İDARE HUKUKUNDA KAZANILMIŞ HAK KAVRAMI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Karar Tarihi : Karar No : 5189/1
Advertisements

GÜMRÜKLER 2023 VİZYONU 1. ARAMA KONFERANSI/ Stratejisi
GÜMRÜKLER 2023 VİZYONU 1. ARAMA KONFERANSI/ Stratejisi
Kavram ; Kamu gücü ayrıcalığı içeren hukuki işlemlerdir
Türkiye’de e-sağlığın hukuki çerçevesi
KİŞİSEL SAĞLIK VERİLERİNİN KORUNMASINA İLİŞKİN DÜZENLEMELERİN DEĞERLENDİRİLMESİ Sevil NEŞELİ DEMİRBAŞ Hukuk Müşaviri.
SAYILI KAMU İHALE KANUNU İLE KAMU İHALE SÖZLEŞMELERİ KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN Şikayet Sistemine Etkileri Nisan 2009 ANTALYA.
UYGUN AVUKATLIK BÜROSU NİSAN 2011 BİLGİ NOTU I Anayasa Mahkemesi’ne Bireysel Başvuru.
ÖNEMLİ NİTELİKTEKİ İŞLEMLER
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ KÜLTÜRÜ
KAMU HARCAMA HUKUKUNUN KAYNAKLARI
Anayasal Vergilendirme İlkeleri
CEZADA TAKDİR HAKKI.
4703 SAYILI ÜRÜNLERE İLİŞKİN TEKNİK MEVZUATIN HAZIRLANMASI VE UYGULANMASINA DAİR KANUN Türkiye Halk Sağlığı Kurumu Çevre Sağlığı Daire Başkanlığı Çevre.
4703 SAYILI KANUN 4703 sayılı Ürünlere İlişkin Teknik Mevzuatın Hazırlanması ve Uygulanmasına Dair Kanun 11/07/2001 tarih ve sayılı Resmi Gazete’de.
İDARE HUKUKU YEREL YÖNETİMLER Öğr. Gör. Anıl Çağlar ERKAN.
ÇALI Ş ANLARIN BULU Ş LARI Ay ş e Gül ULUÇAY Mühendis ANKARA.
ETİK NEDİR?.
DERS:SAĞLIK HUKUKU KONU:HEMŞİRELİK KANUNU Hazırlayan: Türkan YILMAZ
HUKUK KURALLARI HUKUK KURALLARI HUKUKUN MÜEYYİDESİ HUKUK TÜRLERİ
2.HUKUKUN BÖLÜMLERİ “Hukukun dokusunda iki çeşit ilişki vardır. Bunlardan biri, yönetenlerle yönetilenler arasındaki ilişkilerdir. Öbürü ise, kişilerin.
HUKUKUN DALLARI Doç. Dr. Mustafa ÇEKER.
 Internet tabanlı bir "Hukuk Portalı" projesi  Hukukun temel argümanlarına eri ş im.
İCRA TEŞKİLATI Doç. Dr. Mustafa ÇEKER Çukurova Üniversitesi
VATANDAŞLIK BİLGİSİ ESRA ERİŞ 4-B KONU : YARGI
BANKACILIK HİZMET VE ÜRÜNLERİ
Avrupa Birliği Ekonomisi Tezsiz Yüksek Lisans Programı
Mustafa ÖZÜNLÜ Kamu Yönetimi Bilim Uzmanı Mart 2015 Ürgüp/NEVŞEHİR
(Genel) Vergi Hukuku.
İDARE HUKUKU BİRİNCİ BÖLÜM Öğr. Gör. A. Çağlar ERKAN.
TUR İ ZM HUKUKU VE MEVZUATI DR. OSMAN AVŞAR KURGUN DR. AYHAN GÖKDEN İ Z DR. MURAT SEL İ M SELV İ DR. GONCA KILIÇ DR. ELBEYI PEL İ T Ö Ğ R. GÖR. HÜSEY İ.
