MARKA GELİŞTİRME SÜRECİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
el ma 1Erdoğan ÖZTÜRK ma ma 2 Em re 3 E ren 4.
Advertisements

MBA-502 Stratejik Yönetim Yard. Doç. Dr. Erlan Bakiev
Oktay ERBEY CRM & B2B Ürün Satış Hizmet Yöneticisi
MARKA VE KURUMSAL İMAJ TASARIMI
Eğitim Programı Kurulum Aşamaları E. Savaş Başcı ASO 1. ORGANİZE SANAYİ BÖLGESİ AVRUPA BİLGİSAYAR YERKİNLİĞİ SERTİFİKASI EĞİTİM PROJESİ (OBİYEP)
ÇOKLU ORTAM UYGULAMALARINDA GÖRSELTASARIM.
PAZARLAMAYA GİRİŞ PAZARLAMANIN TANIMI
TÜKETİCİ DAVRANIŞI NEDİR?
BEIER CÜMLE TAMAMLAMA TESTİ
STRATEJİK PAZARLAMA 1.Hafta Pazarlama Nedir
MARKA YÖNETİMİ HAFTA V.
PAZARLAMA KARMA ELEMANLARI: TUTUNDURMA
REKLAMCILIK Hafta 5.
BEIER CÜMLE TAMAMLAMA TESTİ
ALIŞVERİŞ ALIŞKANLIKLARI ARAŞTIRMASI ÖZET SONUÇLARI Haziran 2001.
REKLAM KAMPANYALARI VE UYGULAMALARI
İZMİR EKONOMİ ÜNİVERSİTESİ TEKNİK ve İDARİ İŞLER MÜDÜRLÜĞÜ (T.İ.İ.M) “HİZMET MEMNUNİYETİ ÇALIŞMASI” Temmuz, 2010.
MARKA YÖNETİMİ HAFTA VI.
MÜŞTERİ İLİŞKİLERİ YÖNETİMİ
PAZARLAMA YÖNETİMİ: ÜNİTE 3
BÖLÜM X FİYATLANDIRMA.
TÜKETİCİ DAVRANIŞI KAVRAMI VE ÖZELLİKLERİ
HAZIRLAYAN:SAVAŞ TURAN AKKOYUNLU İLKÖĞRETİM OKULU 2/D SINIFI
1 YASED BAROMETRE 18 MART 2008 İSTANBUL.
İŞLETMELERDE PAZARLAMA YÖNETİMİ 1
RESEARCHMODEL RESEARCH LAYOUT ARASTIRMAMODELI LOYALTY.
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı 1.Temel Kavramlar
TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI
Bölüm 10 İşlevsel Stratejiler (Fonksiyonel/Bölümsel Stratejiler)
I.BÖLÜM TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI KAVRAMI VE PAZARLAMA
PAZARLAMANIN TANIMI VE PAZARLAMA ANLAYIŞI
Yard. Doç. Dr. Mustafa Akkol
1 DEĞİŞMEYİN !!!
1. 2 İşletmelerin genel amaçları 3 Değer Arttırma: İş letme piyasa de ğ erini hissedarları açısından maksimum yapmalıdır 4.
Bankacılık sektörü 2010 Ocak-Aralık dönemindeki gelişmeler Ocak 2011.
RESEARCHMODEL RESEARCH LAYOUT ARASTIRMAMODELI POLITICS.
Bankacılık sektörü 2010 yılının ilk yarısındaki gelişmeler “Temmuz 2010”
EMLAK PAZARLAMA STRATEJİLERİ VE UYGULAMALARI
6.Bölüm Endüstriyel Pazarlar ve Uluslararası Pazarlar
MARKA YÖNETİMİ HAFTA VI.
Türkiye Bankalar Birliği 49. Genel Kurulu 1 Türkiye Ekonomisi ve Bankacılık Sistemindeki Gelişmeler Ersin Özince Türkiye Bankalar Birliği Yönetim Kurulu.
Pazarlama Giriş 1 1.
İŞ DÜNYASINDA MARKALAŞMA
BİRAZ DÜŞÜNELİM! PAZARLAMA NE DEĞİLDİR? PAZARLAMA NEREDE BAŞLAR?
Pazarlama ve Temel Kavramlar
Pazarlama nedir? iki veya daha fazla taraf arasında gerçekleşen bir değişim/mübadele sürecidir. Marketing mübadele sürecinde insan istek ve ihtiyaçlarını.
Reklamın Amaçları.
Pazarlama nedir? iki veya daha fazla taraf arasında gerçekleşen bir değişim/mübadele sürecidir. Marketing mübadele sürecinde insan istek ve ihtiyaçlarını.
MÜŞTERİ İÇİN DEĞER YARATMA
Mobil Pazarlama 1.
Yenilik ve Yeni Ürün Altunışık-Özdemir-Torlak.
MÜŞTERİ İÇİN DEĞER YARATMA. “Müşteri değeri olgusu, müşteri tatmini unsurlarına ek olarak, ürünün rakipler arasından nasıl seçildiğini, seçim kriterlerinin.
2 Pazarlama Strateji ve Planlarının Geliştirilmesi
1 9 Marka Değeri Yaratma.
REKLAMCILIK Yrd. Doç. Dr. Doğan AYDOĞAN. Reklamda Kampanya Süreci ve Strateji  Kampanyanın amacı açık ve doğru bir biçimde saptanmalıdır.  Pazarlama.
GIDA AMBALAJLARI VE KONTROLLERİ
Tutundurma, iletişime dayanır ve ikna edici yanı vardır. Doğrudan satışları kolaylaştırma amacına yönelik olduğu kadar, tutum ve davranışlara da yöneliktir.
Öğr.Gör.Seda AKIN GÜRDAL
PAZARLAMA İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR VE PAZARLAMA ANLAYIŞLARI
BÖLÜM: 1 PAZARLAMA VE SATIŞ.
Bölüm 4 Fizibilite Analizi Gerçekleştirmek ve Kazançlı Bir İş Planı Oluşturmak.
Pazarlama Giriş 1 1.
TURİZM PAZARLAMASI Emir Hilmi Üner.
PAZARLAMA İLETİŞİMİ (Pİ)
Ürün Yönetimi ve Yeni Ürün Geliştirme
Bölüm 6. Pazarlama karması (stratejiler)
İŞLETME BİLİMİ VE İŞLETMEYİ TANIYALIM
Prof Dr Remzi ALTUNIŞIK
Pazarlama İletişimi
Sunum transkripti:

