 Davranış: › Sorun oluşturan bileşenler içerisinde bireyin doğrudan doğruya en fazla değiştirebileceği ve kontrol edebileceği alan  Öncelikle nasıl.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
SINAV KAYGISININ NEDENLERİ
Advertisements

ÖFKE DUYGUSUNUN TANINMASI VE KONTROL EDİLMESİ
SINAV KAYGISI.
SINAV KAYGISI ve BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
ÜNİVERSİTEYE UYUM SÜRECİ
GENÇLERDE ÖZGÜVEN GELİŞİMİ.
Hazırlayan: Öğr.Gör. Funda YORULMAZ
SINAV KAYGISI VE BAŞETME YOLLARI
Öğrenme ilkeleri Prof Dr Süheyla Ünal.
SINAV KAYGISI İLE NASIL BAŞEDEBİLİRİM?
10. Sınıf 9 nolu kazanım etkinliği
İŞ PLANI İŞ PLANI NEDİR? İşin kurulacağı güne kadar hazırlanan kapsamın ortaya çıkarılması için bir çok aktivite sıralı ve önceden belirlenen niteliklerde.
SINAV KAYGISI VE BAŞETME YOLLARI
DAVRANIŞLARIMIZI ETKİLEYEN KALIPLAR
SINAV KAYGISI.
ÇOCUKLARIMIZIN EVDEKİ ÇELIŞMALARINA NASIL YARDIMCI OLABİLİRİZ ?
Yönetimde stres kaynakları ve başa çıkma Dr. Alper Engeler
Travma nedir? Travma sonrası tepkiler nelerdir?
TRAVMA SONRASI NORMAL TEPKİLER
SINAV KAYGISI VE BAŞETME YOLLARI
Dr M SÖZBİLİR Motivasyon
Sağlık Ortamlarında İletişim
SINAV KAYGISI.
Sınav Kaygısı Seminerine hepiniz hoşgeldiniz
SINAV KAYGISI.
SINAV KAYGISI SEMİNERİNE HOŞGELDİNİZ
OKUL BAŞARISIZLIĞI.
SINAV KAYGISI
SINAV KAYGISI.
Click Pps Series.
BAŞARILI ve BAŞARISIZ İnsanlar
ÇATIŞMA YÖNETİMİ.
“Stres ve Başa Çıkma Yöntemleri”
Cinsel İstismar Olgusu İle Çalışma (REHBER ÖĞRETMENLER İÇİN) DOSYA:3 İSTİSMAR OLGUSUYLA ÇALIŞMA SÜREÇ YÖNETİMİ Yrd.Doç.Dr. Gürcan Topçu SEÇİM ULUSLARARASI.
SINAV KAYGISI İLE NASIL BAŞEDEBİLİRİM?
SINAV KAYGISI VE BAŞETME YOLLARI
SINAV KAYGISI.
DAVRANIŞ PROBLEMLERİ VE BAŞETME YÖNTEMLERİ
BAŞARI ÇALIŞMA ve KARİYERLER
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ :
OBEZİTEDE BİLİŞSEL DAVRANIŞÇI TERAPİLER Psikolog Gözde Coşkun Antalya Halk Sağlığı Müdürlüğü.
İŞLETMELERDE İLETİŞİM
SINAV KAYGISININ NEDENLERİ Zamanı iyi kullanamama Kötü çalışma alışkanlıkları Beklenti düzeyi Görev ve sorumlulukları erteleme Başarısız olma ve değerlendirilme.
BÖLÜM 5 Birey, Toplum ve Başkaları: Sosyal Beceriler.
AMAÇ VE HEDEF BELİRLEME
KISIM 2 İnançlar ve Biliş
BÖLÜM 10 AÇIK SALDIRGANLIK ve ÖRTÜK ANTİSOSYAL DAVRANIŞ.
OLUMLU DÜŞÜNCE NEDİR? Hayatın her alanında, bizi her konuda etkileyen aslında bizim olaylara nasıl baktığımızdır. Şunu unutmamak gerekir ki; meydana.
SINAV KAYGISI VE BAŞETME YOLLARI
What is lost in translation?
Kriz durumlarında bu dünyada tutunacak hiçbir dalın kalıcı sağlamlıkta olmadığını bilelim. Bir ayağımız basmadan ikinci ayağımızı kaldırmayalım. Kriz yönetmek.
Learning to learn network for low skilled senior learners ÖĞRENME KABİLİYETİMİ VE YAKLAŞIMIMI BİLME Öğrenmeyi öğrenme Her yerde ve her zaman kendi stilimle.
Sınav Nedir ? Sınav bir değerlendirme sürecidir Öğrenilen bilgi ve becerilerin düzeyini belirlemek için yapılan ölçme sistemi değerlendirme Sınavın amacı,
SINAV KAYGISI VE BAŞETME YOLLARI
ÖZEL GEREKSİNİMLİ ÇOCUKLARIN AKADEMİK BAŞARISINDA AİLE VE PEKİŞTİREÇ
MOTİVASYON.
SINAV KAYGISI DUMLUPINAR İLKÖĞRETİM OKULU REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK SERVİSİ.
GÜNLÜK YAŞAM AKTİVİTELERİ
PSİKOSOSYAL DESTEK EĞİTİM SUNUSU
Şirket Adı İş planı sunusu.
Prof. Dr. Süheyla Ünal İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesi Psikiyatri AD
SINAV KAYGISI VE BAŞETME YOLLARI
Bilişsel Davranışçı Terapi (BDT). Davranışçı Terapi-Davranışçı Öğrenme Kuramı Davranışçı terapistler-Davranışçılık; psikanalitik yaklaşımcıların aksine.
BAŞARIYA GİDEN YOLDA “VERİMLİ ÇALIŞMA”
Güdülenme ve Bireysel Farklılıklar
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
DİYALEKTİK DAVRANIŞ TERAPİSİ BECERİLERİ: DUYGU REGÜLASYONU Yağmur TÜRKYILMAZ- Gözde PEHLİVANTÜRK.
Sunum transkripti:

 Davranış: › Sorun oluşturan bileşenler içerisinde bireyin doğrudan doğruya en fazla değiştirebileceği ve kontrol edebileceği alan  Öncelikle nasıl düşündüğümüzü veya hissettiğimizi değil nasıl davrandığımızı değiştirebiliriz

 BDT’ de davranışsal yöntemlerin önemi › Kontrol edilebilir › Duygurudumda değişiklik olmaksızın bilişlere yönelmenin etkililiği düşük › Direk bilişsel alana yönelmek depresif bilişleri artırabilir

 Bireyin etkinliklerinin artırılması  Amaç: › haz ve başarı yaşantılarını artırmak › Bilişsel değişikliği kolaylaştırmak

 Sorun yaşanan başlıca alanlar › Çevre › Yaşam olaylar › Bilişler-Düşünceler › Duygu › Fizyolojik özellikler › Davranışlar  Birbirleriyle ilişkili

 Lewinsohn  depresyonun davranışçı kuramı › Stresör etkisi ile normal davranış örüntüsünün olumlu pekiştireçlerinin azalması › Kişi olumlu pekiştireç dengesini geri çevirmeli  Depresyonda › hoşnutluk verici etkinliklerin sıklığı › elde edilen hazzın miktarı

Depresyonun davranışçı modeli 1. Depresyonun sürmesine yol açan davranışların söndürülmesi 2. Depresyonu azltıcı davranışların pekiştirilmesi

 Hafta boyunca her gün yapılan işler  Bu işlerden ne kadar hoşlandığı  Kendisini ne kadar başarılı bulduğu YARAR: Varolan durumun saptanması “her an kötüyüm” düşüncesi 1. Yapılması zorunlu etkinlikler 2. Hazza dönük etkinlikler

 Temel amaç haz ve başarı yaşantısını arttırmak  İleriki günlerin her birini planlamak! › Geçmişte yaptığı/yapmaktan hoşlandığı etkinlikler › Şu anda yaptığı zorunlu etkinlikler › Geçmişte/şimdi yapmayı istediği ama yapamadığı

 Hazza yönelik faaliyetlerde; › Başlangıçta ne kadar hoşlanacağının tahmini › Etkinlik sonrası aldığı haz  Olumsuz öngörüler  Gün sonunda gözden geçirme

Kişi; a) plana uyamazsa b) yaptıklarından çok az doyum sağlarsa  Süreci gözden geçir  Amaç: Sonuç değil süreç ve öğrenmedir

