İHTİYAÇ BELİRLEME VE ANALİZİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÖĞRETİM TASARIMI VE TEKNOLOJİLERİNİN TEMELLERİ
Advertisements

Havza Rehabilitasyon Projelerinde Sor-Sap-Çöz Çalışması
KARAR TEORİSİ.
ALPER LAÇİN SERDAR TAŞAN
Sistem Analizi ve Planlama
Eğitsel Yazılımların Değerlendirilmesi
Hazırlayanlar Prof. Dr. Fevziye AKÖZ (YTÜ)
Öğretim İhtiyacını Belirleme
İzleme - göstergeler AB Eşleştirme Projesi, Ankara 5. Ders Haftası Carin Lindqvist-Virtanen Genel Müdür Yardımcısı Sigorta Bölümü.
Arş. Gör. Meryem YILMAZ SOYLU
Veri Toplama, Verilerin Özetlenmesi ve Düzenlenmesi
Eğitim İhtiyaçları Değerlendirmesi (TNA)
İNSAN KAYNAKLARI PLANLAMASI
Görev Analizi Doç.Dr. Şirin Karadeniz.
Sistem Geliştirme Sistemin tanımı. Sistemin Temel özellikleri
KATILIM (1) Halkın, kendisiyle ilgili kararlara katılmasına dönük bir süreçtir. Katılımın olmazsa olmaz koşulu, problemlerin birlikte tespit edilmesi,
ÖĞRENME ORTAMLARINDA ÖĞRENENİN ÖZELLİKLERİ
Çalıştay: Başbakanlık Uzmanları için DEA 13 Ekim 2009 EuropeAid/125317/D/SER/TR Oturum 3 DEA’lerin İncelenmesi Problem Tanımı ve Amaçlar.
Öğretim Materyallerinin Tasarlanması, Hazırlanması ve Seçimi
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı 2
TEST – 1.
FMEA Failure Mode and Effects Analysis-Hata Türü ve Etkileri Analizi
1.2.7 Kurum ve Süreç Performans Yönetimi günler
Problem Çözme Becerileri
8 ? E K S İ L E N EKSİLEN _ 5 5 ÇIKAN FARK(KALAN) 8.
PROGRAM TASARIMI
DEĞERLENDİRME ARAÇLARININ GELİŞTİRİLMESİ
KURUMSAL AÇIDAN iKS Kurumsal Amaçlar
ÖĞRETİM TASARIMI VE TEKNOLOJİLERİNİN TEMELLERİ
BTO 206 Öğretim Tasarımı İş/Görev Analizi.
İHTİYAÇ BELİRLEME VE ANALİZİ
İÇ KONTROL UYUM EYLEM PLANI VE YOL HARİTASI. İÇ KONTROL İç kontrol genel olarak idarenin amaçlarına, belirlenmiş politikalara ve mevzuata uygun olarak;
Doç. Dr. Arif ALTUN Arş. Gör. Meryem YILMAZ-SOYLU
PROGRAM DEĞERLENDİRME
KARAR ALICI OLARAK YÖNETİCİ.
Eğitimde Hedefler Hedeflerin İşlevleri ve Analizi
STRATEJİK PLANLAMA.
Tarama araştırmaları (TA)
EĞİTİMDE KALİTE ÖDÜLÜ EKİP RAPORU
Genel Öğretim Yöntemleri [Problem çözme / Gezi-Gözlem]
BÖLÜM 1 Hemşirelik Süreci, Fiziksel Tanılama, Sık Kullanılan Laboratuvar ve Tanı Testleri
END3061 SİSTEM ANALİZİ VE MÜHENDİSLİĞİ
ÜNİTE 11: DEĞERLENDİRME Ünitenin hedefleri
ARAŞTIRMA TÜRLERİ.
Müşterilere Karar Vermelerinde Yardımcı Olmada Pazarlama Araştırması Kullanma Bu bölüme araştırma sürecini ele alarak başlanmaktadır. Daha sonra.
EĞİTİM TEKNOLOJİLERİ VE ÖĞRETİM TASARIMI
ÖĞRETİM STRATEJİSİ, YÖNTEM ve TEKNİKLER
ÇAĞDAŞ DEĞERLENDİRME YAKLAŞIMLARI
NİCEL ARAŞTIRMA DESENLERİ
Özel eğitim hizmetleri kurulu, özel eğitim değerlendirme kurul raporu doğrultusunda özel eğitime ihtiyacı olan bireyi uygun resmî okul veya kuruma yerleştirir.
Sistem Yaklaşımı.
DENEYSEL YAKLAŞIM (Kullanıcı Testleri)
İHTİYAÇ BELİRLEME VE ANALİZİ.  Bu bölümde;  Ö ğ retim Aranılan Yanıt mıdır?  İ htiyaç De ğ erlendirme Nedir?  İ htiyacın Belirlenmesi ve Analizi 
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ VE TEKNİKLERİ
BÖLÜM 11 DEĞERLENDİRME. BÖLÜM 11 DEĞERLENDİRME.
Öğretim Tasarımı Problem Analizi ve İhtiyaç Değerlendirme.
NİCEL ARAŞTIRMA DESENLERİ
EDD DERS 4: GÖNDERME SÜRECİ VE FORMAL-İNFORMAL DEĞERLENDİRME
EĞİTSEL VE DAVRANIŞSAL DEĞERLENDİRME- ASSESSMENT Ders 1: Değerlendirme Basamakları Gönderme Öncesi Süreç Prof. Dr. Tevhide Kargın.
OKUL ÖNCESİ UYUM PROGRAMI
Adınız | Öğretmen adı | Okul
Araştırma Problemlere güvenilir çözümler bulmak amacı ile planlı ve sistematik olarak, verilerin toplanması, çözümlenmesi, değerlendirilmesi ve raporlaştırılması.
PROBLEM ÇÖZME.
Bölüm 2 Sistem ve Örgüt Kavramlarına Giriş
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme
Eğitsel Yazılımların Değerlendirilmesi
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
İLERİ VERİ TABANI UYGULAMALARI
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Sunum transkripti:

İHTİYAÇ BELİRLEME VE ANALİZİ BTÖ 307 ÖĞRETİM TASARIMI Prof. Dr. Buket AKKOYUNLU Doç. Dr. Arif ALTUN Arş. Gör. Meryem YILMAZ SOYLU İHTİYAÇ BELİRLEME VE ANALİZİ

Bir bireyin farkında olmadığı ihtiyaçları var mıdır? Neden? Bir şeyin ihtiyaç olup olmadığını belirleyen ölçütler nelerdir? Öğretim ortamında ortaya çıkan ihtiyaçların tümü öğretim ile karşılanabilir mi? Neden? BTÖ 307 Öğretim Tasarımı / 2007 - 2008 Güz

Öğretim Aranılan Yanıt mıdır? XXX telefonlarına yanıt veren ilk yardım ekibi, polise ve itfaiyeye yeterli, eksiksiz bilgi verememektedir. İlk bakışta, yukarıda sözü edilen XXX operatörlerinin doğru bilginin nasıl kaydedildiği konusunda eğitime ihtiyacı vardır. Ancak, daha fazla öğretimle bu sorunların çözülebileceğini biliyor muyuz? XXX operatörleri konusunda, ortamda bulunan bir şey bu kişilerin yetersizliğinin nedenleri olabilir mi? Ortam dikkatlice incelendiğinde operatörlerin kullandığı kulaklıklarda bir bozukluk olduğu da anlaşılabilir. Böyle bir durumda operatörlere eğitim verilmesi bu sorunu çözemez. BTÖ 307 Öğretim Tasarımı / 2007 - 2008 Güz

Öğretim Aranılan Yanıt mıdır? Problemi belirlemedeki amacımız, öğretimin çözümünün bir parçası olup olmadığını belirlemektir. Problemin dikkatli şekilde incelenmesi, öğretim tasarımcısının öğretimin aranılan yanıt olup olmadığını belirlemesine yardımcı olacaktır. BTÖ 307 Öğretim Tasarımı / 2007 - 2008 Güz

İhtiyaç Değerlendirme Nedir? Kaufman ve English (1979) ihtiyaç değerlendirmesini, problemin belirlenmesi ve daha sonra uygun bir müdahalenin seçilmesi için bir araç olarak tanımlar. BTÖ 307 Öğretim Tasarımı / 2007 - 2008 Güz

İhtiyaç Değerlendirme Nedir? İhtiyaç değerlendirmesi süreci dört işlevi yerine getirir: Belli bir çalışmayla ilgili ihtiyaçları belirler, başka bir deyişle, hangi problemlerin performansı etkilediği bulunur. Önemli ihtiyaçlar belirlenir. Bunlar önemli ve çalışmayı ya da eğitimsel ortamı bozan problemlerdir. Ne tür bir müdahale yapılacağının belirlenmesinde öncelikleri oluşturur. Öğretimin etkisini değerlendirmek için veri tabanı oluşturabilir. BTÖ 307 Öğretim Tasarımı / 2007 - 2008 Güz

İhtiyacın Belirlenmesi ve Analizi İHTİYAÇ = BEKLENEN KOŞULLAR – VAR OLAN KOŞULLAR İhtiyaç, beklenen ile var olan koşullar arasındaki fark olarak tanımlanabilir. Öğretim tasarımcıları, mevcut performansın beklenen performansa ulaşmadığı durumlarla ilgilenir. BTÖ 307 Öğretim Tasarımı / 2007 - 2008 Güz

İhtiyaç Türleri ve Veri Kaynakları İhtiyaç değerlendirmesi, planlanması ve düzenlenmesinde 6 ihtiyaç türü (Burton & Meril, 1991) kullanılır. Bunlar, tasarımcılara toplanacak bilgi türünü belirleme ve ihtiyaçları sınıflamada bir araç olarak yardımcı olur. Normatif İhtiyaçlar (Normative Needs) Karşılaştırmalı İhtiyaçlar (Comparative Needs) Hissedilen İhtiyaçlar (Felt Needs) İfade Edilen İhtiyaçlar (Expressed Needs) Önceden Tahmin Edilen ya da Geleceğe İlişkin ihtiyaçlar (Anticipated or Future Needs) Acil İhtiyaçlar (Critical Incident Needs) BTÖ 307 Öğretim Tasarımı / 2007 - 2008 Güz

