İnsanlarla Anlaşmak: İLETİŞİM

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Satışta İletişimin Rolü
Advertisements

T.C SAĞLIK BAKANLIĞI ÇAYELİ DEVLET HASTANESİ HASTA HAKLARI BİRİMİ
ERGANİ DEVLET HASTANESİ EĞİTİM BİRİMİ
Halkla İlişkiler Sıtkı ASLANHAN.
İLETİŞİM ve DOĞRU ANLAŞILMA
İletişim Nedir? Duygu, düşünce veya bilgilerin akla gelebilecek her türlü yolla başkalarına aktarılmasıdır.
DİNLEME KONUŞMA VE ELEŞTRİ ADABI
İ L E T İ Ş İ M ve E M P A T İ.
YRD.DOÇ.DR. PINAR SEDEN MERAL
MÜŞTERİ İLİŞKİLERİ YÖNETİMİ
GENEL ve TEKNİK İLETİŞİM
İLETİŞİM E T K İ L İ İ L E T İ Ş İ M İletişim aslında bir ETKİLEŞİMDİR. Dr. Ahmet FİDAN BA. Ü. ÖĞR. GÖR.
İLETİŞİM.
DİNLEME.
İLETİŞİM & HASTA MEMNUNİYETİ
«İletişim Kavramı ve İletişim Süreci» YRD.DOÇ.DR. PINAR SEDEN MERAL
KİŞİLER ARASI İLETİŞİM -1-
İletişimde Süreç Yaklaşımı
Hasta Memnuniyeti-İletişim
KİŞİLER ARASI İLETİŞİM -2-
Öğretim Teknolojileri ve İletişim Süreci
4.ÜNİTE C.ETKİLİ İLETİŞİM.
KURUM İÇİ İLETİŞİM HAZIRLAYAN HAVA GÜLER.
ÖZGÜVEN GELİŞTİRME EĞİTİMİ
Sözlükte "iletişim" ne demek?
İLETİŞİM BECERİLERİ Dr. Fatma Nur Eneç Can.
İletişim ve Empati.
ÇAĞDAŞ EĞİTİMDE ÖĞRETMEN-ÖĞRENCİ İLİŞKİLERİ EĞİTİMİ
EMPATİ NEDİR?.
-İLETİŞİM- SUNUSU.
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük İLETİŞİM VE İNSANİ İLİŞKİLER
İLETİŞİM BECERİLERİ KARATAY REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ.
ETKİLİ İLETİŞİM.
İLETİŞİM BECERİLERİ.
BEDEN DİLİ.
İLETİŞİM VE İNSAN İLİŞKİLERİ Hazırlayan ve Sunan: Yusuf URHAN-Psikolojik Danışman BEYŞEHİR ANADOLU ÖĞRETMEN LİSESİ.
Sosyal Bilgiler İletişim
ÇAĞDAŞ EĞİTİMDE ÖĞRETMEN-ÖĞRENCİ İLİŞKİLERİ EĞİTİMİ
İLETİŞİM VE EMPATİ.
İletişim Süreci ve Türleri
Didim Akbük Sağlık Eğitim Merkezi
DİNLEME BECERİLERİ YAPILANDIRILMIŞ GRUP PROGRAMI
Pozitif psikoloji İletişim becerileri.
HASTA-SAĞLIK ÇALIŞANI İLETİŞİMİ
KİŞİLERARASI İLETİŞİM
İLETİŞİM VE İLETİŞİMİN ÖĞELELERİ Yrd. Doç. Dr. Bahadır KÖKSALAN
KİŞİSEL GELİŞİM & İKY.
İ L E T İ Ş İ M ve E M P A T İ Dr. Mustafa Aydın BAŞAR.
EMPATİ.
İLETİŞİM Yaşamı Zenginleştiren Ya da Fakirleştiren Sihirli Olay Kişiler Arası İletişim.
En uzak mesafe ne Afrika’dır
İletişim Katılanların bilgi/semboller üreterek birbirlerine ilettikleri ve bu iletileri anlayıp yorumladıkları süreçtir. Bilgi üretme, aktarma ve anlamlandırma.
EĞİTİMDE İLETİŞİM SÜRECİ
/ 501 İLETİŞİM Duygu, düşünce yada bilgilerin akla gelebilecek her türlü yolla başkalarına aktarılmasıdır.
ETKİLİ İLETİŞİM SEMİNERİ
BÖLÜM 2 ÖĞRETİM TEKNOLOJİSİ VE İLETİŞİM. BÖLÜM 2 ÖĞRETİM TEKNOLOJİSİ VE İLETİŞİM.
İLETİŞİM.
ÖĞR.GÖR. ALİ OSMAN GÖKCAN
'Dikkat vücudunuz konuşuyor'
Diksiyon ve Güzel Konuşma 1. Hafta
İLETİŞİM Duygu, düşünce yada bilgilerin akla gelebilecek her türlü yolla başkalarına aktarılmasıdır / 50.
Gökçe Erinç Büyükşengür
ETKİN İLETİŞİM VE ETKİN İLETİŞİMİ ENGELLEYEN FAKTÖRLER
İLETİŞİM TEKNİKLERİ.
Bölüm 5 İLETİŞİM VE EĞİTİM
İ L E T İ Ş İ M ve E M P A T İ.
Safa ZORLU Halkla İlişkiler ve İletişim Uzmanı
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
İLETİŞİM NEDİR??.
İletişim nedir Temel İletişim. Bir aklın, başka bir aklı etkileme sanatıdır. İletişim.
Sunum transkripti:

İnsanlarla Anlaşmak: İLETİŞİM BİR YAŞAM BECERİSİ İnsanları Anlamak ve İnsanlarla Anlaşmak: İLETİŞİM Prof.Dr. Ömer PEKER ömer peker

Sonra çıkarıp cebinden aynanı Bir selam da kendini ver. Yola çıkınca her sabah, Bulutlara selam ver, Taşlara , kuşlara, Atlara, otlara İnsanlara selam ver. Sonra çıkarıp cebinden aynanı Bir selam da kendini ver. Hatırın kalmasın el gün yanında Bu dünyada sen de varsın! Üleştir dostluğunu varlığa Bir kısmı seni de sarsın. Üstün DÖKMEN

Ben söylesem o dinlese, o söylese ben dinlesem. Karagöz-Hacıvat

İ L E T İ Ş İ M ömer peker

Ben söylesem o dinlese, o söylese ben dinlesem. Karagöz-Hacıvat

Bir insanın ilişkilerinin niteliği, O insanın yaşamının kalitesini belirler.

