COPERT 4 Eğitimi 2. Genel Metodoloji.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
EGZOZ EMİSYON KONTROLÜ
Advertisements

Improved Perfomance Holding Sirketin Adresi
Envanter nasıl hazırlanır?
COPERT 4 Eğitimi 3. Faaliyet Verileri – Başlangıç Rehberi.
Atmosferik Kirleticiler
Akaryakıt Sektörü Pazar Gelişmeleri
ULAŞIM VE EKOLOJİ.
Çevre kİmyasi.
Atlayarak Sayalım Birer sayalım
Final Presentation of the Project, 21 Jan Karayolu ulaşımından kaynaklanan emisyonların hesaplanması için belirsizlik tahminleri ve kılavuz belge.
ÇEVRE YÖNETİMİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
MOTOR PERFORMANSINA ETKİLERİ
91 İÇ KORUMA. 92 Su depoları, sıcak su hazırlayıcıları, ısı değiştiriciler, borular, gemi balast ve benzeri yapıların içerdikleri sıvı ile korozyonunu.
Dökmecilik Sektörü İçin Mevcut En Uygun Teknikler (BAT)
Kuresel Isinma Temel Bilgiler 1.
KIR ÇİÇEKLERİM’ E RakamlarImIz Akhisar Koleji 1/A.
Baraj Rüzgâr Akarsu Dalgalar Jeotermal Petrol Su Güneş Doğal gaz Kömür
Atmosferik Kirleticiler
YAKITLAR VE YANMA GAZLAR
“Dünyada ve Türkiye’de Pamuk Piyasaları ile İlgili Gelişmeler”
TC ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI ÇEVRE YÖNETİMİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ TC ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI ÇEVRE YÖNETİMİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Ece TOK Hava Yönetimi Daire Başkanlığı.
HAZIRLAYAN:SAVAŞ TURAN AKKOYUNLU İLKÖĞRETİM OKULU 2/D SINIFI
ORHAN EREN İLKOKULU 1-A.
ORTAÖĞRETİM 12.SINIF KİMYA 3. ÜNİTE: ORGANİK REAKSİYONLAR
TARIMSAL ÜRÜNLERDE İHRACAT İADELERİ. Tarımsal Ürün İhracatı yapan firmalara sağlanan bir tür devlet yardımıdır. Tarımsal Ürünlerde İhracat İadesi.
Tahsin Serkan KOCAEMRE Çevre ve Şehircilik Uzmanı T.C.
İNSAN SAĞLIĞINA ETKİLERİ
10 Kasım Kasım 2014 (2) 2. ÜNİTE Kuvvetin büyüklüğünün ölçülmesi, kuvvetin birimi ile ilgili olarak öğrenciler; Kuvvetin büyüklüğünü.
SU, HAVA, TOPRAK,MADEN VE ELEKTRİK!!!
FEN ve TEKNOLOJİ / ASİT ve BAZLAR
Kristal Katılar Kristal katılar
ÇEVRE VE TOPLUM ASİT YAĞMURLARI Çağdaş YALÇIN
HAVUZ SUYU KİMYASI KİMYA Y. MÜH. ERDİNÇ İKİZOĞLU
İKTİSAT Enerji Tasarrufu - Taşıtlarda Enerji Verimliliği -
BİYOKÜTLE.
MOTORLU TAŞITLARDAN KAYNAKLANAN HAVA KİRLİLİĞİNİN ÖNLENMESİ KAPSAMINDA ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞINCA YÜRÜTÜLEN ÇALIŞMALAR Motorlu taşıtlardan kaynaklanan.
Atmosferik Kirleticiler
ALİFATİK YAPILI ORGANİK BİLEŞİKLER I
Petrolden elde edilen sıvı yakıtların sınırlı rezervlerine rağmen, dünyada otomotiv sektörü hızla gelişmektedir. Bu gelişmeye paralel olarak oto yakıtlarının.
HAVA KİRLİLİĞİ VE KONTROLÜ I Dr. Aykan Karademir
Zühtü BAKIR – Daire Başkanı Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı
Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü
YAKITLAR VE YANMA OKTAN benzin içinde bulunur. Tutuşma sıcaklığı heptandan yüksek setandan düşüktür. (BENZİNLİ MOTORLAR) SETAN motorin içinde bulunur.
Kutu Menfez İnşaatı Metraj Hesapları
FEN ve TEKNOLOJİ / TEPKİME DENKLEMLERİ
Kimyasal Denge.
Hazırlayan: Ahmet MAVİ
ENERJİ VE YAKMA TESİSLERİNİN SKHKKY KAPSAMINDA DEĞERLENDİRİLMESİ
Doç.Dr. Mustafa ALTINIŞIK ADÜTF Biyokimya AD 2007
Sağlık Bakım Hizmetleri Müdürü
ROKET YAKITLARI.
HAVA KİRLENMESİ Atmosferi oluşturan gazların karışımı olan hava normal koşullarda azot(%78,09),oksijen (%20,95) karbondioksit(%0,03) ve çok düşük oranlarda.
HAVA KİRLİLİĞİ ve SAĞLIK
3- Ana-tali yol kavşağı TRAFİK KURALLARI.
Bitkisel kaynaklardan yakıt üretimi
UYGULAMALAR. UYGULAMALAR Hava Kalitesi Tiananmen Meydanı’nda (Çin, Beijing) Hava Kalitesinin İyi Olduğu Bir Gün Tiananmen Meydanı’nda (Çin, Beijing)
IV. UZAKTAN ALGILAMA VE COĞRAFİ BİLGİ SİSTEMLERİ SEMPOZYUMU(UZAL-CBS 2012) Ekim 2012, Zonguldak BİYOJENİK UÇUCU ORGANİK BİLEŞİKLERİN EMİSYONLARININ.
ANDROİD TABANLI MOBİL UYGULAMA İLE ARAÇ KARBON SALINIM HESABI İsmet Faruk YAKA* Abdülkadir KOÇER** Afşin GÜNGÖR* *Akdeniz Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi,
ASİT YAĞMURU NEDİR ? Yağan yağmurun asidik özellik taşımasına asit yağmuru denir. Hava kirletici emisyonların en yaygın olanı kükürt- dioksit ( SO.
“Emisyon” Nedir? Basit tanımı;
BÖLÜM 2 ARAÇ SINIFLANDIRMA
ALTERNATİF VE GELENEKSEL YAKITLARIN KARŞILAŞTIRILMASI
Hava kirliliği, canlıların sağlığını olumsuz yönde etkileyen ve havadaki yabancı maddelerin, normalin üzerinde miktar ve yoğunluğa ulaşmasıdır. Bir.
12. İNORGANİK VE ORGANİK KİRLETİCİLERLE MİKROBİYEL ETKİLEŞİMLER
Alkanlar ve Alkenler.
Kaynak: Fen ve Mühendislik Bilimleri için
Alifatik ve Aromatik Hidrokarbonların Biyodegredasyon Yolları
Elif ULUGUT Cansu UYSAL Meltem YILDIRIM Tuğçe Nur YILDIZ Gamze ÖZTÜRK
Euro1, Euro2, Euro3, Euro4 motorlarının konstrüktif açıdan incelenmesi
1. Yakıt tasarrufu 2. Sürtünme 3. Aerodinamik 4. Konfor 5. Ergonomi maliyeti.
Sunum transkripti:

COPERT 4 Eğitimi 2. Genel Metodoloji

Araç Kategorileri Binek Araç Hafif Hizmet Aracı Ağır Hizmet Aracı Mopet Motosiklet

COPERT 4 Eğitimi (2. Metodoloji) Araç Kategorileri Binek araçlar Benzin (<1.4 l, 1.4-2.0 l, >2.0 l) Dizel (<2.0 l, >2.0 l) LPG Hafif Hizmet Araçları (Kamyonet & Minibüs) Benzin Dizel Ağır Hizmet Araçları Dizel (11 yük kategorisi) Motorlu İki Tekerliler Mopetler (< 50 cc) Motosikletler (2 strok, <250 cc, 250-750 cc, >750 cc) COPERT 4 Eğitimi (2. Metodoloji)

Araç Kategorileri – Ağır Hizmet Araçları COPERT 4 Eğitimi (2. Metodoloji)

Araç Kategorileri – Kapalı Kasa Kamyonlar COPERT 4 Eğitimi (2. Metodoloji)

Araç Kategorileri – Römorklu Araçlar = + Çeker Yarı Römork Tanımı Yarı römork bağlantılı çeker. Tanım kaynağı Council Regulation 1172/98, Madde 2. COPERT 4 Eğitimi (2. Metodoloji)

Araç Teknoloji Sınıfları: Binek Araçlar & Hafif Hizmet Araçları PRE ECE (~1970 teknolojisi) Konvansyonel ECE 15/00-01 LD Euro 1 - 93/59/EEC ECE 15/02 LD Euro 2 - 96/69/EEC ECE 15/03 LD Euro 3 - 98/69/EC Stage2000 ECE 15/04 LD Euro 4 - 98/69/EC Stage2005 Gelişmiş Konvansyonel LD Euro 5 - EC 715/2007 Açık döngü LD Euro 6 - EC 715/2007 PC Euro 1 - 91/441/EEC PC Euro 2 - 94/12/EEC PC Euro 3 - 98/69/EC Stage2000 PC Euro 4 - 98/69/EC Stage2005 PC Euro 5 - EC 715/2007 (2010 ve sonrası) PC Euro 6 - EC 715/2007 (2015 ve sonrası) COPERT 4 Eğitimi (2. Metodoloji)

COPERT 4 Eğitimi (2. Metodoloji) Araç Teknoloji Sınıfları: Ağır Hizmet Araçları, Otobüsler & Motorlu İki Tekerliler Ağır Hizmet Araçları/Otobüsler Mopetler/Motosikletler Konvansyonel HD Euro I - 91/542/EEC Stage I Euro 1 - 97/24/EC HD Euro II - 91/542/EEC Stage II Euro 2 - 97/24/EC HD Euro III – 1999/96/EC Euro 3 – 2002/51/EC (sadece motosikletler) HD Euro IV - 2005/55/EC HD Euro V - 2005/55/EC HD Euro VI - 595/2009 COPERT 4 Eğitimi (2. Metodoloji)

