BM İş Dünyası ve İnsan Hakları Rehber İlkeleri

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
T.C. AFYONKARAHİSAR VALİLİĞİ. Her ilde Valilik bünyesinde “İl Sosyal Etüt ve Proje Müdürlükleri”, 04/03/2010 tarihli ve sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak.
Advertisements

19.FASIL : Sosyal Polİtİka ve İstİhdam “AçIlIş Krİterlerİnde Gelİnen Son Aşama” ÇALIŞMA ve SOSYAL GÜVENLİK BAKANLIĞI AVRUPA BİRLİĞİ KOORDİNASYON.
Meslek Yüksekokulu, 25 kasım 2010
Faaliyetin Süresi: 24 ay ( )
BRS, Türkiye’de bir ilki başlatarak birçok firmadan alınacak hizmetleri tek bir kuruluştan alınmasını sağlayacak profesyonel bir kadroyla iyi bir hizmeti.
Meriç Belediyeler Birliği
DEVLET PLANLAMA TEŞKİLATI MÜSTEŞARLIĞI
TTB-UDEK STE/SMG ÇALIŞMA GRUBU EYLEM PLANI. Tıp Uzmanlık Dernekleri ve STE  İlgili uzmanlık alanında çalışan hekimlerin bilgi, beceri, mesleki yetenekleri.
Kurumsal Sosyal Sorumluluk Nedir (KSS)
TÜRKİYE’DE ÇAĞCIL DEMOKRASİ, DEMOKRATİK KÜLTÜR VE OLGUNLUK
1 IFRS’de Yorum Olanağı : IFRS için Ölüm Öpücüğü mü yoksa Başarıya Giden Yol mu? Prof. Dr. S. J. Maijoor (AFM)
İŞ KANUNUNDA ÜÇLÜ DANIŞMA KURULU VE EKONOMİK SOSYAL KONSEY AYŞE KÜÇÜK ZİYA AK MEHMET ÜSTBAŞ
Millî Eğitim Bakanlığı Çıraklık ve Yaygın Eğitim Genel Müdürlüğü
eAvrupa, eAvrupa+ ve Türkiye
TAYYAR KUZ Engelli ve Yaşlı Hizmetleri Genel Müdürlüğü
Serdar Yegül & Soner Tümüklü
Bakanlar Kurulu Eylem Planı Alkol ile ilişkili zararların azaltılması amacına yönelik kapsamlı bir Topluluk stratejisinin geliştirilmesi İlgili tüm politika.
KONTROL ORTAMI Defterdarlıklar İç Kontrol Eğitimi 10 Mart-27 Nisan 2013 Strateji Geliştirme Başkanlığı 1.
KAMUDA İÇ KONTROL SİSTEMLERİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ
Bağlam Avrupa Komisyonu, AB’nin Ekim 2011’de çıkardığı “ Kurumsal Sosyal Sorumluluk Alanında Yeni bir AB stratejisi” isimli KSS stratejisinde,
UN Global Compact (BM Küresel İlkeler Sözleşmesi)
Avrupa Birliği Kurumsal Sosyal Sorumluluk (KSS) Stratejisi
ILO Çokuluslu Şirketler ve Sosyal Politikaya ilişkin İlkeler Üçlü Bildirgesi.
Strateji Geliştirme Başkanlığı
Uluslararası Muhasebeciler Federasyonu
Musa KAYA Dış Kaynaklı Projeler Şube Müdürü
TÜRKİYE YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ HAZIRLAMA ÇALIŞMALARI
OECD Çok Uluslu Şirketler Rehberi
ARTVİN İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ
Tarım Arazilerinin Sürdürülebilir Kullanımı
Çalıştay: Başbakanlık Uzmanları için DEA 13 Ekim 2009 EuropeAid/125317/D/SER/TR Oturum 1 DEA Projesi Bileşenleri ve Çıktılar.
Çevre ve Temiz Üretim Enstitüsü
Çevre Sorunları “Ayamama Felaketi”nin acı biçimde gösterdiği gibi çevre sorunları, artık yaşamımızda istisna olmaktan çıkmış, gündelik yaşamın bir parçası.
PERFORMANS PROGRAMI HAZIRLAMA SÜRECİ
PLANLAMA VE STRATEJİK PLANLAMA S.Nazik Işık Nisan 2008.