MARKA GELİŞTİRME SÜRECİ

2

3

Marka kavramı Marka, Amerikan Pazarlama Birliği’nin tanımına göre, “Bir ürün ya da bir grup satıcının ürünlerini ya da hizmetlerini belirlemeye, tanımlamaya ve rakiplerin ürünlerinden ya da hizmetlerinden farklılaştırmaya, ayırt etmeye yarayan isim, terim, işaret, sembol, tasarım, şekil ya da tüm bunların bileşimi”dir. 4

Gary Armstrong ve Philip Kotler’e göre marka; üreticiyi, mal veya hizmeti pazarlayanı tanımlayan isim, terim, isaret, sembol, tasarım veya her birinin kombinasyonu seklinde tanımlanır. David A.Aaker’e göre ise; marka, ürünleri ya da satıcı veya satıcı gruplarının ürün ve hizmetlerini tanımlayan ve bu ürün ve hizmetleri rakiplerinden farklılastıran (logo, trade mark, paket dizaynı gibi) ayırt edici isim veya semboldür. David Ogly ise, bir marka, tüketicinin ürün hakkındaki düsüncesidir.” Yani tüketicinin ürünü alıp, ürünle ilgili deneyim yasadıktan sonra ürünle ilgili aklında kalanlar marka ile ilgili düsüncelerinin bir toplamıdır. 5 5