Öpülmek okşanmak ister. Bir nazlı kuşa benzer Çocuk dediğin. Ev ister, ekmek ister Öpülmek okşanmak ister. CAHİT KULEBİ

İLETİŞİMİ ETKİLEYEN BİREYSEL FAKTÖRLER Eğilimler Varsayımlar Amaçlar Geçmiş İhtiyaçlar Tecrübeler 21. Selective perception is self-perception. When we are on the incoming end of a message, a person using selective perception is filtering or processing that information on how it affects him/herself. Karakter Korkular ömer peker Değerler 21 21 21

KENDİNİZE SORABİLİRSİNİZ ? Niye böyle düşündüm ve hissettim ? Amaçladığıma ulaşabildim mi ? Niye sol-kolonumdan bahsetmedim ? Diğer kişi(ler) hakkında ne tür varsayımlarım vardı ? Sol-kolonu iletişimimizi iyileştirme açısından nasıl kullanabiliriz ? ömer peker

Doğumuz anda çevreyle sürekli iletişim, etkileşim içine girer, NEDEN İLETİŞİM? Doğumuz anda çevreyle sürekli iletişim, etkileşim içine girer, bilmeden çevremizi etkilemeye, değiştirmeye ve yine bilinçsizce etkilenmeye, çevremize uyarlanmaya başlarız. Bu iki yönlü alış-veriş ömür boyu sürüp gider. Bildiklerimiz, duyduklarımız, öğrendiklerimiz ve yapabileceklerimiz iletişim tavrımızla belirlenir.

Etkili iletişim, insanlarla karşılaşılan her yerde her kapıyı açan anahtardır.

İletişim, çok kanallı bir süreçtir. *görsel kanal *işitsel kanal *kokusal kanal *dokunsal kanal *tatsal kanal

İŞ VE ÖZELYAŞAMDA TEMEL BECERİLERİMİZ İ-LE-Tİ-ŞİM B.B. MOTİVASYON B.B. LİDERLİK B.B. ZAMAN YÖNETİMİ B.B. Kişisel Rotalama (uzun inc.br.yl) bunun içinde

NEDEN İLETİŞİM? Var olduğumuz anda çevreyle sürekli iletişim, etkileşim içine girer, bilmeden çevremizi etkilemeye, değiştirmeye ve yine bilinçsizce etkilenmeye, çevremize uyarlanmaya başlarız. Bu iki yönlü alış-veriş ömür boyu sürüp gider. Bildiklerimiz, duyduklarımız, öğrendiklerimiz ve yapabileceklerimiz iletişim tavrımızla belirlenir.

Bir insanın ilişkilerinin niteliği, O insanın yaşamının kalitesini belirler.

BİZİM BAŞKALARINI, BAŞKALARININ DA BİZİ ANLAMA SÜRECİ İLETİŞİM: BİZİM BAŞKALARINI, BAŞKALARININ DA BİZİ ANLAMA SÜRECİ

İLETİŞİM: Sözlü ve sözsüz davranışlarla başkalarının davranışlarını değiştirmek için ikna etmek, öğretmek ve tartışmaktır.

BİZİM BAŞKALARINI, BAŞKALARININ DA BİZİ ANLAMA SÜRECİ İLETİŞİM: BİZİM BAŞKALARINI, BAŞKALARININ DA BİZİ ANLAMA SÜRECİ

İLETİŞİM: Sözlü ve sözsüz davranışlarla başkalarının davranışlarını değiştirmek için ikna etmek, öğretmek ve tartışmaktır.

BEYİNDEN BEYİNE, GÖNÜLDEN GÖNÜLE İŞLEK YOLLAR, KÖPRÜLER KURMAKTIR. İ-LE-Tİ-ŞİM BEYİNDEN BEYİNE, GÖNÜLDEN GÖNÜLE İŞLEK YOLLAR, KÖPRÜLER KURMAKTIR.

İletişim Sürecinde; Bireyin bilgi ve beceri zenginliğinin yanında, Gönül zenginliği, sevgi, anlayış ve hoşgörü Vardır.

Bir insanın ilişkilerinin niteliği, O insanın yaşamının kalitesini belirler. Yaşam kalitesi; başkasıyla girdiği etkileşimin niteliğidir. Çok az etkileşim “nötr”dür. Çoğu olumlu “varsın/önemlisin” veya olumsuzdur “yoksun/önemsizsin”.

Her insanın görünmeyen bir kovası ve kepçesi vardır. Her etkileşimde kepçemizle karşımızdakinin kovasına bir miktar koyarız ya da ondan bir miktar alırız.

İletişim; *İşbirliği ve ekip çalışması için, *Birbirini anlamaya çalışmak için, *Kızılcık sopasını zeytin dalına dönüştürmek için. *başkaları ile daha iyi geçinmek için, *Kendimiz de benzeri biri olmadan, zor insanlarla başa çıkma yolu için,

DAVRANIŞ DEĞİŞİKLİĞİ MEYDANA GETİRMEK ÜZERE DÜŞÜNCE, BİLGİ, DUYGU, TUTUM, VE BECERİLERİN PAYLAŞILMASI SÜRECİDİR.

İLETİŞİM “anlamların ortak kılınması”. “ANLAM ORTAKLIĞI KURMAKTIR”

Eleştirme yerine koçluk, Emirleri ricaya çevirmek .................... (Devamı TONGUE FU”. Sam HORN) ömer peker

EL YARASI UNUTULUR , DİL YARASI.... DOĞRU SÖYLEYENİ ... EL YARASI UNUTULUR , DİL YARASI....