1 KURUMSAL YÖNETİM KOMİTESİ EYLEM PLANI (Yapılan Çalışmalar, Mevcut Durum ve Planlanan Çalışmalar) Ender ÇOLAK Sermaye Piyasası Kurulu Başkan Yardımcısı.
15 Ekim 2012 Afyonkarahisar ENGELLİLERİN HAKLARINA İLİŞKİN SÖZLEŞMENİN UYGULANMASININ TEŞVİK EDİLMESİ VE İZLENMESİNE İLİŞKİN ULUSLARARASI VE ULUSAL MEKANİZMALAR.
YOLSUZLUKLA MÜCADELEDE SON GELİŞMELER BAŞBAKANLIK TEFTİŞ KURULU 2009.
MESLEK YAŞAMI VE ETİK Kazanım: İş ve meslek yaşamında etik değerlerin önemini fark eder. 12. Sınıf 110 nolu kazanım etkinliği.
T. C. ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI ÇED VE PLANLAMA GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Y
Çalıştay: Başbakanlık Üst Düzey Yöneticiler için DEA Oturum 2: DEA Projesi Bileşenleri ve Çıktılar 14 Ekim 2009 EuropeAid/125317/D/SER/TR.
ARTVİN İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ STRATEJİK PLANLAMA.
5. Ulusal Meslek Yüksekokulları Müdürleri Toplantısı 1. Komisyon Raporu Meslek Yüksekokullarında İşyeri Eğitimi -İşyeri eğitiminin planlanması ve kredilendirilmesi.
1) İşveren veya vekili (okul/kurum müdürü)
«MESLEKİ EĞİTİMDE KALİTE GÜVENCESİ»
MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI KAMU İDARELERİ İÇİN STRATEJİK PLANLAMA KILAVUZU GELECEĞE YÖNELİM 2 1 Mehmet ÇİÇEK Millî Eğitim Uzman Yardımcısı.
Strateji Geliştirme Başkanlığı
Bayram AKBAŞ MYK Başkanı MÜSİAD Mesleki Eğitimde Yeni Açılımlar Çalıştayı, Şubat 2011/İstanbul MESLEKİ EĞİTİME İLİŞKİN ANAHTAR KAVRAMLAR 1.
5. Oturum Olası güçlükler ve çözüm yolları
TÜSİAD VE FİKRİ HAKLAR Murat Peksavaş TÜSİAD Fikri Haklar Çalışma Grubu Başkanı.
TÜRKİYE BİLİŞİM DERNEĞİ Kamu Bilişim Platformu - 17 E-Ticaret Güvenlik Sertifikasyonu ve Hukuksal Düzenlemeler 1 Çalışma Grubu ve Ötesi Kamu Hizmetlerinde.
Bilişim Suçlarına Yönelik Mevzuat. İNTERNET ORTAMINDA YAPILAN YAYINLARIN DÜZENLENMESİ VE BU YAYINLAR YOLUYLA İŞLENEN SUÇLARLA MÜCADELE EDİLMESİ HAKKINDA.
1. Uyuşturucuyla mücadele kapsamında eğitim
Bilişim Suçlarıyla İlgili Mevzuat 3- BM Kararları.
1 T.C. GÜMRÜK VE TİCARET BAKANLIĞI ESNAF VE SANATKÂRLAR GENEL MÜDÜRLÜĞÜ 14 Ocak 2016.
İŞ SAĞLIĞI ve İŞ GÜVENLİĞİ KURSU
Kamu Yönetiminin Denetlenmesi
1 Türkiye’de Yatırım Ortamının İyileştirilmesi Reform Programı.
SAĞLIK, KÜLTÜR VE SPOR DAİRE BAŞKANLIĞI
T.C. BAŞBAKANLIK DEVLET PERSONEL BAŞKANLIĞI EĞİTİM DAİRESİ BAŞKANI
İş Sağlığı ve Güvenliği Kurulları
Meslek Yüksekokulu, 25 kasım 2010
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Hesap Verebilirlik ile İlgili Düzenlemeler
Uluslararası İşletme Yönetimi
TÜRKİYE YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ HAZIRLAMA ÇALIŞMALARI
SİBER GÜVENLİK BÖLÜM 6.
TÜTÜN – ALKOL DAİRESİ BAŞKANLIĞI. VİZYON: * Türkiye’de üretilen tütünlerin yurt içi ve dünya tütün kullanımı içindeki payının artırılmasına ve ülkemizin.
İŞ SAĞLIĞI ve GÜVENLİĞİ KURULLARI ÇALIŞMA PRENSİBİ FİRMA ADI.
Çevre ve Şehircilik Bakanlığından: SIFIR ATIK YÖNETMELİĞİ
Sunum transkripti:

BM İş Dünyası ve İnsan Hakları Rehber İlkeleri

Bağlam 2003 yılının Ağustos ayında, BM İnsan Hakları Komisyonu bünyesindeki bir alt komisyon şirketlerin insan hakları alanındaki sorumluluklarına ilişkin “Taslak Normlar” adı verilen belgeyi sunmuştur. Bu “Taslak Normlar” yaklaşımına göre, devletlerin insan haklarına ilişkin yükümlülükleri, yer yer bağlayıcı bir usul de içermek kaydıyla, şirketlere aktarılabilecekti.

BM İnsan Hakları Komisyonu’nun Nisan 2004’te gerçekleştirilen 60 BM İnsan Hakları Komisyonu’nun Nisan 2004’te gerçekleştirilen 60. toplantısında, “Taslak Normlar” reddedilmiştir. Bunun yerine, insan hakları ve çok uluslu işletmelerden sorumlu özel bir temsilci (John Ruggie) atanmış ve çok uluslu işletmelerin sorumlulukları konusunda öneriler sunmakla görevlendirilmiştir.

2008 yılının Nisan ayında sunduğu raporda, BM Özel Temsilcisi John Ruggie insan hakları ve şirketler konusunda bir kavram önerisinde bulunmuş ve bu kavramı üç ilkeyle açıklamıştır: korumak, saygı göstermek ve çözüm bulmak: Korumak: Devlet dışındaki unsurların insan hakları ihlallerine karşı halkını korumak devletin görevidir.

Saygı göstermek: İnsan haklarına saygı duymak ve bu amaç çerçevesinde gerekli yönetim yapısını kurmak şirketlerin görevidir. Çözüm bulmak: İnsan hakları ihlallerine karşı savunmanın güçlendirilmesi için, adli ve adli olmayan şikayet mekanizmaları tesis edilmeli ve sağlamlaştırılmalıdır.

2008 yılında, BM İnsan Hakları Konseyi “koruma-saygı-çözüm” çerçevesini onaylamış ve John Ruggie’den bu çerçeveyi hayata geçirmesini istemiştir. Bu sürecin sonunda, 2011 yılının Haziran ayında BM İnsan Hakları Konseyi tarafından oy birliğiyle kabul edilen BM İş Dünyası ve İnsan Hakları Rehber İlkeleri doğmuştur. “BM Taslak Normlar” (2003) “Koruma, Saygı, Çözüm” Çerçevesi (2008) BM İş Dünyası ve İnsan Hakları Rehber İlkeleri (2011)

BM İş Dünyası ve İnsan Hakları Rehber İlkeleri BM Rehber İlkeleri, 2011’de BM İnsan Hakları Konseyi tarafından onaylanan “koruma-saygı-çözüm” çerçevesini temel almakta ve bu çerçeveyi hayata geçirmeyi amaçlamaktadır. BM Rehber İlkeleri devletlere ve işletmelere yönelik öneriler içermektedir.