Nitelik: Bir marka, öncelikle ürünün belli niteliklerini çagrıstırır. “Marka; üretici ve satıcının, tüketicilere belirli özellik, fayda ve hizmeti sürekli olarak sunacağının bir vaadi olup, kalite garantisini de ifade eder ve ürüne yönelik olarak tüketiciler için farklı anlamlar taşır.” Bunlar : Nitelik: Bir marka, öncelikle ürünün belli niteliklerini çagrıstırır. Fayda: Tüketiciler genellikle ürünlerin niteliklerini degil faydalarını satın alırlar Değer: Markanın, alıcının degerleri hakkında bir seyler anımsatmasıyla ilgilidir. Kişilik: Bir markanın, gerçek ya da arzulanan öz-imajı ile tüketicinin duygusal öğeleri arasındaki ilişkidir. Kültür: Marka bir kültürü temsil edebilir. Kullanıcı: Marka, ürünün kimler tarafından kullanıldığı hakkında başkalarına fikir verebilir. 6

7

1.2. Markanın Fonksiyonları Menşei Tespiti Fonksiyonu Ayırt Etme Fonksiyonu Garanti Fonksiyonu Reklam Fonksiyonu 8

9

1.3. Markanın Önemi Markanın önemi üretici, tüketici ve perakendeciler açısından incelenebilir. 1.3.1. Üreticiler Açısından Önemi Tutundurmaya yardımcı olur ve talep yaratmada etkilidir. Tüketicide firmaya baglılık yaratır. İkame mallar yüzünden satıs kaybı tehlikesini önler. Taklit, kopya gibi haksız rekabete ve de yeni rakiplerin piyasaya girmesine karsı yasal korunma sağlar. (5) Markanın kullanılması, ürünü aracı isletmelere dogru çeker. (6) Fiyat istikrarına olumlu etki eder ve fiyat karsılastırmasını azaltır. 10

1.3.2. Tüketiciler Açısından Önemi   1.3.2. Tüketiciler Açısından Önemi Marka isimleri, alıcıya ürünün kalitesi hakkında fikir ve güvence verir, markalı ürünün iadesi kolay olur. Alısveriste etkinligi arttırır, ürünü tanımada ve seçmede kolaylık sağlar. Önceden kullanılan markalar sonraki satın alımlarda tutum ve inançları etkiler. Markalı ürünlerin markasızlara göre daha kaliteli oldugu düsünülür. Alıcılar açısından markanın faydası, statü belirten markalara sahip olmanın verdiği psikolojik ödül olarak da görülür. Alıcılara ürünleri kolayca tanıma ve ayırt etme imkanı sağlar. 11

1.3.3. Perakendeciler Açısından Markanın Önemi Perakende zinciri için merkezi satın alma sağlar. (2) Satış noktasında fark edilmeyi kolaylaştırır. 12

13

1.4. Marka Çeşitleri 1.4.1. Ticaret Markası 1.4.2. Hizmet Markası 1.4.3. Bireysel (Ferdi) Marka 1.4.4. Ortak Marka 1.4.5. Garanti Markası 1.4.6. Ses Markası 1.4.7. Koku Markası 14

15

2. MARKA İLE YAKINDAN İLİŞKİLİ KAVRAMLAR 2.1. Marka Kişiliği Marka kişiliği, fonksiyonel, duygusal ve bireysel yararları kapsayan değerler vaadi, marka ve tüketici arasında bağlantı kurmaya yarayan kavram olarak ifade edilmektedir. 16

17

2.2. Marka Kimliği David Aaker’a (1996) göre marka kimliği, “öz kimlik” ve “genişletilmiş kimlik” olarak iki parçadan olusmaktadır. Öz kimlik, markanın ruhu, temel değerleri ve amaçları gibi çekirdek özelliklerinden olusurken, Genişletilmiş marka kimliği ise alt markalar, slogan, sembol, kisilik, ambalaj, pazarlama iletisimleri vb. gibi elemanlardan oluşmaktadır. 18

2.3. Marka İmajı Marka imajı, tüketicinin zihninde yer alan markanın bütüncül resmi olarak tanımlanabilir. Bu resmin oluşmasını etkileyen öğeler, marka tanınırlığı, markaya yönelik tutum ve markanın kalitesine duyulan güvendir. Marka imajı tüketici belleğinde çagrısımlara baglı olarak marka hakkında yansıtılan algılamalardan oluşur. (gülms). Marka imajı genellikle tüketicilere markadan bahsedildiginde akıllarına gelen, hatırladıkları ilk kelime veya sembol ya da resim nedir sorusunun cevabıdır. 20