Adamın yere ..........., suyun sessiz a......... Söz vardır iş bitirir, söz vardır baş yitirir.!

“K-E-P” Katılımcılık,Etkileşim,Paylaşımcılık İLETİŞİMİN ÖN KOŞULU “K-E-P” Katılımcılık,Etkileşim,Paylaşımcılık

İLETİŞİM “anlamların ortak kılınması”. “ANLAM ORTAKLIĞI KURMAKTIR”

Taşlar ve sopalar kemiklerimizi kırabilir, Ama sözler kalbimizi kırar. Rabert Fulghum

BEYİNDEN BEYİNE, GÖNÜLDEN GÖNÜLE İŞLEK YOLLAR, KÖPRÜLER KURMAKTIR. İ-LE-Tİ-ŞİM BEYİNDEN BEYİNE, GÖNÜLDEN GÖNÜLE İŞLEK YOLLAR, KÖPRÜLER KURMAKTIR.

İletişim kuracak dil.. Söylenenlere anlamaya çalışmak; tartışma sözlerinden vazgeçmek, “ama” sözcüğü tepki yaratır, “ve” sözcüğü onaylar, ateşli tartışmalarını görüş alışverişine döndürmek, ömer peker

İLETİŞİM ►İletişim anlamların ortak kılınması sürecidir. ► Kavramlardan ….aynı şeyleri anlıyorsak… ► Ya da ne anladığımızı anladığımız biçimde anlatabiliyorsak… ► Anlattığımızdan ne anlaşıldığını anlaşıldığı biçimde algılayabiliyorsak..... ömer peker 35

Eleştirme yerine koçluk, Emirleri ricaya çevirmek .................... Devamı “TONGUE FU”. Sam HORN ömer peker

İLETİŞİM ► Bilgi üretme, aktarma, anlamlandırma sürecidir. ► Tekrarlanamaz. ► Bir Bütündür. ömer peker 37

İletişim Sürecinde.. Düşündüğünüz, Söylediğiniz, Söylediğinizi sandığınız, Karşınızdakinin duymak istediği, Duyduğu, Anlamak istediği, Anladığını sandığı, Anladığı....... Arasında farklar olabilir.. ömer peker 38 38

İletişim Sürecinde.. Gösterdim...  Gördü… Söyledim...  Duydu… Anladı... Hak verdi... İnandı... Uyguladı...  Gördü…  Duydu…  Doğru anladı…  Hak verdi…  İnandı…  Uyguladı…  Sürdürecek anlamına gelmez… ömer peker 39 39

İLETİŞİMİN ÖZELLİKLERİ İletişim kişiye değil, kişiyle yapılır İletişim sadece bilgi vermek değildir İletişim tekrarlanamaz İletişim bir bütündür ömer peker

İKİ KİŞİ ARASINDA ALINIP VERİLEN MESAJLARIN (Yaklaşık Olarak) Albert MEHRABIAN (1968) %7’SİNİN KELİMELERLE %38’İNİN SESLERLE (ALÇAK YÜKSEK OLMASI, RİTİM VE TONLAMA) Albert MEHRABIAN (1968 ALGILANDIĞI TESBİT EDİLMİŞTİR %55’İNİN DE BEDEN DİLİ İLE (EL, KOL,VÜCUT VE YÜZ İFADELERİ İLE) ömer peker

İLETİŞİM ARAÇLARIMIZ ömer peker

SÖZSÜZ İLETİŞİM ARAÇLARIMIZ ömer peker

SÖZSÜZ İLETİŞİM ARAÇLARIMIZ J K ömer peker

SÖZSÜZ İLETİŞİM ARAÇLARIMIZ ömer peker

İLETİŞİMİN ►ÇEVREDEN ► ÖRGÜTTEN ► BİREYDEN KAYNAKLANAN ENGELLERİ ömer peker

ÇEVREDEN KAYNAKLANAN ENGELLER İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİNDEKİ GELİŞMELER SİSTEMLERDEKİ SOSYAL-EKONOMİK-POLİTİK YASAL DEĞİŞMELER ÇEVRE SİSTEMLERİN BASKISI ÇEVRE SİSTEMLERDEKİ DİL- GELENEK-AMAÇ FARKLILIĞI ömer peker

ÖRGÜTTEN KAYNAKLANAN ENGELLER Ast-üst, gruplar-bireyler arası çatışmalar Yetkinin az ya da çok aktarılması Kontrol alanının geniş ya da dar tutulması Düzensiz veri akımı Algılanan statü ile bulunulan statü arasındaki fark ömer peker

ÖRGÜTTEN KAYNAKLANAN ENGELLER Rol algılamaları ile beklentileri arasındaki fark Örgütsel hiyerarşinin çok katı ve ayrıntılı çok esnek ya da ayrıntılı olması Kaynaklara ve zamanlamaya bağımlılık Kaynakların ve ödüllerin dağılımındaki sorunlar Rol çatışmaları (uzman-bürokrat) Hızlı personel değişimi ömer peker

ÖRGÜTTEN KAYNAKLANAN ENGELLER Değişen personele ulaştırılamayan politika ve kararlar Yetki-sorumluluklara ilişkin belirsizlikler Yetki ve yeterlik arasındaki uyumsuzluklar Formal iletişim kanallarının yetersizliği, etkisizliği ve sınırlılığı ömer peker

BİREYDEN KAYNAKLANAN  CİNSİYET  YAŞ  DOĞDUĞU YAŞADIĞI MEMLEKETİ-BÖLGELER  AİLESİ  ÖĞRENİMİ  MESLEĞİ ömer peker

ÜSTLERİ ETKİLEME YOLLARI ÖNETİCİLERİNİZİN SOSYAL MESLEKİ VE YAŞAM FELSEFESİNİ ÖĞRENMEYE ÇALIŞIN. Bunları bilmeniz;  ETKİLİ MESAJLAR VERMENİZİ SAĞLAR.  ÇATIŞMAYA DÜŞMENİZİ ÖNLER.  GERÇEK ÇALIŞMA BAŞARILI OLMA ÖLÇÜTLERİNİZİ BELİRLEMEYİ KOLAYLAŞTIRIR. ömer peker