İŞ HUKUKUNA GİRİŞ İş Hukuku Kavramı
Yöneti ş im(governance),küresel le ş menin etkisi ile ortaya çıkmı ş ve birçok ülkede son yılların moda kavramı haline gelmi ş tir.
BİREYSEL İDARİ İŞLEMLER-DÜZENLEYİCİ İŞLEMLER
KAMU HARCAMALARI HUKUKU KAYNAKLARI. 1.YASAMA ORGANI TARAFINDAN ORTAYA KONAN KAYNAKLAR 2.YÜRÜTME ORGANI TARAFINDAN ORTAYA ATILAN KAYNAKLAR 3.YARGI ORGANI.
HUKUK KURALLARI HİYERARŞİSİ VE TERİMLERİ
1. HAFTA İ DARE KAVRAMI VE İ DARE HUKUKU. HEDEFLER  İ dare kavramı ö ğ renilecek, idare organı ve idari fonksiyon hakkında bilgi sahibi olunacak.  İ.
KAMU HARCAMA HUKUKUNUN KAYNAKLARI. Kamu harcamaları, kamusal birimlerin yetkililerinin, çeşitli hukuki düzenlemelerden(anayasa, kanun, kanun hükmünde.
TİCARET HUKUKU BİLGİSİ
Av. Bilge Aydın Temiz BİLGE AYDIN TEMİZ
ÖMER HALİSDEMİR ÜNİVERSİTESİ
VETERİNER HEKİMLİĞİ MEVZUATI
ÇOCUK HUKUKU’NUN HUKUK SİSTEMİNDEKİ YERİ VE ÖZEL HUKUKTA ÇOCUK HAKLARI
YASALAR VE ÖZEL EĞİTİM.
Öğr.Gör.İdil YILDIRIM ARI
Hukukun TEMEL kavamları
ÖĞR.GÖR.İDİL YILDIRIM ARI
İDARİ YARGIDA DAVA TÜRLERİ
Anayasa normlar hiyerarşisinin en üstünde yer alan ve yasama, yürütme ve yargı organlarını bağlayan temel hukuk kurallarını içerir. ANAYASA.
MEDENİ HUKUK.
LAW 201 INTRODUCTION TO LAW
HUKUKUN KAYNAKLARI Hukukun kaynakları, asıl kaynaklar ve yardımcı kaynaklar olarak ikiye ayrılır. Asıl kaynaklar: Yazılı ve yazısız kaynaklar Yardımcı.
CEZA HUKUKUNUN GENEL ESASLARI İNSAN HAKLARI EVRENSEL BEYANAMESİ, AVRUPA İNSAN HAKLARI SÖZLEŞMESİ VE TÜRKİYE CUMHURİYETİ ANAYASASI’NDA ALIR.
Dernek, kazanç paylaşma dışında belirli ve ortak bir amacı gerçekleştirmek için bir araya gelen kişi topluluğudur. Derneğin unsurları şunlardır: Kişi.
Hesap Verebilirlik ile İlgili Düzenlemeler
Görev ve Sorumluluklar
Kişiler Hukuku-15. Hafta.
Başlangıç Hükümleri-8. Hafta
HUKUKUN DALLARI Doç. Dr. Mustafa ÇEKER.
Başlangıç Hükümleri- 1. Hafta
KANUNİLİK İLKESİ HUKUKİ DAYANAĞI KAPSAMI İŞLEVİ
Ceza Hukukunun Temel İlkeleri
KAMU YÖNETIMINDE GÜNCEL YAKLAŞIMLAR ÇERÇEVESINDE MERKEZI YÖNETIM VE TAŞRA TEŞKILATI.
VIII. Kabul Edilebilirlik İncelemesi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
YARGI KARARLARI 2.
II. Anayasa Mahkemesi’nin «Norm Denetimi» İşlevi
BORÇ.
TAPU SİCİLİ 1.
9.BASININ MANEVÎ ZARARDAN SORUMLULUĞU
Sunum transkripti:

İDARE HUKUKUNDA KAZANILMIŞ HAK KAVRAMI

KAZANILMIŞ HAK NEDİR Objektif bir hukuk kuralının kişi hakkında uygulanması veya kendiliğinden uygulanacak hale gelmesi, böylece objektif ve genel hukuki durumun kişisel bir işlemle özel hukuki duruma dönüşmesi, hukuka aykırı işlemlerde ise bir süre yararlanılması sonucunda Anayasa ve yasalarca korunmaya değer hale gelmiş, elde edilmiş veya elde edilebilir durumdaki hak sahibinin bir eylemi ve iradesi ile ileri sürülmüş olan ve üçüncü kişilerden bir şey isteyebilmek ve onu bir şey yapmaya zorunlu kılabilmek gibi aktif hak sahipliği bahşeden bir kişisel hak ve karşılanmadıkça ve boşluğu giderilmedikçe tek taraflı tasarrufla geri alınmayan hukuki olanak, güç veya yetkidir.

Yargıtay’a göre Kazanılmış Hak:, Yasalara uygun olarak gerçekleşen hak olarak tanımlamıştır. Anayasa Mahkemesi’ne göre Kazanılmış Hak : Kişinin bulunduğu statüden doğan, tahakkuk etmiş ve kendisi yönünden kesinleşmiş ve kişisel alacak niteliğine dönüşmüş haktır. Danıştay’a göre Kazanılmış Hak: Eski kanun yürürlükte iken kesin bir surette kazınlan yani hukukça korunmakta bulunan ve bir iddia haline gelen haklar olarak tanımlamıştır.

KAZANILMIŞ HAKKIN UNSURLARI Somut bireysel bir sonucun doğmuş olması Hakkın kesinleşmiş olması Hukuka uygunluk unsurunun bulunması Kişinin iddiasını dayandırdığı hak konusunda iyiniyetli olması İddia edilen kazanılmış hakkın belirli bir süre kullanılmış olması.

KAZANILMIŞ HAKKIN ÖZELLİKLERİ Hakkın elde edilebilir, Anayasa ve diğer yasalarla korunma haline gelmiş olması gerekir. Bu hakkın her olaya göre değişme ve inceleme olanağına karşı yönetim tarafından tek taraflı tasarruflarla geri alınma olanağı olmamalıdır. Bu hak kamu yararına feda edildiği zaman giderilebilmesinin istenebilmesi söz konusu olmalıdır. Yazılı işlem olmalıdır.

KAZANILMIŞ HAK DOĞUMUNA ENGEL OLAN HALLER    Yok hükmünde olan işlemler   İlgilinin açık hatası, hilesi ve ikrahı ile yapılmış olan işlemler İdarenin hatasının söz konusu olduğu durumlarda kazanılmış hak söz konusu olabilmektedir. (A.Y.İ.M 23.03.199 Tarih ve E, 1998/637, K. 1999/295 Sayılı Kararı’nda; “ İlgilisinin kusurundan kaynaklanmayan hata nedeniyle idari işlemin iptal edilmeyeceğine ” karar vermiştir.) Kolluk önlemleri, bu önlemler kişiler lehine hak doğurmayan işlemlerden olduğu için bu işlemlerle de kişi lehine kazanılmış hak doğması mümkün değildir. Belirtici- açıklayıcı işlemler, iç düzen işlemleri ve idarenin tek yanlı almış olduğu açıklayıcı kararları kişileri lehine hak doğurmayacağı için kazanılmış hakka konu olmazlar. Bir istemin reddi işlemleri, idarenin açık ya da zımni red suretiyle tesis etmiş olduğu olumsuz idari işlemleri de kişiler lehine bir hak doğurmayacağı ve hatta hukuk düzeninde bir değişiklik meydana getirmeyeceği sebebiyle kazanılmış hakka konu olmazlar.

İdari yaptırımlar, disiplin cezaları ve idari düzenleyici işlemlere aykırılık sebebiyle uygulanan idari yaptırım kararları da kişi lehine hak doğurucu işlemlerden değildir. Geçici İşlemler ( Danıştay: “ Geçici bir süre için belediye başkanı olan belediye meclis üyelerinin bu atama sebebiyle kazanılmış hakka sahip olamayacağına” hükmetmiştir. ) Kayıt ve şarta bağlı idari işlemler. Tespit edici işlemler Kamu yararı ve kamulaştırma kararı   Danıştay’a göre; kanun ile aksi öngörüldüğü hallerde, kamu düzenine aykırı olan hallerde, kamu yararı ile çatıştığı hallerde, kazanılmış hakkın dayanağı olan idari işlemin ilgilinin hilesi veya gerçek dışı beyanı ile tesis edildiği hallerde kazanılmış hak korunamayacaktır. 

. KAZANILMIŞ HAKKIN DAYANAĞI Kazanılmış hak kavramının evrensel hukukun genel ilkelerinden olduğu ve kazanılmış hakkın tanınması ve korunmasının gerek evrensel hukuk ve gerekse iç hukuk ( Anayasa Mahkemesi Kararları ) tarafından benimsendiği ortadadır. Kazanılmış hak kavramının evrensel hukukun genel ilkelerinden olmasının yanında, hukuk devleti ve idari işlemlerin geriye yürümezliği ilkeleri ile de yakın ilişki içerisindedir. Gerek hukuk devleti ilkesi ve gerekse idari işlemin geriye yürümezliği ilkesi kazanılmış hakkın içi hukuktaki dayanağı olarak kabul edilmektedir..

