Yazılı Basının Tütün Kontrolu Konusunda Algı ve Tutumunun İncelenmesi Elif Dağlı, Efza Evrengil, Murat Güner, SSUK
Temmuz 2010 Sigaraya Karşı Toplumu Bilinçlendirme ve Takip Çalışması
Amaç Yazılı basında 4207 sayılı kanun konusunda bilinçlendirmenin izlenmesi Basının kullandığı kavramların ve sıklığının değerlendirilmesi Kavramların yayın tipi, etkisi ve zamana göre dağılımının incelenmesidir Temmuz 2010 Sigaraya Karşı Toplumu Bilinçlendirme ve Takip Çalışması
Bulgular
Toplam Haber Boyutuna Göre Haber Etkisi (stxcm) İncelenen dönemde yayınlanan haberlerin kapladığı toplam alana (cm²) bakıldığında olumlu haberlerin toplam alanının olumsuz haberlerin yaklaşık %140 üzerinde olduğu görülmektedir. Temmuz 2010 Sigaraya Karşı Toplumu Bilinçlendirme ve Takip Çalışması
Firmalara Göre Haber Sayısı Basında çıkan her 5 haberden 4’ü sektöre ilişkin genel haberlerden oluşmaktadır. Basında en fazla haber olan sigara firması PMI’dır. Ardından BAT gelmektedir. n=12453
Haberde Yer Alan Kavramlar İncelenen dönemde yayınlanan haberlerin en çok içerdiği kavram sigara yasağıdır. Ardından sigara ile ilgili hastalık kavramlı haberler gelmektedir. n=12453
Kavramların Haber Etkisi Yayınlanan haberlerde sigara zammı, firma ve sigara kaçakçılığı kavramlarını içeren olumsuz haberlerin sayısı, olumlu haberlerin üzerindedir. Sigara yasağı ile ilgili olumsuz haber sayısı da oldukça yüksektir.
Kavramlara Göre Reklam Eşdeğeri (x1000$) Kavramlara göre yayınlanan haberlerin toplam reklam eşdeğerleri incelendiğinde özellikle firma kavramını içeren olumsuz haberlerin reklam eşdeğerlerinin olumlu haberlerin oldukça üzerinde olması dikkat çekicidir.
Olumlu Kavramların Zamana Göre Dağılımı Sigara yasağı, hastalık, pasif sigara içicileri ve Sağlık Bakanlığı kavramlarını içeren olumlu haberlerin sigara yasağının basladığı Temmuz 2009’da en üst seviyeye çıktığı görülmektedir. Sigara yasağı Hastalık Pasif sigara içicileri Sağlık Bakanlığı Çocuk/Çocuklar SSUK TAPDK Sigara zammı Sigara Yasağı
Olumsuz Kavramların Zamana Göre Dağılımı Sigara yasağı PMI Sigara zammı BAT JTI Sigara kaçakçılığı Sağlık Bakanlığı Pasif sigara içicileri Sigara Yasağı
Haberin Konusu Yayınlanan haberlerin konuları incelendiğinde 4207 sayılı yasa ile ilgili haberlerin toplam haberlerin üçte birinden fazlasını oluşturduğu görülmektedir. n=12453 Kanıta dayalı olmayan tedavi konulu 46 haber “hastalık” başlığına dahil edilmiştir.
Haberi Konusuna Göre Haber Etkisi İncelenen haberlerde özellikle 4207 sayılı yasa, endüstri haber ve röportajları, sigara yasağının ekonomik etkileri, ikram sektörü haber ve röportajları, ihlaller ve denetimler konularındaki olumsuz haber sayısı dikkat çekici düzeyde yüksektir.
Haberi Konusuna Göre Reklam Eşdeğeri (x1000$) Paket üzerindeki uyarılar, endüstri haber ve röportajları, ikram sektörü haber ve röportajları konularında çıkan olumsuz haberlerin toplam reklam eşdeğerleri olumlu haberlerin üzerindedir.
Olumlu Haberlerin Zamana Göre Dağılımı Hastalık 4207 sayılı yasa Bağımlılık ve sigara bırakma Sağlık Promosyonu İhlaller ve denetimler Ekonomik Etkiler İkram sektörü haber ve roportajlar Endüstri haber ve röportajlar Paket üzerindeki uyarılar Sigara Yasağı
Olumsuz Haberlerin Zamana Göre Dağılımı 4207 sayılı yasa Endüstri haber ve röportajlar Ekonomik etkiler İkram sektörü haber ve roportajlar İhlaller ve denetimler Bağımlılık ve sigara bırakma Kaçakçılık Hastalık Sigara Yasağı
Sonuçlar Tütün Kontrolu konusunda çıkan haberlerdeki kavramlar üzerinde sivil toplum kuruluşların bilgi ulaştırması etkilidir. Sigara endüstrisi haberlerinin ekonomiye katkı şeklinde yorumlanması ve TKÇS 5.3 kavramlarına uymaması dikkat çekicidir