► İNANÇLARI-DEĞERLERİ- BİREYDEN KAYNAKLANAN ►TOPLUMA ► ÖRGÜTE ► ÖRGÜTTE ÇALIŞANLARA İLİŞKİN ► İNANÇLARI-DEĞERLERİ- ► TUTUMU-ÖNYARGILARI ömer peker

İLETİŞİM PENCERELERİMİZ 1 AÇIK 3 GİZLİ 2 KÖR 4 BİLİNMEYEN ömer peker 54 54

İNSAN ETKİLEŞİMİYLE İLGİLİ PARADİGMA Yüksek Kaybet / Kazan Kaybet / Kaybet Kazan / Kazan Kazan / Kaybet SAYGI Alçak Yüksek ömer peker CESARET

İLETİŞİM DÜZEYLERİ GÜVEN İŞBİRLİĞİ Yüksek Saygılı (Uzlaşma) Sinerjik (Kazan / Kazan) Saygılı (Uzlaşma) GÜVEN Savunmalı (Kazan / Kaybet ya da Kaybet / Kazan) Alçak İŞBİRLİĞİ Yüksek ömer peker

İletişimde KENDİNİ TANIMAK Bilinmeyen Benliğimiz ise, ne başkaları ne de kendimiz tarafından bilinmez. Buna bilinçaltı da deniliyor. İki kişi arasındaki en etkin iletişim, her iki tarafın da birbirine açık olduğunda gerçekleşir. Bir kişiyle etkileşim sırasında açık olabilmemizde güven önemli bir rol oynar. ömer peker

İletişimde KENDİNİ TANIMAK Benlik bilinci; kişinin kendisi hakkında sahip olduğu görüşüdür. Kendini açmak ; Birisiyle karşılıklı etkileşim sürecinde ki düşünce ve duyguları paylaşmaktır. Açık benliğimiz (resmi Ben); bilinçli olarak yaptığımız davranışlar ve sarf ettiğimiz sözlerdir. Bunlar hem kendimiz hem de başkaları tarafından bilinen özelliklerimizdir. ömer peker

İletişimde KENDİNİ TANIMAK Kör benliğimiz; farkında olmadığımız, ancak başkaları tarafında bilinen özelliklerimizdir. (genellikle bunlar alınganlık vb. Savunma Gizli benliğimiz; başkalarının bilmediği ama bizim için açık olan düşüncelerimiz, duygularımız ve özlemlerimizdir. ömer peker

BEN PARADİGMASI BEN ………….. DOYUMSUZ VE ŞİŞKİN EGO ömer peker

BENİM YERİME KARARLARI SEN PARADİGMASI SEN BİLİRSİN, BENİM YERİME KARARLARI SEN VER ömer peker

“BİZ” PARADİGMASI KARŞILIKLI BAĞIMLILIK SEN İYİSİN, BEN İYİYİM İKİMİZ DE KAZANALIM! ömer peker

HADİ KENDİMİZİ NASIL ALGILIYORUZ BİR BAKALIM ömer peker

NASIL DİNLİYORUZ? Seçici Dinleme Konuşma Hızı Düşünce Hızına Karşı İlgi Eksikliği İnanç ve Davranışlar Konuşmacıya tepkiler Önyargılarımız Duyduğumuz Sözcükler Fiziksel Engeller ömer peker 64 64

Etkin bir şekilde dinlemek… ► Konuşan kişinin sözünü bitirmesine ve kendi sonuçlarına varmasına müsaade etmektir. ► Diğer kişinin dünya haritasını anlayabilmektir. ► Yargılamak değil, yorumlamaktır. ► Konuşan kişinin öz- saygısını arttırmaktır. ►Diğer kişinin söyledikleri üzerine düşünmektir. ►Diğer kişiye odaklanmaktır. ►Pasif değil, aktif olmaktır. Aktiv lytning er at… Lytte til både ordene og følelserne. Spejle det den anden siger. Sætte fokus på den anden person. Være aktiv, ikke passiv. Tillade taleren at tale sig igennem problemet og nå til egne konklusioner. Forstå den andens kort over verden. Fortolke - ikke dømme. Opbygge selvværd hos taleren. ömer peker

Temel Kavram ► Diğerlerini dinlemek ve buna zaman ayırmak önemlidir. ► Tartışmadan önce diyalog kurun ve diğer kişinin dünya haritasını anlayın. ► Duygular da gerçekler kadar önemlidir. ► Diğerlerini dinlemek o kişilere kendi değerleri ile ilgili daha fazla güç verir. ► Diğer insanlar kendi kendilerine çözümler bulabilirler. ► Diğer insanların düşüncelerine uyum sağlamak önemlidir. ► Herkesin söyleyecek önemli bir şeyi vardır. Grundantagelser Det er vigtigt at lytte til andre mennesker og tage sig tid til det. Gå i dialog før diskussion, forstå den andens kort. Følelser er lige så vigtige som fakta. At lytte til andre styrker deres selvværd. Andre mennesker kan løse deres egne problemer. Indlevelsesevne er vigtig. Alle har noget værdifuldt at sige. ömer peker

DİNLEME ENGELLERİ İLGİNÇ BULMAMA KUSUR ARAMA AŞIRI DUYARLI DAVRANMA SAHTE DİKKAT DİKKATİ TOPLAYAMAMA DÜŞÜNCE HIZINDAN YARARLANAMAMA Cevizin kabuğunu kırıp özüne inemeyen cevizin hepsini kabuk sanır. Gazali