HUKUK DEVLETİ KAVRAMI VE KAZANILMIŞ HAK Kazanılmış haklara saygı gösterilmesi Hukuk Devletinde bulunması gereken ve uyulması gereken mutlak bir zorunluluk, Devlet ve idareciler için bir yükümlülüktür. Bu noktada hukuk devleti kavramının tanımlanması gerekmektedir. Kısa tanımla hukuk devleti; “ Vatandaşların hukuki güvenlik içinde bulunduğu, devletin eylem ve işlemlerinin hukuk kurallarına bağlı olduğu bir sistem ”olarak tanımlanabilir. Anayasa Mahkemesi de hukuk devletini, insan haklarına saygılı ve bu hakları koruyucu adil bir hukuk düzeni kuran ve bunu devam ettirmekle kendisini yükümlü sayan bütün işlem ve eylemleri yargı denetimine bağlı olan devlet olarak tanımlamaktadır.

Bu tanımlardan anlaşılacağı üzere hukuki güvenlik kavramı hukuk devleti ilkesinin unsurlarındandır. Bireylerin hukuki güvenlik içinde bulunmadığı bir sistemin hukuk devleti ilkesi ile bağdaştırılması mümkün değildir.       Yürürlükteki bir yasa veya düzenleyici işleme dayanarak bir hakka sahip olan kimselerin bu kazanımlarının korunması hukuki güvenlik ve dolayısıyla hukuk devleti ilkesinin bir unsurudur. Çünkü kişiler kendi lehlerine hak kazandıran bu işlemi yapar iken yürürlükteki mevzuat hükümlerine güvenmektedirler. Bireyler sonradan yürürlüğe girecek bir mevzuat normunu bilmesini ya da öngörmesini beklemek mümkün değildir.      Nitekim Anayasa Mahkemesi: “ Anayasa’nın 2. maddesinde yazılı niteliklere sahip bir hukuk devletinde, mevcut kanunlara göre kazanılmış hakların sonradan çıkacak kanunlarla tanınması zorunlu olduğu şüphesizdir ” görüşünü benimsemektedir

Danıştay 1. Dairesinin 04. 10. 1991 Tarih ve E. 1991/211, K   Danıştay 1. Dairesinin 04.10.1991 Tarih ve E. 1991/211, K. 1991/289 Sayılı Kararında[29] da: “ Kazanılmış hakların korunması Hukuk Devlet ilkesinin bir gereğidir. Hukuk Devletinde bütün devlet faaliyetlerinin hukuk kurallarına uygun olması önemli ve temel bir ilkedir ” denilmektedir.             Hiç şüphesiz yürürlükte bulunan mevzuat hükümlerine göre kişisel hak kazanan kimselerin kazanımlarının sonradan yapılacak mevzuat değişikliği ile ortadan kaldırılması gibi bir durum hukuk devleti ilkesiyle bağdaşmayacaktır. Bu sebeple yürürlükteki mevzuat hükümlerine duyulan güven ile ( hukuk güvenliği ) kazanılmış olan haklara saygı gösterilmesi ve bireylerin kazanmış oldukları hakka sonradan yürürlüğe giren düzenlemelerle zarar verilmemelidir.

KAZANILMIŞ HAK İLE İLGİLİ ANAYASA MAHKEMESİ VE DANIŞTAY KARARLARI ANAYASA MAHKEMESİ KARARI: Yasalara aykırı durumlara dayanılarak kazanılmış hak iddiasının öne sürülemeyeceği sadece meşru haklar ( kişi hakları, siyasi ve sosyal haklar) için bu iddianın öne sürülebileceğini öngörmektedir. DANIŞTAY KARARI: Mevzuatın açık hükmüne aykırı bir şekilde tesis edilen idari işlemin geri alınabileceği ve bu işleme dayalı olarak kazanılmış hakta bulunamayacağını öngörmektedir.

HANSA AKPINAR ZİRVE ÜNİVERSİTESİ HUKUK FAKÜLTESİ 050111112