21

2.4. Marka Değeri Marka değeri, “tüketicilerin, dağıtıcıların ve satıcıların bir markanın rekabeti ve pazardaki satın alma gücü ile ilgili sahip oldukları duygu ve düşüncelerin birleşimi” olarak ifade edilmektedir. Pazarlama literatüründe marka degeri kavramı değisik açılardan degerlendirilmiş ve üç boyutta açıklanmıstır. Bunlardan ilki, markanın parasal değeridir. Bu boyut, markayı finansal bir varlık olarak ele alır ve degerini açıklar. İkinci boyut, marka gücü olarak tanımlanır. Bu boyut, markaya bağlı, sadık tüketicilerin varlıgını öne çıkarır. Bu durum marka sadakati olarak da tanımlanabilir. Üçüncü boyut ise geleneksel olarak marka imajını karşılayan marka tanımlamasıdır. 22

23

2.5. Marka Sermayesi Marka geliştirme çalışalarının özünde markaya özgü bir sermaye yaratmak vardır. Burada bahsedilen sermaye işletmenin ya da markanın piyasa değerini artıran, firma tarafından tüketicinin markaya değer vermesi yoluyla yaratılan ve sonuçta firma için “finansal” bir değer ifade eden bir kavramdır 24

25

3. Marka Geliştirme Süreci 3.1. Marka Yaratmaya/Geliştirmeye İlişkin Modeller 3.1.1. Markalaşma çalışmaları, Doyle (2003) tarafından, iç içe geçmiş katmanlardan oluşan bir süreç olarak tanımlanmaktadır. 26

3.1.2. Kotler’ın Markalaşma Süreci Modeli Kotler (2000), markalamada ana kararlar olarak nitelediği markalaşma süreci şeması ise, 5 adımdan oluşmaktadır: 27

28

3.2. Aaker’ın Markanın Kimlik Yapısı ve Marka Elemanları Modeli 29

30

Belirli bir ürün sınıfının alıcısının kimler olduğu belirlenebilir. Pazar Analizi Marka oluşturma süreci içerisinde marka stratejilerinin başarısı, markanın iç yapısı, nitelikleri, tüketiciye sunduğu değer kadar pazarın yapısı da çok önemlidir. Artan pazar bilgisi, yoğun rekabet, tüketici yapısındaki değişim gibi pek çok faktör markalama stratejilerinde kalıcı etkiler yapabilmektedir. 1.1.Tüketici Analizi Belirli bir ürün sınıfının alıcısının kimler olduğu belirlenebilir. Alıcıların özellikleri (sosyo-ekonomik, psikografik, coğrafik özellikler) belirlenir. Ürün nasıl, nererden, ne şekilde ve ne sıklıkta satın alındığı belirlenir. 31

Rakiplerin markalarının belirlenmesi 1.2. Rakip Analizi Tüketicilerin rakip markaları özellikle sundukları yarar ve marka kişiliği açılarından nasıl algıladıkları, marka oluşumu sürecinde dikkate alınması gereken en önemli noktalardan biridir Rakiplerin markalarının belirlenmesi Rakip marka imajı ve konumlarının belirlenmesi Rekabet yoğunluğunun belirlenmesi Rakiplerin güçlü ve zayıf yanlarının belirlenmesi 32

1.3. Firma Analizi Marka yaratımında diğer önemli konu firmanın kendisiyle ilgili olarak yaptığı değerldirmedir. Bunlar daha çok firma imajı, varsa diğer marka imajları, finnansal yapısı, yönetsel, üretim ve pazarlama yeteneğinin yeni marka açısında değerlendirilmesinin yapıldığı SWOT analizini içermektedir. Güçlü bir marka yaratma ve geliştirmenin zaman, kaynak, bilgi ve ilgi etkenlerine bağlı olduğu söylenebilir: Zaman Kaynak Bilgi İlgi 33