DİNLEME HATALARI ÇOĞUMUZ KENDİMİZE DÖNÜK OLMAMIZ ZİHNİMİZ ÇEKİRGE GİBİDİR SÖZE BAŞLARKEN HİŞT DEMEYİZ SUSAR SUZMAZ NE SÖLEYECEĞİMİZİ DÜŞÜNÜRÜZ(tökezletme) BİR NOKTAYI DİNLEYİCE HEPSİNİ BİLDİĞİMİZİ SANIRIZ İLERİYE GEÇERİZ KAYNAĞIN BİR NİTELİĞİNE TAKILIR DİNLEMEYİZ

AKTİF DİNLEME İletişim gibi iletişim kurmak için BEYİN VE YÜREKLE KONSANTRE OL. ÖN YARGI,PEŞİN HÜKÜM VERMEMEK, DÜŞÜNME HIZINI KAYNAĞA UYUMLA YANKI TEKNİĞİNİ KULLANMAK(TEKRAR) YALNIZ KULAKLARLA DEĞİL GÖZLERLE DİNLEMEK BEDENSEL DİNLEME DURUMU SORU SORMAK

Aktif Dileme çok önemlidir Turkey VET Reform Aktif Dileme çok önemlidir Aktif Dinleyici Pasif Dinleyici Vücut dili ve yüz ifadelerine dikkat eder Söylenenlerin kimilerini tekrar eder Birçok açık soru sorar Başını sallar ve söyleneni anladığını belirtir - Konuşmacının bitirmesine izin verir ve önceden sorular sormaz Diğeri konuşurken cevapları düşünür - Sorular sorma yerine konuşarak tepki gösterir - Diğerinin kendisine katılmasına çalışır. Katılmadığı zaman bunu sesli olarak gösterir ömer peker

İletişim, çok kanallı bir süreçtir. *görsel kanal *işitsel kanal *kokusal kanal *dokunsal kanal *tatsal kanal

İletişim Sürecinde; Bireyin bilgi ve beceri zenginliğinin yanında, Gönül zenginliği, sevgi, anlayış ve hoşgörü Vardır.

Çevresindeki insanları kolaylıkla ikna eden, kendisini sevdirmeyi beceren, kendisini kolayca affettirmeyi başaranlar için ne deriz?

TRAFİK İLETİŞİM KAZALARI BENZERLİĞİ TRAFİK CANAVARI TRAFİK KAZASI SAKAT KALMAK CAN, KAYBI MAL VE PARA KAYBI YAŞAM KALİTESİNİN DÜŞMESİ İLETİŞİMCANAVARI İLETİŞİM KAZASI ÖZÜR DİLEMEK TELAFİSİ ZOR DOST KAYBI KAVGA,TARTIŞMA İŞYERİ SEVİMSİZLİĞİ YAŞAM KALİTESİNİN DÜŞMESİ

İletişim kuracak dil.. Söylenenlere anlamaya çalışmak; tartışma sözlerinden vazgeçmek, “ama” sözcüğü tepki yaratır, “ve” sözcüğü onaylar, ateşli tartışmalarını görüş alışverişine döndürmek, ömer peker

GÜNÜMÜZÜN %50-60’I’İLETİŞİMLE GEÇER İLETİŞİM İÇİN BİZE ÖĞRETİLENLER KONUŞMAK; AZ ÖĞRETİLİR OKUMAK; ÇOK ÖĞRETİLİR YAZMAK; EN ÇOK ÖĞRETİLEN DİNLEMEK; ÖĞRETİLMEZ UNUTMAK; ÖĞRETİLMEZ ömer peker

Hiç kimse duymak istemeyenler kadar sağır olamaz. M.Henri Dinlemiyorsanız, öğrenmiyorsunuz demektir. B.Johnson

DİNLEME ENGELLERİ İLGİNÇ BULMAMA KUSUR ARAMA AŞIRI DUYARLI DAVRANMA SAHTE DİKKAT DİKKATİ TOPLAYAMAMA DÜŞÜNCE HIZINDAN YARARLANAMAMA Cevizin kabuğunu kırıp özüne inemeyen cevizin hepsini kabuk sanır. Gazali

DİNLEME HATALARI ÇOĞUMUZ KENDİMİZE DÖNÜK OLMAMIZ ZİHNİMİZ ÇEKİRGE GİBİDİR SÖZE BAŞLARKEN HİŞT DEMEYİZ SUSAR SUZMAZ NE SÖLEYECEĞİMİZİ DÜŞÜNÜRÜZ(tökezletme) BİR NOKTAYI DİNLEYİCE HEPSİNİ BİLDİĞİMİZİ SANIRIZ İLERİYE GEÇERİZ KAYNAĞIN BİR NİTELİĞİNE TAKILIR DİNLEMEYİZ

AKTİF DİNLEME İletişim gibi iletişim kurmak için BEYİN VE YÜREKLE KONSANTRE OL. ÖN YARGI,PEŞİN HÜKÜM VERMEMEK, DÜŞÜNME HIZINI KAYNAĞA UYUMLA YANKI TEKNİĞİNİ KULLANMAK(TEKRAR) YALNIZ KULAKLARLA DEĞİL GÖZLERLE DİNLEMEK BEDENSEL DİNLEME DURUMU SORU SORMAK

İnsanlara yaklaşım ve Önyargılarınız Ten rengi statü eğitim boy, kilo unvan aksan coğrafi köken yetenek Görev cinsiyet yaşam biçimi kişilik yaş iş Bizden ,sizden bir tane de siz ekleyin

KULLANILAN KODLARA GÖRE Biçimsel Doğal BİLGİ AKIŞINA GÖRE İLETİŞİM TÜRLERİ KULLANILAN KODLARA GÖRE Sözlü Sözsüz AMACINA GÖRE Bilgilendirici Eğitici Değerlendirici-yorumlayıcı Etkileyici-güdüleyici

İletişim Süreci ve Öğeleri DÖNÜT KAYNAK (sözlü ve sözsüz kodlama ) Mesaj KANAL (kod çözer)ALICI ömer peker