Bir İhtiyaç Analizinin Uygulanması BTÖ 307 Öğretim Tasarımı / 2007 - 2008 Güz

Bir İhtiyaç Analizinin Uygulanması 1. Planlama: Etkili bir ihtiyaç analizi, hedef kitlede ya da iş de odaklanmalıdır. Hedef kitle tanımlandıktan sonra veri toplamak için strateji geliştirilir. Tasarımcı öncelikle, “Her tür ihtiyaç için veri toplamak gerekir mi?” sorusunu yanıtlamak durumundadır. Veri toplamak için başvurabileceğimiz araç ve yollar anketler, toplantılar, bire bir görüşmeler, gözlemler, küçük grup toplantıları, resmi kayıtların incelenmesidir. BTÖ 307 Öğretim Tasarımı / 2007 - 2008 Güz

Bir İhtiyaç Analizinin Uygulanması BTÖ 307 Öğretim Tasarımı / 2007 - 2008 Güz

Bir İhtiyaç Analizinin Uygulanması 2. Verilerin Toplanması: Veriler toplanırken, örneklemin büyüklüğü ve dağılımına dikkat etmek gerekir. Veri toplama, randevuların planlanması, gezi düzenlemelerinin yapılması ve anketlerin dağıtılıp toplanmasını da (zamanlama) içerir. BTÖ 307 Öğretim Tasarımı / 2007 - 2008 Güz

Bir İhtiyaç Analizinin Uygulanması 3. Verilerin Analizi: Veriler toplandıktan sonra, analiz edilmelidir. Analizin çıktısı , ihtiyaçların önceliğini belirler. İhtiyaçları öncelik sırasına koymaya ilişkin bir yöntem de DELPHI yöntemidir. Bu yöntem tekrara dayalı olan bir süreçtir. BTÖ 307 Öğretim Tasarımı / 2007 - 2008 Güz

Bir İhtiyaç Analizinin Uygulanması 4. Son Rapor: Bu aşamada aşağıda belirtilen bölümler yer almalıdır. Çalışma amacını özetleyin, Sürecin nasıl yapıldığını ve süreçte kimlerin yer aldığını tanımlayarak süreci özetleyin. Bir ya da daha çok tablo kullanarak ve anlatımla sonuçları özetleyin. Verilere dayalı olarak gerekli önerilerde bulunun. BTÖ 307 Öğretim Tasarımı / 2007 - 2008 Güz

BTÖ 307 Öğretim Tasarımı / 2007 - 2008 Güz Hedeflerin Analizi Bazen ihtiyaç analizi yapılması olası ve pratik olmayabilir. Alternatif bir yaklaşım, bir problemin tanımlanmasında hedef analizinin yapılmasıdır. Mager (1984) hedef analizini “tanımlanamayanı tanımlamak” olarak tarif etmiştir. Hedef analiz, ayrıca ihtiyaç analizinden elde edilen verilerin öncelik sırasına konmasında kullanılabilir. BTÖ 307 Öğretim Tasarımı / 2007 - 2008 Güz

BTÖ 307 Öğretim Tasarımı / 2007 - 2008 Güz Hedeflerin Analizi Klein ve arkadaşları (1971) ve Mager (1984) hedef analizi için benzer basamaklar önermiştir. Aşağıda verilen basamaklar, bu yazarların önerdiği basamakların bir sentezidir. 1.Bir Amaç Belirle 2.Hedefleri Oluştur 3.Hedefleri Gözden Geçir 4.Hedefleri Sıralayın 5.Hedefleri Tekrar Gözden Geçirin 6.Nihai Sıralama Yapın BTÖ 307 Öğretim Tasarımı / 2007 - 2008 Güz

Performans Değerlendirme Çoğunlukla, öğretim tasarımcılarından algılanan bir problemin çözülmesi için bir öğretim programı tasarlanması istenir. Ancak, önemli olan problemin öğretimle çözülüp çözülemeyeceğinin belirlenmesidir. İhtiyaç değerlendirmesinin tersine, performans analizi, öğretimin çözüm olup olmadığını belirlemek için girdi olarak belirlenen ihtiyacı ya da problemi kullanır. BTÖ 307 Öğretim Tasarımı / 2007 - 2008 Güz

BTÖ 307 Öğretim Tasarımı / 2007 - 2008 Güz Sorular İhtiyaç türlerini karşılaştırmalı olarak tartışınız. Siz olsanız ihtiyaç türlerini nasıl sınıflardınız? Neden? İhtiyaç analizinin adımlarını inceleyiniz. Bu süreçte size göre eksik ya da fazla olan maddeleri nedenleri ile birlikte açıklayınız. Veri toplama araçlarını inceleyiniz. Sizce başka hangi tür araçlarla nasıl bilgiler toplanabilir? Tartışınız. Hedef analizi ile performans değerlendirme arasındaki benzer ve farklı olan yönleri tartışınız. BTÖ 307 Öğretim Tasarımı / 2007 - 2008 Güz