DSS for UniLever Forecasting Activities

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İLİŞKİLERİ İNCELEMEYE YÖNELİK ANALİZ TEKNİKLERİ
Advertisements

Kalibrasyon.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
R2 Belirleme Katsayısı.
İhalelerde Uygun Teklif Bedelinin Grafikler ve Regresyon Analizi Yardımı ile Belirlenmesi.
Sistem Tasarım 2 Fiyatlandırmaya Bağlı Talep Tahmin Analizi
Regresyon.
REKLAM KAMPANYALARI VE UYGULAMALARI
Yrd. Doç. Dr. Kemal DOYMUŞ K.K.E.F İlköğretim Bölümü
EŞANLI DENKLEMLİ MODELLER. Eşanlı denklem sisteminde, Y den X e ve X den Y ye karşılıklı iki yönlü etki vardır. Y ile X arasındaki karşılıklı ilişki nedeniyle.
BÖLÜM X FİYATLANDIRMA.
İlişkisel Veri Analizi
Müşteri-Sektör-Rekabet
HAVAYOLU PAZARLAMASI, YOLCU TALEBİNİN ÖNEMİ VE TALEP TAHMİNİ
I.BÖLÜM TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI KAVRAMI VE PAZARLAMA
Sistem Tasarım 2 Fiyatlandırmaya Bağlı Talep Tahmin Analizi Grup: BigM Proje Danışmanları M. Gökhan ATALIK Çağlar GÜVEN Serhat BAŞKAYA Serhan DURAN Koray.
Sistem Tasarım 2 Fiyatlandırmaya Bağlı Talep Tahmin Analizi Grup: BigM Proje Danışmanları M. Gökhan ATALIK Çağlar GÜVEN Serhat BAŞKAYA Serhan DURAN Koray.
Hesaplanan Parametrelerin Hassasiyeti ve Güvenirlik Bölgesi
KOŞULLU ÖNGÖRÜMLEME.
ÖNEMLİLİK TESTLERİ Dr.A.Tevfik SÜNTER
Temel İstatistik Terimler
OHT 2.1 Griffiths and Wall: Economics for Business and Management, 2nd edition© Pearson Education Limited 2008 Talep, Gelir ve Tüketim Davranışları.
Finansal planlamada temel amaç;
DENEY TASARIMI VE ANALİZİ (DESIGN AND ANALYSIS OF EXPERIMENTS)
UNILEVER DÜNYA - 40 MİLYAR EURO CİROSU İLE - GIDA, EV VE KİŞİSEL BAKIM ÜRÜNLERİ ALANINDA 150 ÜLKEDE FAALİYET GÖSTEREN, - 155,000 ÇALIŞANI, MARKASI.
EMLAK PAZARLAMA STRATEJİLERİ VE UYGULAMALARI
Neden İki Faktörlü Anova Yapıyoruz?
Pazarlama Yönetimi Süreci
EŞANLI DENKLEMLİ MODELLER. Eşanlı denklem sisteminde, Y den X e ve X den Y ye karşılıklı iki yönlü etki vardır. Y ile X arasındaki karşılıklı ilişki nedeniyle.
ÇOKLU DOĞRUSAL BAĞLANTI
DOĞRUSAL OLMAYAN REGRESYON MODELLERİ…
İşletmeyi neden kurarız ?
Yrd. Doç. Dr. Doğan AYDOĞAN
ÇOKLU DOĞRUSAL BAĞLANTI
Otokorelasyon ut = r ut-1 + et -1 < r < +1 Yt = a + bXt + ut 
İşletme Bölümü GÜZ TEKRAR.
Meta Analizinde Son Gelişmeler
Yrd. Doç. Dr. Mustafa Akkol
Dünya’da ve Türkiye’de zeytinyağı gündemi
İŞLETMELERİN KURULUŞU
Kurumsal ve Gelişmiş Stratejik Planlama Çözümü.
Yrd. Doç. Dr. Şule AYDIN TURAN
ÖĞRENME AMAÇLARI Tahmin kavramını anlamak Pazarlama araştırmacılarının regresyon analizinden nasıl faydalandığını öğrenmek Pazarlama araştırmacılarının.
Maliye’de SPSS Uygulamaları
Korelasyon testleri Pearson korelasyon testi Spearman korelasyon testi Regresyon analizi Basit doğrusal regresyon Çoklu doğrusal regresyon BBY252 Araştırma.
 Bölüm 6: Talep Tahmini Kaynak: Yönetim Ekonomisi – Prof. Dr. İ. Özer Ertuna.
YAZILIM ÖLÇÜMÜ Yazılım mühendisliği, yazılım ürününü oluşturmaya, mühendislik yaklaşımı uygulamakla ilgili olan teknikler toplamını tanımlamak için kullanılan.
Lineer Regresyon. Amaç: Bu konu sonunda Tıp Fakültesi 1. sınıf öğrencilerinin çeşitli bağımsız değişkenleri kullanarak bir nümerik değişkenin değerini.
İstatistiksel Analizler
Korelasyon Analizi Yrd. Doç. Dr. İlknur KESKİN.
REGRESYON VE KORELASYON ANALİZLERİ
Parametrik Olmayan İstatistik
Tüketici Karar verme Süreci
VARYANS VE KOVARYANS ANALİZLERİ
ÜSTEL DÜZLEŞTİRME YÖNTEMİ
Temel İstatistik Terimler
TURİZM PAZARLAMASI Emir Hilmi Üner.
EŞANLI DENKLEMLİ MODELLER
SAĞLIK HİZMETLERİNDE FİYATLANDIRMA
Ünite 10: Regresyon Analizi
9- Rekabet Koşulları Açısında İşletme Tipleri- Piyasa çeşitleri
10. MONOPOLCÜ REKABET PİYASASI
YER TEMİZLEME MAKİNASI
UYGULAMA II.
Bölüm 6. Pazarlama karması (stratejiler)
10. MONOPOLCÜ REKABET PİYASASI
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İLERİ İSTATİSTİK DOKTORA
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
Temel İstatistik Terimler
Korelasyon testleri Pearson korelasyon testi Spearman korelasyon testi Regresyon analizi Basit doğrusal regresyon Çoklu doğrusal regresyon BBY606 Araştırma.
Sunum transkripti:

DSS for UniLever Forecasting Activities Supervisor: Dr. Murat Kaya Adnan Emre Işık Arif Berk Bağatur Oğuz Özden Uğur Akın Eren

Unilever Kuruluş Tarihi 1930 150 ülke  150 milyon tüketici 1953 Türkiye Yiyecek, Dondurma, Kişisel ve Ev Bakım Ürünleri Omo, Rinso, Yumoş, Domestos, Cif, Elidor, Dove, Knorr, Lipton, Algida

FMCG Sektörü Hızlı Tüketim Malları  yüksek rekabet Yüksek Rekabet  Promosyon Artırımı  Talep tahmini zorluğu Satış tahmin hata oranı (Türkiye Pazarı Ortalama) : 30% Unilever satış tahmin hata oranı: 26% Sektördeki en iyi satış tahmin oranı: 20%

Projenin Tanımı Yeni bir karar destek sistemi kurarak Unilever’in talep tahmini sürecine destek olarak, tahminlerdeki doğruluğu arttırmak Karar destek sistemleri yönetimsel karar alma süreçlerini destekleyen ara-yüz oluşumudur.

2 Projenin Aşamaları Veri Toplama ve Analizi Regresyon Modelinin Kurulması Excel ve VBA kullanarak Karar Destek Sisteminin Kurulması

Talep Tahmini – Regresyon Modelleri Zamana Bağlı Yöntemler Regresyon Sadece verinin zamana bağlı değişimi ve sezonsallık Fiyatlar, promosyonlar, pazar payı, ve ekonomik göstergeler gibi etkenleri göz önüne almaz

Talep Tahmini Modelini Seçerken Düşünülenler Şirketin tolere edebileceği hata oranı Şirketin bulunduğu sektör ve durumu Verinin özellikleri

Çoklu Regresyon Analizi Çoklu Regresyon çeşitli değişkenlerin, tahmin edilmek istenilen tek bir değişken üzerindeki etkisini ölçmek için kullanılır. Tahmin edilecek değişken (Bağımlı Değişkenler) - Satış Miktarı Talep Tahmini üzerinde etkili olan diğer değişkenler (Bağımsız Değişkenler) - Fiyat, Promosyon Tipleri, Reklam Harcamaları...

