Eleştirel Düşünme Tahir BENEK S

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Yaşam Boyu Öğrenme S Kaynak II; Eğitimde Program Geliştirme Yazar;Ö.DEMİREL Hazırlayan; Cemil YAYLAR Ders Sor.; Doç. Dr. Nasip DEMİRKUŞ.
Advertisements

Mutluköy İlköğretim Okulu
Bilişsel Alan Kuramları ve Eğitim Programları S.37-47
BİLİŞSEL SÜREÇLER Abdurrahman İNAN
Bilişsel süreçler Ömer Faruk KOCAMAN
ALTI ŞAPKALI DÜŞÜNME TEKNİĞİ
Program Geliştirmenin Felsefi Temelleri S.17-27
Etkin ve İşbirliğine Dayalı Öğrenme S
YAŞAM ALANI Lewin ve Gestalt Selma Çelik
GESTALT KURAMINDA ÖĞRENME YILMAZ TORUN
Yapılandırmacılık ve Proje Tabanlı Öğrenme S
DRAMA 1.HAFTA EĞİTİMDE DRAMA Hazırlayan: Dr. Uğur Altay MEMİŞ.
DİNLEYİN ! GRUP ÜYELERİNİN BİRBİRLERİNİ DİNLEMELERİNİ TEŞVİK EDİN ! DİNLEMELERİNİ TEŞVİK EDİN !
Avrupa’da Yaygın Olan Program Modelleri S.57-64
Beyin Temelli ve Basamaklı Öğrenme S
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
HAZIRLAYAN EMEL DOKUR MERMERDAŞ
ÖĞRETİM MODELLERİ S.59-74; 1-Carroll’in Okullarda Öğrenme Modeli 2-Bloom’un Tam Öğrenme Modeli 3-Gardner’in Öğretimde Çoklu Zeka Kuramı Kaynak;Öğretimi.
İLETİŞİM & HASTA MEMNUNİYETİ
Gözlem Yoluyla Öğrenme Süreçleri Ali ÇOBAN AKIN
1 Okul Kültüründe Değişim. 2 Küresel Ekonominin Gerçekleri Problemler ve sistemler karmaşıktır. Problemler ve sistemler karmaşıktır.  Büyük resmi kavramsallaştırabilme;
MODELLERDEN ÖĞRENME Enver CANER
DUYGU KUMBARAMDA DOSTLUK BİRİKİYOR!
Düşünme Becerileri ve Eleştirel Düşünme
Konuşma Becerisini Geliştirici Yöntem ve Teknikler
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
YANSITICI DÜŞÜNME.
İletişim Sanatı 1.
PROBLEME DAYALI ÖĞRENME
MUŞ BİLİM VE SANAT MERKEZİ 2009 HOŞGELDİNİZ. ÖZEL EĞİTİM SINIFLAMA TABLOSU.
Yrd Doç. Dr. Cenk Akbıyık Öğretim İlke ve Yöntemleri
SLAYTI MUTLAKA SESLİ İZLEYİNİZ… İYİ SEYİRLER…
Öğrenmeyi Etkileyen Faktörler Ferdi Odabaşı
Neden Proje Yönetimi - PROBLEMLERİN KARMAŞIKLIĞI - TEK BİR KİŞİNİN ÇÖZÜME ULAŞMA GÜÇLÜĞÜ - DİSİPLİNLER ARASI İLİŞKİLERİN SAĞLANMASI - MADDE VE İNSAN KAYNAKLARININ.
Evrim Suna ARIKAN Özlem YAŞAR UĞURLU
TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ 6. SINIFLAR
SEÇMELİ YÖNETİM BİLİMİ DERSİ
ELEŞTİREL DÜŞÜNME BECERİLERİ VE DAVRANIŞLARI
Öğrenme Düzeyi Araştırması 3:
HAYAT BİLGİSİ VE SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
Kolb’un Yaşantısal Öğretim Modeli
Akıcılık.
CREATIVITY &PROBLEM SOLVING Brainstorming, Questions, Hats
Kişisel Rehberlik.
 her sorunun bir doğru cevabı, bir çeldiricisi iki tanede kendi içinde doğru fakat kesinlikle cevap olamayan şıkkı vardır.
Manavgat RAM Yetenek : Bir duruma uyma konusunda organizmada bulunan ve doğuştan gelen güç, kapasite Yaratıcılık : Bir şeyi herkesten farklı yollarla.
ELEŞTİREL DÜŞÜNME BECERİLERİNİN ÖĞRETİLMESİ
EĞİTİMDE YARATICI DRAMA
YANSITICI DÜŞÜNME Dewey yansıtıcı düşünmeyi herhangi bir düşünce ya da bilgiyi ve onun amaçladığı sonuçlara ulaşmayı destekleyen bir bilgi yapısını etkin,
SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
ADAY ÖĞRETMENİN Öğretme-Öğrenme Süreci (ders verme)
DİN EĞİTİMİ BİLİMİNİN ARAŞTIRMA METODLARI ve DİLİ
VE İŞTE DİĞER 6 BECERİ.
Program Geliştirmenin Felsefi Temelleri
Erken Çocukluk Dönemi Fen ve Matematik Eğitimine Kuramsal Bakış
Yapılandırmacılık (Oluşturmacılık / Constructivism)
Anlatım yöntemi kullanan öğretmen;  Dersine iyi hazırlanır.  Düzenli bir öğrenim planı hazırlar.  Bu planında sunu sürelerini sınırlar.  Konuyu öğrencilere.
ÇOKLU ZEKA Hazırlayan Figen BERBER.
Eğitimde Teknoloji Kullanımı
Bir Öneri… 5E Modeli 1. Girme 2. Keşfetme 3. Açıklama 4. Derinleştirme
Çoklu Zeka Modeline Genel Bakış
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
OKUL DÖNEMİNDE GELİŞİM 6-11 YAŞ
Prof. Dr. Aysel KÖKSAL AKYOL
ARGÜMANTASYON.
Üst Düzey Zihinsel Özellikler
21. YY BECERİLERİ.
Sınav Türleri: Uzun Yanıtlı ve Kısa Yanıtlı
1 EĞİTİMDE YARATICI DRAMA EĞİTİMDE YARATICI DRAMA.
Sunum transkripti:

Eleştirel Düşünme Tahir BENEK S.226-232 Kaynak II; Eğitimde Program Geliştirme Yazar;Ö.DEMİREL Hazırlayan; Tahir BENEK 2005-2006 Ders Sor.; Doç. Dr. Nasip DEMİRKUŞ , 1-Önce Soruları Tıklayın Yanıtlamaya Çalışın. 2-Verdiğiniz Yanıtların Şıklarını Kenara Yazın. 3-Sonra Yanıtlarınızı Kontrol Ediniz. 4-Yanlış Yanıtları Muhakeme Ediniz. 5-Gösteriyi İzleyin Tekrar Aynı İşlemi Yapınız.

ELEŞTİRİSEL DÜŞÜNME Eleştirel düşünme,kendi düşüncelerimizin farkında olup,bizim dışımızdakilerin de düşüncelerini göz önünde tutarak öğrendiklerimizi uygulayıp kendimizi ve çevremizdeki olayları, durumları ve düşünceleri anlayabilmeyi amaç edinen aktif ve organize zihinsel süreçtir. Yada eleştirel düşünmeyi , gözlem ve bilgiye dayanarak sonuçlara ulaşma olarak tanımlanabilir.

Bu tanıma göre eleştirel düşünmenin 5 temel özelliği ortaya çıkmaktadır. 1) Eleştirel düşünme aktif olmayı gerektirir.Eleştirel düşünme sırasındayken zekamızı, bilgimizi, belleğimizi ve bilişsel becerilerimizi aktif olarak kullanırız. 2) Eleştirel düşünme , bağımsız olmayı gerektirir. Eleştirel düşünme hiçbir ön yargı yada herhangi bir otoriteye bağlanmayı kabul etmez.

3) Eleştirel düşünme , yeni düşüncelere açık olmayı gerektirir 3) Eleştirel düşünme , yeni düşüncelere açık olmayı gerektirir. Eleştirel düşünen kişi kendi düşünceleriyle farklı düşünceleri gözden geçirir ve olması gerekenleri alarak düşünceleri zenginleştirir. 4) Eleştirel düşünme , düşüncelere destekleyen delilleri ve nedenleri dikkate almayı gerektirir. Nedenlerini açıklayamadığı ve delil gösteremediği düşünceleri savunmaz. 5) Eleştirel düşünce , organizasyonu gerektirir. Neyin sebep, neyin sonuç olduğunu , nelerin delil olarak kullanıldığını hangi düşüncelerin temel, hangilerinin destekleyici düşünce olduğunu açıklamayı sağlar.