Bu ilkeler, işletmelere yönelik herhangi yeni bir yasal yükümlülük getirmemekte veya mevcut insan hakları araçlarının tabiatında bir değişikliğe neden olmamaktadır. İlkeler daha ziyade, halihazırda mevcut olan araçların hem devletler hem de işletmeler için ne anlama geldiğinin altını çizmeyi ve mevzuat ile uygulama arasındaki farkın meydana getirdiği sorunları ele almayı hedeflemektedir.

İnsan Hakları hukukunun en temel unsuru devlettir. Devletin koruma görevi İnsan Hakları hukukunun en temel unsuru devlettir. Kanunları belirlemek, yürütmek ve uygulamakla görevli olan devlet, şirketlerin bu kanunlara etkili şekilde uymasını temin etmekle yükümlüdür. Bu bağlamda, karşılaşılan en büyük güçlük yönetişim alanlarının zayıf olmasıdır Koruma ve saygı arasındaki çizginin bulanık olması Toplumda şirketlerin sürece dahil olacağı yönünde bir beklenti olması Korumaya ilişkin eksikliklerin Devlet tarafından giderileceği yönündeki beklenti

İş dünyası Devletin attığı adımların takipçisi olmalıdır İş dünyasıyla ilgili kısıtlamalar getirilmesi ihtimali AB Ulusal Eylem Planlarının hazırlanması. Avrupa Konseyi’nin BM Rehber İlklerinin uygulanmasına ilişkin bir standart geliştirmeye başlamış olması. Raporlamaya ilişkin gereksinimler. Şartlılık ilkesi (Satın alma, ihracat kredileri, iç hukukun ülkenin sınırları dışındaki uygulamaları). İlkelerin yalnızca ticaret ortamındaki davranışlar üzerinde yoğunlaşmasını önlemek için çalışmalar yapılması.

Şirketlerin İnsan Haklarına Saygı Konusundaki Sorumluluğu “İşletmeler insan haklarına saygı göstermelidir. Yani, işletmeler insan haklarını ihlal etmemeli ve insan hakları konusunda neden oldukları olumsuz etkileri ortadan kaldırmak için çaba göstermelidir.” (11. İlke) İlgili mevzuatın tamamına uygun hareket etmek (bu yasaların yürütme süreci yeterince etkili olmasa dahi) “kimseye zarar verme” ilkesini öncelikli şekilde düstur edinmek: Hak sahiplerinin bakış açısını dikkate almak – ‘aşağıdan yukarıya doğru’ bir yaklaşım sergilemek

Beklentileri karşılamada ilerleme sağlamak: Geniş kapsamlı politikaların/ Kurumsal Sosyal Sorumluluk (KSS) bildirilerinin ötesine geçerek, “ilgili bilince sahip olmak ve bunu göstermek” aşamasına gelmek Çerçeve “rehberlik sunma” amacı taşır, bir “standart” değildir. Şirketler / bölgeler vs. için “herkese uyan standart bir ölçü” öngörmez.

