MODÜL 3 Ekipman Yönetimi
ISINMA SORULARI Ekipman seçerken nelere dikkat edilmelidir? kullanım kolaylığı performans özellikleri tamir gideri laboratuvarın fiziki durumu Doğru cevap: hepsi
Ekipman bakım ve yönetiminde genel kurallardan hangisi doğrudur? Her zaman en maliyet etkin ekipmanı tercih edilmeli Sorun giderme, servis ve tamir için kriterleri belirlenmeli Ekipman kalibrasyonu için eğitim sadece sorumlu kişiye verilmeli Tüm işlevler hergün kontrol edilmeli Doğru cevap: ikinci madde
Kullanım ömrünü doldurmuş veya bozuk ekipman elden çıkartırken nelere dikkat edilmelidir? Yedek parça kazanımı Güvenlik konuları Yeniden kullanılma olasılığı Hepsi Doğru cevap: hepsi
ÖĞRENİM HEDEFLERİ Modülün sonunda katılımcılar Laboratuara ekipman alımında dikkat edilmesi gerekenler Yeni ekipman seçimi ve satın alımı Cihaz için bakım programı gereklilikleri Miyadı dolan ekipmanın değerlendirilmesi
Daha önce neler yapılmış olmalıydı? Senaryo ELİSA testi çalışılırken okuyucu hata veriyor. Sorunun çözümü için izlenebilecek bir yöntem yazılı olarak bulunmuyor. Bakım günlüğü iki yıldır güncellenmemiş ve üretici firmanın talimatları kaybedilmiş. Ne yapmalısınız? Neden? Daha önce neler yapılmış olmalıydı? Cevabı ve yorumu “ekipman yönetimi etkinlik eğitici notu"nda mevcut
Kalite Yönetim Sistemi Organizasyon Personel Satın alma ve stok yönetimi Süreç Kontrolü Bilgi yönetimi Doküman ve Kayıtlar Olay Yönetimi Değerlendirme Sürecin İyileştirilmesi Müşteri Hizmetleri Tesisler ve güvenlik Ekipman
Ekipman Yönetiminin Yararları Test sonuçları Değişim/Zaman Laboratuvarın performansı Eğitici tarafından açıklanacak Cihazların ömrü uzar Tamir masrafları azalır
Ekipman yönetiminin yararları çalışan güvenliği artar hizmette aksaklıklar azalır müşteri memnuniyeti artar
Ekipman Yönetimi Programı Kurulum Kalibrasyon ve performans değerlendirme Kullanımdan kaldırma/ elden çıkarma Seçme ve satın alma Eğitici tarafından kutucukların anlamları açıklanacak Servis ve onarım Bakım Sorun giderme
Ekipman Yönetimine Genel Bakış Tüm faaliyetler için sorumlular belirlenmeli Kullanıcı ve bakım personeli eğitilmeli Ekipman yönetimi izlenmeli: Tüm prosedürlerin uygulandığından emin olunmalı Kayıtlar rutin olarak gözden geçirilmeli Gerektiğinde prosedürler güncellenmeli
Ekipman Seçimi ve Satın Alma Ekipmanın gereklilikleri Tesisin ihtiyaçları performans özellikleri maliyet reaktifler 12
Ekipman Seçimi ve Satın Alma kullanım kolaylığı dili garantisi güvenliği uygun mu? 13
Satın Alma Satın alma, leasing, kiralama, bağış merkezi alım toplu alım Sözleşme koşulları Sözleşmede (şartname) neler bulunacağı açıklanmalı
Ekipman Alırken Karşılıklı Görüşün!!! Talepler: Cihaz alt yapı planlaması Yazılım bilgisi Parça listesi Kullanıcı el-kitabı Üretici tarafından kurulum ve eğitim Deneme süresi
Kurulumdan Önce Firmanın sorumlulukları yazılı olarak belirtilmeli. Kurulum için gerekli koşulların kontrolü yapılmalı.
Cihaz Kurulumu Ambalajdan tüm parçaların çıktığı kontrol edilmeli Yazılım, sistemin bir parçası ise kopyası saklanmalı
Cihaz Kurulumu Üretici firma tarafından kurulup çalıştırılmalı Doğru kurulduğundan emin olmadan kullanılmamalı
Kurulum sonrası Envanter kayıtları Kullanıcı Eğitimi Kalibrasyon Doğrulama Kullanım Prosedürleri Bakım Programı Kullanıcı Eğitimi
Kalibrasyon Üreticinin önerileri doğrultusunda kalibratörler veya standartlar kullanılarak cihazın ilk kalibrasyonu yapılmalı Rutin kalibrasyonun sıklığına karar verilmeli
Performans değerlendirme Bilinen numuneler test edilmeli, sonuçlar değerlendirilmeli Yeni cihaz Sıcaklık kontrollu cihazlarda stabilizasyon sağlanmalı paralel örneklerle valide edilmeli
Fonksiyonların Kontrolü Cihaz parametreleri izlenmeli: Periyodik olarak günlük, haftalık, aylık Büyük tamirlerden sonra Örnekler: İnkübatör ısısı Dalgaboyu kalibrasyonu Otoklav ısı çizelgesi Performans testleri ve yapılmasının gerekliliği açıklanmalı
Koruyucu Bakım Rutin temizlik Ayarlama Kullanım sürelerine göre parçaların değişimi yapılmalı
Bakım Planı Her cihaz için aşağıdakileri içeren rutin bir bakım planı oluşturulmalı Bakım sıklığı Fonksiyonların kontrolü Parçaların rutin değişimi Bakım planında bulunması gereken hususlar: gerçekleşme zamanı ve süresi, kaynak ihtiyacının ne kadar ve nasıl karşılanacağı, kimler tarafından bakımın yapılacağı- kontrol edileceği- teslim alınacağı kısaca açıklanmalı 24
Bakım Programının Uygulanması Sorumlu belirlenmeli Yazılı politika ve prosedürler oluşturulmalı Kayıtlar tutulmalı ve saklanmalı Personel eğitilmeli
Ekipman Envanteri Aşağıdakileri kapsayacak şekilde kayıt tutulmalı Cihazın adı/tanımı Cihazın tipi, modeli ve seri numarası Laboratuvardaki yeri Satın alma ve kullanıma başlama tarihleri Cihazın alınması sırasındaki durumu Üreticinin adı ve iletişim kurulacak kişi Garanti süresi Aksesuar ve yedek parça
Yedek Parça Envanteri Aşağıdakileri kapsamalı yedek parça kayıtları giriş/çıkış stok kaydı sipariş edildiği tarih ve fiyatı Yedek parça kayıtlarında adı, numarası, ortalama kullanım süresi, azami/asgari stok miktarı vb. ve cihazların aksesuarlarının da (kolon, yazılım vb) belirtilmesi uygun olur.