Çoklu Regresyon Analizi Modelin Gösterimi; Satış= β0 + β1 Fiyat + β2 Promosyon+ β3 Reklam Giderleri +...+ βk Rakip Fiyatı+ ε β1 , ....... , βk = Bağımsız Değişkenlerin Etkileri β1 = Fiyatın etkisinin negatif olması beklenir. βk = Rakip Fiyatının etkisinin positif olması beklenir.

Analiz Sırasında Yaşanılan Problemler 1. Veri Yetersizliği Düşünülen Değişkenlerdeki Veri Eksikliği Ürünlerin Yeni Olması 2.Kullanılacak Değişkenlerin Belirlenmesi 3.Verilerde ki Karmaşıklık

Çoklu Modelin Sonuçlarının Ölçülmesi “ Çoklu Modelin Sonuçlarının Ölçülmesi Basit Kontroller - Değişkenin katsayısının işareti mantıklı mı? İstatistiksel Testler - Adjusted R-squared – Modelin Doğruluğunu ölçmede kullanılan ana faktör - F-test, t-test – Regresyon modelinde kullanılan değişkenlerin anlamlılığını ölçmek için

Bağımsız Değişken Seçimi Unilever’in Fiyatı GRP Promosyon Bütçesi Satış ? Rakip Fiyatı Pazar Payı Promosyon Çeşitleri Tüketici Fiyat Endeksi

İstatistiksel Yazılım Bağımsız değişkenlerin modele etkisi SPSS adlı istatistiksel yazılım ile hesaplandı. SPSS, çoklu regresyon modelini Excel’den çok daha etkili hazırladığı için kullanıldı.

Yumoş 6000 için Çoklu Regresyon Örneği R kare Ayarlanmış R kare 0.98 0.95 Değişken Katsayı Unilever Fiyatı -111,885 Vernel Fiyatı 126,028 Bingo Fiyatı 115,646 Haftasonu Promosyonu 203,515 TÜFE 58,182 Promosyon Bütçesi -9

Çoklu Regresyon Modeli Sonuçlar: Değişkenler Oranlar Price of Unilever 18.18% Vernel Price 20.48% Bingo Price 18.80% Haftasonu Promotion 33.08% Consumer Index 9.46% Promotional Budget 0.01%

Modeldeki Engeller Tutarsızlık? - Şirketten alınabilen data limitlidoğruluğu azaltıyor -Açıklanamayan sonuçlar yaratabilir -Çoklu-bağlanımlılık, normalite analizlerinin yapılmasını zorlaştırıyor.

Karar Destek Sistemi Kullanıcı Ara-Yüzü VBA MS Excel veri tabanı üzerinde kullanıcının Grafiksel Kullanıcı Ara-Yüzü yaratmasına ve model hazırlamasına olanak sağlıyor. Ara-Yüz Bölümleri: Karşılama Sayfası Ürün Seçimi Önceki Tahminler Yeni Data Girişi Yeni Tahmin Sonuçları Grafik Görüntüleme Senaryolar

Karşılama Sayfası Kullanıcı Programı butona basarak başlatır

Ürün Seçimi Kullanıcının istediği tahmin birimini seçmesini sağlar Bir önceki tahminleri gösterir Kullanıcının yeni datayı kullanarak yeni bir tahmin yapmasını sağlar Yardım Butonu

Önceki Tahminler Önceki tahminlerin datası Önceki Tahminlerin Satışla olan ilişkisi

Yeni Data Girişi Promosyondan kaç gün yapıldığı Promosyon Seçimi Yeni tahmin yaratılması

Yeni Tahmin Sonuçları Grafiklerin Görüntüler Son ay Değerlerinin Siler Alternatif Senaryolar Sayfasını açar Yeni Tahmin Yaratır Programdan Çıkış

Grafikler Satış vs Fiyat Grafiği Satış vs Tahmin Grafiği Rakip Firma Fiyatı vs Tahmin

Alternatif Senaryo Yaratımı Yeni Değerleri Kullanarak Yeni Tahmin Yaratımı

Teşekkürler...