‘Kimseye zarar verme’ ne demektir? Olumsuz etkilere neden olan veya katkıda bulunan faaliyetlerden uzak durunuz; ve Olumsuz etkilere katkıları olmasa dahi, iş ilişkileri vasıtasıyla şirketle doğrudan bağlantılı hale gelen olumsuz etkileri önlemeye veya en aza indirgemeye gayret gösteriniz. “Uzak durmak” = kontrol (etkilerden sizin sorumlu olduğunuz hallerde) “Gayret göstermek” = baskı gücü (etkilerden tedarikçinin sorumlu olduğu hallerde)

Beklentiler nelerdir? Şirketin İnsan Haklarına ilişkin bir Bildiri yayınlaması Tek taraflı olmamalıdır (diğer unsurları dikkate almalı ve mevcut belgelerle ilişki kurmalıdır) Yönetim Kurulu tarafından onaylanmalıdır Üslup konusunda hassas davranılmalıdır (Yorumda birlik temin edilmelidir: Metnin başkaları tarafından nasıl algılanacağı / kötüye kullanılabileceği hususuna dikkat edilmelidir) Uygulama / yaygınlaştırma (Sorumlular kimlerdir? Yeterli kaynak mevcut mudur?)

Gerekli Özenin Gösterilmesi 17. Rehber İlkede ‘gerekli özenin gösterilmesi’ yaklaşımı insan haklarına ilişkin olumsuz etkilerin tespit edilmesi, önlenmesi, en aza indirgenmesi ve hesabının verilmesinde şirkete yardımcı olacak bir "araç" olarak tanımlanmıştır. Özen Gösterme yaklaşımı "bir şirket kimseye zarar vermediğini nereden anlar?" sorusunun yanıtlanmasına yardımcı olur.

Özen Gösterme yaklaşımı insan hakları alanındaki mevcut veya muhtemel etkilerin değerlendirilmesinin yanı sıra edinilen bulguların dikkate alınarak bu konuda tedbirler alınmasını, yanıtların takibinin yapılmasını ve alınan tedbirlerin yaygınlaştırılmasını kapsamalıdır. Şirketler yalnızca kendi faaliyetlerini kontrol etmekle kalmamalı, iş ilişkileri sonucunda ortaya çıkan faaliyetlere de dikkat etmelidir.

Çözüm Mekanizması İnsan Haklarına ilişkin olumsuz etkilerin değerlendirilmesine yönelik etkili mekanizmaların tesis edilmesi İşletme bünyesinde bir mekanizma oluşturma düşüncesi Etkin, erişilebilir ve güvenilir Ulusal mevzuatın bilinmesi Ulusal İnsan Hakları Kurumları Yardım hattı, irtibat kişisi Süreç – şeffaf Çıktı - şeffaf

İlkelerin küresel düzeyde yaygınlaştırılması BM İş Dünyası ve İnsan Hakları Çalışma Grubu 2011 yılının Haziran ayında BM İnsan Hakları Konseyi, BM İş Dünyası ve İnsan Hakları Rehber İlkeleri’nin etkili ve kapsamlı bir şekilde uygulanmasını teşvik etmek amacıyla İş Dünyası ve İnsan Hakları Çalışma Grubu’nun kurulmasına karar vermiştir. BM Çalışma Grubu hedefine ulaşmak için üç ayrı çalışma kolu oluşturmuştur: İlkelerin küresel düzeyde yaygınlaştırılması Uygulamanın teşvik edilmesi Küresel yönetişim çerçevelerine entegre edilmesi

İş Dünyası ve İnsan Hakları Konusundaki ‘’Online’’ Seminerin Videosuna İnternetten Erişebilirsiniz 20 Aralık 2012 tarihinde, Uluslararası İşverenler Teşkilatı (IOE) Genel Sekreteri Brent Wilton, BM İş Dünyası ve İnsan Hakları Rehber İlkeleri hakkında internet üzerinden bir seminer düzenlemiştir. Bu seminer işveren teşkilatı üyelerine ve onların bünyesindeki şirketlere Rehber İlkelerin uygulanması konusunda güncel bilgiler verilmesi, karşılaşılan güçlük ve engellerin tartışılması amacıyla gerçekleştirilmiştir. Seminerin videosuna aşağıdaki adresten erişebilirsiniz: http://www.youtube.com/watch?v=jpYTfIItm1I&feature=youtu.be