Kirleticiler – 1(2) 2. Grup 1. Grup Karbon dioksit (CO2) Belirli emisyon faktörlerine dayalı olarak ayrıntılı bir metodolojisi olan kirleticiler Yakıt tüketim oranına göre hesaplanan kirleticiler 2. Grup Karbon dioksit (CO2) Kükürt dioksit (SO2) Kurşun (Pb) Kadmiyum (Cd) Kromyum (Cr) Bakır (Cu) Nikel (Ni) Selenyum (Se) Çinko (Zn) 1. Grup Karbon monoksit (CO) Azot oksit (NOx: NO and NO2) Uçucu organik bileşikler (VOCs) Metan (CH4) Metan içermeyen VOC’ler (NMVOCs) Nitröz oksit (N2O) Amonyak (NH3) Partikül madde (PM) PM sayısı ve yüzey alanı COPERT 4 Eğitimi (2. Metodoloji)

COPERT 4 Eğitimi (2. Metodoloji) Kirleticiler - 2 Genellikle ayrıntılı veri eksikliğinden dolayı basitleştirilmiş bir metodolojinin uygulandığı kirleticiler Toplam NMVOC emisyonlarının bir parçası olarak ortaya çıkan kirleticiler 4. Grup Alkanlar (CnH2n+2): Alkenler (CnH2n): Alkinler (CnH2n-2): Aldehitler (CnH2nO) Ketonlar (CnH2nO) Sikloalkanlar (CnH2n) Aromatik bileşikler 3. Grup Polisiklik aromatik hidrokarbonlar (PAH) ve Kalıcı organik kirleticiler (POP) Poliklorine dibenzo dioksinler (PCDD) ve Poliklorine dibenzo furanlar (PCDF) COPERT 4 Eğitimi (2. Metodoloji)

Egzoz Emisyonları/Tüketim Genel Kavramı ECOLD [g/veh] = β x M [km] x EFHOT [g/km] x (eCOLD/eHOT-1) EHOT [g/veh] = M [km] x EFHOT [g/km] Yüksek miktardaki soğuk emisyon < Anlık ortaya çıkan kirletici emisyonu Sıcak emisyon Katedilen mesafe β = lCOLD/lTOTAL COPERT 4 Eğitimi (2. Metodoloji)

Egzoz emisyonları nelerden kaynaklanıyor? Faaliyet Araç sayısı [veh.] Katedilen mesafe [km/envanterin zaman aralığı] Sıcak Emisyonlar Teknoloji / Emisyon Standardı Ortalama hız [km/h] Soğuk Emisyonlar Ortam sıcaklığı [Celsius] Ortalama sürüş mesafesi [km] COPERT 4 Eğitimi (2. Metodoloji)

Metodoloji: Toplam Emisyonlar Toplam Egzoz Emisyonu: EEXH = EHOT + ECOLD Sıcak (dengelenmiş motor sıcaklığı): EHOT = N · M · eHOT Cold-start emisyonları: ECOLD =  · N · M · eHOT · (eCOLD/eHOT-1) Egzoz Kaynaklı Olmayan Emisyonlar Yakıt buharlaşmasından kaynaklanan NMVOC: EEVAP = EDIURNAL + ESOAK + ERUNNING Lastik ve fren aşınmasından kaynaklanan PM: EHOT = N · M · ePM COPERT 4 Eğitimi (2. Metodoloji)

Egzoz Kaynaklı Olmayan Emisyonlar (buharlaşma) Havalandırma kayıpları Filtre Menfez Yakıt Borusu Buhar Sıvı Motor Yakıt Deposu Sadece benzin için geçerli! Sızıntılar Buharlaşma emisyonlarına sebep olan mekanizmalar Gün içinde gerçekleşen emisyonlar Kontak kapatıldıktan sonra gerçekleşen emisyonlar Motor çalışırken meydana gelen kayıplar Araç park halinde Motor çalışırken COPERT 4 Eğitimi (2. Metodoloji)

Buharlaşma nelerden kaynaklanıyor? Araç teknolojisi Yakıt deposunun (aracın) büyüklüğü Filtrenin (aracın) büyüklüğü Aracın katettiği mesafe (adsorpsyon potansiyeli) Sıcaklıkta değişim Yakıt buhar basıncı (kPa) Yakıt deposunun doluluk oranı Arabanın park halinde kaldığı süre Yolculuk süresi COPERT 4 Eğitimi (2. Metodoloji)

Egzoz kaynaklı olmayan PM Karayolu ulaşımından kaynaklanan partikül maddeler aynı zamanda aşağıda belirtilen sebeplerle meydana gelir: Lastik aşınması Fren aşınması Yol yüzeyinin aşınması (COPERT 4’e eklenmedi) Emisyon oranları aşağıdakilere dayalıdır: Araç kategorisi (otomobil, kamyon, motosiklet) Aks/tekerlek sayısı (kamyonlarda) Aracın taşıdığı yük Aracın hızı COPERT 4 Eğitimi (2. Metodoloji)