İLETİŞİM SÜRECİ VERİCİ İletişimi başlatan kişi ALICI sürdüren kişi HABERLEŞME KANALI MESAJ Sözlü / Sözsüz ALGI FİLİTRELERİ ömer peker 84

İLETİŞİMİN ÖĞELERİ Kaynak (gönderici) Mesaj (ileti) İletişim kanalı Alıcı (hedef) Geribildirim İletişim engelleri (gürültü)

GENEL İLETİŞİM SÜRECİ mesajı alma fikir gürültü kod çözme kodlama anlama tepki kaynak mesaj hedef iletişim kanalı geribildirim gürültü gürültü

İLETİŞİMDE ORTAK TECRÜBE ALANI kaynağın tecrübe alanı ortak tecrübe alanı hedefin tecrübe

KAYNAK (GÖNDERİCİ) İletişim sürecinin başlangıç noktasıdır, Hedefe ulaştırmayı istediği bir mesaja sahiptir, İletişimin başladığı yer veya kişidir, Kaynak tek bir kişi, bir ekip veya bir kurum olabilir, Kaynak, mesajı simgelere dönüştürerek (kodlama,) iletişim kanalına bırakılır. Yani kaynak, mesajı oluşturan, içeriğini belirleyen ve gönderen iletişim birimidir.

İYİ BİR GÖNDERİCİ KONU HAKKINDA GEREKLİ BİLGİ AZ,ÖZ VE YERİNDE ALICININ İSTEDİĞİ KONU İÇTEN VE DÜRÜST MESAJA DUYGU KATMAK ALICININ MEŞGULİYET HALİNE DİKKAT YARGILAYICI OLMAMAK SES YÜKSEKLİĞİ VE TONLAMANIN UYGUNLUĞU

MESAJ SİZSİNİZ “BİLEŞİK SEN” İNSANLARA GÖNDERİLEN TÜM MESAJI OLUŞTURUR. KULLANILAN KELİMELER, SES, HAREKETLER, YÜZ VE BEDEN İFADELERİ, GİYSİLER, İŞARETLER VE TURUMLAR...

MESAJ Mesaj (ileti,), sözlükte “söz ya da yazı ile verilen, gönderilen ve belli bir anlamı olan haber; bildiri”dir. Mesaj bir işaret veya işaretler topluluğu olup, kendi başına bir anlamı bulunmaz, iletişim süreci içinde incelenerek anlam kazanır.

İLETİŞİM KODLARI VE İLETİŞİM KANALLARI KANALLARI SESLİ SESSİZ Konuşulan dil Yazılan dil SÖZEL Mors alfabesi Sağırlar dili KOD Dil ötesi Gözlerin dili SÖZSÜZ Resimler Karikatürler Eylemler

İLETİŞİM KANALLARI Kanal, kaynak ve hedef birimler arasında yer alan ve işaret haline dönüşmüş mesajın gitmesine olanak sağlayan yol, geçit, iletişim hattıdır.

GÜRÜLTÜ Dıştan gelen gürültü (fiziksel gürültü veya ilgi dağılışı) İçten gelen gürültü (hedefin kaynağa direnmesi)

GÜRÜLTÜ İletişim sürecinde değiş tokuş edilen mesajlarda kaynak ve hedef tarafından öngörülmemiş, istenmeyen ve iletişimin kötü işlemesine veya tümüyle engellenmesine neden olan faktörlerin tümüne gürültü denir.

GERİBİLDİRİM Kaynağın gönderdiği mesaja karşılık hedefin verdiği yanıtsal mesajdır. Diğer bir deyişle; kaynak tarafından hedefte meydana gelebilecek tepkinin ölçülmesi ve değerlendirilmesi sürecidir.

Etkin geri bld Etkin olmayan gb Yardımcı olayı Açıklayıcı Konu ile ilgili Zamanında gelir Beklenen Açık ve seçik Geçerli Küçük düşürme Genel Değerleyici İlgisiz Zamansız Anlaşılması güç geçersiz ömer peker

İLETİŞİM TÜRLERİ (b) Kişiler arası iletişim (c) Örgüt içi iletişimi (a) Kişinin içsel iletişimi (b) Kişiler arası iletişim (c) Örgüt içi iletişimi (d) Kitle iletişimi (e) Toplumlararası iletişim

KİŞİLERARASI İLETİŞİMİN SINIFLANDIRILMASI Kişilerarası İletişim Sözlü İletişim Sözsüz İletişim Dil Dil Ötesi Yüz ve Bedensel Mekan Araçlar Beden Temas Kullanımı Niyet edilmiş Niyet edilmiş Niyet edilmemiş Niyet edilmemiş

gazete dergi, kitap, radyo, televizyon gibi gazete dergi, kitap, radyo, televizyon gibi kitle iletişim araçları ile, telefon, bilgisayar, uydu gibi iletişim teknolojileri, konferans, konser, tartışma gibi kişiler arası veya gruplar arası iletişim etkenlikleri ile,

EMPATİ; katılım ortaklığı Kişinin kendisini karşısındaki kişinin yerine koyarak olaylara onun *bakış açısıyla bakması, *o kişinin duygu ve düşüncelerini doğru olarak anlaması, *hissetmesi ve bu durumu ona iletmesi sürecidir. Damdan düşen Nasrettin Hoca “beni damdan düşen anlar”,

İki kör karşılıklı dolma yerken biri öbürüne “neden ikişer ikişer yutuyorsun” der. ....

Göğsü kınalı serçe, gök gürlediğinde titreyerek yere yatar, gök yıkılmasın diye ayaklarını havaya kaldırır, “korkumdan kırk kantar yağım eridi” dermiş. “sen kendin beş dirhem gelmezsin; nerden oluyor da kırk kantar yağın eriyor?” “Herkesin kendine göre dirhemi kantarı var; siz ne anlarsınız.”

MERHABA BİLE DEMEDEN ÖNCE NE DEMİŞTİNİZ?

işaret, bakış, gözyaşı, gülümseme, mimikler, giyinme alışkanlıkları ve hatta sessizlik gibi sözsüz etkinlikler iletişim sözcüğünün anlamı içindedir.