ERTELEME BİRİKME

 Yaşamdaki her hedef o hedefe giden adımlardan oluşur  Kişi adımları görmeksizin yalnızca hedefi görürse kendisini ÇARESİZ hisseder  Davranış planlanırken; › Herhangi bir hedef için, adımlar saptanmalı

1. Ertelenen işlerin listesi 2. Öncelik sırasında göre numaralandırma 3. Küçük adımlar belirleme 4. Adım adım zihinsel prova (zorluk ? engel ? ) 5. Olumsuz düşünce tespiti 6. Kaydetme

 Başlayamama  Çok katı ve mükemmeliyetçi beklentiler  Yapamamayı kabullenememe  Alternatifleri planlayamama  Eksikleri kabullenmeme  Çok ayrıntıcı veya çok genel olma

 Niteliği değil niceliği planlayın!  Mucize beklemeyin!  Durum kötüye gidiyorsa mola verin!

 Ferster’in 1973 de geliştirdiği öğrenme teorisi kaynaklı depresyon modeline göre; › İnsanlar depresif hissettiklerinde aversif düşüncelerden, duygulardan yada dışsal durumdan kaçar/kaçınırlar.

Dar bir pasif davranış repartuarı Aversif uyaranlardan etkin bir kaçış Memnun/tatmin edici aktivitelerde azalma Pozitif pekiştireçlerde azalma

 Jacobson et al (1996)  150 depresyon hastası 3 gruba ayrılmış  2 yıllık izlem 1. Aktivite programı 2. Aktivite + Kognitif müdahale (otomatik düşn.) 3. Aktivite + BDT (otomatik düşn, temel inanç)

 Martell et al (2001)  2 temel odak 1. Kaçınılan aktiviteler (aktivite planlama için) 2. Kognitif proseslerin fonksiyonel analizi  DA, learning theory ve contextual functionalism’in temelini oluşturur

 Sadece haz veren ve memnun edici etkinliklerden oluşmamaktadır!!!  Depresyonun internal nedenlerine odaklanmaz › Düşünceler › İçsel çatışmlar › Seratonerjik disfonksiyon

İlk seanslarda;  DA’nın rasyoneli  Danışanın semptomları ve danışanın bulduğu çözüm yollarının sonuçları  Experiental avoidance  Anlaşılabilir ve beklenen yanıt !!!

İlerleyen seanslarda;  Danışana davranışlarını ve istenmeden ortaya çıkan sonuçlarını nasıl analiz edeceği öğretilmeli › İnaktivite › Ruminasyon

Normal aktivitelerden/sosyal etkileşimden kaçınma Depresyonda ağırlaşma Daha fazla ruminasyon Memnuniyet verici etkinlikleri deneyimleyememe Çevreyle/diğer insanlarla ilişkilerde bozulma

 Danışanın başetme mekanizmalarının tespiti  Contextual factors (duygular/düşünceler)  Anahtar nokta: › Kaçma ve kaçınma davranışlarını tanımlama › Alternatif davranış şekilleri belirleme

 Danışanla birlikte › Kısa › Ortahedefler belirlenmeli › Uzun dönem  Bu hedefler en kısa zamanda normal işlerine ve sosyal rollerine dönmeyi içermeli

 Hayes et al (1999)  Aktivite çizelgesi › kaçınılan davranışlar › kişi için önemli olan şeyler  The Valued Living Questionnaire

 Ev ödevleri  Progres takip  Feedback  1 yada 2 spesifik konuya odaklanma

 Adım adım davranış planlaması yapmak › Kaçınma davraışları › Değerler doğrultusundaki davranışlar  Kısa dönem hedeflerden başlanır  Major hata: Tüm her şeyi tek seferde ele almaya çalışmak

 Amaç: öncelikle küçük değişiklikler oluşturmak  Aktivite yapmış olmak için yapılmamalı!!  Aktivite planlarının arasına rahatlatıcı ve keyif verici etkinlikler de katılmalı (ödül)

 Monitörizasyon › Yapılan aktivitelerin mood üzerindeki etkisi  Aktivitelerin aşırı yapılması problematik ve acı veren düşüncelerden/ duygulardan kaçınma olabilir!!!

Yaşamak şakaya gelmez, büyük bir ciddiyetle yaşayacaksın bir sincap gibi mesela, yani, yaşamanın dışında ve ötesinde hiçbir şey beklemeden, yani bütün işin gücün yaşamak olacak Nazım Hikmet