SENARYO NEDİR ? PDÖ’nün temel eğitim gereci Gerçek yaşamla uyumlu sorunların yer aldığı kurgulanmış olgular
NASIL BİR KURGU ? Amaç, öğrenciyi belirli süreçler içinde istenilen öğrenme hedeflerine ulaştırmaktır. Merak uyandıran sorunlar olmalı Hedefe giderken yeni ipuçları sunmalı Öğrenme dürtüsünü sürekli ayakta tutmalı
PROBLEMLER NEREDEN SEÇİLMELİ ? YAŞAMDAN Gerçek olgular Klinik sorunlar Gazete haberleri Temel bilim ağırlıklı Klinik ve temel bilimler bir arada
OLGULAR NASIL SEÇİLMELİ ? Gerçek hastalar : Tutarsızlıklar en aza indirilmiş olur. Olgular hiçbir zaman tümüyle “uydurulmuş” olmamalıdır. Sık rastlanan, öğrencilerin sık karşılaşabilecekleri sorunlar Sık olmamakla birlikte, sonuçları ağır olan olgular (menenjit) Sosyal ve ekonomik önemi olan olgular (AIDS) Temel bilimlerde önemli kavramların verilmesini sağlayan olgular
SENARYO YAZIMINDAN ÖNCE YANITLANMASI GEREKENLER Hangi öğrenim hedeflerine ulaşılmak amaçlanıyor? Hangi düzeydeki öğrenci için ? Tartışılma süresi ne kadar olacak ? Kaç oturum sürecek ?
UYULMASI GEREKLİ ANA KURALLAR Gerçeğe uygun olmalı Öğrenme konuları ile ilgili olmalı Öğrencinin düzeyi dikkate alınarak hazırlanmalı Anlaşılır bir dil kullanılmalı Olgu ile ilgili kimlik tam verilmeli
UYULMASI GEREKLİ ANA KURALLAR Sorun kesin bir sonuca bağlanmalı Temel bilimci klinisyen işbirliğiyle hazırlanmalı Görsel materyal ile desteklenmeli İnterdisipliner ve toplumda sık görülen bir sorunla ilgili olmalı
SENARYO TİPLERİ Yazılı – sözel Görsel – işitsel (Röntgen, video, fotoğraf, film, gazete haberi) Standardize hasta-gerçek hasta Bilgisayar ortamında
SENARYO BÖLÜMLERİ En az 2 bölüm olmalıdır. Genellikle 3 bölümlü senaryolar kullanılır. PDÖ oturumlarında işlenmesi bölümlemelere uygun olmalıdır. Bölümlendirmenin amacı, önceki bölümde çıkartılan hedeflerin arada öğrencilerce araştırılıp, sonraki oturumda tartışılmaya hazırlanmadır.
İKİ BÖLÜMLÜ SENARYOLAR İki bölümlü daha çok ileri sınıflarda kullanılır (bilgi birikimi olan öğrencilere) Daha fazla bölüme ayrılabilir.
KAPAK YAPILMALI ÖĞRENCİ İÇİNDİR DÖNEM 2 MODÜL 2 HOŞGELDİN BEBEĞİM HASTA SENARYOSU
BİRİNCİ OTURUM SORUN SORUNUN MEKANİZMASI
BİRİNCİ OTURUM LABORATUVAR HİPOTEZİ GÖZDEN GEÇİR NELER ÖĞRENMELİYİM?
İKİNCİ OTURUM Öğrenilen konuların paylaşılması Yeni bilgiler ışığında gelinen noktanın gözden geçirilmesi Yeni ipuçları Hipotezlerin yeniden gözden geçirilmesi
SON OTURUM Öğrenilen konuların paylaşılması Yeni bilgiler ışığında gelinen noktanın gözden geçirilmesi Tanı, tedavi, prognoz Sosyal, etik, kültürel, davranışsal sorunlar
İPUÇLARI Olgunun gerçekliği anlaşılmalı (Şeytan ayrıntıda gizlidir !) Gereksiz sorunlarla uğraşılmaması için “diğer bulgular normal” denilebilir Özellikle ilk yıllarda tıbbi terimler giderek artan biçimde senaryolarda yer almalıdır
İPUÇLARI Sayfa sonları karar verme noktalarında olmalı Olgu mantıklı gelişmeli ve yönlendiricinin “yönlendirmek” için fazla “yönlendirmesi” gerekmemelidir. Önemli mesajlar için gereksiz gibi görünen bazı ayrıntılar eklenebilir.