Sorun Giderme: Sorunun kaynağı nedir? numune? reaktifler? su, elektrik? cihaz? talimatlar
Sorun Giderilemezse Firmaya/teknik uzmana haber verilmeli Çalışmayı sürdürebilmek için alternatifler aranmalı üreticiden yedek cihaz temini uygun laboratuvara numunenin gönderilmeli
Tamir olana kadar cihaz KULLANILMAMALI DİKKAT HİZMET DIŞI
Servis ve Onarım Laboratuvar, üretici firmanın önerdiği programa uygun rutin bakım hizmetinin gerçekleştirildiğinden emin olmalı Üretici firma servis/onarım hizmeti sunmalı Gerektiğinde biyomedikal mühendisi istihdam edilmeli 32
Cihazın elden çıkartılması
Cihazın elden çıkartılması X X
Dokümanlar Aşağıdakileri içerecek yazılı prosedürler oluşturulmalı rutin bakım fonksiyon kontrolleri kalibrasyon sorun giderme Servis hizmeti
Kayıt defteri Aşağıdaki kayıtlar tutulmalı Rutin bakım kalibrasyon firma tarafından yapılan teknik servis hizmeti/onarımı tüm sorunlar/çözümler Fonksiyon kontrolleri
Sorunların kaydı problemin oluştuğu/cihazın hizmet dışı kaldığı tarih arıza/hizmet dışı kalma nedeni yapılan düzeltici faaliyetler yeniden kullanıma alınma tarihi bakım/kontrol sonrasında prosedürde yapılan değişiklikler
CİHAZ / EKİPMAN BİLGİ FORMU Birim / Bölüm: Sayfa No: 1/2 Cihazın/Ekipmanın Adı: İmalatçı Adı / Markası Ek Üniteleri / Aksesuarları* Modeli / Yılı Seri No Taşınır Kod No Cihaz Sorumluları Kalibrasyon Kod No Kullanıma Giriş Tarihi Yetkili Teknik Servis Adı Adresi Tel/Faks Cihaza/Ekipmana Yapılan İşlemler İşlemle İle İlgili Açıklamalar Arıza Tespiti Doğrulama Bakım ** Kalibrasyon Onarım ** Diğer İşe Başlayış Tarih Saat İş Bitiş İşlemi Yapanın Adı Soyadı İmzası (*): Cihazın/Ekipmanın Aksesuarları, Kolonları, Yazılımı vb. (**): İşlemlerle ilgili açıklamalar bölümünde bakımın ve onarımın garanti kapsamında olup olmadığı belirtilecektir.
CİHAZ / EKİPMAN BİLGİ FORMU Sayfa No: 2/2 Cihaza/Ekipmana Yapılan İşlemler İşlemle İle İlgili Açıklamalar Arıza Tespiti Doğrulama Bakım ** Kalibrasyon Onarım ** Diğer İşe Başlayış Tarih Saat İş Bitiş İşlemi Yapanın Adı Soyadı İmzası Cihaza/Ekipmana Yapılan İşlemler İşlemle İle İlgili Açıklamalar Arıza Tespiti Doğrulama Bakım ** Kalibrasyon Onarım ** Diğer İşe Başlayış Tarih Saat İş Bitiş İşlemi Yapanın Adı Soyadı İmzası (**): İşlemlerle ilgili açıklamalar bölümünde bakımın ve onarımın garanti kapsamında olup olmadığı belirtilecektir.
Özet Ekipman yönetim programında: Doküman ve kayıtlar: ekipman seçimi kurulumu, çalıştırılması koruyucu bakım/servis sorun giderme/tamir prosedürleri gibi hususlar yer almalı Doküman ve kayıtlar: tüm laboratuvar cihazlarının envanteri üretici tarafından kullanıcı için hazırlanmış bilgi, bakım ve sorun giderme rehberi kalibrasyon, fonksiyon kontrolleri, koruyucu bakım ve onarımla ilgili kayıtlar oluşturulmalı
Anahtar Mesajlar İyi organize edilmiş cihaz bakım programları Laboratuvarın performansını ve testlerin güvenilirliğini arttırır Çalışmanın sürekliliğini sağlar Tamir maliyetini azaltır Cihazın kullanım süresini uzatır Çalışma güvenliğini sağlar Cihaz bakımının önemli bölümü koruyucu bakımlardır
Kalite Yönetim Sistemi Organizasyon Personel Satın alma ve stok yönetimi Süreç Kontrolü Bilgi yönetimi Doküman ve Kayıtlar Olay Yönetimi Değerlendirme Sürecin İyileştirilmesi Müşteri Hizmetleri Tesisler ve güvenlik Ekipman Soru? Katkı? 42