Eleştirel Düşünme Eğitimi Öğrencilere Şu Becerileri Kazandırmayı Amaçlar : Gerçekler ve iddialar arasındaki farklılığı ayırt edebilme Kaynak güvenilirliğini test etme İlgisiz bilgilerle ilgili bilgileri ayıklama becerisi Ön yargı ve bilişsel hataların farkında olma Tutarsız yargıların farkına varma Etkili soru sorma becerisi Sözel ve yazılı dilin etkili kullanımı Düşünmeyi düşünme yeteneği

Eleştirel Düşünmenin Beş Ana Kuralı 1) Tutarlılık : Eleştirel düşünen kişi düşüncedeki tezatlıkları elemelidir. 2) Birleştirme : Eleştirel düşünen kişi düşüncenin tüm boyutlarını ele alabilmelidir. 3) Uygulanabilme : Kişi deneyimlerinden faydalanarak anladıklarını bir modele uygulayabilmelidir. 4) Yeterlilik : Eleştirel düşünen kişi deneyimlerini ve sonuçlarını sağlam bir şekilde oturtabilmelidir. 5) İletişim Kurabilme : Eleştirel düşünen kişi anladıklarını çevresine anlaşılabilir bir şekilde iletebilmelidir.

Öğrencilerine eleştirel düşünme becerisini kazandırmaya çalışan bir öğretmen, öğrenciler öğrenirken aralarındaki etkileşimi artırmak için grup çalışması yaptırabilir. Tek bir doğru cevabı olmayan açık uçlu sorular sorabilir. Öğrencilerin sorulan soruları ve ortaya atılan problemleri düşünmeleri için yeterli zaman tanınmalıdır. Öğretmen , öğrencilere yeni kazandıkları bir yeteneği başka durumlara ve kendi deneyimlerine uygulayabilecekleri olanaklar sağlamalıdır.

Eleştirel Düşünmenin Yararları Düşünce özgürlüğü kazandırır. Bir şeyin doğru ifadesini anlamamızı sağlayarak iyi sonuçlar elde edilmesine neden olur. Bilgi birikimini artırır. Mantıksız düşüncelerden alıkoyar. Eleştirel düşünme esnasında insan aklını kullandığını hisseder. Okuduğu bir metne , söylenen bir söze farklı açılardan bakmayı öğrenir. Her şeyin sebebini, sonucunu ve olabilme imkanını düşünür.

Eleştirel düşünceden yoksun kişiler neyi neden yaptıklarının ayrımını varamazlar. Öğrendikleri düşünceyle zıtlaşan bir düşünceyle karşılaştıklarında o düşünceyi savunan kişileri susturmanın yolunu ararlar. Kendilerini yenileme ihtiyacı hissetmezler. Belli kalıpların içinde kalmışlardır. Bunlar gerçek anlamda yapıcı ve yaratıcı olamazlar. Buna karşılık eleştirel düşünen kişi kendi düşüncelerine değer biçerek gerektiğinde onları değiştirebilir. Eleştirel düşünmede sonuçlar gözlem ve bilgiye dayanarak elde edilir. Eleştirel düşünme , temelde bilgiyi etkili bir biçimde elde etme , değerlendirme ve kullanma yeteneği ve eğilimine dayanır.

Eleştirisel Düşünme Becerileri Bilişsel Beceriler Duyuşsal Beceriler Derinlemesine inceleme Güvenli olma Bilgi kaynağının doğruluğunu sorgulama Bağımsız düşünme Görüşleri analiz etme ve değerlendirme Ben-merkezci anlayışı fark etme Çözüm üretme ve değerlendirme Adil, tarafsız düşünebilme Eleştirisel okuma, dinleme ve soru sorma Farklı düşüncelere saygı duyma Farklı görüşleri karşılaştırma Sorgulama becerisi Görevli olan-olmayan bilgilerin farkında olma Düşünme isteği Mantıklı yorumlama, tutarsızlıkları fark etme Peşin hükümlü olmama