2. Marka Yatırım Kararı Bu aşamaya gelinceye kadar firma tüketici, rakip ve kendisiyle ilgili çok zaman alan, maliyetli ve ayrıntılı analizler yapmıştır. Bu bilgilerin firma için bir marka yaratma potansiyeli yaratıp yaratmadığı değerlendirilir. Önemli olan modern pazarlama anlayışı içinde yukarıda sayılan yeterli zaman, kaynak, bilgi ve ilginin güçlü bir marka yaratmak amacıyla yapılan açıklamalar doğrultusunda birleştirilmesidir. Bunlar sağlanamadığı taktirde güçlü bir marka sermayesi oluşturmaktan çok sıradan, firma için güçlü bir rekabet avantajı taşımayan, rakiplerinden çarpıcı bir üstünlük ve farklılık taşımayan bir marka orataya çıkar ki bu da işletme için uzun dönemde kartlı bir yatırım sayılmaz. 34

35

3.1. Marka Kimlik Yapısı ve Elemanları Markanın hem fiziksel hem de psikolojik boyutu vardır. Fiziksel boyut ile logo, ambalaj tasarımı, şekil, renk gibi imajı oluşturan grafik unsurları anlaşılırken, psikolojik boyut olarak duygular, inançlar, değerler, gibi ürünle ilişkilendirilen unsurları içerir. MARKA ADI KİŞİLİK KURUM İMAJI SEMBOL ÖZ KİMLİK KONUMLAMA ÜRÜN SLOGAN PAKETLEME 36

3.1.1.Öz Kimlik İnsanlarda olduğu gibi her markanın da bir kimliği vardır. Marka bu kimlik nedeniyle değer kazanır ve anlam ifade eder. Markanın kimlik sistemi içinde yer alan öz kimlik de markanın temel değerlerini, amaçlarını ifade eden ve markanın tüm elemanlarını ve işletme faaliyetlerini yönlendiren markanın en önemli elemanıdır. 3.1.2.Kişilik Markanın öz kimliğini besleyen ve pazar konumunu belirleyen kişiliği “belirli bir markanın çağrıştırdığı insan özellikleri bütünü”dür. Tüketiciler markayı insan gibi düşünme eğilimindedirler. Bu kişileştirme bazen markayı ünlü bir kişiyle ya da tarihsel bir figürle bazen de kendisiyle bağdaştırma yoluyla ortaya çıkar 37

3.1.3. Konumlama Markalar, tüketicilerin zihninde tek bir anlam, tek bir düşünce, tek bir duygu, tek bir kelime olarak var oldukları sürece kolayca benimsenip hatırlanmaktadır. Ries & Ries (2002)’in marka için “muhtemel müşterilerin zihninde yer etmesini sağladığınız benzersiz bir fikir ya da konsept” olarak tanımlamışlardır. 3.1.4. Marka İsmi Kimlik sistemi içinde markanın ne olduğunu anlatan, belirli bir slogan ve/veya logosu bulunan, somut ve soyut özelliklere sahip bir kavram olan markanın tüm yapısını içine alan ve markanın tüketici açısından anlamını özetleyen kısmı marka adıdır. 38

3.1.5. Sembol “Marka sembolü, markanın gözle görülebilen kısmıdır.” Marka sembolü, hafızada markayı çağrıştıran ya da markayla ilişkilendirilebilen her türlü özgün geometrik şekil, nesne, insan, tema, çizgi karakter, harf ya da kelime ya da bunların birleşimini içeren bir tasarım olarak tanımlanabilir 3.1.6. Slogan Slogan, markayla özdeşleştirilmesi istenen bir fikrin iletiminde kullanılan özlü sözlerdir. Ad ve sembol marka sermayesnin önemli bir parçasıdır. Ancak bunlar yaratılması düşünülen marka konumunu ve ürün/hizmet ile ilgili vurgulanacak yararı belirtmede çok fazla etkili değildir. Bu nedenle slogan konumlama stratejisini biçimlendirir ve marka adı sembolüne anlam ve değer katar. 39