SÖZSÜZ İLETİŞİM YÜZ VE BEDEN BEDENSEL TEMAS MEKAN KULLANIMI ARAÇLAR

YÜZÜ GÜZEL OLANIN HUYU DA ...... Gülümsemesini bilmeyen o gün dükkan açmamalıdır. Çin Atasözü

NE SÖYLEDİĞİMİZ DEĞİL NASIL SÖYLEDİĞİMİZ ÖNEMLİDİR

KİŞİSEL MESAFE KİŞİSEL BÖLGE SOSYAL BÖLGE ORTAK/GENEL BÖLGE ÖZEL/MAHREM BÖLGE KİŞİSEL BÖLGE SOSYAL BÖLGE ORTAK/GENEL BÖLGE ömer peker

ÇEVRENİZE BAKIN İnsanlar gördünüz mü? Omuzları düşmüş,süklüm püklüm yürüyen Asık suratlı, bedbin bir yüzle bakan, “Ben beceriksizin tekiyim; elimden iş gelmez” diyen düşünen ve risk almayan, İlk hatada “zaten başaramayacağımı biliyordum”diyerek çabalamaktan vazgeçen, Geleceğe umutsuzca bakan, geçmişte yaşayan, Çokça “KEŞKE”, “olsaydı”, “AMA” diyen İnsanlar gördünüz mü?

ÇEVRENİZE YİNE BAKIN KAÇ KİŞİ GÖRDÜNÜZ? DİK YÜRÜYEN GÜLER YÜZLÜ “BEN YAPABİLİRİM” DİYEN, RİSK ALAN HATALARI BAŞARI YOLUNDA BASAMAK YAPAN GELECEĞE UMUT VE ŞEVKLE BAKAN “GELECEK SEFERE” DİYEBİLEN KAÇ KİŞİ GÖRDÜNÜZ?

BEDEN DİLİ TESTİ Gülümsememi nasıl kullanıyorum? Dik duruyor muyum? Göz temasında bulunuyor muyum? Sinirli görünüyor muyum? Ellerimi nasıl kullanıyorum? Bir odaya nasıl giriyorum? El sıkışmam iş yaşamı tarzına uygun mu? İnsanlarla konuşurken yakınlığım? Konuşurken insanlara dokunuyor muyum? BEDEN, İÇ DÜNYAMIZIN ELDİVENİDİR.

Sözsüz ile iletişimin üç basamağı 1. Vücut ve mekan sinyallerinin okunması 2. Sinyallerin değerlendirilmesi 3.sözsüz iletişimin kontrolü ve kullanılması

Beden Dilinin Kontrolü Vücudun konumu ve durumu egemenlik alanı (mahrem,kişisel ,sosyal,.. Yüksekliğin gücü Yürüyüş biçimi İrilik ve fiziksel büyüklük Merkez ve baş durumu, yönü Göz, eller, bacakların durumu Mekan kullanımı

MEKAN KULLANIMI İnsanlar, kendi çevrelerinde oluşturdukları boş mekanlar yoluyla da iletişimde bulunurlar. Başka insanlara olan uzaklık ayarlanarak, onlara uzak ya da yakın durarak, birtakım mesajlar iletilir. Karşılıklı konuşan kişiler arasındaki mesafe, konuşan kişilerin samimiyet düzeyini gösterir.

MAKAM ODALARI VE İŞ DÜNYASI MASALAR; Dikdörtgen, Yuvarlak, Kare Masa önü misafir sandalyeleri Lambri kaplamalar Makam koltukları, telefonlar, kırmızı halılar Makam arkası fonlar

KİŞİSEL MESAFE KİŞİSEL BÖLGE SOSYAL BÖLGE ORTAK/GENEL BÖLGE ÖZEL/MAHREM BÖLGE KİŞİSEL BÖLGE SOSYAL BÖLGE ORTAK/GENEL BÖLGE ömer peker 117

Aşağıdaki, orta sınıf, şehirli kişilerin mekan kullanımları gösterilmiştir: MAHREM BÖLGE KİŞİSEL 15-46 cm. BÖLGE SOSYAL 46-120cm. BÖLGE ORTAK 120-360 cm. BÖLGE 360 cm. ÜZERİ

OLUMLU İŞARETLER- OLUMSUZ İŞARETLER Mekanı iyi kullanma Kıpırdanmama Rahat bir şekilde durma Göz teması Bakımlı avuç içleri İyi kullanmama Sinirli tavırlar Ele bir şeyler alma Fazla el kol hareketi Yüze dokunmak Yumrukları sıkmak

MAKAM ODALARI VE İŞ DÜNYASI MASALAR; Dikdörtgen, Yuvarlak, Kare Masa önü misafir sandalyeleri Lambri kaplamalar Makam koltukları, telefonlar, kırmızı halılar Makam arkası fonlar

Renklerin iş yaşamında kullanımı Kahverengi,çabuk kabul görür,etkisiz Kırmızı ;tansiyon yükseltir,adrenalin yükseltir, zaman kavramı kaybolur. Yeşil- güven, Siyah güç ve tutku Mavi okyanussal, sakin, yeme içgüdüsünü azaltır. Portakal çabuk dikkat çeker, Bronz negatif etki, Mor nevrotik Pembe rahatlatıcı, Sarı seçici ve geçici Beyaz istikrar,

Çevresiyle iletişimde bulunan açık sistemdir. ÖRGÜTLERDE İLETİŞİM Örgüt, belirli bir takım amaçları gerçekleştirmek için işbirliğinde bulunan insanlardan oluşan toplumsal bir birimdir. Çevresiyle iletişimde bulunan açık sistemdir. ÖRGÜTÜN YAŞAMINI SÜRDÜREBİLMESİ İÇİN ÇEVREDEN GİRDİ ALMAK VE ÇIKTILARINI DA ÇEVREYE VERMEK DURUMUNDADIR.

