational change” Ömür Önhon

Giriş Örgütsel (Organizasyonel) Değişim Yönetim söylevlerindeki ideoloji Çalışanlarda adalet algısının sembolik olarak yapılandırılması

Örgütsel Değişim Mc Kinley (1998) bir yapısı olan ve içinde iş güvenliğini içeren değişimlerin, paydaşlar ve diğer ilgili kişiler nezdinde daha haklı görüldüğünü teşhis etmiştir. Bu değişimler ayrıca bir adalet ruhu da içermelidir. Araştırma sonuçları adalet algısının değişim hareketinin verimli ve başarılı olmasına pozitif yönde katkı yaptığını ortaya koyar.

İdeoloji Bendix (1975) yönetsel ideolojiyi şöyle tanımlamıştır; “İktisadi kuruluşlarda yetki isteyen ve bu yetkiyi açıklayıcı ve haklı kılıcı açıklamaları arayan kişiler için kabul edilmiş fikirler” Kritik teori, kritik söylev analizlerinde ideoloji ve dilin kesiştiği noktalar üzerinde durmuştur. Dil ortaya çıktığı toplum tarafından yapısal ve bilişsel çerçeve şeklinde kendiliğinden şekillendirilmiştir. Bu çerçeveler çıkar çatışmaları arasından çıkan güç ilişkileri ve sadakat çabaları ile şekillenmiştir.

Sembolik Yapı Sosyal yapılandırılmış gerçeklik teorisi, örgüt üyelerinin gerçeklik anlayışlarını dış çevredeki uyarıcıların etkisiyle yapılandırması ve bunu kendi gerçekleri olarak kabullenmeleridir. Sembolik yapılandırma da sosyal çevrede baskın olan örnekler, mantık, anlamlar ve değerlerin içselleştirilmesi özelinde Sosyal yapılandırmayla paralel proseslere sahiptir.

Sembolik Yapı Sembolik yapı özelinde, güçlü insanlar ve kuruluşların, bir konunun bir boyutu üzerinde konuşma yetkisi ve istenenlerin vurgulanması için dilin seçimi gibi iletişim şekilleri üzerinde büyük etkisi olduğunu teşhis etmiştir. Bu sayede güçlü insanlar ve kuruluşlar, örgüt tarafından kabul edilen örnekleri, fikirleri, mantığı, anlam ve değerleri diğerlerine empoze ederler.

Adalet Algısı Değişim ajanları, diğerlerinin değişimi, yönetimin bilişsel çerçevesi yönünde anlamaları ve yorumlamalarını teşvik etmek amacıyla fikirleri, normları ve değerleri –ideolojileri- kontrol eder ve yayarlar. Bu adalet algısını anlamamızı zorlaştırır.

Adalet Algısı Liderler iş ilişkilerini kurallaştırmak ve haklı göstermek yönünde hayali adalet algılarını oluşturacak dil özelliklerini kullanırlar. Buradaki iş ilişkilerinden kasıt işverenle çalışan arasındaki değişimin neden olduğu sosyal kontrat değişiklidir.

Metod İdeolojik yorum metodu uygulamaları, çalışan işveren sosyal kontratının değişimi gibi bir çekişmeli alana işaret eden sembolik metin formlarının kalitatif yorumlanması şeklindedir.

Örneklem Bu araştırmada önemli bir örgütsel değişimi açıklayan ve karakterize eden – çalışan işveren ilişkisinin doğracağı sonuçlar gibi - konuşmalar ve basılmış yayınlar analiz edilmiştir. Yönetim hedefleri, resmi duruş gibi ideolojik dil kullanımına firmaların dergi yayınlarında sıkça rastlanır. Yeni iş ilişkilerinin doğuracağı sonuçları içeren beş ayrı söylev örneği seçilmiştir.

Örneklem Fischer in Kodak’taki çalışan işveren ilişkileri hakkındaki yorumları Dannerman’ın General Electric’teki son değişimleri anlatan konuşmaları Motorola’nın işten çıkarma duyurusu Raytheon’un işten çıkarma duyurusu Unisource’un işten çıkarma duyurusu

Analiz Thompson (1990) çatısı ideolojik operasyonun beş genel çeşidinden oluşur; Kanunlaştırma, meşrulaştırma Parçalama Birleştirme Bir olgu haline getirme İkiyüzlüleştirme

Kanunlaştırma Kanunlaştırma, bir durumu adil ve desteğe değer gibi gösterme örneğinde olduğu gibi meşruluk algısının nasıl şekillendirildiği prosesidir. Örgütsel bir kanunlaştırma, gerçekleme, genelleme ve öykü haline gelmeyle sonuçlanır. “Sizi işten çıkardığımız için çok üzgünüz fakat daralan Pazar talebi karşısında üretimimizi kısmak zorundayız” gibi (Motorola) sebep gösterme gerçekleme stratejisidir.