3.1.7. Ambalajlama Ambalaj ürün dizisindeki maddenin ya da ürünün içine konulduğu bir kap, sarmalık veya konteynerdir. Diğer bir ifadeyle ürünün içeriğini koruyan, taşınma ve depolanmasını, satışını kullanılmasını kolaylaştıran ileride kısmen ya da tamamen atılabilecek veya geri dönüşümlü bir malzemeyle kaplanması, sarılması, örtülmesi ya da birleştirilmesidir. 3.1.8.Ürün Marka kimlik sisteminin bir elemanı olarak ürün, şüphesiz marka geliştirme faaliyetlerinin önemli bir kısmını oluşturur. Ürün, pazarlama bileşenleri içindeki en önemli elemandır. Her şeyden önce markanın üründen çok geniş bir kavram olduğu bilinmelidir. Burada önemli olan markanın temsil ettiği ürün sınıfına ihtiyaç duyulduğunda markanın akla gelmesidir. 40

3.1.9. Kurum İmajı Kurumsal imaj, kurumsal kimlik sunumlarının ilgili hedef kitle üzerinde bıraktığı bütünsel algıdır ve, kuruluşun en alt biriminden en üst birimine kadar bütün kuvvetlerin bileşimiyle oluşur. Kurumsal imaj bir organizasyonun realitesinin bir yansımasıdır. Kurumsal imaj algılanan kaliteyi etkiler ve müşteri memnuniyeti üzerinde çok güçlü bir etkisi vardır. Karmaşık ve çok sık satın alınmayan hizmetler için müşteri sadakatini oluşturmada müşteri memnuniyetinden çok daha önemlidir. Ayrıca kurumsal imaj aynı endüstri dalında bulunan şirketler arasındaki farkı oluşturur. yöneticilerin marka oluşturma stratejilerini oluştururken bu durumu göz önünde bulundurmaları gerekmektedir 41

42

3. İletişim Faaliyetlerinin Tasarımı İletişim faaliyetlerinde amaç, oluşturan marka kimliğine uygun olacak şekilde geliştirilen mesajı ve diğer marka önerilerini tüketiciye iletmek olduğuna göre reklam ve diğer pazarlama iletişimini sağlayan tüm araçlar da bu konu içerisine girmektedir. Bütünleşik pazarlama iletişimi, medya reklamcılığını, doğrudan pazarlamayı, sergilemeyi, halkla ilişkileri, satış geliştirmeyi eşgüdümlü şekilde planlayarak, tüketiciye yönelik tutarlı marka mesajları ile marka değeri yapılandırmaya çalışmaktadır. Bu genel çerçevede çoğu zaman uzman ajanslarla işbirliği içinde oluşturulacak iletişim faaliyetleri uygulamaya konulur. 43

44

4. Uygulama Şüphesiz uygulama aşaması en zahmetli, maliyetli ve zaman alan bir aşamadır ve sürekli tekrarı gerektirir. Burada önemli olan iletişim faaliyetleri tasarımında planlanan faaliyetlerin tüketicilerde oluşturulması istenen marka imajına uygun olarak yönlendirilmesi ve gerekli düzenlemeleri yaparak sonuca ulaşmaktır. 45

5. Değerlendirme Değerlendirme bölümünde amaç belirli dönemlerde yapılacak olan araştırmalardan elde edilen bilgileri değerlendirerek marka kimliğinin tüketiciler tarafından arzu edilen şekilde algılanıp algılanmadığının belirlenmesidir. Bu aşamada daha önce rakip analizi bölümünde kalitatif ve kantitatif aratşırma yöntem ve tekniklerinden yararlanılabilir. Yapılan araştırmalarda tüketicinin tatmin düzeyi, ürün özellikleriyle (kalite, fiyat, kullanım ve kullanıcı özellikleri vs.) ilgili tüketici algısı, marka imajı, pazarlama faaliyetlerinin etkinliği, ve sürecin ilk aşamasında belirtilen tüketici ve rakiplerle ilgili değişimler ve bunun marka üzerindeki etkileri incelenmeli ve gerekli değişiklikler yapılmalıdır.

TEŞEKKÜRLER