ÖRGÜTSEL İLETİŞİM MODELLERİ TEKERLEK MODELİ YILDIZ MODELİ ZİNCİR MODELİ ÇEMBER MODELİ ŞEBEKE MODELİ

İLETİŞİM AĞLARI ZİNCİR AĞ A A E B B E D C D C ÇEMBER AĞ TÜM KANALLAR AĞI B C C B A A E D YILDIZ AĞI TEKERLEK AĞI D

ÖRGÜTSEL İLETİŞİMİN YAPISI Formal (Biçimsel, resmi) iletişim İnformal (Biçimsel olmayan, gayri resmi) iletişim

FORMAL İLETİŞİM Formal iletişim, örgütsel kurallar ve amaçlar doğrultusunda, önceden belirlenmiş bir üslubu kullanan iletişim türüdür. Örgüt hiyerarşisini baz alan bu iletişim akışında yöneticilerin ve örgüt üyelerinin kişiliklerinden soyutlanmış ilişkiler söz konusudur.

İNFORMAL İLETİŞİM Doğal iletişim olarak da adlandırılan informal iletişim, örgüt üyelerinin üst otoritenin izni veya haberi olmaksızın hayata geçirdikleri iletişimdir. Statüler arası değil, kişiler arası ilişkiler söz konusudur ve gayri resmi bir dil kullanılır. İnformal iletişimde örgütün resmi iletişim kanalları kullanılmaz.

FORMAL İLETİŞİM Dikey yönde iletişim Yatay yönde iletişim Çapraz yönde iletişim

İMAJ YÖNETİMİ

Beraberimizde getirdiğimiz tutum, diğerlerinin bize gösterdiği tutum olur.

İçerideki işe yarar şeyleri dışarıda sergileyen bir reklam. İMAJ NEDİR? İçerideki işe yarar şeyleri dışarıda sergileyen bir reklam.

KENDİ KARİYERİNİZİN SORUMLULUĞU SİZDEDİR. Kişisel imaj, yönetim tarzı ve görünüş bir kurumda ne ölçüde ve ne kadar iyi bir şekilde ilerleyebileceğinizi görünür kılan şeydir.

Kişisel imajı neler oluşturur? Görüntü Sözlü iletişim (konuşma ve ses kullanımı) Sözsüz iletişim Diğer iletişimler (yazma, sunum, dinleme) Yeterlikler;birikim, kişisel gelişim, deneyim, göze çarparlık, özgüven,özsaygı Davranış ve tavırlar ömer peker

İş yerinde İMAJ KIRICILAR Sloganlı tişörtler Balıkçı kazakları Transparan giysiler Kaçmış ve teli çekilmiş çoraplar Takım elbise +spor ayakkabı Çiçekli basmalar ömer peker

Çiçekli basmalar. Ütü çizgisi bozuk pantolon. Aşırı sürülmüş parfüm *Çiçekli basmalar *Ütü çizgisi bozuk pantolon *Aşırı sürülmüş parfüm *Garip vücut kokuları *Boyasız ayakkabı *Kötü kokan nefes *Özensiz traş veya traşı gelmiş olmak… ...........

İMAJIMIZIN ÜÇ BAKIŞ AÇISI 1. KENDİMİZİ İÇERİDEN NASIL GÖRÜYORUZ? (SAHİCİ OLMAK) 2.BAŞKALARI DIŞARIDAN BENİ NASIL GÖRÜYOR? (UYGUN OLMAK) 3.BEN KENDİMİ NASIL GÖRMEK /Sahici) VE BAŞKALARINCA NASIL GÖRÜNMEK (Uygun) İSTEDİĞİMİZDİR. NEDEN İKİSİNİ DE KEYİFLE YAŞAMAYALIM

Kişisel imajı neler oluşturur? Görüntü Sözlü iletişim (konuşma ve ses kullanımı) Sözsüz iletişim Diğer iletişimler (yazma, sunum, dinleme) Yeterlikler;birikim, kişisel gelişim, deneyim, göze çarparlık, özgüven,özsaygı Davranış ve tavırlar ömer peker

BAŞARI SPİRALİ İyi görünme isteğini artırır Özgüveni artırır Performansı yükseltir İlişkileri geliştirir Olumlu bir öz imaj yaratır Özgüveni artırır İYİ GÖRÜNMEK

KİŞİSEL İMAJ Duruş Ün ilerleme Beden dili Görünüş tavırlar Fiziksel özellikler poz jestler... Giysiler giyim İletişim tarzı k.y.d.s. Duruş Ün ilerleme

DAHA İYİ İNSAN İLİŞKİLERİ KURABİLMEK İÇİN beden dili özellikleri Göz ilişkisi Yüz ifadesi Baş hareketleri Açık ve anlaşılır jestler Postür (beden duruşu) Yakınlık Yöneliş Bedensel temas Dış görünüş (giyinmek) Konuşmanın sözel özellikleri

Özet öneriler, İletişim kurarken onları rahatsız etmeyecek şekilde göz teması,dinlediğini belli etmek Yüz ifadesi canlı ve dinamik, her şeyi anlatır Sıcak ve insana güven verir nitelikte bir tebessüm herkes için etkili Oturduğunuz yerin sahibi siz olduğunu belli edin,ayakta dik durun Konuşulacak konuda mutlaka hazırlık Dış görünüşün önemi ömer peker

Sonra çıkarıp cebinden aynanı Bir selam da kendini ver. Yola çıkınca her sabah, Bulutlara selam ver, Taşlara , kuşlara, Atlara, otlara İnsanlara selam ver. Sonra çıkarıp cebinden aynanı Bir selam da kendini ver. Hatırın kalmasın el gün yanında Bu dünyada sen de varsın! Üleştir dostluğunu varlığa Bir kısmı seni de sarsın. Üstün DÖKMEN

ÜmitSİZsizsiniz Prof. Dr. Ömer PEKER HER ŞEY ELİNİZDE VE ÜmitSİZsizsiniz Prof. Dr. Ömer PEKER