Kanunlaştırma Bu söylevi okuyanın bu durumu kabul etmek dışında bir seçeneği yoktur. Pazar şartları yönetim kararının önüne geçmiştir ve bu gerçeklik kural haline gelmiştir. Raytheon da işten çıkarırken “bu hareket, firma, müşteri ve işte kalan çalışanlarımız için en doğru olandır. Bu herkesin lehinedir ve hemen işleme geçirilmelidir” şeklinde genelleme yapmıştır. Bütünün refahı için bir kısmın feda edilmesi haklı gösterilmiştir ve kural haline gelmiştir.

İkiyüzlüleştirme Asimetrik örgütsel güç ilişkilerini örtbas etmek için kullanılan dile ikiyüzlüleştirme denir. Çıkartma, Abartma, mecazi dil kullanma stratejileri kullanılır. Çıkartma örneğinde Fischer “ Eski amerikan yönetim modeli babacan ve kontrolcüydü. Firmalar çalışanlarının maaşlarını ödemek için borçlanırlardı ve herkes bir işte hayatı boyunca çalışırdı” söylevinde eski, babacan ve kontrol ifadeleriyle bu yönetim modeline negatiflik yüklemiştir.

İkiyüzlüleştirme Abartma örneğinde ise “Motorola müşterileriyle beraber hergün bir mucize yaratmak için fikir ve teknoloji geliştirir.” söylevinde okuyucuların dikkati Motorola’nın 15.000 kişiyi işten çıkardığı gerçeğinden başka yöne çekilir. Unisource işten çıkarmaları duyururken firma sözcüsü “operasyonlarımız daha yalın ve güçlü olacak, revize planlarımız bize güç ve esneklik kazandıracak” sözcükleriyle atlet metaforu kullanmış ve olayın doğasını gizlemistir.(mecazi dil kullanma)

Birleştirme Birleştirme’de standartlaştırma ve sembolleştirme stratejileri kullanılır. Standartlaştırmada, neyin iyi olduğu ile ilgili kabul edilebilir ölçülerin olduğu standartlar serisi oluşturulur. Fisher söylevinde “firma değerleri bizim kim olduğumuzu ve kendimizi nasıl yönlendireceğimizi tanımlar. Ben bu değerlerin çalşan olmanın ilk koşulu olarak tanımlıyorum” şeklinde değer standartlarını koymuştur.

Birleştirme Raytheon şirketinin başkanı “ Biz pazarda en verimli rekabet eden firma olmalıyız. Örgütün değişiminde ve üretimin verimliliğinin arttırılmasında en güçlü enstruman olan 6 sigmayı faaliyete geçireceğiz” söylevinde 6 sigmayı kalite ve verimliliğin sembolü olarak kullanmıştır.

Parçalama Fisherin GE söylemindeki eski ve babacan yönetim tarzının geçerli olmayacağı ve bu eski yapının parçası olan kişilerin tasfiye edileceği şeklindeki farklılaştırma ifadeleri, parçalama stratejisinde kullanılan insanları yaş, sağlık durumu, etnik köken şeklinde ayırma faktörleridir.

Bir olgu haline getirme Geçici ve şarta bağlı bir durumu doğal ve kalıcıymış gibi sunma tekniği, olmayan bir şeyi olgu haline getirme stratejisidir. Doğallaştırma, Dışsallaştırma ve iki gramatik alet şeklinde üç farklı şekli vardır. Fisher “Kodak firmasının çalışanlarıyla ilişkisi global performans hedefleriyle ilişkilidir. Bu da daha farklı daha fazla kadın, azınlık ve diğer kültürler bu ilişkinin bir parçası olmalıdır” söylevinde arkada yatan farklı ve ucuz iş gücü ihtiyacını doğallaştırmaktadır.

Bir olgu haline getirme Dışsallaştırmaya örnek olarak Fisherin “yeni bir çaba veya fırsatı değerlendirebilmeleri için çalışanlarımızı daha rekabetçi yapmalıyız. 21 ci yüzyıla yaklaşırken çalışanlarımızın herşeye hazırlıklı olmasını istiyoruz çünkü artık hayat boyu iş garantisi olmayacak” söylevinde işten çıkarmaları 21 ci yüzyılla gelen ekonomik şartlara bağlayarak iş güvencesinin olmamasını haklı sebeplere dayandırmaya çalışmıştır.

Bir olgu haline getirme İsimleştirme ve pasifleştirme iki gramatik alet stratejisini oluşturmaktadır. İsimleştirmede fiiller isim olarak kullanılır. Böylece olayın detayı gizlenir. Ör: “Downsizing” “Restructuring” Pasifleştirmede fiilin pasif hali kullanılır. ”bizi yaklaştığımız yeni bir liderlik arayışından ayırdılar” aslında “biz yeni bir liderlik yaklaşımı istiyorduk” ifadesinin pasif hale getirilmiş halidir.

Sonuç ve Tartışma Yukarıdaki tekniklerin kullanılmasıyla, örgütsel değişim söylevleri değişim operasyonunun anlatılmasının yanısıra bu aktivitelerin adil olduğu algısını da okuyucuda oluşturur. Söylevlerin içindeki ideoloji organizasyonel değişimin haklı olduğunu ve desteklenmesi gerekliliğini de anlatır. Her zaman adalet algısı oluşmaz tepki de doğar Quantitatif bir araştırma yapılması bu bulguları destekleyecektir.